Playstation Pro
2679 svar till detta ämne
Postad 15 November 2016 - 07:51
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Blev lite sugen på att köpa ett Playstation PRO, tyvärr sitter jag inte med 4K... Har kikat runt lite på rtings.com http://www.rtings.co...hdr-gaming/best
Sony X800D passar nog min budget bäst, men va fasen heter modellen i Sverige?
Nu vet jag iofs inte vad du har för tv idag men eftersom Pro inte måste ha vare sig en 4K eller HDR tv så skulle jag personligen vänta lite och spara ihop till något maffigare.
Vi har förövrigt redan en "tv till Pro"-tråd:
https://www.minhembi...howtopic=330027
Just "din" tv togs upp i en snarlik tråd som jag hoppas mod mergar med ovanstående, istället för att bara låsa...
https://www.minhembi...howtopic=330876
XD8505 verkar vara samma serie.
XD8005 möjligen (inte checkat). Absolut inte XD8505, den är IPS.
Postad 15 November 2016 - 07:57
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3205 inlägg
Whoops, glömde jämföra det. 
Postad 15 November 2016 - 09:25
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Någon som vet hur tillgängligheten på ps4 pro ser ut hos Gamestop? Kan man bara knalla in och byta in sin ps4a eller bör man räkna med att de är slut?
Tillgången verkar vara rätt god så jag tror att du har en god möjlighet att få tag i en
Postad 15 November 2016 - 09:46
ante_nordin
-
ante_nordin
-
Användare
-
-
162 inlägg
Kom på att jag har PT demon installerad på min gamla PS4. Vill gärna kunna flytta över denna till PROn.
Vet någon om det går att göra en backup till extern hårddisk för detta?
Kommer inte har möjlighet att kopiera via ethernet då jag byter in min PS4 mot en Pro.
Postad 15 November 2016 - 12:05
Garrett
-
Garrett
-
Mega-Guru
-
-
7007 inlägg
Ojdå... inge bra... bara hoppas på att det va en tillfällighet för alla pro användare... 
http://www.sweclocke...och-smalt-enhet
Postad 15 November 2016 - 12:43
izikiel
-
izikiel
-
Veteran
-
-
2254 inlägg
bara täcka för fläkten och köra om man vill skapa rubriker!
Postad 15 November 2016 - 12:58
Unregistered577c6879
-
Unregistered577c6879
-
Mästare
-
-
2986 inlägg
Bra att man inte förbokade denna. De skulle väntat 1-2 år och släppt en riktig contender.
Postad 15 November 2016 - 13:25
Crabban
-
Crabban
-
Forumräv
-
-
690 inlägg
Kom på att jag har PT demon installerad på min gamla PS4. Vill gärna kunna flytta över denna till PROn.
Vet någon om det går att göra en backup till extern hårddisk för detta?
Kommer inte har möjlighet att kopiera via ethernet då jag byter in min PS4 mot en Pro.
Du måste i så fall göra en hel backup på hårddisken. Går inte att välja ut enbart P.T och spara det.
Jag hade hoppats det själv men det gick inte. I slutändan sket jag i det och nollställde hdd innan bytet.
Annars skall detta tydligen fungera, har inte testat själv så jag kan inte gå i god för det:
http://www.geek.com/...overed-1652670/
Redigerat av Crabban, 15 November 2016 - 13:28.
Postad 15 November 2016 - 14:02
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Tänkte köra lite Dishonored 2 igår på Pro. Internet gick ner hela kvällen och eftersom jag har min gamla PS4 som primär för att kunna spela nedladdade spel på den som fungerar sämre på Pro (Skyrim, World of FF), så låstes jag ut från att spela. Och kunde inte sätta Pro som primär eftersom det kräver tillgång till Internet. Där har vi MS ursprungliga vision för den här generationen i ett nötskal. FML.
Det där låter inte bra. Hoppas verkligen det finns ett läge där de lämnar grafiken orörd, så man kan spela som på vanliga PS4. Hellre en stabil 30fps än svajig 50-60. Finns det en källa på den informationen du nämnde?
Att döma av videon från demot tycker jag det ser bra ut:
Problem med frame pacing är inte samma sak som frame drops dock, men resultatet är liknande. Jag såg också NX gamers bedömning, sedan såg jag Digital Foundrys. De på DF föredrog LQ-versionen framför HQ bara för att det flöt på bättre.
Hur som helst, vi med Pro får fortfarande en fördel eftersom vi kan köra LQ-läget i högre upplösning än på basversionen och med bättre frame pacing tydligen. MEN, vi ska väl kunna köra HQ-läget utan att alltid få något negativt på köpet? Det är som med Tomb Raider, det finns inget perfekt läge, alla lägen har sina brister. Man kan knappt få bra grafik OCH bra frame rate eller frame pacing verkar det som...
Edit:
- Pro modes run at 30fps...
- ...but there are framepacing issues, mostly in HQ mode
- HQ mode is 4k checkerboard rendering from 1800p...
- ...but the image looks kinda soft and blurry probably due to the low quality motion blur and TAA solution
- HDR is one of the best examples implemented in any game yet
Det är alltid ett "men". Det ska det inte vara. Det ska vara mycket bättre på en mer än dubbelt så kraftfull produkt för 4 500.
Kolla runt 3:47 i videon, varför ser man skuggorna ritas upp i HQ-läget? Ser ut att saknas skuggor i HQ-läget dessutom. Har inte lyssnat på hela videon så kanske finns en förklaring, men konstigt annars.
http://www.youtube.com/watch?v=Ew0_5fF0WaM
Redigerat av Zoiler, 15 November 2016 - 14:07.
Postad 15 November 2016 - 14:14
ante_nordin
-
ante_nordin
-
Användare
-
-
162 inlägg
Du måste i så fall göra en hel backup på hårddisken. Går inte att välja ut enbart P.T och spara det.
Jag hade hoppats det själv men det gick inte. I slutändan sket jag i det och nollställde hdd innan bytet.
Annars skall detta tydligen fungera, har inte testat själv så jag kan inte gå i god för det:
http://www.geek.com/...overed-1652670/
Tack!
Tror jag kommer göra en hel backup av HDD. Det som verkar lite osäkert är huruvida man kan återställa sin backup på en annan PS4 (pro i det här fallet).
Är backup:en knuten till enheten eller kan du återställa på en pro så länge du använder samma PSN-konto?
Någon som testat?
Postad 15 November 2016 - 14:21
Daniel Assor
-
Daniel Assor
-
Användare
-
-
177 inlägg
Riktigt trist med dessa spel som körs sämre på PS4 Pro än på den vanliga PS4an, detta får mig lite att avstå från Watch Dogs 2, ett spel som jag varit rätt taggad på men av ren principsak kommer att avstå nu fram tills dom fixat till problemen, OM dom nu fixar till det.
Detta var inte riktigt det jag förväntade mig av PS4 Pro och jag måste nu säga att jag är en gnutta besviken på Sony. Jag förväntade mig absolut inte 1080p 60fps, men jag förväntade mig mer högupplösta spel till samma eller förbättrad prestanda.
Och ja, detta är helt och hållet Sony's fel. Dom sätter riktlinjer för vad utvecklarna får göra och inte göra men skiter i detta ändå. Hade Sony följt sina egna riktlinjer så hade dom inte accepterat detta och släppt exempelvis Watch Dogs 2 opatchat tills det är 100% fixat. Det är minst sagt löjligt att en konsol från 2013 visar bättre prestandasiffror än en konsol från 2016, oavsett upplösning/grafikinställningar.
Redigerat av Daniel Assor, 15 November 2016 - 14:26.
Postad 15 November 2016 - 14:27
zinned78
-
zinned78
-
Beroende
-
-
1235 inlägg
Bra att man inte förbokade denna. De skulle väntat 1-2 år och släppt en riktig contender.
Så att Microsoft då kunde vänta 1-2 år och släppt en riktig contender till den, så att Sony kunde vänta 1-2 år och släppt en riktig contender till den, så att...
Get my drift? 
Postad 15 November 2016 - 14:42
Unregistered577c6879
-
Unregistered577c6879
-
Mästare
-
-
2986 inlägg
Så att Microsoft då kunde vänta 1-2 år och släppt en riktig contender till den, så att Sony kunde vänta 1-2 år och släppt en riktig contender till den, så att...
Get my drift? 
Ja, det är ju det de vill. Att du ska köpa en ny konsol allt oftare.
Nu har de ju målat in sig i ett hörn i och med att de ska ha två maskiner ute samtidigt.
Finns ingen större anledning att uppgradera i dagsläget.
Postad 15 November 2016 - 15:01
zinned78
-
zinned78
-
Beroende
-
-
1235 inlägg
Ja, det är ju det de vill. Att du ska köpa en ny konsol allt oftare.
Nu har de ju målat in sig i ett hörn i och med att de ska ha två maskiner ute samtidigt.
Finns ingen större anledning att uppgradera i dagsläget.
Det är ju subjektivt samt lite beroende på hur pass bra syn man har. Jag tycker det är väldigt stor skillnad i hur pass mycket bättre det flyter på med Pro kontra Slim. Detta trots väldigt mycket bättre bildkvalité.
Postad 15 November 2016 - 15:10
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Det är ju subjektivt samt lite beroende på hur pass bra syn man har. Jag tycker det är väldigt stor skillnad i hur pass mycket bättre det flyter på med Pro kontra Slim. Detta trots väldigt mycket bättre bildkvalité.
Det beror ju även på vilka spel man spelar, alla stöds inte lika bra. Det är trots allt fakta att det flyter på sämre i vissa spel på Pro, eftersom det är mätbart.
För de flesta spelen med problem så ligger problemet i att man tvingas att köra 4K-versionen även på en 1080p-TV och får då dras med sämre bildhastighet. De borde fixa så att man alltid kan köra basversionen på Pro om man så vill och på så sätt kan välja.
Men allt är nytt nu och de här problemen i början beror säkerligen på att utvecklarna inte visste om Pro förrän sent i utvecklingen och har tvingats att stresspatcha utan tillräckligt testande. Spel som skapas idag t.ex. lär inte lida av samma problem om två år, får man hoppas...
Hur som helst så är Pro en given uppgradering för de med PSVR. Jag säger fortfarande att det är det den gjordes för primärt.
Postad 15 November 2016 - 15:25
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Min upplevelse av Dishonored 2 på Pro visade sig stämma, inga fördelar (några fps bättre, lite bättre V-sync). Minsta möjliga ansträngning.
http://www.youtube.com/watch?v=DJ9HGjcrEGs&feature=youtu.be
Postad 15 November 2016 - 16:50
chester11
-
chester11
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Nu vet jag iofs inte vad du har för tv idag men eftersom Pro inte måste ha vare sig en 4K eller HDR tv så skulle jag personligen vänta lite och spara ihop till något maffigare.
Vi har förövrigt redan en "tv till Pro"-tråd:
https://www.minhembi...howtopic=330027
Just "din" tv togs upp i en snarlik tråd som jag hoppas mod mergar med ovanstående, istället för att bara låsa...
https://www.minhembi...howtopic=330876
XD8005 möjligen (inte checkat). Absolut inte XD8505, den är IPS.
XD8005 heter den och vad jag kan förstå så har den HDR10, åtminstone 43tumsvarianten vilket är mkt märkligt om det nu stämmer. Hittade även en europeisk sida som bekräftade HDR10.
Postad 15 November 2016 - 18:21
Crabban
-
Crabban
-
Forumräv
-
-
690 inlägg
Tack!
Tror jag kommer göra en hel backup av HDD. Det som verkar lite osäkert är huruvida man kan återställa sin backup på en annan PS4 (pro i det här fallet).
Är backup:en knuten till enheten eller kan du återställa på en pro så länge du använder samma PSN-konto?
Någon som testat?
Om du följer denna guide så borde det juh funka. http://manuals.plays...ngs/backup.html
Postad 15 November 2016 - 19:33
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
XD8005 heter den och vad jag kan förstå så har den HDR10, åtminstone 43tumsvarianten vilket är mkt märkligt om det nu stämmer. Hittade även en europeisk sida som bekräftade HDR10.
Varför är det märkligt att xd8005 stödjer HDR10?
Postad 15 November 2016 - 20:34
chester11
-
chester11
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Varför är det märkligt att xd8005 stödjer HDR10?
Det jag läst är att det endast är 43tummaren som har HDR10 men inte 49 etc. OM det nu stämmer alltså.
Hittar tyvärr inte källan längre.
Postad 15 November 2016 - 21:02
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Det jag läst är att det endast är 43tummaren som har HDR10 men inte 49 etc. OM det nu stämmer alltså.
Hittar tyvärr inte källan längre.
Aha du mena så.
Låter märkligt så det stämmer nog inte.
Iofs, 49 tummaren är (iaf i USA) IPS så det kanske är av ren barmhärtighet...
Postad 16 November 2016 - 07:26
Unregistered6fb5a100
-
Unregistered6fb5a100
-
Mästare
-
-
2517 inlägg
Jag uppfattar min ps4 pro som klart tystare än min standard ps4a var. Är det fler som har den erfarenheten?
Postad 16 November 2016 - 07:43
New Player
-
New Player
-
Veteran
-
-
1586 inlägg
Spelade klart Uncharted igår och den gamla var uppe i högvarv efter tag och Pro hördes bra mkt mindre.
Postad 16 November 2016 - 08:47
anders_avantasia
-
anders_avantasia
-
Lärjunge
-
-
373 inlägg
Än så länge är PRO tystare för mig. Men inte testat den till max än.
Postad 16 November 2016 - 08:49
chester11
-
chester11
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Jag uppfattar min ps4 pro som klart tystare än min standard ps4a var. Är det fler som har den erfarenheten?
Tveklöst mkt tystare och alstrar mindre värme.
Angående att vissa spel fungerar sämre på PS4 Pro lär det vara i en kortare övergångsperiod så jag förstår inte paniken över detta.
Postad 16 November 2016 - 09:14
zooounds
-
zooounds
-
Användare
-
-
193 inlägg
Spelade klart Uncharted igår och den gamla var uppe i högvarv efter tag och Pro hördes bra mkt mindre.
Än så länge är PRO tystare för mig. Men inte testat den till max än.
Tveklöst mkt tystare och alstrar mindre värme.
Angående att vissa spel fungerar sämre på PS4 Pro lär det vara i en kortare övergångsperiod så jag förstår inte paniken över detta.
Jag har aldrig ägt en PS4 innan min nya pro så jag har inget att jämföra med.
Vissa kallar nya pro för "viskande tyst" och andra jämför den med "hårblås". Det verkar väldigt olika upplevelser.
Jag är rätt ljudkänslig och tycker verkligen inte den är tyst.
- Startad och står i menyn och idlar - Nästan knäpptyst
- Läser bluray för att installera något - Låter ganska mycket men det är ju temporärt
- Spelar spel, tex BF1 eller Tombraider - Surrar och viner på klart märkbart 2 meter bort. Inte riktigt som en hårblås men rejält hörbart. Överröstas dock av normalvolym på stereon.
Har konsollen uppe på på tv-bänken med lite luft runt hela stående horisontellt.
Vad kan jag förvänta mig? Hur uppleveler ni era "svenska" PS¤ Pro? Det kan ju vara så att de har olika komponenter i olika regioner eller är det bara lotteri. Eller är det så att alla upplever ljud olika.
Redigerat av zooounds, 16 November 2016 - 09:16.
Postad 16 November 2016 - 09:17
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Jag kan inte förstå er som jämför tysthet låt apparaten gå ett år och jämför då för alla appater låter mer efter ett tag bl pg av damm osv
Redigerat av Duckface21, 16 November 2016 - 09:18.
Postad 16 November 2016 - 09:21
Unregisteredb7a4fce7
-
Unregisteredb7a4fce7
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Det verkar vara någon bugg med fläktstyrningen i vissa spel. Såg på youtube att i t.ex. Mafia 3 drar fläkten igång på max. Jag märker att om jag pausar Fifa 17 och går in på playstation store går fläkten bananas. Så förhoppningsvis löser det sig med en kommande uppdatering.
Alltid dessa fläktproblem med Sonys maskiner...
Postad 16 November 2016 - 09:38
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
måste säga att jag aldrig har hört min pro, medan jag hörde min ps4 genom hörlurarna utifall att jag körde med lite lägre volym i dom. jag tror att det är få personer som upplever något annat än att pro'n är tystare.
btw, overwatch fick en pspro-uppgradering igår. HELVEEEETE vad jag inte såg någon skillnad alls MÖJLIGEN att typ menyerna, karaktärporträtten kanske ändrats något (blivit skarpare) men det är en ren gissning.
Hittills har jag bara spelat skyrim där jag sett skillnad. mer framedrops och skarpare grafik. det fungerar, men det är inte någon WOW-upplevelse, som när man sett något 4k-demo med HDR eller när HD kom ut.
Postad 16 November 2016 - 09:47
emiltinebo
-
emiltinebo
-
Användare
-
-
152 inlägg
För er som uppgraderat från standard PS4 till Pro.
Upplever ni att det var värt uppgraderingen i så fall?
Min TV har varken 4K eller HDR så jag är inte helt säker på att jag vill pynta upp ett antal tusenlappar för Pron...
Postad 16 November 2016 - 09:57
greveriff
-
greveriff
-
Veteran
-
-
1984 inlägg
Min TV har varken 4K eller HDR så jag är inte helt säker på att jag vill pynta upp ett antal tusenlappar för Pron...
Man kan nog sitta rätt lugnt i båten. Jag uppgraderade trots samma förutsättningar som dig då jag resonerade som så att min PS4 var så pass gammal att den kanske skulle gå sönder snart ändå plus att man såklart är en tekniknörd.
Postad 16 November 2016 - 09:58
New Player
-
New Player
-
Veteran
-
-
1586 inlägg
Just finns väl inget spel som motiverar ett Pro inköp om man inte har en PSVR förstås. Men spel som rullar bättre på Pro kommer väl snart. Hoppas mkt på FFXV där.
Postad 16 November 2016 - 10:09
Svante Skoog
-
Svante Skoog
-
Guru
-
-
6892 inlägg
Helt klart värt uppgraderingen. Jag har en 1080p skärm, och de spelen som fått en Pro patch har fått en tydlig förbättring, grafikmässigt. T.ex. Ratchet and Clank, hade jaggies och flimmer i bakgrunderna, som nu är helt bortsopade.
Det har även gett PSVR ett rejält lyft.
Jag hade inte testat VR på gamla maskinen, men jag lånade en vanlig PS4:a igår för att göra jämförelser mot Pro, och det är en mycket tydlig förbättring, med skarpare bild tack vare högre upplösning och supersampling.
Märker att jag blivit rejält bortskämd med den tystare fläkten på Pro, för j*vlar va den gick på högvarv på den vanliga i jämförelse, med ett tydligt och störande pitch ljudsom även min gamla led av.
När nya spel, som t.ex. Horizon släpps, som verkligen är gjorda från grunden, till att utnyttja den bättre hårdvaran, DÅ kommer vi verkligen att få se rejäla förbättringar på Pro.
Ångrar verkligen inte att jag uppgraderade 
Postad 16 November 2016 - 10:33
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Jag tycker verkligen om pspro. En ny PS med nya garantier för 2000 kr är lysande imo. Dessutom är den tystare och kräver inte att tvn skalar upp. Sonys exklusiva titlar som horizon kommer se helt makalöst ut. Är även sugen på tomb rider. Och ffxv, trots Conans review i clueless gamer
Postad 16 November 2016 - 10:49
zinned78
-
zinned78
-
Beroende
-
-
1235 inlägg
Just finns väl inget spel som motiverar ett Pro inköp om man inte har en PSVR förstås. Men spel som rullar bättre på Pro kommer väl snart. Hoppas mkt på FFXV där.
Det är väl en hel del spel som motiverat uppgradering, BF1 t ex?
För övrigt, känner någon här igen problemet där man har ett hörlurar kopplade till handkontrollen och där ljudet kan klippa/knastra under någon sekund för att sedan försvinna och komma tillbaka vid random tillfällen? Jag hade problemet på min Slim men även nu med Pro.
Postad 16 November 2016 - 11:35
Svante Skoog
-
Svante Skoog
-
Guru
-
-
6892 inlägg
Och ffxv, trots Conans review i clueless gamer 
Gött att du inte är en av de FF fans som fick psykbryt pga av Conan's komiska "recension" 
Postad 16 November 2016 - 14:09
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
När nya spel, som t.ex. Horizon släpps, som verkligen är gjorda från grunden, till att utnyttja den bättre hårdvaran, DÅ kommer vi verkligen att få se rejäla förbättringar på Pro.
Horizon är nog inte gjort från grunden för att utnyttja Pro, började utvecklas för tidigt för det. Det hade väl bara supersampling i stort sett i 1080p dessutom, men kommer ju se bra ut. Bäst på 4KTV.
Postad 16 November 2016 - 14:53
zinned78
-
zinned78
-
Beroende
-
-
1235 inlägg
Alla ni som spelar BF1 på PRO, hur ställer ni er till funktionaliteten efter deras 1.04-patch?
Jag har inte hunnit testa än men vad jag förstår har den i stort förstört mångt o mycket av upplevelsen. Droppad framerate, sämre grafisk kvalité etc. De verkar helt enkelt ha skippat PRO-enhancements. Vad säger ni?
Postad 16 November 2016 - 15:24
Daniel Assor
-
Daniel Assor
-
Användare
-
-
177 inlägg
Alla ni som spelar BF1 på PRO, hur ställer ni er till funktionaliteten efter deras 1.04-patch?
Jag har inte hunnit testa än men vad jag förstår har den i stort förstört mångt o mycket av upplevelsen. Droppad framerate, sämre grafisk kvalité etc. De verkar helt enkelt ha skippat PRO-enhancements. Vad säger ni?
Enligt Digital Foundry så är ingenting förändrat. Så jag vet inte om det är någon placeboeffekt hos vissa eller så. Jag själv har inte provat men ska väl göra det under kommande helg
Redigerat av Daniel Assor, 16 November 2016 - 15:25.
Postad 16 November 2016 - 15:26
Svante Skoog
-
Svante Skoog
-
Guru
-
-
6892 inlägg
Horizon är nog inte gjort från grunden för att utnyttja Pro, började utvecklas för tidigt för det. Det hade väl bara supersampling i stort sett i 1080p dessutom, men kommer ju se bra ut. Bäst på 4KTV.
Dom visade upp en jämförelse för nån månad sen, sida vid sida, och Pro versionen t.ex. hade mer växter på marken osv.
Typiskt nog, så finner jag inte videon nu. 
Postad 16 November 2016 - 15:47
zinned78
-
zinned78
-
Beroende
-
-
1235 inlägg
Enligt Digital Foundry så är ingenting förändrat. Så jag vet inte om det är någon placeboeffekt hos vissa eller så. Jag själv har inte provat men ska väl göra det under kommande helg
Det känns ju som det kan vara det men man har läst så många inlägg i flera forum från användare som förutom att de påstår att de ser det direkt ingame har gjort diverse analyser som tydligen visar på att Dice har dabbat sig rejält. Jag vet inte själv ännu.
Däremot är problemet jag har med hörlurar kopplade till handkontrollen väldigt irriterande...se några inlägg upp.
Postad 16 November 2016 - 15:47
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Dom visade upp en jämförelse för nån månad sen, sida vid sida, och Pro versionen t.ex. hade mer växter på marken osv.
Typiskt nog, så finner jag inte videon nu. 
Det kanske var AF du såg?
For starters, for players who still possess standard 1080p HDTVs, we’re able to offer far better image quality. We’ve got a number of techniques at our disposal. The most logical one is supersampling. This is a very high-quality anti-aliasing technique, which basically means we internally render at a higher resolution (close to 4K) before shrinking it down to the final 1080p resolution. As our internal calculations are done at a resolution much higher than 1080p, more detail survives before we shrink it down to 1080p, resulting in smoother edges — virtually no jaggies — and a more stable image.
We’re also looking at enhancing the quality of our shadow maps and increasing the quality of our anisotropic filtering. This is a technique which increases the quality of texture sampling, resulting in more detailed environment textures. We still have to tweak these elements of the 1080p output quality for the final game, but we have quite a bit of power yet to play with.
http://blog.us.plays...izon-zero-dawn/
Vore ju bra med mer vegetation annars. Men de förklarar ju rätt detaljerat där annars och det är inte så jättemycket.
Postad 16 November 2016 - 15:52
chefcalle
-
chefcalle
-
Lärjunge
-
-
256 inlägg
Frågan har säkert ställts 100 gånger. Jag har läst och läst men förstår fortfarande inte riktigt skillnaden. Jag är så jäkla sugen på att byta in mitt vanliga ps4 mot ett pro imorrn. Dels för att det andra är gammalt och har inget kvitto eller garanti kvar. Skönt att få ny garanti.
Det stora hela. Jag har en Samsung 4k tv, UE55HU7505. Den har 4k men inte stöd för HDR. Vad man läser så tycker många att det inte är någon större skillnad med pro medans andra tycker skillnaden är mycket större. Spelar främst Bf1 och sportspel som Nhl och fifa tex. Blir det någon skillnad då min tv har 4k men inte hdr? Stora skillnaden ska väl vara att man har stöd för både 4k och HDR?
Har jag missat poängen?
Postad 16 November 2016 - 16:07
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Vad man läser så tycker många att det inte är någon större skillnad med pro medans andra tycker skillnaden är mycket större.
Det är mest för att folk spelar olika spel. Det är upp till utvecklarna hur de vill förbättra på Pro och vissa spel får märkbara förbättringar medan andra får minimala. Med tiden kommer det bli bättre och bättre.
Det blir skillnad med 4K, du får ju högre upplösning = mer detaljer. Du får inte optimal skillnad iom att den inte har HDR, men du får mer skillnad än oss som har 1080p. BF1 är ett av spelen som har förbättrats märkbart.
Postad 16 November 2016 - 16:35
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Gött att du inte är en av de FF fans som fick psykbryt pga av Conan's komiska "recension" 
Haha, finns det folk som fått det? Det är ju självklart att han trollar med alla sina så kallade recensioner. Dessutom är han ju kul  fyra killar hänger ihop, och dom läser om klänningar i tidningen?
Postad 16 November 2016 - 18:00
chefcalle
-
chefcalle
-
Lärjunge
-
-
256 inlägg
Det är mest för att folk spelar olika spel. Det är upp till utvecklarna hur de vill förbättra på Pro och vissa spel får märkbara förbättringar medan andra får minimala. Med tiden kommer det bli bättre och bättre.
Det blir skillnad med 4K, du får ju högre upplösning = mer detaljer. Du får inte optimal skillnad iom att den inte har HDR, men du får mer skillnad än oss som har 1080p. BF1 är ett av spelen som har förbättrats märkbart.
OK så jag kan ändå spela i 4k-läget fast jag inte har stöd för HDR? Jag har fattat det som att jag inte kan använda 4k läget iom att jag inte har HDR och därav måste köra i 1080p-läget. Jag förstår inte riktigt det hela. Kommer det finnas 3 lägen man kan välja då? Ett läge för 1080p, ett för 4k och ett för 4k + HDR?
Postad 16 November 2016 - 18:17
Svante Skoog
-
Svante Skoog
-
Guru
-
-
6892 inlägg
Ja, du kan spela i 4K på TV utan HDR.
Postad 16 November 2016 - 19:06
Svante Skoog
-
Svante Skoog
-
Guru
-
-
6892 inlägg
Det kanske var AF du såg?
Hmm, mycket möjligt att det var just det.
Postad 16 November 2016 - 23:45
Unregistered2df24d9e
-
Unregistered2df24d9e
-
Lärjunge
-
-
338 inlägg
Vad säger experterna här inne om skillnaden mellan PS4Pro och Scorpio. Tror ni Scorpio blir ett stort lyft från PS4Pro eller blir skillnaden lika som mellan PS4 och PS4Pro?
Postad 17 November 2016 - 07:09
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Tror ni Scorpio blir ett stort lyft från PS4Pro eller blir skillnaden lika som mellan PS4 och PS4Pro?
Ser man bara till TFLOPS så ska det vara mindre än från PS4 till PS4 Pro och mer som XB1 till PS4. Men innan vi vet vad den har för specs är det lite svårt att säga. Om den gör något intressant med CPU:n så kan det innebära större skillnader t.ex.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Spelkonsoler & PC-spel
-
→
Playstation
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|