* Officiell tråd - InFocus SP4805 *
1993 svar till detta ämne
Postad 18 februari 2006 - 16:11
Unregistered33cc6995
-
Unregistered33cc6995
-
Beroende
-
-
1 139 inlägg
Hej
300 timmar är ju ingenting, tyvärr har man bara 6 månaders lampgaranti men fabriksgaranti ligger väl normalt sett på två år om det är ngt fel på projjen.
Min leverantör ringde Infocus så fort jag hörde av mig om mitt problem och de skickade en ny projj som sagt så det bör sluta bra.
Mvh
Kim
Postad 27 februari 2006 - 13:59
revhajen
-
revhajen
-
Användare
-
-
160 inlägg
Kim, är du säker på att det är två år? jag kolla på infocus, där kunde jag inte hitta att det skulle vara 2år, utan snarare 1år(på själva projjen då. lampan är ju ett par månader bara), hoppas jag har fel!
Postad 27 februari 2006 - 16:03
Unregistered33cc6995
-
Unregistered33cc6995
-
Beroende
-
-
1 139 inlägg
Hej.
Nej jag är inte säker på det, jag har bara för mig att det är så men det kan vara som jag hört/läst fel för länge sen.
Postad 04 mars 2006 - 17:36
Beagle five
-
Beagle five
-
Mästare
-
-
2 523 inlägg
en ny firmware som äntligen skall fixa blinkningarna har nu släppts http://www.infocus.c...&site_region=1
Postad 07 mars 2006 - 11:40
BosnianX
-
BosnianX
-
Lärjunge
-
-
294 inlägg
Innehåller den senaste firmware även de gammla fixar?
Postad 07 mars 2006 - 13:17
Beagle five
-
Beagle five
-
Mästare
-
-
2 523 inlägg
Innehåller den senaste firmware även de gammla fixar?
<{POST_SNAPBACK}>
ja
Postad 07 mars 2006 - 19:24
bychen
-
bychen
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
en ny firmware som äntligen skall fixa blinkningarna har nu släppts http://www.infocus.c...&site_region=1
<{POST_SNAPBACK}>
Löser den nya firmwaren problemet? Har någon installerat och testat?
Postad 07 mars 2006 - 22:28
BosnianX
-
BosnianX
-
Lärjunge
-
-
294 inlägg
Det är nog ingen som vågar
Postad 09 mars 2006 - 13:55
BosnianX
-
BosnianX
-
Lärjunge
-
-
294 inlägg
Nu har jag fått ny projektor från Infocus. Det tog inte mer än 4 dagar från dagen jag anmälde den. Riktigt bra service tycker jag.
Att vara utan projektor är inte kul Man blir ju van så fort.
Tänkte bara meddela att det gick hur bra som helst.
Postad 09 mars 2006 - 23:55
Beagle five
-
Beagle five
-
Mästare
-
-
2 523 inlägg
<{POST_SNAPBACK}> Löser den nya firmwaren problemet? Har någon installerat och testat? 
<{POST_SNAPBACK}>
kolla tråden om det på www.avsforum.com är säker på att det är många där som installerat den och kan svara på din fråga.
Postad 21 mars 2006 - 13:28
volley
-
volley
-
Rookie
-
8 inlägg
Hej alla nöjda eller missnöjda Infocus 4805 ägare!
För några veckor sedan mailade jag Infocus support ang garanti på utbytes projen/lampan man får hem.
Mina frågor till Infocus:
Vad gäller för garantier på lampan i den utbytesprojektorn jag fick av er?
Är lampan NY i utbytesprojektorn även om tiden i menyn visar 0 timmar?
Vad gäller för garantier för utbytesprojektorn....2 år?
Vad gäller för garanti på döda pixlar?
Infocus svarar:
Du finner garanti-informasjon på www.infocus.com
For lampene er det standard 90 dagars garanti som gjeld.
Garantien på din opprinnelige projektor fortsett å gjelde. Dvs. du har 2 års
Silver Plus garanti i Sverige som standard. Kjøper du ein projektor
1.1.2006, så gjeld garantien til 1.1.2008, uansett om du har fått bytta
projektoren i mellomtida.
Lampene i utbytteprojektorane skal vere nye, med unntak av den tida
projektorane går i forbindelse med kvalitetskontroll.
På SP-4805, som er ein low end projektor så er det i utgangspunktet som på
ein lcd-skjerm. Dvs. 5 eller fleire døde pixlar innanfor eit definert
område.
--
Regards,
Cato Myrkaskog
Technical Support Representative
www.InFocus.com
Phone 00800 5532 7736
E-Mail [email protected]
mvh:volley
Postad 22 mars 2006 - 00:28
zippiz
-
zippiz
-
Beroende
-
-
1 289 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Underbart, det tog ju inte alls lång tid :-P Denna skall installeras väldigt snart! Tack för informationen! Hade nere projektorn och dammsög lite här om dagen (filter) blåste också av den nu är det säkert 20 dammkorn i den. Haha, roligt när jag försökte få bort ett som fanns där tidigare, tror jag skruvar isär den helt i vekan och provar igen.
Postad 22 mars 2006 - 01:17
Unregisterede50895c8
-
Unregisterede50895c8
-
Användare
-
-
189 inlägg
Halloj. Ny på forumet här. Jag har några kommentarer, frågor och funderingar om denna trevliga maskin. Först så skulle jag vilja säga att jag är på gång med ett projektorköp. Har haft en gammal LCD Sharp hittills som jag köpte runt 97-98 nån gång så detta blir min andra proj. Hur som helst har jag efter månader av pluggande på nätet (läst recentioner, infosidor, forum osv) äntligen kommit fram till vilken jag ska ha. Och det blir helt klart en SP4805. De två sista "finalisterna" blev för mig MT200 och SP4805. Efter att ha läst igenom varenda sida i officiella MT200 tråden samt kommit igenom 1/3 av alla sidor i denna tråd (och fortsätter att läsa, ska ta mig igenom allt), så är jag på det klara; SP4805 är den enda projjen som passar mina förutsättningar. Min egna uppfattning, MT200 vs SP4805: Fläktljud: Plus till MT200, helt klart lägre än 4805. Deinterlacing: Plus till 4805.. FLI2310, behöver man säga mer? Detta är VÄLDIGT viktigt för mig då jag kommer mata den mycket med i-signaler, t.ex från PlayStation2 samt massa andra äldre TV-spel och datorer. Offset och throw ratio: Plus till 4805. MT200 har helt enkelt för extrem offset för att det ska passa i mitt vardagsrum. Även om jag kanske tycker att 4805 fortfarande är lite för mycket long throw så är det i alla fall aningen bättre än MT200. Bild/Prestanda: Plus till 4805. Jag gjorde inte en A-B test i samma butik eftersom den första butiken inte sålde Toshiba och den andra sålde inte InFocus. Men i första butiken testade jag 4805 kopplat med först S-video och sedan komponent. I andra butiken såg jag MT200 kopplat genom DVI. Ändå tyckte jag att bilden var väldigt matt, tråkig och dålig på MT200. Jag blev lite förvånad i butiken med tanke på hur väl omtalad denna projektor är. En sådan bild skulle aldrig vara värt dom pengarna. Jag kände inte alls något tryck i bilden, ingen inlevelse. 4805 var ju en helt annan sak, vilket tryck! Vilka färger! Utseende: Spelar mindre roll egentligen... Men måste ändå påpeka att jag tycker 4805:an är snyggare  Regnbågar: Oavgjort, då jag inte såg några regnbågar på någon av dom. Har aldrig sett några på någon DLP, så jag vet inte hur dom ser ut annat än vad jag läst. Testade inte att se på någon film med text förvisso. Men då jag inte sett något hittills så hör jag nog knappast till dom allra känsligaste i alla fall. Folk som haft problem med sin proj: Här blir det oavgjort enligt min åsikt. Ok, måste erkänna att det verkar som att det är betydligt fler som haft problem med 4805 än vad folk haft problem med sina MT200. Men skulle 4805 vara, procentuellt sett, mer felande än MT200? Det tror jag inte på. Jag tror att det har med kvantiteten att göra. Kolla på detta forum, t.ex. Hur många sidor finns det inte i denna tråd om SP4805 jämfört med MT200? Bara det säger ju något om hur populär SP4805 har blivit. Och vem som helst förstår ju att om 1% går sönder av 100 sålda MT200 så blir det 1 person som kan skriva och berätta om sina dåliga erfarenheter. Men går 1% sönder av 10.000 sålda SP4805 så blir det plötsligt 100 personer som kan berätta om sina dåliga erfarenheter kring 4805. Ändå är felmarginalen densamma. Så jag är med andra ord inte alls orolig. Dessutom, en annan sak kan man ju tänka på: Garanti är till för att utnyttjas, eller hur?  Eftersom båda har samma specifikationer för övrigt gällande upplösning och sådant så är det givet att jag ska satsa på 4805. Så jag kan glatt säga att jag har bett den butiken som demade SP4805 för mig* att ta hem ett exemplar åt mig!  Ett tag funderade jag på den nya uppföljaren, IN72. Men då denna ska ha samma spec som SP4805, förutom att ha lite tystare fläkt (enl vad jag hört) så fick det bli 4805. IN72 kostar ändå 5 lax mer, och det är inget jag är beredd på att betala bara för en liten tystare fläkt. Då bygger jag hellre ett litet hemmasnickrat projektor-bås, vilket knappast lär gå på mer än 1000 kr för materialkostnaden... OM det nu skulle vara så att jag blir störd, vilket jag inte lär bli eftersom jag alltid kommer köra eco-mode, dessutom lät min gamla proj som en ångvält så jag är härdad  Har jag fått några uppgifter om bakfoten som jag nämnt här ovan så är jag självklart bara tacksam om jag får detta korrigerat. Kom även gärna med andra synpunkter om så önskas. * Kanske en aning off-topic, men jag MÅSTE bara få passa på att säga att butiken som demade SP4805 har den trevligaste och mest pratglada försäljaren jag någonsin stött på. De stängde 19, jag kom dit ca 18.30. Han stannade och visade projektorn för mig och snackade med mig fram till 19.40 eller något sådant, utan att någonsin säga att han vill stänga butiken nu och har bråttom hem. Samma sak några veckor senare jag var där, då skulle jag bara köpa lite laserdiscar och råkade komma dit lite väl sent så att han snart skulle stänga. Men jag fick kolla igenom filmerna i lugn och ro ändå och han stannade en halvtimme extra bara för att snacka "skit" med mig om mitt projektorval och sådant. Gissa var någonstans jag ska köpa min SP4805!!  Strunt i nätbutikerna, jag betalar LÄTT en tusing extra för denna proj för att få den ovärderliga service som jag fått där. Nu vidare till mina frågor angående projjen: Fråga 1: Om man har en DVD-spelare så kan man ju lätt ställa in i dess meny om proj/TV är i 16:9 eller 4:3 format. Så jag ställer bara in 16:9 i DVD-spelaren och samma i projjen när jag ska kolla på film. Inga problem, eller hur? Och ska jag kolla på 4:3-sända TV-program eller spela TV-spel utan 16:9-stöd så ställer jag bara in 4:3 i 4805:an, så blir det svarta kanter till vänster och höger men proportionerna blir fortfarande rätt, visst? MEN... Jag har ju ett gäng laserdiscfilmer också. I laserdiscspelaren kan jag inte ställa in i någon meny om jag har en 16:9 eller 4:3 skärm. Och dom flesta laserdiscar är ju så att proportionerna blir korrekta på en 4:3 skärm, men att det visas svarta kanter där uppe och nere. Som en slags widescreen på en 4:3-skärm. Det är det som kallas letterboxed, va? Om jag nu skulle köra in denna typ av bild i en SP4805, och jag skulle ställa projjen till "wide" eller "16:9" (vet inte vad det heter exakt i menyn) så skulle hela bildbredden fyllas men proportionerna på allt blir ju fel, allt blir utdraget på bredden.. om jag inte tänker fel. Ställer jag däremot projjen i 4:3 läge, så det blir svarta kanter till höger och vänster, så blir visserligen proportionerna rätt men då blir det ju svarta kanter över allt! Till höger och till vänster pga 4:3 inställningen i projjen, där uppe och där nere pga letterboxad insignal i projjen. Detta känns ju väldigt fånigt!  Finns det ingen möjlighet att "zooma in" bilden (alltså inte använda objektivzoomen, utan videoprocess-signalsmässigt zooma in) så att den fylls ut tills antingen bilden har nått DLP panelens vertikala eller horisontala max? Finns det någon sådan inställning i menyn? Hoppas att ni förstår vad jag menar och att frågan inte är för luddig. Det är möjligt att detta kommer stå i manualen, men jag är lite nyfiken så här i förväg.  Fråga 2: Som någon annan skrev här, vågar man ladda ner nya firmware-versionen (1.3.2) från InFocus hemsida och uppgradera? Såg på avs-forum att det var problem med antingen v1.13 eller v1.2.1 (minns inte vilken) då filen man laddade ner var corrupt och gjorde projektorn obrukbar efter uppgradering!!  Om någon har någon information om ifall det är säkert att uppgradera med nyaste firmware, så skriv gärna och berätta. Jag försökte leta info om detta på avs-forum i 4805-trådarna men hittade faktiskt inget. Inte om den senaste versionen i alla fall. Någon som har någon idé? Det är klart, chansen är ju rätt stor att jag får den senaste versionen av mjukvaran nu när jag köper projektorn, men ändå... Det är ju inte helt säkert. Och kan vara bra att veta i vilket fall. Fråga 3: När vi ändå snackar om uppgradering... Vad kostar den där speciella USB/VGA <-> M1-DA kabeln (det var en sån som behövs, va?) som krävs för att uppgradera mjukvaran i projektorn? Jag skulle vilja veta vad det kostar från en butik i Stockholm... INTE någon nätaffär, speciellt inte en utländsk. Och vilka butiker har den inne? Alla som säljer InFocus eller? Fråga 4: Jag tänkte köpa en sådan här kabel när jag skaffat projjen: http://www.psxcare.c...rod=376&xSec=28Men kolla på bilden... De tre komponent-kablarna, ser inte varje kabel där VÄLDIGT tunn ut?  Man undrar ju hur bra denna kabel fungerar egentligen, alltså när det gäller störningar och annat  Varje ledare lär ju inte direkt vara ordentligt skärmad. Och är det inte lätt att en sådan klen kabel börjar glappa? Någon som har en sådan kabel och kan berätta om sina erfarenheter? Jag tänkte nämligen i vilket fall som helst köpa en CSY-2100 ( http://www.hembiobut...p?pgrpnr=110080). Anledningen är att jag har så många enheter med RGB ut men som saknar komponent ut. Och nästa steg under RGB är ofta komposit, vilket det inte är på tal om att köra. (Jag snackar nu om apparater som Amiga 500 & 1200, Megadrive osv.) När det gäller PS2 så finns ju den där komponentkabeln, och jag vet att man egentligen ska försöka undvika konvertering av signalen om så är möjligt. Men eftersom jag ändå helt klart måste ha en CSY-2100 pga mina andra apparater, kanske det då är bättre att fortsätta köra med min RGB-kabel till PS2 och köra in den i CSY-2100, precis som jag ska göra med mina andra maskiner? För jag menar, komponentkabeln till PS2 ser ju som sagt väääldigt klen ut. Både när det gäller skärmen och kvalitén. Från CSY-2100 till proj ska jag däremot köra riktig kvalitets komponentkabel, så det kommer bli skillnad. Och om PS2 komponentkabeln bara är skräp så kan jag lika gärna strunta i den. För 150 spänn är ändå 150 spänn, lixom. Och jag kommer ju som sagt ändå kunna mata projjen med komponent när jag spelar PS2 genom CSY-2100 om jag så vill. Kom gärna med åsikter angående detta. Fråga 5: Vad anser ni om den nya InFocus PlayBig IN72? (Jag hittar ingen officiell tråd om denna proj). Den ska tydligen vara uppföljaren till SP4805. SP4805 kommer ju snart sluta säljas och IN72 kommer ersätta denna projektor. Dock tycker jag det är lite dåligt av InFocus... SP4805 kostar ca 10 papp i dagens läge, IN72 kostar 15. Ändå är IN72 i stort sett samma proj, fast med nytt skal och lite tystare fläkt bara. Det känns som att InFocus släpper en ny projektor under ett nytt namn och ny design mest bara för att ha en ursäkt till att kunna sälja sin ursprungsmodell för 5 papp extra, om ni förstår hur jag tänker.  "Svensson" som inte orkar läsa på ordentligt och lära sig om projjar, utan bara vill ha en projektor till familjen tänker ju så klart att "Det som är mest nysläppt måste vara det bästa, så vi tar en sån". Tur att man själv är lite mer påläst än så... Annars kanske jag skulle betalat 5 laxar extra för att bara få lite tystare fläktljud. Skulle det vara värt pengarna? Knappast! Jag mailade InFocus och frågade om SP4805:ans efterträdare. (Jag ville kolla upp så att det faktiskt inte var några riktigt nya heta saker på IN72). Detta svar fick jag av en kille som heter Thomas på InFocus: -------- Hei! Da bjørn er på messe I dag så har jeg fått denne. Se mitt svar under. IN72 er navnet på den nye etterfølgeren. Se link: http://www.projector...ay_Big_IN72.htmPrisen I europa er enda ikke 100%, men den vil nok ligge på rundt 14-15000,-. Prisen på denne nettsiden er gjeldende for USA kun og ikke her I europa. Den har Pixelworks' 10bits DNX video processering og det er rimelig "Schnacksy" videokvalitet på dette produktet.. Mvh --------- Har inte SP4805 pixelworks' 10bits DNX video processing? Och vad menas med "Schnacksy"? (Jag vet att jag precis dömde ut denna proj för att vara samma som 4805:an till ett högre pris, men då syftade jag på de viktigaste sakerna som färghjulshasighet, upplösning osv... Vad DNX betyder vet jag dock inte, förklara gärna) Kom även gärna med övriga kommentarer angående det jag sagt här ovan, alltså SP4805 vs IN72. Nu när 4805:an funnits på marknaden ganska länge så kanske det inte är så intressant längre, men jag tänkte försöka komma med lite feedback i alla fall när jag fått hem den och testat den ordentligt. Och tala om hur pass nöjd jag är med den och vad jag anser om den. Jag ska försöka hålla det inlägget lite kortare än detta dock, men just nu så hade jag ju ganska många frågor  Jag vill avsluta detta inlägg med att tacka alla användare på hela forumet, det är tack vare er jag vet vilken projektor jag ska välja. Man har helt klart lärt sig ett och annat när man suttit här och läst. Tack igen! edit: felstavningar edit igen: Tog bort en off-topic fråga och flyttade till annan tråd.
Redigerat av Unregisterede50895c8, 09 april 2006 - 22:57.
Postad 22 mars 2006 - 08:39
Unregistered5443661d
-
Unregistered5443661d
-
Forumräv
-
-
584 inlägg
IN72 är MYCKET bättre än 4805, det är inte bara fläktljudet och designen som skiljer
dem åt, hur kan du ens skriva det när du inte jämfört dem?
IN72 känns t o m bättre än D5-projjarna (Epson, Hitachi, Sanyo, Panasonic) på vissa punkter.
Jag har sett IN72 på 220cm duk, och bilden var klart bättre än 4805 på 180cm duk.
Postad 22 mars 2006 - 08:45
ZoomAir
-
ZoomAir
-
Veteran
-
-
2 138 inlägg
Vänta i så fall tills IN72 sjunker i pris, jag skulle ALDRIG betala 15k för 480p idag med tanke alla alternativ som finns på marknaden.
Postad 23 mars 2006 - 01:40
Unregisterede50895c8
-
Unregisterede50895c8
-
Användare
-
-
189 inlägg
IN72 är MYCKET bättre än 4805, det är inte bara fläktljudet och designen som skiljer dem åt, hur kan du ens skriva det när du inte jämfört dem?
IN72 känns t o m bättre än D5-projjarna (Epson, Hitachi, Sanyo, Panasonic) på vissa punkter.
Jag har sett IN72 på 220cm duk, och bilden var klart bättre än 4805 på 180cm duk.
<{POST_SNAPBACK}>
Det är sant att jag inte kollat på IN72:an in action, däremot har jag sett 4805:an. Och du har en poäng i att man inte ska jämföra två projjar innan man sett dom båda. Men till viss del har jag jämför dom... På specen. Och det är lika snabbt färghjul, samma upplösning... Jag kan inte se mycket på specen som skiljer. En annan sak som man måste ha klart för sig: Det är en orättvis jämförelse att jämföra en proj som kostar 10k med en proj som kostar 15k. Så även om det är som du säger, att bilden är bättre på IN72 trots ungefär samma tekniska spec, så får man tänka på att IN72 kostar 5k mer. Även om jag gjorde en jämförelse mellan 4805 och IN72 i ovanstående inlägg, så tycker jag med andra ord att det är mer intressant att jämföra en projektor med vad den kostar. Man bör ställa sig frågan "Är denna projektor värd sitt pris?" istället för "Vilken är bäst av dessa två projektorer?" Och jag tycker helt enkelt att IN72 INTE är värd sitt pris, däremot är 4805 det i dagens läge. IN72 kanske är snäppet bättre, visst... Men 5000 kr bättre? Det tvivlar jag starkt på. Och dessutom, även OM jag skulle fundera på att lägga 15k på en proj så skulle jag välja en proj med bättre spec än IN72, eftersom jag skulle kunna få det till samma pris... eller endast högst några få tusingar extra. Ehum... Skulle du kunna förklara begreppet "D5-proj" lite snabbt bara?  Intressant i alla fall att du sett IN72 och att du upplevde bilden så mycket bättre än 4805, det hade jag faktiskt inte väntat mig av IN72. (Obs: Jag hade kollat in IN72:an själv vid det här laget om det inte vore så att den knappt kommit ut än och att inte många ställen fått upp den som demo) Det skulle vara intressant med lite mer utförliga detaljer om exakt vad som var bättre i bilden. Ännu bättre fill factor? Bättre färger? Svärta?
Postad 23 mars 2006 - 01:55
Unregisterede50895c8
-
Unregisterede50895c8
-
Användare
-
-
189 inlägg
Vänta i så fall tills IN72 sjunker i pris, jag skulle ALDRIG betala 15k för 480p idag med tanke alla alternativ som finns på marknaden.
<{POST_SNAPBACK}>
Precis! Exakt min mening!  4805 kostar i dagens läge ca 10k om man köper från en butik (ej nätet). IN72 ca 15k. Ändå är dom ungefär lika på specifikationerna, särskilt färghjulet och upplösningen tänker jag på då vilket är en av dom två viktigaste sakerna. Det är därför jag inte tänker satsa på IN72, eftersom den inte är värd sitt pris som jag skrev i tidigare inlägg. Hade den släppts några år tidigare hade det däremot varit en annan sak. Jag är helt 100% bestämd på att jag ska ha en DLP proj. Och då 576p DLP's och 720p DLS's blir för dyrt för mig så är det 480p jag tänker satsa på. Dessutom tänker jag spela mycket import TV-spel samt köra en del laserdiscar på den (som oftast är NTSC), så en 480p passar nästan bättre för mig än en 576p i dagens läge. Det är ju bara positivt om man kan undvika skalning. 720p behöver jag egentligen inte då jag inte är så särskilt intresserad av HDTV och såna saker, och när jag väl blir det så är det nog dags att köpa ny proj ändå och då har nog alla 720p-projjar sjunkit i pris också. Jag skulle aldrig heller betala 15k för 480p i dagens läge. Men skulle du betala 10k för det, som en SP4805 kostar idag?
Postad 27 mars 2006 - 11:57
volley
-
volley
-
Rookie
-
8 inlägg
INTE NU IGEN!
Efter 90 timmars filmtittande med min tredje Infocus 4805 utbytesproj, började den att låta som en vinkelslip.Detta var när jag startade den.Skärande ljud som kom och gick(lät ända ner till första våningen i huset,så det låter en hel del).Och efter 1 minut började det steg för steg att minska,för att sen försvinna helt.
Oroväckande är bara förnamnet.Finns det ngn mer än jag som haft samma problem med detta?/Volley
Postad 27 mars 2006 - 14:51
Unregistered33cc6995
-
Unregistered33cc6995
-
Beroende
-
-
1 139 inlägg
Exakt samma hände mig volley, den lät som en vinkelslip men slutade efter 5 minuter ungefär.
såfort du stänger projjen slutar det låta men fläkten fortstätter kyl eller hur?
Det är bara när lampan lyser som det låter...
Ring dom direkt, plocka ner den och åk in och be dom koppla in den, jag gjorde inte det eftersom att det hände en gång sen hörde jag aldrig det igen förren det återkomm en dag och då dog lampan.
så ring dom direkt
Postad 27 mars 2006 - 15:56
volley
-
volley
-
Rookie
-
8 inlägg
Exakt samma hände mig volley, den lät som en vinkelslip men slutade efter 5 minuter ungefär. såfort du stänger projjen slutar det låta men fläkten fortstätter kyl eller hur? Det är bara när lampan lyser som det låter...
Ring dom direkt, plocka ner den och åk in och be dom koppla in den, jag gjorde inte det eftersom att det hände en gång sen hörde jag aldrig det igen förren det återkomm en dag och då dog lampan. så ring dom direkt
<{POST_SNAPBACK}>
Problemet verkar vara exakt som du hade,den kan ju knappast vara så smutsig vid lampan/färghjulet så att det börjar låta på det viset.Men det är väl detta man får ta när man har fått en utbytesproj som kanske gått ett par tusen timmar.Detta är riktigt dåligt av infocus,det känns ju som en slags följetång som aldrig tar slut.Vad gör man när garantin tar slut?Jag får ge den några timmar,sen blir det att ringa infocus support./volley
Postad 29 mars 2006 - 01:07
Unregisterede50895c8
-
Unregisterede50895c8
-
Användare
-
-
189 inlägg
Nu har jag också en SP4805 sen några dagar tillbaka. Är mycket nöjd hittills!  Tycker bilden är riktigt bra och ändå kör jag bara på en vit vägg och har inte hunnit skaffa komponentkablar än, så jag kör S-video så länge. Man märker ju att färgerna är lite halvdassiga i vissa filmer (gubbarna ser sjuka ut och kommer snart kräkas-syndromet) men det lär ju bli mycket bättre med komponent.
Jag ska inte skriva så mycket mer om mitt intryck när det gäller bild eftersom så många redan gjort det och det känns överflödigt då. Vill däremot påpeka att jag är väldigt glad för att just mitt exemplar har 0 st "döda pixlar" (vilket egentligen inte existerar på DLP, utan DLPns motsvarighet är ju att en eller flera speglar låst sig i antingen av- eller på-läget. Dessutom så var det inga dammprickar eller annat på bilden, utan bilden var helt ren från fläckar, smuts eller andra störande saker. Helt perfekt!! 
Tycker att InFocus är ganska generösa när det gäller vad dom skickar med i kartongen också. Manulen var ganska tjock och detaljerad (vilken jag plöjde igenom innan jag började använda projektorn, tog några timmar men det var det värt). Sedan skickades lite övriga infoblad med och en mängd kablar:
- M1-DA <-> VGA+USB för att koppla till datorn och uppgradera. (Tack, InFocus!)
- En S-video kabel
- En kompositkabel (3 RCA <-> 3 RCA, höger & vänster ljud + komposit)
- En scart till komposit+ljud -adapter.
- Olika typer av elkablar för olika typer av länder
Men jag har ett litet problem med min 4805. Det egentligen inget problem rent hårdvarumässigt, men ändå...
Det är nämligen så att allt jag har kopplat in i den hittills har fungerat finfint, förutom en sak: Att koppla in en Sega Megadrive (första modellen) in i SP4805 genom komposit. Den hittar bilden, men bilden blir inte stabil. Den liksom flimmrar och hoppar hela tiden. Jag har provat att ändra på Sync Treshold-funktionen som finns i menyn men det hjälper inte. Alla andra källor som jag matar in i komposit-ingången på projjen fungerar finfint, och då har jag testat både PAL och NTSC signal in. Så det är med andra ord inte fel på komposit-ingången. Jag testade även att ta exakt samma kabel som jag kopplade till projjen och kopplade in i TVn. Inga problem, det blev en stabil bild från min Megadrive precis som vanligt.
Jag har inte uppdaterat till nyaste firmware än. Har 1.2.1 nu tror jag. Jag kanske ska uppdatera och testa, men tvivlar på att det kommer funka. Men ändå så tror jag inte att det är något fel på projektorn, utan att det är något som skiljer i hur min Megadrives komposit-signal är kodad som projjen av någon anledning inte klarar av att synka. Kan inte tänka mig något annat. Först tänkte jag att projjen kanske inte gillar så lågupplösta signaler (så att det skulle finnas en undre gräns för upplösning också), men detta stämmer nog inte då min Commodore 64 funkar finfint genom komposit!  Så även min Amiga 1200.
Någon som haft något liknande problem? Funderar på att fråga på avsforum också ifall ingen vet här och vet inte dom heller så mailar jag InFocus tech support.
Detta är för övrigt inget problem jag sett att någon annan har någonstans.
Men finns det möjligtvis någon som har en Sega Megadrive och skulle kunna testa att koppla in den i sin SP4805 genom komposit? Vore super i så fall! För man vill ju gärna få bekräftat att det inte är fel på just mitt exemplar också, även om det är mest troligt att så är fallet.
Det där vinkelslipsfenomenet låter ju inte så kul. Hoppas det löser sig, och hoppas att jag själv slipper detta problem på mitt exemplar. För det låter ju lite oroväckande att så många haft problem med det  Själv har min bara gått 15 timmar så den är fortfarande ung, hoppas den håller tills den blir gammal eller åtminstone tills den blir så gammal så att garantin har gått ut så att man vågar öppna och fixa den själv utan att paja garantin.
Att "vinkelslipen" slutar när projektorn går ner i standby-läge är ju inte så konstigt då det troligtvis är färghjulet som låter och färghjulet behöver ju inte gå i standby-läge så det stängs ju av då. (Om det inte skulle göra det skulle projektorn vara idiotiskt tillverkad). Så vitt jag kan förstå så finns det bara tre rörliga delar i projektorn (om man bortser från panelen med alla speglar, men dom kan knappast låta som en vinkelslip  ): Fläkt för inblås, fläkt för utblås och färghjul. Troligtvis har väl färghjulet hamnat lite på snedden och går emot höljet eller någon annan del i projektorn. Kanske har en skruv lossnat lite från färghjulet eller något?
Hur som helst, jag skulle själv aldrig våga mecka med den om garantin fortfarande finns kvar utan en skriftlig tillåtelse från InFocus om att få göra detta utan att paja garantin, vilket man aldrig lär få 
Om jag får liknande problem med min så skriver jag och berättar om det.
Hoppas det löser sig Volly, har det inträffat fler gånger sedan sist?
Postad 29 mars 2006 - 07:34
Unregistered33cc6995
-
Unregistered33cc6995
-
Beroende
-
-
1 139 inlägg
Någon som vet hur jag får bort "fladdret" som jag har när jag kör dvd?
jag kör bilden lite större än vad duken är så man inte märker det men kör jag bilden exakt inom det vita så fladdrar den längst ner, både ute i H/K menyn, på DVD skivans meny men även under filmen.
Inget irriterande som sagt eftersom att jag kör bilden ngn cm utanför det vita så man inte ser det men de vore skoj att veta hur jag får rätt på det.
Jag kör Audioquests komponentkabel från dvdn.
Sen får dålig bild med mitt PS2, jag kör det rakt in i stereon sen en vanlig composit kabel till projjen, det blir verkligen inte bra, känns som dassig grafik o för mörk bild. när jag spelar...
Dessutom, varför blir bilden mindre när jag kör PS2 jämfört med DVD?
Jag får zooma ut bilden så den täcker hela duken.
Postad 29 mars 2006 - 08:18
Unregisterede50895c8
-
Unregisterede50895c8
-
Användare
-
-
189 inlägg
Liten uppdatering: Glöm det där jag sa med dassiga färger genom S-video och att alla då ser helt sjuka ut. Visserligen är komponent självklart alltid bättre, men i detta fallet berodde det på DVD-spelaren som var dålig. Jag provade med en annan spelare (den i min PS2) och då vart det mycket bättre  KIM: Jag kör också mycket PS2 på min nyinförskaffade SP4805. Du borde absolut inte köra med vanlig komposit då detta är den sämsta anslutningsmöjligheten till projektorn. Både S-video och komponent ger ju bättre bild, självklart särskilt komponent. En komponentkabel till PS2 kostar inte så mycket och finns att få tag på här: http://www.psxcare.c...rod=376&xSec=28Dom har även S-videokabel om du även skulle vilja ha det: http://www.psxcare.c...Prod=41&xSec=28Jag har själv beställt en komponentkabel därifrån och bör få hem den när som helst. Jag kan ju berätta hur jag upplever bilden från PS2+4805 sedan om du vill. Att du får för mörk bild med kompositkabel verkar ju däremot skumt, det vanligaste är att bilden blir lite dassig i allmänt, med bland annat fladdrande konturer på text och objekt. Men ljusstyrkan på insignalen ska det ju inte vara något fel på. Men det är klart, spelar du väldigt mörka spel som t.ex Resident Evil när du dessutom inte har helt mörkt i rummet så kommer ju förstås bilden upplevas som väldigt mörk  Prova att exprimentera med olika kombinationer med kontrast och brightness. Jag har upptäckt att olika PS2-spel kräver helt olika inställningar just när det gäller dessa två saker för att upplevas på bästa sätt. Det är ju ganska enkelt att prova sig fram eftersom InFocus varit hyggliga och satt dit snabbknappar för detta på fjärrkontrollen. En annan sak när det gäller komposit: Jag antar att du använder en vanlig kabel med 3 RCA i ena ändan (två för ljudet och en för komposit)? Kopplar du den gula kompositkabeln DIREKT till projektorn? (Bortsett från en eventuell förlängningssladd). För om du kopplar kompositkabeln in i t.ex en förgreningsdosa först, eller någon annan slags splitter som är kopplad till andra apparater, så är det risk att en stor del av ljusstyrkan försvinner i samband med det. Se till att alltid koppla alla enheter direkt till projektorn för att inte förlora bildkvalité. Om man absolut vill köra med en förgreningsdosa/splitter så MÅSTE denna förgrenare vara försett med en brytare där man väljer vilken insignal som ska användas. Är den inte försett med detta så är det bara en vanlig förgrenare och då kommer nästan garanterat problemet att uppstå som jag här har förklarat. Ett tips: Koppla in kompositkabeln från PS2:an (exakt samma kabel som du kopplar till projektorn) in i en TV istället och kolla om du upplever bilden för mörk där också. Om du gör det så ligger felet någonstans i signalvägen och beror inte på projjen. Att däremot klaga på att man tycker bilden genom komposit blir lite allmänt dassig är kanske inget man ska göra då detta ligger i dess natur. Man kan aldrig få så bra bild med komposit. Att pressa in bildsync, luminans och färger i samma ledare kan helt enkelt aldrig bli så bra som att ha separata ledare för olika färger samt en för luminans och sync. Det var för övrigt lite lustigt att du skrev detta med komposit, då jag fick problem med min GameCube när jag provade den på projektorn. Jag har en hemmabyggd scart-splitter med brytare (två olika köpta som är ihopkopplade och rejält modifierade) med två in och två ut. Jag körde in en RGB-scart från GameCuben och tog ut kompositen från en tillkopplad sladd i switchen som jag monterat dit. Bilden blev alldeles för ljus och jag fick dra ner kontrasten till 0 (!!) för att det skulle se hyfsat normalt ut, ändå såg det konstigt ut på något sätt. Kopplade till TVn och upplevde samma sak. Upptäckte att från just GameCube gick det inte så bra att ta ut kompositsignalen på det sättet av någon anledning, så detta hade inget alls med projektorn att göra. Kopplar jag in med vanliga kompositkabeln som följde med GameCuben så funkar det mycket bättre. Där ser man hur det kan bli ibland!  Angående fladdret så har jag däremot ingen aning, ingenting jag själv har upplevt. Kör du med interlaced eller progressiv signal från DVDn? Prova att byta mellan dom olika i DVD-spelaren och kolla om det blir någon skillnad. Om du bara får fladder när du kör progressiv ut från DVD-spelaren så beror det förstås på att DVD-spelaren har en dålig de-interlacer. Har du provat att använda Sync Treshold-funktionen i projektorn? Det är den enda inställningen i projjen som skulle kunna fixa detta. Om detta inte löser problemet så tvivlar jag starkt på att det beror på projektorn eftersom jag själv aldrig har problem med detta. Jag har hur stabil och bra bild som helst på min proj!  Fladdrar det förresten likadant oavsett vilken källa du använder? T.ex när du kör PS2 genom komposit, fladdrar det då också? Det där med att bilden blir mindre när du kör PS2, i vilket läge är det på projjen? 16:9, 4:3, native eller letterboxed?
Postad 29 mars 2006 - 11:50
Unregistered33cc6995
-
Unregistered33cc6995
-
Beroende
-
-
1 139 inlägg
Hej o tack för ett urförligt svar:)
Min compositkabel kör jag direkt från projjen till stereon, sen kör jag parabolen och PS2 in i stereon.
Så jag har ingen omkopplingsbox men stereon fungerar som en "växel".
Jag har alltid projjen på 16:9, vid parabol, PS2 eller DVD tittning.
Jag undrar om jag kan köra min Audioquest komponent från stereon till projjen sedan komponent från DVD till stereo o PS2 med komponent.
Jag undrar om mitt försteg klarar det?
Jag tror inte det men ska kolla ikväll.
Postad 29 mars 2006 - 19:44
Unregistered5443661d
-
Unregistered5443661d
-
Forumräv
-
-
584 inlägg
Hej!
D5 = Epson 520/600, Sanyo Z4, Hitachi 200, Panasonic 900 (alla använder
sig av Epsons D5-paneler).
IN-serien från Infocus har 2 Års hämtgaranti på projjen och 1 År/3000 timmars garanti
på lampan (bästa lampgarantin på marknadern?), klart generösare garantier än 4805
alltså -och det måste givetvis betalas på nåt sätt...
Skillnader bildmässigt mellan 4805 och IN72: Bättre bild på 72:an helt enkelt
trots betydligt större duk (Bredd: 220cm för IN72 mot 180cm för SP4805).
Jag reagerade oxå mot priset när jag hörde det första gången, men nu när jag sett
projjen och hört garantivillkoren så känns det inte lika blodigt... men, men i dagens
upplösnings-fixerade värld så kan det bli svårt att få ut allt för mkt för en 480-projje
i europa.(själv köper jag nog en IN 76 eller en Optoma HD72i).
Ifall IN72 är värd 5000kr mer än 4805, och ifall 72:an är bättre eller sämre köp än
D5:orna är upp till var och en att avgöra -precis som vid alla jämförelser. SP5700
hade lägre upplösning (576) än flera andra projjar, men hade ändå klart bättre
bild än många av dem.
Bästa sättet att avgöra hur bra 72:an är - se och bedöm själv.
/L
Redigerat av Unregistered5443661d, 29 mars 2006 - 19:51.
Postad 30 mars 2006 - 08:09
Unregisterede50895c8
-
Unregisterede50895c8
-
Användare
-
-
189 inlägg
Min compositkabel kör jag direkt från projjen till stereon, sen kör jag parabolen och PS2 in i stereon. Så jag har ingen omkopplingsbox men stereon fungerar som en "växel". Jag har alltid projjen på 16:9, vid parabol, PS2 eller DVD tittning.
Jag undrar om jag kan köra min Audioquest komponent från stereon till projjen sedan komponent från DVD till stereo o PS2 med komponent. Jag undrar om mitt försteg klarar det?
<{POST_SNAPBACK}>
Inga problem  Ok, men prova då (om du inte redan gjort det) att dra ut kompositkabeln från stereon och koppla in den direkt i projektorn istället, så att PS2ans bild går direkt till projjen. Om det inte blir lika mörk bild då så vet du att stereon ställer till det lite. I så fall får du helt enkelt skaffa en annan extern växel istället, vilket man kan hitta på Clas Ohlson eller lite var stans. Och så kan du ju som sagt koppla in i TVn också och jämföra, både genom att koppla direkt och att köra genom stereon som du brukar. Det är bara att använda uteslutningsmetoden. Om inget verkar fel och du får ungefär likadan bild på din TV som du får på din 4805 när det gäller kontrast, ljusstryka och skärpa så är inget fel, utan det är bara det att du inte upplever kompositbilden tillräckligt bra.  Kör komponent istället!  Har du kört komposit förut och det har funkat bra, eller har bilden alltid varit så här genom komposit? Om det vart bättre förut så måste det ju vara något fel som uppstått. När det gäller att koppla alla dina prylar till stereon som du skrev (jag antar för övrigt att stereon egentligen är en hemmabioreciever med ganska många in- och utgångar?) så har det ju inget med försteget att göra. Jag har en känsla av att du kanske blandar ihop ljud och bild lite här. Man brukar ju inte snacka om försteg så mycket när det gäller bildsignaler, även om analoga bildsignaler (som t.ex komposit) faktiskt också är en slags lågnivå-spänning. Ljud däremot måste passera försteg och slutsteg för att slutligen nå en högtalare, så det är ju en annan sak. När du skickar in t.ex en kompositsignal i din stereo så gör du antagligen det av den anledningen att stereon mixar bildsignalen med sina egna OSD (on screen display) signaler, så du kan se stereons menyer på projjen/TVn. Det finns ju separata kretsar i stereon för att göra detta och går självklart inte genom någonting som har med ljudet att göra. Blev lite off-topic kanske, men ville bara säga att det inte borde vara några problem för försteget att koppla som du säger, eftersom försteget inte har med det att göra. Däremot, om stereon inte har en fysisk brytare till insignalerna (antar att du byter ingång med fjärrkontrollen bara) så kan det mycket väl vara så att signalen blir sämre om du kör den genom stereon. Som sagt, testa direkt till projjen istället. Kan även tillägga att mitt nästa köp till hemmabion lär bli en ny surroundreciever och den lär säkert ha massa ingångar för bild också, men jag tänker vägra använda dom det finns risk för att dom förstör signalen och ger sämre bild. Detta är ett känt problem på vissa recievrar också så jag tar inga risker. När jag kör PS2 i 16:9 med min 4805 så tycker jag att hela bilden fylls ut i alla fall, så det verkar ju skumt att den inte gör det för dig. Blir bilden mindre på höjden, bredden eller båda delarna? SP4805 har ju alltid svarta kanter runt själva bildytan, i alla fall så har mitt exemplar det. Så oavsett vilken källa man kör med så tror jag inte man kan fylla alla svarta ytor som projiceras. Man kan ju undra om det ens sitter några speglar längst ut på panelen... Skulle inte förvåna mig om det inte gör det. Löste sig fladdrandet från DVDn förresten? Vilken DVD-spelare kör du med? Så man vet vilken man ska akta sig för när det blir dags att köpa en ny
Redigerat av Unregisterede50895c8, 30 mars 2006 - 08:29.
Postad 30 mars 2006 - 08:25
Unregisterede50895c8
-
Unregisterede50895c8
-
Användare
-
-
189 inlägg
Hej!
D5 = Epson 520/600, Sanyo Z4, Hitachi 200, Panasonic 900 (alla använder sig av Epsons D5-paneler).
IN-serien från Infocus har 2 Års hämtgaranti på projjen och 1 År/3000 timmars garanti på lampan (bästa lampgarantin på marknadern?), klart generösare garantier än 4805 alltså -och det måste givetvis betalas på nåt sätt...
Skillnader bildmässigt mellan 4805 och IN72: Bättre bild på 72:an helt enkelt trots betydligt större duk (Bredd: 220cm för IN72 mot 180cm för SP4805).
Jag reagerade oxå mot priset när jag hörde det första gången, men nu när jag sett projjen och hört garantivillkoren så känns det inte lika blodigt... men, men i dagens upplösnings-fixerade värld så kan det bli svårt att få ut allt för mkt för en 480-projje i europa.(själv köper jag nog en IN 76 eller en Optoma HD72i).
Ifall IN72 är värd 5000kr mer än 4805, och ifall 72:an är bättre eller sämre köp än D5:orna är upp till var och en att avgöra -precis som vid alla jämförelser. SP5700 hade lägre upplösning (576) än flera andra projjar, men hade ändå klart bättre bild än många av dem.
Bästa sättet att avgöra hur bra 72:an är - se och bedöm själv.
/L
<{POST_SNAPBACK}>
Extra garantier struntar jag i  Nä, men allvarligt talat så känns det inte för mig som att lite extra garantier på lampan skulle vara värt dom extra pengarna. Om en lampa pajar snabbare än normalt så är det nog ganska vanligt att det beror på ett tillverkningsfel på lampan och då kanske den går efter bara någon vecka eller någon månad. Har den inte gått efter ett halvår så tror jag nog att den håller under sin beräknade livslängd. Ett vanligt problem med 4805 har ju tydligen varit att färghjulet börjat låta onormalt mycket och det har ju inget med lampan att göra. Av alla problem jag läst om denna projje så har iaf jag inte läst så mycket problem med lampan. Så jag är rätt lugn  Men 2 års garanti trodde jag iofs att det var på 4805 också  Ok, inte hämtgaranti, men vanlig fabrikationsgaranti. Är det inte det? Precis, du har helt rätt i att bästa sättet är att kolla och bedöma själv.. vilket är precis vad jag tänkte göra snart också. Nästa gång jag åker till någon hembiobutik som har IN72 uppsatt så ska jag be att få kolla på den lite snabbt. Man blir ju lite nyfiken nu när man hört dig berätta om den. Jag har ju förstås redan köpt en 4805 nu, men ändå...
Postad 30 mars 2006 - 08:47
Unregisterede50895c8
-
Unregisterede50895c8
-
Användare
-
-
189 inlägg
Någon som vet om CYP CSR-2200 fungerar bra till SP4805? http://www.hembiobut...p?pgrpnr=110090SP4805 klarar ju RGB med HV-sync på M1-DA ingången, och det CSR-2200 gör är, om jag förstått det rätt, att bara dela upp komposit-syncen till hv-sync. Detta borde ju vara mer fördelaktigt än att köra CYP CSY-2100, som däremot garanterat lär fungera med 4805. För CSR-2200 ger ju ut RGB-hv signaler vilket är snäppet bättre än komponent som CSY-2100 ger ut. Frågan är bara: Accepterar SP4805 utsignalerna från en CSR-2200? Hembiobutiken skriver: "Perfekt för den som enkelt vill kunna koppla sin DVD-spelare, digitalbox eller liknande till en skärm eller projektor som saknar scartingång men som accepterar en RGBHV-signal på ca 15 Khz." Men vadå 15 kHz? Kolla InFocus sida: http://www.infocus.c...&site_region=3H-Sync Range: 31.5 - 80 kHz V-Sync Range: 50 ・85 Hz (85Hz at XGA only) Betyder detta att CSR-2200 inte kommer att fungera, då projjen bara klarar 31.5-80 kHz?? Vadå onödigt i så fall, varför skulle någon i så fall vilja köpa en CSR-2200 om den inte fungerar att koppla till projjar?  Måste kolla upp detta lite mer, för jag kör ju mycket hellre med RGB-signalen helt orörd än att konvertera om den till YUV. Någon som testat CSR-2200? Ska kolla om jag kan få ta en sådan på öppet köp i någon affär annars och testa....
Postad 30 mars 2006 - 11:28
Unregistered33cc6995
-
Unregistered33cc6995
-
Beroende
-
-
1 139 inlägg
Min compositkabel kör jag direkt från projjen till stereon, sen kör jag parabolen och PS2 in i stereon. Så jag har ingen omkopplingsbox men stereon fungerar som en "växel". Jag har alltid projjen på 16:9, vid parabol, PS2 eller DVD tittning.
Jag undrar om jag kan köra min Audioquest komponent från stereon till projjen sedan komponent från DVD till stereo o PS2 med komponent. Jag undrar om mitt försteg klarar det?
<{POST_SNAPBACK}>
Inga problem 
Ok, men prova då (om du inte redan gjort det) att dra ut kompositkabeln från stereon och koppla in den direkt i projektorn istället, så att PS2ans bild går direkt till projjen. Om det inte blir lika mörk bild då så vet du att stereon ställer till det lite. I så fall får du helt enkelt skaffa en annan extern växel istället, vilket man kan hitta på Clas Ohlson eller lite var stans. Och så kan du ju som sagt koppla in i TVn också och jämföra, både genom att koppla direkt och att köra genom stereon som du brukar. Det är bara att använda uteslutningsmetoden. Om inget verkar fel och du får ungefär likadan bild på din TV som du får på din 4805 när det gäller kontrast, ljusstryka och skärpa så är inget fel, utan det är bara det att du inte upplever kompositbilden tillräckligt bra. Kör komponent istället!  Har du kört komposit förut och det har funkat bra, eller har bilden alltid varit så här genom komposit? Om det vart bättre förut så måste det ju vara något fel som uppstått.
När det gäller att koppla alla dina prylar till stereon som du skrev (jag antar för övrigt att stereon egentligen är en hemmabioreciever med ganska många in- och utgångar?) så har det ju inget med försteget att göra. Jag har en känsla av att du kanske blandar ihop ljud och bild lite här. Man brukar ju inte snacka om försteg så mycket när det gäller bildsignaler, även om analoga bildsignaler (som t.ex komposit) faktiskt också är en slags lågnivå-spänning. Ljud däremot måste passera försteg och slutsteg för att slutligen nå en högtalare, så det är ju en annan sak. När du skickar in t.ex en kompositsignal i din stereo så gör du antagligen det av den anledningen att stereon mixar bildsignalen med sina egna OSD (on screen display) signaler, så du kan se stereons menyer på projjen/TVn. Det finns ju separata kretsar i stereon för att göra detta och går självklart inte genom någonting som har med ljudet att göra.
Blev lite off-topic kanske, men ville bara säga att det inte borde vara några problem för försteget att koppla som du säger, eftersom försteget inte har med det att göra. Däremot, om stereon inte har en fysisk brytare till insignalerna (antar att du byter ingång med fjärrkontrollen bara) så kan det mycket väl vara så att signalen blir sämre om du kör den genom stereon. Som sagt, testa direkt till projjen istället. Kan även tillägga att mitt nästa köp till hemmabion lär bli en ny surroundreciever och den lär säkert ha massa ingångar för bild också, men jag tänker vägra använda dom det finns risk för att dom förstör signalen och ger sämre bild. Detta är ett känt problem på vissa recievrar också så jag tar inga risker.
När jag kör PS2 i 16:9 med min 4805 så tycker jag att hela bilden fylls ut i alla fall, så det verkar ju skumt att den inte gör det för dig. Blir bilden mindre på höjden, bredden eller båda delarna? SP4805 har ju alltid svarta kanter runt själva bildytan, i alla fall så har mitt exemplar det. Så oavsett vilken källa man kör med så tror jag inte man kan fylla alla svarta ytor som projiceras. Man kan ju undra om det ens sitter några speglar längst ut på panelen... Skulle inte förvåna mig om det inte gör det.
Löste sig fladdrandet från DVDn förresten? Vilken DVD-spelare kör du med? Så man vet vilken man ska akta sig för när det blir dags att köpa en ny 
<{POST_SNAPBACK}>
Hej Jag har ännu inte provat, tänkte göra det ikväll så får vi se. Iaf ska jag testa att köra playstation direkt in i projjen. Jag skrev försteget/stereo för jag har H/K signature försteget och det är precis som du säger ett hembioförsteg med en väldig massa ingångar. Jag kan inte köra SVHS ut från stereon och composit in från PS2an väl? tror inte den fixar det. Jag återkommer Mvh Kim
Postad 02 april 2006 - 16:36
Unregisterede50895c8
-
Unregisterede50895c8
-
Användare
-
-
189 inlägg
Dessutom, varför blir bilden mindre när jag kör PS2 jämfört med DVD? Jag får zooma ut bilden så den täcker hela duken.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag kom att tänka på att det finns ju ett overscan läge i 4805an. Har du provat att gå in i menyn och slå på detta läge? Jag skrev försteget/stereo för jag har H/K signature försteget och det är precis som du säger ett hembioförsteg med en väldig massa ingångar. Jag kan inte köra SVHS ut från stereon och composit in från PS2an väl? tror inte den fixar det.
<{POST_SNAPBACK}>
Aha, så du har ett separat försteg och ett separat slutsteg ihopkopplade med kablar istället för en hemmabioreciever? Ok, då hänger jag med. Sorry, missförstod en aning  Jag vet inte om kretsarna i ditt försteg klarar av att konvertera signalerna från komposit till S-video. Men varför skulle du vilja koppla så? Även OM försteget klarar av denna konvertering, så kan ju inte bilden bli bättre än den bild som kommer in. Så du får inte bättre bild om du kör S-video ut från försteget än om du kör komposit ut därifrån i så fall, eftersom du fortfarande bara kör komposit från PS2an. Jag har nu fått hem en komponentkabel till PS2. Först tänkte jag att den såg lite klen ut på bild men jag tänkte att det är lika bra att skaffa en sådan ändå. När det gäller skärpa så tycker jag att steget är större mellan komposit och S-video än mellan S-video och komponent, även om en liten skillnad kanske kan uppmärksammas. Färgerna och djupkänslan blir däremot oerhört mycket bättre med komponent. Dessutom kan man ju köra progressive scan genom komponent om man vill. Jag provade ett sådant spel (Prince Of Persia - The Sands Of Time, USA version) och ställde om till prog. scan i spelet. Måste faktiskt säga att jag inte såg någon större skillnad i bildkvalite. Kanske att bilden möjligtvis på något sätt upplevdes som lite lugnare och behagligare, men det kan nog vara psykologiskt också, troligtvis är det så
Redigerat av Unregisterede50895c8, 02 april 2006 - 16:49.
Postad 05 april 2006 - 14:37
Unregisterede50895c8
-
Unregisterede50895c8
-
Användare
-
-
189 inlägg
Angående uppgradering till senaste firmware v1.3.2 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Här kommer lite info om firmware v1.3.2 som kanske kan vara intressant för en del. Firmware v1.3.2 ska tydligen enligt InFocus hemsida bl.a ha dessa fixar: -Fix for random image flash seen when playing DVD movies -YUV input improvement -Improved operation when Macrovision is available (analog inputs) -480i/576i about menu reporting corrected -480i/576i overscan corrected -Save mode now restores phase setting Eftersom jag läst om att vissa har haft problem med lampflashar som uppkommer lite då och då så kanske det vore en idé att prova med denna uppgradering. Men eftersom det har förekommit (vad jag förstått) att tidigare uppgradering av projektorns firmware ställde till det mer än det gjorde nytta, så kanske det finns dom som drar sig för att installera den nya firmware v1.3.2 som finns på InFocus hemsida då det känns för riskabelt. Men jag har nu tagit det stora steget och vågat mig på att prova att uppgradera projjens firmware, så jag tänkte berätta om mina erfarenheter. Den korta versionen: Det vart inga problem, snarare tvärtom. Den längre versionen: Läs vidare. Jag började med att ta med min 4805 till PCn och gick in på InFocus hemsida för att ladda ner uppgraderingen. Jaså, man måste ha registrerat sin SP4805 för att få ladda ner det? Ok, bara att vända på projjen, kolla serienumret och fixa det då. (Varför måste man regga produkten bara för en liten nerladdning av firmware??) Sedan vart det bara att fylla in serienumret igen i download rutan och köra. Download filen är en självuppackande .exe-fil som ligger på ca 3 meg så det gick snabbt att dra hem. Sedan vart det dags att uppgradera. I det självuppackande arkivet ligger en utförlig beskrivning i pdf-format som beskriver steg-för-steg hur man ska göra. Ett tips är att följa denna noggrant, men läs även igenom HELA denna pdf innan ni börjar om ni inte uppgraderat förut. Själv gjorde det jag misstaget att jag bara gick uppifrån och gjorde allt enligt pdf-filen steg för steg. Då kom jag till en punkt när PCn ville ha nya drivrutiner som inte fanns i datorn. Detta stod förklarat längre ner i pdf-filen vilket jag inte läste förrän senare. Så innan jag kom på att det faktiskt följer med drivrutiner bland uppgraderingsfilerna så hade jag redan gjort fel och fick gå in i enhetshanteraren och ta bort enheten för att sedan starta projektorn igen och prova på nytt. Men det gick bra till slut. En sak jag kommit underfund med när det gäller programmet som man uppgraderar med, "Flash USBII", som inte står med i pdf-filen: Det finns en Verify-knapp i programmet. Efter att man öppnat filen som man ska uppgradera med i programmet och fått kontakt med projektorn så kan man ju välja antingen Download eller Verify. Om man i detta läge väljer Verify så kommer det komma upp en ruta med "Failed!". Jag blev först lite oroad av detta och visste inte om jag skulle våga fortsätta och klicka Download. Så jag avbröt för tillfället och började leta lite info på nätet. Sedan vart det klart hur det låg till: Verify-knappen gör en jämförelse mellan den firmware som man öppnat i Flash USBII och den firmware som redan finns i projektorn. Stämmer inte dessa två överens så blir det Fail på detta test. Eftersom jag hade en nyare firmware i programmet än projjen så blev det så klart fail. Om man skulle upprätthålla en connection mellan programmet och projektorn efter uppgraderingen och köra Verify igen så ska ju detta test då gå igenom eftersom versionerna stämmer överens. Så var även fallet för mig. Ett annat tips: Gå in i Config i programmet och kryssa för "Completion Message Box" innan ni kör Download, kan ju vara kul att få ett meddelande om att allt gått bra efter uppgradering  Hur som helst, jag fortsatte med spänning och tryckte på Download, i hopp om att denna firmware inte skulle paja projektorn helt. Den började med att radera den gamla firmwaren från projjen, sedan matade den in den nya. Jag vart förvånad över hur fort det gick ändå. På mindre än en minut så vart det klart och projektorn startade upp automatiskt på vanligt sätt. Kollade i About-menyn och nu hade jag v1.3.2 i projektorn. Inga problem än så länge!  (Jag kör Windows XP Professional med nån service pack installerad på PCn för dom som undrar.) Så vart det dags att ta projektorn till vardagsrummet och testköra den. "YUV input improvement" är ju en av grejerna som ska vara bättre nu, och detta var jag spänd på att testa. Började med att köra PS2 kopplat genom komponent, körde lite olika spel som jag ofta brukar spela på projjen vilket gjorde att jag hade en bra referens sedan tidigare. Jag startade upp allt och tänkte att "Det kan väl knappast vara så stor skillnad, säkert inte märkbart". Först märkte jag ingen större märkbar skillnad vid PS2 loggan, men när spelet väl startat upp och jag fick en hel ordentlig bild med grafik och text över hela bilden.... Först blev det ungefär  ... vilket snart övergick till  Jag trodde jag inbillade mig först... Men efter att ha testat många olika spel och även laddat PS2an med en DVD-film så gick det bara inte att förneka: Skillnaden är STOR i hur bilden upplevs. Mycket skarpare känns det nu på något sätt!  Jag har tidigare alltid även vid DVD-tittande genom komponent kört "sharper" som inställning i skärpan, alltså snäppet över "standard". Detta för att jag tyckt att bilden varit lite väl mjuk vid standard-inställningen tidigare. Men nu vart jag tvungen att gå tillbaka till standard när jag kollade på film, eftersom konturerna och bildens kvalite överlag kändes väldigt mycket bättre och det då blev FÖR skarpt med "sharper"  Angående lampflasharna: Jag kan tyvärr inte uttala mig fullt ut om denna uppgradering löser detta, eftersom jag inte hade några som helst problem med detta innan uppgraderingen. Däremot kan jag säga att jag inte haft några som helst problem nu efter uppgraderingen med detta heller, vad jag märkt av. Så för er som har problem med detta och inte har uppgraderat: Prova! Enligt mina erfarenheter så behöver ni inte vara rädda för att uppgraderingen ska ställa till en massa i alla fall. Projektorn har förstås hittills bara gått ca 5 timmar efter uppgradering, men upptäcker jag några nya förändringar sedan innan uppgraderingen så skriver jag och berättar. Summan av alltihop: Jag kan helt klart rekommendera en uppgradering, särskilt gäller det dom som kör mycket material genom komponent-ingången, och kanske även dom som har problem med att lampan flashar lite då och då. Det bör vara helt riskfritt att uppgradera till denna version om man bara gör det på rätt sätt och följer pdf-filens instruktioner noga. Men tänk även på att bara för att uppgraderingsprocessen gick problemfritt för mig så behöver det ju inte göra det för alla. Datorer kan ju vara buggiga ibland och man kan inte lita på dom till 100%. Däremot så kan jag nog ganska säkert påstå att om det blir något fel vid uppgraderingen för någon så beror inte det på att uppgraderingen från InFocus är felaktig, utan snarare på en felande projektor eller en buggig dator. (Så skyll inte på mig om det går snett, jag meddelar bara hur det gick för mig, hehe  ) Uppgraderingen förstör ingenting när det gäller funktion och kompabilitet i projektorn enligt vad jag märkt av utan snarare tvärtom. De som har problem med lampflimmer eller vill ha allmänt bättre bild genom komponent rekommenderas att prova att uppgradera. http://www.infocus.c...&site_region=3Edit: Några stavfel
Redigerat av Unregisterede50895c8, 06 april 2006 - 01:36.
Postad 05 april 2006 - 15:14
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1 741 inlägg
Låter ju spännande, ska nog ge det ett försök...orkar du maila filen till [email protected]?
Mitt serienr verkar inte fungera efter att jag laddat ned en firmware tidigare? Har läst om fler som har det problemet, men ingen verkar veta vad det beror på.
Postad 05 april 2006 - 16:59
Unregistered43444287
-
Unregistered43444287
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Jag gjorde felet att uppgradera innan 1.3.2 så jag hade flimmerproblemet. Men det är borta nu med 1.3.2=)
Postad 05 april 2006 - 17:10
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1 741 inlägg
Jag gjorde felet att uppgradera innan 1.3.2 så jag hade flimmerproblemet. Men det är borta nu med 1.3.2=)
<{POST_SNAPBACK}>
Nicke, du kanske kan skicka firmware 1.32 till [email protected]?
Postad 06 april 2006 - 02:20
Unregisterede50895c8
-
Unregisterede50895c8
-
Användare
-
-
189 inlägg
Låter ju spännande, ska nog ge det ett försök...orkar du maila filen till [email protected]? Mitt serienr verkar inte fungera efter att jag laddat ned en firmware tidigare? Har läst om fler som har det problemet, men ingen verkar veta vad det beror på.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag kan tyvärr inte maila över den då filen är strax över 3 meg och hotmail bara klarar ca 1 meg stora filer som högst. Dessutom har jag ingen aning om ifall det är exakt samma fil som alla laddar ner. Troligtvis är det så, men det skulle ju också kunna vara att den filen man laddar ner från InFocus hemsida är anpassad efter det serienummer man skrivit in, så det inte funkar att installera när programmet märker att serienummret inte stämmer med projektorn sedan. Inte troligt, men ändå. Det bästa vore kanske om du tog det från InFocus hemsida. Verkar konstigt att det inte skulle gå bara för att du uppgraderat förut. Du kanske kan maila InFocus om detta och ange ditt serienummer och fråga varför det blir så för dig?
Postad 06 april 2006 - 02:23
Unregisterede50895c8
-
Unregisterede50895c8
-
Användare
-
-
189 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Gjorde felet? Det är väl aldrig fel att uppgradera så länge versionen man uppgraderar till är nyare än den version som redan finns i projektorn...?  Men då fick man det bekräftat att v1.3.2 löser flimmerproblemet också. Då behöver jag inte vara orolig för att råka ut för det själv nu när jag kör med denna firmware
Postad 15 april 2006 - 22:20
Unregisterede50895c8
-
Unregisterede50895c8
-
Användare
-
-
189 inlägg
Har ni också en ljusläcka på eran SP4805? Upptäckte det för inte så länge sedan. Det är ganska svårt att se, men precis utanför den belysta 16:9 bilden så är det en oval ljusring. Den börjar strax utanför bilden alltså, ungefär utanför övra högra hörnet (vid takmontering: nedre vänstra hörnet).
Denna är nästan omöjlig att se när man kollar på film, men när hela bilden är svart (antingen för att ingen källa är inkopplad, eller för att man tryckt "blank screen" på fjärren, eller för att det är en väldigt mörk scen) så syns denna.
Det är troligtvis omöjligt att se om man kör på duk om man inte riktar in detta område så det syns på duken. Men kör man på en vit vägg så syns det ju ganska tydligt.
Tänkte bara kolla om fler uppmärksammat detta, så det är fullt normalt? Är ju inte direkt så farligt störande, ska skaffa duk senare i framtiden och måla om väggen i en mörkare färg och då syns ju inte ljusläckan alls då denna är svagare än den svarta bild man får när inget är inkopplat.
Men man vill ju helst inte acceptera något fel som inte finns på något annan 4805.
Vore shysst om någon kunde kolla på sin 4805 om det inte redan uppmärksammats.
edit: Ledsen att det blir så många inlägg på en gång, men jag upptäcker allt fler och fler saker som jag har frågor omkring då projektorn är ganska nyinköpt för mig.
Redigerat av Unregisterede50895c8, 15 april 2006 - 22:23.
Postad 26 april 2006 - 05:41
Unregisterede50895c8
-
Unregisterede50895c8
-
Användare
-
-
189 inlägg
Någon som har firmware v1.2.1 på datorn och vill dela med sig av denna? Jag har bara hotmail som inte klarar stora filer, men MSN eller ICQ går bra. Vore jäkligt shysst i så fall.
Night: Som sagt, kom på att jag kan ju alltid skicka genom MSN eller ICQ, även om det inte går genom hotmail. Om du har något av dessa och fortfarande vill ha 1.3.2 så kan du ju höra av dig.
Postad 28 april 2006 - 22:43
PeugeotNisse
-
PeugeotNisse
-
Användare
-
-
117 inlägg
Hej! har tre st. ljusa fläckar utanför bilden i högra hörnet. så det är säkert ett infocusproblem. orkar inte klaga mer på denna problemrika projektor. har fått den utbytt tre ggr. nästa projektor blir ingen av märket infocus i alla fall. med vänlig hälsning PeugeotNisse Har ni också en ljusläcka på eran SP4805? Upptäckte det för inte så länge sedan. Det är ganska svårt att se, men precis utanför den belysta 16:9 bilden så är det en oval ljusring. Den börjar strax utanför bilden alltså, ungefär utanför övra högra hörnet (vid takmontering: nedre vänstra hörnet).
Denna är nästan omöjlig att se när man kollar på film, men när hela bilden är svart (antingen för att ingen källa är inkopplad, eller för att man tryckt "blank screen" på fjärren, eller för att det är en väldigt mörk scen) så syns denna. Det är troligtvis omöjligt att se om man kör på duk om man inte riktar in detta område så det syns på duken. Men kör man på en vit vägg så syns det ju ganska tydligt.
Tänkte bara kolla om fler uppmärksammat detta, så det är fullt normalt? Är ju inte direkt så farligt störande, ska skaffa duk senare i framtiden och måla om väggen i en mörkare färg och då syns ju inte ljusläckan alls då denna är svagare än den svarta bild man får när inget är inkopplat. Men man vill ju helst inte acceptera något fel som inte finns på något annan 4805. Vore shysst om någon kunde kolla på sin 4805 om det inte redan uppmärksammats.
edit: Ledsen att det blir så många inlägg på en gång, men jag upptäcker allt fler och fler saker som jag har frågor omkring då projektorn är ganska nyinköpt för mig.
<{POST_SNAPBACK}>
Postad 29 april 2006 - 14:40
revhajen
-
revhajen
-
Användare
-
-
160 inlägg
james.b,
du har förmodl fått in damm i optiken, detta resulterar i ljusare fläckar på duken el utanför i ditt fall, jag hade en "blobb" mitt på duken, såg den inte normalt utan enb vid nattscener etc, fick det fixat för 200kr(normalt brukar det vara ca 3ggr så mycket, men då den var under garanti så kunde dom inte med att ta ut fullt timpris även om garantin inte täcker denna typ av problem), detta fenomen drabbar inte bara infocus utan alla projjar och garantin täcker inte detta på infocus el andra märken heller(enl vad jag lät mig berättas i butiken), att det finns problem med med 4805(o andra projjar) är ju helt klart men med tanke på hur många det sålts kanske 4805 inte är mer felbenägen än andra märken,
K.
Postad 29 april 2006 - 22:33
Unregisterede50895c8
-
Unregisterede50895c8
-
Användare
-
-
189 inlägg
Revhajen:
Jag tvivlar ganska mycket på att det skulle vara damm när den där ljusfläcken ligger utanför själva 16:9 bilden. Det är liksom 16:9 bild, sedan smala svarta upplysta kanter runt bilden som denna projektor har, sedan mellanrum där det inte är belyst alls och strax därefter en oval ljusfläck som lyser väldigt svagt, kanske hälften än den svarta bild man får när man inte har någon insignal. Men den syns ändå när man har helt svart bild, vid andra scener så lyser bilden upp rummet så mycket så att denna ovala ljusfläck inte syns.
Det är egentligen inget man stör sig på eftersom fläcken ligger utanför bilden och när jag skaffat duk och täckt in mina vita väggar med mörka textiler så kommer denna ljusfläck inte synas det minsta ändå.
Hur som helst, om det nu hade varit något skräp i optiken så hade ju inte det kunnat ses ytanför bildområdet. Bildområdet lyses ju upp tack vare att en 16:9-panel med speglar reflekterar ut ljuset på väggen. Därför går det bara en 16:9-bild genom själva optiken, så även om det skulle sitta en dammfläck på en del av optiken som det inte går ljus genom så skulle jag inte kunna märka detta.
Dessutom, när jag använder zoomen samt fokuseringen så ser jag inte den minsta förändring i denna ljusblob, trots att jag då fysiskt förflyttar optiken fram och tillbaka i projjen.
Jag tror snarare på ett ljusläckage från lampan på något sätt. Eller att det blivit något konstigt på DMD chippet, att det hamnat något skräp där som reflekterar ljuset utanför bilden. För även om jag inte misstänker själva optiken i sig så går ljusfläcken genom optiken i alla fall (kollade precis), och inte genom frontpanelen.
Kan bara tänka mig att det är något skräp utanför panelen som ligger och reflekterar lite ljus. Ingen som är så störande att man tänker på det dock, och med duk och allt sen så kommer jag inte ens kunna se det. Så vette sjutton om jag orkar lägga 300 spänn på att få det fixat, då ska man ju vara utan den ett tag också.
PeugeotNisse:
Precis som revhajen skrev så tror jag inte att SP4805 är mer strulig än någon annan projektor, det är bara det att det är så många som köpt just denna projektor. Och då blir det ju fler som råkar ut för saker jämfört med andra projektorer som inte sålt så mycket, och därmed inte har lika mycket felande exemplar ute hos kunderna i samma utsträckning, även om felmarginalen rent procentuellt sett ligger exakt lika mellan de olika märkena.
Postad 01 maj 2006 - 08:07
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1 741 inlägg
Jag tänkte också så, men nu är jag på min tredje 4805.... Personligen så ska jag nog också testa något annat märke nästa gång.
Postad 12 maj 2006 - 17:13
Unregisterede50895c8
-
Unregisterede50895c8
-
Användare
-
-
189 inlägg
Tror nog du bara har haft otur med dina 4805'or, men OM det inte skulle vara så utan att det faktiskt är ovanligt många SP4805 som det är fel på så skulle jag väl snarare vilja se det som att det är en strulig modell, inte att att det är fel på hela tillverkaren. Varför skulle alla InFocus produkter vara dåliga bara för att 4805 är lite extra strulig? Som opartisk vanlig konsument så skulle jag nog ändå vilja säga att det ska mycket till för att jag ska bojkotta InFocus helt. Även om jag skulle få strul med min SP4805 så skulle inte det spela någon roll, alla tillverkare av produkter har väl någon gång släppt någon produkt som inte är lika bra i kvalitet som deras andra?
Har däremot InFocus varit väldigt otrevliga mot dig? Varit väldigt dålig med att ge dig support? Försökt vägra ge dig en utbytesprojektor trots att du med din garanti har rätt till det enligt kosumentköplagen? För i så fall kan jag förstå dig.
Men om dom är shyssta för övrigt, varför bojkotta dom? Nästa modell dom släpper kanske är värsta supermodellen som knäcker nästan allt annat, och det med hästlängder och till ett bra pris. Jag tänker då inte avstå från att köpa den då bara för att det är en InFocus. Men du köper alltså hellre något som är mindre prisvärt och dessutom är sämre, bara för att slippa ha en text på produkten där det står "InFocus"?
Nåja, antar att det är olika viktigt för alla att hålla fast vid sina principer  För mig är det viktigt ibland, men inte SÅ viktigt..
Redigerat av Unregisterede50895c8, 12 maj 2006 - 17:18.
Postad 14 maj 2006 - 18:32
kimpa888
-
kimpa888
-
Lärjunge
-
-
446 inlägg
Hej någon som körer Dvi-HDMI på sin 4805? är det stor skilnad från komponent?
Postad 16 maj 2006 - 08:26
Unregistered33cc6995
-
Unregistered33cc6995
-
Beroende
-
-
1 139 inlägg
Hejsan
Kan man på något sätt dela skärmen på 4805:an så man kan köra dator på ena halvan och DVD på andra?
Postad 18 maj 2006 - 17:16
kimpa888
-
kimpa888
-
Lärjunge
-
-
446 inlägg
Vad tycker ni att jag ska ha för feste till min 4805?? hylla eller takstativ,,vilket är bäst??
Några tips på en bra dvd till 4805,, helst med hdmi eller dvi!
Postad 20 maj 2006 - 04:51
Unregisterede50895c8
-
Unregisterede50895c8
-
Användare
-
-
189 inlägg
Kim:
Nej, det finns tyvärr ingen funktion i själva 4805:an för detta. I så fall får du leta upp någon extern specialbox som fixar detta, som du sedan kopplar in i din 4805.
Kimpa888:
Jag frågade också om DVD-spelare till projektorn i ett tidigare inlägg i denna tråd men fick inget svar. Jag insåg då att det var smartare att ta bort det inlägget och istället fråga det i DVD-trådarna. Dessvärre fick jag inte så mycket svar där heller, men ändå  Kanske finns fler DVD-kunniga personer där. Bara en tanke...
När det gäller takfäste så ska jag också köpa ett snart och har inte den minsta aning om vad jag ska välja. Jag vet inte vilka takfästen som är bra och mindre bra och jag vet inte hur man ska leta reda på den informationen utan att behöva läsa igenom hela forumtrådar på 500 sidor styck.
Hittar du bra information någonstans så säg gärna till.
Postad 20 maj 2006 - 10:17
TomSavini
-
TomSavini
-
Användare
-
-
164 inlägg
När det gäller takfäste så ska jag också köpa ett snart och har inte den minsta aning om vad jag ska välja. Jag vet inte vilka takfästen som är bra och mindre bra och jag vet inte hur man ska leta reda på den informationen utan att behöva läsa igenom hela forumtrådar på 500 sidor styck. Hittar du bra information någonstans så säg gärna till.
<{POST_SNAPBACK}>
Det verkar som om den här tråden dött på sistone så jag ska försöka hjälpa till så gott jag kan. Då man pratar montering av projektorer så nämns image offset. Om inage offset är 0% visas 50% av bilden ovanför linsen och 50% nedanför. Om image offset är 100% visas bilden ovanför linsen där botten av bilden är i jämnhöjd med övre delen av linsen. Då det gäller Infocus SP4805 så har den en imageoffset på 127,8%, det vill säga att bilden visas högt över övre delen av linsen. Detta är gjort med tanke på takplacering, vilket gör att bilden kommer ned från taket lätt och man slipper använda keystone för att få rätt proportion på bilden. Ska försöka mig på ett litet räkneexempel. Säg att du har en 90" duk (16:9) som du vill fylla ut i kanterna. Kortaste monteringsavståndet är 3,818meter och längsta avståndet 4,586meter räknat från linsen till projektorduken. För att beräkna avståndet, använd kalkulatorn och välj projektormodell X1 i exemplet. Kom ihåg att välja "meter" istället för tum och "16:9" istället för 4:3 om du har tänkt dig en 16:9 duk. Nedan en länk till kalkulatorn: http://www.infocus.c...&site_region=3Då har vi avståndet klart, vi räknar på att projektorn monteras med linsen 4meter från duken. Takhöjden i rummet är 2,5 meter. Sedan är det dags att räkna ut bildens image offset, vilket avgör var bilden kommer att hamna på motsvarande vägg. Mät avståndet mellan taket och centrum av linsen på projektorn. I mitt fall har jag ett paket bestående av takstativet SMS Projector CLF 75 och Projector Unislide (universalsläde för projektorer). Denna upphängning bygger cirka 15cm från taket ned till underkant av projektorn. Måttet vi är ute efter är dock från taket till centrum av linsen. Detta mått blir 22,5cm i min upphängning. Då ska vi beräkna image offset! Formeln består av dukens höjd gånger .278 (höjd x 0,278). En 90" 16:9 duk har en bildhöjd på 113cm. Således blir image offset 113 x 0,278 = 31,414cm för en dukhöjd av 113cm (90" 16:9 duk). Dessa 31,414 adderar vi nu med måttet mellan tak och linsens centrum, 22,5cm. 31,414 + 22,5= 53,914. Vi avrundar det till 54cm. Det betyder att överkant av bilden kommer att börja 196cm upp på väggen och nederkant av bilden (196 - 113cm) kommer att sluta 83cm från golvet om takhöjden är 250cm (2,5m). Man kan säga att dessa mått är väldigt optimerade för en bra betraktningsvinkel. Dock skapar det problem om man vill ha projektorn ståendes på en hylla. Samma duk och avstånd samt samma höjd på bilden skulle innebära att projektorn ska stå 50cm från golvet, knappast en optimal placering med tanke på att projektorn alltid ska stå mittemot bilden för att undvika keystone. Denna projektor modell är alltså inte optimal om man hade önskat en så kallad "bokhylleplacering". Dock gör den sig väldigt bra takmonterad. Jag hoppas att jag via exemplet klargjort litegrann hur man räknar. Använd dessa mått för att avgöra hur långt stativ du behöver. Sedan vid montering föreslår jag att du monterar takstativ och projektor först där den ska vara (uträknat exakt mittemot dukens placering på motsvarande vägg). Sedan nyttjar du projektorns startbild för att måtta in duken gentemot de beräknar du gjort. Detta är lite pillerjobb så ta hjälp av två kompisar vid montering. Hoppas det här är till någon hjälp, förhoppningsvis kommer andra ägare av SP4805 se mitt exempel och komma med mer, och kanske bättre, råd. Detta är i alla fall grundprincipen hur man beräknar avstånd och image offset.
Postad 20 maj 2006 - 10:22
TomSavini
-
TomSavini
-
Användare
-
-
164 inlägg
När det gäller takfäste så ska jag också köpa ett snart och har inte den minsta aning om vad jag ska välja. Jag vet inte vilka takfästen som är bra och mindre bra och jag vet inte hur man ska leta reda på den informationen utan att behöva läsa igenom hela forumtrådar på 500 sidor styck. Hittar du bra information någonstans så säg gärna till.
<{POST_SNAPBACK}>
Besvarade aldrig din fråga, bara modellen för montering! Jag har personligen ett SMS stativ som jäg nämnde i föregående inlägg. Till detta har jag skaffat en unislide (Universalsläde). Jag anser just Unislide vara en bra investering då man ej vet vilken typ av projektor det blir nästa gång då den kan ha en helt annan infästning än tidigare. Så köp ej någon släde avsedd för Infocus SP4805 (vet faktiskt inte om det finns ens till den modellen) då du annars åker på att skaffa en ny sådan om du byter projektormärke/typ i framtiden. Även Vogel verkar göra fina takfästen, dock ligger dessa i ungefär samma prisklass. Är du händig av dig finns det flertalet på forumet som byggt egna takstativ. Ta dig tid och sök runt lite på forumet!
Postad 20 maj 2006 - 11:51
kimpa888
-
kimpa888
-
Lärjunge
-
-
446 inlägg
tack för svaret,, Men tror du att jag måste ha ett stativ som går tilta framåt och backåt,,annars hadde jag hittat ett takfäste på datorbutiken för 179kr + frakt http://www.datorbuti...?artId=NNTAKUNIKan det där vara något till min infocus? Vad använder ni för kablar till era 4805or? Jag har s-video nu så skulle vilja byta till component eller DVI-HDMI.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|