Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Ino Audio piP, pi60 *

5759 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Ino Audio piP (Surroundhögtalare) 1 9.734692 (48) Inga priser
Ino Audio Ambiens 1 (Surroundhögtalare) 0 9.124998 (7) Inga priser
Ino Audio Profundus X, basmodul (Subwoofers) 0 9.5 (9) Inga priser
Ino Audio piPcrt (Surroundhögtalare) 0 8.333332 (2) Inga priser
Ino Audio cr8 (Övrigt) 0 8.333332 (2) Inga priser
Ino Audio pi60 signatur (Golvhögtalare) 0 9.5 (9) Inga priser
Ino Audio pi60 (Golvhögtalare) 0 9.624998 (23) Inga priser
Ino Audio bs60 (Subwoofers) 0 9 (4) Inga priser
Ino Audio Profundus P,basmodul (Subwoofers) 0 9.285714 (6) Inga priser
Ino Audio Ambiens 2 (Surroundhögtalare) 0 9 (4) Inga priser
Ino Audio A2 (Surroundhögtalare) 0 9.5 (9) Inga priser
Ino Audio D1 (Centerhögtalare) 0 7.5 (1) Inga priser
Ino Audio i28 (Golvhögtalare) 0 8.75 (3) Inga priser
Ino Audio piPs (Surroundhögtalare) 1 9.399998 (14) Inga priser
Ino Audio i14 (Surroundhögtalare) 0 9.166666 (5) Inga priser
Ino Audio Aco akustikpanel (Övrigt) 0 9 (4) Inga priser
Ino Audio cr80s (Studio Outboard & Signalförädlare) 0 8.874998 (7) Inga priser
Ino Audio D1s (Centerhögtalare) 0 8.333332 (2) Inga priser
Ino Audio i 56, py-4, a3 (Högtalarpaket för hembio) 0 (0) Inga priser
Ino Audio profundus Y-2 (Subwoofers) 0 9.166666 (5) Inga priser
Ino Audio piM (Surroundhögtalare) 0 8.333332 (2) Inga priser
Ino Audio infolink75signatur (il75s) (Ljud- och videokablar) 0 (0) Inga priser
Ino Audio dialog 2 (Centerhögtalare) 1 (0) Inga priser
Ino Audio cc-pc2 (st) (Inbyggnadshögtalare) 0 7.5 (1) Inga priser
Ino Audio Dialog 1 (Centerhögtalare) 0 (0) Inga priser
Ino Audio profundus Y-4 (Subwoofers) 0 7.5 (1) Inga priser
Ino Audio piX (Surroundhögtalare) 1 7.5 (1) Inga priser
Ino Audio i16s (Surroundhögtalare) 1 8.75 (3) Inga priser
Ino Audio i32s (Golvhögtalare) 0 8.333332 (2) Inga priser
Ino Audio pi60s-s (Golvhögtalare) 0 7.5 (1) Inga priser
Ino Audio i6 (Surroundhögtalare) 0 8.333332 (2) Inga priser
Ino Audio InfraZ-6 (Subwoofers) 0 7.5 (1) Inga priser
Ino Audio Profundus X version 2012 (Subwoofers) 0 7.5 (1) Inga priser
14 relaterade trådar
Ino Audio basmoduler (338 inlägg) 8 mån sedan
Köpråd - Högtalare för stereo från 30000 (105 inlägg) 3 år sedan
Högtalare med rejält TRYCK! (244 inlägg) 16 år sedan
Hjälp med val av Högtalare. (33 inlägg) 16 år sedan
Gästbok för Molle M - nyheter i första inlägget (44 inlägg) 16 år sedan
Lyssningsintryck: Golvare mellan 8000 och 200000 sek (130 inlägg) 16 år sedan
Välja subwoofer kring 9000:- (19 inlägg) 16 år sedan
Ny HI-FI anläggning (9 inlägg) 17 år sedan
Min Ljudresa (121 inlägg) 17 år sedan
Ny 2-kanals för 20-25 lakan - behöver tips! (37 inlägg) 17 år sedan
Förstärkare till piP (28 inlägg) 18 år sedan
Bästa ljud (56 inlägg) 19 år sedan
Bästa frontarna för 20000,- (31 inlägg) 19 år sedan
Bästa högtalare för hifi för max 50 000:- (84 inlägg) 19 år sedan

Postad 17 March 2009 - 14:14

Unregistered1ca7c3a4
  • Unregistered1ca7c3a4
  • Lärjunge

• 414 inlägg
  • 0
i28, då måste det väl till lite separata basmoduler? Vad har du tänkt dig?

Jag har funderat på ett större system, men begriper inte riktigt hur folk får plats med fler än två ganska stora basmoduler i lyssningsrummet. Alltså själva utrymmet kanske inte är något problem, men jag är rädd för att det skulle bli mer studio än vardagsrum/lyssningsrum.

Kan inte någon som har ett större system visa några bilder på hur de löst integrationen?

Postad 17 March 2009 - 14:31

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
DVD-ai ska du köpa 2st Ino Audio Profundus X ?

Postad 17 March 2009 - 15:03

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Vad kul att du bestämt dig. :) riktigt stora högtalare i28orna ska du köpa byggsats ?

Njaa, Njoo, i28 är typ som vilka andra "stora" frontare som helst :lol: det e dem med 2sx 8" element i var högtalare, inte dem med 4st :D

i28, då måste det väl till lite separata basmoduler? Vad har du tänkt dig?

Jag har funderat på ett större system, men begriper inte riktigt hur folk får plats med fler än två ganska stora basmoduler i lyssningsrummet. Alltså själva utrymmet kanske inte är något problem, men jag är rädd för att det skulle bli mer studio än vardagsrum/lyssningsrum.

Kan inte någon som har ett större system visa några bilder på hur de löst integrationen?

Jag tängte beställa i28 först, spara pengar sedan beställa antingen pX-4 eller pY-2 det får vi se hur det blir exakt ;) Det beror väldigt mycket på....

Men båda alternativen har sina klara fördelar och nackdelar (jag blir inte klok på det här.. ;) ) men jag har gott om tid att tänka så...

Att det kommer att se "maffigt" ut är inget som stör mig, jag är av den lite perversa typen som gillar sådant... :D

Postad 17 March 2009 - 15:30

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0
dubbelpost

Redigerat av shifts, 17 March 2009 - 15:35.

Postad 17 March 2009 - 15:35

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0

Det här är visserligen inget komplett Ino-system, men det är en schysst lösning med integreringen av basmodulerna:
http://www.faktiskt....p=682758#682758

Tanken är sedan att modulerna helt göms, bakom ett tyg misstänker jag. Sjukt snyggt är det i alla fall.

Det där modulerna är inte byggda med Ino-element, men du ser ju funktionen. profundusX-modulen (och de andra) går ju att måttbeställa mot en liten merkostnad om du inte vill ha den kubiska grundformen.

Har haft egna funderingar på att integrera modulerna mina i en bänk, men inte hittat någon bra lösning medan jag med piP (som ska stå dikt an mot bakvägg och kommer få en del fula reflexer i en bänkskiva isf. Dessutom skulle de komma upp för högt om jag inte byggde om modulerna jag redan har. Det orkar jag inte.)

Vill du in med profundusY-moduler förstår jag att du kliar dig i huvudet, men jag har även sett de integreras i en bänk (dock blir ju inte möbleringen lika fri då):
http://www.faktiskt....p=486773#486773

Postad 17 March 2009 - 15:36

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

Har nu varit och lyssnat hoss Ingvar, igår 16/3 va jag hemma hoss honom och lyssnade, det lätte jätte bra, precis så bra som jag redan viste att det skulle låta.. :)
Jätte trevligt va det och jag har nu bestämt mig för att det blir Ino i alla fall, och fortfarande med största säkerhet ett par i28.

mvh//David

Grattis! När beställer du?

Postad 17 March 2009 - 16:34

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0
Morsning .
Nu har jag faktiskt lyssnat på ett par Ino Pip i ett rätt taskigt rum .."Odämpat"
Det lät...mja jag vet inte om man vågar skriva det.. Man bli väl jagad runt Svedala av ett gäng med lite hår på skallen, hehe "skämtade nu "

Om jag säger så här , jag förstår att ni lägger så mkt energi på att dämpa rummet :)

Mvh

Postad 17 March 2009 - 18:53

Unregistered1ca7c3a4
  • Unregistered1ca7c3a4
  • Lärjunge

• 414 inlägg
  • 0

Det här är visserligen inget komplett Ino-system, men det är en schysst lösning med integreringen av basmodulerna:
http://www.faktiskt....p=682758#682758

Tanken är sedan att modulerna helt göms, bakom ett tyg misstänker jag. Sjukt snyggt är det i alla fall.

Har haft egna funderingar på att integrera modulerna mina i en bänk, men inte hittat någon bra lösning medan jag med piP (som ska stå dikt an mot bakvägg och kommer få en del fula reflexer i en bänkskiva isf. Dessutom skulle de komma upp för högt om jag inte byggde om modulerna jag redan har. Det orkar jag inte.)

Vill du in med profundusY-moduler förstår jag att du kliar dig i huvudet, men jag har även sett de integreras i en bänk (dock blir ju inte möbleringen lika fri då):
http://www.faktiskt....p=486773#486773

Kaffekoppens lösning är ju snygg, men då har han också de minsta basmodulerna. Sex stycken, det är rätt kaxigt! Men jag undrar ändå om det är en optimal placering av basmodulerna. Jag tror man får välja mellan helt kompromisslös återgivning och studiolook eller en hög WAF med något sämre placering ljudmässigt.

Idén att integrera dem i bänken verkar ju smart, men då gäller det att isolera vinylsvarven ordentligt om man vill utnyttja modulernas kapacitet till fullo :)

Tack för länkarna förresten, det var ett tag sedan jag var inne på faktiskt.se

Postad 17 March 2009 - 20:49

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
han kör med Brehmen basar och inte INO :)

Postad 17 March 2009 - 21:13

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

• 1475 inlägg
  • 0

Morsning .
Nu har jag faktiskt lyssnat på ett par Ino Pip i ett rätt taskigt rum .."Odämpat"
Det lät...mja jag vet inte om man vågar skriva det.. Man bli väl jagad runt Svedala av ett gäng med lite hår på skallen, hehe "skämtade nu "

Om jag säger så här , jag förstår att ni lägger så mkt energi på att dämpa rummet :)

Mvh

Lyssnade ni bara på piP? Alltså, kunde ni jämför med någon annan högtalare i samma rum? Mitt rum är inte dämpat överhuvudtaget, förutom med normalt vardagsrumsmöblemang, och mina piPs låter bättre än det mesta jag lyssnat på faktiskt.

Postad 17 March 2009 - 21:39

Unregisteredb82d16ee
  • Unregisteredb82d16ee
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
Man behöver inte dämpa rummet speciellt mycket. Och alla högtalare låter bättre med mindre efterklang.

Postad 17 March 2009 - 21:43

David_hanson
  • David_hanson
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Alla högtalare mår bra av dämpning i rummet. Inget som särskiljer Ino mot andra märken.

Postad 18 March 2009 - 08:24

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Mm, jag fattar inte vart detta vansinniga påhitt kommer från... att just Ino högtalare skulle kräva att man bodde i ett "kuddrum" :)
Det ljudliga resultatet är dock alltid beroende av rummet i högst grad, oavsett vad man använder för något, högtare är alltid högtalare och man vinner alltid på att göra vissa förändringar i rummet.
Jag har hört piP i ett jätte, jätte dåligt rum och dem lät inget vidare, precis som alal andra högtalare vi spelade där, sedan så har jag hört med i ett ok rum och då lät dem mycket bra, sedan i ett ganska bra rum och då löät dem änu bättre.
Har även hört dem lite större modellerna i olika bra rum och jag tycker att dem tjänar/förlorar lika mycket som alla andra högtalare jag lyssnat på beroende på rummet.

Postad 18 March 2009 - 08:38

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0
Kuddrum :)

Läser man om Ino så är det mkt snack om rummet ska fixxas hit eller dit och går man in i galleri och kikar på de med Ino så är det onekligen mkt "kuddrum" = Draperier och dämpskivor ..

Det intrycket får man som utomstående ;)

Och visst det rummet jag lyssande i gav dem inte speciellt bra förutsättningar , Testade en närlyssning men blev inte gladare för det ..Efter 2 låtar fick jag ont i örat ..

Postad 18 March 2009 - 08:46

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0
Smackman, orsakssamband är inte din starka sida va?

Impad av Öhmans rum -> Akustikintresserad -> Ino + akustikfix

Inte:

Ino -> Låter illa odämpat -> Kuddrum

Postad 18 March 2009 - 09:41

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0
Smackman: Kul att du varit iväg och lyssnat! Nu får du ta dig tid och lyssna i ett rum som är bra också. Jag kan iofs berätta en egen anekdot om hur jag blev frälst på högtalarna piP. Jag visste inget om dem direkt, utan fick låna hem dem av en arbetskamrat. De såg ju inte mycket ut för världen och jag trodde det där skulle bli en lätt match för mina Focal Chorus 806V. Jag var helt övertygad om det jag hörde från ägaren om att de skulle vara så bra bara var påhitt.

Det rummet jag hade då var verkligen under all kritik. Betongväggar runt om och ingen dämpning någonstans. Jo, gardiner, soffa och säng fanns i rummet.

Well, resten är historia. Jag köpte just det paret av killen som lånat ut dem. Jag satte inte ens tillbaka mina Chorus 806V för att provlyssna dem igen. piP spelade så fullkomligt rätt och med en pondus jag aldrig hört hemma tidigare. Det var det där "självklara" jag föll för.

Trist att du bestämt dig för att håna märket som sådant. Visst kan det vara en smakfråga, men du har ju hånat oss Ino-ägare långt innan du provlyssnade i går. Jag fullkomligen kräks på alla Dynavoice- och XTZ-hyllningar som fyller varenda tråd här på forumet, men inte fan sitter jag och klankar på de som är nöjda med sina grejor.

Redigerat av shifts, 18 March 2009 - 10:49.

Postad 18 March 2009 - 10:38

David_hanson
  • David_hanson
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Och visst det rummet jag lyssande i gav dem inte speciellt bra förutsättningar , Testade en närlyssning men blev inte gladare för det ..Efter 2 låtar fick jag ont i örat ..

Vart hörde du dom och hur såg rummet ut då?

Postad 18 March 2009 - 11:43

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0

Trist att du bestämt dig för att håna märket som sådant. Visst kan det vara en smakfråga, men du har ju hånat oss Ino-ägare långt innan du provlyssnade i går. Jag fullkomligen kräks på alla Dynavoice- och XTZ-hyllningar som fyller varenda tråd här på forumet, men inte fan sitter jag och klankar på de som är nöjda med sina grejor.

Jo , jag kan hålla med om att det är trist att jag varit "lite" jävlig mot vissa Ino ägare..Men det är inte utan anledning dock ..men skitsamma . Jag är inte sämre än att jag kan be om ursäkt för mina övertramp .
.

David , Jag lyssnade i en lägenhet i vår huvudstad och ja, rummet va för kalt med endast en gnutta dämp bakom högtalarna ..

Jag låter er vara ifred nu :)
Mvh

Postad 18 March 2009 - 13:20

David_hanson
  • David_hanson
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

David , Jag lyssnade i en lägenhet i vår huvudstad och ja, rummet va för kalt med endast en gnutta dämp bakom högtalarna ..

Ja, en högtalare som är gjord att stå mot en dämpad vägg låter ju inte så bra som den kan om man inte ställer den så. Sånt gäller ju alla högtalare.

Postad 18 March 2009 - 13:40

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Jo , jag kan hålla med om att det är trist att jag varit "lite" jävlig mot vissa Ino ägare..Men det är inte utan anledning dock ..men skitsamma . Jag är inte sämre än att jag kan be om ursäkt för mina övertramp .

Jag låter er vara ifred nu :)
Mvh

Jag tycker inte du behövar sluta vara med i diskusioner för det, bara det att ibland så känsn det som sagt som att du bara diskuterar och argumenterar i mot just Ino, bara för att.... (så att säga)
Och det känner lite märkligt.

Jag kan ju tällägga att jag tycker att piP är ritkigt bra, tror det e dem bästa stativarna jag hört i den storleken (i alla fall gällanda basprestandan), och de är helt klart bästa stativarna jag hört för priset (om man monterar ihopp dem själv så är dem änu mer prisvärde!)
Men dem är inte de bästa stativarna jag hört, dock så är dem ganska långt upp på listan, någonsttans i topp 10 skulle dem hamna, men inte i topp tre faktiskt.

Dock så är det ena små ritkigt fina högtalare ;)

Postad 18 March 2009 - 13:44

David_hanson
  • David_hanson
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Men dem är inte de bästa stativarna jag hört, dock så är dem ganska långt upp på listan, någonsttans i topp 10 skulle dem hamna, men inte i topp tre faktiskt.

Intressant, vilka tycker du är bättre?

Postad 18 March 2009 - 13:53

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0
Smackman: Tycker precis som DVD-ai att du inte ska sluta vara med och diskutera. Men det får gärna vara motiverade inlägg och lite nyanserat.

Postad 18 March 2009 - 14:38

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

• 721 inlägg
  • 0
Och (vi) Ino ägare måste ju också acceptera att alla inte tycker om Ino! Det blir lätt en kanonad av motfrågor när någon inte tycker om dem lika mycket som vi, och då uppkommer ju de beska diskussionerna (vilka kan tom urarta som kabeltjafset).

Ang dämpning så flyttade jag mina förra högtalare och satt pi60 i exakt samma position, och de fungerar precis som alla andra utan dämpning, dvs de är inte "konstruerade" för dämpning vågar jag säga. Så argumentet att alla högtalare mår bra av en matta framför och kanske en akustikskiva bakom, det gäller tycker jag.

Sen just piP är nog känsligare, då de konstruerats för att stå på viss höjd och nära vägg. Men då får man ju verkligen veta det också innan man köper dem.

Postad 18 March 2009 - 15:15

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Intressant, vilka tycker du är bättre?

Hmm, har för mig det va någon "willson" (elelr vad dom nu heter) sedan nya Focal diablo och så är det någon gammal stativare jag lyssnade på vid ett tillfälle.
dessa tre tror jag skulle hamna i topp tre i någon ordning, piP är väldigt näre men dessa hadde något som va av mer värde i form av bättre ljudtryck egenskaper och en lite mer upplöst mellanbas (tyckte jag då)
jag har ju inte jämfört A/B men dette e vad jag bedömmer efter mina upplevelser :)

Och (vi) Ino ägare måste ju också acceptera att alla inte tycker om Ino! Det blir lätt en kanonad av motfrågor när någon inte tycker om dem lika mycket som vi, och då uppkommer ju de beska diskussionerna (vilka kan tom urarta som kabeltjafset).

Ang dämpning så flyttade jag mina förra högtalare och satt pi60 i exakt samma position, och de fungerar precis som alla andra utan dämpning, dvs de är inte "konstruerade" för dämpning vågar jag säga. Så argumentet att alla högtalare mår bra av en matta framför och kanske en akustikskiva bakom, det gäller tycker jag.

Sen just piP är nog känsligare, då de konstruerats för att stå på viss höjd och nära vägg. Men då får man ju verkligen veta det också innan man köper dem.

Jepp, detta gäller ju alltid, man får försöka att respektera sin medmänniskor ;)

Redigerat av DVD-ai, 18 March 2009 - 15:15.

Postad 18 March 2009 - 15:20

David_hanson
  • David_hanson
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Hmm, har för mig det va någon "willson" (elelr vad dom nu heter) sedan nya Focal diablo och så är det någon gammal stativare jag lyssnade på vid ett tillfälle.
dessa tre tror jag skulle hamna i topp tre i någon ordning, piP är väldigt näre men dessa hadde något som va av mer värde i form av bättre ljudtryck egenskaper och en lite mer upplöst mellanbas (tyckte jag då)

Okej. Diablo har jag lyssnat på och dom har inte en chans mot pip enligt mig. Jobbig diskant och klarar inte av samma ljudtryck och har sämre lågbasåtergivning, enligt mig. :)
Revel gjorde dock en stativare förr som var väldigt bra, den tror jag skulle gå en rätt jämn match mot pip. Tror David_a hade båda och sålde Reveln sen.

Postad 18 March 2009 - 15:30

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Okej. Diablo har jag lyssnat på och dom har inte en chans mot pip enligt mig. Jobbig diskant och klarar inte av samma ljudtryck och har sämre lågbasåtergivning, enligt mig. :)
Revel gjorde dock en stativare förr som var väldigt bra, den tror jag skulle gå en rätt jämn match mot pip. Tror David_a hade båda och sålde Reveln sen.

Som sagt så grundar jag detta helt 100% på lyssningar som inte gjorts ritkigt noga, och så men olika musik, olika rum m.m.
så detta är väldigt oexakt ;)
men vad jag minns av det jag hört så är det så som jag skrev, kan hända att om jag jämför piP med Krell Moon i en A/B så kanske piP vinner. Vet ej... men av det jag minns nu och vad jag minns av de upplevelser jag fick så ligger inte piP på bästa 3 av stativare.

Däremot så ligger i14 + pX-2 på delad 1a plats allt som allt !
helt otroligt bra.... ;)

pi60 ligger inte så långt där efter, någonstans bland dem 5 bästa som slåss om pallplatserna (1,2 och 3)helt klart.

Postad 18 March 2009 - 15:46

David_hanson
  • David_hanson
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Däremot så ligger i14 + pX-2 på delad 1a plats allt som allt !
helt otroligt bra.... :)

Undrar hur du skulle uppleva i64s med Z-4 då ;)

Postad 19 March 2009 - 09:45

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Undrar hur du skulle uppleva i64s med Z-4 då :lol:

förmodligen helt makalöst... :D

Men jag har planer på i28 + pY-4 som sagt ;) det e mitt mål! sedan får vi se vart jag hamnar... kanske blir i28 + pX-6 eller något sådant i stället.
Enda jag e nästan helt säker på är att det e i28 som gäller i alla fall ;)

Postad 20 March 2009 - 20:08

Kapraali
  • Kapraali
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Undrar hur du skulle uppleva i64s med Z-4 då :)

Hej David_hanson!
Ursäkta om jag bara hoppar in så här, men jag tänkte sträcka lite på mig å säga att jag har upplevt
i64s med Y-8, å det slog alla tidigare intryck på fingrarna... ;)
Mvh / Blivande Ino ägare.

Postad 20 March 2009 - 20:56

David_hanson
  • David_hanson
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Jaså, du har varit hos David alltså? Skulle gärna vilja höra den anläggningen.
Vad ska du själv skaffa dig?

Postad 21 March 2009 - 01:06

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

• 721 inlägg
  • 0

Hej David_hanson!
Ursäkta om jag bara hoppar in så här, men jag tänkte sträcka lite på mig å säga att jag har upplevt
i64s med Y-8, å det slog alla tidigare intryck på fingrarna... :rolleyes:

Du tog tid på dig att posta, men välkommen! ;)

Kanske var någon annan än David? :)

Postad 22 March 2009 - 13:51

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Hej David_hanson!
i64s med Y-8, å det slog alla tidigare intryck på fingrarna... :(

Haha, kan tänka mig det :P

Postad 24 March 2009 - 13:44

Kapraali
  • Kapraali
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Jaså, du har varit hos David alltså? Skulle gärna vilja höra den anläggningen.
Vad ska du själv skaffa dig?

Ja, det var hos David...
Jag får se vad det blir, ljudrummet är bara i planeringsstadiet än å budgeten är inte heller spikad, men en sak är klar
det blir att ta hit Öhman när det närmar sig :)

Postad 25 March 2009 - 14:35

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Nu är det löjligt nära till att beställa mine i28'or...! :P

Kanske att jag hör av mig till IÖ redan i morgon. Tar han emot beställningen först vid betalning eller ?

Postad 25 March 2009 - 14:41

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

Nu är det löjligt nära till att beställa mine i28'or...! :P

Kanske att jag hör av mig till IÖ redan i morgon. Tar han emot beställningen först vid betalning eller ?

Nej. Man betalar vid leverans.

Postad 25 March 2009 - 18:57

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
ok, så jag säger bara att jag skulle vilja ha ett par och betalar i sådant fall när jag hämtar dem, jo men det låter ju bra i sådant fall :(

Postad 25 March 2009 - 19:25

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Precis. Vad väntar du på? :( :D

Postad 25 March 2009 - 19:53

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0
Hallå, Ino-lovers!

Har på senare tid förstått att dessa högtalare väcker känslor, såväl hos anhängare som belackare. Har ingen aning om hur de låter men tydligt är att de som äger ett par, i många fall blir märket trogen för evigt. Sånt är kul.

Fråga: Vad är det som är så speciellt med dessa högtalare? Alltså vilka kvaliteter besitter de som övriga högtalarmärken inte kan leverera? Jag är uppriktigt nyfiken (och kommer att lyssna så snart jag får tillfälle).

Fråga 2: Jag har svårt att tänka mig att ha täcken, handdukar och madrasser som ett naturligt inslag i möblemanget i ett lyssningsrum. Bli faktiskt lite nervös av att se interiören hos några av anhängarna. Måste man ha det så eller går det att fixa snyggt, alltså med lite mer designade dämp-/diffusor-lösningar?

Fråga 3: Jag har alltid trott att högtalare mår bäst av att stå en bit ut från bakvägg och med ordentligt med utrymme till sidoväggarna. Tydligen gäller detta inte Ino-burkarna. Är det något med konstruktionen som skiljer sg avsevärt från övriga högtalare?

Observera att jag inte är ute efter att provocera och skriva inlägg för att det är roligt att reta upp någon. Inser att det skulle innebära alltför stora risker för repressalier från anhängarna...

Men om någon kan svara på frågorna ovan, blir jag glad.

/Bensnake

Postad 25 March 2009 - 20:02

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Fråga: Vad är det som är så speciellt med dessa högtalare? Alltså vilka kvaliteter besitter de som övriga högtalarmärken inte kan leverera? Jag är uppriktigt nyfiken (och kommer att lyssna så snart jag får tillfälle).

För egen del har jag aldrig hört något annat som låter lika bra och naturligt oavsett pris. Så då var ju inte valet svårt för mig. Dom är verkligen som ett fönster rakt in till inspelningen.

Fråga 2: Jag har svårt att tänka mig att ha täcken, handdukar och madrasser som ett naturligt inslag i möblemanget i ett lyssningsrum. Bli faktiskt lite nervös av att se interiören hos några av anhängarna. Måste man ha det så eller går det att fixa snyggt, alltså med lite mer designade dämp-/diffusor-lösningar?

Nej man måste inte alls ha så. ALLA högtalare låter bättre med lite akustikfix, men saken är ju att Öhman själv är akustiknisse och kan komma med tips på hur man ska göra för att maximera ljudet i sitt rum.
Men jag håller med dig helt, skulle aldrig vela ha mitt vardagsrum se ut som en soptipp hehe.

Men som sagt, det låter bättre... med alla högtalare, inte bara Ino. Och det går att göra stilfullt också men det kostar såklart en del pengar.

Fråga 3: Jag har alltid trott att högtalare mår bäst av att stå en bit ut från bakvägg och med ordentligt med utrymme till sidoväggarna. Tydligen gäller detta inte Ino-burkarna. Är det något med konstruktionen som skiljer sg avsevärt från övriga högtalare?

Det beror lite på vilken modell man pratar om. piP tex ska ju stå väldigt nära bakväggen för att prestera sitt bästa.

Postad 25 March 2009 - 20:20

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Det beror lite på vilken modell man pratar om. piP tex ska ju stå väldigt nära bakväggen för att prestera sitt bästa.

Är de beroende av den extra basförstärkning som närheten till bakväggen ger? Är detta i så fall kompenserat för i konstruktionen så att högtalaren medvetet gjorts basfattigare för att undvika de "bummelbaseffekter" som gärna uppkommer om man ställer en golvhögtalare nära en bakvägg? Pip kanske är en stativare, i såana fall förstår jag filosofin, även om välkonstruerade stativare alltid brukar låta bra mycket bättre en bit ut från väggen. Hur ser frekvenskurvan ut?

Postad 25 March 2009 - 20:24

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Är de beroende av den extra basförstärkning som närheten till bakväggen ger? Är detta i så fall kompenserat för i konstruktionen så att högtalaren medvetet gjorts basfattigare för att undvika de "bummelbaseffekter" som gärna uppkommer om man ställer en golvhögtalare nära en bakvägg? Pip kanske är en stativare, i såana fall förstår jag filosofin, även om välkonstruerade stativare alltid brukar låta bra mycket bättre en bit ut från väggen. Hur ser frekvenskurvan ut?

Alltså jag kan bara säga åt dig att boka in en tid för en demo.
Ingvar tar hänsyn till saker när han bygger högtalare som dom flesta inte ens vet att dom finns.
Allt är uttänkt in i minsta detalj :(

Skicka ett pm med din mail så ska du få lite läsning.

Postad 25 March 2009 - 21:22

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Precis. Vad väntar du på? :D :lol:

Haha, ingen aning.... :D

blir i alla fall i morgon tidigast som jag beställer i vilket fall så... (klockan e ju lite nu...)

Haha, sjukt spännande !

Ska försöka " få ihop det" med någon som kan lacka dessa åt mig, tänkte mig något i stil med klar/vit (vet ej hur vit eller klar jag vill ha dock..) men det vore riktigt snyggt :(
Eller så matt svarta, eller gråa, eller faner, eller spygröna... AHhhh, jag kan inte bestämma mig... ?!?!?! :blush: :D

Vilka problem man ska behöva ha då... :D

Postad 25 March 2009 - 22:12

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Alltså jag kan bara säga åt dig att boka in en tid för en demo.
Ingvar tar hänsyn till saker när han bygger högtalare som dom flesta inte ens vet att dom finns.
Allt är uttänkt in i minsta detalj :(

Skicka ett pm med din mail så ska du få lite läsning.

Alltså, jag tänkte inte fördjupa mig så till den milda grad att jag är ute efter detaljplaner och resonemang kring fysikens lagar. Ville egentligen bara ha lite spontana reaktioner från er på forumet vad som gör att ni fastnat för Ino och, mycket enkelt, få förklarat vad som skiljer dessa högtalare så exceptionellt från andra högtalartillverkare. Inte Öhmans ord, utan era.

Postad 25 March 2009 - 22:22

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Alltså, jag tänkte inte fördjupa mig så till den milda grad att jag är ute efter detaljplaner och resonemang kring fysikens lagar.

Nej såklart, sånt är det inte fråga om heller i hans manifest, vem som helst förstår :(

Ville egentligen bara ha lite spontana reaktioner från er på forumet vad som gör att ni fastnat för Ino och, mycket enkelt, få förklarat vad som skiljer dessa högtalare så exceptionellt från andra högtalartillverkare. Inte Öhmans ord, utan era.

Tja... kan bara säga, lyssna med egna öron så förstår du :D

Lånade hem ett par piP från en kompis som byggt ihop dom (monteringssats).... kostnad ~ 6.000:-
Dom körde åttor kring mina Vienna Acoustics Strauss med ett nypris långt över det tiodubbla. piP var bättre på allt utom ljudtrycksnivå. Till och med bättre bas trots att dom inte var uppställda mot bakväggen som rekommenderat.
Så jag ringde direkt till Ingvar och beställde ett par pi60 (pi60 för att jag var ute efter att kunna spela högre) och satte samtidigt ut Vienna till försäljning samma dag, det var inget snack om vilka högtalare som var det rätta för mig.

Postad 25 March 2009 - 22:28

David_hanson
  • David_hanson
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Ska försöka " få ihop det" med någon som kan lacka dessa åt mig, tänkte mig något i stil med klar/vit (vet ej hur vit eller klar jag vill ha dock..) men det vore riktigt snyggt :(
Eller så matt svarta, eller gråa, eller faner, eller spygröna... AHhhh, jag kan inte bestämma mig... ?!?!?! :D :blush:

Vilka problem man ska behöva ha då... :D

Ta det lugnt. Dumt att beställa utan att veta hur du vill ha det. Jag skulle nog föreslå att du bestämmer dig för en färg eller fanér och sen kollar du om det finns något seriös som kan fixa det. Om inte, kolla med Ingvar hur länge det tar för hans kille att göra det, då får du ju "garanti" att det blir bra, eftersom du kan se hur högtalaren blev innan du köper den.

Mitt tips :D

Inte Öhmans ord, utan era.

Vart bor du? Det finns ju folk som har Inohögtalare lite överallt som kan ställa upp med en demo.

Postad 25 March 2009 - 22:44

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Vart bor du? Det finns ju folk som har Inohögtalare lite överallt som kan ställa upp med en demo.

Småland. Vore onekligen kul att få en provlyssning. Verkar ju nästan vara religion, denna Ino-kult. Såg förresten att burkarna kunde drivas med förstärkare med mycket låg effekt, trots en på pappret ganska låg verkningsgrad. Passar kanske utmärkt till rörförstärkare. Nån som testat? Vad säger Ingvar om kombinationen Ino - rörförstärkare?

Postad 26 March 2009 - 00:51

David_hanson
  • David_hanson
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Småland. Vore onekligen kul att få en provlyssning. Verkar ju nästan vara religion, denna Ino-kult. Såg förresten att burkarna kunde drivas med förstärkare med mycket låg effekt, trots en på pappret ganska låg verkningsgrad. Passar kanske utmärkt till rörförstärkare. Nån som testat? Vad säger Ingvar om kombinationen Ino - rörförstärkare?

Vi får se om någon i småland läser detta, annars går det alltid att starta en tråd på faktiskt om att lyssna.
Det beror nog på vilken högtalare man pratar om. Men jag tror ingen Ino högtalare är svårt att driva iaf, vad jag vet.

Postad 26 March 2009 - 07:45

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

Det finns väl ett par fina system i Jönköpingstrakten...
Du kan ju fråga Tengil på faktiskt.se. Han har ett grymt rum och fina grejer har jag hört.

Postad 26 March 2009 - 08:30

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

• 1349 inlägg
  • 0
Jag röstar på att Martin skall lägga upp bilder på sin pi60 setup : )

Postad 26 March 2009 - 08:41

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Hmm, Njoo dem e ganska lättdrivna lite beroende på modell såklart :D

Ino + rör kommer Öhman förmodligen säga att det komemr att fungera, och jag kan inte se varför det inte skulle fungera. Men jag (och jag tror nog att även han komerm att göra det) rekommenderar något annat än rör faktiskt...

Jag röstar på att Martin skall lägga upp bilder på sin pi60 setup : )

+1 !!! :(

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.