PVR-box, Samsung DCB-P850Z
2769 svar till detta ämne
Postad 28 januari 2008 - 13:22
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Precis som någon skrev i höstas har jag också otroligt låg volym på boxen. Får lov att ställa upp volymen på TVn riktigit hlgt, och måste sedan dra upp boxen till ca 75% för att det ska höras. Slår man sedan över och ser analog på TVn så bara dånar det.....
Någon som vet någon lösning? Har haft boxen sedan början av januari.
Tack
Dra upp volymen helt på boxen. Testa en annan kabel mellan box och TV. Koppla ljudet från boxen till TV:n med optisk kabel, vanlig stereo-rca eller liknande.
Postad 28 januari 2008 - 13:35
Ödlan
-
Ödlan
-
Användare
-
-
146 inlägg
Precis som någon skrev i höstas har jag också otroligt låg volym på boxen. Får lov att ställa upp volymen på TVn riktigit hlgt, och måste sedan dra upp boxen till ca 75% för att det ska höras. Slår man sedan över och ser analog på TVn så bara dånar det.....
Tack
Jag har Samsungs lilla box, Alltså inte PVR-boxen men jag är också tvungen att dra upp volymen max på boxen. Trots detta är ljudvolymen betydligt lägre än analogljudet. Dessutom är ljudet betydligt lägre än ljudet från den gamla UPC-boxen. Och, jovisst... när man stänger av digitalboxen så blir ljudet alldeles för högt på TV'n
Postad 28 januari 2008 - 14:44
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Ljudet från boxen har lägre volym än det från analog TV. Jag upplever dock inte skillnaden som besvärande.
Postad 28 januari 2008 - 15:32
Willehund
-
Willehund
-
Användare
-
-
109 inlägg
Puuuuuuuuh.
Nu har jag läst alla sidor i dennna tråd, och ja, jag har läst alla 1853 inlägg.
Jag skall nämligen byta ut min Humax HD box mot denna box som kommer nu i veckan.
Har en fråga och ett svar:
Fråga. Om man kör från boxen till min HDD/DVD (Panna DMR-EH65) via RGB scart och recordern skalar upp den sedan till 720P eller 1080i via HDMI, kan jag få det bättre då än att köra scart component direkt till min plasma (Panna 42PV-60) ?
Svar. Angående fläkten och ni där garntin har gått ut. Vad sägs om att ta bort den lilla fläkten bak och skaffa en riktig HDD fläkt som sitter direkt på HDD, har för mig att det är dubbla fläktar. Dessa rör ju om luften i låddan samtidigt.
Ny i gänget här ;-)
Per
Postad 28 januari 2008 - 21:31
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Tack
Se mitt svar angående just detta för ca 3 veckor sedan. I korthet: Använd inte volymkontrollen på boxen. Ställ den på t.ex. 95% och ändra den sedan aldrig, utan använd alltid TV:ns volymkontroll. Det är ju ändå så det är tänkt att fungera (jämför PVR:en med en gammal hederlig video, den har ju ingen volymkontroll). Kom ihåg att dra upp volymen till 95% igen efter en mjukvaruuppdatering. Av nån anledning så återställs den till 50%.
Postad 29 januari 2008 - 07:48
Ammarok
-
Ammarok
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Kom ihåg att dra upp volymen till 95% igen efter en mjukvaruuppdatering. Av nån anledning så återställs den till 50%.
It's also set to 50% after the hardware reset (plug out-in).
Postad 29 januari 2008 - 12:55
Dexter van der Killen
-
Dexter van der Killen
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Nu har jag också införskaffat en sådan här box och har ännu inte, efter en kväll, hittat några skavanker, även om fjärren är lite seg och kinkig.
Jag kör ljudet optiskt ut och märker inte att volymen är för låg. Fast det skulle vara trevligt om alla kanaler hade samma "grundvolym". För övrigt påverkas inte volymen när jag höjer eller sänker på boxen.
Postad 29 januari 2008 - 15:11
Ödlan
-
Ödlan
-
Användare
-
-
146 inlägg
Puuuuuuuuh. Nu har jag läst alla sidor i dennna tråd, och ja, jag har läst alla 1853 inlägg. Jag skall nämligen byta ut min Humax HD box mot denna box som kommer nu i veckan. Har en fråga och ett svar:
Fråga. Om man kör från boxen till min HDD/DVD (Panna DMR-EH65) via RGB scart och recordern skalar upp den sedan till 720P eller 1080i via HDMI, kan jag få det bättre då än att köra scart component direkt till min plasma (Panna 42PV-60) ?
Svar. Angående fläkten och ni där garntin har gått ut. Vad sägs om att ta bort den lilla fläkten bak och skaffa en riktig HDD fläkt som sitter direkt på HDD, har för mig att det är dubbla fläktar. Dessa rör ju om luften i låddan samtidigt.
Ny i gänget här ;-) Per
Va?? Är jag helt lost eller? Willehund: Kommer det en ny box i veckan?
Postad 29 januari 2008 - 15:45
Willehund
-
Willehund
-
Användare
-
-
109 inlägg
Ödlan: Ta det lungt ;-)
Jag skall byta min HD box mot den som denna tråden handlar om, Samsung DCB-P850Z.
Hoppas jag inte gjort så du fick hjärtsvikt.
Per
Postad 29 januari 2008 - 16:10
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Fråga. Om man kör från boxen till min HDD/DVD (Panna DMR-EH65) via RGB scart och recordern skalar upp den sedan till 720P eller 1080i via HDMI, kan jag få det bättre då än att köra scart component direkt till min plasma (Panna 42PV-60) ? Per
Visste inte att en DVD-recorder skalar upp en passerande bildsignal, alltså en som går från boxen till recordern och därifrån till TV:n. Det borde bli bättre bild av att låta den skalas upp till 720p eller 1080i. Enda sättet att få veta är att testa. Jag är också nyfiken på hur bilden blir på din TV!  Som jag nämnt tidigare i tråden låter jag bilden skalas upp till 720p via en scart-to-hdmi-converter & scaler. Och jag tycker utan tvekan att bilden blir bättre. En uppenbar vinst med uppskalning är att de dåliga utsändningarna (t.ex. en 80-talssåpa på TV3) får ganska anständig bildkvalitet.
Redigerat av Mange36, 29 januari 2008 - 16:11.
Postad 29 januari 2008 - 16:20
Willehund
-
Willehund
-
Användare
-
-
109 inlägg
Fråga. Om man kör från boxen till min HDD/DVD (Panna DMR-EH65) via RGB scart och recordern skalar upp den sedan till 720P eller 1080i via HDMI, kan jag få det bättre då än att köra scart component direkt till min plasma (Panna 42PV-60) ? Per
Visste inte att en DVD-recorder skalar upp en passerande bildsignal, alltså en som går från boxen till recordern och därifrån till TV:n. Det borde bli bättre bild av att låta den skalas upp till 720p eller 1080i. Enda sättet att få veta är att testa. Jag är också nyfiken på hur bilden blir på din TV! Som jag nämnt tidigare i tråden låter jag bilden skalas upp till 720p via en scart-to-hdmi-converter & scaler. Och jag tycker utan tvekan att bilden blir bättre. En uppenbar vinst med uppskalning är att de dåliga utsändningarna (t.ex. en 80-talssåpa på TV3) får ganska anständig bildkvalitet.
Jag är inte 100% på att den gör det men det skadar ju inte att kontrollera den saken när jag får den nya burken. Jag återkommer i fallet. Jag tror den kommer i morgon. Per
Postad 29 januari 2008 - 16:56
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Nu har jag också införskaffat en sådan här box och har ännu inte, efter en kväll, hittat några skavanker, även om fjärren är lite seg och kinkig.
Jag kör ljudet optiskt ut och märker inte att volymen är för låg. Fast det skulle vara trevligt om alla kanaler hade samma "grundvolym". För övrigt påverkas inte volymen när jag höjer eller sänker på boxen.
Mmm, kör man digitalt ljud så kan man inte justera volymen med boxens fjärr. Ännu en anledning till att sätta volymen till t.ex. 95% och aldrig röra. (95% ger för mig samma volym om jag lyssnar på det vanliga ljudet, om jag byter till digitalt ljud eller om jag på TVn byter till samma analoga kanal) Appropå samma grundvolym: Jag mailade comhems support angående detta, men jag antar att ärendet stannade hos någon teknik-befriad person som bara svarade tillbaka att det inte går att fixa. Nu vet jag inget om hur tekniken för en "kanal-provider" ser ut, men jag tycker att det borde ligga i "providerns" (i detta fall ComHem) intresse att få samtliga kanaler på samma ljudnivå. Vad händer t.ex. om TV3 plötsligt får för sig att sända sitt ljud 75% starkare än alla andra? Ska ComHem bara säga "vi kan inte fixa det". Nä, det tror jag inte på. Jag gissar att det bara blev ett standardsvar från helpdesk.
Postad 30 januari 2008 - 15:39
sportmats
-
sportmats
-
Lärjunge
-
-
349 inlägg
När jag slog på boxen igår stod det att jag hade 3 uppdateringar. Någon som har koll på vad det kan vara som har uppdaterats?
Postad 01 februari 2008 - 02:25
Tompa123
-
Tompa123
-
Forumräv
-
-
524 inlägg
Sitter och jobbar sent. Behövde en lite paus för att rensa hjärnan. Slog på PVR'en och hade 15 nya tjänster och en borttagen. Har snabbkollat på deras röriga sida, men hittar inget där. Okej, har faktiskt inte tid att kolla så noga så här sent. Bingen råväntar liksom. Nån som vet mer??? Edit:När jag kom hem idag och satte på boxen, meddelades det om 52(!!!!) uppdateringar av tjänsterna... Är jag ensam om att ha fått dessa meddelanden????
Redigerat av Tompa123, 01 februari 2008 - 18:55.
Postad 01 februari 2008 - 16:31
Willehund
-
Willehund
-
Användare
-
-
109 inlägg
Hejsan därute.
Har haft min box ett dygn nu och är mycket nöjd. I morgon skall jag ägna mig åt att få till alla inställningar och kopplingar ordentligt, skall även prova att köra via min DVD recorder och ut via HDMI.
Jag bara undrar om någon har en sammanställning på dom senaste uppdateringarna (39) ?
Per
Postad 01 februari 2008 - 20:34
Makusi
-
Makusi
-
Användare
-
-
124 inlägg
Tjena! Du är inte ensam, jag fick också en massa uppdateringar i morse. Dock är jag inte säkert på ifall det var fler nu ikväll när jag kom hem (det var inte jag som slog på boxen då). Har dock ingen aning om vad uppdateringarna innebär! /Makusi Sitter och jobbar sent. Behövde en lite paus för att rensa hjärnan. Slog på PVR'en och hade 15 nya tjänster och en borttagen. Har snabbkollat på deras röriga sida, men hittar inget där. Okej, har faktiskt inte tid att kolla så noga så här sent. Bingen råväntar liksom. Nån som vet mer???
Edit: När jag kom hem idag och satte på boxen, meddelades det om 52(!!!!) uppdateringar av tjänsterna...
Är jag ensam om att ha fått dessa meddelanden????
Postad 01 februari 2008 - 20:41
Makusi
-
Makusi
-
Användare
-
-
124 inlägg
Hej!
Lite "off-topic", men jag har en fundering angående "Multifjärr" till denna box.
Jag har nämligen spanat in "Logitech Harmony One" som verkar oerhört läcker design.
MEN "Logitech Harmony One" saknar dock "färg-knapparna" (röd, grön, blå, gul..) som bland annat används vid programmering av P850Z's EPG.
Dock tror jag att man kan lägga upp "virtuella" knappar på "Logitech Harmony One".
Men annars, jag undrar ifall någon som kör "Multifjärrkontroll" som saknar "färg-knapparna" tillsammans med DCB-P850Z-boxen - saknar ni isåfall "färgknapparna"??
Jag vet att denna fråga hör till "Logitech Harmony"-tråden, men jag vill ändå se ifall någon här använder "Multifjärr" utan "färg-knappar" tillsammans med denna box och ifall man då saknar dom.
/Makusi
Postad 03 februari 2008 - 23:47
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Hej!
Lite "off-topic", men jag har en fundering angående "Multifjärr" till denna box.
Jag har nämligen spanat in "Logitech Harmony One" som verkar oerhört läcker design. MEN "Logitech Harmony One" saknar dock "färg-knapparna" (röd, grön, blå, gul..) som bland annat används vid programmering av P850Z's EPG. Dock tror jag att man kan lägga upp "virtuella" knappar på "Logitech Harmony One".
Men annars, jag undrar ifall någon som kör "Multifjärrkontroll" som saknar "färg-knapparna" tillsammans med DCB-P850Z-boxen - saknar ni isåfall "färgknapparna"??
Jag vet att denna fråga hör till "Logitech Harmony"-tråden, men jag vill ändå se ifall någon här använder "Multifjärr" utan "färg-knappar" tillsammans med denna box och ifall man då saknar dom.
/Makusi
Så länge du kan programmera dina egna knappar för att få till dessa fyra knappar kommer du knappast sakna dem. De är dock trevliga att ha då t.ex. TextTV kopplar funktioner till färgerna, eller om du är inne i Biblioteket och ska trycka på Gul för att byta mediaformat. Kan du inte programmera dessa fyra knappar som direkta knappar på fjärren, utan måste lägga dem i nån form av undermeny så tror jag att du kommer sitta och sucka - då är det bättre att köpa en fjärr som faktiskt har de fyra knapparna. Om du däremot tar ett steg tillbaka och funderar på framtiden kanske du kommer på att det är en bra idé att ha dessa fyra färgglada knappar. Jag skulle i alla fall köpa en fjärr som har dem så att jag kan hantera mina två TV-apparater och PVR-boxen "som det är tänkt". Jag tror att jag skulle sakna dem i längden.
Postad 05 februari 2008 - 18:22
Unregistered1bd4e3f1
-
Unregistered1bd4e3f1
-
Användare
-
-
185 inlägg
Efter mycket velande & läsande i denna tråd så har jag beställt denna box.
Antar att det kan bli ett litet lyft från min gamla Sagem "Grålåda", från början av seklet.
/VV
Postad 06 februari 2008 - 08:56
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Efter mycket velande & läsande i denna tråd så har jag beställt denna box. Antar att det kan bli ett litet lyft från min gamla Sagem "Grålåda", från början av seklet.
/VV
Det borde det bli!
Postad 06 februari 2008 - 19:46
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Appropå mitt mastodont-mail till ComHem:
Jag har fått svar från en ansvarig som tackade för all input.
ComHem planerer ca 1-2 uppdateringar om året, och eftersom det var hyfsat nyligen vi fick en uppdatering lär det dröja ett tag tills nästa kommer.
Inget mer sades, inga detaljer om huruvida vissa punkter kommer att fixas eller ej.
Postad 06 februari 2008 - 19:50
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Den tekniskt ansvarige svarade förresten på min fråga om de inte kan normalisera volymen mellan alla kanaler.
De kan inte göra det då de tar emot signalen digitalt och skickar ut den i sitt nät digitalt. Om de skulle normalisera volymen måste signalen packas upp, justeras och packas ihop igen.
Postad 06 februari 2008 - 20:00
Eufemism
-
Eufemism
-
Forumräv
-
-
861 inlägg
Har nu följt den här tråden ett tag och måste nu ställa en förmodligen korkad fråga; hur fungerar volymkontrollen? Min ljudnivå är samma oavsett om den står på 0, 100 eller mute. Fungerar volymkontrollen endast om man anslutit på ett speciellt sätt eller finns det nån inställning som avaktiverar volymkontrollen? Den har aldrig "fungerat" och jag har gjort åtskilliga återställningar pga. andra fel. Jag kör rgb-scart till tvn och optiskt till receivern.
Postad 06 februari 2008 - 21:29
Zacabeb
-
Zacabeb
-
Veteran
-
-
2 476 inlägg
Volymkontrollen påverkar bara den analoga utgången Audio Out och SCART-uttaget AV1(TV). Den digitala utgången och AV2(EXT) påverkas inte.
Redigerat av Zacabeb, 06 februari 2008 - 21:36.
Postad 06 februari 2008 - 22:09
Callem
-
Callem
-
Rookie
-
2 inlägg
Jag har en fråga ang. PiP:
Jag har lagt märke till att man med PiP-funktionen kan se på inspelat material på "den stora bilden" samtidigt som man kan se på en tv-kanal på "den lilla bilden". Detta gör man genom att först starta uppspelningen av det inspelade materialet och sedan trycka på PiP-knappen.
Vet någon om man kan göra så att man kan se på tv i den stora bilden och inspelat material på den lilla?
Postad 06 februari 2008 - 23:02
Zacabeb
-
Zacabeb
-
Veteran
-
-
2 476 inlägg
Eftersom Swap-funktionen (den röda knappen) inte syns i PIP-fönstret när man aktiverar PIP vid uppspelning från biblioteket, så antar jag att det inte går visa inspelningen i fönstret. Jag tror att det är avsiktligt eftersom PIP i första hand är tänkt vara en bevakningsfunktion.
Postad 06 februari 2008 - 23:41
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Min box har stått och blinkat i en veckas tid nu. Den vägrar att starta. Kan man starta upp den på något sätt? Eller är det bara skrotvärde på den nu?
Postad 07 februari 2008 - 08:43
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Min box har stått och blinkat i en veckas tid nu. Den vägrar att starta. Kan man starta upp den på något sätt? Eller är det bara skrotvärde på den nu?
Vad säger Comhem?
Postad 07 februari 2008 - 09:03
Dexter van der Killen
-
Dexter van der Killen
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Om man spelar in en kanal kan man zappa vidare som vanligt och sedan tryckapå pip, då ser man kanalen som man spelar in i pip-fönstret.
Har haft boxen ett tag nu och känner mig riktigt nöjd, lite plottrig och känslig fjärrkontroll bara. Får se hur den funkar med Logitech One-fjärren nästa vecka.
Postad 07 februari 2008 - 19:08
Unregistered1bd4e3f1
-
Unregistered1bd4e3f1
-
Användare
-
-
185 inlägg
Hallå hallå.
Tänkte ställa nån fråga till Er som har denna box.
Jag fick min nu i dag. Snabb leverans fr. ComHem. 2 dagar! Bra jobbat. Hatar att vänta.
Jag tänkte fråga om man ska stänga av boxen varje kväll när man tittat klart
eller om den kan stå på som min gamla Sagem gjorde? 24-7...
Om nån har några tips å trix ang. boxen så tages dessa oxå tacksamt emot.
/VV
Postad 07 februari 2008 - 19:36
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Här hemma stänger vi av den med fjärren. Den står med andra ord i stand-by-läge. Fläkten låter ju en del så man lämnar den ju inte gärna påslagen.
Postad 07 februari 2008 - 21:22
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Hallå hallå.
Jag fick min nu i dag. Snabb leverans fr. ComHem. 2 dagar! Bra jobbat. Hatar att vänta. Jag tänkte fråga om man ska stänga av boxen varje kväll när man tittat klart eller om den kan stå på som min gamla Sagem gjorde? 24-7...
/VV
Stäng av den. Den blir ändå inte helt avstängd, utan hoppar t.ex. igång när dina schemalagda inspelningar ska starta osv. Att ha boxen påslagen drar onödigt med ström, alstrar värme, och om du har Direkt Inspelning påslaget så står boxen och spelar in hela nattens TV-sändningar till hårddisken till ingen nytta.
Postad 07 februari 2008 - 21:49
Unregistered1bd4e3f1
-
Unregistered1bd4e3f1
-
Användare
-
-
185 inlägg
Hallå hallå.
Jag fick min nu i dag. Snabb leverans fr. ComHem. 2 dagar! Bra jobbat. Hatar att vänta. Jag tänkte fråga om man ska stänga av boxen varje kväll när man tittat klart eller om den kan stå på som min gamla Sagem gjorde? 24-7...
/VV
Stäng av den. Den blir ändå inte helt avstängd, utan hoppar t.ex. igång när dina schemalagda inspelningar ska starta osv. Att ha boxen påslagen drar onödigt med ström, alstrar värme, och om du har Direkt Inspelning påslaget så står boxen och spelar in hela nattens TV-sändningar till hårddisken till ingen nytta.
Jag har stängt av direkt inspelning. Det du menar är att det räcker att trycka på off-knappen på fjärren? /VV
Postad 07 februari 2008 - 21:59
Unregistered67fa056e
-
Unregistered67fa056e
-
Lärjunge
-
-
300 inlägg
Ingen som reagerat på de kassa beskrivningarna i EPG:n numer? Har dom anställt en ny snubbe(a) med förkärlek till utropstecken eller vad är det frågan om...
- Hedman
Postad 07 februari 2008 - 22:34
Zacabeb
-
Zacabeb
-
Veteran
-
-
2 476 inlägg
Jag tror att det är något problem vid anpassningen av EPG-informationen från en kodning till en annan, det verkar vara utropstecken i all programinformation. Dessutom verkar kategorisering saknas nu. Möjligtvis har Com Hem bytt leverantör av EPG-informationen, eller så har endera leverantören eller Com Hem bytt system för leverans av informationen. De borde väl lösa det hela tror jag.
Postad 07 februari 2008 - 23:21
noray
-
noray
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Jag tror att det är något problem vid anpassningen av EPG-informationen från en kodning till en annan, det verkar vara utropstecken i all programinformation. Dessutom verkar kategorisering saknas nu. Möjligtvis har Com Hem bytt leverantör av EPG-informationen, eller så har endera leverantören eller Com Hem bytt system för leverans av informationen. De borde väl lösa det hela tror jag.
Är comhem kända för någon bra service? Jag har just skickat ett argt mail om min digitaltv och box som har strulat konstant sedan comhem bytte system för ett år sedan(f.d. UPC) Boxen har redan varit inne på lagning men jag har ständigt pixelfel . Mailet skickade jag innan jag skulle se den danska mordserien ikväll på SVT1. Tur att man har analog mottagning också för kvällens avsnitt var jag tvungen att stänga av boxen.
Postad 07 februari 2008 - 23:23
mongo
-
mongo
-
Forumräv
-
-
867 inlägg
Är det lönt att koppla via component istället för RGB i scarten?
Enorm skillnad, eller knappt märkbart?
Postad 08 februari 2008 - 07:44
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Det du menar är att det räcker att trycka på off-knappen på fjärren?
/VV
Det räcker. Och det är också det bästa om du t.ex. har schemalagt en inspelning.
Postad 08 februari 2008 - 07:48
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Är det lönt att koppla via component istället för RGB i scarten? Enorm skillnad, eller knappt märkbart?
Några har prövat med scart-komponent-kabel. Åsikterna om kvalitetsvinst går isär. Somliga tycker sig se en klar bildförbättring, andra upplever ingen skillnad. Det är väl en fråga om kabelkvalitet + bildkaraktärs-smak antar jag. Med andra ord, enda sättet att få veta är att testa. Kjell & Co:s scart-komponent-kabel lär ge bra bild enligt de positiva testarna.
Postad 08 februari 2008 - 14:55
Burgde
-
Burgde
-
Rookie
-
1 inlägg
Hej !!!
Är det någon annan än jag som inte lyckas radera filmer med mera som fins i biblioteket efter den senaste uppdateringen av PVR boxen ???
Redigerat av Burgde, 08 februari 2008 - 14:58.
Postad 08 februari 2008 - 15:30
Unregistered1bd4e3f1
-
Unregistered1bd4e3f1
-
Användare
-
-
185 inlägg
Hej !!! Är det någon annan än jag som inte lyckas radera filmer med mera som fins i biblioteket efter den senaste uppdateringen av PVR boxen ???
Jag fick min box igår & har uppdaterat den till v.39. Har inte haft några problem med att radera filmer i biblioteket. Tryck först på radera å sen på "gul" knapp tror jag för att bekräfta. /VV
Postad 08 februari 2008 - 17:41
ronnie47
-
ronnie47
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Hej !!! Är det någon annan än jag som inte lyckas radera filmer med mera som fins i biblioteket efter den senaste uppdateringen av PVR boxen ???
Nej, funktionen är förbättrad. Nu kan du radera flera filer på en gång. Efter att du valt radera, markerar du flera filer med OK och sedan väljer du gul knapp för att acceptera.
Postad 09 februari 2008 - 22:19
mongo
-
mongo
-
Forumräv
-
-
867 inlägg
Är det lönt att koppla via component istället för RGB i scarten? Enorm skillnad, eller knappt märkbart?
Några har prövat med scart-komponent-kabel. Åsikterna om kvalitetsvinst går isär. Somliga tycker sig se en klar bildförbättring, andra upplever ingen skillnad. Det är väl en fråga om kabelkvalitet + bildkaraktärs-smak antar jag. Med andra ord, enda sättet att få veta är att testa. Kjell & Co:s scart-komponent-kabel lär ge bra bild enligt de positiva testarna.
Efter besök på "hemmabiomässan" i lund, åkte jag till Kjell o co och införskaffade scart-Component kabel. Klar förbättring på min Panasonic plasma, får dock ändra lite i inställningarna på tv.n. Tittade precis på första uttagningen till melodifestivalen, klart godkänt.
Postad 09 februari 2008 - 22:27
pelle1
-
pelle1
-
Forumräv
-
-
582 inlägg
Efter besök på "hemmabiomässan" i lund, åkte jag till Kjell o co och införskaffade scart-Component kabel. Klar förbättring på min Panasonic plasma, får dock ändra lite i inställningarna på tv.n. Tittade precis på första uttagningen till melodifestivalen, klart godkänt.
skulle man kunna få en jämförelse mellan scart/komponent och hdmi... (ja, jag vet att boxen inte har hdmi, men ni kan väl jämföra mot något som har hdmi....)
Postad 10 februari 2008 - 08:16
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Kul! Bättre bild på TV:n ger ju livet en liten silverkant. Märkligt, men så är det faktiskt!
Redigerat av Mange36, 10 februari 2008 - 08:24.
Postad 10 februari 2008 - 08:29
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
skulle man kunna få en jämförelse mellan scart/komponent och hdmi... (ja, jag vet att boxen inte har hdmi, men ni kan väl jämföra mot något som har hdmi....)
Mellan boxen och en LCD-TV har jag testat 1. vanlig scartkabel av riktigt bra kvalitet; 2. scart-till- komponent-kabel av mellankvalitet; 3. scart till hdmi som också ger skalning till 720p ( http://www.digitaltv...dukt.php?p=1341). På vår TV och med mina ögon ger 3 bäst bild. Därefter kommer 1 och 2 i turordning Jämförelsen haltar lite eftersom scart-hdmi även skalar upp signalen/bilden.
Postad 10 februari 2008 - 19:18
mongo
-
mongo
-
Forumräv
-
-
867 inlägg
Sen kan man ju jämföra med Comhems HD-box som jag hade innan...., riktigt kass bild oavsett överföring och uppskalning.
Postad 10 februari 2008 - 20:45
Tompa123
-
Tompa123
-
Forumräv
-
-
524 inlägg
Mellan boxen och en LCD-TV har jag testat 1. vanlig scartkabel av riktigt bra kvalitet; 2. scart-till- komponent-kabel av mellankvalitet; 3. scart till hdmi som också ger skalning till 720p (http://www.digitaltv...dukt.php?p=1341).
På vår TV och med mina ögon ger 3 bäst bild. Därefter kommer 1 och 2 i turordning Jämförelsen haltar lite eftersom scart-hdmi även skalar upp signalen/bilden. 
I så fall är min (märket borttaget, m. häns. t. känsl. läsare)Scart/Komponent-kabel = HÖÖÖG kvalitet. Vad "mellankavalitet" är för dig har jag ingen aning om. För mig är skillnaden väldigt stor med min konfig gentemot Scart/Scart-varianten, och då hade jag ändå en tämligen dyr Scart-kabel = (märket borttaget, m. häns. t. känsl. läsare). Sen är det givetvis så - att en kabel inte kan göra underverk. Signalen blir aldrig bättre än den som skickas ut ur spelaren...
Redigerat av Tompa123, 11 februari 2008 - 06:27.
Postad 10 februari 2008 - 23:41
sportmats
-
sportmats
-
Lärjunge
-
-
349 inlägg
Förstår inte alla kukmätare som ska skryta om bästa kabel och hålla på. Det finns ett speciellt kabelforum. Varför inte använda det i stället. Det här handlar om Samsungs digitalbox DBC-P850Z och inte vilka kablar de har på Kjell & Co eller inte. Här är kabelforumet för alla kukmätare. https://www.minhembi...hp?showforum=52
Postad 11 februari 2008 - 07:55
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Mellan boxen och en LCD-TV har jag testat 1. vanlig scartkabel av riktigt bra kvalitet; 2. scart-till- komponent-kabel av mellankvalitet; 3. scart till hdmi som också ger skalning till 720p (http://www.digitaltv...dukt.php?p=1341).
På vår TV och med mina ögon ger 3 bäst bild. Därefter kommer 1 och 2 i turordning Jämförelsen haltar lite eftersom scart-hdmi även skalar upp signalen/bilden. 
I så fall är min (märket borttaget, m. häns. t. känsl. läsare)Scart/Komponent-kabel = HÖÖÖG kvalitet. Vad "mellankavalitet" är för dig har jag ingen aning om. För mig är skillnaden väldigt stor med min konfig gentemot Scart/Scart-varianten, och då hade jag ändå en tämligen dyr Scart-kabel = (märket borttaget, m. häns. t. känsl. läsare). Sen är det givetvis så - att en kabel inte kan göra underverk. Signalen blir aldrig bättre än den som skickas ut ur spelaren...
Topma123 gillar komponentvarianten. Och säkert är det så att den som regel ger bättre bild än scart. Om vi då fortsätter att "mäta"  bildkvalitet på Samsungs digitalbox DBC-P850Z skulle kvalitetsordningen bli 3, 2, 1 utefter alternativen ovan. Men vilken som är den optimala bildkvaliteten på Samsungs digitalbox DBC-P850Z handlar ju också om tycke och smak, och säkert också vilken TV man har. Så enda sättet att få veta vilken kabelvariant/bildkvalitetsvariant man gillar på Samsungs digitalbox DBC-P850Z är att testa själv.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|