Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Topfield TF5700PVRt

3284 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 June 2008 - 19:43

Unregisteredeae16f67
  • Unregisteredeae16f67
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
Hej.
Är det någon som har en lösning på mitt problem tro.. har sökt i tråden men ej hittat nåt om detta:

Får upp på tvn att jag skall göra en uppdatering av programlistan och gör detta. Söker in alla 5 muxar och skall börja titta på tv.
Då kommer ett meddelande upp" detect duplicated service, please wait" , detta meddelande fryser bilden i allt från 1 minut till 5 minuter sen kan jag bläddra mellan kanalerna. Ser då att kanaler saknas.
T.ex. tv3 saknas som ligger på samma mux som kanal 5 men kanal 5 finns med!!
Tv4 saknas i programlistan men inte Tv4 film, tv4 + och alla andra kanaler på samma mux!!

"detect duplicaded service" neddelande kan komma upp 5-6 ggr i följd med 1-5 minuters mellanrum.. tänk er själva vilken tid detta tar och man vet aldrig när det blir färdigt eller vilka kanaler som finns kvar..

Har nån av alla er experter i denna tråd nåt svar till en amatör...

Ha det gott

Naffats

Postad 26 June 2008 - 20:26

Unregisteredeae16f67
  • Unregisteredeae16f67
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
Sen jag skrev förra inlägget så har det stått "detect......." dynamic update.
Stänger jag av och sätter på toppyn så kommer rutan upp igen och inget går att se...

Bedrövligt...

Postad 26 June 2008 - 22:07

Mich
  • Mich
  • Forumräv

• 610 inlägg
  • 0
naffats: Tyvärr har jag inget bra svar, men en grej som du kanske skulle kunna prova. Jag har dock inte läst något om att detta funkar på denna box, men det skulle vara intressant och få reda på hur den beter sig. Kanske någon annan redan vet?

Vissa boxar har lagt in en liten specialare (tror inte Boxer tycker om det, men vet inte). Om du enbart gör manuell kanalsökning så kommer denna auto funktionalitet (som inte funkar så bra i ditt fall) inte att vara aktiverad. Detta kräver att du först gör en factory reset, sedan enbart manuell sökning.

Som sagt, jag vet inte hur 5700an beteer sig, men du kan ju alltid prova.

Postad 27 June 2008 - 06:23

Unregisteredeae16f67
  • Unregisteredeae16f67
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
Tack för svaret men jag gör alltid manuella kanalsökningar på de muxar jag ställt in antennen mot..
Men skall testa factory reset och sen söka igen..

Satte på tvn nyss för att sätta på barnkanalen och den "j-vla" dynamic update rutan dök upp med en gång och blockerar tv:n..

Försök förklara för en 3 åring..-

Naffats

Postad 28 June 2008 - 08:15

toppy.se
  • toppy.se
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

Tack för svaret men jag gör alltid manuella kanalsökningar på de muxar jag ställt in antennen mot..

Satte på tvn nyss för att sätta på barnkanalen och den "j-vla" dynamic update rutan dök upp med en gång och blockerar tv:n..

Försök förklara för en 3 åring..-

Naffats

För säkerhets skull - kolla så du inte har 4 dots of death när du stänger av. Stäng av och dra ut sladden i minst några minuter, och sätt sedan in den igen. Jag känner inte alls igen ditt problem, men just 4 dots of death ger ju en massa olika konstiga symptom.

Postad 28 June 2008 - 23:12

Honda
  • Honda
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0
Upptäckte ikväll att jag hade tre st radiokanaler sist i EPGn. SR P1, SR klassiskt och P3, men de verkade vara kodade. Någon som fått detta att fungera? Har inte gjort någon sökning utan de bara dök upp.
/Honda.

Postad 29 June 2008 - 17:47

toppy.se
  • toppy.se
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

Upptäckte ikväll att jag hade tre st radiokanaler sist i EPGn. SR P1, SR klassiskt och P3, men de verkade vara kodade. Någon som fått detta att fungera? Har inte gjort någon sökning utan de bara dök upp.
/Honda.

Verkligen spännande, jag har väntat på att oxer skulle börja sända ut radio, hur bra som helst att kunna spela in sådana om nu detta skulle fungera.

Ska kolla om jag får in något. Vilken mast ligger du på?

Postad 30 June 2008 - 11:46

Rob74
  • Rob74
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Har på sista tiden fått ett mycket irriterande problem - "Programlistan är uppdaterad, ny kanalsökning rekommenderas". Det blir också någon omorganisation av kanalerna vilket gör att alla Control Timers blir helt galna. Någon annan som har samma problem?

/Robban

Postad 30 June 2008 - 16:18

Honda
  • Honda
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0

Verkligen spännande, jag har väntat på att oxer skulle börja sända ut radio, hur bra som helst att kunna spela in sådana om nu detta skulle fungera.

Ska kolla om jag får in något. Vilken mast ligger du på?

Bor i Hörby (mitt i Skåne)
/Honda.

Postad 30 June 2008 - 16:34

r_o_n
  • r_o_n
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0

Hej.
Är det någon som har en lösning på mitt problem tro.. har sökt i tråden men ej hittat nåt om detta:

Får upp på tvn att jag skall göra en uppdatering av programlistan och gör detta. Söker in alla 5 muxar och skall börja titta på tv.
Då kommer ett meddelande upp" detect duplicated service, please wait" , detta meddelande fryser bilden i allt från 1 minut till 5 minuter sen kan jag bläddra mellan kanalerna. Ser då att kanaler saknas.
T.ex. tv3 saknas som ligger på samma mux som kanal 5 men kanal 5 finns med!!
Tv4 saknas i programlistan men inte Tv4 film, tv4 + och alla andra kanaler på samma mux!!

"detect duplicaded service" neddelande kan komma upp 5-6 ggr i följd med 1-5 minuters mellanrum.. tänk er själva vilken tid detta tar och man vet aldrig när det blir färdigt eller vilka kanaler som finns kvar..

Har nån av alla er experter i denna tråd nåt svar till en amatör...

Ha det gott

Naffats

Nu är jag värsta amatören, men......
Det där med "detect duplicated service" fick jag en 3-4 gånger. Kom på att jag nog sökte kanalerna när vädret var det absolut sämsta. Det var den veckan när Boxer gick ut med att man fick Tv4 sport fritt ett tag, men den hittades aldrig eftersom jag bor i södra Småland och inte i någon storstad (läs de tre största). Kollade signalstyrkan och den var väldigt låg just då. Kollade några dagar senare och hade starkare signal (vädret?) och sökte om kanalerna igen. Då och sedan dess funkar allt som det ska.
Så jag tror, utifrån min erfarenhet, att vädret spelade mig ett spratt när jag sökte kanaler....

Postad 30 June 2008 - 16:59

PatrikBlix
  • PatrikBlix
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Finns det något enkelt och bra sätt att föra över en DVD-film till min Topfield? Jag behöver alltså ett program som konverterar en DVD till rec-format. Ett konverteringsprogram från avi/mpg till rec vore också bra.
Byter jag ut min hårddisk på 160GB till något större får man rum med en hel del filmer. Bra nu på semestern i sommarstugan.

Postad 30 June 2008 - 19:42

toppy.se
  • toppy.se
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

Finns det något enkelt och bra sätt att föra över en DVD-film till min Topfield? Jag behöver alltså ett program som konverterar en DVD till rec-format. Ett konverteringsprogram från avi/mpg till rec vore också bra.
Byter jag ut min hårddisk på 160GB till något större får man rum med en hel del filmer. Bra nu på semestern i sommarstugan.

ProjectX gör det du vill, utom att föra över det till boxen, det får du göra själv.

Postad 30 June 2008 - 20:54

Honda
  • Honda
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0

Bor i Hörby (mitt i Skåne)
/Honda.

Angående radiokanaler:

Provade idag på min gamla Nokia 9820 och det fungerad utan problem. Gjorde även en kanalsökning på min Samsung DTB-9401V och även där bra ljud utan problem, dock kom ett meddelande upp att sätt i smartcard, men enligt listan är det inte kodat och radion fungerade trots meddelandet.

Gjorde en ny kanalsökning på Toppyn, men det är bara judder på ljudet på radiokanalerna. På samtliga boxar läggs radiokanalerna upp i slutet av tv kanalerna och alltså inte i radiolistan.

Kör med fw 2.84 på min TF5700 med HDMI.
/Honda.

Redigerat av Honda, 30 June 2008 - 20:56.

Postad 01 July 2008 - 06:55

Unregisteredeae16f67
  • Unregisteredeae16f67
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

För säkerhets skull - kolla så du inte har 4 dots of death när du stänger av. Stäng av och dra ut sladden i minst några minuter, och sätt sedan in den igen. Jag känner inte alls igen ditt problem, men just 4 dots of death ger ju en massa olika konstiga symptom.

Jag får faktiskt "4 dots of death " när jag avbryter dynamic update för att jag inte orkar vänta längre...
När jag stänger av toppyn vanligtvis så finns inte prickarna där alls...

Däremot så vill den att jag skall göra en ny kanalsökning varje gång jag sätter igång toppyn för att programlistan är ändrad??

Jag har också fått in radiokanalerna men de 3 kanalerna har lagt sig på 15 programplatser i kanallistan..

Pust!!

Postad 01 July 2008 - 08:11

Unregisteredeae16f67
  • Unregisteredeae16f67
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
Förresten: vad är botemedlet mot "4 dots of death " ?? och vad beror det på?? ;)

Naffats

Postad 01 July 2008 - 11:54

sintran
  • sintran
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

Förresten: vad är botemedlet mot "4 dots of death " ?? och vad beror det på?? ;)

Naffats

Köpa en dilog-box istället? ;-)

Nej svaret torde väl bli att hitta en kombination av firmware, patchar och MyStuff som funkar ihop med din model och boxers feed av EPG-datal... Har själv stagnerat med en äldre firmware och MyStuff som är tämligen stabil. Brukar må bäst av att man rycker elkontakten en gång i veckan eller så för att rensa minnet.

(ärligt - hade det funnits en annan digitalbox med dubbla tuners och Control Timers så hade jag nog kastat Toppyn på "The Gadget Graveyard"... Orkar inte jaga den perfekta kombinationen längre. Iallafall inte för stunden)

Postad 01 July 2008 - 22:06

toppy.se
  • toppy.se
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

Jag har också fått in radiokanalerna men de 3 kanalerna har lagt sig på 15 programplatser i kanallistan..

Pust!!

Funkar det att spela in? Får du också bara judder som Honda?

Postad 02 July 2008 - 07:44

Rob74
  • Rob74
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

Funkar det att spela in? Får du också bara judder som Honda?

Jag fattar inte vad man ska med radiokanalerna till - dessutom borde de hamna under just "Radiokanaler" och inte under TV-kanaler. Själv ska jag ringa till Boxer idag och höra varför jag får "Programlistan ändrad, ny kanalsökning rekommenderas" var 5:e minut på vissa muxar. Testade igår att köra helt TAP-löst men fick ändå ovan meddelande. Är det verkligen bara jag som råkat ut för detta? Har gjort både manuell- och automatisk sökning - ingen skillnad.

Börjar bli rejält trött på både Boxer och Toppyn - kanske dags för parabol och därmed HD.

/Robban

Postad 02 July 2008 - 08:46

Unregisteredeae16f67
  • Unregisteredeae16f67
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

Jag fattar inte vad man ska med radiokanalerna till - dessutom borde de hamna under just "Radiokanaler" och inte under TV-kanaler. Själv ska jag ringa till Boxer idag och höra varför jag får "Programlistan ändrad, ny kanalsökning rekommenderas" var 5:e minut på vissa muxar. Testade igår att köra helt TAP-löst men fick ändå ovan meddelande. Är det verkligen bara jag som råkat ut för detta? Har gjort både manuell- och automatisk sökning - ingen skillnad.

Börjar bli rejält trött på både Boxer och Toppyn - kanske dags för parabol och därmed HD.

/Robban

har precis samma problem med "ny kanalsökning rekommenderas" hela tiden.
Har nu dragit ur kontakten i ett par timmar för att "nollställa" ordentligt...få se vad som händer sen.

Toppy: har ej testat att spela in ännu...

Postad 02 July 2008 - 10:57

Honda
  • Honda
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0

/Robban

Vad man skall ha dem till? För att de finns där... Skämt och sidor, så misstänker jag att jag inte kommer att använda dem så mycket.

De skall hamna under tv-kanaler eftersom det är ledigt TV-utrymme som används och inte DAB. Har från säker källa att det är mer än Topfield boxar som har problem, men eftersom ingen har gjort reklam för att det finns möjlighet att ta in radio via marknätet mer än SR själv, så är det inte så många som klagat. Vi får väl se om teracom/boxer löser detta.
/Honda.

Postad 02 July 2008 - 12:42

Rob74
  • Rob74
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

har precis samma problem med "ny kanalsökning rekommenderas" hela tiden.
Har nu dragit ur kontakten i ett par timmar för att "nollställa" ordentligt...få se vad som händer sen.

Toppy: har ej testat att spela in ännu...

Ok, då har jag ringt supporten hos Boxer och inte helt oväntat så duckade de rejält och menade på att det är något problem med Toppyn. När jag då sa att det är en utav Boxer godkänd box så slog de bara ifrån sig och sa att jag skulle vända mig till återförsäljaren. :)

/Robban

Postad 02 July 2008 - 15:03

Unregistered178ff7d4
  • Unregistered178ff7d4
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Naffats

Konstigt. Det fel du har är precis det jag får om jag kör automatiskt. Då hittas alltid samma kanal på flera muxar och det blir "duplicated services" och sånt. Söker jag bara på de muxar som jag vill ha blir det inga kopior och den alltså inte få för sig att ta bort dem.

Postad 03 July 2008 - 21:42

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0
Ny version av XMLTV2Mei för Windows
Nu är jag klar med version 1.0.2.32 av XMLTV2Mei för Windows!
I denna version är det en hel del nytt:
  • Fullt integrerad Internet-funktion i programmet, inget behov av extraprogrammet XMLTV.exe längre!
  • Programmet kommer som ett setupprogram som installerar allt som krävs för funktionen
  • Jag har också skrivit ett konfigureringsprogram för att förenkla individuella inställningar. Det startar i slutet av installationen.
  • Jag har infört möjligheten att överföra filer till/från Toppy med FTP för dem som använder ASUS WiFi-router som kopplare. Jag har själv skaffat en sån för att slippa kablar mellan PC och Toppy.
  • Programmet installeras per default till /Programs/XMLTV2Mei

Om ni redan har en tidigare version av programmet så kan ni behålla det så länge som ni installerar den nya versionen till en annan katalog. Installationsprogrammet gör detta per default.

Programmet kan hämtas här:
XMLTV2Mei för Windows

En skillnad mot föregående version är att XML-hämtningen inte är så hårdoptimerad så att det går något långsammare än med XMLTV. Men eftersom man kör en gång per dygn och antagligen obevakat dessutom så spelar det nog ingen roll. 30-50 sekunder får man räkna med om man skall ta alla Boxerkanaler för 2 veckors period.
Men man får feedback om vilka kanaler som hämtas under tiden...

/Bosse

Postad 04 July 2008 - 21:58

toppy.se
  • toppy.se
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

Ny version av XMLTV2Mei för Windows
[*]Jag har infört möjligheten att överföra filer till/från Toppy med FTP för dem som använder ASUS WiFi-router som kopplare. Jag har själv skaffat en sån för att slippa kablar mellan PC och Toppy.

/Bosse

Lysande ju! Har du fått fart på din Asus?

Redigerat av toppy.se, 04 July 2008 - 21:59.

Postad 05 July 2008 - 08:25

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Lysande ju! Har du fått fart på din Asus?

Yes box!
Jag var tvungen för vi skall flytta ut till landet strax och där kan jag inte dra en USB-sladd till boxen pga avstånden. Men jag har ett WiFi-nät där redan så då skaffade jag ASUS-en i förra veckan och installerade i måndags. Funkar alldeles utmärkt! :o

Och såklart var jag tvungen att slänga in FTP i XMLTV2Mei också....

Nu håller jag på och snickrar på en funktion att skapa timers och ControlTimers direkt i PC:n och överföra dem trådlöst (med hjälp av MyStuff API). Antagligen betyder det att jag får ändra XMLTV2Mei så att det blir ett "vanligt" Windowsprogram där man kan visa upp ett fönster med menyer och sånt.
Blir ett lagom semesterprojekt.

/Bosse

Postad 05 July 2008 - 11:17

lubbis
  • lubbis
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Jag har just laddat ner din nya version och ska testa den.

Jag fick en Asus när jag fyllde år men har inte haft tid att dra igång den men nu börjar semestern så då ska det bli av.

Har du några bra tips för att få igång den förutom det som står på Toppy UK-forumet så mottages de tacksamt.

(Varför lära av andras misstag när man kan göra egna?)

Yes box!
Jag var tvungen för vi skall flytta ut till landet strax och där kan jag inte dra en USB-sladd till boxen pga avstånden. Men jag har ett WiFi-nät där redan så då skaffade jag ASUS-en i förra veckan och installerade i måndags. Funkar alldeles utmärkt! :o

Och såklart var jag tvungen att slänga in FTP i XMLTV2Mei också....

Nu håller jag på och snickrar på en funktion att skapa timers och ControlTimers direkt i PC:n och överföra dem trådlöst (med hjälp av MyStuff API). Antagligen betyder det att jag får ändra XMLTV2Mei så att det blir ett "vanligt" Windowsprogram där man kan visa upp ett fönster med menyer och sånt.
Blir ett lagom semesterprojekt.

/Bosse

Postad 05 July 2008 - 13:58

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Jag har just laddat ner din nya version och ska testa den.

Jag fick en Asus när jag fyllde år men har inte haft tid att dra igång den men nu börjar semestern så då ska det bli av.

Har du några bra tips för att få igång den förutom det som står på Toppy UK-forumet så mottages de tacksamt.

(Varför lära av andras misstag när man kan göra egna?)

Jag följde ChunkyWizard's guide (Guiden finns här) där den var applicerbar. Eftersom jag har en DLink router i stället för NetGear så fick jag ställa in lite annorlunda när det gäller WiFi-uppkopplingen av ASUS-enheten.
Jag ställde in den på sidan "Wireless/Advanced" så att "Extended Mode" = Station.
Matade också in SSID och WEP-key för min DLink på sidan Wireless/Interface.
På min DLink ställde jag in att ASUS MAC alltid skall få en fast IP-adress 192.168.0.65 så att jag kan använda den för access.

Sen var det bara att åka!

När det gäller Putty för konfigureringen så upptäckte jag att när jag redigerar conf-filerna med nano so ifall jag kopierar text i Windows så kan jag klistra in den senare i nano helt enkelt genom att klicka musens högerknapp!
Detta står det inget om i CW:s guide. :)

Annars gjorde jag som det stod i guiden och allt lirade efteråt.

/Bosse

Postad 06 July 2008 - 06:35

Unregisteredeae16f67
  • Unregisteredeae16f67
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

Ok, då har jag ringt supporten hos Boxer och inte helt oväntat så duckade de rejält och menade på att det är något problem med Toppyn. När jag då sa att det är en utav Boxer godkänd box så slog de bara ifrån sig och sa att jag skulle vända mig till återförsäljaren. :)

/Robban

Vad säger din ÅF? Har du pratat med dom?
Denna "nykananalsökning rekommenderas" tar knäcken på mig!
Kanske dax för en ny box,maximum t-8000 kanske)
Tråkigt bara att behöva köpa nya dyra saker så här snart p.gr.a. att apparater inte funkar som dom skall.

Ingen annan som har problem med programlistan?

Postad 06 July 2008 - 08:13

Rob74
  • Rob74
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

Tråkigt bara att behöva köpa nya dyra saker så här snart p.gr.a. att apparater inte funkar som dom skall.

Har formaterat om disken i helgen, men det hjälpte inte. Läste då på en ny (2.84) firmware - opatchad, och nu verkar det ok. Jag har ju kört med "DisableEIT-patchen" - kanske har det med den att göra. Ska kolla lite mer på det när jag får tid.

/Robban

Postad 06 July 2008 - 08:13

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Jag har det i vart fall inte. Men min box har nu upptäckt radiokanaler också, som inte fanns tidigare. Dessa kan inte användas verkar det som, om man hoppar till P3 tex så blir bilden svart (väntat) och det är alldeles tyst (borde det inte vara radioprat?).

Jag bor i Järfälla och använder Stockholmssändaren i Nacka, var bor du?
Och vad har du för signalstyrka? Jag har fått sätta på en antennförstärkare för att få systemet att fungera.

Ny kanalsökning gör jag bara när jag byter firmware till en ny release (kör patchad 3.21 just nu).

/Bosse

Postad 09 July 2008 - 08:57

Unregisteredeae16f67
  • Unregisteredeae16f67
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
Tjena.

Jag bor i Alingsås och tar sändaren från Uddevalla 6 mil bort fågelvägen. Använder förstärkare och har mellan 95-98 i styrka och kvalitet på signalen.
Får fortfarande upp "kanalsökning rekommenderas" vid varje kanalbyte men orkar inte jobba mig med det längre då rutan släcker ner sig själv efter 3 sek...
Däremot så irriterar radiokanalerna mig då jag får trycka ca 10ggr på program upp/ner knappen för att komma förbi dessa kanalplatser...

Postad 09 July 2008 - 15:03

sintran
  • sintran
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

Jag följde ChunkyWizard's guide (Guiden finns här) där den var applicerbar. Eftersom jag har en DLink router i stället för NetGear så fick jag ställa in lite annorlunda när det gäller WiFi-uppkopplingen av ASUS-enheten.
Jag ställde in den på sidan "Wireless/Advanced" så att "Extended Mode" = Station.
Matade också in SSID och WEP-key för min DLink på sidan Wireless/Interface.
På min DLink ställde jag in att ASUS MAC alltid skall få en fast IP-adress 192.168.0.65 så att jag kan använda den för access.

Sen var det bara att åka!

När det gäller Putty för konfigureringen så upptäckte jag att när jag redigerar conf-filerna med nano so ifall jag kopierar text i Windows så kan jag klistra in den senare i nano helt enkelt genom att klicka musens högerknapp!
Detta står det inget om i CW:s guide. :)

Annars gjorde jag som det stod i guiden och allt lirade efteråt.

/Bosse

Vad tror ni om denne som ersättare för gamla 5700:or?

http://www.i-topfiel...a...ge=1&lang=2

Inbyggt WLAN med web- och ftp-server - Borde vara guld för Bosses hack!!

Eftersom den bara har manual på svenska torde den vara för vår marknad.

Redigerat av sintran, 09 July 2008 - 15:07.

Postad 09 July 2008 - 15:16

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2230 inlägg
  • 0

Eftersom den bara har manual på svenska torde den vara för vår marknad.

Lutar nog mer åt att den är avsedd för finska marknaden. Den kommer heller inte att kunna bli godkänd av Boxer (för den som bryr sig om sånt) då den ej klarar MPEG4 såvitt jag kan se. Sen kan man ju också diskutera om texten i manualen verkligen är på svenska, men det kanske är petitesser...

Edit: Såg precis att den redan tycks finnas till salu i Finland.

Redigerat av alfista, 09 July 2008 - 15:20.

Postad 09 July 2008 - 20:53

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
Någon som vet hur pass viktigt det är med bra signalkvalitet och signalstyrka? Funkar det inte så med digitaltv att man har bild eller inte.

Postad 09 July 2008 - 22:09

Mich
  • Mich
  • Forumräv

• 610 inlägg
  • 0

Någon som vet hur pass viktigt det är med bra signalkvalitet och signalstyrka?

För PVR box så verkar det som om det är MYCKET viktigt.

Postad 10 July 2008 - 19:50

Ralle1
  • Ralle1
  • Forumräv

• 941 inlägg
  • 0
Bo_B

Jag har upptäckt att c+-kanalerna inte finns med i den nya versionen, c+ sport 1 finns däremot med.

Man ska ju kunna få med kanaler som finns i free??.mei-filen, jag har försökt få med sr klassiskt och sr p3 från den filen, men jag lyckas inte, kan du hjälpa mig med det?

Postad 11 July 2008 - 12:05

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0
ASUS WL-500gP erfarenheter
Jag har ju installerat en ASUS router i mitt nät för att få trådlös åtkomst till Toppyn.
Själva installerandet gick bra enligt de instruktioner som finns på nätet.

Här är några erfarenheter angående detta:

BRA
  • Slipper dra långa USB-sladdar till toppyn
  • FTP-access till Toppyns filsystem från vilken dator som helst i nätet hemma utan att installera Toppy-mjukvara
  • FTP möjligt även via brandväggen från Internet om man konfigurerar rätt
  • Uppdatering av EPG via FTP (hela anledningen till att jag installerade ASUS-routern). Funkar bra tack vare att MyStuff.mei inte är så väldigt stor (c:a 2.5 Mb i mitt fall).
  • Om man slår på MyStuff API i Toppyn går det att ställa in timers och control timers via FTP samt att se vilka timers som är aktiva.

MINDRE BRA
  • Långsam överföring via FTP (det är inte realistiskt att överföra inspelningar via FTP...)
  • Olika överföringshastighet till/från Toppy (det går betydligt långsammare till Toppy än från Toppy)
  • Turbo ger inte särskilt mycket hastighetsändring. Det blir lite men inte så att det motiverar att använda turbo.

Om hastighetsproblemet beror på WiFi-länken eller själva ftpd-topfield i ASUS-routern vet jag inte och jag kan inte kolla det här heller eftersom jag inte kan koppla direktlänk till ASUS.

Sammanfattningsvis så kan man säga att ASUS-lösningen ger en frihet i placeringen samtidigt som man kan uppdatera EPG som man vill från sin PC. Men att hantera inspelningar är inte att tänka på.

/Bosse

Postad 11 July 2008 - 14:21

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Bo_B

Jag har upptäckt att c+-kanalerna inte finns med i den nya versionen, c+ sport 1 finns däremot med.

Man ska ju kunna få med kanaler som finns i free??.mei-filen, jag har försökt få med sr klassiskt och sr p3 från den filen, men jag lyckas inte, kan du hjälpa mig med det?

Den nya versionen listar alla kanaler som finns tillgängliga på tvsajten i en fil som heter Data/channels.txt så snart den har kört en hämtning. I den kan du se vilka som finns från nätet.
De som inte finns där måste man göra en del handpåläggning för att få in i EPG via Freeview.mei:

1) Fixa till LCN-sektionen i inifilen:
- Ta reda på LCN-numret för kanalen (teracom.se)
- Hitta på en fiktiv webbadress för denna kanal (går bra med vad som helst som är unikt)
- Skriv in den fiktiva webbadressen med LCN-numret (se exempel i ini-filen)
Notera att tex cnn och finlands tv är av detta slag så de kan användas som exempel.
Exempel:
kallekula.canalplus.se=16 (ifall det råkar vara rätt LCN-nummer)

2) Skriv även in kanalen i sektionen [NonXMLTVChannels]
Här behövs ett entry som är likadant som i LCN-sektionen.

3) Fixa till kanalsektionen i inifilen
Här gäller det att skriva en sektion längst ner i inifilen för den nya kanalen på modellen:
[webbadress]
Name=Namnet på kanalen
LCN=(LCN-numret för kanalen)
EPG=1 (om du vill ha med den i EPG...)

Freeview.mei laddas ner från toppyn vid EPG-hämtning och sen söks den av för kanaler som inte finns från XMLTV. Nu beror ju resultatet på ifall det finns några data i Freeview.mei...
Du kan ju titta efter själv genom att öppna den i en editor och söka efter kanalnumret (LCN) mellan två |-tecken. Om det inte finns sådana rader så saknas data i boxen. Jag har sett att man bara får data om man stänger av boxen en stund varje dygn, beror på toppyns hantering av Boxers-data.
Och dessutom har Freeview i allmännhet bara 2 dagars EPG max...

Dessutom har man ju en konfigurering av eit2mei TAP inne i boxen att tänka på också, jag har för mig att man kan ange vilka kanaler eit2mei skall scanna. Jag använder mig inte av detta själv så jag vet inte riktigt hur det fungerar med denna konfigurering.

/Bosse

Postad 11 July 2008 - 15:30

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Bo_B

Jag kollade vilka kanaler som finns i min Toppy och vilka som saknas i inifilen:

Lägg till följande i XMLTV2Mei.ini-filen (bara det som inte redan finns såklart):

[LCN]
first.canalplus.se = 11
sportwe.canalplus.se = 12
tcm.se=15
silver.se=17
prime.bbc.se=54
canal7.se=80

[NonXMLTVChannels]
first.canalplus.se = 11
sportwe.canalplus.se = 12
tcm.se=15
silver.se=17
prime.bbc.se=54
canal7.se=80

[first.canalplus.se]
Name=Canal+ First
LCN = 11
EPG=1

[sportwe.canalplus.se]
LCN = 12
Name=Canal+ Sport WE
EPG=1

[tcm.se]
LCN=15
Name=TCM
EPG=1

[silver.se]
LCN=17
Name=Silver
EPG=1

[prime.bbc.se]
LCN=54
Name=BBC Prime
EPG=1

[canal7.se]
LCN=80
Name=Canal7
EPG=1

Se också till så att eit2mei TAP scannar de extra kanalerna via dess konfigurering.

När det gäller radiokanalerna så är de väl ointressanta eftersom det inte går att använda dem....

/Bosse

Postad 11 July 2008 - 18:45

r_o_n
  • r_o_n
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0
Jag trodde inte det kunde bli j*vligare än vad det var. Men det kan det...

Nu får jag Vid varje kanalbyte att kanallistan har ändrats och en rekommendation att göra ny kanalsökning.
Dessutom kommer det om att kanaler inte finns och om jag vill ta bort dem. Väljer jag nej så finns de iaf kvar. Väljer jag ja så tas de bort.

Följer jag rekommendationen att göra ny kanalsökning, då, när det är gjort, startar den på ettan. Bläddrar jag till Tv2 så får jag frågan om jag vill ta bort kanaler som inte finns, sedan forgår detta hela tiden.
Visst ja, glömde att det ibland även kommer att kanallistan är uppdaterad....

Vid en sökning efter kanaler får jag 54 träffar, nästa gång blir det 43 kanaler. Ibland är det radiokanaler med i tv-listan (radiolistan tom) ibland inte

Förresten, EPG:n är ihopblandad med, så tryckr jag fram EPG på Tv3 så kommer fyrans EPG och på Discovery har jag Tv1 inte en kanal har sin egna epg.
Vad har jag gjort för att få detta?
Visst ja, jag var dum nog att gå på Topfields kassa reklam.

Så ni som kan denna maskin (som gör att man inte gärna ser på tv längre, något positivt iaf) Kan ni hjälpa mig att få ordning på sk*ten, sorry digitalboxen?

Vid månadsskiftet aug.-sep. i år går min bindningstid ut på boxer och då säljer jag den till någon annn lättlurad. Denna topfield är nog en av de absolut sämsta grejer jag någonsin lag pengar på.

Men det är klart, finns det någon lätt och bra lösning som inte omfattar att man ska koppla den till datorn (vilket fungerar 1 gånmg av 10 typ och då avbryts det oftast mitt i. Inte ens drivisarna för vista funkar med vista).

För hela idén är ju bra med Topfield. Att det sedan inte funkar är rent bedrövligt däremot...

Postad 11 July 2008 - 19:30

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Lägg till följande i XMLTV2Mei.ini-filen (bara det som inte redan finns såklart):

[sportwe.canalplus.se]
LCN = 12
Name=Canal+ Sport WE
EPG=1

Det vart fel när det gäller denna canal+-kanal.....
När jag kollade kanallistan så hittade jag en kanal som hos xmltv heter hits-sport-weekend.canalplus.se och det såg ut som kanalen med LCN=12 så jag testade och då visade det sig att det var så.
Så i min lista ovan skall det inte vara som jag skrev utan så här i stället:
[LCN]
hits-sport-weekend.canalplus.se=12

Inget entry för LCN 12 i [NonXMLTVChannels] !

Och längst ner:
[hits-sport-weekend.canalplus.se]
LCN = 12
Name=Canal+ Sport WE
EPG=1

Då får man full EPG för denna kanal också. :)

/Bosse

Postad 11 July 2008 - 19:58

Mich
  • Mich
  • Forumräv

• 610 inlägg
  • 0
r_o_n: Du skulle kanske haft TF5000PVRt istället, alltså den utan Boxer shiten i. Kanske går att smälla in den firmwaren. Oj, här sitter jag och yrar. Se inte detta som något tips som jag rekommenderar.

Postad 11 July 2008 - 20:37

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Följer jag rekommendationen att göra ny kanalsökning, då, när det är gjort, startar den på ettan. Bläddrar jag till Tv2 så får jag frågan om jag vill ta bort kanaler som inte finns, sedan forgår detta hela tiden.
Visst ja, glömde att det ibland även kommer att kanallistan är uppdaterad....

Vid en sökning efter kanaler får jag 54 träffar, nästa gång blir det 43 kanaler. Ibland är det radiokanaler med i tv-listan (radiolistan tom) ibland inte

Förresten, EPG:n är ihopblandad med, så tryckr jag fram EPG på Tv3 så kommer fyrans EPG och på Discovery har jag Tv1 inte en kanal har sin egna epg.
Vad har jag gjort för att få detta?
Visst ja, jag var dum nog att gå på Topfields kassa reklam.

Dina problem verkar svåra och jag antar att du gjort en del med boxen, men har du:
1) Laddat in någon speciell firmware, i så fall vilken?
2) Raderat alla kanallistor
3) Återställt till fabriksinställningar
4) Gjort kanalsökning efter allt detta

Oc vilken modell har du?

/Bosse

Jag har en TF5700PVRt utan HDMI, 160 Gb disk, f/w=3.21, MyStuff 5.62, USBAccelerator 1.0, TF5000Display och eit2mei (den som följer med MyStuff) utan dina problem...

Postad 11 July 2008 - 21:40

r_o_n
  • r_o_n
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0

Dina problem verkar svåra och jag antar att du gjort en del med boxen, men har du:
1) Laddat in någon speciell firmware, i så fall vilken?
2) Raderat alla kanallistor
3) Återställt till fabriksinställningar
4) Gjort kanalsökning efter allt detta

Oc vilken modell har du?

/Bosse

Jag har en TF5700PVRt utan HDMI, 160 Gb disk, f/w=3.21, MyStuff 5.62, USBAccelerator 1.0, TF5000Display och eit2mei (den som följer med MyStuff) utan dina problem...

1 Sitter original i (2/2 2008 köpte jag den. Hur ser jag vilken ver. jag har?)
2 Valde att radera alla kanallistor, men felen kvarstår
3 Inte ännu, p.g.a. mycket inspelat. Funderat på att göra det när jag sett igenom allt det inspelade.
4 Ja, ett flertal gånger där jag raderat befintlig kanallista innan.

Modellen är en TF-5700PVRT 160gb
Använder en senare version av MyStuff och den tillhörande filen för EPG, samma som du. Inget annat installerat utanför original.

Redigerat av r_o_n, 11 July 2008 - 21:42.

Postad 11 July 2008 - 23:29

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

1 Sitter original i (2/2 2008 köpte jag den. Hur ser jag vilken ver. jag har?)
2 Valde att radera alla kanallistor, men felen kvarstår
3 Inte ännu, p.g.a. mycket inspelat. Funderat på att göra det när jag sett igenom allt det inspelade.
4 Ja, ett flertal gånger där jag raderat befintlig kanallista innan.

Modellen är en TF-5700PVRT 160gb
Använder en senare version av MyStuff och den tillhörande filen för EPG, samma som du. Inget annat installerat utanför original.

1) Här hittar du f/w-versionen:
Meny/Huvudmeny/Information/Mottagarinformation/Mjukvaruversion

3) Inspelat material påverkas inte av fabriksinställning, bara om man formaterar hårddisk försvinner de.

Din modell verkar vara samma som jag har. När Teracom/Boxer ändrade utsändningarna förra hösten uppkom allehanda problem som f/w version 3.00 skulle lösa. Men det gjorde den inte, snarare förvärrades vissa problem. Jag har provat ett flertal f/w och den enda som någorlunda funkar OK är 3.21 beta (finns på min webbsida för XMLTV2Mei).
Men även med den finns det nåt problem som gör att jag inte kan köra MyStuff 5.62a utan bara 5.62 annars låser sig boxen med några timmars mellanrum. Nu låser den sig också fast mera sällan och ifall jag stänger den på nätterna så störs jag inte av det.

/Bosse

Postad 12 July 2008 - 20:11

Ralle1
  • Ralle1
  • Forumräv

• 941 inlägg
  • 0

Den nya versionen listar alla kanaler som finns tillgängliga på tvsajten i en fil som heter Data/channels.txt så snart den har kört en hämtning. I den kan du se vilka som finns från nätet.
De som inte finns där måste man göra en del handpåläggning för att få in i EPG via Freeview.mei:

1) Fixa till LCN-sektionen i inifilen:
- Ta reda på LCN-numret för kanalen (teracom.se)
- Hitta på en fiktiv webbadress för denna kanal (går bra med vad som helst som är unikt)
- Skriv in den fiktiva webbadressen med LCN-numret (se exempel i ini-filen)
Notera att tex cnn och finlands tv är av detta slag så de kan användas som exempel.
Exempel:
kallekula.canalplus.se=16 (ifall det råkar vara rätt LCN-nummer)

2) Skriv även in kanalen i sektionen [NonXMLTVChannels]
Här behövs ett entry som är likadant som i LCN-sektionen.

3) Fixa till kanalsektionen i inifilen
Här gäller det att skriva en sektion längst ner i inifilen för den nya kanalen på modellen:
[webbadress]
Name=Namnet på kanalen
LCN=(LCN-numret för kanalen)
EPG=1 (om du vill ha med den i EPG...)

Freeview.mei laddas ner från toppyn vid EPG-hämtning och sen söks den av för kanaler som inte finns från XMLTV. Nu beror ju resultatet på ifall det finns några data i Freeview.mei...
Du kan ju titta efter själv genom att öppna den i en editor och söka efter kanalnumret (LCN) mellan två |-tecken. Om det inte finns sådana rader så saknas data i boxen. Jag har sett att man bara får data om man stänger av boxen en stund varje dygn, beror på toppyns hantering av Boxers-data.
Och dessutom har Freeview i allmännhet bara 2 dagars EPG max...

Dessutom har man ju en konfigurering av eit2mei TAP inne i boxen att tänka på också, jag har för mig att man kan ange vilka kanaler eit2mei skall scanna. Jag använder mig inte av detta själv så jag vet inte riktigt hur det fungerar med denna konfigurering.

/Bosse

Jag tänkte att du hade glömt bort dom där två c+-kanalerna, så jag ville bara påtala det.

Det där med radiokanalerna var mer att jag ville testa, för att se om det gick att få in dom.

Du har inte satt en begränsning på antalet siffror till LCN-numret?

Numrena är ju tre stycken till antalet på radiokanalerna.

Postad 12 July 2008 - 20:33

r_o_n
  • r_o_n
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0

1) Här hittar du f/w-versionen:
Meny/Huvudmeny/Information/Mottagarinformation/Mjukvaruversion

3) Inspelat material påverkas inte av fabriksinställning, bara om man formaterar hårddisk försvinner de.

Din modell verkar vara samma som jag har. När Teracom/Boxer ändrade utsändningarna förra hösten uppkom allehanda problem som f/w version 3.00 skulle lösa. Men det gjorde den inte, snarare förvärrades vissa problem. Jag har provat ett flertal f/w och den enda som någorlunda funkar OK är 3.21 beta (finns på min webbsida för XMLTV2Mei).
Men även med den finns det nåt problem som gör att jag inte kan köra MyStuff 5.62a utan bara 5.62 annars låser sig boxen med några timmars mellanrum. Nu låser den sig också fast mera sällan och ifall jag stänger den på nätterna så störs jag inte av det.

/Bosse

Version 2.241 är det jag har. Ska man uppdatera?

Postad 12 July 2008 - 23:19

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Version 2.241 är det jag har. Ska man uppdatera?

Det är originalversionen från 2006 eller så...
Med Boxers nya sändningar och den här förbenade *SVT2-kanalen samt dessutom nu de nya radiokanalerna så tror jag att minimum version för funktion är 3.17, men den är instabil.....
3.21 beta är den jag har och den funkar i huvudsak, fast låser boxen ibland.

/Bosse

Postad 12 July 2008 - 23:22

r_o_n
  • r_o_n
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0

Det är originalversionen från 2006 eller så...
Med Boxers nya sändningar och den här förbenade *SVT2-kanalen samt dessutom nu de nya radiokanalerna så tror jag att minimum version för funktion är 3.17, men den är instabil.....
3.21 beta är den jag har och den funkar i huvudsak, fast låser boxen ibland.

/Bosse

Tack för ditt/dina svar, uppskattas verkligen. :D

Så nu till en fråga som säkert besvarats i denna tråd tidigare.
Var hittar jag firmware både den jag har, den betan du skriver om samt den senaste stabila(?)?
Hur gör man enklast när man uppgraderar firmware? Finns det i boxen eller måste man gå via USB?

De inspelningar jag har på hårddisken, påverkas de av firmwareuppgraderingen?

Redigerat av r_o_n, 12 July 2008 - 23:23.

Postad 13 July 2008 - 09:25

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Tack för ditt/dina svar, uppskattas verkligen. ;)

Så nu till en fråga som säkert besvarats i denna tråd tidigare.
Var hittar jag firmware både den jag har, den betan du skriver om samt den senaste stabila(?)?
Hur gör man enklast när man uppgraderar firmware? Finns det i boxen eller måste man gå via USB?

De inspelningar jag har på hårddisken, påverkas de av firmwareuppgraderingen?

Hej,
jag har länkar till en hel del av det du frågar om på min site:
XMLTV2Mei for Windows
- Länkar till Topfields firmwaresida samt individuella länkar till själva fw-filerna inkl 2.241 som Topfield inte längre har
- Jag använder TAP HDFW för att ladda in firmware i min Toppy, länk finns på sidan
- Inspelningar berörs inte av f/w-uppdatering. Så länge som du inte formaterar hårddisken är de kvar.

Bosse

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.