Onkyo TX-SR607
2235 svar till detta ämne
Postad 14 February 2010 - 10:54
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Har tryckt så den visar multiCH, men vad ska ps3:an stå på då? så jag inte har fel där som du säger.
gå in under ljud settings på ps3an välj manuella inställningar och välj att den ska skicka alla typer av ljud onkyon kan spela upp alla formaten så du går inte i förlust där har du feta ps3an eller ps3 slim på ps3 slim kan du även göra så den skickar bitstream då låter du onkyon koda allt ljud i stället för ps3an
Redigerat av Duckface21, 14 February 2010 - 10:56.
Postad 14 February 2010 - 11:31
Unregistered9b42a5b9
-
Unregistered9b42a5b9
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
gå in under ljud settings på ps3an välj manuella inställningar och välj att den ska skicka alla typer av ljud onkyon kan spela upp alla formaten så du går inte i förlust där
har du feta ps3an eller ps3 slim på ps3 slim kan du även göra så den skickar bitstream då låter du onkyon koda allt ljud i stället för ps3an
Så var inne på manuellt ljud nu på PS3:an valde alla ljud som fanns där, det var det du menade, hoppas jag  . Jag har den FETA PS3:an. Men går man in på video inställningar och går ner så finns det nåt som heter "Utdataformat för BD/DVD-ljud (HDMI)" Där står den på Linjär PCM, men jag kan välja bitstream där, ska man göra det då? Men iaf satt igång filmen från igår igen, nu verkar det funka iaf, rösterna från centern och lite surr i sateliterna  Tack så mycket killlar  EDIT: Provade att välja Bitstream i video inställningar, trycker jag nu display på kontrollen står det DTS 5.1 istället för PCM 5.1 som det stod innan. Finns ju bara DTS-HD MA på skivan, är det rätt ljud då eller ska det verkligen stå DTS-HD på display istället?
Redigerat av Unregistered9b42a5b9, 14 February 2010 - 12:05.
Postad 14 February 2010 - 14:33
ekon
-
ekon
-
Guru
-
-
5779 inlägg
Du ska inte ha bitstream valt, då får du inte ut HD-ljud utan enbart det vanliga DTS spåret. Linear PCM är rätt och det skall stå Multichannel PCM i displayen.
Postad 14 February 2010 - 14:34
Unregistered9b42a5b9
-
Unregistered9b42a5b9
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Du ska inte ha bitstream valt, då får du inte ut HD-ljud utan enbart det vanliga DTS spåret. Linear PCM är rätt och det skall stå Multichannel PCM i displayen.
Ok, tack så mycket
Postad 14 February 2010 - 14:57
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Ok, tack så mycket 
sant där. har du feta ps3an så ska du inte ha bitstream detta med bitstream gäller bara ps3 slim
Redigerat av Duckface21, 14 February 2010 - 15:00.
Postad 14 February 2010 - 15:05
stifflerman
-
stifflerman
-
Lärjunge
-
-
324 inlägg
Tycker man att stärkaren ställer ner nivåerna för mycket så ändra inte dem, utan höj ingångsvolymen(intellivol) istället till max.
Postad 14 February 2010 - 19:40
Gorgeous81
-
Gorgeous81
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Vad gör intellivolym inställningen?
Postad 14 February 2010 - 20:05
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Vad gör intellivolym inställningen?
ligger på setup------> 4.source setup------->1.intelli volume det som den gör är att höja volymen på den ingången tex cbl/sat, den vol du ställer in där är bara för den porten du har på. är egentligen till för att jämna ut ljudnivåerna för olika ingångar för att slippa tex dunder vol från bluray och normal vol från nån annan ingång
Postad 15 February 2010 - 16:13
Unregistereda7aa74d3
-
Unregistereda7aa74d3
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Hej!
Är sugen på att uppdatera anläggningen hemma med en Onkya 607. Har CanalDigitals inspelningsbara HD-box och undrar om man tappar något i bildkvalitet genom att ta bilden via förstärkaren jämfört med att koppla HDMI direkt in i TV:n?
Postad 15 February 2010 - 16:43
jokim
-
jokim
-
Forumräv
-
-
527 inlägg
Hej! Är sugen på att uppdatera anläggningen hemma med en Onkya 607. Har CanalDigitals inspelningsbara HD-box och undrar om man tappar något i bildkvalitet genom att ta bilden via förstärkaren jämfört med att koppla HDMI direkt in i TV:n?
jag tappade inget i bild då jag ställde in onkyo´n på "passthtough" på bilden, så boxen skickar 720p direkt till tv´n och förstärkaren tar hand om ljudet...
Postad 15 February 2010 - 17:20
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Hej! Är sugen på att uppdatera anläggningen hemma med en Onkya 607. Har CanalDigitals inspelningsbara HD-box och undrar om man tappar något i bildkvalitet genom att ta bilden via förstärkaren jämfört med att koppla HDMI direkt in i TV:n?
Du tappar inget du kan köra bilden rakt igenom med hdmi utan förlust så din hdbox kommer få lika fin bild genom recivern. Vill du ansluta nått med composite eller component till recivern så kan du få ut en uppskalad bild upp till 1080i ut via hdmi med så du har stora möjligheter med att dra alla bildkällor via recivern
Postad 15 February 2010 - 17:27
Unregistereda7aa74d3
-
Unregistereda7aa74d3
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Du tappar inget du kan köra bilden rakt igenom med hdmi utan förlust så din hdbox kommer få lika fin bild genom recivern.
Vill du ansluta nått med composite eller component till recivern så kan du få ut en uppskalad bild upp till 1080i ut via hdmi med så du har stora möjligheter med att dra alla bildkällor via recivern
Tack för infon! Då blir det nog en 607:a, verkar ju vara en kanon stärkare.
Postad 15 February 2010 - 17:31
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Tack för infon! Då blir det nog en 607:a, verkar ju vara en kanon stärkare.
det är det du kommer få ut mycket av den. några probs efter inköp så vänd dig bara hit så ska vi hjälpa dig här
Postad 15 February 2010 - 20:29
Unregistered9b42a5b9
-
Unregistered9b42a5b9
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
det är det du kommer få ut mycket av den. några probs efter inköp så vänd dig bara hit så ska vi hjälpa dig här
Underbart med folk som hjälper en som inte har nån större koll. Jo är så att jag fått hem subben nu, en yamaha YST-SW315. Är så att jag är lite osäker på en sak efter läst lite i instruktionsboken. Jag har en sån här kabel Goldkabel Y-Link ( http://www.hembiobut...p?pgrpnr=109350). Så här står det i manualen. "Vissa förstärkare har linjeutgångar som är märkta PRE OUT. Om du ansluter subwooferhögtalaren till PRE OUT-anslutningarna på förstärkaren, ska du kontrollera att förstärkaren har minst två par PRE OUT-anslutningar. Om förstärkaren endast har en uppsättning PRE OUT-anslutningar, ska du inte anslutasubwooferhögtalaren till PRE OUT-anslutningarna. Anslut i stället subwooferhögtalaren till förstärkarens högtalaranslutningar." Vet inte om jag förstår riktigt, men känns inte som jag kan använda den kablen jag har? men vad ska jag ha för annan kabel då? skulle vilja undvika högtalarkablar. Tack!
Postad 15 February 2010 - 21:05
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Underbart med folk som hjälper en som inte har nån större koll. Jo är så att jag fått hem subben nu, en yamaha YST-SW315. Är så att jag är lite osäker på en sak efter läst lite i instruktionsboken. Jag har en sån här kabel Goldkabel Y-Link (http://www.hembiobut...p?pgrpnr=109350).
Så här står det i manualen. "Vissa förstärkare har linjeutgångar som är märkta PRE OUT. Om du ansluter subwooferhögtalaren till PRE OUT-anslutningarna på förstärkaren, ska du kontrollera att förstärkaren har minst två par PRE OUT-anslutningar. Om förstärkaren endast har en uppsättning PRE OUT-anslutningar, ska du inte anslutasubwooferhögtalaren till PRE OUT-anslutningarna. Anslut i stället subwooferhögtalaren till förstärkarens högtalaranslutningar."
Vet inte om jag förstår riktigt, men känns inte som jag kan använda den kablen jag har? men vad ska jag ha för annan kabel då? skulle vilja undvika högtalarkablar.
Tack!
har din subwoffer line in? (en rund rca kontakt) i sånna fall drar du en sån kabel mellan en av reciverns Pre out subwoffer och subens line in. nått annat en det behöver du inte göra.
Redigerat av Duckface21, 15 February 2010 - 21:06.
Postad 15 February 2010 - 21:40
Unregistered9b42a5b9
-
Unregistered9b42a5b9
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
har din subwoffer line in? (en rund rca kontakt) i sånna fall drar du en sån kabel mellan en av reciverns Pre out subwoffer och subens line in. nått annat en det behöver du inte göra.
Den har 2st vad jag förstår att som. på bild är det. INPUT L/Mono O R O O = kontakter Men som sagt funkar då den kabel jag har? Sen med tanke på citatet från manualen
Postad 15 February 2010 - 22:00
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Den har 2st vad jag förstår att som. på bild är det.
INPUT L/Mono O R O
O = kontakter
Men som sagt funkar då den kabel jag har? Sen med tanke på citatet från manualen
du ska koppla in en kabel från l/mono till preout subwoffer
Postad 15 February 2010 - 22:04
Unregistered9b42a5b9
-
Unregistered9b42a5b9
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
du ska koppla in en kabel från l/mono till preout subwoffer
Så då kan jag inte använda den kabeln jag skrev att jag hade? Eller kan man koppla den från PRE OUT till bägge RCA kontakterna?
Postad 15 February 2010 - 22:21
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Så då kan jag inte använda den kabeln jag skrev att jag hade? Eller kan man koppla den från PRE OUT till bägge RCA kontakterna?
nej har du bara en sub så använder du bara en av kontakterna på recivern spelar ingen roll vilken av dem den ena ska alltså va tomt skaffar du en till sub så använder du den andra kontakten alltså en kabel till varje sub
Redigerat av Duckface21, 15 February 2010 - 22:22.
Postad 15 February 2010 - 22:25
Unregistered9b42a5b9
-
Unregistered9b42a5b9
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
nej har du bara en sub så använder du bara en av kontakterna på recivern spelar ingen roll vilken av dem den ena ska alltså va tomt skaffar du en till sub så använder du den andra kontakten alltså en kabel till varje sub
Menar om jag använder min kabel att jag använder en kontakt på 607:an till bägge RCA kontakterna på subben "Y-link är samma kabel som Sublink men med en stor skillnad. Den har två RCA-kontakter i ena änden som ska användas om den aktiva subwoofern har ett stereoslutsteg. " Står på hembiobutikens hemsida, dock vet jag inte om min sub har ett stereoslutsteg.
Redigerat av Unregistered9b42a5b9, 15 February 2010 - 22:27.
Postad 15 February 2010 - 22:29
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Menar om jag använder min kabel att jag använder en kontakt på 607:an till bägge RCA kontakterna på subben
"Y-link är samma kabel som Sublink men med en stor skillnad. Den har två RCA-kontakter i ena änden som ska användas om den aktiva subwoofern har ett stereoslutsteg. "
Står på hembiobutikens hemsida, dock vet jag inte om min sub har ett stereoslutsteg.
ja jo de ska nog funka det med så kör så du  sorry tänkte inte på det
Postad 15 February 2010 - 22:30
Unregistered9b42a5b9
-
Unregistered9b42a5b9
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
ja jo de ska nog funka det med så kör så du sorry tänkte inte på det
Hehe, tack ska du ha. Detta är tusan en helt ny "vetenskap" för mig. så TACK!
Postad 15 February 2010 - 22:34
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Hehe, tack ska du ha. Detta är tusan en helt ny "vetenskap" för mig. så TACK!
jo då så lite så bara koppla in och kör en fin film tex starwars ep 1 till 3 finns även på de skivorna en fin kalibrings program under språkmenyn och thx loggan där kan du finjustera ljudet lite o bilden
Redigerat av Duckface21, 16 February 2010 - 14:20.
Postad 16 February 2010 - 21:20
Unregistered9b42a5b9
-
Unregistered9b42a5b9
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
jo då så lite så bara koppla in och kör en fin film tex starwars ep 1 till 3 finns även på de skivorna en fin kalibrings program under språkmenyn och thx loggan där kan du finjustera ljudet lite o bilden
Ska prova det när jag får tag i en film, men under kalibreringen, alltså högtalarna låter högt... medan subben knappt låter alls, ingen "dunka dunka" :S provade att spela lite musik, inget där heller :S. Vet i tusan vad det är :S
Postad 16 February 2010 - 23:31
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Ska prova det när jag får tag i en film, men under kalibreringen, alltså högtalarna låter högt... medan subben knappt låter alls, ingen "dunka dunka" :S provade att spela lite musik, inget där heller :S.
Vet i tusan vad det är :S
under kalibreringen så hörs inte suben så där 100% som sakt lättast att se om subben får bra ljud är att köra en film med mycket bas ljud du lät märka då subben kickar in
Postad 16 February 2010 - 23:41
Unregistered9b42a5b9
-
Unregistered9b42a5b9
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
under kalibreringen så hörs inte suben så där 100% som sakt lättast att se om subben får bra ljud är att köra en film med mycket bas ljud du lät märka då subben kickar in
Hmm hoppas det, provat att spela endel låtar (metalica) känns inte som subben kommer in alls. HRM. Kan du rekommendera nån film där man verkligen bör se/höra där den kickar in??
Postad 17 February 2010 - 00:08
mellw
-
mellw
-
Rookie
-
8 inlägg
Har införskaffat mig ett par Sennheiser RS180, trådlösa hörlurar och tänkte hitta någon/några utgångar som skickade ut ljud på en viss nivå oavsett recieverns inställda ljudnivå så jag alltid kunde ha hörlurarnas sändare inkopplad. Har provat VCR/DVR OUT (2 x RCA) samt TV/TAPE OUT (2 x RCA) men får inget ljud oavsett ljudkälla jag använder. Finns det någon lösning eller har jag blivit dum i huvudet efter allt kopplande tro... ?
Postad 17 February 2010 - 00:33
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Hmm hoppas det, provat att spela endel låtar (metalica) känns inte som subben kommer in alls. HRM. Kan du rekommendera nån film där man verkligen bör se/höra där den kickar in??
suben är inte direkt till för musik utan den är till för att spela ett spec ljudspår på dolby digital och dts vill säga LFE ljudspår musik så ska frontarna stå för ... vill du att subben ska spela samma ljud som frontarna så ska du aktivera Dubble bass på setupen men har du full range högtalare på frontarna så ska den va off men du kan alltid testa med den inställningen annars så rekommenderar jag att du kör den som off.. som sakt suben kommer bara kicka in riktigt på dolby digital och dts
Postad 17 February 2010 - 00:37
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Har införskaffat mig ett par Sennheiser RS180, trådlösa hörlurar och tänkte hitta någon/några utgångar som skickade ut ljud på en viss nivå oavsett recieverns inställda ljudnivå så jag alltid kunde ha hörlurarnas sändare inkopplad. Har provat VCR/DVR OUT (2 x RCA) samt TV/TAPE OUT (2 x RCA) men får inget ljud oavsett ljudkälla jag använder. Finns det någon lösning eller har jag blivit dum i huvudet efter allt kopplande tro... ?
tror inte recivern har konstant line ut förutom för den källa som e vald det som du har att tillgå e mic ut på fronten
Postad 17 February 2010 - 00:52
mellw
-
mellw
-
Rookie
-
8 inlägg
tror inte recivern har konstant line ut förutom för den källa som e vald det som du har att tillgå e mic ut på fronten
Duckface21 -> Att det är den källan man har valt räcker givetvis, men efter lite läsande i manualen verkar det dessvärre att det enda den skickar ut analogt är inkällor som är analoga, bleh. Eller har någon annan fått det att funka med digitala inkällor? Ska undersöka om det är samma sak med Zone2... annars vore kanske det ett alternativ.
Postad 17 February 2010 - 01:20
mellw
-
mellw
-
Rookie
-
8 inlägg
En fullösning som fungerar men som inte är optimal var att aktivera ljud på HDMI Ut (inställning under 7.2) och sedan ta ljudet från två RCA-output från TV'n. Jag skulle hellre plocka ut det direkt från recievern då jag får ett svagt surr via tv'n. Någon med några tips?
Postad 17 February 2010 - 10:31
MrAdis
-
MrAdis
-
Rookie
-
5 inlägg
Hej på er!
Vad kan ha hänt med min 607:a? Härom dagen när jag satte på recievern skulle kolla på tv (har en sagem hd box dragen genom onkyon) hade något hänt med ljudet. Hade den inställd på PLII Movie eller liknade minns inte riktigt.
Problemet var att ljudet lät helknasigt. Vet inte hur jag ska förklara så ni förstår men de lät
precis som vissa delar i ljudet var borta de lät ihåligt och ingen bas och rösterna hördes knappt trots att jag krämade på ganska ordenligt på volymen . Bytte bland lite olika färdiginställda ljudbilder ( neo cinema, tv logic m.m) vissa funkade fint men på vissa har de som sagt hänt något. Hoppas ni förstår vad jag menar. Vad tror ni kan ha hänt?
Kan ju kommit åt någon knapp så de är därför jag kollar med expertisen härinne först innan jag glider in på Media Markt för felsökning.
Tack på förhand.
Adam
Postad 17 February 2010 - 11:51
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Duckface21 -> Att det är den källan man har valt räcker givetvis, men efter lite läsande i manualen verkar det dessvärre att det enda den skickar ut analogt är inkällor som är analoga, bleh. Eller har någon annan fått det att funka med digitala inkällor?
Ska undersöka om det är samma sak med Zone2... annars vore kanske det ett alternativ.
zone 2 tar bara analogt som den efter dig sa kan du ta ut ljudet via tv men då måste tv va på Hej på er!
Vad kan ha hänt med min 607:a? Härom dagen när jag satte på recievern skulle kolla på tv (har en sagem hd box dragen genom onkyon) hade något hänt med ljudet. Hade den inställd på PLII Movie eller liknade minns inte riktigt. Problemet var att ljudet lät helknasigt. Vet inte hur jag ska förklara så ni förstår men de lät precis som vissa delar i ljudet var borta de lät ihåligt och ingen bas och rösterna hördes knappt trots att jag krämade på ganska ordenligt på volymen . Bytte bland lite olika färdiginställda ljudbilder ( neo cinema, tv logic m.m) vissa funkade fint men på vissa har de som sagt hänt något. Hoppas ni förstår vad jag menar. Vad tror ni kan ha hänt? Kan ju kommit åt någon knapp så de är därför jag kollar med expertisen härinne först innan jag glider in på Media Markt för felsökning.
Tack på förhand.
Adam
låter som digitalboxen har felet har du nån annan källa att koppla in på samma sätt och testa
Postad 18 February 2010 - 22:30
Kroem
-
Kroem
-
Forumräv
-
-
626 inlägg
Hur gör man för att få ljudet frpn en källa och bild från en annan?
T.ex. Vill lyssna på "CD" (Squeezebox) och se på tv-bilden ("CBL/SAT").
(visste inte riktigt vilken söksträng att använda...sorry om frågan redan är frågad...)
Postad 18 February 2010 - 23:15
stifflerman
-
stifflerman
-
Lärjunge
-
-
324 inlägg
Har (nästan) samma problem, vill ha bild från ps3an(hdmi) men lyssna på musik från annan källa tex ipod(aux) men det verkar inte funka, får bara blå skärm när jag slår över till aux. Det enda som funkar är att lyssna på radio, då får jag ha kvar bilden från ps3an...
Redigerat av stifflerman, 18 February 2010 - 23:16.
Postad 19 February 2010 - 08:26
Kroem
-
Kroem
-
Forumräv
-
-
626 inlägg
Har (nästan) samma problem, vill ha bild från ps3an(hdmi) men lyssna på musik från annan källa tex ipod(aux) men det verkar inte funka, får bara blå skärm när jag slår över till aux. Det enda som funkar är att lyssna på radio, då får jag ha kvar bilden från ps3an...
Hmm, det är konstigt, fick det där att funka EN gång... typ ville lira PES och lyssna på musik samtidigt, tror jag bara tryckte på källorna efter varandra, men kan inte återskapa det nu igen.
Postad 19 February 2010 - 09:41
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
det går inte om man kör bara hdmi. dock om man matar bild på hdmi och ljud på analogt tror jag de funkar kommer dock inte ihåg hur jag gjorde de va lite piller i menyerna
Postad 19 February 2010 - 12:49
olsa89
-
olsa89
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Har denna reciever och ps3 (gamla) hemma, men får inte upp truehd loggan på displayen. Kör på multich läge, på info står det pcm 5.1.
Postad 19 February 2010 - 13:24
Unregistered9b42a5b9
-
Unregistered9b42a5b9
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Har denna reciever och ps3 (gamla) hemma, men får inte upp truehd loggan på displayen. Kör på multich läge, på info står det pcm 5.1.
Står om detta tidigare i tråden. Blir tyvärr så med gamla ps3:an. Men för det innebär det inte att det är rätt ljud du får ut iaf.
Postad 19 February 2010 - 13:32
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
du har allt rätt inställt när du kör ljud från feta ps3an så skickar den pcm mutich vilket blir 5.1 ljud det är bara din ps3 som kommer visa att den skickar tex dolby digital eller dts inte recivern som bara kommer visa multich. för att ställa in ps3an rätt kolla gärna in denna video visar allt http://www.youtube.c...bDg&feature=fvw
Redigerat av Duckface21, 19 February 2010 - 13:38.
Postad 01 March 2010 - 10:34
Unregistered603bc71d
-
Unregistered603bc71d
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
I helgen blev det efter ett låååångt velande äntligen ett inköp av 607 och HKTS 11  . Har bara kopplat in det och ej kört setupen än. Har ett par frågor då jag är rookie och inte vill strula till det mer än nödvändigt.
1. Vilken volym ska jag ställa basen på vid kalibreringen?
2. Det står att högtalarna är på 8 ohm, som jag har förstått det så bör jag ställa förstärkaren på 6 ohm då? Förlorar jag mycket kraft om jag kör på 4 ohm (tänker mest på att minimera värmeutvecklingen)
Tacksam för svar, tänkte köra kalibreringen ikväll
Redigerat av Unregistered603bc71d, 01 March 2010 - 10:35.
Postad 01 March 2010 - 18:38
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
I helgen blev det efter ett låååångt velande äntligen ett inköp av 607 och HKTS 11 . Har bara kopplat in det och ej kört setupen än. Har ett par frågor då jag är rookie och inte vill strula till det mer än nödvändigt.
1. Vilken volym ska jag ställa basen på vid kalibreringen?
2. Det står att högtalarna är på 8 ohm, som jag har förstått det så bör jag ställa förstärkaren på 6 ohm då? Förlorar jag mycket kraft om jag kör på 4 ohm (tänker mest på att minimera värmeutvecklingen)
Tacksam för svar, tänkte köra kalibreringen ikväll
fråga 1: 50% fråga 2: du förlorar inte mycket på 4ohm det kompenseras vid kalibrering alternativt kan du dra upp basen. men jag rekar att du kör på 6ohm om du har 8ohm högtalare
Redigerat av Duckface21, 01 March 2010 - 18:39.
Postad 01 March 2010 - 18:51
Unregistered603bc71d
-
Unregistered603bc71d
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Tack för svaret, då kör jag på 6 ohm
Postad 01 March 2010 - 19:45
ekon
-
ekon
-
Guru
-
-
5779 inlägg
fråga 1: 50%
fråga 2: du förlorar inte mycket på 4ohm det kompenseras vid kalibrering alternativt kan du dra upp basen. men jag rekar att du kör på 6ohm om du har 8ohm högtalare
Hur kompenserar kalibreringen strömstyrka? Effektmässigt tappar man nog iaf 50%, i strömstyrka är det nog ännu mer.
Postad 01 March 2010 - 22:45
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Hur kompenserar kalibreringen strömstyrka? Effektmässigt tappar man nog iaf 50%, i strömstyrka är det nog ännu mer.
du tappar effekt ja!! men du tappar också bas då effekten går ner viket du kan få till baka i kalibreringen
Postad 02 March 2010 - 11:40
Unregistered603bc71d
-
Unregistered603bc71d
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Har nu kört setupen och fått följande värden:
Sub:yes ?? (borde det inte stå ett HZ-tal?)
Front:150 Hz
Center:150 Hz
Surround:150 Hz
FL-9
FR-9
C-11
Sl-9
Sr-9
SW-15 (efter att ha läst lite i tråden så antar jag att subbens volym var satt för högt då -15 är det lägsta värdet som finns, har den på 50%. Jag får väl prova att ställa ner den och köra setupen igen)
Ljudet låter riktigt bra, när jag BD i min PS3 Slim så står det MCH PCM 5.1 i displayen. Är det rätt? Det gick inte att välja just bitstream i PS3:ans inställningar så jag valde HDMI och automatisk.
Postad 02 March 2010 - 12:26
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Har nu kört setupen och fått följande värden:
Sub:yes ?? (borde det inte stå ett HZ-tal?) Front:150 Hz Center:150 Hz Surround:150 Hz
FL-9 FR-9 C-11 Sl-9 Sr-9 SW-15 (efter att ha läst lite i tråden så antar jag att subbens volym var satt för högt då -15 är det lägsta värdet som finns, har den på 50%. Jag får väl prova att ställa ner den och köra setupen igen)
Ljudet låter riktigt bra, när jag BD i min PS3 Slim så står det MCH PCM 5.1 i displayen. Är det rätt? Det gick inte att välja just bitstream i PS3:ans inställningar så jag valde HDMI och automatisk.
subwoffer ska stå yes du ställer hz där suben ska ta över på LPF of LFE. nja tror inte du behöver sänka suben men prova lek med den som tidigare sakt så blir sällan suben rätt och du ställer inställningarna utöver efteråt för den
Postad 02 March 2010 - 14:43
Unregistered21531b71
-
Unregistered21531b71
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Har problem med min 607
Kalibreringsmicrofonen fungerar inte, den detekterar inte högtalarna. Provade med en annan random mic och då fungerar detektetar den högtalarna.
Någon annan som har haft detta problem?
Väntar på en returfraktsedel från Dustin home nu.
Segt att vara utan hemmabio under reparationstiden
Postad 02 March 2010 - 18:02
VincentVegaSWE
-
VincentVegaSWE
-
Forumräv
-
-
844 inlägg
Det gick inte att välja just bitstream i PS3:ans inställningar så jag valde HDMI och automatisk.
Eftersom du har en Slim så ska det gå. Det kan dock vara så att den inställningen ligger bland videoinställningarna.
Postad 02 March 2010 - 19:38
Spata
-
Spata
-
Användare
-
-
130 inlägg
Ok, kanske får dra iväg ett mail till Onkyo o kolla det där. Skulle vilja ha LPF of LFE inställt på 100Hz för det blir smidigare för mig, blir inte lika mycket inställningar varje gång man ska byta från musik till film, jag återkommer till det senare när jag har prövat i några dagar till. Ska testa ett par dagar med lite olika inställningar hit och dit med både film och musik och återkommer med mina slutfunderingar sedan.
En sak är i alla fall säker, att köra frontarna på något annat än full band vid musik fungerar inte alls för mig. Problemet med full band på frontarna är då att subben spelar hela vägen upp till 250Hz om jag inte ändrar crossovern på själva subben vilket jag nu har gjort till ca 100Hz, därav vill jag inte ha LPF of LFE högre än 100Hz för då får jag skruva upp crossover ratten på subben varje gång jag ska se på film i så fall. LPF of LFE bortser ju knappast från vad subbens egen crossover är inställd på, och att ha crossovern på subben på 120Hz till musik låter inte lika bra som när man har den på ca 90-100Hz. Helst skulle jag nog vilja ha LPF of LFE på 80 eller 90Hz så jag kan ha subbens crossover på 80 eller 90Hz då det blir bäst till musik, men då är jag rädd för att missa en massa i LFE kanalen vid film. Jag får maila Onkyo, och om det är så att LFE går till frontarna om man ställer på under 120Hz så kan jag ställa LPF of LFE på kanske 90Hz för att göra det så smidigt som möjligt när man växlar mellan musik lyssnande o film tittande. Jag ska prova några dagar och återkommer när jag testat klart 
Hur gick det för dig sen och har du kommit fram till någon bra lösning? Lite nyfiken för jag hade lite samma funderingar som dig..
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|