Panasonic Plasma 2013
4746 svar till detta ämne
Postad 22 juli 2013 - 09:33
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Det var som fan. Jag antar att dagens plasmor drar mindre energi och behöver mindre genomströmning av luft.
Även ST50 saknade väl fläktar om jag minns fel, trots att den var ljusstarkare än VT50, vilket rimligtvis borde innebära att den drog mer energi/genererade mer värme. Det är onekligen ett mysterium varför de mkt dyrare toppmodellerna behöver fläktar när de mindre inte behöver det? Kan väl knappast vara den högre "processorkapaciteten" som ligger bakom, har det med designen att göra, är VT/ZT t.ex. mindre djupa? Här är kanske en lösning till er som störs av fläkt ljudet på era TVn
http://www.quietpc.com/qpc-filters
Spontant tvivlar jag, iom att det bara verkar vara dammfilter, och ljudproblemen finns där redan från start. Eller har jag missat nåt?
Postad 22 juli 2013 - 11:03
Stenulf
-
Stenulf
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Jag var på Elgiganten igår och rekade lite inför köp av ny TV. Den enda av årets plasmor från Panasonic de hade framme var en P55VT60, och jäklar vilken bild den hade jämfört med allt annat i butiken. Tyvärr hade den en väldigt speglande display som såg ut att vara av glas, vilket inte skulle funka i vårt vardagsrum med fönster. Vet nån om det är samma typ av speglande display på ST och GT-modellerna?
Postad 22 juli 2013 - 11:53
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Ja, ST och GT speglar de med. Det är så det är, plasmapanel = glas, typ.
Den enda plasman som har ett matt frontfilter var en LG för nått år sen. Gillar inte matta filter, sprider ljuset över panelen och ger en rätt platt och tråkig bild.
Lösningen heter markiser, håller värmen ute oxå
Sen tror jag inte du ska gå så mkt på vad du såg på ElG, allt ser ut som skräp där.
Redigerat av pacman, 22 juli 2013 - 11:54.
Postad 22 juli 2013 - 12:14
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Den enda plasman som har ett matt frontfilter var en LG för nått år sen. Gillar inte matta filter, sprider ljuset över panelen och ger en rätt platt och tråkig bild.
Sen tror jag inte du ska gå så mkt på vad du såg på ElG, allt ser ut som skräp där.
Den enda plasman jag sett i en ellada som faktiskt såg riktigt ok ut är ZT60, mkt beroende på filtret så klart. Den tog så klart inte bort reflekerna helt men fick dem att blir lite mer "LCD lika", på så sätt att de såg lite mer eleganta ut, och klarade dessutom av att hålla svärtan mkt bättre än iaf VT60. Samsungs F8500 stod lite för långt bort för att riktigt kunna göra en relevant jämförelse (andra ljusförhållanden).
Postad 22 juli 2013 - 12:25
Danne S
-
Danne S
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Här är kanske en lösning till er som störs av fläkt ljudet på era TVn
http://www.quietpc.com/qpc-filters
Spontant tvivlar jag, iom att det bara verkar vara dammfilter, och ljudproblemen finns där redan från start. Eller har jag missat nåt?
Det kanske kan vara en lösning på problemet med fläktljud. Här är en kille som använt sig av just ett filter utanpå fläktgallret med bra resultat (post #1748). Frågan är bara om samma luftmängd kan passera genom ett extra filter. Skulle vara intressant att se om någon vågade klippa/slipa bort gallret helt och hållet och se vad det kunde ge för ett resultat. Kanske inte så kul på en ny tv eller när man måste åberopa garantin. http://www.avsforum....price-talk/1740
Redigerat av Danne S, 22 juli 2013 - 12:29.
Postad 22 juli 2013 - 12:29
driver x
-
driver x
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Är ni säkra att det inte finns fläktar? Fläktarna kanske måste ha en viss arbetstemperatur för att snurra igång.
Valde att köpa en 55ST60 just för att slippa fläkt ljud, är en happy camper, haft ST60 i ca 7 veckor nu.
Postad 22 juli 2013 - 12:40
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2 129 inlägg
Det kanske kan vara en lösning på problemet med fläktljud. Här är en kille som använt sig av just ett filter utanpå fläktgallret med bra resultat (post #1748). Frågan är bara om samma luftmängd kan passera genom ett extra filter. Skulle vara intressant att se om någon vågade klippa/slipa bort gallret helt och hållet och se vad det kunde ge för ett resultat. Kanske inte så kul på en ny tv eller när man måste åberopa garantin. http://www.avsforum....price-talk/1740
Ja skulle ha testat direkt ( om jag behövde ) kostar 8 pund, om inte annat så håller dem damm borta. Blev osäker på om fläktarna blåser / suger in/ut luft men men .....
Postad 22 juli 2013 - 16:07
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Även ST50 saknade väl fläktar om jag minns fel, trots att den var ljusstarkare än VT50, vilket rimligtvis borde innebära att den drog mer energi/genererade mer värme. Det är onekligen ett mysterium varför de mkt dyrare toppmodellerna behöver fläktar när de mindre inte behöver det? Kan väl knappast vara den högre "processorkapaciteten" som ligger bakom, har det med designen att göra, är VT/ZT t.ex. mindre djupa?
Kanske de har kommit på ett sätt att montera de allra varmaste komponenterna högst upp där värmen kan smita ut först?
Postad 22 juli 2013 - 16:12
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10 990 inlägg
Jag har dämpat bort fläkt ljudet på min VT50, hörs i princip ingenting..Lär väl vara samma ljud ..
Postad 22 juli 2013 - 16:16
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Postad 22 juli 2013 - 16:27
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10 990 inlägg
Samma ljud som.... ?
Före 60 kommer 50
Postad 22 juli 2013 - 16:46
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Postad 22 juli 2013 - 16:51
Danne S
-
Danne S
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Jag har dämpat bort fläkt ljudet på min VT50, hörs i princip ingenting..Lär väl vara samma ljud ..
Hur gjorde du då?
Postad 22 juli 2013 - 17:18
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10 990 inlägg
Hur gjorde du då?
Här är en länk hur man kan göra..Jag personligen tog nät från en dator väska och satte på  Prova först med att klippa ut en pappers bit, gör hål och fäst. Utgår från att fläkt ljudet är detsamma i år..? http://www.avforums....-noise-fix.html
Redigerat av mcmike, 22 juli 2013 - 17:18.
Postad 23 juli 2013 - 00:46
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
En liten till undran om fläktarna, vissa säger att dom snurrar konstant, vilket jag tolkat som att dom snurrar med samma hastighet hela tiden. Andra däremot, som t.ex. Ytterbergs test i hembiotidningen, säger att de snurrar med olika hastighet, vilket isf borde vara klart mer irriterande. Hur är det eg och kan det vara nån firmwareuppgradering eller nåt som förklarar skillnaderna?
Postad 23 juli 2013 - 04:30
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Konstant beskriver bara att de hela tiden snurrar. Olika hastigheter skulle kunna förklaras med att de sitter på olika ställen i plasman. Det är vad jag tror i alla fall.
Postad 23 juli 2013 - 10:16
Stenulf
-
Stenulf
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Tack för svaret. Nä kändes inte som det man såg på Elgiganten gav en riktig bild av hur det kommer se ut med en film hemma i TV-soffan. Massa starka lysrör och en demo-grej från Philips som rullade på nästan alla skärmar. Var ännu värre på Siba. Får ta och kolla in en bättre butik.
Postad 23 juli 2013 - 11:11
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Stenulf, infallande ljus är varje TVs största fiende. Det har gällt sedan CRT, för plasma och LCD.
Bästa rådet jag kan ge är att placera TVn på så vis att det inte finns några ljuskällor som reflektera varesig direkt eller indirekt i TVn.
Om du nu ändå har ett problem med ljus, då är det nog en matt skärm som gäller. Precis som i fallet när du köper en dator, ska du sitta ute och jobba är det matta skärmar som gäller.
Nu ska sägas, dagens plasma har filter på sig som ska minska reflektioner av lampor i tak och liknande. Det ser ut om du tittar på en TV uppifrån, då mörknar bilden rejält.
Eller ta med dig en liten lampa och testa olika vinklar på infallande ljus, hur mycket den reflekteras.
Hur har du fönstren? Bakom TVn, vid sidan eller bakom soffan, rakt infallande i TVn?
Postad 23 juli 2013 - 12:28
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2 129 inlägg
Dagen tips !
Köpte mig en https://www.prisjakt...t.php?p=1414961 på chans då det står att TV kräver separat strömmatning för usb-dsik
men det funkar lysande, liten tyst disk som man kan "strappa" fast bakom TVn på dess stativ
Bra att kunna "pausa" live sändning eller kunna "backa" vid sport t.ex.
Postad 23 juli 2013 - 15:57
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Bra att kunna "pausa" live sändning eller kunna "backa" vid sport t.ex.
Välkommen till 2000-talet
Postad 23 juli 2013 - 16:05
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2 129 inlägg
 har redan en Humax med dubbla mottagare, men kul att ha direkt i TV bara för att man kan, samt att slippa slå på Humaxen om det typ ringer hemma.
Postad 23 juli 2013 - 16:07
Unregisteredee9bef6e
-
Unregisteredee9bef6e
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Någon som vet vad den nya firmwaren som kom idag gör?
Postad 23 juli 2013 - 17:17
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2 129 inlägg
nää men min har stått på update i en dryg timma och har bara fått ner 50%
blir inge TV tittade ikväll tydligen, Pana verkar inte ha dom fetaste linerna !
Redigerat av ljudnisse, 23 juli 2013 - 17:55.
Postad 23 juli 2013 - 18:55
qahwa
-
qahwa
-
Beroende
-
-
1 322 inlägg
En liten till undran om fläktarna, vissa säger att dom snurrar konstant, vilket jag tolkat som att dom snurrar med samma hastighet hela tiden. Andra däremot, som t.ex. Ytterbergs test i hembiotidningen, säger att de snurrar med olika hastighet, vilket isf borde vara klart mer irriterande. Hur är det eg och kan det vara nån firmwareuppgradering eller nåt som förklarar skillnaderna?
Mina snurrar konstant med konstant varvtal  vad jag har märkt.
Postad 23 juli 2013 - 19:51
Stridis
-
Stridis
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Uppdaterade precis, tog ett par minuter bara :-)
Postad 23 juli 2013 - 22:22
wesslan
-
wesslan
-
Beroende
-
-
1 438 inlägg
Min hängde sig efter en mycket lång tid så känns inte så stabilt. Som tur var kunde tvn återställa sig själv så till slut kom jag in igen men nu får det vara. Behöver inte uppdatering nu iaf då den verkar beröra viera connect/apps delen.
Postad 23 juli 2013 - 22:35
Stenulf
-
Stenulf
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Stenulf, infallande ljus är varje TVs största fiende. Det har gällt sedan CRT, för plasma och LCD. Bästa rådet jag kan ge är att placera TVn på så vis att det inte finns några ljuskällor som reflektera varesig direkt eller indirekt i TVn.
Om du nu ändå har ett problem med ljus, då är det nog en matt skärm som gäller. Precis som i fallet när du köper en dator, ska du sitta ute och jobba är det matta skärmar som gäller.
Nu ska sägas, dagens plasma har filter på sig som ska minska reflektioner av lampor i tak och liknande. Det ser ut om du tittar på en TV uppifrån, då mörknar bilden rejält. Eller ta med dig en liten lampa och testa olika vinklar på infallande ljus, hur mycket den reflekteras.
Hur har du fönstren? Bakom TVn, vid sidan eller bakom soffan, rakt infallande i TVn?
Jag har stora fönster på väggen vid sidan om TVn, två meter ifrån ungefär. Det är inte så att något direkt solljus faller på TVn men med eftermiddag/kvälls-sol blir det iaf väldigt ljust i rummet och går inget vidare att kolla TV. Finns bara persienner på ett av tre fönster så om jag fixar det lär ju allt bli mkt bättre. Var faktiskt inne och kollade ST60 och några andra TVs på Lars Bengtssons butik och där såg det mycket bättre ut med hänsyn till spegling. Och då satt skärmarna ändå på en vägg nära ingången med lite infallande ljus och inte i nåt biorum eller liknande. Så alla som är som jag och oroar sig för att deras TV-rum inte är tillräckligt mörka för en Panasonic Plasma kan nog glömma det lilla bekymmret. Slår nog till på en ST60 i veckan
Postad 24 juli 2013 - 07:59
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Slår nog till på en ST60 i veckan 
Hoppas du blir nöjd, jag är det med min. Persienner, markiser, rullgardiner är praktiskt, stoppat solinstrålning gör det även svalare.
Postad 24 juli 2013 - 14:37
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2 129 inlägg
Min hängde sig efter en mycket lång tid så känns inte så stabilt. Som tur var kunde tvn återställa sig själv så till slut kom jag in igen men nu får det vara. Behöver inte uppdatering nu iaf då den verkar beröra viera connect/apps delen.
Min gick igenom till slut tog 3-4 timmar !!! Man skulle ju vilja veta vad denna update innehåller, de e ju som att lämna in bilen på service då vill man ju veta vad dom gjort !
Postad 24 juli 2013 - 15:57
Bumbsan
-
Bumbsan
-
Rookie
-
1 inlägg
Slår nog till på en ST60 i veckan 
Beställde själv en 50ST60 efter mycket forumläsande. Verkar passa bra åt mig för filmer
Postad 24 juli 2013 - 21:15
DmD
-
DmD
-
Forumräv
-
-
525 inlägg
Efter några veckor med min VT60 , 55" tums varianten är här lite åsikter.
- Fläktljudet som apparaten ger ifrån sig kan garanterat många störa sig på
- Tv:n buzzar mindre än min gamla Kuro 5080XD , men fläktljudet låter mer.
- Inbränningar av tv kanal loggor är ett faktum, men försvinner snabbt.
- Inbyggda mediaspelaren klarar galant 1080p MKV filer på över 20 gig med hög bitrate (däremot gillar den inte 720p mkv filer)
- Bilden via tv:ns inbyggda mediaspelaren på en MKV med THX läget upplever jag som bättre kontra THX läget och blue ray från PS3:an. Drog på Avatar häromdagen via tv:s mediaspelaren, valde THX läget och kunde tydligt konstatera att det är den bästa bild jag någonsin sett. När blue ray körs från PS3:an och THX läget väljs upplever jag en "grå" hinna som liksom lägger sig över bilden.. , och därav blir det INTE wow som jag tidigare påpekat i den här tråden. Antar att det är någon inställning jag missat i PS3:an som gör detta.
- Ljusstyrkan är utmärkt. Men tror man att bilden ska vara wow om man typ har solen som gassar på rakt på tv:n utan gardiner el dylik ska man nog fundera en vända till (om det nu finns folk som tror det).
- Har inte prövat något spelande ännu så kan inte uttala mig om input laggen.
Postad 24 juli 2013 - 22:12
Danne S
-
Danne S
-
Amatör
-
-
74 inlägg
På "avforums" finns en tråd tillägnad VT60/65 och dess fläktproblem. Det verkar som om Panasonic nu kanske kan ha en lösning på problemet. Kolla inlägg #542 i denna länk: http://www.avforums....-noise-19.html
Redigerat av Danne S, 24 juli 2013 - 22:13.
Postad 25 juli 2013 - 10:58
ViktorMorin
-
ViktorMorin
-
Rookie
-
7 inlägg
Hej!
Har en TX-P50ST60Y.
Film, motorsport osv fungerar utmärkt.
Dock känns det som att bollen laggar vid fotboll etc.
Någon annan som har haft liknande problem och vet hur det kan lösas?
Har försökt ändra lite inställningar utan större framgång.
Är också ute efter "optimala" inställningar ifall någon har tweakat söndern TVn 
Har TVn i ett bra rum, inga fönster eller direktljus på den.
MVH
Postad 25 juli 2013 - 11:07
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Kor IFC:Mid (eller Off) och stang av all brusreducering o dyl
True Cinema laget givetvis
Postad 25 juli 2013 - 11:10
ViktorMorin
-
ViktorMorin
-
Rookie
-
7 inlägg
Kor IFC:Mid (eller Off) och stang av all brusreducering o dyl
True Cinema laget givetvis
Ska kolla när jag kommer hem men tror jag har det inställt redan, tycker fortfarande att själva fotbollen när den flyger fram genom luften innehåller massa streck.
Redigerat av ViktorMorin, 25 juli 2013 - 11:10.
Postad 25 juli 2013 - 11:40
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2 129 inlägg
Ska kolla när jag kommer hem men tror jag har det inställt redan, tycker fortfarande att själva fotbollen när den flyger fram genom luften innehåller massa streck.
THX Cinema heter det  Släp i bilden kan beror på efter glöd av fosfor, hade det på min förr plasma, det försvinner förhoppningsvis efter att TVn är inkörd.
Postad 25 juli 2013 - 11:50
ViktorMorin
-
ViktorMorin
-
Rookie
-
7 inlägg
THX Cinema heter det  Släp i bilden kan beror på efter glöd av fosfor, hade det på min förr plasma, det försvinner förhoppningsvis efter att TVn är inkörd.
Kan säkert vara det, inte använt TV så mycket och den är inte ens en månad gammal. Ska man "köra in den" på ngt sätt. Har för mig jag läst folk som kört vissa saker på deras plasmor, typ något program och låter den stå på 200h eller dylikt?
Postad 25 juli 2013 - 13:08
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
THX Cinema heter det 
Ja det kan han ju forsoka hitta i en ST60
Postad 25 juli 2013 - 13:15
ViktorMorin
-
ViktorMorin
-
Rookie
-
7 inlägg
Mm kollade lite igår och minns att det heter True Cinema
Postad 25 juli 2013 - 13:55
Unregistered5dd8600d
-
Unregistered5dd8600d
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Mediamarkt har ett rätt schyst erbjudande just nu, läs själva... http://www.mediamark.../shop/kop2.htmlKanske skulle ta och köpa sig 2 st. P65VT60Y?
Postad 25 juli 2013 - 14:33
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2 129 inlägg
Ajdå, så klart då ST60 inte är THX certifierad, my bad.
Postad 25 juli 2013 - 14:40
ViktorMorin
-
ViktorMorin
-
Rookie
-
7 inlägg
Ajdå, så klart då ST60 inte är THX certifierad, my bad.
Svarade in på min fråga angående inkörning? Något man bör göra eller bara låta tiden har sin tid?
Postad 25 juli 2013 - 15:08
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2 129 inlägg
orkar inte skriva, men läs detta http://www.google.se....49784469,d.bGE@ViktorMorin, när någon hjälpt en säger man tack !
Redigerat av ljudnisse, 25 juli 2013 - 15:58.
Postad 25 juli 2013 - 20:27
ViktorMorin
-
ViktorMorin
-
Rookie
-
7 inlägg
orkar inte skriva, men läs detta http://www.google.se....49784469,d.bGE
@ViktorMorin, när någon hjälpt en säger man tack !
Tack mannen!
Postad 26 juli 2013 - 00:13
onkelfiskbil
-
onkelfiskbil
-
Rookie
-
7 inlägg
Har problem med min 55ST60Y, när jag spelar upp filmer via XBMC på min dator så får jag problem synkningen mellan ljud och bild. Finns det något jag kan göra för att komma ifrån problemet jobbigt som f*n
Postad 26 juli 2013 - 01:17
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24 891 inlägg
Det borde du kunna justera i xbmc
Postad 26 juli 2013 - 07:30
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Låter nästan som sändningen är interlaced.. ? Men gör som pacman sade; stäng av alla bildförbättrare, så ska du se att strecken försvinner.
Postad 26 juli 2013 - 09:05
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Ja materialet är garanterat interlace från början iaf. Och ja, massa streck, låter som om felaktig deinterlace gjorts. Sk combing:
https://www.google.s...biw=768&bih=928
Viktor, kör du med intern tuner eller extern?
Redigerat av pacman, 26 juli 2013 - 09:07.
Postad 26 juli 2013 - 09:13
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Svarade in på min fråga angående inkörning? Något man bör göra eller bara låta tiden har sin tid?
Bara att titta på teveprogram med fullbild. Undvik statiska objekt i bilden under inkörningen.
Postad 26 juli 2013 - 09:17
porch123
-
porch123
-
Veteran
-
-
1 954 inlägg
Bara att titta på teveprogram med fullbild. Undvik statiska objekt i bilden under inkörningen.
Så tv kanalernas logotyper som sitter på samma ställe hela tiden är inget att bry sig om? /Fredrik
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|