Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Topfield TF5700PVRt

3284 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 July 2008 - 16:16

r_o_n
  • r_o_n
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0

Hej,
jag har länkar till en hel del av det du frågar om på min site:
XMLTV2Mei for Windows
- Länkar till Topfields firmwaresida samt individuella länkar till själva fw-filerna inkl 2.241 som Topfield inte längre har
- Jag använder TAP HDFW för att ladda in firmware i min Toppy, länk finns på sidan
- Inspelningar berörs inte av f/w-uppdatering. Så länge som du inte formaterar hårddisken är de kvar.

Bosse

Har återställt till originalkonfiguration. Inga meddelanden om kanallistor m.m. Verkar vara MyStuff som självt genererat de felen.
Tänkte att jag skulle uppgradera firmware efter ditt tips. Stötte direkt på problem.

När jag lagt in usbdrivisen för Vista så finns så finns Topfield "first device" (vID11DB&PID_1000) using TfBulk.SYS tillagd i maskinvarulistan

När jag startar Altair så ser det ut som bilden nedan. Inget konstigt. Men jag kan inte öppna någon mapp eller annat på vänstra delen. Allt är inaktivt även om det inte är gråat (som om man stänger av Toppyn)

För en eller två månader sedan så funkade det iaf var 5-6 gång jag försökte köra Altair. Nu verkar det inte gå att få någon kontakt med Toppyn...

Förmodar att det bara finns altair och usb för att föra över till toppyn? Eller finns det alternativ?

Hjälp mottages gärna

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  Altair.jpg   60.92K   4 Antal nerladdningar

Redigerat av r_o_n, 13 July 2008 - 16:24.

Postad 13 July 2008 - 17:28

r_o_n
  • r_o_n
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0
Valde att ta bort Toppyn som usbenhet (avinstallera) från maskinvarulistan. Nu hittas ny maskinvara när jag startar om toppyn, men vista har bestämt att själv leta efter drivrutiner och lägger till fel drivisar. På xp kunde man iaf välja om man ville peka själv mot drivrutinerna men inte i vista. F*n vad jag hatar topfield och vista Grrrrrrrrr!!!!!

Hur ska jag nu kunna lägga till drivrutiner som inte funkat innan till ett usbinterface som inte fungerar som det ska?

Postad 13 July 2008 - 20:43

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Valde att ta bort Toppyn som usbenhet (avinstallera) från maskinvarulistan. Nu hittas ny maskinvara när jag startar om toppyn, men vista har bestämt att själv leta efter drivrutiner och lägger till fel drivisar. På xp kunde man iaf välja om man ville peka själv mot drivrutinerna men inte i vista. F*n vad jag hatar topfield och vista Grrrrrrrrr!!!!!

Hur ska jag nu kunna lägga till drivrutiner som inte funkat innan till ett usbinterface som inte fungerar som det ska?

Har själv XP-Pro och tänkte vänta länge innan jag byter till Vista....
Har läst om att det kan vara problem med Altair och Vista. Tyvärr så har jag ju inte de problemen så jag kan nog inte hjälpa till här eftersom det är en basfunktion som Altair som fattas.

/Bosse

Postad 13 July 2008 - 21:58

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Bara en notering:
Du vet väl att du skall installera USB-drivern (för Vista32) innan du ansluter boxens USB-sladd?
Högerklicka på inf-filen och välj Install.

Drivern för Vista32 finns här:
Topfield USB driver for Vista32 and older

Bosse

Redigerat av Bo_B, 13 July 2008 - 22:00.

Postad 13 July 2008 - 22:25

r_o_n
  • r_o_n
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0

Bara en notering:
Du vet väl att du skall installera USB-drivern (för Vista32) innan du ansluter boxens USB-sladd?
Högerklicka på inf-filen och välj Install.

Drivern för Vista32 finns här:
Topfield USB driver for Vista32 and older

Bosse

Tack för all hjälp, verkar som sagt vara vista som gör att allt med öf strular. Jag har försökt att lägga in drivrutinen (.inf) med högerklick, får en popup med rödkryss och texten "Den valda INF-filen stöder inte den här installationsmetoden".

Dotterns dator finns på mindre än 5 meters avstånd från boxen, får skaffa mig en +5meter usbkabel - hon kör XP pro iaf.

'Som sagt tack för hjälpen och länkarna i dina svar sparar jag. ;)

Postad 13 July 2008 - 23:08

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0

Det är originalversionen från 2006 eller så...
Med Boxers nya sändningar och den här förbenade *SVT2-kanalen samt dessutom nu de nya radiokanalerna så tror jag att minimum version för funktion är 3.17, men den är instabil.....
3.21 beta är den jag har och den funkar i huvudsak, fast låser boxen ibland.

/Bosse

jag har version 2.89 av fw, är det lönt att uppgradera eller blir det bara en massa strul? Jag har iofs. inget som INTE fungerar på min box idag, så det är kanske att skapa sig problem.

Postad 14 July 2008 - 15:20

lubbis
  • lubbis
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Även jag har 2.89 med lite patchar (H,P,S,Toch U) samt Mystuff, TF5000 display, TAP comamder och det fungerar hur bra som helst så jag tänker inte uppgradera om det inte dyker upp någon riktig fördel.

jag har version 2.89 av fw, är det lönt att uppgradera eller blir det bara en massa strul? Jag har iofs. inget som INTE fungerar på min box idag, så det är kanske att skapa sig problem.

Postad 14 July 2008 - 16:08

r_o_n
  • r_o_n
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0
Gjorde en systemåterställning (factory reset) igår. Ny kanalsökning och denna gången hittades det 34 kanaler, vilket jag tror är "mitt" antal, inga dubletter på tv2 (fel region) och inga radiokanaler. Allt fungerar smärtfritt sedan dess, 19-tiden igår. MyStuff funkar numera bra igen. EPG ligger på rätt kanaler osv. Ävewn om EPG inte funkar så bra på trean, femman, Tv6 och Kanal9

Ska man sammanfatta mina övriga problem med Windows Vista och dåliga usb-drivisar?
Kan det funka bätte med XP pro? Får införskaffa en USB på 5-6 meter så det når in till dotterns dator med XP.
Behövs usb-drivisar för XP? Vilka isf?

Postad 14 July 2008 - 20:32

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Gjorde en systemåterställning (factory reset) igår. Ny kanalsökning och denna gången hittades det 34 kanaler, vilket jag tror är "mitt" antal, inga dubletter på tv2 (fel region) och inga radiokanaler. Allt fungerar smärtfritt sedan dess, 19-tiden igår. MyStuff funkar numera bra igen. EPG ligger på rätt kanaler osv. Ävewn om EPG inte funkar så bra på trean, femman, Tv6 och Kanal9

Ska man sammanfatta mina övriga problem med Windows Vista och dåliga usb-drivisar?
Kan det funka bätte med XP pro? Får införskaffa en USB på 5-6 meter så det når in till dotterns dator med XP.
Behövs usb-drivisar för XP? Vilka isf?

Drivrutinerna är de som fanns i länken i mitt inlägg lite högre upp.
De är visst generella för alla versioner av Windows.

/Bosse

Postad 16 July 2008 - 05:38

r_o_n
  • r_o_n
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0
Tack för den hjälp jag fått, uppskattas. :D

En liten fråga till. Min Topfield har börjat låta. Ett högt (pipigt) ljud hela tiden då den är igång, värre än en dator. Förmodar att det är hårddisken eller om det finns någon kylfläkt, nu med damm i?

Är den lätt att skruva isär om det nu kan vara damm i en fläkt?
Eller är det hårddisken som håller på att bråka helt enkelt?

Postad 16 July 2008 - 10:01

austin-a35
  • austin-a35
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Jag skulle tro att det är hårddisken. När jag köpte min Topfield satt en seagatehårddisk i som lät en hel del.

Om inte hårddisken används under en 15-20 minuter så stängs den av. Då borde pipet upphöra om det är hårddisken.

Någon fläkt finns inte.

Redigerat av austin-a35, 16 July 2008 - 10:10.

Postad 16 July 2008 - 11:09

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Jag skulle tro att det är hårddisken. När jag köpte min Topfield satt en seagatehårddisk i som lät en hel del.

Om inte hårddisken används under en 15-20 minuter så stängs den av. Då borde pipet upphöra om det är hårddisken.

Någon fläkt finns inte.

Observera att om man satt på möjligheten att pausa och backa i realtid så spelar boxen hela tiden in den aktiva kanalen och då går disken kontinuerligt.

Jag har sett inlägg som talar om oljud från boxen pga att sladdar kommit snett inuti och vibrerar mot skalet. Att fixa det är lätt, men man måste öppna lådan och då upphör fabriksgarantin att gälla...

/Bosse

Postad 16 July 2008 - 13:11

defjam
  • defjam
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Jag kör på version 2.89 TF5700PVRt HDMI, inga patchar och inga TAPS. Körde tidigare bl.a. MyStuff men eftersom det kraschade lite då och då så kör jag den helt ren nu. Fördelen är ju snabbare uppstart, nackdelen är ju ett rätt svårarbetat gränssnitt. Ett problem som jag alltid har haft är att då och då så missar Toppyn inspelningar, har någon en lösning på detta, nyare Firmware t.ex?

Jag är inte säker men jag har fått för mig att timers sällan(aldrig?) missas om de lagts till från EPG genom att trycka record på aktuellt program; varför jag numera alltid försöker skapa dem därifrån, det är dock omständigt att vänta på att programmet av intresse ska dyka upp i EPG;n.

Postad 16 July 2008 - 16:36

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Jag kör på version 2.89 TF5700PVRt HDMI, inga patchar och inga TAPS. Körde tidigare bl.a. MyStuff men eftersom det kraschade lite då och då så kör jag den helt ren nu. Fördelen är ju snabbare uppstart, nackdelen är ju ett rätt svårarbetat gränssnitt. Ett problem som jag alltid har haft är att då och då så missar Toppyn inspelningar, har någon en lösning på detta, nyare Firmware t.ex?

Jag är inte säker men jag har fått för mig att timers sällan(aldrig?) missas om de lagts till från EPG genom att trycka record på aktuellt program; varför jag numera alltid försöker skapa dem därifrån, det är dock omständigt att vänta på att programmet av intresse ska dyka upp i EPG;n.

Och då är ju MyStuff suveränt, speciellt med en 2-veckors Internetbaserad EPG och både vanliga och "Control" timers...
Med ControlTimers slipper man ju allting, bara ställ in att du vill spela in en viss serie så blir alla avsnitten automatiskt inspelade. :D
/Bosse

Postad 16 July 2008 - 21:06

r_o_n
  • r_o_n
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0
Nu är det panik, eller iaf nästan :D

Var iväg på möte ikväll.
Allt fungerade igår alla kanaler osv
Ikväll hade den tappat Tv3 och kanal 5
Dottern gjorde som jag gjort innan, tog bort kanallistan. Sedan efter det, när man ska välja språk, så går inte OK att trycka, varken på fjärr eller direkt på boxen. Vad har hänt?
Iom detta så är den fast i menyläget och det går inte att komma vidare.

Så hjälp mig, snälla.....

Postad 17 July 2008 - 17:29

r_o_n
  • r_o_n
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0

Nu är det panik, eller iaf nästan :)

Var iväg på möte ikväll.
Allt fungerade igår alla kanaler osv
Ikväll hade den tappat Tv3 och kanal 5
Dottern gjorde som jag gjort innan, tog bort kanallistan. Sedan efter det, när man ska välja språk, så går inte OK att trycka, varken på fjärr eller direkt på boxen. Vad har hänt?
Iom detta så är den fast i menyläget och det går inte att komma vidare.

Så hjälp mig, snälla.....

Löste ovanstående genom att radera grejer i softwaremappen samt autostartmappen. Då gick den igång. Men.....raderade jag för mycket? De mapparna är tomma nu.

Idag läser den inte mitt boxerkort har bara frikanalerna.

För kortet ska väl inte sitta i ca-modulen?

Redigerat av r_o_n, 17 July 2008 - 17:43.

Postad 17 July 2008 - 18:38

r_o_n
  • r_o_n
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0
Ingen som kan svara?
Någon med en 5700 utan hdmi som kan kika i autostartmappen samt software och tala om för mig vilka filer som är där från början?

Har letat på google efter vad som ska finnas i mapparna men hittar inget....

Postad 17 July 2008 - 19:04

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Löste ovanstående genom att radera grejer i softwaremappen samt autostartmappen. Då gick den igång. Men.....raderade jag för mycket? De mapparna är tomma nu.

Idag läser den inte mitt boxerkort har bara frikanalerna.

För kortet ska väl inte sitta i ca-modulen?

Boxerkortet SKALL sitta i CA-modulen. Min modul sitter i det övre CA-facket och Boxer's etikett sitter vänd uppåt.
De två andra slotsen är för nåt som inte har med Boxer att göra.

Angående filer på disken så finns det inga alls som Toppyn själv behöver. Man kan formatera hårddisken via menyn och då rensas allt bort (inspelningar, MP3-filer, TAP-filer etc) utan att boxen bryr sig om det för sin funktion.

Rot-foldrarna heter f.ö.:
/DataFiles
/MP3
/ProgramFiles

/Bosse

Redigerat av Bo_B, 17 July 2008 - 19:06.

Postad 18 July 2008 - 08:58

lubbis
  • lubbis
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Känd bugg i original programvaran.

Fixas genom patch T. Patch P är också bra då den återställer tiden efter ett strömavbrott vilket Toppyn inte gör själv.

Ladda ner här http://www.topfield-...read.php?t=2297

eller PM till mig så kan du få färdigpatchad fil av mig.

Postad 19 July 2008 - 08:52

defjam
  • defjam
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Känd bugg i original programvaran.

Fixas genom patch T. Patch P är också bra då den återställer tiden efter ett strömavbrott vilket Toppyn inte gör själv.

Ladda ner här http://www.topfield-...read.php?t=2297

eller PM till mig så kan du få färdigpatchad fil av mig.

Ok, Tack för infon! Ska prova detta när tillfälle ges, måste nämligen låna hem en dator eftersom det inte går att koppla in Toppyn till min nuvarande dator med Vista 64-bitars...

Postad 19 July 2008 - 10:13

marpeto
  • marpeto
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Testar 3PG v1.24 på min Topfield-burk med fw 3.21, och det verkar fungera bra förutom en irriterande sak. Om man gör en manuell sökning så skapas timers korrekt, men om 3PG skapar timers automatiskt så kan de bli 2h fel (dvs de går inte mot svensk tid utan någon bastid - Greenwich). Får en gång per dag nu sitta och skapa timers med en manuell sökning för att få det att funka.

Någon som har en bra lösning? Funkade det bättre på v 1.21?

Postad 19 July 2008 - 13:14

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Ok, Tack för infon! Ska prova detta när tillfälle ges, måste nämligen låna hem en dator eftersom det inte går att koppla in Toppyn till min nuvarande dator med Vista 64-bitars...

I ett sånt fall så skulle en ASUS router modifierad med OLEG f/w passa bra eftersom du då kan nå din Toppy med FTP från vilken dator som helst som har FTP-klient. Jag har skaffat en ASUS och moddat den så att den nu funkar som en WiFi-kopplare till min Toppy-box.
Följde instruktioner och tips som diskuterades i denna tråd på Toppy.org.uk. Här finns även länk till en utmärkt instruktion av Chunkywizard.

ASUS + FTP är utmärkt för att ladda över TAP och firmware samt för EPG till MyStuff (jag gjorde om mitt program XMLTV2Mei for Windows så att det kan använda FTP för att överföra EPG till boxen). :)

Men om man skall överföra stora filer, tex inspelningar, till/från toppyn så är direkt USB att föredra pga hastighetsskillnaden.

/Bosse

Postad 20 July 2008 - 13:14

defjam
  • defjam
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

I ett sånt fall så skulle en ASUS router modifierad med OLEG f/w passa bra eftersom du då kan nå din Toppy med FTP från vilken dator som helst som har FTP-klient. Jag har skaffat en ASUS och moddat den så att den nu funkar som en WiFi-kopplare till min Toppy-box.
Följde instruktioner och tips som diskuterades i denna tråd på Toppy.org.uk. Här finns även länk till en utmärkt instruktion av Chunkywizard.

ASUS + FTP är utmärkt för att ladda över TAP och firmware samt för EPG till MyStuff (jag gjorde om mitt program XMLTV2Mei for Windows så att det kan använda FTP för att överföra EPG till boxen). :(

Men om man skall överföra stora filer, tex inspelningar, till/från toppyn så är direkt USB att föredra pga hastighetsskillnaden.

/Bosse

Det låter som en bra lösning, har ändå funderat på en trådlös router.... men för att få EPG;hanteringen att funka rätt så måste väl toppyn vara på hela tiden? Alternativt att man manuellt slår på den...

Postad 20 July 2008 - 19:54

mbaath
  • mbaath
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

Citera(mbaath @ Jun 19 2008, 21:27 )
Där sa du nåt. Det visade sig vara mina (ganska ålderstigna) TAP:s som ställde till det. Efter uppgradering till de senaste versionerna funkar nu fjärrkontrollen som den ska igen. Ingen seghet längre.
Tack för tipset! /Magnus

Kan du lista upp vilka TAP du kör och vilka du uppdaterade till vilken version?
Min fjärr är också ganska seg så ifall du har löst det med nån TAP som jag också kör skulle det vara bra att veta.

/Bosse

Ursäkta det något senkomna svaret pga semester och annat.
Jag vet inte om min fjärrkontroll verkligen var okey efter TAP-uppgraderingen, eller om det bara var inbillning (önsketänkande?). Men ganska snart insåg jag att fjärren lik förbannat fortfarande var seg. Med andra ord hjälpte INTE uppgraderingen av mina TAP:s. Även när jag körde helt utan TAP:s var fjärren seg.

Problemet gäller alltså min TF5700PVRt (utan HDMI) med FW 3.21 Beta (och även 3.17 för den delen). Det är uppenbarligen fler här som har detta problem. Är det fortfarande ingen som känner till en lösning? Kan det finnas någon patch?

Har för tillfället gett upp och i stället kört in FW 2.87. Fjärren fungerar nu som en dröm, men denna FW har ju tyvärr andra brister. T ex så funkar inte återställningen av klockan vid strömavbrott trots att uppgifter här i forumet säger att det ska funka. Boxen startar inte upp efter strömavbrottet. Kan det bero på någon av de patchar jag har installerat ( [F] TAPdiskFix, [H] HDDPatch_03, [X] EPGShortDesc_02, [Z] Disable0AspectSwitching )?

Vilka patchar använder ni som kör FW 2.87?

Blir också ganska trött på att EPG:n uppdateras så långsamt. Kan någon rekommendera en enkel EPG-TAP? Inte MyStuff eller liknande som tar en vecka att lära sig. Jag behöver inte fler EPG-funktioner, bara att den uppdateras snabbare.

Har också upptäckt att en av de tre TAP:s som jag tidigare alltid har haft i AutoStart, AutoResume (de andra är TF5000Display och QuickJump), har slutat att fungera. Med FW 2.241 fungerade den utmärkt, men nu låser sig boxen så fort den startas (det var likadant med FW 3.17 och 3.21 Beta också). Någon som har ett bra tips på en ersättare? Den minns alltså var man slutade titta senast i de olika program man har i fillistan.

/Magnus

Postad 20 July 2008 - 22:29

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Har för tillfället gett upp och i stället kört in FW 2.87. Fjärren fungerar nu som en dröm, men denna FW har ju tyvärr andra brister. T ex så funkar inte återställningen av klockan vid strömavbrott trots att uppgifter här i forumet säger att det ska funka. Boxen startar inte upp efter strömavbrottet. Kan det bero på någon av de patchar jag har installerat ( [F] TAPdiskFix, [H] HDDPatch_03, [X] EPGShortDesc_02, [Z] Disable0AspectSwitching )?

Du kan prova att patcha med [P]-pathen som finns här: Table of Patches
Det finns också en TAP som arbetar tillsammans med denna patch vid strömavbrott. Länk på samma sida.

/Bosse

Postad 21 July 2008 - 13:38

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Du kan prova att patcha med [P]-pathen som finns här: Table of Patches
Det finns också en TAP som arbetar tillsammans med denna patch vid strömavbrott. Länk på samma sida.

Det visade sig lite besvärligare än tänkt att patcha [P] till vår 5700 f/w. Senaste versionen av [P] anges av FWPatcher som incompatibel med 5700....
Så jag har kommunicerat med R2-D2 och fått versionen före som inte skall ha detta problem. För att ytterligare förenkla så har jag patchat 2.87 och sen lagt den patchade f/w på min XMLTV2Mei-sida klar att ladda ner och uppdatera i toppyn med. :)

/Bosse

Postad 22 July 2008 - 08:07

Unregisteredeae16f67
  • Unregisteredeae16f67
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
Nu är det nog kört!!

Apparatfan har hängt sig på senaste kanalen och visar bara en fryst bild av den. Spelar ingen roll om jag rycker nätkontakten i 18 timmar , den frysta bilden kommer upp och inget går att göra.
Den enda funktion som funkar är avstängningsknappen och då kommer "FOUR DOTS OF DEATH" .....

Har lessnat nu ...frågan är vilken maskin som skall ersätta, det är ändå rätt mycket pengar..

eller nån som har tips på hur man får igång toppyfan igen??

Mvh

Naffats

Postad 22 July 2008 - 12:07

Stout
  • Stout
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Vet inte om detta är OT i denna tråd men jag försöker ändå.

Sitter här och fundera lite inför ett HTPC-bygge... Är på gång och undersöker om jag verkligen måste inhandla FloppyDTV kort för att få in TV i datorn

Jag har en TF5700PVRt. Går det att ansluta antingen S-video eller RF Loop 2 out till ett videokort på en PC och få en livebild på monitorn?

Om det går så borde det ju även gå att se inspelat material i topfielden och spela in den aktuella kanalen "live" från Toppen i datorn, eller är jag helt fel på det?

Om mina teser stämmer så borde man i så fall kunna använda Mediacenter eller Media portal för att tiita och zappa med Toppens fjärrkontroll för kanalbyte? Men iof så käner t ex OSet/applikationen i datorn inte att det är en extern enhet inkopplad och svarar då kanske med att det inte finns något TV-kort?

Någon som vet om det går? Jag frågar eftersom jag inte i nuläget har något Video-in kort i datorn.

Postad 22 July 2008 - 12:24

Honda
  • Honda
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0

Vet inte om detta är OT i denna tråd men jag försöker ändå.

Sitter här och fundera lite inför ett HTPC-bygge... Är på gång och undersöker om jag verkligen måste inhandla FloppyDTV kort för att få in TV i datorn

Jag har en TF5700PVRt. Går det att ansluta antingen S-video eller RF Loop 2 out till ett videokort på en PC och få en livebild på monitorn?

Om det går så borde det ju även gå att se inspelat material i topfielden och spela in den aktuella kanalen "live" från Toppen i datorn, eller är jag helt fel på det?

Om mina teser stämmer så borde man i så fall kunna använda Mediacenter eller Media portal för att tiita och zappa med Toppens fjärrkontroll för kanalbyte? Men iof så käner t ex OSet/applikationen i datorn inte att det är en extern enhet inkopplad och svarar då kanske med att det inte finns något TV-kort?

Någon som vet om det går? Jag frågar eftersom jag inte i nuläget har något Video-in kort i datorn.

Är ganska säker på att det bara är just loop-through och att du inte får någon avkodad RF (analog) signal från toppyn. Har för mig att jag provat eftersom min äldsta box faktiskt avkodade och jag då kunde använda den signalen till en annan TV och med hjälp av ir-förlängare kunde växla kanal också.
/Honda.

Postad 22 July 2008 - 13:36

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Toppyn har två TV-mottagare. Antenn-ingången går till mottagare 1 och det finns en loop-utgång som skall kopplas till ingången på mottagare 2. Detta sker med en decimeterlång antennkabel. Sen finns det en utgång från mottagare 2 också, den skall man koppla till sin TV eller annan utrustning som kan ta emot TV-kanaler.

Men det som kommer där är bara en förstärkt version av antennsignalen, dvs högfrekvens.

Det går också att låta toppyn modulera upp den valda "titt"-kanalen på en HF-kanal så att efterföljande TV med analogmottagare kan se programmet som valts på Toppyn. Detta är emellertid inte tillrådligt idag när man har digitaliserat sändningarna för den här moduleringen är analog och kan mycket väl störa ut efterföljande TV-mottagare så att den inte kan se digitalkanaler i närheten av modulationsfrekvensen. Bara användbart om TV:n är en gammal icke-digital mottagare.

Alltså: denna HF-signal är inte användbar för ditt syfte. Det behövs ju i alla fall en TV-mottagare i PC:n.

Men så har ju Toppyn också analogutgång via SCART där man kopplar in sin display (normalt den platt-TV som står vid Toppyn). Här kan du ju koppla in något annat också om du vill, tex med hjälp av en SCART-splitter. Då kan du se den valda kanalen på Toppyn via den anslutna datorn. Anslutningen från SCART-kontakten går då till videokortets TV-in (ifall du har en sån ingång på ditt videokort i PC:n).

Hur användbart detta är får man bedöma själv, jag skulle då aldrig göra så....

/Bosse

Postad 22 July 2008 - 14:55

Stout
  • Stout
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0

Men så har ju Toppyn också analogutgång via SCART där man kopplar in sin display (normalt den platt-TV som står vid Toppyn). Här kan du ju koppla in något annat också om du vill, tex med hjälp av en SCART-splitter. Då kan du se den valda kanalen på Toppyn via den anslutna datorn. Anslutningen från SCART-kontakten går då till videokortets TV-in (ifall du har en sån ingång på ditt videokort i PC:n).

Hur användbart detta är får man bedöma själv, jag skulle då aldrig göra så....

/Bosse

Tack för svar. Jag gör nog inte så heller. :D Efter mitt inlägg så tänkte jag till lite och det finns ju ingen mening med att slussa en enstaka TV-kanal. Jag får helt enkelt investera i några Floppy DVT-kort. Men det känns också som ett dumt alternativ i och med att jag nu har dubbla tuners i Topfield-boxen. Men jag vill ha bort så mycket burkar som möjligt och endast ha ett Antec Fusion chassi samt en Marantz förstärkare inbyggda i en vägg. Annars så har 5700:an fungerat mycket bra hos mig de två åren jag haft den. Lade in lite TAPs i början. Men EPG:n är bedrövlig om man jämnför med min Humax satellitbox där jag kan leta bland kanalerna veckovis.

Postad 22 July 2008 - 17:32

lubbis
  • lubbis
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Har du provat att flasha om firmware? Om det är en äldre Toppy så kan det vara fel på nätaggregatet.

Nu är det nog kört!!

Apparatfan har hängt sig på senaste kanalen och visar bara en fryst bild av den. Spelar ingen roll om jag rycker nätkontakten i 18 timmar , den frysta bilden kommer upp och inget går att göra.
Den enda funktion som funkar är avstängningsknappen och då kommer "FOUR DOTS OF DEATH" .....

Har lessnat nu ...frågan är vilken maskin som skall ersätta, det är ändå rätt mycket pengar..

eller nån som har tips på hur man får igång toppyfan igen??

Mvh

Naffats

Postad 22 July 2008 - 23:56

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
jag har nu installerat toppy pc på min HTPC som sedan är kopplad till toppy 5710. Det fungerar fint, nu kan jag via internet komma åt min toppy på distans och ställa in timers tex. Jag kör xmltv på HTPC så nu kan jag via ett webinterface se all epg.

Det finns dock en sak som inte fungerar och det är att ställa in en timer inspelning via EPG gränssnittet. Att ställa en manuell timer fungerar fint, men helst så skulle jag vilja ställa in inspelning direkt från EPG. Är det någon här som använder toppy pc? Eller finns det något annat bra program?

http://kotten.homeip.net/twin

EDIT
Konstigt, nu funkar det att ställa en timer via EPG gränssnittet. Det funkade inte igår, men nu slog det mig att jag hade inte startat om min HTPC efter toppy pc installationen. Kanske hade med det att göra. Coolt, nu har jag den funktionen jag har saknat. Att kunna ställa in toppyn på distans via internet.

Redigerat av kotten33, 23 July 2008 - 00:00.

Postad 23 July 2008 - 21:42

Unregisteredeae16f67
  • Unregisteredeae16f67
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

Har du provat att flasha om firmware? Om det är en äldre Toppy så kan det vara fel på nätaggregatet.

Provar just nu men får ingen kontakt med toppyn överhuvudtaget!!!

Har fått adresslappar av min ÅF till Kjaelruf för att skicka in apparaturen.
Toppyn är 1,5 år ca.

Postad 25 July 2008 - 22:30

toppy.se
  • toppy.se
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

Provar just nu men får ingen kontakt med toppyn överhuvudtaget!!!

Har fått adresslappar av min ÅF till Kjaelruf för att skicka in apparaturen.
Toppyn är 1,5 år ca.

Testa att flasha med FireBird's superåterställning, med TFD-USB:
http://www.topfield....ptySettings.tfd

Inga garantier. Hittade den här:
http://www.tapworld....nt/view/483/48/

Tråd finns här:
http://forum.toppy.o...opic.php?t=6545

Postad 28 July 2008 - 10:42

Urban 60
  • Urban 60
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Har en TF 5700PVRt HDMI 250 gb som tappar ettan och tvåan, alla andra kanaler funkar bra. Har Boxerabonnemang.

1. Får meddelande om ”Programlistan är ändrad. Ny sökning rekommenderas.”
2. Dynamic update ....... Fryser bilden ett tag.
3. Signal saknas

Har gjort:
- Kanalsökning
- Fabriksåterställning
- Manuell sökning med aktuella kanaler för Uppsalamasten som min antenn är riktad till.
Efter varje åtgärd får jag samma meddelanden.

Kan spela in kanalerna 1 o 2 via EPG utan problem men de skulle vara kul om man kan se kanalerna direkt.

Mjukvaruversion Test-N 2,96

Har en enkel Samsung i ett annat rum som tar in ettan och tvåan perfekt.

Hoppas någon kan hjälpa mig.

// Urban

Postad 28 July 2008 - 12:59

bjobr
  • bjobr
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Jag har beta-fw 3.21 på min 5700 och vill köra MyStuff, så jag installerade senaste versionen (5.62a). Det verkar stabilt, men tillsammans med MyStuff kommer ju DescriptionExtender och RemoteExtender. Båda dessa TAP:ar säger att de inte gillar min fw-version, så deras funktionalitet slipper jag tydligen. Men utan RemoteExtender beter sig ju MyStuff jättedumt när man byter kanal med P+/P--knapparna! Den tar fram "Now&Next", och sedan måste man vänta tills den rutan försvinner eller trycka EXIT innan man kan gå vidare till nästa kanal... inte så zappvänligt! Jag provade att stänga av autovisningen av Now&Next vid kanalbyte, men då får man inte alls veta vilken kanal man kommer till (Toppyns egen visning verkar inhiberad).

Hur gör ni andra som kör MyStuff?

Postad 28 July 2008 - 15:14

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Jag har beta-fw 3.21 på min 5700 och vill köra MyStuff, så jag installerade senaste versionen (5.62a). Det verkar stabilt, men tillsammans med MyStuff kommer ju DescriptionExtender och RemoteExtender. Båda dessa TAP:ar säger att de inte gillar min fw-version, så deras funktionalitet slipper jag tydligen. Men utan RemoteExtender beter sig ju MyStuff jättedumt när man byter kanal med P+/P--knapparna! Den tar fram "Now&Next", och sedan måste man vänta tills den rutan försvinner eller trycka EXIT innan man kan gå vidare till nästa kanal... inte så zappvänligt! Jag provade att stänga av autovisningen av Now&Next vid kanalbyte, men då får man inte alls veta vilken kanal man kommer till (Toppyns egen visning verkar inhiberad).

Hur gör ni andra som kör MyStuff?

Ta bort DescriptionExtender och RemoteExtender TAP från Autostart! Speciellt RemoteExtender är anpassad för de Engelska fjärrkontrollerna och funkar inte med den vi har här.
Starta sen om Toppyn.

Sen är det så att jag provade MyStuff 5.62a när den kom ut, men var tvungen att gå tillbaka till 5.62 pga problem med den svenska boxen. Kommer inte ihåg vad det var, tror att det var så att min box hängde sig efter några timmar ifall jag körde 5.62a.
Så jag kör följande TAP i min Auto Start folder:
- UsbAccelerator
- TF5000Display
- eit2mei
- MyStuff

Sen använder jag förstås XMLTV2MEI for Windows för att få en vettig 2-veckors EPG till MyStuff också. :)

/Bosse

Postad 28 July 2008 - 15:54

bjobr
  • bjobr
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Ta bort DescriptionExtender och RemoteExtender TAP från Autostart! Speciellt RemoteExtender är anpassad för de Engelska fjärrkontrollerna och funkar inte med den vi har här.
Starta sen om Toppyn.

Sen är det så att jag provade MyStuff 5.62a när den kom ut, men var tvungen att gå tillbaka till 5.62 pga problem med den svenska boxen. Kommer inte ihåg vad det var, tror att det var så att min box hängde sig efter några timmar ifall jag körde 5.62a.
Så jag kör följande TAP i min Auto Start folder:
- UsbAccelerator
- TF5000Display
- eit2mei
- MyStuff

Sen använder jag förstås XMLTV2MEI for Windows för att få en vettig 2-veckors EPG till MyStuff också. :)

/Bosse

Du kör alltså MyStuff utan RemoteExtender? Kan du då byta kanal med P+-knappen flera gånger i följd?

Postad 28 July 2008 - 17:02

r_o_n
  • r_o_n
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0
Nu kan jag bara se fria kanaler på min Topfield, vad är fel?
Har testat i bägge slottarna med chippet både uppåt och nedåt, bara de fria kanalerna går igenom.
Går man in i menyn där dessa slottar(?) visas så står det "initiating" på den där jag har modulen och kortet.

Vad göra? Skicka in den? Eller finns det en enkel lösning? Hjälper ny firmware? Om jag nu får "Altair" att fungera

Postad 28 July 2008 - 20:29

mbaath
  • mbaath
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

Det visade sig lite besvärligare än tänkt att patcha [P] till vår 5700 f/w. Senaste versionen av [P] anges av FWPatcher som incompatibel med 5700....
Så jag har kommunicerat med R2-D2 och fått versionen före som inte skall ha detta problem. För att ytterligare förenkla så har jag patchat 2.87 och sen lagt den patchade f/w på min XMLTV2Mei-sida klar att ladda ner och uppdatera i toppyn med. :)

/Bosse

Jag har nu hämtat hem din färdigpatchade 2.87 och testat denna. Tyvärr funkar den inte så bra på min 5700 (utan HDMI). Att ladda in den med HDFW går bra, men när jag sen efter omstarten ska göra en fabriksåterställning så hänger sig boxen. Jag har nu i stället återställt till min original-FW (2.241) och patchat med [P]-patchen och det ser faktiskt ut att fungera.

Tack i alla fall för din hjälp!

/Magnus

Postad 28 July 2008 - 20:45

r_o_n
  • r_o_n
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0

Har testat i bägge slottarna med chippet både uppåt och nedåt, bara de fria kanalerna går igenom.
Går man in i menyn där dessa slottar(?) visas så står det "initiating" på den där jag har modulen och kortet.

Vad göra? Skicka in den? Eller finns det en enkel lösning? Hjälper ny firmware? Om jag nu får "Altair" att fungera

Ingen som vet?

Postad 29 July 2008 - 23:02

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Jag ser bara dessa möjliga fel:
  • Ditt Boxerabonnemang har gått ut (fast då borde inte toppyn säga att den initierar sloten)...
  • CA-modulen är trasig (om du har en ny TV med CA-modul och DVBt-mottagare så kan du ju kolla i den, annars hos en vän)
  • Boxerkortet är trasigt (kolla kortet hos en vän som har en boxermottagare)
  • Toppyns slots har gått sönder (om ditt kort och din CA-modul funkar i andra enheter som ovan så måste toppyn vara trasig)
Trasig toppy repareras och hur det går till beror ju på hur du har köpt den (garantitid, extra försäkring mm).
Trasig CA-modul åtgärdas genom att köpa en ny (kolla först att det verkligen är CA-modulen som inte funkar).
Trasigt kort borde Boxer åtgärda, du betalar ju en ohemul s.k. "kortavgift" två gånger per år för "ingenting". Om då kortet upphör att fungera borde Boxer förse dig med ett nytt.

/Bosse

Postad 30 July 2008 - 01:44

svahn
  • svahn
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Jag hade samma problem och då var det CA-modulen som var trasig. Det vara bara att köpa en ny eftersom jag inte hade någon garanti kvar.

Postad 30 July 2008 - 06:48

Unregisteredeae16f67
  • Unregisteredeae16f67
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

Testa att flasha med FireBird's superåterställning, med TFD-USB:
http://www.topfield....ptySettings.tfd

Inga garantier. Hittade den här:
http://www.tapworld....nt/view/483/48/

Tråd finns här:
http://forum.toppy.o...opic.php?t=6545

Trevlig läsning. Verkar ha funkat för de flesta men när jag inte ens får datorn att hitta toppyn så funkar det inte...
"Maskinvaran kunde inte installeras " kommer upp så fort jag ansluter toppyn till datorn, har försökt med 3 datorer.
Det finns väl ingen installationscd till toppyn!!
Det skall väl bara vara att ansluta den och sen flascha?? Har xp på datorena..

Blir trött... får nog skicka in den ändå........

Postad 30 July 2008 - 07:08

Unregisteredeae16f67
  • Unregisteredeae16f67
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
En fråga till alla:

Använder ni rs-232 uttaget eller usb när ni ansluter toppyn till datorn??

Naffats

Postad 30 July 2008 - 07:51

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

En fråga till alla:

Använder ni rs-232 uttaget eller usb när ni ansluter toppyn till datorn??

Naffats

Jag tror att det nog är i stort sett ingen som ansluter med RS232....
USB är det enda som går fort nog att vara användbart, och USB på Topfield är i alla fall långsammare än vad man vill (syns på de långa överföringstiderna när man tankar inspelningar).

Möjligen kan RS232 användas i ett extremläge där firmware är helt sabbat så att USB inte funkar alls, men det har jag inte behövt testa nån gång.

/Bosse

Postad 30 July 2008 - 08:02

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Trevlig läsning. Verkar ha funkat för de flesta men när jag inte ens får datorn att hitta toppyn så funkar det inte...
"Maskinvaran kunde inte installeras " kommer upp så fort jag ansluter toppyn till datorn, har försökt med 3 datorer.
Det finns väl ingen installationscd till toppyn!!
Det skall väl bara vara att ansluta den och sen flascha?? Har xp på datorena..

Blir trött... får nog skicka in den ändå........

Jag är tämligen säker på att man måste installera USB-drivern innan man ansluter toppyn till PC via USB. Det var ett tag sen jag gjorde detta nu men vad jag kommer ihåg så är det så det går till.
Det finns ingen CD eller liknande utan man laddar ner USB-drivrutinen från Topfield och sen har jag för mig att man högerklickar på TfBulk.inf-filen och väljer "install".

Sen skall man vara försiktig också och inte ansluta Toppyn till vilket USB-uttag som helst på sin PC. Det skall vara ett USB2-uttag och helst samma uttag varje gång.

Enligt Topfield skall man avinstallera eventuellt befintlig driver innan man installerar på nytt...

/Bosse

Postad 30 July 2008 - 10:43

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0

Jag är tämligen säker på att man måste installera USB-drivern innan man ansluter toppyn till PC via USB. Det var ett tag sen jag gjorde detta nu men vad jag kommer ihåg så är det så det går till.
Det finns ingen CD eller liknande utan man laddar ner USB-drivrutinen från Topfield och sen har jag för mig att man högerklickar på TfBulk.inf-filen och väljer "install".

Sen skall man vara försiktig också och inte ansluta Toppyn till vilket USB-uttag som helst på sin PC. Det skall vara ett USB2-uttag och helst samma uttag varje gång.

Enligt Topfield skall man avinstallera eventuellt befintlig driver innan man installerar på nytt...

/Bosse

jag har haft problem nu med att jag tappar kontakten med min toppy från pc´n. Den säger att jag skall starta om TAP för att återupprätta kontakten och det hjälper alltid. Någon som känner igen detta?

Jag kör vista ultimate 32 bit

Postad 30 July 2008 - 10:45

Unregistered178ff7d4
  • Unregistered178ff7d4
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

/Bosse

... och om man jackat i en USB-device utan att rätt drivrutiner så kan Windows få för sig att installera nåt annat istället. Då får man byta ut det den lagt in mot den rätta manuellt.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.