Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)
12255 svar till detta ämne
Postad 24 mars 2008 - 15:28
ssa
-
ssa
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Länk till Plus tipssida för de som har krånglande boxar.
http://svt.se/svt/js...ink.jsp?d=35421
Tycker att det är hög tid för CD att lösa problemen eller släppa in andra boxtillverkare (läs: Vantage) som uppenbarligen är mer måna om sina kunder och satsar på uppdatering och support. Väntar fortfarande på att att CD-boxen skall bli mindre buggig samt öppnas för möjligheten att ta in andra satelliter än Thor. Tycker att det är märkligt att detta inte är implementerat som fungerat i deras tidigare SD-PVR.
Bra uppmaning ! Om alla som är inne på detta forum drar iväg ett brev till Plus så borde det ta skruv... Behöver ju inte vara så avancerat. Jag skrev så här : Väldigt många Canal Digital-kunder har köpt en inspelningsbar hd-mottagare som uppvisar en mängd brister. Både vad gäller mjukvara och hårdvara. Tex låter boxen så högt att den överröstar vanligt tv-tittande. CD fortsätter att sälja boxen som kostar 3000 kr utan att varna potentiella köpare. Leverantören Sagem erkänner inte ens problemet så ingen lösning verkar finnas i sikte för dem som drabbats/köpt boxen. Som CD-kund är man hänvisad till enbart denna box då andra inspelningsbara boxar på marknaden inte är godkända av CD. Läs följande forum för mer info. https://www.minhembi...howtopic=171163---- http://svt.se/svt/js...ink.jsp?d=35421
Postad 24 mars 2008 - 15:47
Unregistered7126f11a
-
Unregistered7126f11a
-
Forumräv
-
-
557 inlägg
Hej
Jag som tänker köpa denna box innan månaden är slut nu är ju frågan törs man det
Har kontaktat CD om det kan tänkas komma en ny box snart men dom vet ju inget som vanligt och dom säger att det inte är några som helst problem med den och dessutom låter inte heller (mycket)
MrDTS
Postad 24 mars 2008 - 16:11
Nisse2008
-
Nisse2008
-
Rookie
-
5 inlägg
Alla ni som skriver i denna tråden om buggar, missljud av fläckten etc ska ha ett stort tack. Ni hjälper oss "vanliga otekniska" CD kunder väldigt mycket. Mina föräldrar fick i veckan HD erbjudandet från CD, eftersom de har ett Total abonnemang som går upp i pris 1 April. De har en gammal box och de ville veta vilken HD box de skulle välja, den billiga eller den dyra. Efter att ha läst hur dålig den billiga boxen är så koncentrerade jag mig på den lite dyrare med HDD. Till min stora förvåning är den dyrare boxen också kantad av problem och det här med missljud av fläkten, som många av er i tråden beskriver, är ju katastrof. M.a.o finns det inget HD alternativ att välja hos CD. (Viasat är inget alt heller) Vi var helt inställda på att uppgradera till HD-PVR boxen men pga alla problem som beskrivs i denna tråden så väljer vi att avvakta tills CD helt enkelt löser problemen. Att öppna boxen och riskera garantin är inget alternativ för oss och byta ut boxen 2 - 4 ggr låter ju inte klokt. Tack till alla er i tråden som försöker pressa CD att lösa problemen. Ett förslag vore att spela in fläktljudet på video, sedan lägga upp det på Youtube och maila länken till CD eller Sverker på SVT. Tack för all info och vi hoppas att CD tar till sig kritiken snart.
Postad 24 mars 2008 - 16:14
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Hej
Jag som tänker köpa denna box innan månaden är slut nu är ju frågan törs man det
Har kontaktat CD om det kan tänkas komma en ny box snart men dom vet ju inget som vanligt och dom säger att det inte är några som helst problem med den och dessutom låter inte heller (mycket)
MrDTS
Jag hade köpt boxen igen, i alla fall som jag inte ser några bra alternativ just nu. Tycker att boxen har tre problem: 1. att den är lite instabil, flera av oss har någon gång haft problem med hängningar i en blanding av olika tillfällen. Senaste veckorna har jag haft en 4 olika hängningar på olika sett och boxen har också varit väldigt seg, men nu efter en återställare, ja boxen behöver nog också en sådan ibland, så har den jobbat på bra. 2 miiiisssssjuuuudet, finns tre olika åtgärder, 1) en bänk med glasfront, 2) en modifiering av boxen genom att skruva fast moderkort och fixera fläkten 3) eller som jag har gjort just nu att den hänger på en skruv  se ovan, fungerar bra än så länge (ljudet är nog halverat) 3. en del missar i mjukvaran, om man känner till dem så kan man nog leva med de flesta Behållningen, som du kanske har märkt (och som ingen har klagt på) är bildkvaliten. Även de möjligheter med inspelningar (flera samtidigt) villken också fungerar bra
Redigerat av Unregistered124686ac, 24 mars 2008 - 16:16.
Postad 24 mars 2008 - 16:25
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Alla ni som skriver i denna tråden om buggar, missljud av fläckten etc ska ha ett stort tack. Ni hjälper oss "vanliga otekniska" CD kunder väldigt mycket.
Mina föräldrar fick i veckan HD erbjudandet från CD, eftersom de har ett Total abonnemang som går upp i pris 1 April. De har en gammal box och de ville veta vilken HD box de skulle välja, den billiga eller den dyra.
Efter att ha läst hur dålig den billiga boxen är så koncentrerade jag mig på den lite dyrare med HDD. Till min stora förvåning är den dyrare boxen också kantad av problem och det här med missljud av fläkten, som många av er i tråden beskriver, är ju katastrof. M.a.o finns det inget HD alternativ att välja hos CD. (Viasat är inget alt heller)
Vi var helt inställda på att uppgradera till HD-PVR boxen men pga alla problem som beskrivs i denna tråden så väljer vi att avvakta tills CD helt enkelt löser problemen. Att öppna boxen och riskera garantin är inget alternativ för oss och byta ut boxen 2 - 4 ggr låter ju inte klokt.
Tack till alla er i tråden som försöker pressa CD att lösa problemen. Ett förslag vore att spela in fläktljudet på video, sedan lägga upp det på Youtube och maila länken till CD eller Sverker på SVT.
Tack för all info och vi hoppas att CD tar till sig kritiken snart.
Angående missljudet, så finns det olika lösningar på detta, ett exempel från ruva. Han har tyngder för att ta ut vibrationer, kuddar som ljuddämning ett komplett kitt för en tyst box. Det kan ju var ett sådan kitt som CD överväger för att slippa modda alla boxarna  sedan finns det ju andra lösningar.
Postad 24 mars 2008 - 16:46
Unregisteredd42b33aa
-
Unregisteredd42b33aa
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Jag la in en ny bugg i listan
31- Om man är i EPG och trycker på knapp "lagrade inspelningar", knappen intill och därefter till TV, så kommer blå skylt upp med ej behörighet. Går man sedan tillbaka med EPG'n så har favortilistan bytts ut mot huvudlistan A och EPG'n står på Discovery Science!!
Ni som öppnat boxen, går det bra att sätta tillbaka lappen Do not open?
Första gången som jag öppnade boxen värmde jag lappen "kraftigt" med en typ av hårtork. Lappen kunde dras bort med början från ena hörnet samtidigt som jag höll uppe temperaturen på den med torken(använd T.E.X. ett rakblad för att få en början) Dra inte bort mer av lappen än nödvändigt så att torxskruven går att komma åt. Efteråt är det bara att stryka tillbaka klisterlappen utan att någonting syns. Ett tips till den som har öppnat boxen är att dra åt torxskruven ganska hårt för att spänna locket. Då behövs nog ingen bult i bakkant. Hade själv minimala vibrationer (lade örat mot mottagaren) efter mina modifieringar som du QUE beskriver, men dessa gick bort då jag drog hårt på skruven. //Jörgen
Postad 24 mars 2008 - 16:57
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Har nu kollat upp lite bättre och min så kallade "tur med en tyst box" beror helt och hållet på att jag har boxen i en tv-bänk med glasdörr och den tar upp allt resonans ljud ifrån boxen. Min fläkt varvar oxå upp ganska högt när jag sätter på den och kan göra så ett par gånger under en kväll. Om jag stänger av alla andra ljud ( tv-pc-frugan etc) och öppnar tv bänk dörren så hörs fläkten väldigt tydligt och det är ett ganska irriterande surr. Mitt tips är en tv-bänk med glasdörr. (att min temp ligger på 44-45 c tror jag inte påverkar livslängden på hårddisken)
Har också boxen i ett Billy-skåp med glaslucka (t o m dubbla luckor), se bild i mitt galleri, men har lämnat ca 5 cm öppet för lufttillströmningen samt har borrat upp 3 st stora hål på baksidan av skåpet (både för kablar och luften). Boxen ligger då på 43 grader som normal temp. Ibland vid tex tittande på inspelat samtidigt som något annat spelas in så kan tempen gå upp i 46 grader och då ökar fläkten varvtalet så att ljudet blir störande. Varvtalet vid 43 grader stör mig inte så som boxen står nu. Nu har jag turligen inget resonansoljud i chassit utan det är bara ett "normal" fläktljud. Ni som störs: Är det det "normala" fläktljudet ni syftar på eller har ni fått ett ex med resonans i chassit?
Postad 24 mars 2008 - 17:01
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Jag la in en ny bugg i listan
31- Om man är i EPG och trycker på knapp "lagrade inspelningar", knappen intill och därefter till TV, så kommer blå skylt upp med ej behörighet. Går man sedan tillbaka med EPG'n så har favortilistan bytts ut mot huvudlistan A och EPG'n står på Discovery Science!!
Ni som öppnat boxen, går det bra att sätta tillbaka lappen Do not open?
Första gången som jag öppnade boxen värmde jag lappen "kraftigt" med en typ av hårtork. Lappen kunde dras bort med början från ena hörnet samtidigt som jag höll uppe temperaturen på den med torken(använd T.E.X. ett rakblad för att få en början) Dra inte bort mer av lappen än nödvändigt så att torxskruven går att komma åt. Efteråt är det bara att stryka tillbaka klisterlappen utan att någonting syns. Ett tips till den som har öppnat boxen är att dra åt torxskruven ganska hårt för att spänna locket. Då behövs nog ingen bult i bakkant. Hade själv minimala vibrationer (lade örat mot mottagaren) efter mina modifieringar som du QUE beskriver, men dessa gick bort då jag drog hårt på skruven. //Jörgen
Tack för svaret, tror nog att om man gör modifieringen "försiktigt" så att man kan återställa den vid en eventuell retur, så ska det nog inte vara någon fara. CD skickar ju också ut ersättningsbox innan de har fått in den gamla Jo, man kan ju ha en skruv till två saker  , ett sätt är att dra åt locket så att det inte vibrerar. Jag har gjort motsatt och låter locket hänga på skruven som jag har ställt upp, det gör att locket nu spänns uppåt och inte ligger och vibrerar mot bakstycket mm. Funkar riktigt bra, den är riktigt tyst.
Postad 24 mars 2008 - 17:30
tojjemannen
-
tojjemannen
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Gjorde precis som Sehlberg och använde ett rakblad för att lossa etiketten tillräckligt för frilägga skruven. Visst etiketten blev lite skrynlig men om jag behöver skicka tillbaka boxen kommer jag att återställa mina "moddningar" och sedan stryka tillbaka etiketten med lite lim, ska nog inte vara några problem.
Mottagaren fungerar perfekt och tempen ligger någon grad lägre nu efter moddning vilket nog beror på att min fläkt låg lös och inte låg helt i rätt läge. Temp just nu 40 grader efter 10 timmars gång.
Postad 24 mars 2008 - 17:52
inji
-
inji
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
ni som har tagit hjälp av en auktoriserad installatör, kontaktar man först CD för att beställa boxen, och sedan kontaktar installatören för att installera den. Eller kontaktar man installatören direkt, så kommer han med boxen?
måste också fråga ang. 5.1-ljud via HDMI, har inte sett er prata om detta på ett tag, så är detta fixat? För sist jag hörde något om detta var det första kvartalet 2008, och det är ju snart slut det.
Postad 24 mars 2008 - 18:43
Unregistered7126f11a
-
Unregistered7126f11a
-
Forumräv
-
-
557 inlägg
Hej
Då var man med i klubben, beställde nyss en
det intressanta var att dom inte hade några på lager, tjejen i lyren sa att dom väntar in nya från fabriken om ca 2 veckor och DESSA ska vara åtgärdade på alla fel som dom fått klagomål på, ska bli intressant o se när man fått den.
MrDTS
Redigerat av Unregistered7126f11a, 24 mars 2008 - 18:44.
Postad 24 mars 2008 - 18:50
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
ni som har tagit hjälp av en auktoriserad installatör, kontaktar man först CD för att beställa boxen, och sedan kontaktar installatören för att installera den. Eller kontaktar man installatören direkt, så kommer han med boxen?
måste också fråga ang. 5.1-ljud via HDMI, har inte sett er prata om detta på ett tag, så är detta fixat? För sist jag hörde något om detta var det första kvartalet 2008, och det är ju snart slut det.
Du beställer boxen via en affär eller CD, och CD skickar med en check som du betalar installatören med. På min check stod ett namn vilken installtör som jag skulle använda. Har dock inte använt den då jag redan hade parbol uppe och det var bara att byta LNB och dra en kabel till (båda följde med i lådan) 5.1 ljud via HDMI fungerar fortfarande inte, vet inte om man kan hoppas på nästa uppdatering. Du kan se i inägg #3 vad som inte fungerar
Postad 24 mars 2008 - 18:52
Unregisteredba5975fd
-
Unregisteredba5975fd
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Hej
Då var man med i klubben, beställde nyss en det intressanta var att dom inte hade några på lager, tjejen i lyren sa att dom väntar in nya från fabriken om ca 2 veckor och DESSA ska vara åtgärdade på alla fel som dom fått klagomål på, ska bli intressant o se när man fått den.
MrDTS
Hej Ja det kommer att bli MYCKET intressant, nu får du lova att rapportera så fort du har provkört den. ( och kanske tittat inuti den,nej jag bara skämta)
Postad 24 mars 2008 - 18:55
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Hej
Då var man med i klubben, beställde nyss en det intressanta var att dom inte hade några på lager, tjejen i lyren sa att dom väntar in nya från fabriken om ca 2 veckor och DESSA ska vara åtgärdade på alla fel som dom fått klagomål på, ska bli intressant o se när man fått den.
MrDTS
Hoppas verkligen att du har rätt. Kundtjänst har dock den förmågan att inte veta något och svara såsom det passar bäst. Du vet är köttet segt........ Kundtjänst sa detta nämligen för några månader sedan och när jag sedan kolla de upp det så fanns det inget belägg för detta, så va inte heller fallet. Men som sagt jag hoppas fortfarande på mirakel
Postad 24 mars 2008 - 18:59
Unregisteredd42b33aa
-
Unregisteredd42b33aa
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Hej
MrDTS
OJOJOJDÅ! Undrens tid kanske inte är förbi eller? //Jörgen
Postad 24 mars 2008 - 19:18
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Hej
MrDTS OJOJOJDÅ! Undrens tid kanske inte är förbi eller? //Jörgen
Mitt "under" ligger på om de kan ha fixat ett fel  och det skulle var den mekanskiska konstruktionen (miiiissssljuudet), men det skulle ju inte var dåligt det. Alla blir nog aldrig.
Redigerat av Unregistered124686ac, 24 mars 2008 - 19:20.
Postad 24 mars 2008 - 19:30
Linmajon
-
Linmajon
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Nu har jag haft boxen (den tredje) sedan November. Den senaste fick jag i December. Som tur är har jag tydligen haft tur med fälkten. Boxen har helt acceptabelt låg ljudnivå. Ok, inte helt tyst men inget jag stör mig på. Klart tystare än min PS3.
Med den senaste mjukvaran har maskinen i princip inga riktigt allvarliga buggar. Några mindre buggar finns kvar (HDMI ljud ibland av/på, bryter pausinspelning om timern startar inspelning) men inget som skuggar det faktum att bilden är fantastisk, dubbla mottagare som funkar perfekt, hyfsat rappt interface (om än lite primitivt) etc.
Summa summarum, boxen är helt OK men kan bli lite bättre... men glöm att köpa en lågupplöst (SD) box.
Postad 24 mars 2008 - 19:35
Linmajon
-
Linmajon
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Hej
MrDTS OJOJOJDÅ! Undrens tid kanske inte är förbi eller? //Jörgen
Mitt "under" ligger på om de kan ha fixat ett fel och det skulle var den mekanskiska konstruktionen (miiiissssljuudet), men det skulle ju inte var dåligt det. Alla blir nog aldrig.
Det mekaniska utförandet är en patetisk katastrof. Tur att man i princip alldrig behöver röra boxen. Mek.konstruktörerna måste ha fått femti öre att fördela på varje box....totalt. Jag tror inte plasthöljet kan kostat mer. Notera..Jag är mek-apparat-konstruktör...
Postad 24 mars 2008 - 21:11
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
Länk till Plus tipssida för de som har krånglande boxar.
Tycker att det är hög tid för CD att lösa problemen eller släppa in andra boxtillverkare (läs: Vantage) som uppenbarligen är mer måna om sina kunder och satsar på uppdatering och support. Väntar fortfarande på att att CD-boxen skall bli mindre buggig samt öppnas för möjligheten att ta in andra satelliter än Thor. Tycker att det är märkligt att detta inte är implementerat som fungerat i deras tidigare SD-PVR. Bra uppmaning ! Om alla som är inne på detta forum drar iväg ett brev till Plus så borde det ta skruv...
Behöver ju inte vara så avancerat. Jag skrev så här :
Väldigt många Canal Digital-kunder har köpt en inspelningsbar hd-mottagare som uppvisar en mängd brister. Både vad gäller mjukvara och hårdvara. Tex låter boxen så högt att den överröstar vanligt tv-tittande. CD fortsätter att sälja boxen som kostar 3000 kr utan att varna potentiella köpare. Leverantören Sagem erkänner inte ens problemet så ingen lösning verkar finnas i sikte för dem som drabbats/köpt boxen.
Som CD-kund är man hänvisad till enbart denna box då andra inspelningsbara boxar på marknaden inte är godkända av CD.
Läs följande forum för mer info. https://www.minhembi...howtopic=171163
----
Den texten klistrar jag och skickar in till PLUS och några tidningar om du inte misstycker. Gör så ni andra också!
Postad 24 mars 2008 - 21:30
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
Alla ni som skriver i denna tråden om buggar, missljud av fläckten etc ska ha ett stort tack. Ni hjälper oss "vanliga otekniska" CD kunder väldigt mycket.
Mina föräldrar fick i veckan HD erbjudandet från CD, eftersom de har ett Total abonnemang som går upp i pris 1 April. De har en gammal box och de ville veta vilken HD box de skulle välja, den billiga eller den dyra.
Efter att ha läst hur dålig den billiga boxen är så koncentrerade jag mig på den lite dyrare med HDD. Till min stora förvåning är den dyrare boxen också kantad av problem och det här med missljud av fläkten, som många av er i tråden beskriver, är ju katastrof. M.a.o finns det inget HD alternativ att välja hos CD. (Viasat är inget alt heller)
Vi var helt inställda på att uppgradera till HD-PVR boxen men pga alla problem som beskrivs i denna tråden så väljer vi att avvakta tills CD helt enkelt löser problemen. Att öppna boxen och riskera garantin är inget alternativ för oss och byta ut boxen 2 - 4 ggr låter ju inte klokt.
Tack till alla er i tråden som försöker pressa CD att lösa problemen. Ett förslag vore att spela in fläktljudet på video, sedan lägga upp det på Youtube och maila länken till CD eller Sverker på SVT.
Tack för all info och vi hoppas att CD tar till sig kritiken snart.
Angående missljudet, så finns det olika lösningar på detta, ett exempel från ruva. Han har tyngder för att ta ut vibrationer, kuddar som ljuddämning ett komplett kitt för en tyst box. Det kan ju var ett sådan kitt som CD överväger för att slippa modda alla boxarna sedan finns det ju andra lösningar.
 Min Box blev tystare, inte tyst. Fortfarande irriterar ljudet mig. Har hänt att jag stängt av boxen när jag inte stått ut längre. Funderar på att montera en glasskiva framför. Kostar nog en hundring.
Redigerat av ruva, 24 mars 2008 - 21:32.
Postad 24 mars 2008 - 22:19
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Ruva, din box kan inte vara "normal", det ska självklart inte vara mening att man ska baka in boxen för att stå ut med den. Tycker du ska prata med CD för utbyte, så kan du också kolla upp om det kan komma tysta boxar om 2 veckor. En av mina boxar hade sånt missljud så att den hördes 2-3 rum bort, i den så hade fläkten lossnat enligt CD. Man kan ju i och för sig undra hur något kan lossna som i sin design är lös redan från början
Efter att fått lite bukt på resonaner i höljet (se tidigare inlägg) så tycker jag den nu är acceptabel. Den låter inte över Tv-ljudet och jag har inga andra överdrag på boxen och den är 2m från där jag sitter. Stänger man av TV-ljudet så hör man fläkten men det är inte så störande när resonanserna försvann
Postad 24 mars 2008 - 22:41
FlatFuru
-
FlatFuru
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Edit, ni har rätt om det är en AC3 signal så händer inget men är det en PCM så minskas nivån. Testade troligen med PCM tidigare. Detta verkar ju inte så smart eftersom det nu verkar som det är PCM nivåerna som är lägre som default än AC3
Hur som helst så tycker jag faktiskt att min box har blivit mer "normal" efter en "återställare".
Efter återställare så får man justera favoritlistan, bildstorlek, eventuellt programmerade inspelningar och ljudnivån (den nivån med fjärren), glömde den senaste i eftermiddag och höll på en halvtimma att fatta varför ljudet helt plötsligt var mycket lägre än tidigare
Hej que,
menar du att ljudnivån i mottagaren där man väljer Hemmabio skall vara ställd på Max för att få hög volym på PCM jämfört mot AC3?
Ja, det ser ut att vara så. Har testat runt lite mer och ljudregleringen påverkar inte alls AC3 signaler, men däremot sänker den betydligt PCM. Så för att få PCM i närhet av AC3 så ska den stå i max. Man kan ju undra hur de har tänkt? Tar med i bugglistan på PCM ljudet
Ni som tidigare tyckte att det generellt är lägre ljud på PCM än AC3 på S/PDIF kan kolla att regleringen står i max, dock så är det en stor variation på nivåerna i PCM sändningarna mellan kanalerna
Det var kul att hoppa in i tråden efter all påskmat och att ha renoverat dotterns rum för inse att ljudproblematiken nått sin lösning. Efter att ha snabbstuderat de senaste inläggen kring har även jag nu vettiga nivåer mellan PCM och AC3 ljud. En kombination av att jag använder en programmerbar fjärr (justerar endast ljudet på förstärkaren) och att ljudnivån (PCM) på boxen justerades ned efter senaste uppdateringen gjorde att jag hade stora skillnader mellan PCM och AC3.
Postad 24 mars 2008 - 22:59
Unregistered7ae15c99
-
Unregistered7ae15c99
-
Lärjunge
-
-
316 inlägg
En programmerbar Logitech á 1500 riksdaler kanske löser allas problem...
Postad 24 mars 2008 - 23:01
Rabalder
-
Rabalder
-
Beroende
-
-
1 235 inlägg
Kan vi surra vidare om surr i: https://www.minhembi...howtopic=192545vore trevligt om vi här kunde jobba mer med saker typ Bug Listan och kanske lite råd, tips o tricks.
Postad 24 mars 2008 - 23:22
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
En blandning av konstigheter:
1. Har det varit så tidigare att man inte har kunnat få EPG data när två inspelningar pågår? Har aldrig sett detta tidigare, men om man tänker efter så borde det kanska bli så om båda de inspelningar man gör inte använder den transponder som används för att föra ner EPG data.
2. När man lämnar EPG'n så visas 49 i displayen en kort stund innan man kommer till den kanal som man har valt i EPG
3. Det konstiga är att i min huvudlista så är 49 = Discovery Science, men i kanllistan som CD skickade ut så i veckan så är kanal 50 = Discovery Science. I min huvudlista så är 50 = Discovery T&L. Det är kanske därför som EPG inte längre visar T&L i lil-TV för den är nu länkad till fel kanal. Science ingår inte i familjepaket.
4. Jag har fått "retur" när jag flyttar mig i listan över gjorda inspelningar, jag kan se att markören flyttas till nästa rad, men sedan hoppar den tillbaka igen till föregående
5. På TV4HD så sprakar det i ljudet när man visar den kanalen i listan över inspelningar, det verkar endast vara den kanalen som har något fel på ljudet i listan
6. Jag gjorde två inspelningar idag en som började kl 20.00 och en som började 20.30 båda slutade 21.00. Jag såg i listan över inspelningar att den inspelningen som startade först var registrerad men när både programmen var färdiga så fanns bara den sista kvar. Jag upprepade detta inspelningsförfarande men då fungerad det fint. Det är första gången som en inspelning har försvunnit för mig
Dagens underligheter, någon med liknade upplevelser?
Postad 24 mars 2008 - 23:25
AC3
-
AC3
-
Forumräv
-
-
866 inlägg
Du beställer boxen via en affär eller CD, och CD skickar med en check som du betalar installatören med.
Tänk på att det även finns installatörer som är återförsäljare.
Postad 24 mars 2008 - 23:40
Unregistered7ae15c99
-
Unregistered7ae15c99
-
Lärjunge
-
-
316 inlägg
Du beställer boxen via en affär eller CD, och CD skickar med en check som du betalar installatören med. Tänk på att det även finns installatörer som är återförsäljare.
Väljer hellre en certifierad installatör än de som Expert vill att en ska ta.
Postad 25 mars 2008 - 00:04
AC3
-
AC3
-
Forumräv
-
-
866 inlägg
Väljer hellre en certifierad installatör än de som Expert vill att en ska ta.
Ja, det finns även certificerade installatörer som är återförsäljare. Sök Antenn2 auktoriserade tekniker här>>> http://www.cant.se/L...p;Destination=4
Postad 25 mars 2008 - 11:51
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Jag la in lite nya punkter i bugglistan #3, och så har jag skickat in den till CD.
Postad 25 mars 2008 - 16:57
hakann
-
hakann
-
Rookie
-
3 inlägg
Vet inte varför det har tagit CD så lång tid att komma fram med ett avtal med Sagem om misssssljudet. Det såg betydligt bättre ut i början av året, då det skullle var färdigförhandlat inom en månad. Det verkar vara så att CD inte själva har tillstånd att öppna och göra något åt boxarna, Sagem måste ge detta för att inte CD ska bli utan garanti på boxarna. Sedan verkar det att inte Sagem tycker detta är ett problem, eftersom de inte har ändrat tllverkningen, nu efter över 6månader [...]
Flera personer har ju dock berättat i forumet att dom har väldigt tysta eller helt tysta (!) boxar.
Ni som har tysta boxar, har ni kollat temperaturen på boxen? (menyn/teknisk information)
Det skulle även vara intressant att veta hur många procent som har problem med oljudet.
Min box är relativt tyst iaf om jag jämnför med min gamla Samsung pvr. Har även haft en Force 530 tidigare och den är tystare än denna, men inte mycket.. Jag måste ha haft tur. Någon sa tidigare åt mig att boxen skulle bli mer högljud efter några veckors användande men jag har inte märkt någon skillnad Min hårddisktemp är 40 c
Jag har haft min box i ca 3 veckor och inte haft några problem med den förutom ett par hängningar,temp brukar ligga på 44-45 c ,när den blir varmare så startar fläkten en liten stund och det surrar ju lite grann men inget som jag stör mig på ännu. Efter att ha läst om många här som haft väldigt höga oljud i sina boxar så får jag nog säga att jag haft "tur" som fått en tyst box.
Du beskriver din som att fläkten startar när den blir varm, vore intressant om du beskriva detta mer.
Min fläkt varvar upp ganska högt när man slår på boxen, sedan går den ner i till en lägre nivå, skulle säga hörbar från 5m, normalt något lägre än vanligt TV-ljud. Det är nog sällan eller aldrig som fläkten ökar för det blir varmt, tycker att den låter ganska likt. Ibland så låter det mer från boxen men det är mer för att det ges resonanser från chassit som påverkas om man trycker/klämmer på olika ställen på boxen. Temperaturen ligger runt 40C.
Sorry Har nu kollat upp lite bättre och min så kallade "tur med en tyst box" beror helt och hållet på att jag har boxen i en tv-bänk med glasdörr och den tar upp allt resonans ljud ifrån boxen. Min fläkt varvar oxå upp ganska högt när jag sätter på den och kan göra så ett par gånger under en kväll. Om jag stänger av alla andra ljud ( tv-pc-frugan etc) och öppnar tv bänk dörren så hörs fläkten väldigt tydligt och det är ett ganska irriterande surr. Mitt tips är en tv-bänk med glasdörr. (att min temp ligger på 44-45 c tror jag inte påverkar livslängden på hårddisken)
Har en ljudlös box sedan tre veckor, hör bara svagt när den startar upp. 43 grader i boxen står helt öppen. Men jag har bara ett huvud inkopplat ännu plus antenn, det funkar ju att spela in ändå. Kan det vara så att detta gör att ljudet blir lägre eller har jag bara haft tur?
Postad 25 mars 2008 - 17:08
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
Kan vi surra vidare om surr i: https://www.minhembi...howtopic=192545
vore trevligt om vi här kunde jobba mer med saker typ Bug Listan och kanske lite råd, tips o tricks. Men surret är ju om boxen. Om folk börjar skriva mycket om epg, ska den också in i en särskild tråd? Eller varför inte också en särskild bugglistetråd? Till slut har vi allt för många trådar om boxen. Jag tycker det räcker med denna. 26 mars 2008 - ÄntligenJag har nu ommoddat min box och den låter nu äntligen likvärdigt min HTPC ( ställde boxen på ett kastrullställ med fötter som i sin tur står på en frigolitsittunderlag. På boxen har jag ytterligare ett sittunderlag, en tjock bok samt 3 kuddar). Tog en halvtimme att milimeteroptimera men nu är den ungefär lika tyst som en dator med fyra brummande hårdiskar. Föresten kontaktade jag Sagem för att fråga varför de inte sätter ihop boxarna ordentligt och detta svar fick jag:
Hej!
Vi här på Sagem har bara support för boxar för marknätet. Inte för Canal Digital Boxar! Det är Canal Digital som har support!
Med vänlig hälsning
Josefin SAGEM Communication Support
Redigerat av ruva, 27 mars 2008 - 11:06.
Postad 25 mars 2008 - 17:20
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
vore trevligt om vi här kunde jobba mer med saker typ Bug Listan och kanske lite råd, tips o tricks.
Men surret är ju om boxen.
Om folk börjar skriva mycket om epg, ska den också in i en särskild tråd? Eller varför inte också en särskild bugglistetråd?
Till slut har vi allt för många trådar om boxen. Jag tycker det räcker med denna.
Håller med, men det är helt OK att ha röstningen i den andra tråden. CD har fått se en modifierad box från Sagem, som är tystare än dagens. Har dock ingen aning om när den kommer i produktion. Hakann det ska inte bli värre när du kopplar in den andra kabeln, så du har nog haft tur. Jag tror ganska mycket beror på resonanser, är boxen något bättre ihopskruvad (en skruv) samt lite tur med fastsättning av moderkort och fläkt (som är lösa) så kan den vara relativt tyst med enbart rent fläktljud
Redigerat av Unregistered124686ac, 25 mars 2008 - 17:27.
Postad 25 mars 2008 - 17:45
Rabalder
-
Rabalder
-
Beroende
-
-
1 235 inlägg
vore trevligt om vi här kunde jobba mer med saker typ Bug Listan och kanske lite råd, tips o tricks.
Men surret är ju om boxen.
Om folk börjar skriva mycket om epg, ska den också in i en särskild tråd? Eller varför inte också en särskild bugglistetråd?
Till slut har vi allt för många trådar om boxen. Jag tycker det räcker med denna.
Håller med, men det är helt OK att ha röstningen i den andra tråden. CD har fått se en modifierad box från Sagem, som är tystare än dagens. Har dock ingen aning om när den kommer i produktion.
Hakann det ska inte bli värre när du kopplar in den andra kabeln, så du har nog haft tur. Jag tror ganska mycket beror på resonanser, är boxen något bättre ihopskruvad (en skruv) samt lite tur med fastsättning av moderkort och fläkt (som är lösa) så kan den vara relativt tyst med enbart rent fläktljud
Man kan skilja på subjektiva o objektiva åsikter. Att tjata om boxen är snygg /ful, bra bild/dålig bild etc ger inte mycket mer än att den som postar får sin röst hörd. Parallell-tråden i detta har syftet att skapa en objektiv bild om ev oljud så gott det går. Que's bug lista säger 1000ggr mer om boxen för den nyfikne än att läsa om pelle o kalle som störs olika av surret, ingen vet eg vilken box som surrar mest eler minst.
Postad 25 mars 2008 - 20:19
bjezze
-
bjezze
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Min box har plötsligt slutat formatera bildformatet mellan 4:3 och 16:9... nu visas bilden i widescreen oavsett format!
Osså en O/T fråga men är det någon som vet hur man triggar igång en uppdatering av Comboboxen? Jag har version 0.7 på box jag kommit över men visst borde det finnas en högre version?
mvh B
Postad 25 mars 2008 - 20:54
khalnur
-
khalnur
-
Veteran
-
-
1 668 inlägg
Min box har plötsligt slutat formatera bildformatet mellan 4:3 och 16:9... nu visas bilden i widescreen oavsett format!
Osså en O/T fråga men är det någon som vet hur man triggar igång en uppdatering av Comboboxen? Jag har version 0.7 på box jag kommit över men visst borde det finnas en högre version?
mvh B Länk till ett tidigare inlägg.
Redigerat av khalnur, 26 mars 2008 - 00:29.
Postad 25 mars 2008 - 22:21
Unregistered7ae15c99
-
Unregistered7ae15c99
-
Lärjunge
-
-
316 inlägg
mvh B Länk till ett tidigare inlägg. 
...som inte gav svar på den OT frågan som ställdes.
Postad 26 mars 2008 - 00:28
khalnur
-
khalnur
-
Veteran
-
-
1 668 inlägg
mvh B
Citerar inlägg 1727 som beskriver hur man triggar igång en uppdatering: "När det står 8888 i displayen när du startar boxen. Tryck OK sen MENU Vänta sen till boxen startar.. :-) "
Redigerat av khalnur, 26 mars 2008 - 00:33.
Postad 26 mars 2008 - 05:51
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
mvh B
Citerar inlägg 1727 som beskriver hur man triggar igång en uppdatering:
"När det står 8888 i displayen när du startar boxen. Tryck OK sen MENU
Vänta sen till boxen startar.. :-) "
Nu var det den gamla Comoboxen han menade. Den ska uppdateras av sig själv. Jag kan kolla vad det är för version i den. EDIT: Nu har jag kollat. Version 0.73, 6 nov 2006. Manuell uppgradering kan göras i menyn. Den sista uppgraderingen gjorde så att man kunde sortera favoritlistorna valfritt. Tidigare var CD's egna kanaler låsta.
Redigerat av agpath, 26 mars 2008 - 06:19.
Postad 26 mars 2008 - 08:51
Unregisteredb3489e70
-
Unregisteredb3489e70
-
Amatör
-
-
69 inlägg
En fråga ; Skickar boxen 720p/1080i genom componentanslutningen ? HDMI anslutningen går till plasman så jag tänkte som en nödlösning köra component till projektorn.
Har tyvärr ingen HDMI växlare i förstärkaren.
Mvh Player
Postad 26 mars 2008 - 10:32
khalnur
-
khalnur
-
Veteran
-
-
1 668 inlägg
Nu var det den gamla Comoboxen han menade.
Aha, det missade jag.
Postad 26 mars 2008 - 10:42
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
En fråga ; Skickar boxen 720p/1080i genom componentanslutningen ? HDMI anslutningen går till plasman så jag tänkte som en nödlösning köra component till projektorn. Har tyvärr ingen HDMI växlare i förstärkaren. Mvh Player
Är till 99% säker på att compont skickar 720P och 1080i, samma som för HDMI, kan någon annan konfirmera den sista 1%
Postad 26 mars 2008 - 13:55
Rabalder
-
Rabalder
-
Beroende
-
-
1 235 inlägg
En fråga ; Skickar boxen 720p/1080i genom componentanslutningen ? HDMI anslutningen går till plasman så jag tänkte som en nödlösning köra component till projektorn. Har tyvärr ingen HDMI växlare i förstärkaren. Mvh Player Är till 99% säker på att compont skickar 720P och 1080i, samma som för HDMI, kan någon annan konfirmera den sista 1%
Är HDCP flaggan satt av HD-utsändningen så blir det nog bara std upplösning alt svart ut genom komponentutgången. Vet ej om CD har börjat med detta ännu. På hemsidan garanterar CD dock INTE HD på komponentutgången.
Postad 26 mars 2008 - 14:02
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
En fråga ; Skickar boxen 720p/1080i genom componentanslutningen ? HDMI anslutningen går till plasman så jag tänkte som en nödlösning köra component till projektorn. Har tyvärr ingen HDMI växlare i förstärkaren. Mvh Player Är till 99% säker på att compont skickar 720P och 1080i, samma som för HDMI, kan någon annan konfirmera den sista 1%
Är HDCP flaggan satt av HD-utsändningen så blir det nog bara std upplösning alt svart ut genom komponentutgången. Vet ej om CD har börjat med detta ännu. På hemsidan garanterar CD dock INTE HD på komponentutgången.
Det var några månader sedan jag körde via komponent men jag har för mig att HDMI och komponent är aktivera i parallell och både levererar i HD format. Däremot är det så att RGB via SCART kan man endast få med boxen satt i SD.
Redigerat av Unregistered124686ac, 26 mars 2008 - 14:04.
Postad 26 mars 2008 - 16:18
Unregistereded16d9f8
-
Unregistereded16d9f8
-
Forumräv
-
-
604 inlägg
Jag har kört med komponent i några veckor, pga av att jag får grön bild via hdmi om jag slår på tv sist. Måste byta kanal eller gå in i någon meny för att få normal bild igen. Ikväll är det hockey i HD via komponent som gäller...
Redigerat av Unregistereded16d9f8, 26 mars 2008 - 16:20.
Postad 26 mars 2008 - 17:30
Unregisteredb3489e70
-
Unregisteredb3489e70
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Jag har kört med komponent i några veckor, pga av att jag får grön bild via hdmi om jag slår på tv sist. Måste byta kanal eller gå in i någon meny för att få normal bild igen. Ikväll är det hockey i HD via komponent som gäller...
Tack för alla svar. Fick allt monterat och installerat idag....grymt nöjd med bilden. Tror nog att det blir hockey för min del oxå... Mvh Player
Postad 26 mars 2008 - 19:40
Unregisteredbf364490
-
Unregisteredbf364490
-
Veteran
-
-
1 887 inlägg
En dum fråga från en nybörjare....
Denna box har ju två tuners, dvs man kan spela in en kanal och titta på en annan. Frågan nu är om man kan titta på två kanaler samtidigt också?? Kan man sätta nån sorts T-koppling vid den ena tunern och köra vidare den till sovrummet. Så att man kan använda en tuner i vardagsrummet och en i sovrummet.
Jag frågar eftersom den parabolen som jag tänkte köra med har två mottagare i sig. Den går ej att utöka.
Postad 26 mars 2008 - 20:23
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Denna box har ju två tuners, dvs man kan spela in en kanal och titta på en annan. Frågan nu är om man kan titta på två kanaler samtidigt också?? Kan man sätta nån sorts T-koppling vid den ena tunern och köra vidare den till sovrummet. Så att man kan använda en tuner i vardagsrummet och en i sovrummet.
Jag frågar eftersom den parabolen som jag tänkte köra med har två mottagare i sig. Den går ej att utöka.
Nej, tyvärr man kan bara få ut en bild, man kan skicka ut denna bild på 4 utgångar men bara samma program. Egentligen har den tre mottagare, för den har även en markmottagare. Förstår inte det med parabol med mottagare, men ett av LNB'na kan du väl byta till en quad (vilket följer med boxen), sedan så kan du med multiabonnemang ge bild till en andra TV.
Postad 26 mars 2008 - 21:08
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Inspelningsbuggen jag rapporterade om efter den senaste uppgraderingen, men som löste sig efter en omstart kvarstår trots allt. När en EPG-programmerad inspelning startar så vill den byta till den kanalen och jag kan ej titta på någon annan. När jag startar om boxen så går det att starta inspelningen manuellt och sedan byta kanal. Detta har hänt 2 ggr på 3 dagar nu.
Redigerat av agpath, 26 mars 2008 - 21:09.
Postad 26 mars 2008 - 21:33
Unregisteredbf364490
-
Unregisteredbf364490
-
Veteran
-
-
1 887 inlägg
Jag frågar eftersom den parabolen som jag tänkte köra med har två mottagare i sig. Den går ej att utöka. Nej, tyvärr man kan bara få ut en bild, man kan skicka ut denna bild på 4 utgångar men bara samma program. Egentligen har den tre mottagare, för den har även en markmottagare. Förstår inte det med parabol med mottagare, men ett av LNB'na kan du väl byta till en quad (vilket följer med boxen), sedan så kan du med multiabonnemang ge bild till en andra TV.
Nix tyvärr så kan jag inte ha en "vanlig" parabol. Vår bostadsrättsförening godkänner ej runda, stora paraboler tyvärr. Den jag får ha är en rektangulär SELFSAT-H10D2-Twin. Den har bara två mottagare eller vad man kan säga och dessa sitter i parabolen. Kan man göra detta med NÅGON box som har dubbla tuners? Parabolen:  [
Postad 26 mars 2008 - 21:58
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Jag frågar eftersom den parabolen som jag tänkte köra med har två mottagare i sig. Den går ej att utöka. Nej, tyvärr man kan bara få ut en bild, man kan skicka ut denna bild på 4 utgångar men bara samma program. Egentligen har den tre mottagare, för den har även en markmottagare. Förstår inte det med parabol med mottagare, men ett av LNB'na kan du väl byta till en quad (vilket följer med boxen), sedan så kan du med multiabonnemang ge bild till en andra TV.
Nix tyvärr så kan jag inte ha en "vanlig" parabol. Vår bostadsrättsförening godkänner ej runda, stora paraboler tyvärr. Den jag får ha är en rektangulär SELFSAT-H10D2-Twin. Den har bara två mottagare eller vad man kan säga och dessa sitter i parabolen.
Kan man göra detta med NÅGON box som har dubbla tuners?
Parabolen:
[
Egentligen ett bra önskemål att ta med sig. När man ska föra ut något program från HDD till dator eller bränna på CD, så är boxen låst för detta och eftersom det sker i realtid så kan det var så i några timmar som man inte kan titta på något annat. Så en möjlighet att kunna köra HDD mot SCART och mottagare mot HDMI/Komponent skulle kunna var ett första mål. Tror att det blir för mäktigt för boxen att kunna skicka ut två kanaler för TV-tiitande, det är kanppt att den klarar det den ska idag. Till ditt problem, fanns/finns det inte mottagare som hade någon typ av past through där denna mottagare kan sättas i mellan LNB'n och boxen och att den då kan ta emot de kanaler som finns på den transponder och den polarisationen som styrs av HD boxen. Någon annan får ta vid här  Eller så får du sätta upp ytterligare en fyrkant med kanske en enkelhorn?
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny projektor
thhmo
2025-05-11 11:17:07
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|