Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LG:s PG6000 plasma

2138 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 juli 2008 - 10:53

Martin K
  • Martin K
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Vill gärna ha en snygg tv då den kommer hänga där ett par år så LG ligger liiiiite före.
Den här beslutsångesten är inte bra för kroppen!!!

Visst ska man ha designen i åtanke, men om jag fick välja är nog prestandan viktigare. Det är ju, som det så fint heter, insidan som räknas!! :unsure:

Postad 30 juli 2008 - 17:12

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

• 1 820 inlägg
  • 0
Tråden handlar om LGs PG6000 och inget annat. Håll den ren från pajkastning och annat trams. Användare som är osäkra tar en titt på vilka regler som gäller på forumet!

Postad 30 juli 2008 - 19:19

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1 554 inlägg
  • 0
Japp sorry . Mathias carl .

Panasonic px80 eller pz80 .

Du bestämmer men full hd är inte viktigt. Men eftersom pz80 har full hd , lite bättre saker + snyggare design borde du vänta 1-2 månader med tv köp och då har den säkert sänkts väldigt mycket i pris.

Kolla efter kampanjer också . Väldigt många på Dustin.se / dustinhome.se , elgiganten osv.

Värt att vänta . Njut av sommarn o bada under tiden :unsure: Mvh

Postad 30 juli 2008 - 19:41

DaManne
  • DaManne
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Har i dagarna inhandlat en LG42pg6010, har haft strul med min gamla LG men blev så imponerad av denna skärm så jag slog till! :unsure:

Postad 31 juli 2008 - 12:10

DaManne
  • DaManne
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Hej igen! satt o pillade lite på inställningarna under Expert 1 i går och ställde in tv-n efter en inställning som jag läste hät på forumet, och blev super nöjd! är ju helt noooob! vad gäller allt det här som diskuteras här, men kul är det!
Som sagt var så blev bilden riktigt bra att titta på, men undrar lite om man vill få lite mer svärta finns det något enkel justering, och sen undrar jag vad "film läge" (tro det heter så) står för i menyn om den ska va på eller ej

Postad 31 juli 2008 - 12:30

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1 554 inlägg
  • 0
Testa ta film läge. och se om du gillar det eller inte :D så enkelt.

Aja Köp LG PG6000 mathias carl om du vill se film och tv tittande mycket utan att ghosting berör dig som måste tvättas ganska ofta. Annars Pz80 som har sänkts redan i pris ett par hundra lappar och snart e i din prisklass (1000 kr kvar bara) .

Men LG gör säkert ett mycket bra jobb men panasonic står för kvalitet.

Om detta är din första teve och du orkar tvätta bort ghosting så borde du nog satsa på denna för du gillade ju designen mycket. Mvh

Postad 31 juli 2008 - 13:45

JohnnyMann
  • JohnnyMann
  • Forumräv

• 829 inlägg
  • 0
Måste säga att för det priset är LG en jävligt bra TV, ska man ha bättre så kostar det mer också.
Sedan kan man säga vad man vill, men denna plasma är faan i mig den snyggaste på marknaden, var nära att köpa en själv bara pga av utseendet, men valde prestandaistället(har en pio 5090), smakar det så kostar det.
Åerigen, detta är en prisvärd TV!

Postad 31 juli 2008 - 23:46

DaManne
  • DaManne
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Jojag förstår att jag kan testa och se om jag gillar det. Men vad är det för funktion menar jag... :(

Postad 01 augusti 2008 - 09:49

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

• 1 973 inlägg
  • 0

Hej igen! satt o pillade lite på inställningarna under Expert 1 i går och ställde in tv-n efter en inställning som jag läste hät på forumet, och blev super nöjd! är ju helt noooob! vad gäller allt det här som diskuteras här, men kul är det!
Som sagt var så blev bilden riktigt bra att titta på, men undrar lite om man vill få lite mer svärta finns det något enkel justering, och sen undrar jag vad "film läge" (tro det heter så) står för i menyn om den ska va på eller ej

Hej just filmläge har jag inte sett någon skillnad på med av eller på,så det kvittar enligt mig...
inställning för svart nivå kan du ställa på LÅG och gamma ska stå i MELLAN ett tips för brusreduceringen är av.
När jag kollar på vanlig digital tv så utgår jag från filmläget och skickar kontrast till 70 skärpa till 30 och de andra inställningarna åvanför.
När jag kollar på dvd/bluray så kör jag i expert läge med samma inställningar som hembiotidningen nr6 som också är postade ett par sidor bak -5 hack på kontrasten.

Ett tips är att dra ner kontrast till 50-60 och lägga dig standard,film eller spel läget de första veckorna du använder tv-n då plasmor kan vara lite känsliga i början.

Postad 01 augusti 2008 - 09:54

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

• 1 973 inlägg
  • 0

Testa ta film läge. och se om du gillar det eller inte :( så enkelt.

Aja Köp LG PG6000 mathias carl om du vill se film och tv tittande mycket utan att ghosting berör dig som måste tvättas ganska ofta. Annars Pz80 som har sänkts redan i pris ett par hundra lappar och snart e i din prisklass (1000 kr kvar bara) .
Om detta är din första teve och du orkar tvätta bort ghosting så borde du nog satsa på denna för du gillade ju designen mycket. Mvh

Då är du igång igen och pratar om saker du inte har koll på, just vid tv och film behöver du inte "tvätta" osv utan när du spelar tv-spel ett par timmar i sträck så är det bra om man är PETIG att slå över till en tv kanal som visar rörliga bilder och på så sett bli av med gosting där de statiska bilderna varit. ;)

Postad 01 augusti 2008 - 11:23

Martin K
  • Martin K
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Då är du igång igen och pratar om saker du inte har koll på, just vid tv och film behöver du inte "tvätta" osv utan när du spelar tv-spel ett par timmar i sträck så är det bra om man är PETIG att slå över till en tv kanal som visar rörliga bilder och på så sett bli av med gosting där de statiska bilderna varit. B)

....Och så var pajkastningen igång igen.... :lol:

Postad 01 augusti 2008 - 21:54

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1 554 inlägg
  • 0
Yepp =) :lol:

Postad 01 augusti 2008 - 22:13

DaManne
  • DaManne
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Hej just filmläge har jag inte sett någon skillnad på med av eller på,så det kvittar enligt mig...
inställning för svart nivå kan du ställa på LÅG och gamma ska stå i MELLAN ett tips för brusreduceringen är av.
När jag kollar på vanlig digital tv så utgår jag från filmläget och skickar kontrast till 70 skärpa till 30 och de andra inställningarna åvanför.
När jag kollar på dvd/bluray så kör jag i expert läge med samma inställningar som hembiotidningen nr6 som också är postade ett par sidor bak -5 hack på kontrasten.

Ett tips är att dra ner kontrast till 50-60 och lägga dig standard,film eller spel läget de första veckorna du använder tv-n då plasmor kan vara lite känsliga i början.

ok. kan inte ändra "Svart nivå" Den står på Auto och går inte att ändra på??

Postad 01 augusti 2008 - 22:33

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

• 1 973 inlägg
  • 0

Ok, det har jag möjlighet till i alla lägen (film,användare och expert tex) har du analog sändning(antenn sladd till tv-n) eller digital (box) jag har digital, kanske något sådant som spökar?
Det borde gå i expert läget och framförallt lär det gå om du är på någon hdmi eller scart ingång.Kolla det ifall du är på AV1 eller 2, alternativ antenn ingången och digitalbox eller inte.

Marco : Det är ingen pajkastning utan jag försöker hålla en så korrekt info om pg6000 som det är möjligt!

Postad 02 augusti 2008 - 01:45

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1 554 inlägg
  • 0
Okay tix . visat en dålig sida av mig själv på denna tråd , ber om ursäkt . Nu e de off att nana och drömma gött om den mysiga vintern och mitt nybyggda bio rum jag längtar till visa er alla och dig på minhembio B)

LG PG6000 har jag själv lust att köpa. Skulle passa mig perfekt utom en sak. Ghostingarna . Är det så himla enkelt att få på ett par minuter tv tittande eller e de folk som gastar bullshi¤ ?

:lol:

Om det inte är såå enkelt efter rejäl inkörning av typ 10% i kontrast och 10% ljusstyrka, göra den så optimerad de går så köper jag den gärna i höstas.
Men då vill jag gärna ni ska berätta mer om ghostingen för mig :P Kommer enbart 100% se TV , FILM och nån enstaka gång koppla in datorn och se simpsons avsnitt. Inget mera. Inga statiska bilder osv :D

Tack , Mvh

Postad 02 augusti 2008 - 08:39

16
  • 16
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Det går bara att ändra svartnivån via HDMI kabel,det funkar inte med scart

Postad 02 augusti 2008 - 08:49

DaManne
  • DaManne
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Ok, det har jag möjlighet till i alla lägen (film,användare och expert tex) har du analog sändning(antenn sladd till tv-n) eller digital (box) jag har digital, kanske något sådant som spökar?
Det borde gå i expert läget och framförallt lär det gå om du är på någon hdmi eller scart ingång.Kolla det ifall du är på AV1 eller 2, alternativ antenn ingången och digitalbox eller inte.

Marco : Det är ingen pajkastning utan jag försöker hålla en så korrekt info om pg6000 som det är möjligt!

Hej Tix. Kollade och väljer jag "antenn" (har boxer ihuset, använder den inbyggda digitalläsaren) så kan man inte ändra, kollar jag på film, (komponent för tillfälet) så går det att ändra. Men det är kanska som det ska vara?

Postad 02 augusti 2008 - 10:27

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

• 1 973 inlägg
  • 0

Det går bara att ändra svartnivån via HDMI kabel,det funkar inte med scart

Jag kan garanterat ändra svart nivå( LÅg eller Hög) på av1 där min scart anslutna digi box är ansluten, hur har du kommit fram till det?

DaManne :Det verkar så ja, när den inbyggda boxen används så är svartnivå låst medans om du testar en extern så är svartnivån inte låst. Någon kanske kan det bättre förklara bättre men det verkar som en rimlig förklaring.

Marco : Om det hade blivit gosting på ett par minuter då hade det ploppat upp trådar om det hela tiden och missnöjet hade varit kraftigt :( vilket det inte är nu, dock var förra modellen känd för att gosta lätt.

Postad 02 augusti 2008 - 12:15

16
  • 16
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Jag kan garanterat ändra svart nivå( LÅg eller Hög) på av1 där min scart anslutna digi box är ansluten, hur har du kommit fram till det?

DaManne :Det verkar så ja, när den inbyggda boxen används så är svartnivå låst medans om du testar en extern så är svartnivån inte låst. Någon kanske kan det bättre förklara bättre men det verkar som en rimlig förklaring.

Marco : Om det hade blivit gosting på ett par minuter då hade det ploppat upp trådar om det hela tiden och missnöjet hade varit kraftigt :( vilket det inte är nu, dock var förra modellen känd för att gosta lätt.

Kan inte ändra svartnivån från digitalboxen med scart men dvd med HDMI då funkar det. Blev förbannad när jag kunde ändra svärtan hos Onoff när jag var där o kollade ringde då Lg o enligt tekniker ska det bara funka med HDMI o det var det på Onoff,Har nu varit bakom tven o kollat o kan inte ändra svärtan hur jag än gör men som sagt det funkar när jag kör genom dvden

Redigerat av 16, 02 augusti 2008 - 13:32.

Postad 02 augusti 2008 - 14:51

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

• 1 973 inlägg
  • 0
jag gick nyss själv och kollade lite och jag kan ändra svartnivå i alla de 7 bildlägerna typ livfull ,spel och expert osv detta med en scart ansluten digital box från tele2 .
Det finns ju en del inställningar i menyernna med olika lås alternativ typ föräldrar lås osv mitt tips är att kolla i de menyerna och se ifall det finns några lås.Väldigt långsökt men om jag kan så borda andra kunna, jag köpte tv-n i slutet på Mars om det nu kan betyda något i fimwire osv.

Postad 02 augusti 2008 - 17:46

16
  • 16
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

jag gick nyss själv och kollade lite och jag kan ändra svartnivå i alla de 7 bildlägerna typ livfull ,spel och expert osv detta med en scart ansluten digital box från tele2 .
Det finns ju en del inställningar i menyernna med olika lås alternativ typ föräldrar lås osv mitt tips är att kolla i de menyerna och se ifall det finns några lås.Väldigt långsökt men om jag kan så borda andra kunna, jag köpte tv-n i slutet på Mars om det nu kan betyda något i fimwire osv.

Jäkligt mysko kanske det beror på att boxen är för gammal, dryga sex år (nokiabox canaldigital),finns ej HDMI bara scart på boxen o scarten är av bästa kvalisort

Postad 02 augusti 2008 - 18:44

DaManne
  • DaManne
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Ok allt e nog som de ska, beror nog på källan och olika ingångar och så...

Postad 04 augusti 2008 - 08:36

DaManne
  • DaManne
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Hej igen. Lite frågor om "Ghosting" Som sagt så köpte jag ju mig en PG6000 42 för ca 1 vecka sedan, har läst en hel del om Ghosting här, nu undrar jag om det är normalt och om det är något som man ska acceptera? är det något som kommer att fösvinna när tv-n är innkörd? Tycker att min ghostar väldigt lätt, räcker jag går in i någon meny så kan jag se "avtryck" eller om jag kollar på film så kan man se var texten varit (om man kollar på sådant format och har svart kant nertill)

Tycker inte det är något problem det försvinner ju och så, men undrar om det är normalt, om ni som har andra märken upplever samma sak? eller är det typiskt för LG?

Redigerat av DaManne, 04 augusti 2008 - 08:38.

Postad 04 augusti 2008 - 12:59

discoduck88
  • discoduck88
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Ja det är mycket mer typiskt för LG än till exempelvis Pioneer G8 & G9 som inte alls är lika känsliga för ghosting.

Postad 04 augusti 2008 - 18:56

16
  • 16
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Hej igen. Lite frågor om "Ghosting" Som sagt så köpte jag ju mig en PG6000 42 för ca 1 vecka sedan, har läst en hel del om Ghosting här, nu undrar jag om det är normalt och om det är något som man ska acceptera? är det något som kommer att fösvinna när tv-n är innkörd? Tycker att min ghostar väldigt lätt, räcker jag går in i någon meny så kan jag se "avtryck" eller om jag kollar på film så kan man se var texten varit (om man kollar på sådant format och har svart kant nertill)

Tycker inte det är något problem det försvinner ju och så, men undrar om det är normalt, om ni som har andra märken upplever samma sak? eller är det typiskt för LG?

Hade såna problem också när skärmen var ny men det har blivit mycket bättre,nu är det endast textremsorna som syns svagt i nederkant om man anstränger sej för att se dom,förutom det är jag tvärrnöjd med skärmen,har inte haft någon som helst inkörning av skärmen har bara kört fullt skaft från början

Postad 04 augusti 2008 - 19:41

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

• 1 973 inlägg
  • 0

Gostingen minskade för mig tex där en statisk varvräknare som räknar ner varven på ett formel 1 lopp var kunde man svagt se att det gostade i början.
Lika så menyerna såg man ganska lätt mot svart bakgrund det har minskat nu, medans statiska varvräknaren ger ingen gosting alls längre.LG är kända för att ha gostat mycket innan framförallt på förra årets modeller men har blivi mycket bättre till i år,bara att tacka och buga :(

Ett tips är att sänka kontrast till runt 50-55 i början och lägga sig i film-läget för att köra in tv-n i kanske 200 timmar.Det finns också postade inlägg några sidor bak om inställning för hdmi anslutning till tex ps3 eller annan dvd/bluray spelare från hembiotidningen.Klart bästa inställningen jag hittat än så länge.

Mycket märkligt att svartnivån inte går att ändra för vissa, har ni testat AV1 med scart anslutningen ,eller pillat bort något lås i de mer allmänna menyerna?

Postad 05 augusti 2008 - 02:55

DaManne
  • DaManne
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Skönt att höra! Läste på nätet att det brukar bli bättre med Ghosting när Fosforen i skärmen har coolat ner sig lite :( För övrigt är jag super nöjd med denna tv! betalade 9690:- så för dom pengarna är jag kanon nöjd! Sen gör det ju inget att Den är klart snyggast!!

Va och köpte en ny dvd i dag Sony DVP-NS708H verkar ok. Klar förbättring mot att kolla på film med min gammla X-box!

Ha det.

Redigerat av DaManne, 05 augusti 2008 - 07:35.

Postad 07 augusti 2008 - 21:21

Unregistereddb375774
  • Unregistereddb375774
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Hej !
Jag är helt ovetande om detta med plasmaTV, men har nu för avsikt att byta min feta 32" mot en 50" plasma och har fattat tycke för PG6000 50. Efter att läst samtliga inlägg i denna tråden så har jag rätt många funderingar/frågor som jag nu hoppas få hjälp med att reda ut.

Jag bor i villa och har Boxerabonemang och box utan HDMI, endast två scart.
Kommer med största sannolikhet att till 95 % bara kolla på vanlig Tv samt film från DVD.

1: måste man hålla på och justera inställningar så fort man byter signalkälla för att få en acceptabel bild tex vid byte från vanligt TV tittande till DVD eller rent av vid bara kanalbyte ?
2: Vad är "judder" ?
3: 100 hz eller inte gör det lika stor skillnad på Plasma som det gör på "FET" TV 32" ?
4: Tv marknadsförs starkt med massa lullull som div bildförbättringsprylar, hög kontrast osv, då tycker jag det verkar skumt att man i detta forumet rekomenderar att stänga av alla bilförbättringsprylar samt ställa ner diverse inställningar som tex kontrast och ljusstyrka mm . varför gör ni på detta viset ?
5: Ingen säljare jag har pratat med har nämnt något om inkörning av Tvn, är det verkligen nödvändigt ? står heller inte mycket om detta fenomen i diverse tester.

Som ni kanske förstår så är jag definitivt inte någon "expert" på området så ha tålamod. ;)

Eftersom det nu är ett bra tag sedan denna tråden startades så undra jag nu om ni som haft/har dessa omtalade Ghosts fortfarande har dessa problem, eller har det efter förmodligen många 100 timmars äntligen försvunnit ?

Postad 08 augusti 2008 - 20:33

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

• 1 973 inlägg
  • 0

Hej !
Jag är helt ovetande om detta med plasmaTV, men har nu för avsikt att byta min feta 32" mot en 50" plasma och har fattat tycke för PG6000 50. Efter att läst samtliga inlägg i denna tråden så har jag rätt många funderingar/frågor som jag nu hoppas få hjälp med att reda ut.

Jag bor i villa och har Boxerabonemang och box utan HDMI, endast två scart.
Kommer med största sannolikhet att till 95 % bara kolla på vanlig Tv samt film från DVD.

1: måste man hålla på och justera inställningar så fort man byter signalkälla för att få en acceptabel bild tex vid byte från vanligt TV tittande till DVD eller rent av vid bara kanalbyte ?

2: Vad är "judder" ?

3: 100 hz eller inte gör det lika stor skillnad på Plasma som det gör på "FET" TV 32" ?

4: Tv marknadsförs starkt med massa lullull som div bildförbättringsprylar, hög kontrast osv, då tycker jag det verkar skumt att man i detta forumet rekomenderar att stänga av alla bilförbättringsprylar samt ställa ner diverse inställningar som tex kontrast och ljusstyrka mm . varför gör ni på detta viset ?

5: Ingen säljare jag har pratat med har nämnt något om inkörning av Tvn, är det verkligen nödvändigt ? står heller inte mycket om detta fenomen i diverse tester.

Som ni kanske förstår så är jag definitivt inte någon "expert" på området så ha tålamod. ;)

Eftersom det nu är ett bra tag sedan denna tråden startades så undra jag nu om ni som haft/har dessa omtalade Ghosts fortfarande har dessa problem, eller har det efter förmodligen många 100 timmars äntligen försvunnit ?

fråga 1
Nej du gör inställning som passar din dvd 1 gång sen sparas den tills du ändrar samma för din digital tv och den ingången som används tex AV1 eller 2, ett tips är om du köper tv-n att använda den inbyggda boxen i tv-n då slipper du en scart ansluten box.

2.Judder kan uppstå vid blu ray inte vid digital tv och dvd, då används 24 bilder på sek och de ska dubblas eller tripplas helst för ryck fri film vid tex panoreringar detta ska INTE Pg6000 klara men jag har inte sett av juddret mer än 1 till 2 ggr per blu ray film och då te det sig som som gammalt hederligt hack i sidled vid panoreringar så jag lider mindre av det än jag trodde att jag skulle göra :rolleyes:

3.Kan inte svara på frågan riktigt men 100 hz eller inte så är Pg6000 en utav de bättre tv-s vid panoreringar och behöver en riktigt dålig tv3 komprimering för att det ska bli suddigt eller hackigt vid snabba panoreringar.Annars existerar inte hack och annat hyss på denna tv vid panoreringar.

4.Att tänka på med denna tv är att stänga av brusreducering och xd-kontrast just för mindre artefekter och felvisande färger, inget att hänga upp sig på dock så finns det skräck exempel som tex pappas philips 7562d? där det finns uppåt 5 bildförbättare som är mer eller mindre bra.....ljusstyrkan ligger bra från fabrik runt 50 utav 100 medans även en blind ser att kontrast på max ger en tokig bild ;) runt 70- 75 beroende ifall det är digital tv eller dvd/bluray man kollar på även skärpa ska ner till runt 30 utav 100.

5:Inkörning eller inte men cellerna kändes ganska färska när jag satte på tv-n i det dynamiska läget första ggn så det blev inkörning för mig det är även ett bra sätt att vänja sig vid en korrekt(are) bild vilket man tjänar på i längden.
Gosting finns vid statiska bilder fortfarande men har minskat som exempel så såg jag gosting vid ett DTM-lopp där mätaren för placering var upp länge,det ser jag inte längre efter snart 4 månader trots högre kontrast.
Bra är att det finns inbyggd skärm rengöring som visar en hel vit bild och efter 5 min så är gosting från ett tv-spel borta.

Där blev säkert någon fråga lite klarare, ett tips är att söka på pg6000 i 50 tum på prisjakt och läsa andra ägares betyg osv .

Redigerat av Unregistered1df9a6f7, 08 augusti 2008 - 20:35.

Postad 09 augusti 2008 - 00:03

Unregistereddb375774
  • Unregistereddb375774
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Tack TIX för dina svar
Jag har som sagt var läst nästan allt jag kan hitta på både prisjakt och detta forum och det verkar som det är ghosting som folk klagar på mest.
Då jag aldrig har sett nåt som ghosting så har jag ingen riktig uppfattning om hur störande detta skulle kunna vara.
Dock lite oroväckande att det finns folk som har ghosting i form av vita fält där textremsan visas, jag kommer ju som sagt var för det mesta titta på helt vanlig digitaltv sändning vilken väldigt ofta är textad.
Har du dessa ghostingfält ?

Det kommenteras en hel del om att det inte förekommer ghosting alls på Pannasonic plasma, stämmer det tror du eller har alla märken lika mycket/lite av detta problem ?

Läste även att det förkommer nåt som jag tror de kallade lypsynq, typ att det var nån fördröjning på bild kontra ljud är detta nåt du märkt ?

Man får ju värsta beslutsångesten ju då det för mig är en avsevärd summa stålar.

Sen undra jag också om du vet vad 17 det betyder att när det står i specen "Pixelmappning via HDMI-ingången" ?

Det står även i specen att den har en maximal kontrast på 400:1 och det är ju fruktansvärt lågt jämfört med tex Panna TH-50PX8 som har 10000:1 är det möjligt ?

Som du märker är jag ingen expert på området :rolleyes:

Postad 12 augusti 2008 - 15:10

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1 554 inlägg
  • 0
Lgs kontrast är 30 000:1 och ansi kontrast på 400:1

Panasonics kontrast är 10 000:1 och 600:1 ansi.

Postad 18 augusti 2008 - 21:08

Bofredrik
  • Bofredrik
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Har någon egentligen fått bättre bild på LG6000 genom att använda andra inställningar än de ni själva med ögonen kan få fram. Jag har prövat en del inställningar som har givets i denna tråd, och senasts de som gavs i HemmaBio Nr 6, juni 2008. Min slutstats är kort: Skit, det ser nästan så illa ut som i affärerna. Och, jo jag har en väldigt bra DVD.
Mina slutsatser är
1) Köp ingen special DVD för inställningar. Jag gjorde det och det var bortkastade pengar.
2) Ingen TV har någonsin gett bättre bild i bildläge varm.
3) Alla LG förinställningar är usla eller bara dåliga. De är till för affären möjligen
4) Glöm expert inställningar, om de ser halvbra ut via HDMI, ser det förkräckligt ut via scart.
5) Glöm dyra kalibreringar, använd förnuftet, gör en vanlig tjock-tv inställning. Och få en fantastisk bild, köp en bättre DVD om ni inte gillar bilden.

Det är möjligt att det finns riktiga experter som kan göra underverk med din DVD och ljuset i ditt rum, men faen trot.

Kom ihåg att det är faktiskt ett förvinnande litet antal människor som har gulsot eller har supit till näsan är alldeles röd, och att Keira Nigthly är en engelsk skådespelare, dvs hon har blek hy, ingen solbränna.

Postad 19 augusti 2008 - 22:20

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

• 1 973 inlägg
  • 0

Har någon egentligen fått bättre bild på LG6000 genom att använda andra inställningar än de ni själva med ögonen kan få fram. Jag har prövat en del inställningar som har givets i denna tråd, och senasts de som gavs i HemmaBio Nr 6, juni 2008. Min slutstats är kort: Skit, det ser nästan så illa ut som i affärerna. Och, jo jag har en väldigt bra DVD.
Mina slutsatser är
1) Köp ingen special DVD för inställningar. Jag gjorde det och det var bortkastade pengar.
2) Ingen TV har någonsin gett bättre bild i bildläge varm.
3) Alla LG förinställningar är usla eller bara dåliga. De är till för affären möjligen
4) Glöm expert inställningar, om de ser halvbra ut via HDMI, ser det förkräckligt ut via scart.
5) Glöm dyra kalibreringar, använd förnuftet, gör en vanlig tjock-tv inställning. Och få en fantastisk bild, köp en bättre DVD om ni inte gillar bilden.

Det är möjligt att det finns riktiga experter som kan göra underverk med din DVD och ljuset i ditt rum, men faen trot.

Kom ihåg att det är faktiskt ett förvinnande litet antal människor som har gulsot eller har supit till näsan är alldeles röd, och att Keira Nigthly är en engelsk skådespelare, dvs hon har blek hy, ingen solbränna.

Till ps3 an så ger faktiskt hembio (Nr6) inställningen riktigt bra bild hemma hos mig men den blir tokig på scart ansluten källa det jag har gjort är att jag sänkte kontrasten till 75 sen satt den via ps3 då. Till digital tv från scarten kör jag läge film med sänkt skärpa och kontrast på 70 vilekt ger bra bild med, nu vet jag inte hur länge du kört med dessa inställningar men testa en vecka och sen tillbaka till den hemma "fixade" inställningen då märker du vilken som känns bäst.

Postad 28 augusti 2008 - 10:33

Osires
  • Osires
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Jag undrar hur den är med Xboxspel som Battlefield Bad Company, COD4, m.m där det är mycket rörelse? Klarar LCD det mycket bättre eller är skillnaden hyffsat liten? Är ingen sådär jättekänslig person så det spelar ingen roll om det finns lite ghosting men bara det inte e rejäla spår.

För dem som haft tv:n ett tag nu, hur är det med ghosting. Blir det direkt när ni haft en statiskt bild uppe en kort stund eller känner ni av det mindre å mindre? Tänker på 50" PG6000.

Postad 05 september 2008 - 10:59

rayko
  • rayko
  • Mästare

• 3 653 inlägg
  • 0
Någon som vet hur många Watt 50 tummaren drar? Det är olika från sida till sida.

I alla fall så undrar jag om det går att kolla 1080P material med den här Plasman? Enligt den här sidan så säger dem att det inte går: http://reviews.cnet....296359-2,00.htm

Redigerat av rayko, 05 september 2008 - 12:47.

Postad 05 september 2008 - 14:55

Unregistered7c4f906d
  • Unregistered7c4f906d
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Hmm, var länge sedan jag var inne och läste denna tråd eller skrev över huvud taget....jag gjorde en proffskalibrering av TV'n innan sommaren och lovade att återkomma med resultatet men har inte hunnit/glömt bort det. Sorry för det men nu tänkte jag i alla fall dela med mig av mina erfarenheter med LG'n.

I våras köpte jag "allt nytt":

- LG 50 PG6000
- PS3
- Onkyo TX-SR805
- Miller & Kreisel 750 MK II THX SELECT System
- CanalDigital med inspelningsbar HD-box

Allt detta är kopplat via Onkyon med HDMI. Innan hade jag en 32" tjockTV precis som MAX Pappa.

Redan när jag fick upp TV'n temporärt och körde analog signal in så tyckte jag att TV'n var helt OK. När jag till slut fick upp allt på väggen och kopplade in PS3 och HD digitalboxen så var det helt enkelt WOW! Jag tyckte bilden var riktigt bra när jag körde Bluray och HD kanaler från CanalDigital. Nu ska det tilläggas att jag inte är någon gammal erfaren bildräv och jag stör mig inte på petitesser som de flesta verkar göra på forumet :) men är ändå hyfsat kräsen.

Den berömda ghostingen finns även om den blir mindre och midre ju mer TV'n används. Jag upplever den dock inte som något problem eftersom den försvinner så fort man byter kanal eller liknande. Visst kan man säkert pressa TV'n och letar man verkligen efter ghostingproblem (och står nära TV'n) så kan man säkert irritera sig på det. Jag sitter ca 3 meter från och upplever inga problem med det. Problemet med många på forumet verkar vara att de snarar letar problem och dissar istället för att faktiskt njuta av det bra med TV'n. Återigen så väljer jag att lägga till en :)

Den perfekta TV'n finns inte, det är bara att inse....

Åter till kalibreringen. Jag använde mig av läget FILM till det mesta innan kalibreringen och tyckte som sagt att bilden var bra. Kompisar och bekanta som var förbi var oerhört imponerade av bilden och undrade vad det var för TV osv. Eftersom jag var såpass nöjd började jag fundera om det verkligen var värt att ta en proffs-kalibrering men eftersom jag redan hade betalt för den så var det ju lika bra att ta den och återigen så fick jag en WOW-upplevelse. TV'n blev mycket bättre efter kalibreringen och bilden är grym. Jag kan åter nämna att jag inte var särskilt bilderfaren innan jag köpte TV'n men har sedan dess blivit avsevärt mer kunnig och intresserad av bild och jämför nu med allt jag kan :-)

Min dom är att det är värt varenda öre att proffskalibera TV'n om man har rätt indata. Jag kör allt via HDMI och desutom tittar jag så mycket som möjligt på HD-kanalerna (Fotbolls EM & OS var helt fantastiskt i HS) och BluRay. Jag kan tyärr inte svara för om det är värt det med en gammal box med endast SCART som i MAX Pappas fall.

Domen jag får av kompisar och annat löst folk som varit här och tittar är normalt: "fan jag skulle inte kommit hit, nu bara måste jag också köpa nya prylar. Jäklar vilken bra bild du har!" :lol:

Man kan skriva spaltmeter om TV'n men nu måste jag tyvärr iväg. Ha en trevlig helg allihopa!

Gå gärna in och titta i galleriet på mitt bygge.

Postad 05 september 2008 - 15:00

rayko
  • rayko
  • Mästare

• 3 653 inlägg
  • 0
Bra, då är det denna TV som är i mina ögon nu. Hur bra är den på att visa 1080P material som PS3 blu-ray tex?

Postad 05 september 2008 - 21:06

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

• 1 973 inlägg
  • 0

Hmm, var länge sedan jag var inne och läste denna tråd eller skrev över huvud taget....jag gjorde en proffskalibrering av TV'n innan sommaren och lovade att återkomma med resultatet men har inte hunnit/glömt bort det. Sorry för det men nu tänkte jag i alla fall dela med mig av mina erfarenheter med LG'n.

I våras köpte jag "allt nytt":

- LG 50 PG6000
- PS3
- Onkyo TX-SR805
- Miller & Kreisel 750 MK II THX SELECT System
- CanalDigital med inspelningsbar HD-box

Allt detta är kopplat via Onkyon med HDMI. Innan hade jag en 32" tjockTV precis som MAX Pappa.

Redan när jag fick upp TV'n temporärt och körde analog signal in så tyckte jag att TV'n var helt OK. När jag till slut fick upp allt på väggen och kopplade in PS3 och HD digitalboxen så var det helt enkelt WOW! Jag tyckte bilden var riktigt bra när jag körde Bluray och HD kanaler från CanalDigital. Nu ska det tilläggas att jag inte är någon gammal erfaren bildräv och jag stör mig inte på petitesser som de flesta verkar göra på forumet :) men är ändå hyfsat kräsen.

Den berömda ghostingen finns även om den blir mindre och midre ju mer TV'n används. Jag upplever den dock inte som något problem eftersom den försvinner så fort man byter kanal eller liknande. Visst kan man säkert pressa TV'n och letar man verkligen efter ghostingproblem (och står nära TV'n) så kan man säkert irritera sig på det. Jag sitter ca 3 meter från och upplever inga problem med det. Problemet med många på forumet verkar vara att de snarar letar problem och dissar istället för att faktiskt njuta av det bra med TV'n. Återigen så väljer jag att lägga till en :lol:

Den perfekta TV'n finns inte, det är bara att inse....

Åter till kalibreringen. Jag använde mig av läget FILM till det mesta innan kalibreringen och tyckte som sagt att bilden var bra. Kompisar och bekanta som var förbi var oerhört imponerade av bilden och undrade vad det var för TV osv. Eftersom jag var såpass nöjd började jag fundera om det verkligen var värt att ta en proffs-kalibrering men eftersom jag redan hade betalt för den så var det ju lika bra att ta den och återigen så fick jag en WOW-upplevelse. TV'n blev mycket bättre efter kalibreringen och bilden är grym. Jag kan åter nämna att jag inte var särskilt bilderfaren innan jag köpte TV'n men har sedan dess blivit avsevärt mer kunnig och intresserad av bild och jämför nu med allt jag kan :-)

Min dom är att det är värt varenda öre att proffskalibera TV'n om man har rätt indata. Jag kör allt via HDMI och desutom tittar jag så mycket som möjligt på HD-kanalerna (Fotbolls EM & OS var helt fantastiskt i HS) och BluRay. Jag kan tyärr inte svara för om det är värt det med en gammal box med endast SCART som i MAX Pappas fall.

Domen jag får av kompisar och annat löst folk som varit här och tittar är normalt: "fan jag skulle inte kommit hit, nu bara måste jag också köpa nya prylar. Jäklar vilken bra bild du har!" :D

Man kan skriva spaltmeter om TV'n men nu måste jag tyvärr iväg. Ha en trevlig helg allihopa!

Gå gärna in och titta i galleriet på mitt bygge.

Jag känner igen mig i det mesta du skriver ,då utan kalibrering ens , Lite löjligt när icke ägare/tittare snackar om dålig svärta ,gosting osv när det är helt grym bild när man skickar på ps3 an och matar i en blu-ray även dvd räcker för det mesta för en mycket bra bild upplevelse och tro det eller ej på min 42" ger scart ansluten digital tv en både skarp och flimmer fri bild jämfört med många tv-s ute i hus hållen :)

Det hade varit kul om du kunde skriva ner dina inställningar efter just ditt rum och din kalibrering och jämföra med hembiotidningens förslag på inställning till ps3!
Stilig anordning du ordnat till din 6000!!

Postad 08 september 2008 - 09:25

Unregistered7c4f906d
  • Unregistered7c4f906d
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

Bra, då är det denna TV som är i mina ögon nu. Hur bra är den på att visa 1080P material som PS3 blu-ray tex?

Jag tycker den är alldeles utmärkt på att visa 1080p-material. Som sagt, när jag drar på HD-TV (visserligen inte 1080p) eller BluRay så blir folk vansinnigt imponerande, inklusive mig själv :D

Det hade varit kul om du kunde skriva ner dina inställningar efter just ditt rum och din kalibrering och jämföra med hembiotidningens förslag på inställning till ps3!

Jag ska kolla detta så fort jag kan och återkommer.

Stilig anordning du ordnat till din 6000!!

Tackar! Som jag sa är till och med frugan nöjd :P

Postad 09 september 2008 - 17:03

sammons
  • sammons
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
nu SKA jag köpa en.... definitivt, var o titta idag, helt klart bättre än samsungens a656 (i mina ögon) :(

Postad 10 september 2008 - 07:55

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2 346 inlägg
  • 0
Tycker tv:n fortfarande är bra. Dock så tycker jag LG varit riktigt missvisande i sin marknadsföring av denna tv.
Förmodligen så insåg dem att det var lättare att släppa en ny tv för ung samma pris fast full hd än att fixa de problem som faktiskt finns med PG 6000.

Postad 10 september 2008 - 11:44

rayko
  • rayko
  • Mästare

• 3 653 inlägg
  • 0

Tycker tv:n fortfarande är bra. Dock så tycker jag LG varit riktigt missvisande i sin marknadsföring av denna tv.
Förmodligen så insåg dem att det var lättare att släppa en ny tv för ung samma pris fast full hd än att fixa de problem som faktiskt finns med PG 6000.

Så vad är det för problem med denna TV?

Postad 10 september 2008 - 17:42

MB7726
  • MB7726
  • Lärjunge

• 273 inlägg
  • 0
Fick byta tv idag och lämnade in min LG 50PB65 och tog 50PG6000 istället.
Märker inget större problem med ghosting på denna modellen.
Det är bara att skruva ner inställningarna till en mer normal nivå efter tycke och smak.
Håller på att pillar med tv'n just nu :-)

Någon som kan posta sina inställningar här eller starta en ny tråd med endast inställningar för att hålla tråden ren.

Redigerat av MB7726, 10 september 2008 - 17:43.

Postad 10 september 2008 - 19:52

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

• 1 973 inlägg
  • 0

Fick byta tv idag och lämnade in min LG 50PB65 och tog 50PG6000 istället.
Märker inget större problem med ghosting på denna modellen.
Det är bara att skruva ner inställningarna till en mer normal nivå efter tycke och smak.
Håller på att pillar med tv'n just nu :-)

Någon som kan posta sina inställningar här eller starta en ny tråd med endast inställningar för att hålla tråden ren.

Kolla från cirka 10 sidor bak och fram till nu då hittar du ett förslag som borde vara bra från en tidning iaf med hdmi källa som en ps3.
Annars har jag läst film läget ska vara bra och av med xd kontrast och brusreducering mellan gamma och låg svart nivå minns jag.

Postad 10 september 2008 - 20:39

MB7726
  • MB7726
  • Lärjunge

• 273 inlägg
  • 0

Kolla från cirka 10 sidor bak och fram till nu då hittar du ett förslag som borde vara bra från en tidning iaf med hdmi källa som en ps3.
Annars har jag läst film läget ska vara bra och av med xd kontrast och brusreducering mellan gamma och låg svart nivå minns jag.

Läste det tidigare. Det är säkert en bra grund att börja med.

Postad 13 september 2008 - 16:12

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2 346 inlägg
  • 0
Börjar bli galen på att min son tycker det är kul att stänga av och på tv:n och undrar om jag kan koppla bort "knappen" och istället ersätta med en strömbrytare på sladden på ett enkelt sätt?

Tror ni elektroniken tar stryk om den stängs av och på omedelbart efter vart annat?

Postad 13 september 2008 - 17:30

16
  • 16
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Börjar bli galen på att min son tycker det är kul att stänga av och på tv:n och undrar om jag kan koppla bort "knappen" och istället ersätta med en strömbrytare på sladden på ett enkelt sätt?

Tror ni elektroniken tar stryk om den stängs av och på omedelbart efter vart annat?

Verkar enklare att att säga åt killen att ge fan i knappen eller om han såpass liten så att han inte förstår då får man sätta gränser,skulle inte rekomendera att börja skruva med teven

Redigerat av 16, 13 september 2008 - 17:32.

Postad 13 september 2008 - 17:44

ichbineinberliner
  • ichbineinberliner
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
En snabb fråga!

Tänkte koppla hörlurar till tv'n idag för att inte störa tjejen när hon plugga. Tog bilen o köpte trådlösa hörlurar från Philips men till min stora förvåning så verkar inte min kära tv ha någon 3.5 ljudutgång?? Stämmer det eller är jag helt blind?? Vet att den har optisk ut men det hjälper inte mig!

Finns det någon annan lösning? Och är det vanligt att det inte finns 3.5 jack? Trodde det var standard...

Postad 13 september 2008 - 18:37

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2 346 inlägg
  • 0

Verkar enklare att att säga åt killen att ge fan i knappen eller om han såpass liten så att han inte förstår då får man sätta gränser,skulle inte rekomendera att börja skruva med teven

Snart 15-månader.....

Postad 14 september 2008 - 08:26

Unregistered9c302545
  • Unregistered9c302545
  • Användare

• 152 inlägg
  • 0

En snabb fråga!

Tänkte koppla hörlurar till tv'n idag för att inte störa tjejen när hon plugga. Tog bilen o köpte trådlösa hörlurar från Philips men till min stora förvåning så verkar inte min kära tv ha någon 3.5 ljudutgång?? Stämmer det eller är jag helt blind?? Vet att den har optisk ut men det hjälper inte mig!

Finns det någon annan lösning? Och är det vanligt att det inte finns 3.5 jack? Trodde det var standard...

Det verkar inte som det. Märkligt hur de drar in på de mest grundläggande prylar.

http://nordic.lge.co...50pg6000.jhtml#

3 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.