Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony VPL-XW5000ES, VPL-XW7000ES

1063 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony VPL-XW5000ES 4K (Projektorer) 1 (0) 59 900:-
Sony VPL-XW7000ES 4K (Projektorer) 1 (0) 154 900:-
1 relaterade trådar

#151

Postad 29 juni 2022 - 19:04

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0

Dom har även xw7000 billigast. Säkert något som är galet.



#152

Postad 30 juni 2022 - 06:44

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 738 inlägg
  • 0

Varför galet , den ligger med satt pris o en kollega la en beställning och fick ett ordererkännande med detta pris , kan inte se problemet ? 



#153

Postad 30 juni 2022 - 09:58

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 738 inlägg
  • 0

Jepp bara att beställa där till lågt o trevligt pris , min kollega kontakta dem , allt stämmer  :D

 

Sådär beställt o klart "tjänade" 6000 kr .... 


Redigerat av nyborjare, 30 juni 2022 - 12:38.


#154

Postad 01 juli 2022 - 09:09

Anton
  • Anton
  • Forumräv

  • 740 inlägg
  • 0
Ni som köper XW5000

Hur tänker ni angående linsminnet?
Kommer ni zooma om osv? Eller hur kommer ni lösa det?

#155

Postad 01 juli 2022 - 10:11

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 738 inlägg
  • 0

Själv tänker jag att jag "bara" kör en bildstorlek så för mig är det ingen fråga, men kanske för andra .

 

Har fått OE nu . lite leveranstid men helt ok ändå till det priset , får verkligen andra butiker beställningar när man ligger så mkt högre ? 



#156

Postad 01 juli 2022 - 13:08

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 042 inlägg
  • 0

Ni som köper XW5000

Hur tänker ni angående linsminnet?
Kommer ni zooma om osv? Eller hur kommer ni lösa det?

Den är ganska besvärlig att justera så vill man köra XW5000ES mot en duk i cinemascope så får man allt vara en tålmodig person :)

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#157

Postad 01 juli 2022 - 13:14

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 042 inlägg
  • 2

 

Har fått OE nu . lite leveranstid men helt ok ändå till det priset , får verkligen andra butiker beställningar när man ligger så mkt högre ? 

Jag tror de flesta som köper så här dyra prylar kontaktar sin butik där man helst vill handla och diskuterar priset. Det är i alla fall vad jag hoppas att mina kunder gör när sådana här lägen uppstår. Hifi-klubben köper inte sina maskinerna av Sony Sverige så finns vissa skillnader som kanske inte syns på själva produkten men i hanteringen kring service etc.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#158

Postad 01 juli 2022 - 13:18

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 042 inlägg
  • 4
Då har jag haft XW5000ES(laser) uppe på testbänken. Har kalibrerat den i SDR och även justerat in den i gråskalan i HDR samt mätt lite på de olika inställningarna. Jämfört uteslutande med JVC DLA-NP5(lampa) som ligger nära Sony i pris och presterar snarlikt med NZ7(laser).
 
Det första som slår en är det enorma ljusflödet som XW5000ES kan ge. Inte mindre än 85fL får jag ut med en 1,8m meter bred bild på vår vita Grandview när jag kör lasern på full. Som tidigare nämnts är då projektorn acceptabelt tyst så det är ett fullt användbart läge, även om man har sin maskin placerad i samma rum som man sitter. Som jämförelse så lämnar JVC DLA-NP5 38fL i sitt låga lampläge med samma förutsättningar och 56,5fL i sitt höga läge, men då låter den som en större hårtork, så ingen höjdare i praktiken.
 
Mätt ljus i olika nivåer blev:
100% 85fL
80% 80fL
50% 72fL
30% 67fL
Min: 59fL
 
Den går i ljud gradvis ned jämnt och fint och det finns ingen särskild procent som den hoppar markant. Vid 30% är den riktigt tyst. Behöver man mindre ljus så finns ingen justerbar iris så då får man sänka det ytterligare med kontrastreglaget.
 
Kikar vi på svärtan så är den väldigt bra men inte riktigt i nivå med NP5 i riktigt mörka sekvenser. (Jämförde dem med lasern i lägsta läget) I ljusa och halvljusa scener är svärtan i nivå med NP5 och det är väldigt jämnt i det bild-djup som de skapar.
 
Skärpan är mycket bra på XW5000 i mitten av bilden, betydligt bättre än tidigare VW-Sonymaskiner. Men den är inte riktigt lika skarp i utkanterna och inte heller ger den en riktigt lika skarp bild som NP5. Jag har dock kört utan skärpehöjningen som man kan få med Reality Creation, så det finns möjlighet att mer efterlikna JVCs typ av bild som är lite hårdare/skarpare än Sony.
 
Färgerna håller på vanligt Sonymanér extremt korrekt nivå och gråskalan gick snabbt och lätt att få bra, både på SDR och HDR.
 
Det finns så klart massor att skriva om hanteringen av HDR. Sony har valt en annan väg än JVC med en objektbaserat system som tittar på objekt i bilden och justerar tonkurvan därefter i realtid. Detta ger en något mer kontrastrik bild jämfört med JVC. Men JVC ger en jämnare mer SDR-lik bild som personligen jag föredrar.
 
Det höga ljusflödet som Sony har tillför dock något i dynamik som man inte riktigt får med JVCs tonmapping, helt klart beroendeframkallande :P . Detta är dock på bekostnad av lite mörkare bild i halvmörka och mörka sekvenser. Man måste titta själv på detta för det kommer helt klart att vara olika åsikter kring vad som är bästa kompromissen.
 
XW5000ES har sitt utblås bakåt och från min sida fanns det en viss oro att det skulle behövas bra med utrymme för att den inte ska bli för varm. Men jag har kört vår maskin placerad nästan helt mot bakvägg nu i 10 timmar. Inga problem alls och tempen ligger stadigt på 27 grader oavsett.
 
Finns förstås massor mer att skriva men bild ska upplevas live så jag nöjer mig så här och välkomnar hugade spekulanter att själv komma och titta och jämföra.
 
PS. Innaför dörren trillade nyss också, efter lången väntan, äntligen in ett par Epson LS12000. Ska bli kul att få jämföra även med denna, men det blir nog först nästa vecka. :)
 
/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Redigerat av Marcus_TheRock, 06 juli 2022 - 11:08.


#159

Postad 01 juli 2022 - 16:18

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 1

Tack för detta Marcus!

Hur fungerar det med den automatiska laserdimmingen?

Sony hade väl problem med detta och skulle fixas med en ny firmware.

 

Edit:förtydligande


Redigerat av Duddits1, 01 juli 2022 - 18:22.


#160

Postad 01 juli 2022 - 16:38

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 042 inlägg
  • 1

Tack för detta Marcus!

Hur fungerar det med laserdimmingen?

Sony hade väl problem med detta och skulle fixas med en ny firmware.

Den automatiska testade jag, men slog av den igen då jag tyckte det blev bättre utan. Däremot blev det någon form av konstig artefakt med flimmer när man valde vissa kombinationer av laserstyrka och kontrast. Verkade förvinna helt dock när man ställde ner kontrasten till 95 från 100 så inget som påverkade resultatet eller prestandan i någon nämnvärd utsträckning.

 

/Marcus



#161

Postad 03 juli 2022 - 10:16

lädderlappen
  • lädderlappen
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
En fråga till Markus. Mätte du ljus flödet på nz7 o nz8 vid högsta laser läget när du hade inne dem. Bara för att jämnföra med Sony Xw 5000.

#162

Postad 05 juli 2022 - 09:17

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 042 inlägg
  • 0

En fråga till Markus. Mätte du ljus flödet på nz7 o nz8 vid högsta laser läget när du hade inne dem. Bara för att jämnföra med Sony Xw 5000.

Har tyvärr inte de siffrorna nedskrivna, sparade bara protokoll med lasern i lägsta läget.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#163

Postad 05 juli 2022 - 20:27

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

Först och främst så vill jag tacka Marcus för intressant läsning om projektorer, både här och i andra trådar.

 

Sen så funderar jag lite på en sak som kanske inte är specifik för Sony, men jag tar det här iaf.

 

Läser här om väldigt höga nivåer på ljus, upp till drygt 80 fL. Jag förmodar att det är för HDR man vill ha detta, men vill man alltid ha så mycket, i alla rum?

 

När vi kalibrerade min VPL-VW95ES i mitt rätt mörka rum så har jag för mig att vi siktade runt 15 fL. Det var visserligen SDR, men jag tänker att över 60 fL skulle bli väldigt ljust i ett mörkt rum.

 

Hur gör man med en "HDR-kapabel" projektor för SDR, gör man en helt annan inställning då?



#164

Postad 05 juli 2022 - 22:36

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 042 inlägg
  • 1

När jag kalibrerar och testar nya maskiner så skjuter jag mot en 1,8m bred yta. Det har jag gjort sen jag började mäta olika maskiner så har fortsatt med det fastän de flesta användare har större duk nuförtiden. Ljusflödet minskar successivt med ökad bildyta. Att ha tillgång till mycket ljus kan vara bra i vissa specifika lägen såsom när man vill tävla med ströljus, har en stor bildyta eller vill köra HDR med gott resultat. En bra tumregel på SDR är att sikta mot ca 15-20fL i mörk biogrotta, 20-25fL i halvmörkt vardagsrum(med högkontrastduk) och ca 40fL på HDR i biogrotta.

Och ja, man ställer in bilden olika på SDR och HDR, det är två helt olika standarder. De flesta av dagens maskiner känner automatiskt av vilket format den matas med och väljer rätt utan att man som användare behöver välja.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Redigerat av Marcus_TheRock, 06 juli 2022 - 11:00.


#165

Postad 06 juli 2022 - 07:22

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

Tack för svaret Marcus! 



#166

Postad 06 juli 2022 - 07:42

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 738 inlägg
  • 0

Jag avbokade beställningen :) jag kör bara 80 tum i en en extremt mörklagd miljö svart precis överallt o inte minsta ströljus, jag ska välja en annan projektor tror jag som inte ger så extrem mkt ljus ? 



#167

Postad 06 juli 2022 - 08:00

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 738 inlägg
  • 0

Betyder detta dessutom att upplösningen den har inte skulle fylla min duk på bredden trots att den ska ge ut tex 80 tum ?

 

The drop in panel resolution from DCi to UHD may make sense for most installations, but also means the projected image size from the 5000 isn’t quite as wide as the 290 / 325 in its scaled mode. And speaking of 2.35:1, there’s no support for anamorphic lenses, although given they generally cost as much as the 5000 projector itself, it’s unlikely to impact many potential owners of this model.



#168

Postad 06 juli 2022 - 08:24

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0

Jag avbokade beställningen :) jag kör bara 80 tum i en en extremt mörklagd miljö svart precis överallt o inte minsta ströljus, jag ska välja en annan projektor tror jag som inte ger så extrem mkt ljus ?


Laserlösningen gör att man kan ställa ljusstyrkan på ett annat sätt än vanliga projectorlampor.
Man kan ställa ned ljusstyrkan ned mot 30% (?) i relativt små steg.

Man behöver nog inte oroa sig för att den är för ljusstark iom detta.

#169

Postad 06 juli 2022 - 09:31

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 042 inlägg
  • 0

Betyder detta dessutom att upplösningen den har inte skulle fylla min duk på bredden trots att den ska ge ut tex 80 tum ?

 

The drop ...

Nu vet jag inte vad du har för duk så lite svårt att svara på. Men de tidigare modellerna hade en pixelmatris som var bredare än 16:9 eftersom de byggde på paneler från pro-sidan med 4096x2160 i upplösning. De nya modellerna har paneler med upplösning för konsumentvideo 3840x2160. Alltså helt vanligt 16:9 format.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#170

Postad 06 juli 2022 - 09:37

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 042 inlägg
  • 0

Laserlösningen gör att man kan ställa ljusstyrkan på ett annat sätt än vanliga projectorlampor.
Man kan ställa ned ljusstyrkan ned mot 30% (?) i relativt små steg.

Man behöver nog inte oroa sig för att den är för ljusstark iom detta.

Nja, det är en sanning med modifikation. Man kan ställa de nya Sonymaskinerna hela vägen ned till Min. i laserstyrka men även då är tex XW5000ES väldigt ljusstark(se tidigare inlägg med mätningar). Vill man reglera ned ljuset ytterligare så är det enda reglaget som återstår kontrastreglaget. Det som händer när man drar ned det är visserligen att ljuset minskar men eftersom svärtan ligger kvar på samma nivå så sänker man dynamiken i bilden samtidigt i motsvarande grad. Nu är det ingen katastrof på något sätt eftersom svärtan är väldigt bra som utgångpunkt men helt optimalt är det förstås inte. De nya Sonymaskinerna är helt klart optimerade för en större duk, ljusare rum och/eller HDR.

 

Nu har de allra flesta maskiner som släpps idag betydligt mer ljusflöde än att bara fylla en 80" duk, så man får väga vilka olika alternativ som finns och kanske är Sonyn ändå bästa valet, det låter jag vara osagt.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Redigerat av Marcus_TheRock, 06 juli 2022 - 09:38.


#171

Postad 06 juli 2022 - 10:02

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 717 inlägg
  • 0
Generellt så låter det mkt lovande om Sonys nya projektorer. Jag trivs med Sonys bild och vill gärna fortsätta med dem när det är dags.

Jag kommer köra 130” i nya rummet och undrar vad man kan får för ljusstyrka på en sådan duk med 5000? Finns det ngn tumregel på hur mkt ljus faller sfa bildstorlek?

#172

Postad 06 juli 2022 - 10:09

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 042 inlägg
  • 0

Jag kommer köra 130” i nya rummet och undrar vad man kan får för ljusstyrka på en sådan duk med 5000? Finns det ngn tumregel på hur mkt ljus faller sfa bildstorlek?

130" säger ganska lite eftersom det finns olika format. Vilket bildbredd och vad för typ av väv?

 

Som exempel så får jag ut 44,5fL om jag ökar bildbredden till 260cm i det högsta läget på XW5000ES på samma duk som jag fick ut 85fL vid 1,8m bildbredd. Men sen spelar det lite roll också i vilken del av zoomen som optiken befinner sig så det går inte att utgå från dessa siffror slaviskt.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Redigerat av Marcus_TheRock, 06 juli 2022 - 11:17.


#173

Postad 06 juli 2022 - 10:10

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0

Nja, det är en sanning med modifikation. Man kan ställa de nya Sonymaskinerna hela vägen ned till Min. i laserstyrka men även då är tex XW5000ES väldigt ljusstark(se tidigare inlägg med mätningar).


Tack för bra svar/diskussion.
Har sett ditt inlägg, och det var aningen förvånande.
100% respekt för dig(minst) så resonemanget nedan är mer frågande än att säga emot :-)

Jag såg någon review tidigare med 18 fL på en 100” duk (1.0) med SDR-kalibrering. Det var sannolikt en förseriemaskin mht när review:n gjordes.
Jag räknade baklänges på det och fick fram runt 5-600 Lumen( ?) har jag för mig. Någon annan test angav ljusflödet till ca 30% på minläget.

Jag resonerade för egen del mot min Optoma med på pappret 1300 Ansi Lumen men som i low lampläge med kalibrering kanske gav 6-700 med ny lampa.
Min beräkning för egen del var för att inte bli missnöjd med svärtan mht 2000 Ansi Lumen då jag har god ljuskontroll hemma( om än till del vitt tak och vita väggar)

Om inte min beräkning är helt fel, eller seriemodellerna inte går dra ned lika mycket borde man kunna hamna på 28 fL på en 80” duk?

Jag tänker att de flesta som suttit med en klassisk projektor bara haft high och low att välja på för grundljusflödet, och många nog levererat 500 eller mer i low?

#174

Postad 06 juli 2022 - 10:13

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0
Kan inte redigera svaret i mobilen, ett tillägg:

Tester a beskriver XW5000 som rejält tyst med stegvis minskande ljud när laserlampan dras ned vilket borde göra det till en fördel att kunna ligga med lite lägre ljusstyrka om det råkar passa en, eller finns det några nackdelar med låg setting där?

#175

Postad 06 juli 2022 - 10:35

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0

En fråga: Blir inte bilden "blaskig" om man drar ned kontrastläget för att få lagom med ljus när man ser SDR material?

Min Jvc x5900 justerar jag irisen manuellt till -9 och det resulterar i bättre kontrast.

Rätta mig om jag har fel, men med laser så sänker man ljuset och räcker inte det drar man ned kontrasten.

För mig blir det en "blaskig" bild.

Och jag har beställt en xw7000 som ska köras på en 1.0 gain duk som är 116 tum (2:35:1).

Känns som det blir för ljust vid SDR material av det jag har läst mig till.

Hoppas jag har fel  ;)



#176

Postad 06 juli 2022 - 10:46

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 042 inlägg
  • 0

Tack för bra svar/diskussion.
Har sett ditt inlägg, och det var aningen förvånande.
100% respekt för dig(minst) så resonemanget nedan är mer frågande än att säga emot :-)

Jag såg någon review tidigare med 18 fL på en 100” duk (1.0) med SDR-kalibrering. Det var sannolikt en förseriemaskin mht när review:n gjordes.
Jag räknade baklänges på det och fick fram runt 5-600 Lumen( ?) har jag för mig. Någon annan test angav ljusflödet till ca 30% på minläget.

Jag resonerade för egen del mot min Optoma med på pappret 1300 Ansi Lumen men som i low lampläge med kalibrering kanske gav 6-700 med ny lampa.
Min beräkning för egen del var för att inte bli missnöjd med svärtan mht 2000 Ansi Lumen då jag har god ljuskontroll hemma( om än till del vitt tak och vita väggar)

Om inte min beräkning är helt fel, eller seriemodellerna inte går dra ned lika mycket borde man kunna hamna på 28 fL på en 80” duk?

Jag tänker att de flesta som suttit med en klassisk projektor bara haft high och low att välja på för grundljusflödet, och många nog levererat 500 eller mer i low?

Jag kan inte svara för vad andra har mätt och testat, bara vad jag har gjort själv. När jag kalibrerade vårt exemplar, som är ett skarpt ex, så fick jag ut 59fL med 1,8m bildbredd(81" i 16:9) med kontrastreglaget på 95 av 100.

 

Edit: Ändrat bildbredden som bara är 1,8m när jag kontrollmätte nyss:-)

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


En fråga: Blir inte bilden "blaskig" om man drar ned kontrastläget för att få lagom med ljus när man ser SDR material?

Min Jvc x5900 justerar jag irisen manuellt till -9 och det resulterar i bättre kontrast.

Rätta mig om jag har fel, men med laser så sänker man ljuset och räcker inte det drar man ned kontrasten.

För mig blir det en "blaskig" bild.

Och jag har beställt en xw7000 som ska köras på en 1.0 gain duk som är 116 tum (2:35:1).

Känns som det blir för ljust vid SDR material av det jag har läst mig till.

Hoppas jag har fel  ;)

Jo, det stämmer att bilden tappar dynamik successivt när man sänker kontrastreglaget. Därför är det inte det optimala verktyget att sänka ljuset med. När och vid vilken nivå bilden upplevs blaskig beror förstås på många faktorer men det är ju oftast önskvärt att behålla så hög dynamik som produkterna kan ge.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Redigerat av Marcus_TheRock, 06 juli 2022 - 10:59.


#177

Postad 06 juli 2022 - 10:51

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 042 inlägg
  • 0

Kan inte redigera svaret i mobilen, ett tillägg:

Tester a beskriver XW5000 som rejält tyst med stegvis minskande ljud när laserlampan dras ned vilket borde göra det till en fördel att kunna ligga med lite lägre ljusstyrka om det råkar passa en, eller finns det några nackdelar med låg setting där?

Det stämmer att den successivt blir tystare och tystare och i nivå på 30 och under är den riktigt tyst. Det finns inga nackdelar med det.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#178

Postad 06 juli 2022 - 11:24

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0

Då får man ju hoppas att den dynamiska laser inställningen funkar bra (bättre på 7000 modellen).



#179

Postad 06 juli 2022 - 11:34

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 042 inlägg
  • 0

Då får man ju hoppas att den dynamiska laser inställningen funkar bra (bättre på 7000 modellen).

Den dynamiska lasern ökar styrkan när bilden blir ljus och minskar den när bilden blir mörk, så den lär inte hjälpa mot det du önskar dig, är jag rädd.

 

Den fungerar bra(som den ska) på XW5000ES. Men på HDR så gör den bilden mörkare i halvmörka och mörka scener och det är ju allt annat än önskvärt. En "riktig" tonemapping lyfter bilden i de partierna. Så det blir lite motsatt verkan mot vad man/jag önskar bildmässigt. På SDR kan man förstås använda den om man så önskar, så länge man är införstådd med att gamman kommer att variera med materialet och därmed gör bilden mindre korrekt. (Den hjälper dock inte mot en konstant för ljus bild)

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Redigerat av Marcus_TheRock, 06 juli 2022 - 11:36.


#180

Postad 06 juli 2022 - 12:00

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0

Den dynamiska lasern ökar styrkan när bilden blir ljus och minskar den när bilden blir mörk, så den lär inte hjälpa mot det du önskar dig, är jag rädd.

 

Den fungerar bra(som den ska) på XW5000ES. Men på HDR så gör den bilden mörkare i halvmörka och mörka scener och det är ju allt annat än önskvärt. En "riktig" tonemapping lyfter bilden i de partierna. Så det blir lite motsatt verkan mot vad man/jag önskar bildmässigt. På SDR kan man förstås använda den om man så önskar, så länge man är införstådd med att gamman kommer att variera med materialet och därmed gör bilden mindre korrekt. (Den hjälper dock inte mot en konstant för ljus bild)

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Så är det såklart. Man skulle behövt en iris. Kommer 890es modellen justeras i pris? För den ska vara kvar i sortimentet eller?



#181

Postad 06 juli 2022 - 12:09

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 042 inlägg
  • 0

Så är det såklart. Man skulle behövt en iris. Kommer 890es modellen justeras i pris? För den ska vara kvar i sortimentet eller?

Den ska ligga kvar i sortimentet men ska inte justeras i pris, vad jag vet.

 

När jag har fått vår XW7000ES ska jag kolla hur den ser ut även med kontrasten neddragen en del för att se om det blir en stor kompromiss. Jag jämförde snabbt XW5000ES med vår äldre VW590 igår och det var överlag en massiv skillnad i svärta, dynamik och skärpa till förmån för XW5000ES. Så även med neddragen kontrast skulle jag säga att XW5000ES ganska enkelt går vinnande ur en sådan batalj.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#182

Postad 06 juli 2022 - 12:24

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0

Den ska ligga kvar i sortimentet men ska inte justeras i pris, vad jag vet.

 

När jag har fått vår XW7000ES ska jag kolla hur den ser ut även med kontrasten neddragen en del för att se om det blir en stor kompromiss. Jag jämförde snabbt XW5000ES med vår äldre VW590 igår och det var överlag en massiv skillnad i svärta, dynamik och skärpa till förmån för XW5000ES. Så även med neddragen kontrast skulle jag säga att XW5000ES ganska enkelt går vinnande ur en sådan batalj.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Oj, såpass skillnad alltså.

Ja, det verkar som om xw7000 också kommer vara ett monster. Vi får hoppas den levererar.

Men, en iris hade inte skadat  :P  



#183

Postad 06 juli 2022 - 15:38

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 717 inlägg
  • 0

130" säger ganska lite eftersom det finns olika format. Vilket bildbredd och vad för typ av väv?

Som exempel så får jag ut 44,5fL om jag ökar bildbredden till 260cm i det högsta läget på XW5000ES på samma duk som jag fick ut 85fL vid 1,8m bildbredd. Men sen spelar det lite roll också i vilken del av zoomen som optiken befinner sig så det går inte att utgå från dessa siffror slaviskt.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Insåg att det var klent med info.. Det är en Screen research CLF Clearpix 4K i 2,35:1. Gain 1.

Intressant att höra hur pass vass 5000 upplevs mot en 590. Jag sitter med din gamla demo 570 idag.

#184

Postad 06 juli 2022 - 16:07

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 042 inlägg
  • 0

Insåg att det var klent med info.. Det är en Screen research CLF Clearpix 4K i 2,35:1. Gain 1.

Intressant att höra hur pass vass 5000 upplevs mot en 590. Jag sitter med din gamla demo 570 idag.

Ok, så 305cm bred alltså. Skulle tippa att du skulle få ut runt 25-30fL på din duk. Det är ganska mycket högre transparens på den nya maskinen. Men avsaknad av motorzoom/minne gör att den inte är någon bra ersättare till din maskin för dig, tycker jag.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#185

Postad 06 juli 2022 - 16:30

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0

Finns det prisinfo hur mycket det kostar med extra garanti, utöver 3 år?



#186

Postad 06 juli 2022 - 16:50

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 042 inlägg
  • 0

Finns det prisinfo hur mycket det kostar med extra garanti, utöver 3 år?

Verkar så, ligger priser uppe. Vill dock verifiera dem innan jag går ut med dem så återkommer imorgon om jag får tag i någon som vet.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Redigerat av Marcus_TheRock, 06 juli 2022 - 17:03.


#187

Postad 06 juli 2022 - 18:14

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 717 inlägg
  • 0

Ok, så 305cm bred alltså. Skulle tippa att du skulle få ut runt 25-30fL på din duk. Det är ganska mycket högre transparens på den nya maskinen. Men avsaknad av motorzoom/minne gör att den inte är någon bra ersättare till din maskin för dig, tycker jag.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Ja, det stämmer. Tack för input. Låter som jag ska gräva djupare längre fram och kika på 7000. Du har helt rätt att det elzoom och minne skulle saknas. Det är iofs inte så att jag ställer om ofta men när det sker så är det värdefullt.

#188

Postad 07 juli 2022 - 00:14

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 321 inlägg
  • 0

 En bra tumregel på SDR är att sikta mot ca 15-20fL i mörk biogrotta, 20-25fL i halvmörkt vardagsrum(med högkontrastduk) och ca 40fL på HDR i biogrotta.

Och ja, man ställer in bilden olika på SDR och HDR, det är två helt olika standarder. De flesta av dagens maskiner känner automatiskt av vilket format den matas med och väljer rätt utan att man som användare behöver välja.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

 

Tack för all info i tråden.

Om jag skulle skaffa en 150tums (381 cm) 2.1:1 duk (har en 130 nu) med 0,8 gain (center stage UF), vilken projektor skulle fixa de tumreglar du lyfter (för en hyfsad biogrota) i inlägget? Vet att min X5 inte når dit.
 



#189

Postad 07 juli 2022 - 07:57

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 738 inlägg
  • 0

Jag tror de flesta som köper så här dyra prylar kontaktar sin butik där man helst vill handla och diskuterar priset. Det är i alla fall vad jag hoppas att mina kunder gör när sådana här lägen uppstår. Hifi-klubben köper inte sina maskinerna av Sony Sverige så finns vissa skillnader som kanske inte syns på själva produkten men i hanteringen kring service etc.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Nu förstår jag mer vad du menar , den info som du ger här finns inte att få hos Hifi-klubben och när man behöver råd o tips är helt klart en bättre support värd mer än priset , det är ändå ganska mkt pengar det handlar om totalt sett . Jag har avbokat den som sagt och har fått nya insikter och att jag kanske bör  fundera på annan projektor med mindre ljus , men eftersom laser och riktigt 4k är lockande finns det väl inte så mkt alternativ ?



#190

Postad 07 juli 2022 - 09:31

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 042 inlägg
  • 0

Tack för all info i tråden.

Om jag skulle skaffa en 150tums (381 cm) 2.1:1 duk (har en 130 nu) med 0,8 gain (center stage UF), vilken projektor skulle fixa de tumreglar du lyfter (för en hyfsad biogrota) i inlägget? Vet att min X5 inte når dit.

Om du har projektorn i samma rum så skulle jag säga att det definitivt är Sonys kommande XW7000ES du bör sikta mot. Den har med god marginal ljusflöde att kunna fylla en sådan duk med en korrekt bild på SDR. Den bör även klara HDR skapligt, även om ett tillägg med en separat videoprocessor sannolikt är önskvärt om du har höga krav på den punkten. Jag behöver dock få hit ett eget exemplar för att veta 100%, men baserat på det jag såg i London på deras visning och det jag har tittat på XW5000ES så bör det fungera helt okej.

 

Från JVC måste du upp på NZ8/9 och även om du kör dem på max laseroutput (då de låter ganska mycket) så blir det snålt med ljus, även i SDR. Tonemappingen som de har inbyggt räddar lite av HDR, men eftersom det är snålt med ljus redan från start så är det inget gynnsamt utgångsläge.

 

Edit: Om du har möjlighet att placera projektorn i ett separat maskinrum bakom bion så finns det fler alternativ. Många av dem är dock dyrare, men du skrev ju inget direkt om budgeten så vill ändå lägga till det. Tex. Barco och Sim2 har också fina maskiner som klarar större dukar.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


...jag kanske bör  fundera på annan projektor med mindre ljus , men eftersom laser och riktigt 4k är lockande finns det väl inte så mkt alternativ ?

Nä, det dräller inte av sådana maskiner, tyvärr.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Redigerat av Marcus_TheRock, 07 juli 2022 - 10:03.


#191

Postad 07 juli 2022 - 10:19

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 042 inlägg
  • 0

Finns det prisinfo hur mycket det kostar med extra garanti, utöver 3 år?

I och med att det är semestertider så har jag har tyvärr inte fått tag i rätt person för att verifiera priserna på den förlängda garantin. Men detta är vad jag kan få fram just nu så får jag bekräfta om det stämmer när jag har fått besked. I den extra garantin ingår också fri lånemaskin vid eventuell service.

 

XW5000ES- 4år(9600tim) 3.200kr
XW5000ES- 5år(12000tim) 6.400kr
 
XW7000ES- 4år(9600tim) 7.900kr
XW7000ES- 5år(12000tim) 15.500kr
 
/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


#192

Postad 07 juli 2022 - 10:23

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 738 inlägg
  • 0

Epson 1100 W ligger ju på 2500 anis dvs ännu mer än den proj denna tråd handlar om så det är ju fel håll för mig , kanske jag skall gå "tillbaka i tiden" o kika på en billigare iofs varken laser eller äkta 4k, men jag har sett den i butik o såg bra ut TW 9400 , men det är kanske fel tråd :) 



#193

Postad 07 juli 2022 - 10:36

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 042 inlägg
  • 0

Epson 1100 W ligger ju på 2500 anis dvs ännu mer än den proj denna tråd handlar om så det är ju fel håll för mig , kanske jag skall gå "tillbaka i tiden" o kika på en billigare iofs varken laser eller äkta 4k, men jag har sett den i butik o såg bra ut TW 9400 , men det är kanske fel tråd :)

Du kan inte stirra dig blind på tillverkarnas siffror i specen. Den säger väldigt lite om vad du faktiskt kan få ut i praktiken. Tex så är Sonys XW5000ES ljusstarkare i praktiken än Epsons LS12000B, men det är precis tvärtom i specifikationen. Det har att göra med att vissa tillverkare är mer glada för att visa höga siffror, som är uppmätta när bilden inte är korrekt, för att de tror det säljer fler maskiner. Specfikationen anger dessutom oftast bara ett max ljusflöde, den säger inget om hur mycket man kan strypa nivån för att anpassa bilden till mindre dukar.

 

Det är därför jag mäter dem och lägger ut informationen här. Men bäst är alltid att ta sig till en bra åf som kan sätta sig in i dina förutsättningar och visa maskinerna för dig med så lik miljö som din som möjligt. Inte heller mina siffror, även om de är mer rätt än tillverkarnas, säger ju på långa vägar allt om hur bilden ser ut och upplevs.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Redigerat av Marcus_TheRock, 07 juli 2022 - 10:40.


#194

Postad 07 juli 2022 - 11:33

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 738 inlägg
  • 0

ajdå , inget är lätt här i världen , dåligt system att inte alla har samma mätt referens.

 

Jag har iofs möjlighet att möblera om lite och kanske skaffa en större duk , jag ville följa rekommendationen att sitta på ca dubbla bildbredden , men det kanske var mer viktigt på den tiden då man faktiskt såg pixlar , kör man 4k kan man troligen sitta närmre dvs större duk i förhållande till tittavståndet .

 

Kan då få in en duk på ca 100 till kanske 110 .. om jag då stryper ljuset så mkt det går borde jag kanske ändå fundera lite på sony, får fundera lite , ingen panik 



#195

Postad 07 juli 2022 - 11:44

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 042 inlägg
  • 1

ajdå , inget är lätt här i världen , dåligt system att inte alla har samma mätt referens.

 

Jag har iofs möjlighet att möblera om lite och kanske skaffa en större duk , jag ville följa rekommendationen att sitta på ca dubbla bildbredden , men det kanske var mer viktigt på den tiden då man faktiskt såg pixlar , kör man 4k kan man troligen sitta närmre dvs större duk i förhållande till tittavståndet .

 

Kan då få in en duk på ca 100 till kanske 110 .. om jag då stryper ljuset så mkt det går borde jag kanske ändå fundera lite på sony, får fundera lite , ingen panik 

Om det finns en sådan regel att det är lagom med dubbla tittavståndet mot bildbredden så tycker jag vi kastar den i papperskorgen från och med nu :ph34r:  Om rummet tillåter och produkterna är bra så siktar jag gärna mot att inte hamna alltför långt ifrån 1:1, alltså samma tittavstånd som bildbredd. Funkar dock bäst på dukar i Cinemascope. Men viktigt är att rummet måste tillåta det så att högtalarna kan placeras rätt(bakom duken) etc. Att se helheten är viktigt därför är det dumt att gå efter gamla regler som kanske passade förr, eller i vissa situationer, men inte alls i någon annat läge.

 

Hur mörkt ditt rum är och avstånden till tak/väggar spelar också en roll samt vad du har eller väljer för typ av duk. Jag tror du gör dig själv en tjänst om du tar hjälp av någon som är kunnig i ämnet som kan sätta sig in i dina förutsättningar och hjälpa dig välja rätt prylar.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Redigerat av Marcus_TheRock, 07 juli 2022 - 11:56.


#196

Postad 07 juli 2022 - 12:02

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 717 inlägg
  • 0
Håller med Marcus till 100 %. Jag har siktat mot 1-1 i förhållande i mitt kommande rum. Min erfarenhet är att det funkar bra även med 1080p. Och det gamla vanliga tipset att titta själv är också helrätt. Vissa upplever bilden som stor, andra vill ha ännu större.

#197

Postad 07 juli 2022 - 12:03

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0

 

I och med att det är semestertider så har jag har tyvärr inte fått tag i rätt person för att verifiera priserna på den förlängda garantin. Men detta är vad jag kan få fram just nu så får jag bekräfta om det stämmer när jag har fått besked. I den extra garantin ingår också fri lånemaskin vid eventuell service.

 

XW5000ES- 4år(9600tim) 3.200kr
XW5000ES- 5år(12000tim) 6.400kr
 
XW7000ES- 4år(9600tim) 7.900kr
XW7000ES- 5år(12000tim) 15.500kr
 
/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

 

Tack för info!
Inget nytt när ett testex. av xw7000 dyker upp hos dig?



#198

Postad 07 juli 2022 - 12:17

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 042 inlägg
  • 0

Tack för info!
Inget nytt när ett testex. av xw7000 dyker upp hos dig?

Har inte fått något nytt besked, men alla är på semester nu som är ansvariga. De datum som syns i Sonys ordersystem är 220718 för XW7000ES i vitt och 220909 i svart. Alla maskiner vi har beställt är så klart svarta :unsure:

 

På XW5000ES är det 220909 oavsett färg.

 

Men jag vet som sagt inte om de datumen verkligen stämmer eller det bara är någon som har höftat.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#199

Postad 07 juli 2022 - 13:23

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 738 inlägg
  • 0

Kan man se denna i Lund nu ? vilken bildstorlek ? är det helt mörklagt ? 



#200

Postad 07 juli 2022 - 13:51

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 042 inlägg
  • 0

Kan man se denna i Lund nu ? vilken bildstorlek ? är det helt mörklagt ? 

Det kan man absolut. Jag har olika duktyper med olika storlekar mellan 2m och 2,54m bildbredd och jag kan förstås köra både tänt och släckt. Fantastiska faciliteter här :P

 

/Marcus





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.