Tack för bilderna! Lägg gärna in några till

Officiell Tråd - LG 42PX5R
Startad av
Unregistered36615
, aug 26 2005 00:05
1696 svar till detta ämne
20 relaterade trådar
Postad 25 september 2005 - 10:10 Tack för bilderna! Lägg gärna in några till ![]() Postad 25 september 2005 - 16:46 Postad 25 september 2005 - 19:23 Blir en px5r inom en snar tid. //Lorryquai Postad 25 september 2005 - 19:26
Jag står i valet och kvalet mellan denna PX5R eller PX4R, tycker PX4R är snyggaren med silverfinish!! Redigerat av Danhill, 25 september 2005 - 19:34. Postad 25 september 2005 - 20:27
Jag har en PX4R och jag tycker den är jävligt snygg! Tycker den ser bättre ut än PX5R men det är nog bara för att jag gillar silver tillsammans med svart mer än bara svart. Postad 25 september 2005 - 20:46 Lycka till i valet! Har lagt till en bild på TV:n i galleriet. Tyvärr så är den inte representativ för hur det ser ut i verkligheten. Redigerat av joreimer, 25 september 2005 - 20:58. Postad 25 september 2005 - 21:59 ![]() Tacksam för svar!!! Dogman Postad 25 september 2005 - 22:03
Tänkte på den högupplösta ![]() Edit; joreimer, Det ser nog bättre ut i verkligheten, men jag vet inte var jag kan hitta denna någonstans i Malmö, jag vill hemskt gärna se denna live s.k, sen är det som du säger, jag har i alla fall ingen nytta av minneskorläsaren eller de extra högtalarna, tyvärr verkar det ändå inte vara någon större priskillnad mellan dessa, 26000 för PX5R och 25300 för PX4R enligt fyndbörsen i alla fall. Redigerat av Danhill, 25 september 2005 - 22:14. Postad 25 september 2005 - 23:33 Danhill: trist med prissättningen, då skulle jag definitivt gå på PX5R:en :-) Postad 26 september 2005 - 06:38
Om man nu kunde se en live så.................. Postad 26 september 2005 - 11:17 Är det likadant som på 4RV där där kontakterna sticker rakt bakåt? Det såg ut som man skulle få böja HDMI-kabeln rätt hårt om den monteras nära väggen. Postad 26 september 2005 - 12:17 Joreimer, jag såg i ditt galleri att du har en silverlist till din sovrumstv. Var har du fått tag på den? Måtten? Postad 26 september 2005 - 13:57
Hojs!! Clas Ohlson har sådana kabelkanaler för 129:- längd 1,2m bredd 40x15mm. http://www.clasohlson.se/ Sök på KABELKANAL...... ![]() Postad 26 september 2005 - 17:39 inga kablar behöver böjas hårt trots att kontakterna sitter rakt ut. jag har min på väggen utan problem. Väggfästet är köpt på Fynbörsen för en 500-ring. Kabelkanalen är egentligen en kanal som är till för en elcentral men den säljs separat och råkade ha exakt samma plast som Philipsen. Inköpsstället är Classe som gockelinus mycket riktigt påpekade. /J Postad 26 september 2005 - 18:31 Nackdelar då: 1) lite fläktljud hörs om det är helt tyst i rummet. Men TV utan ljud.... 2) text-tv fungerar bara i Widescreen-mode - dumt! 3) ingångar väljs genom att man trycker upprepade gånger på samma knapp på fjärren - inte alls bra om man vill programmera multifjärr-makron. Dessutom går det långsamt att byta ingång. Enligt manualen finns det olika hexkoder för resp ingång då man styr med trådbunden fjärr men om det funkar via IR också vet jag inte 4) Om TV:n är en Lexus så är fjärren en Toyota - funkar men plastig 5) Tv:n är ett värmeelement Skulle jag köpa den igen? 100 % garanterat JAPP Postad 26 september 2005 - 18:34
Kul att du är nöjd, vad jag vet så kan man även stänga av fläkten i service menyn. Postad 26 september 2005 - 19:20
Inte att rekommendera att stänga av fläktarna i servicemenyn! Fläktarna sitter i plasman för att fylla en funktion t.ex. för att leda bort värme eller kyla ner komponenter i plasman... Hoppas att fläktarna inte börja låta mera, dånande fläktar var anledningen till att min LG PY10 gick tillbaka. Redigerat av Unregisteredf7bba9d7, 26 september 2005 - 19:21. Postad 26 september 2005 - 19:53 Redigerat av joreimer, 26 september 2005 - 19:54. Postad 26 september 2005 - 20:01 Jag hoppas och tror att LG har lärt sig montera fläktarna på ett bättre sätt i deras nya plasmor... Mycket nöje med din plasma! Postad 26 september 2005 - 21:37
I en annan tråd om en nära LG-släkting till 42PX5R lärde jag mig följande trick för att snabbt komma till AV1-ingången (eller av annan orsak kunna styra till en viss ingång med förutbestämt antal knapptryck, för programmering av multifjärr): * Tryck först en gång på PR+ eller - . Då hamnar du i "analoga kanalväljaren". * Tryck sedan på INPUT en gång, så kommer du till AV1-ingången. Och första trycket på Multimedia tar dig alltid till Komponent-ingången. Jag hoppas få min Logitech Harmony 885 i morgon och skall börja försöka reducera antalet fjärrkontroller på detta sätt... Postad 26 september 2005 - 21:59 Måste kolla om det fungerar även om man redan befinner sig i HDMI-läge. Det vore toppen om du kunde dela med dig av erfarenheterna med Logitechen också. Funderar själv på en sån men även på en Arcus från Fyndbörsen. Den vann nåt test såg jag. /J Postad 27 september 2005 - 04:53
OT: Var såg du testet av Arcus? Postad 27 september 2005 - 15:21
Yepp var beställde du ifrån och hur mycket fick du betala??? Postad 27 september 2005 - 15:49 Från elgiganten, efter ha dealat lite om priset. Postad 27 september 2005 - 15:57 Från elgiganten, efter ha dealat lite om priset. Ok, såg den oxå för 29990 i tidningen, men det var i dyraste laget. Hur mycket fick du den för?? Postad 27 september 2005 - 15:58 25Från elgiganten, efter ha dealat lite om priset. Postad 27 september 2005 - 16:02 25Från elgiganten, efter ha dealat lite om priset. Hmm mycket intressant!!! Fick samma för 25300 för Fyndbörsen, men där var inte frakt m.m inräknat i priset!! Hade dem den på lager?? Postad 27 september 2005 - 17:54
Oj, det var visst försäljningssnack på deras hemsida: Enl den skall tidningen Magazin Audio 3/2005 ha gett den bäst betyg av 10 kontroller. Kanske inte är något att lita på. Och jag kan inte hitta testet på nätet. /J Postad 27 september 2005 - 18:42 Pratade med dem på centrallagret o de var på väg ut till butikerna!!! Skulle hämta den vid tio imorgon!!25Från elgiganten, efter ha dealat lite om priset. Postad 27 september 2005 - 18:51
Nice, du får gärna ta bilder och skriva en mini recension om du vill?? Gör det gärna i DENNA TRÅDEN Redigerat av Danhill, 27 september 2005 - 18:51. Postad 27 september 2005 - 18:58
Visst!!! ska bara få allt o fungera först ![]() Postad 27 september 2005 - 19:36 Postad 28 september 2005 - 07:40 LGs fjärr har ju en nackdel genom att man måste cykla genom inputs med INPUT-knappen för att komma rätt, och att det är svårt att få ett förutbestämt tillstånd. Med det visade sig att Harmonyn har i sig "virtuella knappar" som tar en till AV1, AV2, Komponent, HDMI etc. Koderna finns alltså, och kan användas vid programmeringen av Harmonyn, men det fanns inte plats på LG-fjärren för detta. Därmed så går det riktigt bra att switcha mellan olika aktiviteter med Harmony. Nu behöver jag bara dribbla lite med delay-tiderna för att TVn skall hinna vakna till liv ordentligt innan den får kommandona. Hans Postad 28 september 2005 - 07:41 Postad 28 september 2005 - 07:50
Det där låter ju väldigt bra! Jag som funderade på en Sunwave men då är jag ju inte säker på att jag kan hitta dessa virituella kommandon. Kanske får bli en Harmony i alla fall. Vore toppen om du fortsätter att meddela hur det går med delaytiderna och övrig setup av Harmonyn. J Postad 28 september 2005 - 07:59 ![]() Postad 28 september 2005 - 08:13
Jag väntar med spänning på din input + bilder ![]() Postad 28 september 2005 - 08:27 Lovar att ge info o bilder, så fort jag fått allt o fungera!!! Postad 28 september 2005 - 08:38 Nu kommer LG 42PX5R in i bilden och den verkar som ett vettigt alternativ. Bildkvallen på Amitechen var sjukt bra (var å kikade på den hos Elfa i Stockholm). Har försökt forska lika ingående om LG´n men hittar knappt nån info på nätet. Inte ens på LGs sida kan man hitta manualen till den. Skulle vilja veta följande 1. Var kan man se den live (omöjligt att avgöra från speccen om den är bra) 2. Har den en eller två komponentvideo ingångar? 3. Har den nån funktion för pixelshift för att undvika inbränning? 4. Kan man tappa den på audio signal till stereon när man spelar musik från minneskort? 5. Det där väggfästet som fanns för 500.- har det monteringshål som matchar reglar med 60cm mellanrum? 6. När finns den i lager hos lev? Enda lev jag sett är inwarehouse som får in den på fredag. 7. Vore guld om någon som fått hem sin kan skriva en utförlig recension! /mc Postad 28 september 2005 - 10:16
1) vet ej, sorry. Den är bra! jag har kollat allt. 2) 1 komponent, 1 HDMI, 3 scart 3) Ja 3 olika program, invert, orbiter (pixelshift) och white wash 4) min är kopplad till receivern, har inte provat med minneskort men det måste funka bra, kan inte tänka mig nåt annat. Men man måste stänga av TV-högtalaren i menyn för att få audio ut på ljudutgångarna. Dessutom är de variabla (man ändrar volym med tv-fjärren. Ska kolla om det fanns en fixed ljudutgång också. 5) Kan inte kolla men det tror jag, den är bredare än 60 cm och har en massa hål. Fäste själv i en regel i mitten av fästet dock. 6) Ingen aning 7) se detta forum, jag kan bara säga att det är en kanon-tv med kanon-bild men som alltid så finns det lite att klaga på. T.ex. att fjärren inte är så bra och att det tar tid att växla mellan ingångarna. Löses med multifjärr då man kan ha en knapp per ingång. Den hörs en smula när det är helt tyst i rummet (!?) och att den blir varm. Men sannolikt den bästa plasman i dagsläget. Men jag undrar bara varför du vill ha stöd för HDCP? Är ju bara intressant om man kör HDMI från t.ex. en DVD, och du ville ju köra komponent? Nåväl, jag rekommenderar HDMI och en bra DVD-spelare om du väljer LG:n. Blir idiotbra bild. Komponent känns förlegat. Fast du kanske har en gammal DVD du inte vill byta? Eller så vill du ha den framtidssäker? Kinaspelare brukar inte ha HDC-protokollet, de struntar i sånt tjafs. BBK 971H är ett bra val i så fall. (om den apparat som skickar DVI-signalen inte har HDCP så behöver TV:n inte ha det heller, men det kanske du visste redan?). Ska tillägga om någon undrar att HDCP innebär kryptering utan någon som helst påverkan på bilden. HDCP-protokollet krypterar signalen så att den inte kan kopieras. Möjligen kan bilden fördröjas något pga att det tar lite tid att kryptera men eftersom det rör sig om symmetrisk och inte asymmetrisk kryptering så är krypteringen snabb och förtröjningen försumbar. Hoppas detta hjälper lite J Redigerat av joreimer, 28 september 2005 - 10:21. Postad 28 september 2005 - 10:44 Postad 28 september 2005 - 12:24 [quote name='Kex' date='Sep 26 2005, 12:17 ']Hej! Joreimer, jag såg i ditt galleri att du har en silverlist till din sovrumstv. Var har du fått tag på den? Måtten? [/quote] Hojs!! Clas Ohlson har sådana kabelkanaler för 129:- längd 1,2m bredd 40x15mm. http://www.clasohlson.se/ Sök på KABELKANAL...... ![]() [/quote Tack för svaret ![]() Postad 28 september 2005 - 13:39 var köpte du din ifrån för återförsäljare? anledningen till att jag undrade angående ingångarna är att jag inte vill måla in mig i ett hörn. när DVD i HD kvalle slår igenom och HDTV börjar levereras kan man ge sig på att man behöver HDCP. tror inte det ligger så fasligt långt fram i tiden. Dessutom pågår ju diskussionen om Windows Vista och rykten om att den kommer kräva HDCP stöd på skärmen för att spela upp HD material. Det är nog lika bra man ser till att ha allt man behöver redan nu =) Har idag en 32" CRT, Boxer, DVD med komponent ut, Denon förstärkare, Yamaha sub, 5 paradigm högtalare och en xga projektor. Idag kör jag bara datorn och DVDn på projjen. Funderar lite på hur man skall koppla ihop det hela på bästa sätt. Efter att jag köpt ny tv blir det nog såhär: HTPCn via vanlig VGA in i TVn till att börja med. DVDn via komponent Boxern via scart Sen får man se vad som kommer först, HD TV eller HD DVD... först till kvarn får sitta i HDMI. Även lite småsugen på en Logitech Harmony 885 för att komma ifrån fjärrkontrollsträsket. Verkar smidigt att utgå från vad man vill göra med en knapp och låta fjärren ställa in stärkaren, slå på TVn, ställa in rätt source osv. /mc P.S. Kikade på dina bilder i galleriet. TVn är sjukt fräsch när den hänger på väggen! Kommer bli helt underbart när du fått in kablarna bakom gipsskivan! Redigerat av Unregistered93573766, 28 september 2005 - 13:49. Postad 28 september 2005 - 17:26 Jag tror det blir bra med VGA, ingången föredras ju trots allt av gamers. Bara för att något är digitalt så är det ju inte lika med kvalitet per automatik. Ögat är ju väldans analogt t.ex. Själv har jag sovrumsteven inkopplad via VGA och kör från datorn och det blir bra trots 10 m kabel! Lustigt nog blev det skuggor i början men inte nu längre. Otroligt märkligt att de har försvunnit. Jag är också inne på Logitechen, men är osäker på hur bra den är på att sköta en specifik enhet, någon hade visst haft synpunkter på just det. Men den verkar ju definitivt vara bra på makron och enkelhet. Men visst, en Nevo SL vore ju att föredra förstås. Det är bara priset som är fel. Ja, när det blir fler enheter som skall vara HD så får man ju problem. Men då finns säkert någon HDMI-swich att köpa som man kan kontrollera med IR. Vilket ökar behovet av en multifjärr ytterligare... Höll på att glömma, köpte från Fyndbörsen för 26500 inkl väggfäste. Redigerat av joreimer, 28 september 2005 - 17:28. Postad 28 september 2005 - 17:34 ![]() Skall dock sätta mig och programera min Marantz RC5200 (Pronto)... Det lär väl ta ett tag! Någon som sätt var man kan ladda ner manualen?kanske någon kan länka mig den så jag kan börja göra programeringen redan nu.... ![]() Postad 28 september 2005 - 18:05 Nu är jag klar, det funkar över förväntan med multifjärren. Så här blir det: På dess display har jag 5 aktiviteter: Titta på Sat-tv, spela DVD, spela CD, lyssna på radio, köra dator, köra min DVD-recorder. Knappen slår på de burkar som behövs, och väljer också rätt ingång på receiver och TV. Inga problem att hitta rätt ingång på TVn nu när jag hittat rätt "virtuella knappar". Jag använder just nu AV1, AV2, Komponent, HDMI. När jag tittar på Sat-TV, den vanligaste funktionen, så funkar alla knappar precis som man vill ha det på multin: volym, mute, kanalval till Sat-TVn, EPG, Info. Jag har också lagt till "customer buttons" för ARC (dvs växling av bildformat). När man sedan trycker på Media-knappen får jag upp 6 favoritkanaler på displayen med små logos och kan då välja med knapparna på sidan. Hustrun är jättenöjd... Finns inget behov alls att gå över i "Device-mode", utan om jag vill göra nåt extraordinärt så använder jag i stället orginalkontrollen. Hans PS: 42PX5R finns ännu inte i Logitechs databas, den faller i stället tillbaka till 42PX4RV som verkar ha samma fjärr. Postad 28 september 2005 - 18:08 tack för recensionen! Då blir det ner till Webhallen snart. J Postad 28 september 2005 - 20:12 Ska iväg och kolla på en PX5 på fredag eller lördag. Är den så bra som vissa här säger så slår jag till och tar med mig en hem. Har fått löfte om bra pris, lägre än prisjakt... ![]() 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |