Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Sony KDF-E42/E50A11 *

2934 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 november 2005 - 22:18

slippman
  • slippman
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0
Japp, du har helt rätt parresurre :D Kanske med tillägg att helst ska det inte bara vara perfekt, utan också billigt :)

Postad 26 november 2005 - 22:46

slippman
  • slippman
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0
Kom på att jag kanske borde balansera och nämna litet mer om vad som faktiskt är bra med denna TV också, inte bara vad som är dåligt... detta jämfört med min philips CRT bakproj, rätt hårt trimmad/modifierad (insidan klädd i svart filt för att öka kontrast, linserna modifierade för att minska ströljus, SCAVEM kretskort borttaget (en kort som ger artificiell skärpa), katoden stressad för att ge högre upplösning, antireflexskärm borttagen etc...

- Deinterlacern är till min förvåning mycket kompetent. Ser minimalt med interlace artefakter, dvs inget linjejitter (då bilden ser orolig ut trots 100hz) och mycket litet trappstegseffekt på diagonala linjer jämfört med 100hz CRTn, framförallt märkbart på letterboxed material - sonyn är mycket bra på att skala sådana bilder.

- Färgseparationen är bra (ingen påtaglig "blixtlåseffekt" mellan övergångarna av färgfälten på tex SVTs testbild) - under förutsättning att man använder en modest inställning på skärpan, inte över 11.

- Uniformiteten nämnde jag tidigare, men tycker det tåls att nämna igen - ser verkligen 0 skillnad på både skärpa och ljusstyrka mellan bildens mitt och ytterhörn, STOR skillnad mot den gamla.

- Geometrin är bra, den Thomson DLP Tv som jag köpte och skicka tillbaka samma vecka visade en timglasformad bild.... gick heller ej att justera. Sonyn har en aning av detta nertill, men ytterst lite.

Förövrigt har jag nu konstaterat att det är feltryck i den svenska manualen (iaf min), VGA ingången klarar mer än 1024x768 - har fått 1280x768 att funka - precis som det är specat i den amerikanska manualen, och amerikanerna har också fått 1280x720 att funka (ibland) så då borde det gå på våra också. Dock så är bilden underscannad med sorgkanter, så vet inte om det är så spännande med VGA ingången.... köpte ju inte en 48 tummare :)
HDMI är nog bäst, men jag har litet störningar där som jag jobbar på - tror inte jag har fått till äkta pixelmappning än, i vart fall inte utan att nåt filter stör renheten, ser ut som fasfel. Jobbar på att hitta detta eventuella filter/inställning i den jättekrångliga servicemenyn...

Postad 27 november 2005 - 14:11

Unregistered1586716f
  • Unregistered1586716f
  • Beroende

• 1 209 inlägg
  • 0
TV:

Jag har nu kört denna tv i 2 dagar..Är så otroligt förälskad i denna tv..Den klarar analoga sändningar bättre än min 32" och det var en mycket positiv överraskning. Kommer köra digitalt snart när jag flyttar den 1/1:a men för er som kör analogt och är oroliga för hur bilden kommer bli, så kan man få en rätt hygglig bild så länge signalen är stark.

DVD:

Kör en Yamakawa DVI-HDMI (1080i), jag är så fruktansvärt imponerad över detaljer och dynamik i bilden..Kollade på Mr. & Mrs smith i hlgen nu, och det var bättre bild än vad jag någonsin har sett på någon plasma! Skillnaden är att denna tv har en fruktansvärt stabil bild, inget flimmer någonstans, inga färgblödningar (på mitt ex iaf), det enda jag har att anmärka på när det gäller dvd, är att den tappat signalen nån gång då och då när jag har kollat på dvd..Då i ca 2 sekunder för att sedan gå tillbaka till perfek bild (lite udda men)..

Dator:

Jag har endast lyckats få xga upplösning, jag vill givetvis få in native på denna skärm, men det verkar lönlöst, jag får istället använda bredläget, och dra ut bilden över hela skärmen, men det är ju då "fuskupplösning", men bilden genom dator är fruktansvärt bra (bättre än min CRT dator skärm)!
Förövrigt så sitter jag nu och knappar på mitt nyinskaffade trådlösa tangentbord med mus, och tittar på en 50" datorskärm..

HD:

I am in love!
Vissa HD klipp/HD filmer ser helt otroliga ut..Det är så otroligt svårt att förstå att man kan få denna bild, och storlek på bild, för denna peng!

Sluttext:
Fruktansvärt nöjd med denna tv! Trist på vissa saker så som att den är nedbantad, bör ha haft "pip", skulle ha varit bättre datorkompatibel, men på det stora hela, så är det en underbar tv för dessa pengar..

Nu är det bara "XBOX ett helt varv" som saknas för den ultimata spelupplevelsen!

En riktig multimedia tv!

Redigerat av Unregistered1586716f, 27 november 2005 - 14:21.

Postad 28 november 2005 - 00:19

slippman
  • slippman
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0
Har snokat runt mer angående VGA ingången... grabbarna på UK avforums är övertygade att den är felkonstruerad, se länk http://www.avforums....ad.php?t=260851

Jag tror att det är medvetet och gjort för att spara kostnader. Summa summaren på VGA ingången... den kan inte visa panelens native upplösning på 1280x720, detta för att vara VESA kompatibel enligt sony. Såfort man ändå måste skala signalen, så finns det inte så stor anledning att försöka få bilden utan sorgkanter... resultatet är att VGA ingången funkar, men bilden blir mjuk, som en suddig hinna över den pga av skalningen.... samt att den har sorgkanter - då kan sony spara pengar på linsernas toleranser. Så, glöm VGA och använd HDMI med 1280x720! Kräver dock en dator med DVI utgång samt en DVI till HDMI kabel.

Postad 28 november 2005 - 07:28

mangeP
  • mangeP
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0

Tja, beror förstås på vilken plasma.... man får ju inte så mycket plasma för 18k, i vart fall inte med 50" och HD upplösning. Räkna in ett par tre lampor till sonyn för att matcha plasmas livslängd så kanske man börjar närma sig bra 42" plasmor.  Du får väga för och nackdelarna, alla lägger vi vikt vid olika saker...

<{POST_SNAPBACK}>

*suckar*...så om man ska ha 42" så kan man lika gärna köpa en plamsa, fast en lite dyrare.
Jag ska ta mig f*aen sluta hänga på det här forumet, man hittar för många olika TV modeller att välja bland och bli bara mer o mer förvirrad! :) :) :) :o :P B) B) :D

Postad 28 november 2005 - 15:12

slippman
  • slippman
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0

Tja, beror förstås på vilken plasma.... man får ju inte så mycket plasma för 18k, i vart fall inte med 50" och HD upplösning. Räkna in ett par tre lampor till sonyn för att matcha plasmas livslängd så kanske man börjar närma sig bra 42" plasmor.  Du får väga för och nackdelarna, alla lägger vi vikt vid olika saker...

<{POST_SNAPBACK}>

*suckar*...så om man ska ha 42" så kan man lika gärna köpa en plamsa, fast en lite dyrare.
Jag ska ta mig f*aen sluta hänga på det här forumet, man hittar för många olika TV modeller att välja bland och bli bara mer o mer förvirrad! :) :) :o :P B) B) :D :D

<{POST_SNAPBACK}>

Hehe, men jo, det är nog mitt råd... om 42"-43" räcker så får man nog bättre bild + vägg TV faktorn från plasma som kostar ungefär samma OM man räknar in lampkostnaden under TVns livslängd, och OM lampriset är detsamma i framtiden... kan hända att det kommer kines-lampor som pressar priset ner till 500kr styck :)

Postad 28 november 2005 - 15:21

mangeP
  • mangeP
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jag ska ta mig f*aen sluta hänga på det här forumet, man hittar för många olika TV modeller att välja bland och bli bara mer o mer förvirrad! :) :) :o :P B) B) :D :D

<{POST_SNAPBACK}>

Hehe, men jo, det är nog mitt råd... om 42"-43" räcker så får man nog bättre bild + vägg TV faktorn från plasma som kostar ungefär samma OM man räknar in lampkostnaden under TVns livslängd, och OM lampriset är detsamma i framtiden... kan hända att det kommer kines-lampor som pressar priset ner till 500kr styck :)

<{POST_SNAPBACK}>

HEHE...Men RÄCKER 42" :lol:
Jo, jag tror nog faktiskt att 42" räcker, eftersom vi har soffan så nära TV'n är det väl annars risk för "tennis match syndrom" ???

Postad 28 november 2005 - 15:24

Wicket
  • Wicket
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0
Jag var och kollade på denna TV på SIBA i Örebro (Marieberg) i helgen och visst såg den fin ut. Men jag är långt ifrån någon expert på området och har ett väldigt otränat öga så det vore kul att läsa lite oberoende tester av bildkvallité, kontraster, svärta, betraktningsvinkel etc.

Är det någon som vet om det gjorts några oberoende tester av denna TV (gärna jämförande tester)? I så fall, var kan man läsa dessa?

Postad 28 november 2005 - 16:03

Wicket
  • Wicket
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0
Ett par frågor till från den oinvigde:

1 - Vad är det för skillnad på TV:n vars slutsiffror är A12U?
Finns här:
http://www.braljudbi...a...html&sida=2

2 - Ni som kan branchen... Vad kan man räkna med för prisminskningar på 2-3 månaders sikt på en sån här TV?

3 - Jag antar att 'bästa 42" plasman till ett vettigt pris' diskuterats i andra trådar här. Kan någon peka ut en vettig sådan tråd åt mig?

Postad 28 november 2005 - 19:12

slippman
  • slippman
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0
1. A12U är den modell som säljs i Storbritanien, såvitt jag kan se skiljer sig inget mellan våra modeller - om inte de har nån eget variant på digital TV systemet? De kallar det "freeview", bäst att kolla så att den kan ta emot boxer.

2. Tror inte det går ner så mycket.... hög efterfrågan på denna TV i de länder som sålt den längre än i Sverige.

3. Vet inte, har inte kollat så mycket på 42".

Postad 29 november 2005 - 08:25

lljooo
  • lljooo
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Har snokat runt mer angående VGA ingången... grabbarna på UK avforums är övertygade att den är felkonstruerad, se länk http://www.avforums....ad.php?t=260851

Jag tror att det är medvetet och gjort för att spara kostnader. Summa summaren på VGA ingången... den kan inte visa panelens native upplösning på 1280x720, detta för att vara VESA kompatibel enligt sony. Såfort man ändå måste skala signalen, så finns det inte så stor anledning att försöka få bilden utan sorgkanter... resultatet är att VGA ingången funkar, men bilden blir mjuk, som en suddig hinna över den pga av skalningen.... samt att den har sorgkanter - då kan sony spara pengar på linsernas toleranser. Så, glöm VGA och använd HDMI med 1280x720! Kräver dock en dator med DVI utgång samt en DVI till HDMI kabel.

<{POST_SNAPBACK}>

Suveränt att få veta det här. Då kan jag köra datorn via HDMI och låta bli att köpa en dvd-inspelare med HDMI och därmed spara några tusenlappar. Det är, vad jag förstår, inte så stor skillnad i bildkvalitet mellan komponent- och HDMI-ingång när det gäller dvd-n?

Ett stort tack Slippman, för att du hårdtestar tv-n och postar vad du kommer fram till. Det är ovärderligt för oss vars första tanke inte är att plocka isär en ny tv och byta fläktar och glasskivor och sedan invadera service-menyn :)

Postad 29 november 2005 - 16:37

slippman
  • slippman
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0
Inga problem. Tänk bara på att med HDMI ingången så ser man inte hela bilden då kanterna är overscannade - detta löser man genom att ställa in grafikkortet att visa en "resolution in a resolution", dvs kortet skickar pixelmappad 1280x720 men skrivbordet visas bara på tex 1224x685. ATI kontrollpanel innehåller en funktion för att ställa in detta, andra kort kan alltid använda powerstrip för att klara samma sak. Funkar bra på mitt radeon 9250 i alla fall.

Postad 29 november 2005 - 17:02

Wicket
  • Wicket
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0
Ni som köpt denna TV (eller sett den i affär).
Vad säger ni om betraktningsvinkeln? Bakprojektions-TV:s har ju fått ta en del skit för dålig betraktningsvinkel tidigare...

Jag var visserligen och kollade på denna på SIBA själv, men det vore kul att höra andras åsikter om denna jämfört med andra apparater.

Vore även kul att höra vad ni tycker om förmågan att hantera svart färg.

Jag kan tillägga att jag ringde till Sony Center på Regeringsgatan idag. Dom sa fortfarande att dom saknade uppgift om när TV:n skulle komma in. Då jag informerade killen om att siba kränger denna TV för fullt blev han gasnka förvånad. Jag bad honom gå dit och köpa ett ex som dom kunde ställa i Sonybutiken, men det ville han inte :)
[[[Skärpning Sony Center!!]]]

Postad 29 november 2005 - 17:39

slippman
  • slippman
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0
Ang betraktningsvinkeln, jag upplever den som mycket bra i horisontellt led - sämre än plasma, men bättre än vanlig LCD TV. Vertikalt är det känsligare, inte läge att stå upp och titta på TV - men vem gör det?

Svärtan är medioker. Sämre än plasma o crt. Irisen hjälper till, men detta är största nackdelen med denna TV för mig. När jag höll på att leta bästa inställningar i ett helt nersläckt rum läste jag i manualen med hjälp av skärmens ljus från en 100% svart insignal :)

Postad 29 november 2005 - 21:15

Liljegren
  • Liljegren
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Okej, jag är helt nybörjare på det här så klaga inte! Jag vill koppla ihop min dator, (ati radeon x 800 xt kort) med min KDF-E50A11, vad behöver jag för sladd/ar för bästa bild och hur gör jag?

Wicket själv tycker jag betraktningsvinkeln är mycket bra och inget du behöver oroa dig för om du inte sitter extremt högt eller långt åt sidan!

Postad 29 november 2005 - 22:34

slippman
  • slippman
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0
som skrivet tidigare, använd en DVI till HDMI kabel, ställ in grafikkortet på 1280x720, dra ner TVn skärpa till 0. Om du vill att startmenyn ska synas måste du göra den mer avancerade "resolution in a resolution" inställningen i ATIs kontrollpanel.

Postad 30 november 2005 - 08:18

mangeP
  • mangeP
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0

Jag kan tillägga att jag ringde till Sony Center på Regeringsgatan idag. Dom sa fortfarande att dom saknade uppgift om när TV:n skulle komma in. Då jag informerade killen om att siba kränger denna TV för fullt blev han gasnka förvånad. Jag bad honom gå dit och köpa ett ex som dom kunde ställa i Sonybutiken, men det ville han inte  :)
[[[Skärpning Sony Center!!]]]

<{POST_SNAPBACK}>

:D :lol: :lol: ;) :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Vilken underbar kommentar! Var bara tvungen att citera denna, hade varit underbart att se SonyCenter snubbens min!!!

Postad 30 november 2005 - 12:07

lljooo
  • lljooo
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

som skrivet tidigare, använd en DVI till HDMI kabel, ställ in grafikkortet på 1280x720, dra ner TVn skärpa till 0. Om du vill att startmenyn ska synas måste du göra den mer avancerade "resolution in a resolution" inställningen i ATIs kontrollpanel.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har ett liknande kort, ett radeon 9200, och jag installerade den "något" buggiga programvaran (visar ati-mappen i utforskaren varje gång jag startar datorn och bootar om datorn varje gång jag försöker ändra upplösning :) ). Men i övrigt verkar den installera programkomponenterna. Jag hittar dock inte någon resolution in resolution i ati:s kontrollpanel. Det borde väl rimligen inte skilja så mycket mellan korten eller programvaran. Så ifall du kunde peka mig i rätt riktning i kontrollpanelen vore jag tacksam. Under tiden skall jag försöka göra något åt installationen. Den ställde nämligen om upplösningen till 640x480. Och den bootar som sagt om bara jag närmar mig reglaget för att öka upplösningen.

Postad 30 november 2005 - 14:58

Spiritwalker
  • Spiritwalker
  • Forumräv

• 704 inlägg
  • 0
Orsaken att Sony center ännu inte säljer denna är att Terracom inte godkänt den inbyggda DVB-T boxen för boxer-bruk än. SIBA å sin sida kanske inte bryr sig om detta, vad vet jag :)

Postad 30 november 2005 - 21:59

walther
  • walther
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Verkar intressant, såg den som hastigast på SIBA och funderar nu på att köpa och testa den hemma. Naturligtvis uppstår då lite frågor.

1. Hur stor är egentligen kartongen på det här schabraket?

2. Kan man frakta en bakprojektions liggande eller dyligt, eller törs man fråga hur gemene man har gjort för att få hem den (om man tänker sig att man köper den på SIBA)?

3. Jag läste någonstans i tråden att någon stört sig på fläkt(ar), stämmer detta?

4. Alla ägare fortfarande nöjda med sina exemplar?

5. Något annat man bör veta sådär rent allmänt men mest gällande denna tv?

Som dom säger, tack för visat intresse.

Postad 01 december 2005 - 02:50

Unregisteredd6982888
  • Unregisteredd6982888
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Hej! jag har följt denna tråd & har lite frågor.

Någon som vet om denna TV klarar att visa 720p & 1080i via komponent, det står inget om det i manualen. Som jag förstått är det komponent som gäller för nya xbox360 för att kunna åtnjuta HD.
Sen undrar jag hur denna TV hanterar visning av 2:35 filmer. Har den någon bra zoomfunktion för kunna fylla hela bilden utan att texten hamnar för långt ner? ex som vissa philips plasmor har där man kan flytta upp texten om denna kommer för långt ner vid zoomläge!

:ph34r:

Postad 01 december 2005 - 02:50

slippman
  • slippman
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0
1) Om du såg en dåre som körde nercabbat i november med en 2 meter lång låda som stack upp från baksätet så var det jag :ph34r: Tror inte den går in i en v70 kombi tex...

2) Inte lika känslig som tex plasma vars glasskärm kan kavitera av sin egen tyngd om den ligger ner.

3) Min stör mig en del, låter kanske nånstans mittemellan en PAX fläkt och en dator.

4) Jorå, tills billiga SED tv kommer får den duga - min inte en minut längre.

Angående radeon inställningen, har tyvärr bytt kort nyligen och minns inte var man gjorde det. Läs manualen, eller använd powerstrip (och läs dess manual...)

Postad 01 december 2005 - 22:41

Unregistered3a51365c
  • Unregistered3a51365c
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Directshopper har denna i Tyskland för 1.549 EUR + 100 i frakt...ca 15.700 SEK. Någon som handlat från denna butik tidigare? Vad som suger är att dom inte tar VISA...bara överföring via Iban... :ph34r:

Postad 01 december 2005 - 23:12

paulson96
  • paulson96
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0
en jävligt dum fråga men dock en fråga:
denna tv har ju upplösningen 720, vad är grejen med HD-TV då när vissa hd-klara har 1080?
kan någon förklara detta på ett vettigt sätt? är denna tv inte förbered fullt ut? vad händer med tv:n om man i sverige bestämmer sig för 1080?

Postad 01 december 2005 - 23:18

Liljegren
  • Liljegren
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Jag fick plocka ut tvn ur lådan och lasta in den i bilen så min klarade iaf sin egen tyngd! Den väger faktist väldigt lite så det var inga problem att bära den eller så, det var just storleken som var problemet!

För övrigt så är jag nöjd med den, hel nöjd blir jag inte förens jag fått se nånting i hd-tv upplösning på den! :)

Postad 02 december 2005 - 09:52

telcopro
  • telcopro
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Jag fick plocka ut tvn ur lådan och lasta in den i bilen så min klarade iaf sin egen tyngd! Den väger faktist väldigt lite så det var inga problem att bära den eller så, det var just storleken som var problemet!

För övrigt så är jag nöjd med den, hel nöjd blir jag inte förens jag fått se nånting i hd-tv upplösning på den! :)

<{POST_SNAPBACK}>

Vad har du för bil? Jag är på väg mot SIBA efter många & långa funderingar runt plasmor, LCDs och slutligen bakprojjar med deras för- och nackdelar. Jag har en V70, gamla karossen - tror du den går in med fällda baksäten, med eller utan kartong?

Sen undrar jag lite hur det gått med pixelmappningen för Slippman. Har någon kollat EDID-informationen i TV'n? Vilka upplösningar påstår den själv att den stöder? Det känns som det borde finnas något sätt att få en ren pixelmappning även via HDMI/DVI, men jag är inte någon TV-tekniker. Skall försöka läsa på i trådarna på avsforum.

/Telcopro

Postad 02 december 2005 - 09:59

Unregistered8221d29b
  • Unregistered8221d29b
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0

en jävligt dum fråga men dock en fråga:
denna tv har ju upplösningen 720, vad är grejen med HD-TV då när vissa hd-klara har 1080?
kan någon förklara detta på ett vettigt sätt? är denna tv inte förbered fullt ut? vad händer med tv:n om man i sverige bestämmer sig för 1080?

<{POST_SNAPBACK}>

Tv:n skalar då om 1080 till 720.

Postad 02 december 2005 - 10:06

paulson96
  • paulson96
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0
och det innebär att man inte kan utnyttja 1080 fullt ut, utan upplösningen blir sämre då ja?

Postad 02 december 2005 - 10:19

Unregistered8221d29b
  • Unregistered8221d29b
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0

och det innebär att man inte kan utnyttja 1080 fullt ut, utan upplösningen blir sämre då ja?

<{POST_SNAPBACK}>

Det stämmer, men ha i åtanke att en bakproj-tv med äkta 1080 inte finns i europa. I Usa kostar de cirka 40 000. Ska du ha en tv av motsvarande eller större storlek som klarar 1080 så hamnar du på klart större plasmor eller något mindre LCD:er för över 100 000 såvitt jag vet.

Redigerat av Unregistered8221d29b, 02 december 2005 - 10:25.

Postad 02 december 2005 - 17:01

slippman
  • slippman
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Vad har du för bil? Jag är på väg mot SIBA efter många & långa funderingar runt plasmor, LCDs och slutligen bakprojjar med deras för- och nackdelar. Jag har en V70, gamla karossen - tror du den går in med fällda baksäten, med eller utan kartong?

Sen undrar jag lite hur det gått med pixelmappningen för Slippman. Har någon kollat EDID-informationen i TV'n? Vilka upplösningar påstår den själv att den stöder? Det känns som det borde finnas något sätt att få en ren pixelmappning även via HDMI/DVI, men jag är inte någon TV-tekniker. Skall försöka läsa på i trådarna på avsforum.

/Telcopro

<{POST_SNAPBACK}>

Min slutsats är att med nuvarande version av TVn programvara kan man inte få pixelmappat med VGA, men HDMI verkar vara pixelmappat. Problemet med HDMI är att det inte finns (någon digital motsvarighet?) till synk och fas justeringar, vilket gör att bilden har störningar i sig. Dessa kan minimeras genom att dra ner TVns skärpa till 0. Man ska dock inte vänta sig att man faktist får se 1280x720 pixlar som man gör på en platt skärm, detta då TVn har optisk overscan (projektionslinsen visar en bild större än skärmens yta). Antal synliga pixlar på mitt ex är ungefär 1224x685. För den som vill experimentera med powerstrip så är detta den timing jag använder för att få hela datorns skrivbord synligt:

1224,472,40,240,685,22,5,38,74100,2304

Postad 02 december 2005 - 17:03

slippman
  • slippman
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

/Telcopro

<{POST_SNAPBACK}>

Min slutsats är att med nuvarande version av TVn programvara kan man inte få pixelmappat med VGA, men HDMI verkar vara pixelmappat. Problemet med HDMI är att det inte finns (någon digital motsvarighet?) till synk och fas justeringar, vilket gör att bilden har störningar i sig. Dessa kan minimeras genom att dra ner TVns skärpa till 0. Man ska dock inte vänta sig att man faktist får se 1280x720 pixlar som man gör på en platt skärm, detta då TVn har optisk overscan (projektionslinsen visar en bild större än skärmens yta). Antal synliga pixlar på mitt ex är ungefär 1224x685. För den som vill experimentera med powerstrip så är detta den timing jag använder för att få hela datorns skrivbord synligt:

1224,472,40,240,685,22,5,38,74100,2304

<{POST_SNAPBACK}>

EDID infon är underlig, räknar upp några (ointresanta) VESA 60 upplösningar, typ 1024x768.

Postad 05 december 2005 - 20:38

telcopro
  • telcopro
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Har googlat lite, och en rätt så intressant tråd för de som vill mecka med sin HDMI/DVI-anslutning är den här tråden i AVSForum. Nu har resten av familjen accepterat tanken med bakproj också, även om det var en del kommentarer om "men den är ju inte platt"... :P

Jag har hört lite olika idéer om hur länge man kan förvänta sig att lampan håller - har ni lust att berätta vad ni hört? Själv har jag sett uppgifter på allt från 2000 timmar till 7-8000 timmar, det senaste från en inte allt för upplyst säljare på SIBA.

Har inte någon en bild att visa? Skulle vara kul att se hur folk passar in den här "giganten" i sin möblering.

//Telcopro

Postad 06 december 2005 - 00:52

slippman
  • slippman
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0
Bra tråd, visar hur man gör en resolution in a resolution i powerstrip. Ang lampans tid.... 2-8k timmar är nog det närmsta man kan komma sanningen, i lab miljö med 19 graders omgivnings temp och i princip aldrig stänga av TVn får man nog 8k ganska lätt, hemma i lägenheten med 24 graders temp och kanske 5st avstängningar per dag, då blir det rejält lägre. Lampcyklingarna är värst eftersom det förbrukar (eller, mer korrekt: den förångas och fastnar på lampglaset) den ädelmetall som finns i lampan - om man bara ska ner o laga mat i 20min tex är det bättre att låta TVn stå pa.

Postad 06 december 2005 - 10:28

Unregistered3d83a54f
  • Unregistered3d83a54f
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Det enda rätta är alltså att aldrig stänga av Tv`n med andra ord, :rolleyes:

Postad 06 december 2005 - 13:48

slippman
  • slippman
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0
I princip, jag gör iaf så att när kvällen kommer å bolibompa drar igång sätts TVn på, sen stänger jag inte av den förrens jag går och lägger mig. Middag osv, då mutar jag bara ljudet :rolleyes:

Postad 06 december 2005 - 17:42

Unregistered3d83a54f
  • Unregistered3d83a54f
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Samma här, funkar perfekt då man bor i villa. Sköter man bara sin TV noggrant så kan man nog krama ur rätt många timmar. Då man sedan byter lampa ( ca 1500 spänn) så har man ju en tv som är nästan som ny.
Allvarligt talat så har jag nu kört denna TV i några veckor och trots att jag är kräsen och noggrann (dock inte lika mycket som Mr Slippman) så måste jag säga att jag är otroligt nöjd med denna TV. Är just nu mitt uppe i en ombyggnation av Tv rummet men sedan har jag tänkt presentera några riktigt schyssta bilder.

Tack och hej Leverpastej!

Parresurre

Postad 06 december 2005 - 18:33

Unregistered3a51365c
  • Unregistered3a51365c
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Har beställt en nu från Directshopper i Tyskland... 15.600 med frakt! :rolleyes: Får den om ca 1,5 - 2 veckor...kan knappt vänta!

Postad 06 december 2005 - 19:51

paulson96
  • paulson96
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0
om man sitter 2,8-3 meter från teven, kan man ha denna ändå? eller ser man pixlar eller får huvudvärk eller cancer eller mens (fast man är kille).
ni hajjar vad jag menar

Postad 06 december 2005 - 22:31

slippman
  • slippman
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0
Sitter 3 meter ifrån, funkar utmärkt för mig iaf - ser inga pixlar, trots att jag var rädd för att jag skulle det. Men kanske har jag fått litet mens iaf :rolleyes:

Postad 07 december 2005 - 11:46

walther
  • walther
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Jag sitter från 2,5-3m (beroende på soffa eller fotölj) och ser inte pixlar (tror inte att gemene man gör det i 1280*720 på 2,5-3m). Är väldigt nöjd med tv:n, det enda som kunde vara bättre är svärtan och fläktljudet. Svärtan funkar trots allt och är helt i paritet med alla lcd-apparater (förvånande? :rolleyes:) jag kollat på. Fläktljudet hörs dock inte så mycket att det stör när man kollar, så det står jag ut med tills dess att antingen Sony fixar det eller jag får för mig att modda fläkten ;).
En sak som jag märkt är att utljudet från analog tv är väldigt lågt (analog ut). Är det någon mer som märkt det, och kanske har något fiffinurligt att komma med?

edit: Och bara för att klargöra: naturligtvis har jag fått mens, men det räknade jag med vid inköpet också.

Redigerat av walther, 07 december 2005 - 11:47.

Postad 07 december 2005 - 17:12

paulson96
  • paulson96
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0
fan då får det nog bli en sån här tv,,fast det där med mensen spökar naturligtvis en del

Postad 07 december 2005 - 17:56

Blind Guardian
  • Blind Guardian
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0
Har ochså fått upp ögonen för denna nu när man hör allt positivt om den ochXbox 360 har släppts. Jag tycker dock nästan att 50 tum är lite överdrivet stort i mitt vardagsrum så jag funderar på 42" lillebrorsan istället. Jag kan inte sitta mer än 2,5-3 meter från apparaten ändå och sen så väger den ju en hel del mindre för den delen ochså.
Förutom storleken är det väl i princip ingen stor skildnad mellan dessa två modeller eller?

Postad 09 december 2005 - 00:29

Unregistered3d83a54f
  • Unregistered3d83a54f
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Det är storleken som skiljer

Postad 09 december 2005 - 22:22

slippman
  • slippman
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0
När det gäller 42" kan jag inte annat än avråda, då missar man den stora fördelen med denna skärm.. just storlek per krona. Den kan inte mäta sig med HD plasmor i 42" utförandet tycker jag, även om upplösningen är aningen bättre (obs, se tidigare inlägg - sonyn visar inte alla pixlar vi betalar för. Håller på med planer för att modda TVn så att alla pixlar visas, återkommer ifall det lyckas till en rimlig peng...)

Postad 09 december 2005 - 22:40

Blind Guardian
  • Blind Guardian
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0
För det första så är det ju inte speciellt många pixlar som inte syns, tror inte att det är någon jätteskildnad direkt. Sen så är det ju fortfaranda sjukt billigt med 15290 för en högupplöst 42" TV. Den väger mindre, är smalare och räcker fortfarande gott och väl för mina behov.
Men är det så att det bara är på 42" som en del pixlar hamnar utanför eller gäller det för 50" ochså?

Postad 11 december 2005 - 01:23

walther
  • walther
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Jag skulle slå till på 50 tum, utan att tveka.. .

Kan någon powerstripkunnig förklara för mig hur man ställer in "korrekta" upplösningar (dom postade tidigare som visar hela windowsskrivbordet) för både 50 och 60 Hz. Man kan ju byta ganska lätt mellan dessa upplösningar sen.. och det är ju bra om man skulle råka ha material som gör sig bäst på 60Hz.. :rolleyes:

Postad 11 december 2005 - 22:17

Fearnox
  • Fearnox
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Om jag kör tv:n via dvi utgången på datorn(HDMI ska väl vara bakåtkompatibelt med dvi?) kommer jag på 720p på filmerna jag kör från datorn då? är det bättre att köra med VGA ingången istället?

Har märkt att mina favorit filmer på hyllan finns i högre upplöst format på internet det är därför jag undrar om jag kan köra dom från datorn i 720p istället... om jag skulle köra 1080p film på datorn kommer den visa 1080i på tv:n då?

Postad 12 december 2005 - 14:49

telcopro
  • telcopro
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Om jag kör tv:n via dvi utgången på datorn(HDMI ska väl vara bakåtkompatibelt med dvi?) kommer jag på 720p på filmerna jag kör från datorn då? är det bättre att köra med VGA ingången istället?

Har märkt att mina favorit filmer på hyllan finns i högre upplöst format på internet det är därför jag undrar om jag kan köra dom från datorn i 720p istället... om jag skulle köra 1080p film på datorn kommer den visa 1080i på tv:n då?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kör 720p-filmer från datorn över DVI/HDMI idag och bilden är mycket bra. Har inte testat 1080i/p-filmer, men rent logiskt borde det inte ge någon kvalitetsvinst att mata TV'n med 1080 linjer då den sedan själv får skala ned till 720 - min gissning är att en kompetent skalning lika gärna kan göras i datorn och att den bästa bilden fås då man matar TV'n med dess "native" upplösning, dvs. 720p.

Mitt enda gnäll vad gäller HDMI är att det sker någon form av skalning i kedjan från dator till skärm, det är tydligt då man tittar på Windows-desktoppen. Även om man kör en ren 720p-signal från PC'n så syns skalningsartefakter runt bokstäver och tunna linjer. (Eller så borde jag gå in & justera i service-menyn, något jag hittills inte givit mig på). När man kollar på film så märks detta dock inte alls (i alla fall märker inte jag det).

/Telcopro

Postad 13 december 2005 - 14:33

Unregistered70452c8d
  • Unregistered70452c8d
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Är det någon som vet om denna TV även kommer i en 60" version och i så fall när?

Postad 13 december 2005 - 18:14

slippman
  • slippman
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kör 720p-filmer från datorn över DVI/HDMI idag och bilden är mycket bra. Har inte testat 1080i/p-filmer, men rent logiskt borde det inte ge någon kvalitetsvinst att mata TV'n med 1080 linjer då den sedan själv får skala ned till 720 - min gissning är att en kompetent skalning lika gärna kan göras i datorn och att den bästa bilden fås då man matar TV'n med dess "native" upplösning, dvs. 720p.

Mitt enda gnäll vad gäller HDMI är att det sker någon form av skalning i kedjan från dator till skärm, det är tydligt då man tittar på Windows-desktoppen. Även om man kör en ren 720p-signal från PC'n så syns skalningsartefakter runt bokstäver och tunna linjer. (Eller så borde jag gå in & justera i service-menyn, något jag hittills inte givit mig på). När man kollar på film så märks detta dock inte alls (i alla fall märker inte jag det).

/Telcopro

<{POST_SNAPBACK}>

Det är inte skalningsartefakter, utan snarare ett problem med att man på HDMI ingången inte kan justera synk / fas i TVns meny som man kan göra på VGA ingången. (Möjligen heter de inte "synk" och "fas" när man talar om digitala ingångar, men iaf). Om du drar ner TVns skärpa till 0 blir det bättre, men man kan fortfarande inte urskilja 1x1 pixel mönster t.e.x. Har kikat i servicemenyn och har inte hittat något sätt att justera detta på HDMI ingången tyvärr.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.