* Officiell Tråd - Sonic Impact T-Amp *
712 svar till detta ämne
Postad 11 januari 2006 - 15:04
packbox
-
packbox
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Kan man man använda en adapter som ger 12v 0.8A? Såg nån som skrev att 2A var lagom men kan nått ta skada med bara 0,8A? Ska köpa en riktig sedan men är lite sugen på att testa.
Mvh John
Postad 11 januari 2006 - 15:16
Unregistered24c8b9de
-
Unregistered24c8b9de
-
Beroende
-
-
1 450 inlägg
Nja, det enda som kan ta skada är själva adaptern. Förmodligen gör den det inte, utan den leverear helt enkelt för låg ström om du krämar på för mycket, med försämrat ljud som följd. Men så länge du inte spelar alltför högt så kan du ju prova
Postad 11 januari 2006 - 15:18
Unregisteredcf88adec
-
Unregisteredcf88adec
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Ellära kompis... P[W]=U[V]*I[A]...
12V*0.8A=9.6W Dvs din trafo (adapter) kan inte leverera tillräkligt med ström för att få full effekt på förstärkaren. Detta resulterar i att din förstärkare maximalt kan levera 9.6/2 =4.8W per kanal..
Du förstör med andra ord inte din förstärkare den bara leverar mindre effekt..
Postad 11 januari 2006 - 16:52
softman3
-
softman3
-
Beroende
-
-
1 449 inlägg
Kan man man använda en adapter som ger 12v 0.8A? Såg nån som skrev att 2A var lagom men kan nått ta skada med bara 0,8A? Ska köpa en riktig sedan men är lite sugen på att testa.
Mvh John
<{POST_SNAPBACK}>
mer ampere ska du ha!
Postad 11 januari 2006 - 16:54
packbox
-
packbox
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
12V*0.8A=9.6W Dvs din trafo (adapter) kan inte leverera tillräkligt med ström för att få full effekt på förstärkaren. Detta resulterar i att din förstärkare maximalt kan levera 9.6/2 =4.8W per kanal..
Du förstör med andra ord inte din förstärkare den bara leverar mindre effekt..
<{POST_SNAPBACK}>
Kunde tänka mig att de va nåt sånt, ville bara va säker. Va ju tre år sedan man gick i skolan. Tack för hjälpen! Mvh John
Postad 11 januari 2006 - 17:52
rincewind
-
rincewind
-
Rookie
-
8 inlägg
Är det någon som har koll på vad man behöver för plugg för att koppla in extern strömförsörjning ??
Postad 11 januari 2006 - 18:50
Unregisterede10e9503
-
Unregisterede10e9503
-
Mästare
-
-
3 928 inlägg
Är det någon som har koll på vad man behöver för plugg för att koppla in extern strömförsörjning ??
<{POST_SNAPBACK}>
Vadå? Det är väl en sån som sitter i änden på en transformator man behöver.
Postad 11 januari 2006 - 23:49
Unregistered24c8b9de
-
Unregistered24c8b9de
-
Beroende
-
-
1 450 inlägg
...Detta resulterar i att din förstärkare maximalt kan levera 9.6/2 =4.8W per kanal...
<{POST_SNAPBACK}>
Vid 100 % verkningsgrad
Postad 12 januari 2006 - 00:32
zwalter
-
zwalter
-
Användare
-
-
226 inlägg
Hur mycket effekt tål t-ampen? kan man köra med 13V/3.5A = 45.5 W?
Postad 12 januari 2006 - 00:42
Lyckman
-
Lyckman
-
Beroende
-
-
1 141 inlägg
Hur mycket effekt tål t-ampen? kan man köra med 13V/3.5A = 45.5 W?
<{POST_SNAPBACK}>
Det är spänningen man får kolla på. 13v fungerar hur bra som helst och 45w räcker till det åxå. Enligt Tripath, tillverkaren av chippet, så klarar detsamma 16v. Jag har kört 15v stabbat som mest, och då har den gått varm en gång. Den stängde då av sig en kort, kort stund, och det var bara att sänka volymen lite så gick den igång ordentligt igen. Jag rekommenderar att man håller sig till max 14v. Och det skall vara STABILISERAT. Ostabiliserad 14v ger en EMK som är för hög. // Lyckman
Postad 12 januari 2006 - 00:49
zwalter
-
zwalter
-
Användare
-
-
226 inlägg
ok, jag visste att man kunde köra på 13-14V men var bara osäker om inte strömmen eller effekten hade nån begränsning.. och en vanlig Batterieliminator från CO ger väl stabiliserad spänning?
Jag kör på 12V/2A nu men blir det stor skillnad om man ändrar till 13/3.5 eller 14/3.3?
(hehe strömförsörjningen kostar mer än hela förstärkaren)
Redigerat av zwalter, 12 januari 2006 - 01:01.
Postad 12 januari 2006 - 09:34
rincewind
-
rincewind
-
Rookie
-
8 inlägg
<{POST_SNAPBACK}> Vadå? Det är väl en sån som sitter i änden på en transformator man behöver.
<{POST_SNAPBACK}>
Ja men om man inte köper orginal strömförsörjning eller vill koppla den till ett bilbatteri eller liknande så kan det ju vara bra att veta vilken kontakt som passar ..
Postad 12 januari 2006 - 11:12
Unregisterede10e9503
-
Unregisterede10e9503
-
Mästare
-
-
3 928 inlägg
<{POST_SNAPBACK}> Vadå? Det är väl en sån som sitter i änden på en transformator man behöver.
<{POST_SNAPBACK}> Ja men om man inte köper orginal strömförsörjning eller vill koppla den till ett bilbatteri eller liknande så kan det ju vara bra att veta vilken kontakt som passar ..
<{POST_SNAPBACK}>
Jovisst. Men jag menar bara att om man köper en separat batterieliminator eller liknande så passar den antagligen. Tror inte det finns så många olika lågvolts DC-pluggar att välja på och om det gör det så följer det förmodligen med andra kopplingar att hänga på.
Postad 12 januari 2006 - 13:14
Tabl
-
Tabl
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Vad ska jag använda för strömförsörjning om jag kör biamp?
dubbla trafos? är det de enklaste/billigaste/bästa?
Postad 12 januari 2006 - 13:20
Lyckman
-
Lyckman
-
Beroende
-
-
1 141 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Snarare enklast/dyrast/bäst  // Lyckman
Postad 12 januari 2006 - 15:28
packbox
-
packbox
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
<{POST_SNAPBACK}> Snarare enklast/dyrast/bäst 
// Lyckman
<{POST_SNAPBACK}>
För oss som inte vet, vad är en trafos? Sen undrar jag hur man på bästa sätt ska koppla allting om man har två T-amps och högtalare med biwire? Hur splittar man tex. signalen från cd-spelaren? Mvh John
Postad 12 januari 2006 - 15:55
Unregisterede10e9503
-
Unregisterede10e9503
-
Mästare
-
-
3 928 inlägg
// Lyckman
<{POST_SNAPBACK}>
För oss som inte vet, vad är en trafos?
Sen undrar jag hur man på bästa sätt ska koppla allting om man har två T-amps och högtalare med biwire? Hur splittar man tex. signalen från cd-spelaren?
Mvh John
<{POST_SNAPBACK}>
Trafo= Transformator Men batterieliminator är nog ett bättre uttryck i detta fall. Du har ju en analog vänster och en analog höger ut från cd-spelaren. En till varje T-amp.
Postad 12 januari 2006 - 16:49
softman3
-
softman3
-
Beroende
-
-
1 449 inlägg
// Lyckman
<{POST_SNAPBACK}>
Sen undrar jag hur man på bästa sätt ska koppla allting om man har två T-amps och högtalare med biwire? Hur splittar man tex. signalen från cd-spelaren?
Mvh John
<{POST_SNAPBACK}>
Trafo= Transformator Men batterieliminator är nog ett bättre uttryck i detta fall.
Du har ju en analog vänster och en analog höger ut från cd-spelaren. En till varje T-amp.
<{POST_SNAPBACK}>
ja men han måste ju fortfarande splitta då 2xt-amp blir fyra kanaler... köp Y adapter/kabel och dela signalen så... ta bort bläcken mellan terminalerna på högtalarna och anslut en kanal till varje terminal.
Postad 12 januari 2006 - 17:29
zwalter
-
zwalter
-
Användare
-
-
226 inlägg
En fråga:
Jag kör på 12V/2A nu men blir det stor skillnad om man ändrar till 13V/3.5A eller 14V/3.3A? effekten blir ju högre men blir ljudet bättre vid "normala" volymer eller är skillnaden bara att man kan spela högre utan missljud?
Postad 12 januari 2006 - 18:20
Unregisterede10e9503
-
Unregisterede10e9503
-
Mästare
-
-
3 928 inlägg
// Lyckman
<{POST_SNAPBACK}>
Mvh John
<{POST_SNAPBACK}>
Trafo= Transformator Men batterieliminator är nog ett bättre uttryck i detta fall.
Du har ju en analog vänster och en analog höger ut från cd-spelaren. En till varje T-amp.
<{POST_SNAPBACK}>
ja men han måste ju fortfarande splitta då 2xt-amp blir fyra kanaler...
köp Y adapter/kabel och dela signalen så... ta bort bläcken mellan terminalerna på högtalarna och anslut en kanal till varje terminal.
<{POST_SNAPBACK}>
Va? Hur menar du då? E jag trög eller  Det finns ju bara en audioingång på varje t-amp. Om han kopplar vänster eller höger dit och sen är det ju fyra högtalarutgångar på varje t-amp precis som på en högtalare. Varför ska han då dela? Han har ju fyra ut och det behövs fyra in på varje högtalare vid bia-amp.
Postad 12 januari 2006 - 18:29
softman3
-
softman3
-
Beroende
-
-
1 449 inlägg
Va? Hur menar du då? E jag trög eller Det finns ju bara en audioingång på varje t-amp. Om han kopplar vänster eller höger dit och sen är det ju fyra högtalarutgångar på varje t-amp precis som på en högtalare. Varför ska han då dela? Han har ju fyra ut och det behövs fyra in på varje högtalare vid bia-amp.
<{POST_SNAPBACK}>
man måste ju dela lågnivån. du kan ju inte köra e left och en right till två t-ampar. när du biampar t ex så måste man ju ha rca kablar till varje kanal på varje steg eller hur? samma sak här. om så vidare han inte har dubbla utgångar från cdn eller dyl. ingången är en 3.5 phone i stereo då t-ampen är en stereoförstärkare. dvs du måste ju ha en left och en right in på varje t-amp.
Postad 12 januari 2006 - 18:59
Unregisterede10e9503
-
Unregisterede10e9503
-
Mästare
-
-
3 928 inlägg
Va? Hur menar du då? E jag trög eller Det finns ju bara en audioingång på varje t-amp. Om han kopplar vänster eller höger dit och sen är det ju fyra högtalarutgångar på varje t-amp precis som på en högtalare. Varför ska han då dela? Han har ju fyra ut och det behövs fyra in på varje högtalare vid bia-amp.
<{POST_SNAPBACK}>
man måste ju dela lågnivån. du kan ju inte köra e left och en right till två t-ampar. när du biampar t ex så måste man ju ha rca kablar till varje kanal på varje steg eller hur? samma sak här. om så vidare han inte har dubbla utgångar från cdn eller dyl.
ingången är en 3.5 phone i stereo då t-ampen är en stereoförstärkare. dvs du måste ju ha en left och en right in på varje t-amp.
<{POST_SNAPBACK}>
Okidoki  Tänkte inte på det, ju. Jag bi-ampar med min receivers 6/7 kanaler och jag antar att där sköter det sig själv. Jag var helt säker på att man kunde köra in en vänster till en och en höger till en, men nu när du säger det så blir det ju i det fallet mono i båda högtalarna. Tack för det  då jag själv oxå ska bi-ampa framöver med ett par T-ampar.
Postad 12 januari 2006 - 20:13
toho60
-
toho60
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Har ni sett den här? http://t-amp.se/
Postad 12 januari 2006 - 22:30
tobsjo
-
tobsjo
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Har ni sett den här?
http://t-amp.se/
<{POST_SNAPBACK}>
Nej, undrar om det är någon skojare som ligger bakom, eller om det är något seriöst i görningen.
Postad 12 januari 2006 - 22:37
Kent Johansson
-
Kent Johansson
-
Beroende
-
-
1 091 inlägg
Har ni sett den här?
http://t-amp.se/
<{POST_SNAPBACK}>
Nej, undrar om det är någon skojare som ligger bakom, eller om det är något seriöst i görningen.
<{POST_SNAPBACK}>
Enligt NIC SE så.. *holder: Fredrik LyckmanStår f.ö. tidigare i tråden om ni missat det
Postad 12 januari 2006 - 23:23
lunkens
-
lunkens
-
Lärjunge
-
-
437 inlägg
Det är nog en riktig luffare tror jag  . En stor bluff
Närå, som sagt. Det är lyckman som skall ta in och sälja dessa små pryttlar. Tror det nämdes ett pris på ~600SEK.
Jag fick förövrigt mina ampar i måndags. Glömt batterierna på jobbet varje dag. Sedan måste min hjäna stått still. Det är lakritssnören av värsta sorten som får användas vilket jag inte har. Sedan måste jag också ha en phono till RCA.
Av någon konstig anledning ingår ingen sådant utrystning i min "HiFi" anläggning
Aja, dags att skruva ihop en klockradio. Eller kanske koppla in via vanlig skalad strömsladd. Om nu de brutala anslutningarna tillåter en sådan grov kabel
Det var iaf en rätt lustig känsla att hålla T-Amp i handen och kalla det HiFi. Ingen direkt kvalitetskänsla
Postad 13 januari 2006 - 08:50
Kake
-
Kake
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Her er en tråd til inspirasjon.
Postad 13 januari 2006 - 13:28
Kent Johansson
-
Kent Johansson
-
Beroende
-
-
1 091 inlägg
Nu har jag två stycken där hemma. Total kostnad: 807.- för två, dvs 403.50/stycket.
Återkommer med intryck
Postad 13 januari 2006 - 14:32
Unregistered24c8b9de
-
Unregistered24c8b9de
-
Beroende
-
-
1 450 inlägg
Såg att den finns i Tyskland hos Spectrum Audio för 75 €  Jisses vilket påslag! De började tydligen med 30 € när de först började sälja den  Jaja, det gäller att mjölka ut mesta möjliga ur en succeprodukt Såg också att verkningsgraden ligger på 88 % vilket betyder att den drar ca 2.1 A vid fullt effektuttag vid 12 V. Nåt att tänka på vid inköp/bygge av nätdel.
Postad 13 januari 2006 - 14:48
Tabl
-
Tabl
-
Amatör
-
-
56 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
man måste ju dela lågnivån. du kan ju inte köra e left och en right till två t-ampar. när du biampar t ex så måste man ju ha rca kablar till varje kanal på varje steg eller hur? samma sak här. om så vidare han inte har dubbla utgångar från cdn eller dyl.
ingången är en 3.5 phone i stereo då t-ampen är en stereoförstärkare. dvs du måste ju ha en left och en right in på varje t-amp.
<{POST_SNAPBACK}>
Okidoki Tänkte inte på det, ju. Jag bi-ampar med min receivers 6/7 kanaler och jag antar att där sköter det sig själv. Jag var helt säker på att man kunde köra in en vänster till en och en höger till en, men nu när du säger det så blir det ju i det fallet mono i båda högtalarna. Tack för det då jag själv oxå ska bi-ampa framöver med ett par T-ampar.
<{POST_SNAPBACK}>
Fan vad jag blir förrvirrad! Ett schema eller tydligare förklaring o inköps lista skulle vara skit schysst!
Postad 13 januari 2006 - 15:29
packbox
-
packbox
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Fan vad jag blir förrvirrad!
Ett schema eller tydligare förklaring o inköps lista skulle vara skit schysst!
<{POST_SNAPBACK}>
Håller med, är lite nybörjare känner jag. Jag kör för tillfället från en bärbar cdspelare kan man splitta en sån sladd (av den typen som medföljer T-ampen)? Har inte sett nån. Mvh John
Postad 13 januari 2006 - 15:52
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
Håller med, är lite nybörjare känner jag.
Jag kör för tillfället från en bärbar cdspelare kan man splitta en sån sladd (av den typen som medföljer T-ampen)? Har inte sett nån.
Mvh John
<{POST_SNAPBACK}>
Här finns en tex... http://www.kjell.com Men jag tycker nästan du ska tänka över detta lite. Bi-ampa med en bärbar cd, känns som det är annat som behöver köpas istället för dubbla stärkare?!
Postad 13 januari 2006 - 16:10
softman3
-
softman3
-
Beroende
-
-
1 449 inlägg
Jag kör för tillfället från en bärbar cdspelare kan man splitta en sån sladd (av den typen som medföljer T-ampen)? Har inte sett nån.
Mvh John
<{POST_SNAPBACK}> Här finns en tex... http://www.kjell.com

Men jag tycker nästan du ska tänka över detta lite. Bi-ampa med en bärbar cd, känns som det är annat som behöver köpas istället för dubbla stärkare?!
<{POST_SNAPBACK}>
denna typ av kabel finns även för rca och andra kontakter om man vill köra från en stationär cd/dvd...
Postad 13 januari 2006 - 16:33
Kent Johansson
-
Kent Johansson
-
Beroende
-
-
1 091 inlägg
Men jag tycker nästan du ska tänka över detta lite. Bi-ampa med en bärbar cd, känns som det är annat som behöver köpas istället för dubbla stärkare?!
<{POST_SNAPBACK}>
Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk.. det är en gammal sanning  Hur som så börjar jag nog med att montera ett par RCA-honor på en av mina T-ampar så jag slipper adapters. Edit: Efter en första lyssning mha en 12v/2A adapter och högst modesta volymer så byter jag inte ut min A100 för denna lilla plastlådan. Ok, den låter mycket för sin lilla storlek. Men tycker man att den regerar totalt då ska man nog börja fundera på vad man har som signalkälla, kanske ligger det svagheter där som gör att de dyra/fina förstärkare man lyssnat på inte kan prestera bättre än denna lilla skrutt. Nåväl, nu är den helt ny och "rå". Ska inte dömma ut den nu utan den ska få gå några dygn innan jag lyssnar på den igen. Då hoppas vi att det låter bättre, just nu spelar den mest "mellan" högtalarna, ljudet växer inte ut och återger inspelningsrummets akustik s.a.s.
Redigerat av Kent Johansson, 13 januari 2006 - 18:52.
Postad 13 januari 2006 - 20:20
Hybe
-
Hybe
-
Beroende
-
-
1 429 inlägg
Mvh John
<{POST_SNAPBACK}>
på TheGeek sidan finns det ju en Super T-Amp också för 139$ Är det någon ny grej?
Postad 13 januari 2006 - 20:23
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
på TheGeek sidan finns det ju en Super T-Amp också för 139$ Är det någon ny grej?
<{POST_SNAPBACK}>
Titta första inlägget i denna tråden
Postad 13 januari 2006 - 20:29
Hybe
-
Hybe
-
Beroende
-
-
1 429 inlägg
Titta första inlägget i denna tråden 
<{POST_SNAPBACK}>
heh, jo såg det nu..., kanske skrev ett lite förhastat inlägg där! Känns som ja måste veta allt nu, så jag kan beställa innan det är försent eller nåt!!  hehe antar att de flesta köper en vanlig T-Amp(?)
Postad 13 januari 2006 - 20:33
rincewind
-
rincewind
-
Rookie
-
8 inlägg
Jovisst. Men jag menar bara att om man köper en separat batterieliminator eller liknande så passar den antagligen. Tror inte det finns så många olika lågvolts DC-pluggar att välja på och om det gör det så följer det förmodligen med andra kopplingar att hänga på.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag ska inte köpa en separat batterieliminator, det var därför jag ställde frågan från första början. Och om du kollar runt lite så finns det rätt många olika storlekar på kontakterna på batterieliminatorer. Är det någon som faktiskt har kopplat in en extern strömkälla som kan mäta inner- och ytterdiameter på kontakten och vara snäll och posta det här ??
Postad 13 januari 2006 - 21:05
zwalter
-
zwalter
-
Användare
-
-
226 inlägg
jag har inte fått svar än så jag provar igen:
Jag kör på 12V/2A nu men blir det stor skillnad om man ändrar till 13V/3.5A eller 14V/3.3A? effekten blir ju högre men blir ljudet bättre vid "normala" volymer eller är skillnaden bara att man kan spela högre utan missljud?
Postad 13 januari 2006 - 22:22
lunkens
-
lunkens
-
Lärjunge
-
-
437 inlägg
jag har inte fått svar än så jag provar igen:
<{POST_SNAPBACK}>
Jag tror knappast att du får bättre ljud, möjligt att du kan spela lite starkare volymer utan att det styr över. Ja just det starka volymer
Postad 13 januari 2006 - 22:26
lunkens
-
lunkens
-
Lärjunge
-
-
437 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk.. det är en gammal sanning 
Hur som så börjar jag nog med att montera ett par RCA-honor på en av mina T-ampar så jag slipper adapters.
Edit: Efter en första lyssning mha en 12v/2A adapter och högst modesta volymer så byter jag inte ut min A100 för denna lilla plastlådan.
Ok, den låter mycket för sin lilla storlek. Men tycker man att den regerar totalt då ska man nog börja fundera på vad man har som signalkälla, kanske ligger det svagheter där som gör att de dyra/fina förstärkare man lyssnat på inte kan prestera bättre än denna lilla skrutt.
Nåväl, nu är den helt ny och "rå". Ska inte dömma ut den nu utan den ska få gå några dygn innan jag lyssnar på den igen. Då hoppas vi att det låter bättre, just nu spelar den mest "mellan" högtalarna, ljudet växer inte ut och återger inspelningsrummets akustik s.a.s.
<{POST_SNAPBACK}>
Äntligen! En människa med lite distans  . Men jag dömmer inte ut den lilla mackapären än. Man kan ju alltid använda den som hörlursförstärkare. Det kanske inte är en helt tokig idé
Postad 14 januari 2006 - 13:18
packbox
-
packbox
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Mvh John
<{POST_SNAPBACK}> Här finns en tex... http://www.kjell.com

<{POST_SNAPBACK}>
Jo jag vet, ska köpa nån riktig i framtiden men det kostar ju lite pengar därav problemet. Kom gärna på tips om bra cdspelare för rimliga pengar (max 3k). Dessutom skulle jag behöva den sladden fast tvärtom dvs. två hanar o en hona. Man kan inte använda en som slutsteg lr liknande? Kör man en för varje högtalare måste man ju ställa in samma volym på båda stärkarna. Mvh John
Redigerat av packbox, 14 januari 2006 - 13:36.
Postad 14 januari 2006 - 14:47
walle_1
-
walle_1
-
Beroende
-
-
1 174 inlägg
Angående bi-ampning så kan man ju göra det på två sätt. Antingen kopplar man in vänster kanal på cd-spelaren till båda ingångarna på förstärkaren och sedan kopplar man båda högtalarutgångarna till vänster högtalares ingångar. Samma procedur med högra högtalaren. I detta fallet driver förstärkaren alla register i EN högtalaren med hjälp av två slutsteg = bi-amp Se bild Eller så kopplar man höger och vänster kanal till ingångarna på ampen och sedan en högtalarkabel till båda högtalarna, exempelvis bas/mellan. Sedan gör man samma procedur med den andra förstärkaren fast till diskant. I det här fallet så driver ena förstärkaren bas/mellan i båda högtalarna och den andra driver diskanterna i båda högtalarna= bi-amp. Se bild Nu säger väl nån "är det inte meningen att man ska dela upp bas/mellan och diskant till olika förstärkare när man kör bi-amp för att få så bra ljud som möjligt?" Jo det är ju detta som är tanken MEN utan ett aktivt filter som delar upp denna signal innan förstärkarna så kommer båda förstärkarna att förstärka HELA registret oavsett om dom är kopplad till bara bas/mellan eller diskant. Vilket av dessa sätt som är bäst vet jag inte, ni får prova själv PS. Snygga bilder va?  DS. MVH Martin
Redigerat av walle_1, 14 januari 2006 - 14:50.
Postad 14 januari 2006 - 15:17
rincewind
-
rincewind
-
Rookie
-
8 inlägg
Sådär nu kör jag biampat på mina Audiovector M3 Super, första intrycket är att det låter löjligt bra med tanke på vad man spelar med. Jag har kopplat en förstärkare per högtalare då borde det ju bli samma last totalt per förstärkare. Som strömförsörjning har jag en battrieliminator från Biltema nr 26-7217.
Postad 14 januari 2006 - 19:31
tobsjo
-
tobsjo
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Sådär nu kör jag biampat på mina Audiovector M3 Super, första intrycket är att det låter löjligt bra med tanke på vad man spelar med. Jag har kopplat en förstärkare per högtalare då borde det ju bli samma last totalt per förstärkare. Som strömförsörjning har jag en battrieliminator från Biltema nr 26-7217.
<{POST_SNAPBACK}>
Coolt! Vidareutveckla gärna, hur förmedlas de olika registren? Hur återger T-Ampen låga frekvenser, och hur upplever du "trycket" från den? Vidare, och mer till poängen: T-Amp, snack, eller verkstad?
Postad 14 januari 2006 - 20:41
Unregistered3ef01984
-
Unregistered3ef01984
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Nu har min t-amp snurrat på ett par dagar och jag måste säga att ljudet ändrar sig påtagligt.
Redigerat av Unregistered3ef01984, 26 januari 2006 - 12:17.
Postad 14 januari 2006 - 20:59
softman3
-
softman3
-
Beroende
-
-
1 449 inlägg
Äntligen! En människa med lite distans . Men jag dömmer inte ut den lilla mackapären än. Man kan ju alltid använda den som hörlursförstärkare. Det kanske inte är en helt tokig idé 
<{POST_SNAPBACK}>
men hur låter den i kvalite med dina xz1or?
Postad 14 januari 2006 - 23:42
ted1001
-
ted1001
-
Lärjunge
-
-
306 inlägg
Jag är lite dum kanske. Men måste man köra med batterier?
Kan man inte plugga in nån strömadapter och köra med?
Känns lite jobbigt att behöva hålla på att ladda nå batterier titt som tätt.
Och köper man från USA så får man ju problem eventuell strömuttag.
Hur ligger det egentligen?
Postad 15 januari 2006 - 00:18
Unregistered24c8b9de
-
Unregistered24c8b9de
-
Beroende
-
-
1 450 inlägg
Jag är lite dum kanske. Men måste man köra med batterier? Kan man inte plugga in nån strömadapter och köra med?
Känns lite jobbigt att behöva hålla på att ladda nå batterier titt som tätt. Och köper man från USA så får man ju problem eventuell strömuttag.
Hur ligger det egentligen?
<{POST_SNAPBACK}>
Står ett och annat om detta i denna tråd  Vad gäller köp från USA så spelar det ju ingen roll eftersom det är 12 V det handlar om. Så länge du köper adaptern i Sverige då alltså
Postad 16 januari 2006 - 11:21
Unregistered4a4d9088
-
Unregistered4a4d9088
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Ang. att använda T-Ampen som hörlursförstärkare.
Hittade detta på ett annat forum:
Headphones on the Sonic
DON'T DO IT!
Here's why.
1) The Sonic is a bridged amp. The negative output terminals CAN NOT be connected together. You would have to rewire your headphones to dual mono to use a bridged amp.
2) This is a switching amp. The Tripath amps work by switching the output transistors fully on and off at a high frequency. Any shift in the switching pattern results in low frequency artifacts, i.e. - "audio". The high frequency swithing power must be filtered out to extract the audio. The filter is not perfect, so some ultrasonic noise remains. Not enough to bother normal speakers, but not good to put into your headphones. Which brings us to point:
2B) Filters. The output filters on the Sonic Impact are designed to work with 4-8 ohm drivers. Headphones typically have a much higher impedance, so the filter will not work in the range it was designed for. Thus even more ultrasonic noise in your headphones and your eardrums.
3) DC offset: The Tripath amps have a bit of DC offset. On the Sonic can run quite high, much too high for headphones. You would need a large DC blocking cap between the amp and the headphones
4) As great as this amp sounds on speakers, it doesn't sound very good on headphones. You would be much better off with one of the nice opamp or even tube driven headphone amps.
How do I know? I test my amps with headphones. But I have a special rig to eliminate much of the ultrasound and all the DC offset. NO, I will not tell what it is. See below.
5) If you do use this amp to drive your headphones, be warned! Your head may explode! And I will not come over to clean the walls and the carpet. If you are foolish enough to use headphones with this amp, please mention me in your will.
Men den som vågar kan ju försöka
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|