POA 6600 vs. RB1080
195 svar till detta ämne
Postad 30 maj 2006 - 20:35
Cerwin vega Al-1000
-
Cerwin vega Al-1000
-
Beroende
-
-
1 391 inlägg
Måste börja med att säga att det är tråkigt att grejerna pajar hela tiden för dig...men snälla...detta vara bara en tidsfråga innan du pajade såväl element och ÄVEN slutsteg...! Glapp för att du spelar så högt/häftigt är det inte tal om...utan du spelar helt enkelt så komponenterna går sönder.
Ditt tidgare inlägg som jag citare nedan + att du kör en BasEQ för att få upp bas Hz:en på konstlad väg gör inte saken bättre, vaken för högtalare eller stärkare...
Tror nog du missförstår lite, den var kass när jag fick den, men stegen är gamla så de är klart att ibland, kan de nått litet paja, så är de med alla steg. Sen fungerar basen, men antagligen har de blivit nått fel bara. Ps: Om du räknar till 4 så många steg har jag nu = 4ohm och inte 2ohm, så de så Jag spelar inte som en galning iheller, fel kan ändå uppstå MVH
Postad 30 maj 2006 - 20:45
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 318 inlägg
den var kass när jag fick den, men stegen är gamla så de är klart att ibland, kan de nått litet paja, så är de med alla steg. Sen fungerar basen, men antagligen har de blivit nått fel bara. <{POST_SNAPBACK}>
Hehe, du spelade ju rätt högt med de stegen innan, när din bror hade dom (med EQ  ) Slutsats : Ditt fel Nä, men om de sprakar så är ju nåt galet, kanske lödfel? (eftersom det funkar ibland) Är det samma steg som sprakar och ger mindre bas? Pajade det innan, eller var det ett av de andra som var på service?
Redigerat av Ageve, 30 maj 2006 - 20:45.
Postad 30 maj 2006 - 20:50
Cerwin vega Al-1000
-
Cerwin vega Al-1000
-
Beroende
-
-
1 391 inlägg
Är det samma steg som sprakar och ger mindre bas? Pajade det innan, eller var det ett av de andra som var på service?
Nope, de är de inte, du vet på min brors anläggning så ploppade vänster högtalare till, jag har motsvarande som han hade så min vänsta ploppar nu, tror nog också de är lödfel, för de funkade ju ett tag helt perfekt, i och med att de händer ett fel på det steget, så är de kanske de som orsakar, fel i den andra högtalaren, vad vet jag... kan de vara så. Asså rent fysiskt så är de inget fel på basen, för de märker man ganska kvickt, Om du Jb tror att jag spränger en anläggning för runt 100 000 i nypris, så är du på fel spår, är rätt om mina grejor, och detta hände när jag spelade tyst, och inte högt MVH  Tack för svar
Postad 30 maj 2006 - 20:59
Unregistered32263a93
-
Unregistered32263a93
-
Forumräv
-
-
649 inlägg
Har du kollat så att det inte är "glapp" i någon utav knapparna på steget. Sådana fel som uppstår av damm tex i volymkontroller mm. Fick ett sådan i ett av mina NAD, det var högtalarväljaren som spökade. Jag tryckte in och ut knappen ett par ggr så försvann skrapet/bruset. Har du tur så kan det vara ett sådant fel. Jag håller tummarna.
Postad 30 maj 2006 - 21:11
Cerwin vega Al-1000
-
Cerwin vega Al-1000
-
Beroende
-
-
1 391 inlägg
Har du kollat så att det inte är "glapp" i någon utav knapparna på steget. Sådana fel som uppstår av damm tex i volymkontroller mm. Fick ett sådan i ett av mina NAD, det var högtalarväljaren som spökade. Jag tryckte in och ut knappen ett par ggr så försvann skrapet/bruset. Har du tur så kan det vara ett sådant fel. Jag håller tummarna.
<{POST_SNAPBACK}>
Tack för tipset, jag tror de också är glapp, de finns ju balancerade utgångar och vanlig rca på stegen jag testade att byta, när jag spelade, och ljudet blev högre, på den balancerade, de tyder på nått är fel. De steget har varit inne på service tidigare för ett år sen, då var de ett relä kass då skrapade nu ploppar de, men man kan nog inte begära att de skall titta på de igen efter ett år eller kan man de? Tack tack
Postad 30 maj 2006 - 21:41
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 318 inlägg
Tack för tipset, jag tror de också är glapp, de finns ju balancerade utgångar och vanlig rca på stegen jag testade att byta, när jag spelade, och ljudet blev högre, på den balancerade, de tyder på nått är fel. <{POST_SNAPBACK}>
Näe... Det är inte alls säkert att signalnivåerna via de balanserade kablarna är de samma som RCA ut från försteget. Därför är det alltid bäst att bara använda en typ av kablage samtidigt. Det är ju dessutom helt meningslöst att använda XLR-kablage till två av fyra slutsteg, när delar av den övriga utrustningen använder vanlig RCA.
Postad 31 maj 2006 - 07:34
Cerwin vega Al-1000
-
Cerwin vega Al-1000
-
Beroende
-
-
1 391 inlägg
Det är inte alls säkert att signalnivåerna via de balanserade kablarna är de samma som RCA ut från försteget.
Nae, de var bara en ren gissning, ploppningarna uppstår först när man har lite bas med i bilden, asså de är så sjukt skumt så de är sjukt, min bror har hela tiden trott att jag hade spelat itu hans al1002, men de hade jag inte.... Finns de ingen annan som har fått samma problem nån gång? De är ju nått fel på steget, vad är de som kan vara dåligt i de, förutom dålig kontakt i lödningen? Om de skulle vara så att nån kabel har släppt lite vågar man löda på den igen, eller man lämnar in den? MVH
Postad 31 maj 2006 - 09:52
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1 889 inlägg
 hahaha mycket undehållande läsning haha
Jag har förståelse att dom flesta tycker att Rotel steget är bra då deras övriga grejer är just väldigt bra, typ AV-recivers som har en väldigt bra och komplett teknik totalt sett och inte bara trissorna som råkar vara lika mellan 2 st olika steg, som det nu visar sig.
Jag ger mej inte in i era siffror för det finns flera som gör detta på ett utmärkt sätt
Stulen Teknik????? :huh:hmmmm
//Golfen
Postad 31 maj 2006 - 11:30
Cerwin vega Al-1000
-
Cerwin vega Al-1000
-
Beroende
-
-
1 391 inlägg
hahaha mycket undehållande läsning haha
Jag har förståelse att dom flesta tycker att Rotel steget är bra då deras övriga grejer är just väldigt bra, typ AV-recivers som har en väldigt bra och komplett teknik totalt sett och inte bara trissorna som råkar vara lika mellan 2 st olika steg, som det nu visar sig.
Jag ger mej inte in i era siffror för det finns flera som gör detta på ett utmärkt sätt
Stulen Teknik????? :huh:hmmmm
//Golfen
<{POST_SNAPBACK}>
Tack ditt inlägg hjälper mycke....eller inte
Postad 31 maj 2006 - 11:34
Unregistered32263a93
-
Unregistered32263a93
-
Forumräv
-
-
649 inlägg
Jag skulle lämna in den för felsökning, och om det är ett billigt fel så skulle jag reparera. Annars skulle jag titta på en ersättare.
Postad 31 maj 2006 - 11:40
Cerwin vega Al-1000
-
Cerwin vega Al-1000
-
Beroende
-
-
1 391 inlägg
Jag skulle lämna in den för felsökning, och om det är ett billigt fel så skulle jag reparera. Annars skulle jag titta på en ersättare.
<{POST_SNAPBACK}>
Vet du hur mycket en felsökning kostar? MVH
Postad 31 maj 2006 - 11:52
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5 548 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Vet du hur mycket en felsökning kostar?
MVH 
<{POST_SNAPBACK}>
Den kostar pengar...synd bara att du bara tar till dig "tips" och "svar" som passar dig och bevisar din utrustsnings förträffligthet... Allt som förklarar att ditt/era (din brors) sätt att koppla, spela på anläggningarna, lasta ner via massor av högtalare inkopplode, BasEQ för att skapa konstlad bas, osv är/kan vara skadligt för utrustningen dissar du alltid...men, men...det är ju dina pengar.... Kan då bara säga...lycka till...och hoppas du har stor plånbok. Men visst kan ett gammalt beggat steg som POA6600 ha glapp i kontakterna...om man nu kopplat in och ut extremt mkt... Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 31 maj 2006 - 11:53.
Postad 31 maj 2006 - 12:15
<{POST_SNAPBACK}>
Vet du hur mycket en felsökning kostar?
MVH 
<{POST_SNAPBACK}>
500 kr kostade felsökning på min Vincent receiver, sedan får du ett prisförslag på lagning och kan då ta ställning om det är värt att laga eller köpa nytt/beg. Men att laga kan bli smådyrt.
Postad 31 maj 2006 - 12:21
Cerwin vega Al-1000
-
Cerwin vega Al-1000
-
Beroende
-
-
1 391 inlägg
spela på anläggningarna, lasta ner via massor av högtalare inkopplode, BasEQ för att skapa konstlad bas, osv är/kan vara skadligt för utrustningen dissar du alltid...men, men...det är ju dina pengar....
Kan vara ja!! Men jag tar inte min stereo ut på en fet arena och sätter volymen på max Hifiklubben kan felsöka?, de lämnar väl in den, sist gick en koll, och bytat relä på 1200kr, men då ägde jag inte den. Sen blir de extra glada när man kommer in med ett sånt fint steg så man får alltid rabatt, min bror fick iallafall ett par hundralappar i rabatt
Postad 31 maj 2006 - 12:26
Cerwin vega Al-1000
-
Cerwin vega Al-1000
-
Beroende
-
-
1 391 inlägg
500 kr kostade felsökning på min Vincent receiver, sedan får du ett prisförslag på lagning och kan då ta ställning om det är värt att laga eller köpa nytt/beg. Men att laga kan bli smådyrt.
Okej tack för den informationen, var lämnade du in din vincent? Ja de kan bli dyrt, men förhoppningvis är de inget allvarligt som har hänt, eftersom den funkar perfekt ibland, jag flyttade ju på den och då funkade den, måste vara glapp. Eftersom signalen blir dålig och de ploppar, kanske orsakar de problem två att ena basen slår helt mycket. Kanske? Kan ha blivit fel med informationen, i försteget, eftersom när man hänger de och de kommer lite bas de är först då, den ploppar, och de är då, den andra basen slår sjukt Jag tror de har samband vad tror ni?
Postad 31 maj 2006 - 12:31
Unregistered32263a93
-
Unregistered32263a93
-
Forumräv
-
-
649 inlägg
Har du ingen annan lokal radiohandlare? Jag tror nästan att de har bättre priser på att laga fel. Jag tror inte att de har personal på hifiklubben som lagar, utan de skickar prylen vidare med merkostnader som följd. Då kan man ju dyka på radioreparatören direkt utan att passera GÅ.
Postad 31 maj 2006 - 12:35
Okej tack för den informationen, var lämnade du in din vincent? Ja de kan bli dyrt, men förhoppningvis är de inget allvarligt som har hänt, eftersom den funkar perfekt ibland, jag flyttade ju på den och då funkade den, måste vara glapp.
Eftersom signalen blir dålig och de ploppar, kanske orsakar de problem två att ena basen slår helt mycket. Kanske? Kan ha blivit fel med informationen, i försteget, eftersom när man hänger de och de kommer lite bas de är först då, den ploppar, och de är då, den andra basen slår sjukt
Jag tror de har samband vad tror ni?
<{POST_SNAPBACK}>
Jag lämnade in min receiver till AV-Teknik i GBG via REF. audio i Sthlm, receivern har fungerat klockrent sen dess. Du kan väl höra med AV om dom "skruvar" Denon steg annars är väl Hifi-klubben närmaste anhalt.
Postad 31 maj 2006 - 15:54
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 318 inlägg
Har bifogat ett kopplings-schema till POA 6600, skriv ut det och ta det med dig till en elektronik-
nisse
Sen är det ju inte säkert att det blir dyrare att lämna in hos/genom Hifiklubben, ring och fråga vad
en felsökning kostar först.
Postad 31 maj 2006 - 16:03
Cerwin vega Al-1000
-
Cerwin vega Al-1000
-
Beroende
-
-
1 391 inlägg
Har bifogat ett kopplings-schema till POA 6600, skriv ut det och ta det med dig till en elektronik- nisse
Sen är det ju inte säkert att det blir dyrare att lämna in hos/genom Hifiklubben, ring och fråga vad en felsökning kostar först.
<{POST_SNAPBACK}>
Yep tack för ritningen, ska ringa snarast möjligen
Postad 01 juni 2006 - 02:26
Unregisteredb38af287
-
Unregisteredb38af287
-
Veteran
-
-
2 416 inlägg
Har du testat att byta steg mellan högtalarna?
Om du switchar stegen och felet kvarstår så skulle det kunna vara talspole i högtalaren som släppt eller havererat kanske (?).
Om man lastar ner steget så är det inte bra heller, 0 ohm är kortslutning, blir sämre ju lägre du lastar.
Postad 01 juni 2006 - 07:04
Cerwin vega Al-1000
-
Cerwin vega Al-1000
-
Beroende
-
-
1 391 inlägg
Har du testat att byta steg mellan högtalarna? Om du switchar stegen och felet kvarstår så skulle det kunna vara talspole i högtalaren som släppt eller havererat kanske
Yep har testat det, men tyvärr är de steget som e kass snyft
Postad 05 juni 2006 - 19:51
Cerwin vega Al-1000
-
Cerwin vega Al-1000
-
Beroende
-
-
1 391 inlägg
Tjena
Problem 2 borta! Den ene högtalaren slår inte så sjukt som den gjorde innan, allt är normalt. Men fortfarande fel på de ena steget
Jag kör två steg nu, och de funkar dö bra med, blir dock lite varma på 15 db i höjning
Postad 22 mars 2007 - 14:09
Cerwin vega Al-1000
-
Cerwin vega Al-1000
-
Beroende
-
-
1 391 inlägg
Hej
Otroligt, men sant jag har fortfarande problem med mitt ena poa 6600, för 3-4 månader sen lämnade jag in den igen till hifiklubben, (har redan varit där en gång).
Vad händer då när den kommer till göteborg, första gången så tog de nån månad sen skicka de tillbaka den igen, dom hittade inte nått fel. Jag hämtade steget igen, körde hemma ett tag utan felet uppkom, sen plötsligt kom de fram igen...blev galen, och skickade såklart tillbaka det en andra gång, skulle få de gratis eftersom jag har redan betalt 1000kr, för ingen service.
Andra gången hade dom den som sagt i 3-4 mån ringde för ett tag sen, svarar en snubbe han säger då va har vi ett poa 6600, och säger att dom hade helt och hållit glömt bort de i flertalet månader, va tusan är de för service? Så frågade jag igen, har ni hittat felet nej de har vi inte sa han bara.
En snubbe på hifiklubben i kristianstad, hörde felet också men dom göteborgarna har problem!! Liksom vad skall jag göra? Fick jag ett råd att låta de vara kvar ett tag till, men då klargjorde jag lite att de inte skulle glömma de ytterligare en gång.
Fruktansvärt dålig service, hittar de inte felet tänker jag inte betala mer iaf igen....så min fråga kommer till alla er, finns de nån riktigt kunnig person, som kan titta på detta poa 6600 steg och kanske till och med fixa det?
Väldigt jobbigt detta, men jag tänker inte ge mig förrens den är i 100% toppskick igen
tacksam för svar
mvh
Redigerat av Cerwin vega Al-1000, 22 mars 2007 - 18:11.
Postad 22 mars 2007 - 19:52
AlexanderE
-
AlexanderE
-
Guru
-
-
4 905 inlägg
Om du har betalat för att dom ska fixa problemet så ska du ju vara på dom till de har fixat de helt enkelt.
Tyvärr kan jag inte hjälpa dej mera.
Postad 23 mars 2007 - 12:01
Cerwin vega Al-1000
-
Cerwin vega Al-1000
-
Beroende
-
-
1 391 inlägg
Om du har betalat för att dom ska fixa problemet så ska du ju vara på dom till de har fixat de helt enkelt.
Tyvärr kan jag inte hjälpa dej mera. 
<{POST_SNAPBACK}>
Ja, precis...  Som tur är sitter jag inte utan ljud iaf, utan kör mina två poa 6600, de funkar igentligen precis lika bra, men ändå vill jag såklart ha tillbaka mitt steg....de är bara att vänta och se vad som händer nu Om de är nån här som kommer på att de vet nån grym snubbe som kan fixa slusteg så säg till!! mvh
Postad 23 mars 2007 - 22:39
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 318 inlägg
Haha, denna tråden väcker minnen, vilken sandlåda (japp, jag hade också en spade).
Det är dålig stil av Hifiklubben (eller kanske snarare serviceverkstaden de anlitar). De har väl
haft mer än ett halvår på sig nu? När vi testade steget kom felet efter 5 minuter, kan inte vara
så enormt svårt att hitta.
Postad 24 mars 2007 - 01:54
Unregistered6b0135b5
-
Unregistered6b0135b5
-
Användare
-
-
241 inlägg
ja jösses vilken tråd.
Jag var inne för något årsedan att köpa ett par poa 6600 men så blev det aldrig.
Tycker om ljudet i denons grejer.
Men jag tror nog att den ligger i lä mot rotel 1080 för inte tala om 1090 vilket jag skulle vilja ha.
Roteln är nyare med ny teknik.
Citadon steget var nog bland det fulaste jag sett.
Postad 24 mars 2007 - 14:50
Cerwin vega Al-1000
-
Cerwin vega Al-1000
-
Beroende
-
-
1 391 inlägg
Haha, denna tråden väcker minnen, vilken sandlåda (japp, jag hade också en spade).
Det är dålig stil av Hifiklubben (eller kanske snarare serviceverkstaden de anlitar). De har väl haft mer än ett halvår på sig nu? När vi testade steget kom felet efter 5 minuter, kan inte vara så enormt svårt att hitta.
<{POST_SNAPBACK}>
Haha  japp de gör den, jag hade en hink med Måste påpeka att hifiklubben i kristianstad gör allt dom kan för att fixa problemet, de är snare service klubben i göteborgs hifiklubb, som jag inte tycker så mycket om  ja jösses vilken tråd. Jag var inne för något årsedan att köpa ett par poa 6600 men så blev det aldrig. Tycker om ljudet i denons grejer. Men jag tror nog att den ligger i lä mot rotel 1080 för inte tala om 1090 vilket jag skulle vilja ha. Roteln är nyare med ny teknik. Citadon steget var nog bland det fulaste jag sett.
Jag tycker med om ljudet i denons grejor, eller jag älskar de. Okej du tycker så, men inte jag, bara för ett steg har många år på nacken så blir de inte sämre för de, och de finns inget som säger att nytt låter bättre, allt är upp till en själv Hur länge tycker ni jag ska vänta innan jag ska ringa upp dom igen? mvh
Redigerat av Cerwin vega Al-1000, 24 mars 2007 - 14:53.
Postad 24 mars 2007 - 14:57
Nomad
-
Nomad
-
"Justice is coming"
-
-
6 401 inlägg
Hur länge tycker ni jag ska vänta innan jag ska ringa upp dom igen?
mvh
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har själv tröttnat på serviceföretag m.m. så jag ringer minst en gång i veckan. Det tycker jag med du sak göra!
Postad 24 mars 2007 - 15:34
80-talet
-
80-talet
-
Lärjunge
-
-
498 inlägg
jag vet att AH ljudteknik i lund har fixat flera förstärkare och steg åt folk bla en zell åt ngn här på forumet om jag inte minns fel! jag har bara haft bra erfarenheter av honom och det brukar vara prisvärt. allt i mån av reservdelar och tillgång till servicemanual, kretsschema och givetvis ett fel som går att åtgärda.
Postad 26 mars 2007 - 11:31
Cerwin vega Al-1000
-
Cerwin vega Al-1000
-
Beroende
-
-
1 391 inlägg
jag vet att AH ljudteknik i lund har fixat flera förstärkare och steg åt folk bla en zell åt ngn här på forumet om jag inte minns fel! jag har bara haft bra erfarenheter av honom och det brukar vara prisvärt. allt i mån av reservdelar och tillgång till servicemanual, kretsschema och givetvis ett fel som går att åtgärda.
<{POST_SNAPBACK}>
Tack skall du ha, jag skall kontaka dom  Jag har själv tröttnat på serviceföretag m.m. så jag ringer minst en gång i veckan. Det tycker jag med du sak göra!
Jo, jag börjar med att tröttna  De skall jag med göra, tror nog inte de gör så mycket annars, eftersom de är inte så lätt att bara ge mig en nytt steg precis, utan de måste lägga ner tid på de, kanske därför dom glömmer bort de hela tiden eftersom de är tradigt...kass service iaf mvh
Redigerat av Cerwin vega Al-1000, 26 mars 2007 - 12:10.
Postad 06 april 2011 - 10:56
cool_hifi
-
cool_hifi
-
Amatör
-
-
50 inlägg
Hej. men man kan ju inte jämföra ett stereo steg med ett monoblock ..
asså ni måste ju ta två monoblock och + ihop watten så poa 6600 blir ganska stark..
520 watt i 8 ohm 1300 watt i 4 ohm måste det bli om man lägger ihop två stycken ?
jag har typ två såna monoblock.
Postad 06 april 2011 - 11:09
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 318 inlägg
Hej. men man kan ju inte jämföra ett stereo steg med ett monoblock ..
asså ni måste ju ta två monoblock och + ihop watten så poa 6600 blir ganska stark..
Nej, stereosteg har såklart 2 kanaler, dvs 2x200W.
Postad 06 april 2011 - 11:19
cool_hifi
-
cool_hifi
-
Amatör
-
-
50 inlägg
men två monoblock blir ju två kanlare... asså 520 watt i 8 ohm ( denon poa 6600a)
Postad 06 april 2011 - 20:10
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 318 inlägg
men två monoblock blir ju två kanlare... asså 520 watt i 8 ohm ( denon poa 6600a)
Om du tänker efter lite så inser du nog att du inte kopplar två steg till samma högtalare... Det är två slutsteg oavsett om de sitter i samma låda eller inte, dvs om du vill lägga ihop effekten (varför man nu skulle vilja det) så gäller det alla slutsteg, oavsett antal kanaler.
Postad 07 april 2011 - 09:39
cool_hifi
-
cool_hifi
-
Amatör
-
-
50 inlägg
Asså jag menar om du tar två monoblock ( left + right) det blir ju stereo.. men ett monoblock blir ju mono.. då kan ni ju inte bara ta ett monoblock och jämföra det med ett stereo steg... och man sätter ihop effteckten på monoblocken eftersom det två blir ju stereo tillsammans. och då kan man ta (denon poa 6600a) och räkna ihop i effckten tillsammans och det måste ju bli 520 watt i 8ohm.
Postad 07 april 2011 - 11:24
Unregistered1978
-
Unregistered1978
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Jag har dessa monoblock också, dom ger 260 watt i 8ohm/styck.
Inte 500 watt eller något annat, däremot så ger dom det dubbla i 4 ohm o.s.v.
Postad 07 april 2011 - 11:28
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3 398 inlägg
Asså jag menar om du tar två monoblock ( left + right) det blir ju stereo.. men ett monoblock blir ju mono.. då kan ni ju inte bara ta ett monoblock och jämföra det med ett stereo steg... och man sätter ihop effteckten på monoblocken eftersom det två blir ju stereo tillsammans. och då kan man ta (denon poa 6600a) och räkna ihop i effckten tillsammans och det måste ju bli 520 watt i 8ohm.
Ja, precis som effekten på ett stereosteg på 2*200 watt blir 400 watt. Men varför ska man räkna så?
Postad 07 april 2011 - 11:32
cool_hifi
-
cool_hifi
-
Amatör
-
-
50 inlägg
ja styck ja så ger dom 260 watt i 8 ohm men om du sätter ihop 260+260 så blir det 520 watt ...
Postad 07 april 2011 - 11:41
Unregistered1978
-
Unregistered1978
-
Amatör
-
-
95 inlägg
ja styck ja så ger dom 260 watt i 8 ohm men om du sätter ihop 260+260 så blir det 520 watt ...
Så räknar man inte. I så fall skulle vilken simpel hembioreceiver ha 800 watt. Skulle bli lite "Billebrovarning" då........... :-)
Redigerat av Unregistered1978, 07 april 2011 - 11:42.
Postad 07 april 2011 - 11:54
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 318 inlägg
Asså jag menar om du tar två monoblock ( left + right) det blir ju stereo.. men ett monoblock blir ju mono.. då kan ni ju inte bara ta ett monoblock och jämföra det med ett stereo steg...
En fråga som du kan fundera på: Hur många kanaler har ett stereoslutsteg? Stereosteg: 2x200W = 400W Två monoblock: 1x200W + 1x200W = 400W Att räkna ihop effekten på det sättet kallas totaleffekt, och används som försäljningsargument i Ellos-kataloger osv. Om du sätter två monoblock i samma låda så får du ett stereosteg...
Redigerat av Ageve, 07 april 2011 - 11:56.
Postad 07 april 2011 - 11:55
cool_hifi
-
cool_hifi
-
Amatör
-
-
50 inlägg
de kan man väll.. en stereo försärkare har ju 2 kanaler ... och två monoblock blir ju 2 kanaler...
på en stero förstäkare så ränknar man ihop kanalerna.. då kan man väll det på två monoblock oxå ?
Postad 07 april 2011 - 11:57
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 318 inlägg
på en stero förstäkare så ränknar man ihop kanalerna.
Nej.
Postad 07 april 2011 - 11:58
cool_hifi
-
cool_hifi
-
Amatör
-
-
50 inlägg
en stereo förstäkare har ju 2 kanaler ... och två monoblock blir ju 2 kanalar ...
nehe varför inte ?
Postad 07 april 2011 - 12:31
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3 398 inlägg
en stereo förstäkare har ju 2 kanaler ... och två monoblock blir ju 2 kanalar ...
nehe varför inte ?
Man räknar inte ihop effekten, urtan 2*200 watt blir totalt 400 watt precis som 2 monosteg på 200 watt blir 400 watt totalt. SImpel matematik
Postad 08 april 2011 - 08:53
nisse82
-
nisse82
-
Användare
-
-
120 inlägg
nehe varför inte ?
Det är bara intressant att se vad varje högtalare får för effekt. Den totala är oftast skitsamma om det inte gäller dimensionering av elnätet till uttaget.
4 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 4 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Baffelvägg
Anton
2025-05-24 08:28:29
-
JBL 4309 vs 708i
Anton
2025-05-23 13:58:22
-
Botten av lådan limmas.
Anton
2025-05-23 13:48:01
-
Seas L26roy Nr2
Anton
2025-05-22 21:14:10
-
Bio front med duk på plats
Globe
2025-05-22 08:43:45
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|