Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony HDR-HC3 High Definition Video Handycam

198 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony Handycam HDR-HC3 (Videokameror) 1 9 (4) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 14 oktober 2006 - 12:07

Unregistereda5afe3f2
  • Unregistereda5afe3f2
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
OK.Jag undrar kan man göra också det med iLINK-kabel?Vilken fireware kabel som passar till hdr-hc3e?Vilket HD videoediteringsprogram är bra,har du eller någon annan bra tips?
Tack på förhand!

Redigerat av Unregistereda5afe3f2, 14 oktober 2006 - 12:41.

Postad 15 oktober 2006 - 22:15

random111
  • random111
  • Forumräv

• 922 inlägg
  • 0

OK.Jag undrar kan man göra också det med iLINK-kabel?Vilken fireware kabel som passar till hdr-hc3e?Vilket HD videoediteringsprogram är bra,har du eller någon annan bra tips?
Tack på förhand!

<{POST_SNAPBACK}>

iLINK är Sonys namn på firewire. Kameran ska anslutas med en firewire/iLINK kontakt med 4 stift.
De flesta firewire/iLINK kort till datorer ska anslutas med en kontakt med 6 stift.

Frågan om HD videoediteringsprogram är svårare. Första frågan är hur mycket man vill betala...

För under 1000 kr finns bland annat My Pinnacle Studio Plus 10.5 Titanium Edition, Ulead VideoStudio 10 Plus och Sony Vegas Movie Studio.

Jag har själv dålig erfarenhet av version 10.5.2 av Pinnacles program. Många buggar. Det finns en uppdatering till version 10.6, men jag har inte testat den. Antal klagomål på deras forum har dock gått ner kraftigt, så version 10.6 kan kanske vara bra. Mycket viktigt är att man har ett grafikkort med minst 256MB minne, och delat minne duger inte.

Uleads program har jag inte testat, men jag har goda erfarenhet av version 5 och 6. Det är dock länge sedan. Långt före HDV.

Har testat Sony Vegas Movie Studio lite. Min dator (Pentium Dual 3.0 GHz) var dock för långsam för att editera HDV 1080i direkt. Man kan dock omvandla till ett annat format, och sedan editera även med en långsam dator.

Ladda ner demoversionera och testa!

För över 1000 kr kan jag varm rekommendera Sony Vegas 7.
Har bara använt den några veckor nu, men det verkar vara mycket bra kvalitet. Man bör dock läsa lite i manualen innan man börjar använda den. Inte alls lika självförklarande som t.ex. Pinnacle Studio. Jag har bara ett klagomål på Sony Vegas 7 och det är att den automatiska scene detekteringen borde förbättras. Å andra sidan kan man skriva sina egna script, vilket jag har gjort. Så nu har jag inga problem alls!

Ordinarie pris ligger på omkring 5700 kr, men om man först köper Vegas 6 och sedan uppgraderar till version 7, så kan man klara sig undan med omkring 2600 kr. Jag köpte Vegas 6 från B&H och uppgraderade direkt från Sony. Deras introduktionserbjudande gäller dock bara till 31:a oktober. Det går även att uppgradera från Dustin. Deras erbjudande gäller till 29:e december. Observera att svensk moms tillkommer på de amerikanska priserna!

Och till sist ett påminnelse om att det är mycket processorkrävande att editera HDV. Läs minimumkraven för respektive program för att editera HDV 1080i !

Redigerat av random111, 15 oktober 2006 - 22:30.

Postad 16 oktober 2006 - 00:34

Rexus
  • Rexus
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har en fråga ang. överföring från Sony HDR-HC3 till PC (WinXP MCE 2005).
Innan med min gamla dator fungerade det utan problem och jag kund överföra filmer både direkt till Pinnacle Studio Plus 10 eller CapDVHS utan problem.
Nu har jag har bytt dator och nu fungerar det inte alls, när jag ansluter firewire/iLINK kablen till PC:n får jag meddelandet "okänd USB enhet" som felmeddelande!?
Jag har inte fått med några drivrutiner och jag får inte upp några SONY alternativ enligt hjälpen på:
http://hdvforever.co...ure/default.htm

Är det någon som har några tips för att fixa detta?

Tack på förhand!

Postad 16 oktober 2006 - 10:24

random111
  • random111
  • Forumräv

• 922 inlägg
  • 0

Hej!

Jag har en fråga ang. överföring från Sony HDR-HC3 till PC (WinXP MCE 2005).
Innan med min gamla dator fungerade det utan problem och jag kund överföra filmer både direkt till Pinnacle Studio Plus 10 eller CapDVHS utan problem.
Nu har jag har bytt dator och nu fungerar det inte alls, när jag ansluter firewire/iLINK kablen till PC:n får jag meddelandet "okänd USB enhet" som felmeddelande!?
Jag har inte fått med några drivrutiner och jag får inte upp några SONY alternativ enligt hjälpen på:
http://hdvforever.co...ure/default.htm

Är det någon som har några tips för att fixa detta?

Tack på förhand!

<{POST_SNAPBACK}>

Om du installerar Pinnacle Studio Plus 10 på Windows XP så har du alla drivrutiner du behöver.

Har du installerat ytterligare drivrutiner? Prova att avinstallera dem och installera om Pinnacle Studio Plus 10.

Menar du verkligen att du får "okänd USB enhet" när du ansluter en firewire/i.Link kabel???

Postad 21 oktober 2006 - 20:15

ampz
  • ampz
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0

ampz: Enda gången det ger "artefakter" är när man dragit över det filmade råmaterialet till datorn och inte bahandlat det på något sätt. Har du knåpat ihop en egen DVD-film i ett behandlingsprogram så är det inga problem. Likaså om du kopplar in kameran från HDMI-utgången till en bildvisare med te.x. DVI- eller HDMI-ingång så är det inga problem. De flesta digitala skärmar gör ju om materialet till progressivt innan det visas ändå. Jag ser väldigt lite problem i detta. En kamera som filmar i 1080p kan du nog glömma i dagsläget. Iaf i dessa prisklasser vi pratar om nu. * no offense * ;)  Kommer väl komma så småningom.

Nej, 1080p är knappast aktuellt, men 720p hade varit väldigt praktiskt.

Jag tycker nästan bara att det är positivt då man själv kan välja deinterlacingteknik. Upplösningen är ju hög ändå menar jag. Skulle kameran vara progressiv och göra deinterlacingen på ett dåligt sätt - ja, då är det ju bara att se glad ut och irritera sig på något som är svårt att göra något åt.

<{POST_SNAPBACK}>

Um, nu tänker du nog lite fel...
Om kameran filmar progressivt behövs ingen deinterlacing. Kameran KAN alltså inte göra deinterlacingen på ett dåligt sätt eftersom filmen aldrig behöver deinterlaceas.

Det är just det som är fördelen med att filma prograssivt: Man kan skala om råmaterialet till valfri upplösning utan att behöva trassla med deinterlacing som kan ge tveksamma resultat.
720p ger dessutom bättre resultat än exempelvis 1080i om du filmar saker som rör mycket på sig. Detta just på grund av interlacingen.

Finns det någon HD kamera i dagsläget som kan filma i 720p? Gärna med inbyggd hårddisk istället för band..

Postad 21 oktober 2006 - 21:45

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
ampz: Vi pratar nog om liknande saker. Det här vet du säkert redan, men en progressiv frame måste ihoppsättas av två fields. Iaf om vi pratar om videobaserat material som vi pratar om nu. De två vanligaste sätten är bob eller weave. Sen kan kan det göras på andra sätt (te.x. "motionbaserat"). Visst skulle det vara bra om man kunde välja mellan 1080i och 1080p. Men det skulle vara surt om den "bara" filmade i 1080p och gjorde det på ett dåligt sätt. Skulle jag välja mellan att bara ta 1080p eller bara 1080i så tar jag heldre 1080i och att jag själv får välja deinterlacingteknik. Så länge vi pratar om videobaserat material alltså. Filmbaserat material är en annan femma. Där tar jag 1080p före 1080i vilken dag som helst. HC3an är en videobaserad kamera för PAL-standarden.

Sen om du söker en progressiv kamera med hårddisk så har du ju oftast en komprimering innan lagring på hårddisken. Då tar jag heldre band som inte har lika hård komprimering. Visst, det blir komprimering hur som helst iom att det som HC3an filmar lagras i (numera något gammalmodiga) MPEG2. ;) * no offense * :D

Postad 21 oktober 2006 - 22:30

Unregistered250ea002
  • Unregistered250ea002
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Har sneglat lite på både hc1 och hc3 (även panasonic gs300) och har lite frågor .. Det enda sättet som jag kan titta på HD för tillfället är via projektorn .. Kan man spela in i vanlig SD kvalité och titta på tvn om man så önskar? Hur blir då kvalitén om man jämför mot t.ex panasonic gs300/gs500? .. Var kan man billigast få tag på en PAL version av antingen hc1 eller hc3? Enligt prisjakt så får man punga ut runt 10000kr vilket är en bit ifrån vad panasonicen kostar (vet inte om frugan godkänner köper) Går den kanske att köpa via asien kanske(PAL) ?

Hoppas ni kan hjälpa mig lite  ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Jag funderade på att köpa hc3 på en resa till USA om två veckor, men när jag läste inlägget ovan fick jag mig en tankeställare - kommer den amerikanska versionen (HC3) fungera på exakt samma sätt som den europeiska versionen (HC3e), eller kommer jag få problem med de olika standarderna PAL (i Sverige) och NTSC (i USA)? Jag kommer visserligen främst använda kameran tillsammans med en Panasonic PT900E-projektor som bör kunna hantera NTSC, men det kanske finns andra nackdelar som jag inte tänkt på?
Vad skulle nackdelarna vara med att köpa kameran i USA? Är skillnaden mellan PAL/NTSC en av nackdelarna, och i så fall på vilket sätt?

Postad 21 oktober 2006 - 23:40

ampz
  • ampz
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0

ampz: Vi pratar nog om liknande saker. Det här vet du säkert redan, men en progressiv frame måste ihoppsättas av två fields.

Nej, det måste den inte alls.
Du förutsätter att kamerans sensor arbetar med interlacing. Om kamerans bildsensor filmar progressivt från början behövs ingen deinterlacing. Det blir precis som med en filmbaserad kamera.
Sensorn som används i dessa kameror är fullt kapabel att arbeta progressivt. De har bara låtit bli att implementera den funktionen.

Iaf om vi pratar om videobaserat material som vi pratar om nu. De två vanligaste sätten är bob eller weave. Sen kan kan det göras på andra sätt (te.x. "motionbaserat"). Visst skulle det vara bra om man kunde välja mellan 1080i och 1080p. Men det skulle vara surt om den "bara" filmade i 1080p och gjorde det på ett dåligt sätt. Skulle jag välja mellan att bara ta 1080p eller bara 1080i så tar jag heldre 1080i och att jag själv får välja deinterlacingteknik. Så länge vi pratar om videobaserat material alltså. Filmbaserat material är en annan femma. Där tar jag 1080p före 1080i vilken dag som helst. HC3an är en videobaserad kamera för PAL-standarden.

HC3 arbetar enligt PAL-standarden endast om du ställer den i 576i SD läge. I HD-läge har den ingenting med PAL att göra, och det finns ingenting som säger att den måste ha interlacing i HD-läge.

Sen om du söker en progressiv kamera med hårddisk så har du ju oftast en komprimering innan lagring på hårddisken. Då tar jag heldre band som inte har lika hård komprimering. Visst, det blir komprimering hur som helst iom att det som HC3an filmar lagras i (numera något gammalmodiga) MPEG2.  ;)  * no offense *  :D

<{POST_SNAPBACK}>

Varför skulle en hårddiskbaserad kamera behöva komprimera mer än en miniDV kamera? Om jag förstått saken rätt så kör HC3 med en bitrate på 25Mbit/s.
En hårddiskbaserad kamera med en hårddisk på 60GB skulle kunna lagra över 5 timmar på disken med exakt samma bitrate som miniDV kamerorna.
Dessutom skulle man kunna ansluta en sådan kamera till vilken PC som helst via USB 2.0 som om det vore ett USB-minne och titta på de färdiga videofilerna helt utan att behöva spola eller installera någon mjukvara eller drivrutiner på PCn.

Redigerat av ampz, 22 oktober 2006 - 12:55.

Postad 22 oktober 2006 - 17:46

random111
  • random111
  • Forumräv

• 922 inlägg
  • 0

Jag funderade på att köpa hc3 på en resa till USA om två veckor, men när jag läste inlägget ovan fick jag mig en tankeställare - kommer den amerikanska versionen (HC3) fungera på exakt samma sätt som den europeiska versionen (HC3e), eller kommer jag få problem med de olika standarderna PAL (i Sverige) och NTSC (i USA)? Jag kommer visserligen främst använda kameran tillsammans med en Panasonic PT900E-projektor som bör kunna hantera NTSC, men det kanske finns andra nackdelar som jag inte tänkt på?
Vad skulle nackdelarna vara med att köpa kameran i USA? Är skillnaden mellan PAL/NTSC en av nackdelarna, och i så fall på vilket sätt?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har en NTSC version. Det enda problemet jag har är att jag måste använda en stickpropsadapter för att få in strömkabeln i svenska strömuttag. Både mina videoediteringsprogram och TV-apparater klarar både PAL och NTSC.

Postad 22 oktober 2006 - 17:54

random111
  • random111
  • Forumräv

• 922 inlägg
  • 0

HC3 arbetar enligt PAL-standarden endast om du ställer den i 576i SD läge. I HD-läge har den ingenting med PAL att göra, och det finns ingenting som säger att den måste ha interlacing i HD-läge.

<{POST_SNAPBACK}>

Följande HD video format finns standardiserade:
720/60p, 720/30p, 720/50p, 720/25p, 720/24p, 1080/60i, 1080/50i, 1080/25p, 1080/30p, 1080/24p

NTSC versionen av HDR-HC3 använder 1080/60i och PAL versionen 1080/50i.

Så båda versionerna av HDR-HC3 använder interlacing i HD-läget.

Bildstorleken (1440x1080) är densamma för PAL och NTSC, det är bara antal fields per sekund som skiljer.

Postad 22 oktober 2006 - 19:51

ampz
  • ampz
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Följande HD video format finns standardiserade:
720/60p, 720/30p, 720/50p, 720/25p, 720/24p, 1080/60i, 1080/50i, 1080/25p, 1080/30p, 1080/24p

NTSC versionen av HDR-HC3 använder 1080/60i och PAL versionen 1080/50i.

Så båda versionerna av HDR-HC3 använder interlacing i HD-läget.

Bildstorleken (1440x1080) är densamma för PAL och NTSC, det är bara antal fields per sekund som skiljer.

<{POST_SNAPBACK}>

Jupp. Så är det.
Den enda rest som hänger kvar från PAL/NTSC är antalet bilder per sekund, och det har mest att göra med frekvensen på elnäten i USA resp. Europa.
Det finns absolut ingenting som säger att HD kameror ska ha interlacing. Anledningen till att dessa kameror har interlacing är att konsumenterna tror att de vill ha upplösningen 1080. För att klara av 1080 på rimliga lagringsmedia och med inte alltför dyr videoprocessor så tar tillverkarna till det fula knepet som heter "interlacing". Med hjälp av interlacing halverar de den bildinformation som behöver sparas, men de kan fortfarande stämpla "1080" på sina kameror.
De borde verkligen erbjuda möjligheten att köra 720p för de som vill det.

Postad 22 oktober 2006 - 21:29

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Tack random111 för klargörandet. Det var det jag menade och som jag trodde inte behövdes skrivas ut. :) HC3 filmar i 1080i-läget alltså 25 fps och 50 fields. 1080/50i som du skrev.

Jag filmar alltid i 1080i. Ser ingen anledning att filma i 576. Håller med om att en option om att kunna filma i 720p skulle vara smutt. Dock går det ju ändå att skala ner upplösningen om man så vill. Många redigeringsprogram har inbyggd bränning och om jag då te.x. väljer SD-upplösning (för att te.x. bränna ut på en DVD-skiva), så skalar programmet om materialet till rätt upplösning automatiskt.

Edit: ampz: HC3an jobbar efter PAL-standarden även i 1080i-läget. Bara för att HD kommer in i bilden så försvinner inte NTSC och PAL. Tror du blandar ihop HDTV och HDV. HDV-standarden ser ut så här som random111 var inne på. Och det är HDV som HC3 filmar i. Hade du haft en HC3a och suttit och redigerat lite så hade det nog klarnat en del. Inte bara Sonys HC3 som filmar på detta viset.
Sen det sista du skriver i ditt förrförra inlägg så skrev jag oftast. Alla hårddiskkameror har inte komprimering, men visa mig motsvarande kamera till HC3 som har hårddisk och som INTE komprimerar materialet innan lagring på hårddisken. Alltså konsumentkamera inom rimliga pengar. Därmed inte sagt att HC3an filmar helt okomprimerat, men jag tycker att man har bättre kontroll över hur slutmaterialet ska se ut.
En annan sak jag inte gillar med hårddiskkamerar är att om man är ute och filmar och hårddisken blir full - hur gör du då? Jag bär inte med mig en laptop så fort jag är ute och filmar. Blir bandet fullt så byter jag bara enkelt band. Först band - sedan hårddisk. Inte hårddisk till hårddisk. Jag kanske bara är gammalmodigt, men det är jag det. Filmskaparna gör oftast likadant. * no offense...igen * :rolleyes:

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 22 oktober 2006 - 21:59.

Postad 23 oktober 2006 - 12:01

ampz
  • ampz
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0

Edit: ampz: HC3an jobbar efter PAL-standarden även i 1080i-läget. Bara för att HD kommer in i bilden så försvinner inte NTSC och PAL. Tror du blandar ihop HDTV och HDV. HDV-standarden ser ut så här som random111 var inne på. Och det är HDV som HC3 filmar i.

Ja? Listan med upplösningar i random111's inlägg inkluderar flera progressiva lägen.
Det är bara det att ingen av konsumentkamerorna stödjer något progressivt läge.

Och jo, när HD kommer in i bilden så finns det inte mycket kvar av de gamla analoga standarderna PAL och NTSC.
Reda vid övergången från analogt till digitalt (SD) så försvinner de flesta skillnaderna. Det som lever kvar i SD-världen är att de två har olika upplösningar och olika bildfrekvens.

Tar man sedan steget till HD så försvinner även skillnaderna i upplösning, och det enda spår av PAL och NTSC som finns kvar är skillnaderna i bildvfrekvens. (50 vs. 60Hz). Men denna skillnad i bildfrekvens har egentligen ingenting att göra med PAL och NTSC i sig, utan är ett tekniskt faktum som har att göra med frekvensen på elnäten i USA och Europa.
För att udvika risk för flimmer vill man gärna filma med samma bildfrekvens som frekvensen är på elnätet.

På vilket sätt menar du att PAL och NTSC har något att göra med HD?

Hade du haft en HC3a och suttit och redigerat lite så hade det nog klarnat en del. Inte bara Sonys HC3 som filmar på detta viset.

Jag är inte helt säker på vad du menar med "detta viset". Storebror-modellerna till både HC3 och HV10 stödjer progressiva lägen.
Det är bara de billigaste konsumentkamerorna från Sony (HC3) och Canon (HV10) som ej stödjer några progressiva lägen.

Sen det sista du skriver i ditt förrförra inlägg så skrev jag oftast. Alla hårddiskkameror har inte komprimering, men visa mig motsvarande kamera till HC3 som har hårddisk och som INTE komprimerar materialet innan lagring på hårddisken.

Alla dessa HDV-kameror komprimerar.
1920*1080 vid 60i ger ca 11Gigabyte okomprimerad data i minuten. Plus audio.
HC3 komprimerar ner dessa 11Gigabyte med mpeg2 till 187 Megabyte per minut. Jag gissar att du kanske inte insåg att HDV-kameror komprimerar så pass mycket?
Den HDD baserade HD-kamera som stödjer högst bitrate idag är nog Sonys som klarar 15Mbit/s. (HC3 skriver 25Mbit/s till band)
Men tekniskt sett finns det ingen anledning till att en HDD-baserad kamera behöver komprimera hårdare än en miniDV-baserad kamera. Det är återigen bara ett val som tillverkarna gjort av någon underlig anledning.
En HDD-kamera med rimlig bitrate och mpeg2 komprimering vore trevligt.

Alltså konsumentkamera inom rimliga pengar. Därmed inte sagt att HC3an filmar helt okomprimerat, men jag tycker att man har bättre kontroll över hur slutmaterialet ska se ut.
En annan sak jag inte gillar med hårddiskkamerar är att om man är ute och filmar och hårddisken blir full - hur gör du då? Jag bär inte med mig en laptop så fort jag är ute och filmar. Blir bandet fullt så byter jag bara enkelt band. Först band - sedan hårddisk. Inte hårddisk till hårddisk. Jag kanske bara är gammalmodigt, men det är jag det. Filmskaparna gör oftast likadant.  * no offense...igen *  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Med rätt storlek på den inbyggda disken ska inte det vara något problem. Om den inbyggda disken rymmer 5-10 timmar HD-material så bör du aldrig riskera att fylla den när du är ute. (Brukar du packa med dig 10 DV-band när du är ute och filmar?)

Ska man ut och filma i flera veckor så går det ju att ta med sig en laptop eller liknande att tömma kameran i.

Postad 30 oktober 2006 - 12:16

Unregistered2646d338
  • Unregistered2646d338
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Tänkte att man kanske kunde få lite vägledning här. Finns det någon här som använder Final Cut Pro?

Jag får inte riktigt till det med att få in filmen från Sonyn till programmet, det är ju lite mer inställningar än imovie som funkar fint men som är destå enklare. Kan tillägga att jag är nybörjare på FCP. Alltså vilka inställningar skall man ha för att programmet skall känna av kameran, och det skall bli rätt format som man jobbar med?

:D

Postad 30 oktober 2006 - 12:27

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
ampz: Vet det där du skriver. Colorgammut är annorlunda mellan SD PAL och SD NTSC. Colorgammut är utökad med HD. Håller med om att mycket av skillnaderna mellan PAL och NTSC försvinner när man går över till HD. Och tur är väl det! :D HDV PAL och HDV NTSC är benämningar när man redigerar. DET är det jag menar. :)

Ska jag ut på semester så, ja, då packar jag ner en massa band i väskan. Ska jag bara ut och filma så räcker det med ett extraband. Min åsikt om att jag tycker att DV-band är bättre än HDD kvarstår. Jag känner mig inte lika låst vid en dator med (H)DV-band.

Postad 02 november 2006 - 11:22

Unregisteredd55ba413
  • Unregisteredd55ba413
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
trodde det var slutsnackat med pal ntsc med HD formatet... det är väl 50i eller 60i som gäller nu inget mer pal eller ntsc snack..?

Redigerat av Unregisteredd55ba413, 02 november 2006 - 11:23.

Postad 02 november 2006 - 14:23

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Ähh! Vi lägger ner det där nu. Jag pratade om hur man benämner det i te.x. redigeringsprogram och i "folkmun". Ampz menade hur vi nördar definerar det. :P

Nu fortsätter vi att snacka om HC3. :)

Jag är fortfarande nöjd med mitt exemplar. Dock hinner jag knappt med att redigera materialet jag har filmat. :P

Postad 04 november 2006 - 17:11

Gokster
  • Gokster
  • Forumräv

• 867 inlägg
  • 0
Är sugen på att inskaffa en videokomera med hdv.

men finns det filmklipp som man kan titta på?

Postad 05 november 2006 - 16:35

x-rat3d
  • x-rat3d
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Är sugen på att inskaffa en videokomera med hdv.

men finns det filmklipp som man kan titta på?

<{POST_SNAPBACK}>

Det finns några pics och 3 filmklipp..fast som sagt, killen nämner inte vilken codec han har använt

H Ä R

Det blir en HC3 för min del som kommer om 2-3 dagar. Har läst flera recensioner om att
Sony DV kamera HDRSR1E 30GB HDD är inte alls bättre än HC3

Redigerat av x-rat3d, 05 november 2006 - 16:46.

Postad 08 december 2006 - 23:40

slowmove
  • slowmove
  • Veteran

• 1 691 inlägg
  • 0
läst igenom tråden men kommer nte ihåg nu...tänkte ev. satsa lite nu när dollarn e låg, någon skillnad mellan amerikanska och europeiska? jag menar den filmar ju i 1080i i vilket fall och hdtv har ju noll me ntsc och pal att göra

Postad 09 december 2006 - 10:53

random111
  • random111
  • Forumräv

• 922 inlägg
  • 0

läst igenom tråden men kommer nte ihåg nu...tänkte ev. satsa lite nu när dollarn e låg, någon skillnad mellan amerikanska och europeiska? jag menar den filmar ju i 1080i i vilket fall och hdtv har ju noll me ntsc och pal att göra

<{POST_SNAPBACK}>

Film som görs med 24fps har inget med NTSC eller PAL att göra. HC3 spelar dock inte in med 24fps.
Den europeiska versionen spelar in video i 1080/50i, den amerikanska 1080/60i.
De allra flesta moderna TV- och DVD-apparater som säljs i europa klarar dock både 50i och 60i.
Jag har själv 1080/60i versionen.

Postad 09 december 2006 - 11:30

slowmove
  • slowmove
  • Veteran

• 1 691 inlägg
  • 0
vart köpte du den??

på amazon, som väl är ett pålitligt ställe som jag förstår, kan man få en för motsvarande ca 7500-8000 kronor. Dock så kan man ju åka på tull och moms och shit på det...någon som vet om amazon brukar va villiga att skriva ner värde eller dylikt?

Postad 09 december 2006 - 12:44

random111
  • random111
  • Forumräv

• 922 inlägg
  • 0

vart köpte du den??

på amazon, som väl är ett pålitligt ställe som jag förstår, kan man få en för motsvarande ca 7500-8000 kronor. Dock så kan man ju åka på tull och moms och shit på det...någon som vet om amazon brukar va villiga att skriva ner värde eller dylikt?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag köpte via en japansk internetbutik (som bara leverer inom Japan) när jag var i Japan i våras för motsvarande knappt 7000 kr. Idag kan man köpa den för motsvarande 4700 kr... En nackdel är att den japanska modellen bara har japanska menyer... :rolleyes:

Redigerat av random111, 09 december 2006 - 12:48.

Postad 12 december 2006 - 07:28

x-rat3d
  • x-rat3d
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
Någon som har provat såna batterier ? Vad finns det för skillnad bortsett över 1000 Kr i priset?

HÄR
å här

Har lästt att Sonys originella skulle ha en inbyggd chipp som skulle kommunicera med kamera och ge information om laddningen och kvarande tid..osv.

Men jag skulle gärna strunta i sånt information för 1K mindre i pris.

Redigerat av x-rat3d, 12 december 2006 - 07:33.

Postad 29 december 2006 - 15:03

Unregistered2b0eda46
  • Unregistered2b0eda46
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Hello! :)
Jag är väldigt intresserad av att köpa en HDV-Kamera.
Efter en del läsning så verkar ju Sony HDR-HC3 vara något av en favorit!
Har dock en hel del funderingar!

Den verkar ju ha funnits på marknaden ett tag! Dock med lite konkurrens, eller?
Självklart vill man ju inte köpa denna nu om någon ny och framförallt bättre videokamera i samma prisklass lanseras inom kort! Någon som har sett alternativ inom en snar framtid?
Det är ju inte var dag man köper en videokamera för +10 000:-!
Brukar för övrigt alltid vara noggrann i efterforskningarna vid köp av ny elektronik.
Man är ju inte direkt så rik att man har råd att göra "misstag".

Jag har en Plasma, Pioneer PDP-436XDE 43" med upplösning 1024x768.
Hur blir bilden kvalitétsmässigt från HDV-Kameran på denna?
Tappar jag mycket i kvalité från orginalinspelningen 1080i vid uppspelning via hdmi på plasman?
Vad blir upplösningen som spelas upp? Smått osäker i hd-formatsdjungeln.
Skalar plasman upp bilden?
På tv specen står det: Stödda format 1080i , 480p , 576p , 720p

Kommer måsta köpa ny dator iom köp av denna kamera oxå.
Min nuvarande "tillsvidaredator" P4 2.0ghz, 512mb minne, 80GBhdd, GF 440MX med 15"crt kommer inte palla redigeringen! ;)

Har dock full koll på vad som krävs i datorväg, så det är inga problem där.

Skulle även vilja veta om folket som haft sina exemplar av denna kamera fortfarande är nöjda?
Vill som sagt bara vara säker på att jag gör ett bra köp! B)

Redigerat av Unregistered2b0eda46, 29 december 2006 - 15:04.

Postad 29 december 2006 - 19:54

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12 561 inlägg
  • 0
Anzy: Köpte min för dyra pengar och dessa är mycket väl investerade, ångrar inte en sekund.
Kvaliteten på din plasma kommer bli en oöverträffad bild så att du häpnar. Den är makalös.
Du kommer aldrig vela se SD material därefter.

Postad 30 december 2006 - 15:46

Unregistered2b0eda46
  • Unregistered2b0eda46
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Låter förföriskt bra! :D
Sugen som fan på trycka på "beställ" nu!

Postad 21 januari 2007 - 23:59

Unregisteredea6526e9
  • Unregisteredea6526e9
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0

Låter förföriskt bra!  :)
Sugen som fan på trycka på "beställ" nu!

<{POST_SNAPBACK}>

Innan du trycker på "beställ" så kanske du skall vänta ett litet tag. Sony skall under februari börja leverera HDR-HC7 som i princip är samma som HDR-HC3 men med hörlursuttag, kontakt för extern mikrofon, optisk bildstabilisator, ta 6 MP stillbild samtidigt som du filmar, och ljuskänslighet ner till 2 lux. För att nämna några skillnader.

http://www.camcorder...ions-Review.htm

Det finns tydligen även en enhet med namnet HDR-HC5, men om den inte hittat till Sverige eller om den är på väg har jag inte lyckats utröna.

Postad 22 januari 2007 - 14:38

Unregistered2b0eda46
  • Unregistered2b0eda46
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Har inte beställt ännu. B)
Verkar som Sony folket lyssnat på folket, med tanke på återinförda finesser i HDR-HC7!
Frågan är ju bara hur j***a dyr den blir?
Blir den flera tusen dyrare än HC3 så tycker inte jag det rä värt pengarna!

Postad 28 januari 2007 - 13:29

leris
  • leris
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0
Nu har jag oxå laggt en beställning.. men en fråga jag inte fått besvarad är hur länge man kan spela med HDV 1080 på ett band?

Postad 28 januari 2007 - 17:14

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12 561 inlägg
  • 0

Nu har jag oxå laggt en beställning.. men en fråga jag inte fått besvarad är hur länge man kan spela med HDV 1080 på ett band?

<{POST_SNAPBACK}>

Ett 60 minuters band räcker i....60 minuter :)
Sedan kvittar det om man spelar in på standard formatet vilket är ett riktigt slöseri med den här Kameran! High-Def inspelning är det som gäller och vilka bilder sen då, du kommer att häpna :angry:

Redigerat av Audio Code 3, 28 januari 2007 - 17:16.

Postad 30 januari 2007 - 14:12

leris
  • leris
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0
Tycker bilden blir lite "matt" när man filmar innomhus, har för mig att någon skrev något om att man skulle ställa om något när man inte är ute ;)

Postad 07 februari 2007 - 20:18

jonte0
  • jonte0
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0

ampz: ... Så länge vi pratar om videobaserat material alltså. Filmbaserat material är en annan femma. ....

För min förståelse - vad menas med Video resp. Filmbaserat??

Har läst dessa begrepp förut men förstår inte vad som menas..

MVH /

Postad 08 februari 2007 - 15:41

random111
  • random111
  • Forumräv

• 922 inlägg
  • 0

För min förståelse - vad menas med Video resp. Filmbaserat??

Har läst dessa begrepp förut men förstår inte vad som menas..

<{POST_SNAPBACK}>

Video använder interlace:ade bilder, antingen 50i (PAL) eller 60i (NTSC).
Film använder progressiva bilder, typiskt 24p.

HC3 använder 50i eller 60i beroende på om man har en PAL eller NTSC version.

Postad 19 februari 2007 - 18:32

Unregisteredaa73c0e8
  • Unregisteredaa73c0e8
  • Forumräv

• 911 inlägg
  • 0
Kidnappar denna tråd lite..

Om HDR-HC7 ska ersätta HDR-HC1 hur kommer det sig då att HC7 har "bara" Digital Zoom 20 när HC1 hade Digital Zoom 120 eller stämmer inte de uppgifterna?

Kan man märka skillnaden mellan 1080i och 1080p? Ser ögat skillnaden?

Vilket är det bästa utav att spela in på hårddisk eller på DVD?
Är det en smak sak eller finns det ngt som talar för ngt av dem!?

Mvh

Redigerat av Unregisteredaa73c0e8, 19 februari 2007 - 23:14.

Postad 20 februari 2007 - 10:04

random111
  • random111
  • Forumräv

• 922 inlägg
  • 0

Om HDR-HC7 ska ersätta HDR-HC1 hur kommer det sig då att HC7 har "bara" Digital Zoom 20 när HC1 hade Digital Zoom 120 eller stämmer inte de uppgifterna?

Mvh

<{POST_SNAPBACK}>

HC1 har 10x optiskt zoom och 120x digitalt zoom
HC3 har 10x optiskt zoom och 80x digitalt zoom
HC7 har 10x optiskt zoom och 20x digitalt zoom

Vill man verkligen använda digitalt zoom?
En teleconverter (och ett stativ) är väl snarare att rekommendera...

HC7 har DV band, dvs varken hårddisk eller DVD. (Men det var inte det du frågade efter...)

Postad 20 februari 2007 - 12:25

Unregisteredaa73c0e8
  • Unregisteredaa73c0e8
  • Forumräv

• 911 inlägg
  • 0

Mvh

<{POST_SNAPBACK}>

HC1 har 10x optiskt zoom och 120x digitalt zoom
HC3 har 10x optiskt zoom och 80x digitalt zoom
HC7 har 10x optiskt zoom och 20x digitalt zoom

Vill man verkligen använda digitalt zoom?
En teleconverter (och ett stativ) är väl snarare att rekommendera...

HC7 har DV band, dvs varken hårddisk eller DVD. (Men det var inte det du frågade efter...)

<{POST_SNAPBACK}>

Om man verkligen vill använda DZ? Var bara nyfiken över funktionerna på ersättaren.

Exakt, tog upp tex HC7 som ett exempel.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vill gärna höra både för- och nackdelar med att spela in på hårddisk, DVD eller DV band.

Den som man börjar bli lite nyfiken på är Sony HDR-UX7.

Mvh

Postad 28 februari 2007 - 21:30

MatsB
  • MatsB
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
Intressant tråd :)

Jag är helt nybörjade på videokameror, men vill ha en bra och kan tänka mig lägga mellan 10-15000:-

Så det lutar väl åt en HC5 eller HC7.

Fråga:
Vad bör jag köpa till kameran med en gång? Väska, band, extrabatteri, linser, annat?

Postad 01 mars 2007 - 12:41

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12 561 inlägg
  • 0

Vad bör jag köpa till kameran med en gång? Väska, band, extrabatteri, linser, annat?

<{POST_SNAPBACK}>

DV band och väska bra att ha, är uppe på mitt 18:e dv band just nu. Har klarat mig utan extra batteri i drygt 9 månader, och tror det går bra utan, men det gäller ju bara mig.
Var på disneyland förra maj och klarade det med att ladda medföljande batteri varje kväll.

Men det är klart, kommer man vara utan uppladdnings möjligheter en längre tid är svaret givet :)

Postad 01 mars 2007 - 15:02

random111
  • random111
  • Forumräv

• 922 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

DV band och väska bra att ha, är uppe på mitt 18:e dv band just nu. Har klarat mig utan extra batteri i drygt 9 månader, och tror det går bra utan, men det gäller ju bara mig.
Var på disneyland förra maj och klarade det med att ladda medföljande batteri varje kväll.

Men det är klart, kommer man vara utan uppladdnings möjligheter en längre tid är svaret givet :)

<{POST_SNAPBACK}>

Var också på disneyland förra maj, men jag var tvungen att hushålla lite med filmning mot slutet av dagen för att inte batteriet skulle ta slut. Så jag köpte ett extra batteri.

Kan starkt rekommendera en vidvinkellins. Mycket användbar inomhus! Helt plötsligt får man plats med alla...

Köpte min HC3 i Japan. Allt kändes så billigt, så jag passade på att även köpa polarisationsfilter (VF-30CPKX S), lampa (HVL-HL1) och mikrofon (ECM-HGZ1). Både polarisationsfiltret och lampan har jag använt, men mikrofonen känns mer som ett felköp...

Postad 17 mars 2007 - 17:02

danron
  • danron
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Mvh

<{POST_SNAPBACK}>

- Digital zoom är helt irrelevant, det fungerar likadant som att du zoomar i ett ritprogram (ms paint).

- 1080i är interlaced = 540 pixlar. 1080p är progressiv = 1080 pixlar, båda räknas i höjdled. Så ja, självklart ser man skillnaden om man har en 1080p TV, vilket är väldigt ovanligt än så länge.

- Hårddisk är bättre, snabbare accesstid och du kan mellan fler format, men än så länge så är mini-DV bäst.

/d

Postad 17 mars 2007 - 20:14

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12 561 inlägg
  • 0
Kör 1080i på min 1080i tv och bilden då: I'm Stunned and Blown Away :D

Postad 17 mars 2007 - 22:59

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0

...........................

- 1080i är interlaced = 540 pixlar. 1080p är progressiv = 1080 pixlar, båda räknas i höjdled. Så ja, självklart ser man skillnaden om man har en 1080p TV, vilket är väldigt ovanligt än så länge.

/d

<{POST_SNAPBACK}>

Fel! Ser man det rent krasst så skiljer det inget i upplösning mellan 1080i och 1080p. Har dock en aning om vad du kanske(?) menar med "540 pixlar" då 1080i altererar linjerna. :lol:
Dock skiljer det i bandbredd från bildkällan då 1080i (PAL) innehåller 50 fields (halvbilder) och 1080p innehåller 50 frames (helbilder). Kör man 1080i får bildvisaren görs deinterlacingen ("sammanfogningen" av 50 fields till 50 frames). Detta kan ske på lite olika sätt beronde på vilken bildvisare (eller scaler) man har.

Sen så behöver inte, per automatik, 1080p ge en bättre bild än 1080i på en 1080-skärm. Det beror bl.a. på vilken enhet som gör den bästa deinterlacingen - bildkällan, eller bildvisaren. Med 1080i så görs deinterlacingen i bildvisaren och med 1080p så görs den i bildkällan. Har man en bildvisare som har en lägre upplösning än 1080 så kan det vara problem att skicka en 1080p-signal till den. 1080i är oftast inga problem då både deinterlacingen och skalningen då sker i bildvisaren (projektorn, TVn eller liknande).

Det börjar komma displayer/bildvisare som kan ta emot en 1080p-signal trots att de har en lägre upplösning. Då måste ändå en skalering göras i bildvisaren......om man nu inte vill ha en väldigt inzoomad bild. :D

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 17 mars 2007 - 23:09.

Postad 07 april 2007 - 21:40

Rexus
  • Rexus
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Hej!
Jag köpte en Sony HDR-HC3 i maj i förra året som jag har varit väldigt nöjd med, dock så när jag filmade förra helgen och hade dåligt med batteri, så slocknade bakgrundsbelysningen i LCD skärmen. Jag trodde det var pga. dåliga batterier (blinkade 0 min kvar...) och tänkte inte mer på det. Dock idag när jag laddat batteriet, så lyser inte bakgrundsbelysning ändå. Jag har testa att trycka DISP/BATT INFO knappen, men det hjälper inte. LCD skärmen fungerar, men utan belysning är det omöjligt att se något direkt.
Är det någon som vet om bakgrundsbelysningen har gått sönder eller finns det någon inställning jag har missat? jag har lusläst instruktionsboken utan att hitta något mer. Någon som råkat ut för samma sak? Köpte kameran på digicom.nu.
Tack på förhand!
/Rexus

Postad 08 april 2007 - 06:28

Addex
  • Addex
  • Veteran

• 1 902 inlägg
  • 0

/d

<{POST_SNAPBACK}>

Fel! Ser man det rent krasst så skiljer det inget i upplösning mellan 1080i och 1080p. Har dock en aning om vad du kanske(?) menar med "540 pixlar" då 1080i altererar linjerna. :D
Dock skiljer det i bandbredd från bildkällan då 1080i (PAL) innehåller 50 fields (halvbilder) och 1080p innehåller 50 frames (helbilder). Kör man 1080i får bildvisaren görs deinterlacingen ("sammanfogningen" av 50 fields till 50 frames). Detta kan ske på lite olika sätt beronde på vilken bildvisare (eller scaler) man har.

Sen så behöver inte, per automatik, 1080p ge en bättre bild än 1080i på en 1080-skärm. Det beror bl.a. på vilken enhet som gör den bästa deinterlacingen - bildkällan, eller bildvisaren. Med 1080i så görs deinterlacingen i bildvisaren och med 1080p så görs den i bildkällan. Har man en bildvisare som har en lägre upplösning än 1080 så kan det vara problem att skicka en 1080p-signal till den. 1080i är oftast inga problem då både deinterlacingen och skalningen då sker i bildvisaren (projektorn, TVn eller liknande).

Det börjar komma displayer/bildvisare som kan ta emot en 1080p-signal trots att de har en lägre upplösning. Då måste ändå en skalering göras i bildvisaren......om man nu inte vill ha en väldigt inzoomad bild. :)

<{POST_SNAPBACK}>

Görs inte 1080/50i om till 1080/25p? och då är 1080/50p bättre eller?

Postad 11 februari 2011 - 13:58

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12 561 inlägg
  • 0
Japp, då var det dags att börja klippa dessa...jag har tappat räkningen men ungefär 60st HDV band inspelningar.

Har skaffat en Vaio som karar av att bränna BD, dessutom Vegas Movie HD för redigering.
Den vann nåt pris i höstas och tänkte att den lär vara bra på redigering, så slog därför till på ett ex.

Trixet är att klippningen är grymt avancerad, så avancerad att jag var tvungen idag att skriva ute en fullständig bruksanvisning :D

Sony sparar nämnligen på regnskogen liksom på plast då inget som helst cd-om el dyl medföljde datorn :)

DE rekommenderar att Jag kopierar alla grundprogram utifall... vilka snåljåpar, som om jag inte hatade Sony tillräckligt mycket innan, he he.

Hur som helst, ska börja lusläsa instruktionen och får se när man orkar gå lös på nån film för ned klippning B)

Nån som har SONY VEGAS MOVIE STUDIO HD PLATINUM 10 som kan dela med sig lite erfarenheter eller är man ensam att ha den än så länge?

Vegas Movie HD Platinum

Vegas Movie Studio HD Platinum system requirements

Microsoft® Windows® XP (SP 3 or later), Windows Vista® (SP 2 or later), or Windows 7
1 GHz processor (multicore or multiprocessor CPU recommended for HD)
200 MB hard-disk space for program installation
1 GB RAM (2 GB RAM recommended for HD)
OHCI-compatible i.LINK® connector/IEEE-1394DV card (for DV capture and print-to-tape)
USB 2.0 connection (for importing from AVCHD™ or DVD camcorders)
Windows-compatible sound card
DVD-ROM drive (for installation from a DVD only)
Supported CD-recordable drive (for CD burning only)
Supported DVD-R/-RW/+R/+RW (for DVD burning only)
Supported BD-R/-RE drive (for Blu-ray Disc™ burning only)
Microsoft .NET Framework 3.0 (included on application disc)
Apple® QuickTime® 7.1.6 or later
Internet Connection (for Gracenote MusicID Service)

Postad 31 mars 2011 - 14:26

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3 094 inlägg
  • 0
Kör Sony Vegas Pro 10. Alla Vegas programmen är rätt "normala", vet inte riktigt vad man ska säga.
Vad är det som du tycker är så svårt? Jag tycker det är extremt lätt att komma igång.

Postad 07 juli 2011 - 17:23

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12 561 inlägg
  • 0
Jag kör på en laptop.

Lite knepigare än köra med mus om man säger så :)

Postad 03 maj 2012 - 15:14

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12 561 inlägg
  • 0
Aaarggghh!

Laptopen gick bra men det var jobbigt utan mus, har en högpresterande dator som jag skaffade för några månader sedan enbart för att kunna göra det här jobbet själv hemma att gå igenom banden lägga de bästa klippen på Youtube och bränna blu-ray skivor nu när de sjunkit till någonlunda priser, men nej nu började min kamera trilskas och jag är lite nere för räkning faktiskt precis om jag riktigt kommit igång på allvar.

Men det här som nu har hänt är så jäkla trist, lite jobbigt, mycket jobbigt faktiskt.

Min kamera har fått felkod C:32:23 alternativt C:32:22

Som det inte vore illa nog har den dessutom C:32:11

(en felkod om gången alltså inte samtidigt)

Men en inspelningsbar kassett inuti får man C:32:23 som innebär att det inte finns nån kassett i kameran!!

Av nån anledning tolkar den som om den saknar bandet även fast man befinner sig i tape/edit mode eller vilket som helst läge så kommer den helt plötsligt.

Mardröms koden C:32:11 = Man har lagt i ett band eller tagit ut bandet och sedan ska förluta kameran (att kassett släden åker in) så går det inte och man ska absolut inte med våld trycka in släden i kameran igen.

Har inte hunnit lägga över mina filmer än och med det här scenariet kommer jag aldrig greja det.

Har bara 2 alternativ om man inte lämnar in den på en svindyr service hos Sony som för den delen enligt vad jag hört omkring inte accepterat eller erkänner detta programfel på deras kameror 2005-2008 därav bli det en personlig högkostnads reparation

Från 2009 lär dessa fel inte finnas kvar då de åtgärdat ett känsligt chip eller sensor som bl.a tolkar läget på kassett huset. (bl.a eject o.s.v)

Mina alternativ förutom service är:

1. Köpa en ny kamera som kör med detta numera förlegade versionen. (8000kr)

2. Lämna in över 50 band för överföring som kommer att kosta runt 200kr per band förutsatt att man lämnar ett usb minne eller bärbar hårddisk som de kan lägga över bandet på. (10.000kr + hårddisk eller usb minnen)

Nån som kan "hyra ut sin HDV kamera" en månad / till sommaren så är jag villig att betala en rimlig kostnad.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.