Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

PVR-box, Samsung DCB-P850Z

2769 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 september 2006 - 21:43

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0
Har just nyligen kopplat in boxen till min TV. En kort första redogörelse.

Använde den bifogade (väldigt avskärmade och kraftiga) antennkabeln, precis som Comhem rekommenderat i ett upplysningsblad från paketet.

Ingen bild. Tills jag märkte att råkat plugga in scarten i fel kontakt ;)

Då dök samsung loggan på, skönt. Sedan så följde jag instruktionerna om att välja rätt nätverksID bl. och boxen sökte upp mitt tv-utbud på ca 10 sekunder. Sedan när svt1 skrollade i boxens display stod det..ingen åtkomst, sätt i CA-kort. Just fan...hade glömt modulkortet! Stängde av, stoppade in kortet och voila...där var ettan..och efter bläddrande alla andra kanaler också.. :)

Känns som en befrielse att i alla fall kunna se på TV utan en massa "teknik" strul. Hade verkligen hjärtat i halsgropen efter att ha läst denna tråd..vilket kan dömas efter mina simpla misstag....

Ska gå igenom hårddiskinspelning och det andra så fort tillfälle ges. Och skall försöka redovisa det här med.

Märker dock direkt att boxen reagerar trögt på kommandon från fjärrkontrollen. Men, det funkar om så sagt trögt.

Postad 05 september 2006 - 21:54

briskeby
  • briskeby
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
Måste säga att min box i det stora hela funkar ganska stabilt just nu men har lagt märke till en annan liten irriterande detalj... vore intressant att se om någon annan har samma problem.

Ja upplever att när jag väljer ljudspåret "dolby digital" så blir det aningens lite osynk mellan bild och ljud. (Spelar ingen roll om det är 5.1 eller 2.0 eller om det är SVT1 eller Canal+...). Jag har självklart en digital ljud-koppling till min förstärkare (NAD T743) . I värsta fall skulle det kunna vara min förstärkare som inte synkar men faktum är att det känns som ljudet kommer aningens FÖRE bilden med dolby digital... Men det andra "vanliga" ljudspåret känns helt ok.

Nån annan som har liknande problem? Vore mycket intressant att höra...

Jag kollade lite snabbt på en inspelning med dolby digital i boxen och denna kändes faktiskt INTE osynkad. Problemet uppstår när man tittar "live".

Redigerat av briskeby, 05 september 2006 - 21:55.

Postad 05 september 2006 - 21:59

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0

Måste säga att min box i det stora hela funkar ganska stabilt just nu men har lagt märke till en annan liten irriterande detalj... vore intressant att se om någon annan har samma problem.

Ja upplever att när jag väljer ljudspåret "dolby digital" så blir det aningens lite osynk mellan bild och ljud. (Spelar ingen roll om det är 5.1 eller 2.0 eller om det är SVT1 eller Canal+...). Jag har självklart en digital ljud-koppling till min förstärkare (NAD T743) . I värsta fall skulle det kunna vara min förstärkare som  inte synkar men faktum är att det känns som ljudet kommer aningens FÖRE bilden med dolby digital... Men det andra "vanliga" ljudspåret känns helt ok.

Jag kollade lite snabbt på en inspelning med dolby digital i boxen och denna kändes faktiskt INTE osynkad. Problemet uppstår när man tittar "live".

<{POST_SNAPBACK}>

Ska testa det själv, kan du inte försöka åtgärda problemet med läppsynk på din receiver?

Postad 05 september 2006 - 22:02

Harlin
  • Harlin
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
thepalm:
Om du inte fått igång din box ännu skulle du kunna testa att starta boxen med strömbrytaren på baksidan av boxen och samtidigt hålla in "pil-vänster". Tryck därefter på Exit på boxens front. Funkar det, eller är den fortfarande låst?

Postad 05 september 2006 - 23:39

thepalm
  • thepalm
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0

Om du inte fått igång din box ännu skulle du kunna testa att starta boxen med strömbrytaren på baksidan av boxen och samtidigt hålla in "pil-vänster". Tryck därefter på Exit på boxens front. Funkar det, eller är den fortfarande låst?

Dessvärre fortfarande lika död som på bilden jag postade. Se privat PM Harlin!

Postad 06 september 2006 - 09:17

briskeby
  • briskeby
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0

Ja upplever att när jag väljer ljudspåret "dolby digital" så blir det aningens lite osynk mellan bild och ljud. (Spelar ingen roll om det är 5.1 eller 2.0 eller om det är SVT1 eller Canal+...). Jag har självklart en digital ljud-koppling till min förstärkare (NAD T743) . I värsta fall skulle det kunna vara min förstärkare som  inte synkar men faktum är att det känns som ljudet kommer aningens FÖRE bilden med dolby digital... Men det andra "vanliga" ljudspåret känns helt ok.

<{POST_SNAPBACK}>

Ska testa det själv, kan du inte försöka åtgärda problemet med läppsynk på din receiver?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag vet inte hur jag skulle kunna fixa det på receivern...??? Dessutom fungerar ju t ex DVD (och även inspelade program i boxen) med dolby digital perfekt.
Jag har testat lite mer och märker att detta problem med dolby digital inte är konsekvent. Kan vara något med utsändningen kanske. Ibland ser man det på canal+, ibland inte. På svt tycker jag mig se ett mönster att när programmet är direktsänt är osynkningen tydligare...
Vore mycket intressant om någon mer med digitalt ljud till förstärkaren kan se detta. Man trycker ju på gröna knappen för att välja ljudspår....

Postad 06 september 2006 - 10:22

leckan
  • leckan
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Jag tror problemet kan ha att göra med kodningen av ljud, respektive bild.
Ljudet är oftast är okompromerat medans bilden är kodad.
Det kan medföra att ljudet kommer före bilden. Vet inte riktigt hur man ska åtgärda det?

Postad 06 september 2006 - 10:48

ronnang
  • ronnang
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
Har samma problem med ljudsynk. SVT verkar hårt drabbat av detta. Kan det ha något med bitrate att göra också (högre bitrate->högre belastning på avkodning, och därmed mer osynk mot det okodade ljudet)? Fast vad det än beror på så måste det ju åtgärdas. Det sitter ju i boxen (har inte samma problem med min gamla Sagem).

Postad 06 september 2006 - 11:06

briskeby
  • briskeby
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0

Har samma problem med ljudsynk. SVT verkar hårt drabbat av detta. Kan det ha något med bitrate att göra också (högre bitrate->högre belastning på avkodning, och därmed mer osynk mot det okodade ljudet)? Fast vad det än beror på så måste det ju åtgärdas. Det sitter ju i boxen (har inte samma problem med min gamla Sagem).

<{POST_SNAPBACK}>

Har du också problem endast när du kör "dolby digital" eller har du problem annars också med det "vanliga" ljudspåret?
Tillägg: Din gamla Sagem, klarade den dolby digital? Det gjorde inte min. Kopplade du den digitalt till förstärkaren? Min Sagem hade bara analog stereo utgång och den funkade alltid bra...

Redigerat av briskeby, 06 september 2006 - 18:00.

Postad 06 september 2006 - 12:25

leckan
  • leckan
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
vågar jag verkligen hämta ut den här boxen? :)

Postad 06 september 2006 - 13:02

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0
Har hunnit gå igenom det mesta inom HD-inspelning och allt funkar hur bra som helst. :)
Allt är logiskt uppbyggt och en riktig baggis att komma igång med. Man får också mycket info på vad som pågår....kanon helt enkelt. Hade även ett program på inspelning under natten och den spelades in utan problem. Hoppas det förblir så!

Skall framöver testa uppspelning från USB-hårddisk för att bedöma det. Men ni som är på väg att köpa denna box kan vara lugna. Det går att göra det mesta med den här boxen och den inte är defekt!

Min enda anmärkning är Text-tvn...har inte fått det att fungera så antigen gör jag fel (brukar iofs kunna slå på texttv!) eller så är det nått vajsing.

Postad 06 september 2006 - 15:24

briskeby
  • briskeby
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0

Har hunnit gå igenom det mesta inom HD-inspelning och allt funkar hur bra som helst.  :)
Allt är logiskt uppbyggt och en riktig baggis att komma igång med. Man får också mycket info på vad som pågår....kanon helt enkelt. Hade även ett program på inspelning under natten och den spelades in utan problem. Hoppas det förblir så!

Skall framöver testa uppspelning från USB-hårddisk för att bedöma det. Men ni som är på väg att köpa denna box kan vara lugna. Det går att göra det mesta med den här boxen och den inte är defekt!

Min enda anmärkning är Text-tvn...har inte fått det att fungera så antigen gör jag fel (brukar iofs kunna slå på texttv!) eller så är det nått vajsing.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag håller med. Boxen är kanon även om det som jag nämnt tidigare finns vissa svagheter som man hoppas att comhem kan fixa via mjukvaruuppdatering.

När du provar usb-uppspelning, märker du också problem med vissa (men inte alla) filer och mappar med å, ä och ö?

Postad 06 september 2006 - 18:06

anddo
  • anddo
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Min och vad jag kan se två andra i den här tråden har uppenbart fått defekta boxar. Förstår inte hur du kan uttala dig att det inte är så.

Eller har jag tolkat ditt inlägg fel? Isånnafall kan du bortse ifrån det här inlägget

thepalm>> Exakt så ser min box också ut, får den stå så så startar den efter 10min - 1h. För att sedan dö efter några minuter och sedan upprepar sig förfarandet.

Men nu är den påväg till comhem för felsökning.

Postad 06 september 2006 - 18:19

thepalm
  • thepalm
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0

thepalm>>  Exakt så ser min box också ut, får den stå så så startar den efter 10min - 1h. För att sedan dö efter några minuter och sedan upprepar sig förfarandet.

Tack för det Addo, då vet jag att jag inte är ensam om detta problem. Däremot så har inte min box gått igång något under tiden jag låtit den stå och slita..

Håller verkligen tummarna för en snar mjukvaru-uppdatering så boxarna funkar fullt ut för alla!

Postad 06 september 2006 - 19:01

Unregistered728bf06e
  • Unregistered728bf06e
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0
Kanske bara är nått jag har fått för mig men det verkar att ni som verkar ha strul med boxen har köpt dessa direkt från Comhem och fått boxen levererad genom posten. Kan postens hantering av paket satt sina spår i boxen med tanke att hårddisken är känslig mot stötar????

Själv köpte jag min box på expert och hanteringen från affären och hem gick varsamt till.

Kanske är lite långsökt.

Postad 06 september 2006 - 19:51

JimSlim
  • JimSlim
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Har haft boxen i ett par dar nu och den funkar fint förutom ett par småsaker...

Den börjar spela in ett par minuter för sent via EPG:n :unsure: ...nån som vet varför?

Har inte haft problem med låsningar eller dyl.

Postad 06 september 2006 - 20:13

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Den börjar spela in ett par minuter för sent via EPG:n  ...nån som vet varför?

Kolla Insp. marginal inställningen (finns under menu-inställningar). Iofs tror jag default inställningen är satt till 5 minuter, dvs inspelningen startar 5 minuter före utsatt tid men det skadar ju inte att kolla upp det

Postad 06 september 2006 - 23:55

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0
[quote name='anddo' date='Sep 6 2006, 19:06 ']
[quote name='Chuck Spin' date='Sep 6 2006, 13:02 ']Skall framöver testa uppspelning från USB-hårddisk för att bedöma det. Men ni som är på väg att köpa denna box kan vara lugna. Det går att göra det mesta med den här boxen och den inte är defekt!

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]
Min och vad jag kan se två andra i den här tråden har uppenbart fått defekta boxar. Förstår inte hur du kan uttala dig att det inte är så.

Eller har jag tolkat ditt inlägg fel? Isånnafall kan du bortse ifrån det här inlägget

Anddo>> det är skittrist att du fått en defekt box! Verkligen! Fast vi som fått en fungerande box kan av det skälet inte skriva att boxen suger! Det finns faktiskt folk som kanske undviker köp pga alla negativa skriverier. Jag försöker balansera tråden lite....boxen är kanon om det nu inte är defekt dvs!

Postad 06 september 2006 - 23:59

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0
Har ni alla väl fungerande texttv?

Min buggar lite...tror jag..väljer jag OK efter en knapptryckning på Texttv knappen så händer ingenting...efter två tryckningar på "undersidor" nedåthöger och OK så har jag Texttv...

Postad 07 september 2006 - 08:32

anddo
  • anddo
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
[quote name='Chuck Spin' date='Sep 6 2006, 23:55 ']
[quote name='anddo' date='Sep 6 2006, 19:06 ']
[quote name='Chuck Spin' date='Sep 6 2006, 13:02 ']Skall framöver testa uppspelning från USB-hårddisk för att bedöma det. Men ni som är på väg att köpa denna box kan vara lugna. Det går att göra det mesta med den här boxen och den inte är defekt!

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Anddo>> det är skittrist att du fått en defekt box! Verkligen! Fast vi som fått en fungerande box kan av det skälet inte skriva att boxen suger! Det finns faktiskt folk som kanske undviker köp pga alla negativa skriverier. Jag försöker balansera tråden lite....boxen är kanon om det nu inte är defekt dvs!

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Jag tyckte också boxen fungerade fint så länge den fungerade. Tolkade dit inlägg som att det inte finns defekta boxar, vilket det uppenbarligen finns. Men ser nu när jag läser igen att din mening var lite knepig och jag måste ha misstolkat dig.

Vill du byta box :unsure:

Jag har beställt en dreambox istället där finns iag möjligheten att lagra undan det man spelar in och är det något man inte gillar så går det att ändra på.

Postad 07 september 2006 - 15:06

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0
Anddo>> aaa..och i slutet på mitt citat skulle varit om! Inte konstigt om man nu misstolkade....

>> Någon som har hoppande/försvinnande textremsor efter inspelning av tex film?

Kan nån prova showview kanalen och spela in en längre snutt där kanske....

Postad 07 september 2006 - 16:31

a96ulrmi
  • a96ulrmi
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Mina textremsor hoppar och blir osynkade mm vid uppspelning av inspelat material där boxen sköter textningen. ComHem ville att jag testade att återställa boxen till fabrikskonfiguration, gjorde detta men det blev inte bättre.

/Ulrik

Postad 07 september 2006 - 20:41

Unregistered1185
  • Unregistered1185
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Hej!
Har precis införskaffat samma box som övriga i detta forum, finns det någon av er som vet om det är möjligt att spela in på longplay. Har upptäckt att jag spelar in otroligt mycket mer på denna jämfört med video, tror inte jag rört videon på 3 månader... PVRn har jag fyllt till hälften på en vecka!!

Postad 07 september 2006 - 20:53

JimSlim
  • JimSlim
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Jaha då har jag fått packa ner min box igen....en ny från comhem är på väg. Boxen störde bilden på de analoga kanalerna och det kunde jag ju inte acceptera eftersom jag kollar en hel del på bla. Kanal 5...

Måtte de ta sig i kragen och leverera 3:an 5:an och 6:an i digitalt format snarast!!!!

Boxen funkade kanon i övrigt så jag får väl ett måndagsex. nästa gång då... <_<

Postad 07 september 2006 - 21:43

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0

Mina textremsor hoppar och blir osynkade mm vid uppspelning av inspelat material där boxen sköter textningen. ComHem ville att jag testade att återställa boxen till fabrikskonfiguration, gjorde detta men det blev inte bättre.

/Ulrik

<{POST_SNAPBACK}>

>> hmm...intressant. Definitivt ett kriterium som borde lösas vid en ev uppgradering. Borde ge det som förslag till comhem så det vet. Fler som upplevt detta? Hur vet man vilket material som boxen sköter textning på förresten?

Postad 08 september 2006 - 06:13

Unregistered8d0d09b4
  • Unregistered8d0d09b4
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Har nu haft min box i en dag och har än så länge inte stött på några buggar (Har ej testat USB ännu).
Däremot finns det en del funktioner som jag stör mig på.

- Den stora informationsrutan som syns uppe i höger hörn på alla kanaler när man spelar in. Går den att få bort? Det hade räckt om den bara synts på den kanalen som man spelar in.

- På min gamla PVR-box (Humax) så kunde man ställa in så att den alltid spelade in det man tittade på så att det när som helst gick att spola bakåt för att se något i repris. Nu måste man först starta TimeShift manuellt.

- Går det att få bort displayen som visas när man har igång TimeShift funktionen. Täcker ju hela nederdelen av bilden.

- Går det att flytta PIP bilden till något annat ställe än nere i höger hörn.

Postad 08 september 2006 - 08:33

Spacy
  • Spacy
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

- Den stora informationsrutan som syns uppe i höger hörn på alla kanaler när man spelar in. Går den att få bort? Det hade räckt om den bara synts på den kanalen som man spelar in.

- Går det att få bort displayen som visas när man har igång TimeShift funktionen. Täcker ju hela nederdelen av bilden.

<{POST_SNAPBACK}>

Vad jag minns så använder du antingen return- eller avslutaknappen för att få bort dem.

-----

- Ja, jag har också problem med osynkad text/ljud på inspelat material.
- Att ljudet (dolby 5.1) inte synkat med bilden har jag bara upplevt en gång hittills, men jag har inte hunnit testa så mkt ännu
- Ibland hackar det när jag ser på inspelat material så jag får starta om boxen.
- Också problem med usb hd:n som inte visar en del mappar

-----
Någon som kan svara på det här?

-?- När jag spelar in så syns ingen previewbild i tvguiden, har ni andra så med eller är det fel på min box?
-?- Är det någon som fått ur comhem när en mjukvaruuppgradering är planerad till och vilka buggar de prioriterar?

Postad 08 september 2006 - 10:23

jorwik
  • jorwik
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Använd riktningsknapparna, dvs upp-ner-höger-vänster, så ska bildrutan flytta på sig <_<

/Jörgen

Postad 08 september 2006 - 11:42

erik h
  • erik h
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Använd riktningsknapparna, dvs upp-ner-höger-vänster, så ska bildrutan flytta på sig <_<

/Jörgen

<{POST_SNAPBACK}>

Måste ens TV ha PIP för att boxens PIP ska fungera? Jag har en Pana 42 PV60 som bara "fulPIP" , dvs teletext

Postad 08 september 2006 - 12:07

Unregistered8d0d09b4
  • Unregistered8d0d09b4
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Nej, TV:n måste inte ha PIP för att boxens PIP ska fungera.

Postad 08 september 2006 - 12:48

Unregistered8664a48b
  • Unregistered8664a48b
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Jag skaffade en box för ungefär en vecka sedan men efter en halv dags användning började den att dö, den startade om sig stup i kvarten för att till sist hamna i koma, dock fick den liv i sig dagen efter och har sedan dess funkat utan problem.

Dock har jag samma problem med textningen på inspelat material, som hoppar och är osynkat.

Sen en sak till, jag har en Viewpia 32" LCD tv och får inte digitalboxens fjärrkontroll att funka på TV'n eftersom Viewpia inte finns med som tillverkare i manualen, någon med Viewpia tv som fått det att funka ändå?

EDIT: Upptäckte nu en till sak med textningen, denna gång på timeshit funktionen, textningen där verkar också släpa efter. Något annan som har samma problem?

Redigerat av Unregistered8664a48b, 08 september 2006 - 14:06.

Postad 08 september 2006 - 14:49

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0
tror jag skrivit tre inlägg om textningsproblem.... :P

Vilket problem utöver detta har ni så mailar jag comhem med det. Kanske kan vi få en uppgradering för att lösa problemet? Fyll gärna i 2...3..mm!

1) Fösvinnande av Text / Osynk av textning efter bl a inspelning från Showview Kanalen.

Postad 09 september 2006 - 00:43

Unregistered8664a48b
  • Unregistered8664a48b
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Är medveten att du(med flera) tidigare har tagit upp problemen med textning på inspelat material, ville bara bekräfta att felet även finns hos mig. Sedan vet jag inte om du tog upp att problemen ÄVEN förekommer vid inspelning genom timeshift funktionen? kan ha missat det isf...

En till sak som bör komma till comhems vetande är att textningen är lite konstig, dvs ibland på vissa kanaler (såg det bara på discover travel & living nu när jag kollade lite snabbt men är ganska säker att problemet förekommer på andra kanaler också) finns det bokstäverna P och M lite här och där i textningen som inte borde finnas där, är lite störande. Vet att någon annan tog upp det tidigare. Om någon annan har upptäckt liknande problem på andra kanaler så lägg gärna till dom också.

2) Bokstäver, så som "P" och "M", förekommer ibland lite här och där i textningen där de inte borde vara. Har setts på följande kanaler: Discovery Travel & living

EDIT: På 1)an kan du gärna lägga till att den osynkade textningen förekommer på alla kanaler (min erfarenhet iaf) samt att problemet även förekommer med timeshift funktionen.

Redigerat av Unregistered8664a48b, 09 september 2006 - 00:49.

Postad 09 september 2006 - 09:47

Spacy
  • Spacy
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Igår "glömde" boxen att spela in ljudet på tv4 (ok, jag erkänner att jag spelade in idol;)

plus att den gjorde all data korrupt i en av fem foldrar i rooten på en usb hd jag testade att koppla in

så nu ger jag tyvärr upp boxen :P

Postad 09 september 2006 - 09:51

ufot
  • ufot
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Om du liksom jag bor i Gävle med omnejd så hade ComHem problem med ljudet på TV4 igår så Idol mm. sändes utan ljud. Jag fick själv titta på programmet via den analoga utsändningen.
Det har i så fall inget att göra med din digitalbox.

Postad 09 september 2006 - 09:51

briskeby
  • briskeby
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0

tror jag skrivit tre inlägg om textningsproblem.... :P

Vilket problem utöver detta har ni så mailar jag comhem med det. Kanske kan vi få en uppgradering för att lösa problemet? Fyll gärna i 2...3..mm!

1) Fösvinnande av Text / Osynk av textning efter bl a inspelning från Showview Kanalen.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har också problem med inspelad textning (såg det igår på canal+).

Jag rekommenderar att så många som möjligt skriver sakliga e-mail till comhem där man påpekar vilka fel som finns etc. Jag har själv under helgen tänkt att skriva ihop ett e-mail. Förutom ovanstående har jag även följande punkter:

* USB-hårdisken har ofta problem med å, ä och ö.
* Ibland får jag ansluta USB-disken flera ggr innan den får "kontakt".
* Dolby digital-ljudet har (ofta) klara synkroniseringsproblem mellan ljud och bild.

Önskemål:
* Man borde kunna börja att se på t ex timerinspelningar som inte är färdiga. Detta är för mig en självklarhet när det gäller PVR-teknologi och det funkar ju nu men endast vid timeshift (men då måsta man vara hemma och sätta på den).
* Enklare att lägga till flera låtar och mappar till spellista när man spelar mp3 från USB.
* Comhem måst snarast fixa TV3, TV6 och Kanal5 digitalt. Detta är ju ett måste.
* Om man tittar på en inspelning borde man tillfälligt kunna stoppa den och t ex se på TV för att sedan direkt gå tillbaka till där man var i sin inspelade film utan att "spola". (Nån som lyckats med detta?)

Redigerat av briskeby, 09 september 2006 - 09:54.

Postad 09 september 2006 - 10:03

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

* Om man tittar på en inspelning borde man tillfälligt kunna stoppa den och t ex se på TV för att sedan direkt gå tillbaka till där man var i sin inspelade film utan att "spola". (Nån som lyckats med detta?)

Bara genom att använda den något omständliga proceduren med att sätta ett bookmark

Postad 09 september 2006 - 10:06

Spacy
  • Spacy
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Om du liksom jag bor i Gävle med omnejd så hade ComHem problem med ljudet på TV4 igår så Idol mm. sändes utan ljud. Jag fick själv titta på programmet via den analoga utsändningen.
Det har i så fall inget att göra med din digitalbox.

<{POST_SNAPBACK}>

Tack!,
då stryker jag den punkten i mitt mail till Comhem.

Därmed är det textningen som stör mig mest....

Om man bara haft lite mer energi är det i sånna här lägen man borde starta en site där all korrespondans med comhem publicerades.

Jag är rädd för att vi bara kommer få ett svar som: "Vi arbetar på det och en uppdatering kommer ut så fort vi löst problemet" utan den minsta antydan till om det tar 1 vecka, månad år.. millenium...

Men men vi får se vad de svarar på våra mail.

Postad 09 september 2006 - 17:25

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0
Då uppdateras listan:

NY= sedan denna lista först skrevs

1) Fösvinnande av Text / Osynk av textning efter bl a inspelning från ShowTime kanalen m fl.

2) Bokstäver, så som "P" och "M", förekommer ibland lite här och där i textningen där de inte borde vara. Har setts på följande kanaler: Discovery Travel & living NY

3) USB-hårdisken har ofta problem med å, ä och ö. NY

4) Ibland får man ansluta USB-disken flera ggr innan den får "kontakt". NY

5) Dolby digital-ljudet har (ofta) klara synkroniseringsproblem mellan ljud och bild NY

6) Boxen låser sig ibland efter en längre tids (8-12h) vila med meddelande på skärm- "ingen bild/video". Avstägningsknapp baksida löser problem men lösning vore fundamentalt om timer använts för inspelning. NY (denna mening kan förkortas med er hjälp)

Tycker att när vi känner oss redo så kan var och en maila denna lista till comhem. Kanske större effekt? Även bra om man testar boxen ett tag till för att se om det upptäcks fler buggar...?

/Chuck Spin

Redigerat av Unregistered76636631, 09 september 2006 - 17:31.

Postad 10 september 2006 - 01:43

tobbens
  • tobbens
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Tag gärna med det här.

7) seg fjärkontroll ibland får man trycka flera gånger innan någonting händer eller
så hoppar markören ibland flera steg eller helt okontrollerat i menyerna.

Postad 10 september 2006 - 14:36

Unregistered26472801
  • Unregistered26472801
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Efter att ha haft boxen i en vecka, måste jag säga att jag faktiskt är rätt så nöjd på det stora hela. Smidig och gedigen. Manualen för all del sorgligt oinformativ, men tack och lov är det mesta ganska intuitivt. Inga buggar annat än den som alla tycks ha, att textningen börjar släpa efter på inspelade program från kanaler där texten inte är inbränd i bilden (canal+ mm). Detta är å andra sidan så störande att jag valt bort textningen som default - sen kan man alltid gå in och välja fram text om man tycker det verkligen behövs. Ett aber relaterat till detta: varför kan man inte välja "ingen text" i menyn där man väljer språk för undertexterna? Eller finns det något sätt att få bort textningen, alltså på annat sätt än att i grundinställningarna ställa in att man inte vill ha textning till att börja med?

Postad 10 september 2006 - 20:10

ronnie47
  • ronnie47
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Jag skaffade en sådan här box igår. Jag får inte timern att fungera som den ska. För det mesta startar inte inspelningen alls, trots att jag programmerat den.

De gånger jag fått det att fungera har den inte stoppat när stopptiden kommer.

//Ronnie

Postad 10 september 2006 - 21:10

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0
Det verkar som om textningen inte registreras korrekt vid inspelning när boxen "själv" sköter textandet, som en annan användare skrev på forumet.

Vilka kanaler det handlar om verkar i alla fall vara bl. a. ShowTime. Vilka fler missas textningen på enligt er "seriöst dokumenterade" erfarenhet?

Vidare så missade även min box en inspelning tidigt denna morgon. Hade rec:at från guiden och stängde av boxen med fjärrisen. Måste va en bugg. Har även skett tidigare.

Postad 10 september 2006 - 21:14

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0
Är det fler som haft problem med timer inspelningar utöver vi som skrivit?? T ex från boxen guiden? //

Postad 10 september 2006 - 21:35

briskeby
  • briskeby
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0

Är det fler som haft problem med timer inspelningar utöver vi som skrivit?? T ex från boxen guiden?  //

<{POST_SNAPBACK}>

Jag hade som jag nämnt tidigare problem med timerinspelning första dagarna. Jag stängde då av strömmen på baksidan och startade om. Efter det har det funkat klockrent men det skulle ju inte förvåna mig om det dyker upp igen... Helt klart en bugg värd att rapportera till comhem.

Postad 11 september 2006 - 07:58

thepalm
  • thepalm
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0
Har nu haft min box sedan i fredags och träder åter in i tråden. Comhem skickade ny box snabbt som attan - och denna funkar!
Mina positiva intryck;
* Snygg maskin.
* Bra bild. Till och med mycket bra bild på kvalitétsutsändningar (bl a från Canal +).
* Mycket bra på att identifiera aspekt (4:3, 16:9, OBS! Tänk på att ha fullmatad scart)
* Ljudet är också helt ok.
* Enkelt att spela in via alla tre lägen (EPG, timer och timeshift - inga problem för mig).
* Inte så fasligt högljudd. Hörs knappt i det skåp jag gömmer den.
* Ingen märkbar kvalitetsförlust vid inspelning.

Mina negativa intryck
* Extremt ful text på displayen. Ser ut som på en high - tech video från slutet av 80 - talet.
* Fjärrkontrollen är en katastrof. Ligger mycket dåligt i handen, små knappar och aningens seg (dock inte så seg som vissa hävdar). Många av de viktigaste knapparna (info, exit, A, B, C och D) är placerade så det blir krångligt att nå dem med en hand (I - lands problem).
* Hårddisken är inget vidare tyvärr. När man startar uppseplningar hackar det alltid. När man spolar så hamnar ofta ljudet i osynk. Redigering av videofiler tar ruskigt lång tid. Vissa inspelningar har hackat. Är det för litet cache - minne som är problemet?
* När man ställt in EPG, och timerinspelning får man upp en liten ful info-ruta om att inspelning pågår. Denna kommer upp vid varje kanalbyte. Väldigt onödig information och irriterade att alltid behöva trycka bort.
* Som alla andra påpekar går det inte att spela in med textning (kör Canal+ oftast. Tror också att det beror på dålig hårddisk - men vi får väl se vad uppdateringarna genererar.

Postad 11 september 2006 - 14:29

ronnie47
  • ronnie47
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Jag har undrat på något inatt. Om jag har fem minuters marginalinspelning, vad händer då om jag spelar in TV 1 mellan 19-19.30 och TV 4 mellan 19.30-20.00. Det lappar så att säga över.

Jag kan inte testa detta eftersom min timer inte vill spela in. Har skrivit till Comhem om problemet, som jag hoppas ni oxå har gjort.

Har nån fått nåt svar än?

Ronnie

Postad 11 september 2006 - 14:34

thepalm
  • thepalm
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0
Intressant synpunkt ronnie47!
Rent krasst borde boxen köra inspelningarna på varsin separat tuner eftersom den har 2 stycken.
Är väl bara att testa och se om det fungerar. Annars går det också att ta bort den där (i mina ögon) irriterande marginalen på 5 minuter. Jag har satt min marginal till 0 och inte missat något ännu.

Postad 11 september 2006 - 14:53

igelkott
  • igelkott
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Jag vill fylla i mina erfarenheter också ju..

Jag hann testa min box ungefär ett dygn innan den la av helt medan jag tittade på animal planet =) och har sedan dess bara sett ur som thepalm's bild.

Men det jag hann uppfatta var följande:
Gick utmärkt att spela in två program samtidigt och titta på ett tidigare inspelat program.
Gick inte att titta på något man samtidigt spelar in.
Långsamma menyer. Vilket är mäktigt jobbigt när man bläddar i guiden.
Det är för övrigt jobbigt med samsungs digitala mottagare att man inte kan bläddra i guiden utan att byta kanal.

Angående att den gör de analoga kanalerna brusiga så gjorde min det också. Men det försvann när jag drog ur scartkabeln. Så jag antar att det blir nån jordloop i tv/tuner...

Men för att återgå till felet.
Den startar inte. Inte ens när den stått utan ström ett dygn. Inte heller när den stått på ett dygn.

Så eftersom jag säljer dessa apparater själv - jag ser fler felaktiga maskiner än jag ser fungerande, det beror på att de 9/10 kunder som inte får problem, sällan visar upp sin fungerande maskin för oss - men jag vet iaf att det inte är ovanligt att boxar hänger sig.
Jag öppnar upp den för att kika lite.
För dem som är intresserade så finns två kretskort och en 3,5" hdd i den.

Ett kretskort som verkar agera strömförsörjning som heter:

NURITECH NFC0149A/510
MD92-00064A
PCB NO: MF41-00215a
P850F-SMPS
2006-04-04
REV: 1

Min slutsats är att rev 1 innebär att den aldrig krånglat för dom..

Nästa kretskort som innehåller två separata tuners samt IDE-anslutning för hdd säger:

MODEL: DCB-P850X
CODE: MF41-00240A
REV: 6.0
DATE: 060525

Och hårddisken är en Seagate DB35.2 , 160 gb , Ultra ATA

Nu vill jag inte uppmana alla att öppna sina apparater.. Men visst vore det väldigt intressant att veta vilken maskinvara som sitter i de som strulat respektive fungerat bra! =)

Nu ska mitt exemplar till service och sen ska jag kika vilka komponenter de bytt.

-----------------------------

En fråga till dataexperter:

Kan man duplicera en hårddisk utan att riskera att typ windows lägger in jobbiga filer??
För då kunde man ju kopiera originalfilsystemet med OS till, säg, en 320gb hårddisk och plugga in.

/ Magnus

Postad 11 september 2006 - 17:04

JimSlim
  • JimSlim
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Igelkott!!!

Har samma kassa problem med mina analoga...drog du ur scarten bara??...försvinner inte bilden då??

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.