Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

*Officiell tråd - Dali Mentor *

219 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
DALI Mentor 2 (Surroundhögtalare) 0 9.285714 (6) Inga priser
DALI Mentor 6 (Golvhögtalare) 0 9.32258 (30) Inga priser
DALI Mentor 1 (Surroundhögtalare) 1 8.999998 (6) Inga priser
DALI Mentor 5 (Golvhögtalare) 1 8.75 (3) Inga priser
DALI Mentor Sub 10 (Subwoofers) 1 8.2 (4) Inga priser
DALI Mentor Vokal (Centerhögtalare) 1 8.5 (5) Inga priser
DALI Mentor 8 (Golvhögtalare) 2 9.166666 (5) Inga priser
18 relaterade trådar
Köpråd - Högtalare för stereo 15-30000 (140 inlägg) 2 år sedan
Köpråd - Högtalare för stereo från 30000 (105 inlägg) 3 år sedan
Beslutsångest (3 inlägg) 10 år sedan
vill se film med hög volym utan dist o missljud (53 inlägg) 11 år sedan
Dali Mentor eller Dynaudio Focus 140? (26 inlägg) 13 år sedan
B&W CM9 vs DALI Mentor 6 (88 inlägg) 13 år sedan
Uppgradering från Dali Concept (49 inlägg) 15 år sedan
Elac vs. Dali Mentor? (7 inlägg) 15 år sedan
Vilka stativare? (18 inlägg) 16 år sedan
Rotel + Dali mentor? (13 inlägg) 16 år sedan
Passar Dali Mentor1 till en Denon AVR-3310 (14 inlägg) 16 år sedan
Provlyssningsrunda stereo i Sthlm 23/5 (34 inlägg) 16 år sedan
dali mentor - hur mkt effekt behövs? (9 inlägg) 16 år sedan
Minitest av fyra golvare (7 inlägg) 17 år sedan
Vilken sub till dali motif? (3 inlägg) 17 år sedan
Min resa efter nya högtalare (44 inlägg) 18 år sedan
Dali Mentor 6 vs Audiovector S3 (3 inlägg) 18 år sedan
Provlyssnat: 15 högtalare i prisklassen 10 000kr - 40 000 kr (33 inlägg) 18 år sedan

Postad 13 March 2008 - 16:36

Totteigatan
  • Totteigatan
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Vad kan de vara för exklusiva nyheter måntro?

Postad 15 March 2008 - 21:50

Alexander_222
  • Alexander_222
  • Användare

• 226 inlägg
  • 0
Mentorserien saknar ju faktiskt inbyggnadshögtalare som jag tror skulle kunna dra nytta av de kvaliteter som Ikonseriens Phantom saknar.

Eller så kanske man tycker att Lcr'en är tillräckligt med nyhet fortfarande... Fast det är ju bara en sak.

Postad 07 April 2008 - 23:20

sossen
  • sossen
  • Forumräv

• 718 inlägg
  • 0
Lyssnade på Mentor 5 igår. Imponerande i de övre registren, saknade dock bottensegmentet. Drevs av Denon 2808. Tyvärr var det inte i lyssningsrummet vilket förstörde upplevelsen. Skulle gärna lyssna på Mentor 6 under bättre förhållanden.

Postad 08 April 2008 - 09:45

Alexander_222
  • Alexander_222
  • Användare

• 226 inlägg
  • 0
Mentor 5 behöver ett rum för att spela bas. På Hifiklubben står de ofta mot en ensam vägg i en lokal med storlek mindre villa, så de kommer inte riktigt till sin rätt. Dock är det ganska liten prisskillnad 5'orna -> 6'orna vilket jag tycker ger Mentor 6 ett litet övertag, såvida man inte har ett rum på 8kvm och måste ha golvare, vilket är det som Mentor 5 är tänkta för? :wacko: I små rum är ju Mentor 1/2 bättre.

Redigerat av Alexander_222, 08 April 2008 - 09:47.

Postad 08 April 2008 - 12:59

sossen
  • sossen
  • Forumräv

• 718 inlägg
  • 0
Javisst. Min lyssning var inte under optimala förhållanden, några egentliga slutsatser kan jag inte anse mig ha om högtalaren. Den stora centern i serien var verkligen maffig!

Postad 08 April 2008 - 16:44

Unregistered4b026b86
  • Unregistered4b026b86
  • Beroende

• 1292 inlägg
  • 0

Livar upp tråden lite igen!

Vad tror ni som har mentor 6 om att köra dem ihop med Marantz 8002 med bi-wire? Räcker de för att man ska kunna spela på ordentligt och att de låter bra såklart?

MVH Christoffer

Instämmer, jag funderar på att köra Mentor 6 med antingen en Marantz 8002 eller Denon 4308.
Är det ingen som kör på en sån variant eller åtminstonde har testat och kan kommentera hur väl det föll ut??

Postad 08 April 2008 - 17:01

Unregistered4b026b86
  • Unregistered4b026b86
  • Beroende

• 1292 inlägg
  • 0

Jag ska jämföra Mentor med Helicon 400 ngn dag oxo, Helicon ser man ju då och då begagnad och det är ju en riktigt vacker högtalare!! :wacko:

Jag gjorde just det härom dagen....mentor 6 mot Helicon 400mk2.
Helicon lät tyvärr klart bättre, samma karaktär men mer av i princip allt som är bra med mentor modellen!??
Dom spelade mer avslappnat med mer rymd och mera punsch samtidigt.
Jag änskar nästan att jag inte hade jämfört, för Helicon ligger definitivt utanför budgeten.
Dubbelt så bra låter den ju däremot inte utan skillnaderna är relativt priset ganska små så jag får väl trösta mig med det.
Sen undrar jag ju lite hur stora skillnaderna är mellan ursprungliga 400 och Mk2 modellen (hittar man nån begagnad så lär det ju inte vara Mk2 modellen ännu).

Redigerat av Unregistered4b026b86, 08 April 2008 - 17:03.

Postad 14 April 2008 - 20:26

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4120 inlägg
  • 0

Instämmer, jag funderar på att köra Mentor 6 med antingen en Marantz 8002 eller Denon 4308.
Är det ingen som kör på en sån variant eller åtminstonde har testat och kan kommentera hur väl det föll ut??

Kolla mitt galleri.

Skulle väl säga att det fungerar rätt bra. Men jag skall vid tillfälle låna hem ett Lyngdorf SDAI 2175 och hänga på för att jämföra lite.

//Loofy

Postad 24 May 2008 - 15:23

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

• 637 inlägg
  • 0

Kolla mitt galleri.

Skulle väl säga att det fungerar rätt bra. Men jag skall vid tillfälle låna hem ett Lyngdorf SDAI 2175 och hänga på för att jämföra lite.

//Loofy

Du tycker inte Mentor 6orna blir lite för vassa i diskanten tillsammans med Denon? Jag ska ta och skriva mina lyssningsintryck av Mentor 8 här med olika förstärkare.

Postad 24 May 2008 - 16:05

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

• 637 inlägg
  • 0
Min jakt på ett par riktigt schysta högtalare har pågått i några månader. Jag har väl inte lyssnat på fantastiskt många högtalare, men ett flertal har det hunnit bli. Högtalarna har legat i prisintervallet 20-50 kkr och märken som B&W, Audivector, Martin Logan och Dali har betats av.

Martin Logans elektro-stater hade det bästa diskantljudet av alla, men med så koncentrerad sweet-spot var det inget för mig.

B&W:s billigare högtalare lät kasst, men när jag provade 804s började det hända grejer. En riktigt bra högtalare, men jag saknade lite i basen.

Resan gick vidare till Dali Helicon 400 MK2, en underbar högtalare med en extrem renhet i diskant och mellanregister, men även där saknade jag något av tyngden och pondusen i basen.

Efter en första omtumlade dag och lite trötta öron gick jag hem, ändå något besviken över att ljudet inte var bättre än såhär i en såpass hög prisklass.

Vid ett senare tillfälle började jag snegla på Dali Helicon 800, men insåg att detta var en lite för dyr högtalare för min budget, var dock väldigt nära på att köpa ett par begagnade sådana. Efter att ha intresserat mig för Helicon 800 var steget inte särskilt långt för att intressera sig för Mentor 8. Så jag begav mig till kniv-södern för att lyssna på Dali Mentor 8, som när jag klev in i butiken stod precis innan för ingången i deras enorma rum. Inkopplat till högtalarna var Denon förstärkaren PMA-2000AE och CD i motsvarande serie.

Det tog inte många sekunder av lyssnade för att inse att det var detta jag saknat i de tidigare högtalarna med 6.5" element. Direkt infann sig den sköna pondusen i basen, vilket jag anser är ett måste . Jag gillade högtalarna direkt, väldigt punchig bas och härlig diskant - dock inte riktigt lika skön som Helicon MK2 diskanten.

Jag misstänkte dock att Denon:en hade ett finger med i spelet till varför diskanten blev såpass vass, så jag bokade in ett andra mötet med Mentor 8orna, där jag kunde testa olika förstärkare tillsammans med högtalarna.

Det är ifrån detta möte jag just kommit hem.

Denhär gången lyftes grejerna över i ett, om ändå stort, slutet rum. Förstärkarna jag hade valt ut att testa var:

NAD M3
Denon PMA-2000AE
Denon AVR-1908 + NAD M25 (där alltså Denon:en bara var försteg - Denon är kända för bra försteg som inte färgar ljudet)

Först ut var monstret NAD M25:an. Direkt märkte man att udden hade tagits bort ifrån den vassa diskanten, ljudet var nu mer lent och mjukt i diskanten. Basen var djup, men samtidigt väldigt snärtig, ljudet hade mycket detaljer. Det lät heltenkelt skitbra. Vi försökte oss på att bi-ampa (eftersom M25an har 7-kanaler) men lyckades inte riktigt med det.

Sen var det dags för NAD M3 och döm om min förvåning när det faktiskt lät sämre med denna pjäs, ljudet var väldigt likt M25an, men lite av detaljerna i ljudet försvann, mycket märkligt. Försäljaren Erik hade lyssnat på båda stärkarna på morgonen innan vi dök upp och hade faktiskt dragit samma slutsats.

Sist ut var PMA-2000AE. Nu dök dedär vassa ljudet upp. I vissa låtar var det till en viss fördel med det ljusare diskanten, ljudet fick en känsla av att bli mer klart ibland, men sen kom några högre toner och det blir genast vasst och jobbigt, klar lyssningströtthetsvarning här alltså.

Vi växlade slutligen tillbaks till M25:an och när vi precis innan hört PMA-2000AE vart skillnaden kusligt stor, ska förstärkaren i denhär prisklassen kunna spela såhär stor roll på ljudet alltså? Det kom lite som en chock för mig i alla fall.

Kontentat är alltså att bäst ljud fås för Mentor 8orna med Denon som försteg och NAD M25 som slutsteg. Jag längtar tills jag har allting uppsatt i en ny lägenhet!

Redigerat av Unregisteredfb5958ec, 24 May 2008 - 16:06.

Postad 27 May 2008 - 14:21

Meller
  • Meller
  • Lärjunge

• 417 inlägg
  • 0
Börjar bli lite smått intreserad av att byta upp mig till Mentor 6, men eftersom dom har funnits ute nu sen 2006 så kanske det är en ny serie på väg. Någon som vet något om det? Lite surt att köpa nu och 2månader senare kommer en efterföljare.

Postad 27 May 2008 - 19:27

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

• 637 inlägg
  • 0

Börjar bli lite smått intreserad av att byta upp mig till Mentor 6, men eftersom dom har funnits ute nu sen 2006 så kanske det är en ny serie på väg. Någon som vet något om det? Lite surt att köpa nu och 2månader senare kommer en efterföljare.

Knappast troligt eftersom de fortfarande släpper delar i serien som alltså inte funnits ute alls tidigare. Tänker på sub och snart kommer en mindre center.

Postad 27 May 2008 - 20:20

Meller
  • Meller
  • Lärjunge

• 417 inlägg
  • 0
Det låter ju bra. Perfekt att det ska komma en mindre center oxå, ja då blir det en sväng till Klubben då. :P

Postad 28 May 2008 - 14:06

Soundstage
  • Soundstage
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
har kollat lite på mentorerna också, dock tycker jag dom har så otympliga surrar i serien som verkligen är i största laget, uppemot 50 cm, om jag inte minns fel.

Borde kanske prioritera bättre surrar än bättre center, tycker jag iaf.

Postad 28 May 2008 - 23:05

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

• 637 inlägg
  • 0

har kollat lite på mentorerna också, dock tycker jag dom har så otympliga surrar i serien som verkligen är i största laget, uppemot 50 cm, om jag inte minns fel.

Borde kanske prioritera bättre surrar än bättre center, tycker jag iaf.

Håller med att 5.1 uppsättningen inte är helt igenomtänkt.

Jag vill dock inte köpa surrar i den prisklassen, bryr mig inte om matchning av högtalare där, utan köper något billigare som surrar.

Postad 29 May 2008 - 16:19

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4120 inlägg
  • 0

Du tycker inte Mentor 6orna blir lite för vassa i diskanten tillsammans med Denon? Jag ska ta och skriva mina lyssningsintryck av Mentor 8 här med olika förstärkare.

Njae faktiskt inte... Men jag förstår dig efter det långa inlägget där. Själv tog det drygt ett halvår av i princip daglig lyssning innan jag vande mig... Men det är fortfarande en vaneprocess. Jag är dock väldigt mycket för det ganska "strikta" ljudet om man säger så. Jag har haft M3:an hemma någon gång oxå och det låter väldigt bra med den oxå. Jag är på G att testa med ett Lyngdorf SDA2175 efter för att kolla hur det blir. Men det blir senare har i dagarna kopplat in och kör just nu med ett par av slutstegen till vardera av utgångarna och skall väl prova detta ett tag och jämföra det som sagt med lyngdorfsteget sedan.

Angående bakkanaler. Det fungerar aldeles utmärkt att köra Ikon bak. Exempelvis Ikon OnWall.

Postad 29 May 2008 - 23:46

spuj
  • spuj
  • Forumräv

• 547 inlägg
  • 0
Lite OT, men om någon är intresserade av nya Helicon MK1 högtalare kan ni pm:a mig :)

Postad 15 June 2008 - 08:13

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4120 inlägg
  • 0
Lite återkoppling, till mina förstärkarfunderingar så är saken nu avgjord. Det blev ett begagnat

Som sköter den biten nu tills vidare.

//Loofy

Postad 15 June 2008 - 10:07

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

• 637 inlägg
  • 0

Lite återkoppling, till mina förstärkarfunderingar så är saken nu avgjord. Det blev ett begagnat

Som sköter den biten nu tills vidare.

//Loofy

Trevligt, hur tycker du det låter i jämförelse med t.ex. NAD M3 eller M25?

Vad fick du ge för det? ;)

Postad 17 June 2008 - 12:30

Dixxon
  • Dixxon
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
någon som testat subben inu? :P sugen som f.n

Postad 23 June 2008 - 18:12

Dixxon
  • Dixxon
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
:D jag som e jääte sugen men blir lite skeptisk när ingen har testat den, klart kanske inte så många som har hunnit få hem den då den har varit restad ett tag ... jaja blir väll att beställa ändå :blink: så vidare ingen har ngt att säga om den.
verkar jue vara kickass , men men man vet aldrig .

Postad 02 July 2008 - 06:29

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4120 inlägg
  • 0
Jag har inte kört så väldigt mycket (Har haft mycket jobb)

Men steget tillför en ordentlig svärta med bra luft kring varje enskild detalj i återgivningen. Detta är något som även M3:an mäktar med. Men en sak som jag tycker skiljer åt, är det här med att man mycket tydligt hör och märker skillnad mellan hårdheten i transienterna.

Exempel. Eva Cassidy - True Colors (Ligger på American Tune, Spår 2)

Den låten har en del trummor där anslagen är olika hårda beroende på vilket parti man är i så att säga... Vissa är mer definitiva än andra så att säga...

Och som sagt... Luften kring vart och ett ger en fantastisk upplevelse i slutändan.

Jag fick ett bra pris på steget - ungefär i samma prishärad som ex. vis ett begagnat Rotel RB 1090 ligger. Så jag tog även en sådan funderare. Men kände tillslut att det fick bli att prova Classé tillsvidare iaf. Och änsålänge är jag kanonnöjd.

En anekdot dock.
Jag kör(körde) ju HTPC som signalkälla. Allt var frid och fröjd men en kväll häromveckan, så hörde jag hur det brusade lite i båda frontkanalerna.
-Hmmm.. Tänkte jag.
Jag funderade på vad det kunde vara. Till saken hör är att jag bakom tvbänken hade lagt en ihopvirad nätverksladd (fortfarande inkopplad i datorn, Jag hade även en hel del andra ex. en scart och lite annat från TVn som hängde ner där.) Så jag tänkte, det är säkert kablarna som tillför brummet. Så jag plockade bort kablarna som jag inte använde, kontrollerade även så kablarna som jag hade kvar inte korsade varandra onödigt mycket.
Åtgärden gav en förbättring. Men jag var fortfarande inte nöjd.
Jag börjar då koppla ur allt det enda som sitter kvar i kopplat är slutsteget. Tänkte jag kan ju koppla in en sak i taget tils jag hör brummet - då vet jag ju vad det beror på.
När bara slutsteget sitter ikopplat är det knäpptyst. Fortsätter med 4308:an, -knäpptyst. och sen hehe.. HTPCn...
haha j*klar asså.. Man hörde väldans massa brum ifrån den. Så jag antar att nätdelen i den inte är den bästa. Så nu tittar jag på en annan signalkällakombination. Hade en DCD 1500 hemma i helgen (knäpptyst). Tanken är att köra:

+

HTPCn?
Mmm den får bli workstation i sovrummet istället... Tillsvidare så kan jag ju streama musiken trådlöst till Denon-maskinen som tur är hehe.

//Loofy

Postad 02 July 2008 - 13:28

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

När bara slutsteget sitter ikopplat är det knäpptyst. Fortsätter med 4308:an, -knäpptyst. och sen hehe.. HTPCn...
haha j*klar asså.. Man hörde väldans massa brum ifrån den. Så jag antar att nätdelen i den inte är den bästa. Så nu tittar jag på en annan signalkällakombination.

Har du testat med Toslink?

Vanlig digital coax (eller analog anslutning) ger ju galvanisk kontakt mellan datorn och hembioanläggningen, och det
blir sällan klockrent.

Om du inte har ett ljudkort med toslink så finns det billiga:
http://www.komplett....aspx?sku=309631

Postad 02 July 2008 - 14:06

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

• 2160 inlägg
  • 0
Tja!

Någon som vet ifall Mentor kommer komma i Vitt?

Postad 06 July 2008 - 22:54

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4120 inlägg
  • 0

Har du testat med Toslink?

Vanlig digital coax (eller analog anslutning) ger ju galvanisk kontakt mellan datorn och hembioanläggningen, och det
blir sällan klockrent.

Om du inte har ett ljudkort med toslink så finns det billiga:
http://www.komplett....aspx?sku=309631

Jag körde toslink för ljudet (i väntan på drivrutiner som stödjer detta via HDMI). Däremot, så var/är ju HTPCn ihopkopplad med en (elektriskt ledad) HDMI-kabel. Jag hade tankarna om att prova bara optiskt oxå. Evetntuellt så provar jag detta oxå innan jag skaffar något annat.
btw... Hade dessutom hemma Cambridge Azur 740C i helgen. Men tycker nog DCD1500 är trevligare.

//Loofy

Postad 07 July 2008 - 00:42

Unregistered3968b7ce
  • Unregistered3968b7ce
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Lyssnat på Mentor 6 nu och är imponerad faktiskt, kommer inte ihåg va det var för elektronik men har för mig lyngdorf för runt 40tkr.

Vill byta nu :D jäkla skit

Postad 07 July 2008 - 21:35

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

• 637 inlägg
  • 0

Lyssnat på Mentor 6 nu och är imponerad faktiskt, kommer inte ihåg va det var för elektronik men har för mig lyngdorf för runt 40tkr.

Vill byta nu :P jäkla skit

Ta och lyssna på 8orna då ;)

Och så byter du Lyngdorf mot NAD..

Postad 17 July 2008 - 20:20

Unregistered19078543
  • Unregistered19078543
  • Beroende

• 1080 inlägg
  • 0
Hejsan.

En fråga till dig Loofy, har du testat dina Mentor med Lyngdorf steget eller blir det inget nu eftersom du skaffade dig Classè steget??

Mvh
Bast

Postad 01 August 2008 - 18:03

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

• 637 inlägg
  • 0
Eftersom det är lite dåligt med bilder på Mentor 8 (särskilt svarta) har jag nu lagt upp några bilder i mitt album. Är just nyinflyttad så ha överseende med hur det ser ut i övrigt.

Postad 02 August 2008 - 13:21

jls_
  • jls_
  • Lärjunge

• 488 inlägg
  • 0
Vilken är skillnaden på Mentors golvare, är de storleken på elementen eller kanske finns de mer skillnader också.

Postad 02 August 2008 - 15:42

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

• 637 inlägg
  • 0

Vilken är skillnaden på Mentors golvare, är de storleken på elementen eller kanske finns de mer skillnader också.

Du tappar mycket av djupbasen i stativvarianterna, särskilt Mentor 1an. Högtalaren får ju mindre kropp också så att säga. Mentor 2:an har ju samma storlek på elementet som Mentor 6an.

SKillnaden är ju att i Mentor 6an sitter också ett delningsfilter för den undre och övre basen. i Mentor 2an måste 6.5" elementet ta hand om en längre bit av registret.

Alltså rätt stora skillnader enligt mig.

Postad 07 August 2008 - 16:56

Dixxon
  • Dixxon
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Frågar igen ;) ngn som testat subben?

Postad 07 August 2008 - 23:16

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

• 637 inlägg
  • 0

Frågar igen ;) ngn som testat subben?

Ja, som hastigast på hifiklubben söder när jag ville testa den stooora centern. Tyckte den grävde på bra för att vara så liten. Basen är dock mer av den snärtiga karaktären än mullrande. Sen tycker jag den är rätt dyr också för att vara såpass liten (jämför helicon subben).

Skulle kunna tänka mig att subben är mer prisvärd som ett komplement till Mentor 1/2 än som en grym film-sub

Redigerat av Unregisteredfb5958ec, 07 August 2008 - 23:18.

Postad 30 October 2008 - 19:24

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4120 inlägg
  • 0

Hejsan.

En fråga till dig Loofy, har du testat dina Mentor med Lyngdorf steget eller blir det inget nu eftersom du skaffade dig Classè steget??

Mvh
Bast

Jag extrajobbar på klubben - så jag har av den anledningen ganska god produktkännedom. Så jag har provat Lyngdorf tillsammans med Mentor och det är en vinnarkombination imo. Dock så fick jag classé-steget för rätt pris så jag gav mig in på nuvarande spår istället.

Men det är inte helt osannolikt att det någon gång kan bli en RoomPerfect hemma.

//Loofy

Postad 30 October 2008 - 21:20

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

• 637 inlägg
  • 0
Loofy hur tänkte du kring valet av center? Jag tycker Mentor Vokal centern är påtok för stor. Jag vill få plats med elektronik uppepå TV-bänken också.

Funderar på att köpa den stora Ikon Vokal centern istället, hur tror du det funkar?

Alternativet är ju typ Mentor LCR, men den känns ju inte bättre än Ikon Vokal.

Postad 21 December 2008 - 10:45

Unregisteredac95974e
  • Unregisteredac95974e
  • Forumräv

• 655 inlägg
  • 0
Jahapp - så blev det Mentor 6 till slut. Har velat mellan dessa och Audiovector S3 Super som uppgradering för mina Proson Reality 63. Hittade ett par på annons.

Väldigt välbyggda pjäser som blev precis så bra som jag hoppats! Driver med en Yamaha 2600 biampat och har hunnit igenom ett par CD. Totalintrycket är väldigt väldigt bra - totalprestandan är imponerande. En bas med bra djup men ändå tight och snärtig, ett varmt och vibrerande mellanregister och en diskant som är kristallklar och upplöst. En mycket melodisk och "mänskilg" högtalare. Nästan lite personlig.

Här skall lyssnas på musik!

//erikli

Postad 21 December 2008 - 13:15

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

• 637 inlägg
  • 0

Jahapp - så blev det Mentor 6 till slut. Har velat mellan dessa och Audiovector S3 Super som uppgradering för mina Proson Reality 63. Hittade ett par på annons.

Väldigt välbyggda pjäser som blev precis så bra som jag hoppats! Driver med en Yamaha 2600 biampat och har hunnit igenom ett par CD. Totalintrycket är väldigt väldigt bra - totalprestandan är imponerande. En bas med bra djup men ändå tight och snärtig, ett varmt och vibrerande mellanregister och en diskant som är kristallklar och upplöst. En mycket melodisk och "mänskilg" högtalare. Nästan lite personlig.

Här skall lyssnas på musik!

//erikli

Gratulerar! Hifiklubben har ju nu höjt priset på Mentor serien också. Vad fick du ge för dina?

Om man pratar nypris tycker jag just Mentor 6 är en av de prisvärdaste högtalarna i segmentet (och prisvärdast i Mentor serien), ljudskillnaden upp till Helicon 400 är minmal, men till halva priset. Väldigt mycket välljud för slantarna helt enkelt.

Blev det ett par svarta eller trä-färgade förresten?

Redigerat av Unregisteredfb5958ec, 21 December 2008 - 13:23.

Postad 21 December 2008 - 17:23

Unregisteredac95974e
  • Unregisteredac95974e
  • Forumräv

• 655 inlägg
  • 0

Gratulerar! Hifiklubben har ju nu höjt priset på Mentor serien också. Vad fick du ge för dina?

Om man pratar nypris tycker jag just Mentor 6 är en av de prisvärdaste högtalarna i segmentet (och prisvärdast i Mentor serien), ljudskillnaden upp till Helicon 400 är minmal, men till halva priset. Väldigt mycket välljud för slantarna helt enkelt.

Blev det ett par svarta eller trä-färgade förresten?

Det blev att par cherry-färgade. Vackra pjäser. Fick lägga 15 papp för dom. Känns OK - högtalare blir ju inte sämre med tiden.

//erikli

Postad 24 December 2008 - 10:36

Unregisteredaa73c0e8
  • Unregisteredaa73c0e8
  • Forumräv

• 911 inlägg
  • 0
Det var en lagom höjning på Mentor 8 från 38,000kr till 44,000kr!

Mvh

Postad 26 December 2008 - 03:24

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

• 637 inlägg
  • 0

Det var en lagom höjning på Mentor 8 från 38,000kr till 44,000kr!

Mvh

Jisses, tur att man redan har ett par :wub:

Postad 31 December 2008 - 09:43

Unregisteredac95974e
  • Unregisteredac95974e
  • Forumräv

• 655 inlägg
  • 0
Tänkte dela med mig av intrycken av Mentor 6 efter en veckas ägande.

Överlag känns det som en mycket gedigen högtalare som presterar bra på ett brett spektrum av musik, från klassiskt till jazz till tyngre rock och electronica. Det mest överraskande för mig är faktiskt den mycket komptetenta basen. Att diskanten var bra visste jag redan och att mellanregistret var trevligt likaså. Men basen har imponerat överraskande på mig.

Dock känns det som en högtalare som kräver bra inspelningar såväl som bra elektronik. Kents senaste lät förskräckligt - helt platt och färglöst. Akustisk musik låter fabulöst och Hotel California på DVD-Audio var strålande - mycket bättre i ren 2-kanal än i 5.1. Favoritartister som David Sylvian, Chet Baker, Red Hot Chilipeppers etc har lyfts till nya höjder!

Klyschan att man "upptäcker nya saker i musiken" är helt sann i mitt fall. Lyssnade t ex på ett spår på Buddha Bars 10-års skiva (Opus 1) där en bjällra tydligt går stegvis från vänster till höger. En liten detalj, men något jag aldrig hört förr.

Överlag är jag mycket mycket nöjd. Enda problemet är suget att uppgradera elektronken som börjar krypa in... :)

//erikli

Postad 27 February 2010 - 11:29

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0
DALI är ju faktiskt väldigt speciella. Antingen gillar man deras öppna luftiga ljud eller så gör man inte det. Själv är jag helt såld på Mentor-serien.

Det är som många säger att om elektroniken är bra, men framför allt om inspelningen är bra, så är det ren magi som kommer ut ur dessa högtalare. Och det är i princip helt omöjligt att uppnå samma känsla med andra högtalare i samma prisklass (jfr B&W CM-serien).

Skillnaden är när inspelningana är dåliga, har dålig dynamik eller dylikt, så låter alltid B&W bättre. Men frågan är om man vill ha en högtalare som alltid presterar mediokert bra även till underbara inspelningar som till dåliga inspleningar, eller om man vill ha en högtalare som tar en på sängen när väl inspelningarna -är- bra.

Jag prioriterar det senare alternativet. :)

Nu finns det många som menar att DALIs högtalare inte mäter perfekt och att de inte låter som artisten tänkt sig, bla bla. Det gör inte Audivector heller, eller Linn. Ändå sitter man och ler dumt varje gång Clapton river av ett magiskt solo. Kanske för att musik inte handlar om exakt och mätperfekt återgivning. Det handlar om något som får en att ryckas med och må bra. Lyckas en högtalare med det, bättre än andra som ganska är mer korrekta, är det en bättre högtalare enligt mig.

Jag älskar att gå på konsert och där låter det verkligen inte "studiokorrekt". Där låter det ganska mycket liv, rörelse och fest. :)

Postad 01 March 2010 - 00:09

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

• 637 inlägg
  • 0
Amen mafix, amen.

Precis så är det! :P

Det finns bättre ljud än Dali högtalarna. Men Mentor serien låter en komma j*vligt långt, för en ändå ganska begränsad summa pengar.

Postad 14 March 2010 - 10:10

pixelper
  • pixelper
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Vad tror ni om Mentor LCR som centerhögtalare? Går den tillräckligt djupt för att kunna ställas som large i receiverns inställningar?

Postad 19 April 2010 - 18:32

Unregisteredaa73c0e8
  • Unregisteredaa73c0e8
  • Forumräv

• 911 inlägg
  • 0
Äntligen har de säknt den omotiverade prishöjningen på Mentor serien.

Mvh

Postad 20 April 2010 - 18:45

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

• 637 inlägg
  • 0

Äntligen har de säknt den omotiverade prishöjningen på Mentor serien.

Mvh

Dom har fortf inte sänkt priset på LCR ;)

Det va rätt längesen nu som de sänkte de andra Mentor högtalarna..

Postad 30 May 2010 - 11:51

Unregisteredaa73c0e8
  • Unregisteredaa73c0e8
  • Forumräv

• 911 inlägg
  • 0

Dom har fortf inte sänkt priset på LCR :)

Det va rätt längesen nu som de sänkte de andra Mentor högtalarna..

Ja du, höjningen från första början var helt omotiverat. Nu har det varit en stor kris i världen men det verkar inte HiFi-Klubben beröras av..

Mvh

Postad 02 January 2011 - 12:52

el julio
  • el julio
  • Lärjunge

• 380 inlägg
  • 0

DALI är ju faktiskt väldigt speciella. Antingen gillar man deras öppna luftiga ljud eller så gör man inte det. Själv är jag helt såld på Mentor-serien.

Det är som många säger att om elektroniken är bra, men framför allt om inspelningen är bra, så är det ren magi som kommer ut ur dessa högtalare. Och det är i princip helt omöjligt att uppnå samma känsla med andra högtalare i samma prisklass (jfr B&W CM-serien).

Skillnaden är när inspelningana är dåliga, har dålig dynamik eller dylikt, så låter alltid B&W bättre. Men frågan är om man vill ha en högtalare som alltid presterar mediokert bra även till underbara inspelningar som till dåliga inspleningar, eller om man vill ha en högtalare som tar en på sängen när väl inspelningarna -är- bra.

Jag prioriterar det senare alternativet. :)

Nu finns det många som menar att DALIs högtalare inte mäter perfekt och att de inte låter som artisten tänkt sig, bla bla. Det gör inte Audivector heller, eller Linn. Ändå sitter man och ler dumt varje gång Clapton river av ett magiskt solo. Kanske för att musik inte handlar om exakt och mätperfekt återgivning. Det handlar om något som får en att ryckas med och må bra. Lyckas en högtalare med det, bättre än andra som ganska är mer korrekta, är det en bättre högtalare enligt mig.

Jag älskar att gå på konsert och där låter det verkligen inte "studiokorrekt". Där låter det ganska mycket liv, rörelse och fest. :)

Gammal tråd men jag blir nyfiken på Dali när jag läser den. Har du eller någon annan lyssnat på denna och jämfört med Cantons "Vento-serie"? Själv har jag Vento 890 DC. Jag inbillar mig att Ventoserien "typ" motsvarar Dalis Mentor-serie. Skillnader och likheter. Mentor 8 blir jag nyfiken om den går att finna beggad...

ps. kör mina Vento med Naim. Någon som spelar Mentor med Naim?

mvh

el julio

Postad 11 August 2011 - 08:56

Unregisterede05aa31f
  • Unregisterede05aa31f
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0
En tråd som har hamnat i kylan ordentligt hoppas kunna få svar ändå

Varit på hifiklubben och lyssnat på Mentor 5:an som jag tyckte lät väldigt bra sen tilltalar designen mig.

Min fråga är följande vad har mentor 6:an mer av som inte mentor 5:an inte har dom hade tyvärr inte 6:an inkopplad när jag var där samt att jag var där strax innan Stängning

rummet som dom ska stå i är 6X4 i riktning med den kortare väggen

Har nyligen beställt en Onkyo 5008 som är tänkt att driva dom med.

tacksam för svar

Postad 01 September 2011 - 21:02

Slinger
  • Slinger
  • Användare

• 195 inlägg
  • 0
Jag har nu stativare quad 12l men är lite sugen på golvare och funderar på Dali Mentor 6. Men, jag undrar om de kommer att funka i ett litet rum. Mitt sovrum där jag finlyssnar är 4x3,5 meter, så vad tror ni, blir det overkill eller njutbart? De ska drivas av en Marantz 7001 Ki Signature och spelas på en Marantz 6003.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.