Kalibrering av PS-42Q7H
406 svar till detta ämne
Postad 28 oktober 2006 - 11:17
ajzman
-
ajzman
-
Forumräv
-
-
957 inlägg
Hmmm, tror att jag redan testat med de kopplingarna från min DVD (som dock är en lågbudget-modell, Samsung HD860, och säkert inte ger lika bra resultat som din DV6600...), men märkte ingen skillnad alls då (dvs på RGB, RGB-enhanced, YCbCr ...). Nåja, detta låter ju spännande, så får väl testa igen och se vad som händer!
EDIT: föresten Hagman, va sa "bild-killen" angående YCbCr-läget egentligen, ska man välja 4:4:4 eller 4:2:2 ?? Har personligen ingen aning om vad som är "bäst" där...
Redigerat av ajzman, 28 oktober 2006 - 11:50.
Postad 28 oktober 2006 - 15:52
ajzman
-
ajzman
-
Forumräv
-
-
957 inlägg
Har testat med nya DVD-inställningarna nu (kört scen 21, "Hitta Nemo" - 5-6 ggr) och INTE ETT RÖDSTICK!!!! So far so good alltså!! Ska hursomhelst testa vidare ikväll och återkommer med uppdaterad lägesrapport då!
By the way, polaren har köpt en LG PC1R och jag var hemma hos honom i förrgår och "testade" lite och jag kan säga såhär, den är inte lika bra som Sammyn! Åtminstone inte efter man stängt av DNIe och ställt in lite schyssta värden i SM + anv menyn. Nope, sämre svärta och skärpa- helt klart! Hehehe... Men detta sa jag ju inte till honom såklart, då hade han blivit fly förbannad tror jag...
Redigerat av ajzman, 28 oktober 2006 - 15:54.
Postad 28 oktober 2006 - 15:55
soad
-
soad
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Tjena, har nu köpt en Marantz DV6600. Som jag skrivit förut i den här tråden så hade jag problem med coulorbanding på min Q7H, men nu när jag kör med Marantzen via hdmi (720p) så upplever jag en mycket bättre bild utan banding. Dock så har jag, som så många andra, problem med grön- och rödstick. Har försökt kalibrera i SM, men tycker det är svårt att få ett bra resultat. Har även testat alla postade värden i den här tråden (tack till hagman och ajzman), men inte blivit riktigt nöjd. Efter jag bytt färgstandard till denna nya så förändrades min tvbild drastiskt rent allmänt. De gröna och röda blocken försvann nästan helt som sagt och kvar finns bara lite svaga färgstick. Men mina vitbalansvärden jag ställt in sen innan blev inte alls bra till dennna "nyhittade standard". Så jag fick ändra dom till helt nya värden för att få rätt gråskala. Och med dom ändringarna va jag också tvungen att ändra både det ena och det andra också i användarmenyn. Jag skall lägga lite tid på denna "omkalibrering" för att få denna min Nya TV att bli så bra som den verkligen kan bli nu när jag äntligen matar den med rätt signal! wink.gif
Hagman: Har du lust att posta dina nya värden? Kör också YCbCr. Tyckte dina förra värden blev lite väl mörka för min smak. Ajzman: Ska testa Hitta Nemo scen 21!
Redigerat av soad, 28 oktober 2006 - 15:56.
Postad 28 oktober 2006 - 16:47
ajzman
-
ajzman
-
Forumräv
-
-
957 inlägg
Tjena, har nu köpt en Marantz DV6600.
Som jag skrivit förut i den här tråden så hade jag problem med coulorbanding på min Q7H, men nu när jag kör med Marantzen via hdmi (720p) så upplever jag en mycket bättre bild utan banding.
Dock så har jag, som så många andra, problem med grön- och rödstick. Har försökt kalibrera i SM, men tycker det är svårt att få ett bra resultat. Har även testat alla postade värden i den här tråden (tack till hagman och ajzman), men inte blivit riktigt nöjd.
Efter jag bytt färgstandard till denna nya så förändrades min tvbild drastiskt rent allmänt. De gröna och röda blocken försvann nästan helt som sagt och kvar finns bara lite svaga färgstick. Men mina vitbalansvärden jag ställt in sen innan blev inte alls bra till dennna "nyhittade standard". Så jag fick ändra dom till helt nya värden för att få rätt gråskala. Och med dom ändringarna va jag också tvungen att ändra både det ena och det andra också i användarmenyn. Jag skall lägga lite tid på denna "omkalibrering" för att få denna min Nya TV att bli så bra som den verkligen kan bli nu när jag äntligen matar den med rätt signal! wink.gif
Hagman: Har du lust att posta dina nya värden?
Kör också YCbCr. Tyckte dina förra värden blev lite väl mörka för min smak.
Ajzman: Ska testa Hitta Nemo scen 21!
<{POST_SNAPBACK}>
Coolers! Marantzen låter som ett mkt bra köp (även om min HD860 duger för mig, har inte märkt av några bandningar alls faktiskt...). Släpps det inte en ny modell snart föresten? F ö vet jag inte om du redan gjort det, men annars kan du testa med mina värden för SM och anvmenyn: 3. White balance, SM Sub Bright=128 R-Offset=113 G-Offset=128 B-Offset=128 Sub Cont.=128 R-Gain=132 G-Gain=128 B-Gain=139 Anv Meny: Läge: film Kontrast: 82 Ljusstyrka: 50 Färgmättnad: 42 Skärpa: 28 Färgläge: Normal By the way, nu var rödsticken tillbaka på min skärm igen ("Hitta Nemo", usch ska aldrig se den filmen igen, iallafall inte innan den konverteras till HD-format...). Blev dessvärre ingen skillnad med YCbCr läget... *snyft*  EDIT: fan va sugen jag blev på Marantzen ... den skulle ju passa fint ovanpå min förstärkare (Marantz 4600) och verkar ju leverara riktigt bra bild!! hmmm... kanske blir ett köp...
Redigerat av ajzman, 28 oktober 2006 - 17:03.
Postad 28 oktober 2006 - 17:22
soad
-
soad
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Ajzman: Tror jag testade dina värden innan jag fick marantzen, men bytte sen till hagmans eftersom han också har DV6600:an. Som sagt inte helt nöjd... ska "ratta" in dina värden igen och se om det blir bättre.
Har du kikat på gladiator-introt på Q7H:an? Såg bedrövligt ut på min förra dvd-spelare, bättre nu, men inte så bra som jag vill ha det.
Postad 28 oktober 2006 - 18:11
ajzman
-
ajzman
-
Forumräv
-
-
957 inlägg
Ajzman: Tror jag testade dina värden innan jag fick marantzen, men bytte sen till hagmans eftersom han också har DV6600:an. Som sagt inte helt nöjd... ska "ratta" in dina värden igen och se om det blir bättre.
Har du kikat på gladiator-introt på Q7H:an? Såg bedrövligt ut på min förra dvd-spelare, bättre nu, men inte så bra som jag vill ha det.
<{POST_SNAPBACK}>
Nope, har dessvärre inte kollat in Gladiatior introt, men det är mkt rök o liknande där va? Brukar nämligen vara svårt att få till perfekt på plasma/LCD, oavsett skärm och DVD-spelare... Säkert en dum fråga, men du har väl stängt av DNIe? Den brukar ju sabba alla sådana bildscener annars...
Postad 28 oktober 2006 - 22:14
Unregistereddd5f474b
-
Unregistereddd5f474b
-
Användare
-
-
125 inlägg
Tjena, har nu köpt en Marantz DV6600.
Som jag skrivit förut i den här tråden så hade jag problem med coulorbanding på min Q7H, men nu när jag kör med Marantzen via hdmi (720p) så upplever jag en mycket bättre bild utan banding.
Dock så har jag, som så många andra, problem med grön- och rödstick. Har försökt kalibrera i SM, men tycker det är svårt att få ett bra resultat. Har även testat alla postade värden i den här tråden (tack till hagman och ajzman), men inte blivit riktigt nöjd.
Efter jag bytt färgstandard till denna nya så förändrades min tvbild drastiskt rent allmänt. De gröna och röda blocken försvann nästan helt som sagt och kvar finns bara lite svaga färgstick. Men mina vitbalansvärden jag ställt in sen innan blev inte alls bra till dennna "nyhittade standard". Så jag fick ändra dom till helt nya värden för att få rätt gråskala. Och med dom ändringarna va jag också tvungen att ändra både det ena och det andra också i användarmenyn. Jag skall lägga lite tid på denna "omkalibrering" för att få denna min Nya TV att bli så bra som den verkligen kan bli nu när jag äntligen matar den med rätt signal! wink.gif
<{POST_SNAPBACK}>
Ja, förstår verkligen att du tyckte mina förra värden var för mörka om du körde från en annan bildstandard än vad jag gjorde. Nu är det ju dock nya värden som gäller när jag har bytt bildstandard. Så nu kanske du och jag ha lite verklig nytta av utbytet när vi vet lite mer och har exakt samma uppsättning  (bara omgivningen som skiljer  ) DV6600: Resolution: 720p Format: YCbCr RGB-range: Normal Progressive mode: Video 1 Bright screen SM: Sub Bright=135 R-Offset=100 G-Offset=100 B-Offset=100 Sub Cont.=140 R-Gain=099 G-Gain=100 B-Gain=098 Anv Meny: Läge: film Kontrast: 90 Ljusstyrka: 49-52 Färgmättnad: 42-43 Skärpa: 20 Färgläge: Normal (dimmad rumsbelysning med en svag lampa bakom tvn) Dessa värden ger mig en mycket fin bild. Ljusstyrkan får man ändra litet från film. Men gör man det inte så är det inte så jättemycket det diffar. Vad gäller introt på Gladiator, den lilla delen där man har tjock brangulfärgad rök som varierar i ljusstyrka och "växer fram ur bilden för att sedan tona bort" i bakgrunden till introtexten, så kan jag säga att det ser väldigt konstigt ut på min uppställning också. Med dom värdena jag postar nu. Men denna scen är den ur skärmsynpunkt absolut svåraste scenen att återge, alla kategorier! När väl filmen börjar ser de rökiga scenerna inne tälten och ute på slagfälten riktigt imponerande ut!  Och det gäller även många andra scener som TVn hade lite svårt med innan jag bytte standard till YCbCr. Så jag känner mig för första gången på länge riktigt positiv ang. tvn =) Tjena, har nu köpt en Marantz DV6600.
<{POST_SNAPBACK}>
Coolers! Marantzen låter som ett mkt bra köp (även om min HD860 duger för mig, har inte märkt av några bandningar alls faktiskt...). Släpps det inte en ny modell snart föresten?
F ö vet jag inte om du redan gjort det, men annars kan du testa med mina värden för SM och anvmenyn:
3. White balance, SM
Sub Bright=128 R-Offset=113 G-Offset=128 B-Offset=128
Sub Cont.=128 R-Gain=132 G-Gain=128 B-Gain=139
Anv Meny:
Läge: film Kontrast: 82 Ljusstyrka: 50 Färgmättnad: 42 Skärpa: 28 Färgläge: Normal
By the way, nu var rödsticken tillbaka på min skärm igen ("Hitta Nemo", usch ska aldrig se den filmen igen, iallafall inte innan den konverteras till HD-format...). Blev dessvärre ingen skillnad med YCbCr läget... *snyft* 
EDIT: fan va sugen jag blev på Marantzen ... den skulle ju passa fint ovanpå min förstärkare (Marantz 4600) och verkar ju leverara riktigt bra bild!! hmmm... kanske blir ett köp...
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
Soad: Nu när jag provat hur stor skillnaden är på bilden bara beroende på vilka inställningar man har på DVD-spelaren förstår jag att de nog knappast är någon idé att byta mellan varandras värden om man inte har exakt samma uppsättning och är noga med att ange "samtliga" inställningar. Så prova dom värdena jag postade, både på DVDn och tvn  Jag är som sagt nöjd nu men jag kommer lägga lite mer tid längre fram för att se vad jag kan göra åt bilden. Men ett tag framöver skall jag pilla med lite annat  Ajzman: Om jag redan haft en fungerande DVD hade jag inte köpt en DV6600 nu. Jag hade väntat på en bakåtkompatibel Blueray/HD-DVD. Någon tillverkare borde ju släppa en spelare som kan spela både formaten om inte allt för länge. Och vill du inte vänta kan jag inte göra annat än att varmt rekomendera Marantzen. Jag har en Marantz SR7500 och DV6600 ser mycket stilig ut vid sidan av det lilla surroundkraftpaketet!  Jag har använt fyra av dom sju slutstegen till att Bi-ampa mina B&W 604 S2. Så jag börjar verkligen trivas i min tv-soffa
Redigerat av Unregistereddd5f474b, 28 oktober 2006 - 22:19.
Postad 28 oktober 2006 - 22:37
ajzman
-
ajzman
-
Forumräv
-
-
957 inlägg
Ja, jag väntar nog på en schysst HD-DVD-spelare istället... Eller väntar och väntar, Toshibas maskiner släpps väl i nov? Måste spana in dem...
Postad 29 oktober 2006 - 03:39
Unregistereddd5f474b
-
Unregistereddd5f474b
-
Användare
-
-
125 inlägg
Ja, jag väntar nog på en schysst HD-DVD-spelare istället... Eller väntar och väntar, Toshibas maskiner släpps väl i nov? Måste spana in dem... 
<{POST_SNAPBACK}>
Samtidigt brukar inte jag vilja köpa några apparater Direkt när som kommer ut. Kanske har dom fortfarande kvar lite barnsjukdomar och lite dåligt med funktioner? Själv kommer jag bygga ihop en HTPC-pryl som jag tänkt ha som Spelkonsol, HD-DVD-spelare, digitalmottagare, hårdiskinspelning och till medialagring/spelning rent allmänt. Skall bli roligt  Tänkte lägga 16k på en ganska rejär pryl. Sen får det räcka med elektronikinvesteringar för ett tag
Postad 29 oktober 2006 - 15:40
soad
-
soad
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Nope, har dessvärre inte kollat in Gladiatior introt, men det är mkt rök o liknande där va? Brukar nämligen vara svårt att få till perfekt på plasma/LCD, oavsett skärm och DVD-spelare... Säkert en dum fråga, men du har väl stängt av DNIe? Den brukar ju sabba alla sådana bildscener annars...
<{POST_SNAPBACK}>
Självklart har jag stängt av DNIe och den funktionen kommer aldrig bli påslagen igen!!! Jag har faktiskt inte sett gladiator-introt med DNIe, kanske skulle testa det.... huuh hemska tanke. Kommer nog aldrig få den här scenen bra, men får väl sträva efter att få den bättre. Nu när jag provat hur stor skillnaden är på bilden bara beroende på vilka inställningar man har på DVD-spelaren förstår jag att de nog knappast är någon idé att byta mellan varandras värden om man inte har exakt samma uppsättning och är noga med att ange "samtliga" inställningar. Så prova dom värdena jag postade, både på DVDn och tvn Jag är som sagt nöjd nu men jag kommer lägga lite mer tid längre fram för att se vad jag kan göra åt bilden. Men ett tag framöver skall jag pilla med lite annat
Hagman: Japp, ska prova dina värden asap. Men ett tag framöver skall jag pilla med lite annat 
Ok, vet inte hur jag ska tolka det där...
Redigerat av soad, 29 oktober 2006 - 15:43.
Postad 29 oktober 2006 - 20:01
ajzman
-
ajzman
-
Forumräv
-
-
957 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Samtidigt brukar inte jag vilja köpa några apparater Direkt när som kommer ut. Kanske har dom fortfarande kvar lite barnsjukdomar och lite dåligt med funktioner?
Själv kommer jag bygga ihop en HTPC-pryl som jag tänkt ha som Spelkonsol, HD-DVD-spelare, digitalmottagare, hårdiskinspelning och till medialagring/spelning rent allmänt. Skall bli roligt Tänkte lägga 16k på en ganska rejär pryl. Sen får det räcka med elektronikinvesteringar för ett tag 
<{POST_SNAPBACK}>
Njaaa, maskinerna som släpps i Europa i nov är väl "andra-generationens" HD-DVD spelare, eftersom Toshiba släppte de första versionerna i USA redan i våras? Så jag tror inte det ska vara några större problem med barnsjukdomar o liknande + att Toshiba verkar riktigt flitiga på att släppa firmware-uppdateringar, vilket är ett klart plus i kanten! Men vi får se... Dyraste versionen ligger på ca 10.000 spänn och det är ju snormycket pengar!
Redigerat av ajzman, 30 oktober 2006 - 00:19.
Postad 30 oktober 2006 - 21:24
Unregistereddd5f474b
-
Unregistereddd5f474b
-
Användare
-
-
125 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Samtidigt brukar inte jag vilja köpa några apparater Direkt när som kommer ut. Kanske har dom fortfarande kvar lite barnsjukdomar och lite dåligt med funktioner?
Själv kommer jag bygga ihop en HTPC-pryl som jag tänkt ha som Spelkonsol, HD-DVD-spelare, digitalmottagare, hårdiskinspelning och till medialagring/spelning rent allmänt. Skall bli roligt Tänkte lägga 16k på en ganska rejär pryl. Sen får det räcka med elektronikinvesteringar för ett tag 
<{POST_SNAPBACK}>
Njaaa, maskinerna som släpps i Europa i nov är väl "andra-generationens" HD-DVD spelare, eftersom Toshiba släppte de första versionerna i USA redan i våras? Så jag tror inte det ska vara några större problem med barnsjukdomar o liknande + att Toshiba verkar riktigt flitiga på att släppa firmware-uppdateringar, vilket är ett klart plus i kanten! Men vi får se... Dyraste versionen ligger på ca 10.000 spänn och det är ju snormycket pengar! 
<{POST_SNAPBACK}>
Eherm, och vilken generation plasmateknik är vi inne på? Är den problemfri än? Men nu skall jag kanske inte vara sån ;P Själv byggar jag en HTPC-Spelkonsol-visafoton-spela in från tv-grej med allt möjligt krimskrams inkluderat. Prylarna jag bygger med är framåtkompatibla med bluray/HD-TV-tekniken. Hämtar grejerna på fredag. I den kommer jag trycka in en bluray/HD-TV-spelare när tiden är mogen. Väntar kanske på en spelare som klarar av att spela upp och spela in båda formaten.
Postad 30 oktober 2006 - 21:28
ajzman
-
ajzman
-
Forumräv
-
-
957 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
Eherm, och vilken generation plasmateknik är vi inne på? Är den problemfri än? Men nu skall jag kanske inte vara sån ;P
Själv byggar jag en HTPC-Spelkonsol-visafoton-spela in från tv-grej med allt möjligt krimskrams inkluderat. Prylarna jag bygger med är framåtkompatibla med bluray/HD-TV-tekniken. Hämtar grejerna på fredag. I den kommer jag trycka in en bluray/HD-TV-spelare när tiden är mogen. Väntar kanske på en spelare som klarar av att spela upp och spela in båda formaten.
<{POST_SNAPBACK}>
Ja, plasmatekniken är ju i stort sett perfekt i dagsläget, den har vi ju märkt av folks erfarenheter i bl a denna tråd? Näädå, skämt åsido, klart den inte är. Men saker och ting borde åtminstone bli liiite liite bättre med en schysst HD-DVD/BluRay-spelare och jag tror/hoppas att Toshiba lärt sig en del av sina tidigare misstag med förra generationens spelare och fixat till dessa nu! Fast "generation" låter faktiskt lite fel - ny "version" borde man kanske säga istället, eftersom det inte verkar skilja så mkt mellan modellerna. Nåja, vi får se, jag avvaktar naturligtvis inköp tills man läst en jäkla massa recensioner och omdömen först! Det tog ca 4 månader innan jag bestämde mig för vilken plasma jag skulle ha, så HD-DVDn lär väl också ta en stund att fundera över... Låter som ett riktigt coolt bygge du håller på med! Hybrid-spelare kanske är det bästa ändå...? Hör gärna av dig med lägesrapporter då och då!
Redigerat av ajzman, 31 oktober 2006 - 00:05.
Postad 31 oktober 2006 - 12:31
Unregistered8fda5b62
-
Unregistered8fda5b62
-
Beroende
-
-
1 120 inlägg
Nu kör jag med Discovery HD m,m och faaan va bra bild där blir på min PS-50C7H
Nästan så man glömmer allt trubbel med HDTV boxen ....
Postad 31 oktober 2006 - 19:34
Unregistereddd5f474b
-
Unregistereddd5f474b
-
Användare
-
-
125 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Låter angenämt! =P
Postad 01 november 2006 - 09:21
ajzman
-
ajzman
-
Forumräv
-
-
957 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Låter angenämt! =P
<{POST_SNAPBACK}>
Verkligen! Kanske dags att beställa från Canal Digital, de har ju ett riktigt schysst erbjudande nu! http://www.canaldigi...?epslanguage=EN
Postad 07 november 2006 - 06:57
Bobbyfuller
-
Bobbyfuller
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Tänkte bara fråga om man glömmer bort värderna i Sm menyn kan man då ta reset där eller va händer då? Dina inställningar blev för mörka på min tv kör vanligt fast med DINe off eller på 01 som du föreslog det svärtan blir bättre då tycker jag /bobbyfuller Sådär, då börjar vi bli ett par stycken som äger denna relativt nya TV. Det känns som om det är dags att skapa en tråd för oss som äger denna potentiellt mycket trevliga TV 
Tyvärr så är inställningarna åt H-vete "ur lådan", så det gäller att lägga lite tid på kalibreringarna innan TVn blir riktigt trevlig.
Själv har jag donat en hel del med min tv för få fram en så naturlig och trevlig bild som möjligt med djup och detaljrik svärta. Något jag tycker tvn efter diverse inställningar klarar relativt bra.
Jag inleder med en liten guide som beskriver några Måste-inställningar som ligger till grund för en bra tv-bild. Så vi slipper frågor om detta i tråden.
För att kunna göra nödvändiga inställningar måste man gå in i Service Menyn (i fortsättningen kallad bara SM). Genom att i nämd ordning trycka på Info, Menu, Mute och sedan Power på fjärrkontrollen när tvn är avstängd, kommer man in i SM med den källa man använde sig av senast i bakgrunden.
SM är global, dvs att ändringarna du gör i tex vitbalans påverkar alla insignaler. Det finns dock möjlighet att ställa in separat vitbalans för Movie-läget. Default är denna funktion avstängd i SM och själv har jag låtit denna vara avstängd då det för mig räckt att ställa in en och samma vitbalans för de källor jag har (En Marantz DV6600 ansluten via hdmi, analog tv via den interna tunern och en dator ansluten via S-video).
Själv rekomenderar jag att man ställer in färgläget i användar-menyn på Normal för att kunna dra nytta av kalibreringen på samtliga källor (även om man kanske bara kan få den "perfekt" till en källa).
En något dryg sak med att gå in i SM är att användarmenyn nollställs (eller delvis nollställs(?)) varje gång. Detta utgör ju givetvis inget problem i längden men...
Hur man navigerar i SM skiljer sig från hur man gör detta i användarmenyn, genom att trycka åt sidorna ändrar man alltid parametrar eller hoppar in i menyer. För att bläddra mellan parametrar och menyer trycker man alltid upp eller ned, aldrig åt sidorna. För att gå tillbaks till föregående meny trycker man en gång på Menu-knappen. Kort och gott som jag skulle önskat att användarmenyn fungerat.
Så, nu till dom där Måste-inställningarna:
1. Slå av DNIe genom att gå in i SM, Option block, FRC-samsung och sedan ändra värdet efter DNIe från 00 till 01. (Det gör att dom onaturligt djupa skuggorna som tar bort detaljer i mörka partier försvinner (väldigt märkbart i ansikten på folk), samt att skärmen har fin svärta även när endast små delar av skärmen visar information. för att ta ett extremfall, prova titta på en eftertext med och utan DNIe). Detta är den största och viktigaste ändringen!
2. Gå in i White balance och dra ned på Offset för de tre färgerna. Minska ned dessa till samma tal, runt 100, sen kan man börja laborera med vitbalansen under Gain. När man drar ned på färgstyrkan behöver man öka Sub Brigtness och Sub Contrast för att inte förlora i ljusstyrka och kontrast.
Vad jag har märkt finns det inte någon exakt optimal nivå att ligga för att få så bra bild som möjligt, det viktigaste är hur färgerna är inställda i förhållande till varandra, har man fått en bra vitbalans kan sedan ljusstyrka och kontrast ställas in via Sub Brigtnass och Sub Contrast. Sedan gäller det att ha lagom färgmättnad och ljusstyrka även i användarmenyn. Om man försöker tvinga fram mer färg eller ljus än det finns i bildmaterialet blir bilden dålig och det dyker olika bildartefakter som tex färgfläckar i mörka partier.
Vid rätt färgbalans, färgmättnad, ljusstyrka och kontrast, försvinner nästan alla bildartefakter och skuggiga partier blir detaljrika och naturliga.
Något att tänka på är att varje TV är en unik individ. Varje elektronikkomponent i en tv varierar med någon procent upp eller ned jämfört med sitt designvärde. Dessa differanser mellan komponenter i olika tv-apparater av exakt samma modell och märke, kan både förstärkas och dämpas ut av de olika funktionerna i tvns hårdvara. Detta gör att det inte finns någon optimal inställning som fungerar till alla apparater, utan varje tv måste ställas in för sig.
Däremot är vissa saker mer eller mindra generella för en och samma model från ett och samma företag. Det är dessa fel vi kan hjälpas åt med att få bort. Så vi får ett bra utgångsläge för att få till bästa möjliga bild.
Ett problem som många har med denna tv är att grönfärgen är uppskruvad för högt varför det dyker upp gröna fläckar i mörka partier i tid och otid. När jag först upptäckte denna effekt blev jag riktigt besviken då jag då inte visste att den kunde kalibreras bort. Men nu känns det bättre 
Tyvärr går vissa effekter inte att få bort helt. En del mindre artefakter i mörka partier får man acceptera om man fortfarande vill kunna se alla detaljer (möjligt att man kan få bort dom helt med en 100% proffs-kalibrerad tv). Så det är en avvägningsfråga mellan detaljrikedom i svärtan och bildartefakter i densamme. Men nog för att det ser riktigt bra ut! =)
Själv har jag beställt ett gäng THX-optimizer-glasögon(blåfilter). Ska bli kul att se hur nära jag kommit en korrekt vitbalans "för hand".
Slutsnackat. För tillfället 
Min vitbalans (Tänk nu på att jag bara är en glad amatör med ett visst intresse för prylar. Jag säger inte att denna inställning är optimala på något sätt. Framförallt inte eftersom varje tv är lite olika. Men jag tycker att det ser riktigt bra ut med dessa inställningar):
Subbrigtness 149 Subkontrast 170
R-Offset 98 Gain 43 G-Offset 98 Gain 38 B-Offset 98 Gain 41
Användarmeny: kontrast 94 Ljusstyrka 50-51 beroende på film färgmättnad 41 Skärpa 20 Färgläge Normal
Min uppställning: PS-42C7H och en DV6600 kopplad via hdmi, brukar titta i helt nedsläckt rum.
That´s it for now! Skulle va mycket intressant att få se vad ni andra kommit fram till för "bästa inställningar".
<{POST_SNAPBACK}>
Postad 26 november 2006 - 12:04
Unregistereddd5f474b
-
Unregistereddd5f474b
-
Användare
-
-
125 inlägg
Tänkte bara fråga om man glömmer bort värderna i Sm menyn kan man då ta reset där eller va händer då? Dina inställningar blev för mörka på min tv kör vanligt fast med DINe off eller på 01 som du föreslog det svärtan blir bättre då tycker jag /bobbyfuller
Läs inläggen här på sista sidan så får du endel nyttig input!
Postad 27 november 2006 - 13:37
Unregisteredae1e7e91
-
Unregisteredae1e7e91
-
Rookie
-
4 inlägg
Har suttit och irriterat mig på dåliga skuggor och mörka partier.
Har testat flera av inställningarna i tråden.
Idag är jag ledig och tänkte ge mig f-n på att fixa det.
Började med att kolla vilket läge tv:n stod i.
"Dynamiskt och färgläge varm"
Ställde om den till "Film och normal"
Tadaa!
Problemet löst.
F-n va irriterad jag är på mig själv nu...
Postad 04 december 2006 - 22:23
Baccala
-
Baccala
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Hej Kamrater!
Jag har nu efter någon månads användning ett problem jag ej kan lösa. När jag
kör digitaldekoder är den vita färgen nästan lysande vit. Om jag t.ex. ser hockey
tar den vita färgen (isen) över så mycket att jag knappt ser linjerna. Den vita färgen riktigt "lyser".
Jag kör en standard samsung digitaldekoder med scart, men jag har även provat en äldre
sagemdekoder med annan scart med samma resultat. När jag t.ex. ser hockeykväll analogt
är isen som vanligt men med dekodern går det knappt att se. Jag har provat laborera i SM men
detta har inte löst problemet. Kan det vara något problem med scarten i tv:n som gör att den vita färgen
överexponeras, det konstiga är att alla andra färger funkar utmärkt via dekodern.
Någon som haft samma problem?
MVH Baccala
Postad 13 december 2006 - 10:27
overhard
-
overhard
-
Über-Guru
-
-
12 974 inlägg
Hej!
Detta är mitt första inlägg! Jag köpte i tisdags en Samsung 42Q7H och efter att ha läst här skulle jag stänga av DNIe men det verkar som de tagit bort det i min tv. Gick in i SM valde Option Block men där fanns inte DNIe. Finns det något annat sätt att stänga av det eller heter det nåt annat numera? Eller hur gör man på nyare apparater, för jag misstänker att det kanske e en ny firmware eller liknande.
Sen undrar jag, vissa säger att de kört 1366x768 eller nåt från datorn. hur funkar det när tv stödjer 1024x768? Skalar den upp eller är det jag som missupfattat?
I övrigt är jag fasansfullt nöjd med bilden, den slår min gamla 28" Luma ganska mycket mer än väldigt mycket
Postad 19 december 2006 - 17:03
Fredrik4xxxx
-
Fredrik4xxxx
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Då får även jag gå med i denna intressanta tråd. Är nybliven ägare till Q7H. Efter att ha läst en del i tråden gick jag in i SM menyn, dock hade jag missat pil till höger innebär att man ändrar ett värde. Medan jag letade efter DNIe kom jag in en kaliberingsmeny där 3 st succesfull stod (tror det var tre). Jag tryckte pil höger och vips ändrades texten till failed. Finns här någon vänlig själ som kan berätta om jag förstört något samt om det går att rätta tillbaka.
Hittade slutligen DNI och stängde av den, tackar för det hagman!
Postad 19 december 2006 - 22:27
overhard
-
overhard
-
Über-Guru
-
-
12 974 inlägg
Då får även jag gå med i denna intressanta tråd. Är nybliven ägare till Q7H. Efter att ha läst en del i tråden gick jag in i SM menyn, dock hade jag missat pil till höger innebär att man ändrar ett värde. Medan jag letade efter DNIe kom jag in en kaliberingsmeny där 3 st succesfull stod (tror det var tre). Jag tryckte pil höger och vips ändrades texten till failed. Finns här någon vänlig själ som kan berätta om jag förstört något samt om det går att rätta tillbaka.
<{POST_SNAPBACK}>
Men hur hittade du DNIe? Vad hette det? DNIe? Fanns det under option block menyn? Jag hittar det inte...
Postad 20 december 2006 - 07:03
gorber
-
gorber
-
Rookie
-
8 inlägg
Har PS-42Q7H stöd för HDCP ?
Postad 20 december 2006 - 23:01
jskog
-
jskog
-
Amatör
-
-
88 inlägg
Hej. Har nu lusläst denna tråd, tack alla för ett jättejobb! - är väldigt sugen på att köpa en 42Q7 till julen. Har förstått att DNIe skall stängas av direkt och eventuellt också SMD. Har också förstått att man får pilla litet för att hitta den optimala inställningen som kan bero på resp. TV, DVD m.m. Några frågor: Hur viktigt är kablaget? Jag tänker främst på antennkabel och scartkontakt. Vilka prylar kör ni med? - det är nog ganska vettigt att investera några extra hundralappar på detta för att på ett billigt sätt optimera signalen/bilden!? Är det någon speciell DVD-spelare ni kan reka? Jag funderar också på att byta ut min Philips hårddiskspelare (sämsta köp jag gjort) mot en "relativt billig" HDMI DVD. Spelar själva digitalboxen någon roll i sammanhanget? (bättre bild i TV´n) Kör Com-Hem på kabelnät. Som sagt det blir denna plasma eller Sammys 40 tums LCD. Tacksam för kommentarer /janne
Postad 21 december 2006 - 16:55
Unregistered20835
-
Unregistered20835
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Men hur hittade du DNIe? Vad hette det? DNIe? Fanns det under option block menyn? Jag hittar det inte...
<{POST_SNAPBACK}>
Hej DNIe hittar du under option block men du måste gå vidare där och välja FRC samsung också, under detta val hittar du DNIe bypass.
Postad 21 december 2006 - 17:00
overhard
-
overhard
-
Über-Guru
-
-
12 974 inlägg
OK, men så långt var jag med. Jag ska se om jag kan ta en bild på skärmen för att visa vilka val som finns. För det finns nämligen inget som heter DNIe. Ingen som har samma problem som jag? Kan det vara så att jag har nyare mjukvara i min som inte tillåter att man ändrar DNIe?
(Det står t ex i instruktionen "Slå av DNIe genom att gå in i SM, Option block, FRC-samsung och sedan ändra värdet efter DNIe från 00 till 01." Men det finns inget val som har värdet 00 för mig. De heter typ 0F eller liknande.?)
Men om jag nu skulle lyckas avaktivera DNIe, skulle ansikten och mörka bakgrunder sluta se ut som windows 16-bitarsfärg då? Är det det som är DNIe? För innan jag läste detta så trodde jag att det berodde på min dåliga DVD + komprimeringen på dvd filmen eller nåt, men detta ska alltså bli bättre med DNIe avstängt?
Vi får se när jag hinner slänga upp en bild, men den kommer snart. Hoppas nån kan hjälpa! Tack för alla svar i alla fall.
Redigerat av overhard, 21 december 2006 - 17:04.
Postad 21 december 2006 - 17:04
Unregisteredffa4f564
-
Unregisteredffa4f564
-
Rookie
-
4 inlägg
Blev fel ... tog bort meddelandet igen
Redigerat av Unregisteredffa4f564, 21 december 2006 - 17:05.
Postad 21 december 2006 - 17:47
jskog
-
jskog
-
Amatör
-
-
88 inlägg
ok det blev Q7án för 16 996? på Expert i Umeå. Hämtar den imorgon - försäljaren kunde tänka sig att "slå av något på priset" också. Får se vad det blir till slut...får med antennkabel, HDMI-kabel och lyxscart på köpet.
5-års försäkring tillkommer med ca 2 600.
Passade också på att ta en ny Samsung DVD (inspelningsbar ej HDD) med HDMI för 1999 på On Off. Har kostat 3 300 tidigare.
Börjar pilla imorgon
Postad 21 december 2006 - 23:22
overhard
-
overhard
-
Über-Guru
-
-
12 974 inlägg
Hej!
Nu har jag kollat och fotat, men tyvärr bara med mobilen så ni får ursäkta kvallen. Är det full bypass jag ska ändra? Se bifogad bild.
Postad 22 december 2006 - 05:14
gorber
-
gorber
-
Rookie
-
8 inlägg
Jag har oxå samma poblem med skitdålig bild, upplösning är som ni säger typ 256 färger i windows , helst i mörka partier. Ansikten blir brunaktigt och livlösa
Jag hittar inte heller något om DNie i Servicemenyn....
Enda bilden som blir jättebra och då menar jag verkligen superbra är svts studioprogram och tv4 är även den helt okej, (så man ser ju vad tvn kan prestera i sina bästa stunder)
Men kör jag en dvdfilm via xboxen så är det katastrofalt dåligt, trodde dvd skulle hålla åtminstonde samma klass som digtaltvsändningar
Känns som det är nåt som är trasigt när jag ser på filmer, men sen när man går tillbaks till tvtittande så är det jättebra bild, så då undrar man igen....
Ni som har bra bild, har ni lika bra bild på alla digitalt material? (typ dvd, dvd från xbox, digitalbox etc ) inga 256 färgers windows och livlöshets effekter alls?
Såg på Beck-Flickan i jordkällaren idag och det kändes som det låg ett "brunfilter" över hela filmen och i ansiktena ser det ut som de har 7 kilo smink på sig
En annan fråga, när man kikar på prisjakts bilder så syns vid uppackning av ny tv att det sitter en klisterremsa på vänster skärmkant, gjorde det även på era? På min saknades sådan och undrar således om det är ett returexemplar jag fått tag i?
I service menyn står datumet 25 augusti, har ni som köpt nyligen ett nyare datum? tycker det verkar skumt att de skulle haft den i butiken i nästan 4 månader utan att den blivit såld
Postad 22 december 2006 - 07:42
overhard
-
overhard
-
Über-Guru
-
-
12 974 inlägg
....... En annan fråga, när man kikar på prisjakts bilder så syns vid uppackning av ny tv att det sitter en klisterremsa på vänster skärmkant, gjorde det även på era? På min saknades sådan och undrar således om det är ett returexemplar jag fått tag i? I service menyn står datumet 25 augusti, har ni som köpt nyligen ett nyare datum? tycker det verkar skumt att de skulle haft den i butiken i nästan 4 månader utan att den blivit såld
<{POST_SNAPBACK}>
Lika för mig, inget klistermärke och 25 augusti i service menyn. Är det datumet då programvaran skapades tro?
Postad 23 december 2006 - 11:58
jskog
-
jskog
-
Amatör
-
-
88 inlägg
Jag har exakt samma frågeställning som overhard - hur hittar man DNIe på Q7án?
Finns inget som heter DNIe någonstans under FRC Samsung. Min bild ser exakt likadan ut som den han bifogar... jag vill inte börja experimentera utan väntar tills någon kan tala om exakt hur man gåt tillväga.
Postad 23 december 2006 - 12:32
jskog
-
jskog
-
Amatör
-
-
88 inlägg
Kan tillägga att jag har kanonbild både analogt och DVD via komponent. Hygglig bild digitalt via ComHem men halvdålig bild vid t.ex. fotboll på Canal+ digitalt via ComHem.
Bara jag nu kan koppla bort DNIe och ev SMD + pilla litet i användarinställnoingar så räknar jag med att även sportsändningar blir helt ok.
Postad 23 december 2006 - 15:29
jskog
-
jskog
-
Amatör
-
-
88 inlägg
Problemet löst!!!  Tror jag.
I användarmenyn finns brusreducering av eller på. Av måste väl koppla bort DNIe?
Har Samsung ändrat det på nyare maskiner (min är från nov 06 enl Servicemenyn)?!
Hur som helst så funkar fotbollen Canal+ bra nu med brusreduceringen av, SMD på - håller fortfarande på och finjusterar/optimerar kontrasten/färgen/skärpan för att optimera bilden. Skall dessutom införskaffa ny antennkabel + scart (proffsgrejor) för att ytterligare optimera bilden för digitala sportsändingar.
Ber att få återkomma.
Postad 23 december 2006 - 22:07
Unregistered20835
-
Unregistered20835
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Någon sa att det numera gick att stänga av DNIe i användarmenyn???
Postad 27 december 2006 - 20:01
emil73
-
emil73
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Hej på er alla!
Fick idag hem min C7 och har nu försökt plöja genom denna tråd.
Någon som har ngt att tillägga över saker som måste justeras utöver det som tidigare skrivits?!?
Det senaste förslaget på inställningar jag hittat i denna tråd är:
SM:
Sub Bright=135
R-Offset=100
G-Offset=100
B-Offset=100
Sub Cont.=140
R-Gain=099
G-Gain=100
B-Gain=098
Anv Meny:
Läge: film
Kontrast: 90
Ljusstyrka: 49-52
Färgmättnad: 42-43
Skärpa: 20
Färgläge: Normal
(dimmad rumsbelysning med en svag lampa bakom tvn)
(Hagman22)
Och hur ligger det egentligen till med detta med DNIe? Är det desamma som brusreduceringen? Alltå räcker det om jag avaktiverar brusreduceringen för att ta bort DNIe?!?
Tusen tack för hjälpen!!!
Mvh Emil
Redigerat av emil73, 27 december 2006 - 20:49.
Postad 31 december 2006 - 10:49
cruse
-
cruse
-
Forumräv
-
-
503 inlägg
Hej alla glada!
Fick hem min C7:a i fredags, blev rätt överraskad  hur bra bilden var, men igår såg jag en film med mycket mörkt i och jag blev rätt besviken......
I mörka partier kryllade det av "små digitala rutor" som var j-vligt irriterande!
Och vid t.ex rök såg man inte att det var rök, utan gråa "rutor".
Jag har viasat dig.box, kör med vanlig RGB-scart till tv:n!
*Kan det bli bättre med en bättre scart, samt finns det några inställningar jag kan göra för att förbättra dessa problem?
Snälla tipsa mig om nåt bra, tycker ju om TV:n, i ljusa bilder(dagtid t.ex.), det är mest skuggor/mörka scener/rök o dyl. som ej funkar!
Vill helst inte lämna tillbaka tv:n utan är tacksam om nån kan tipsa mig om nåt bra! Har försökt läsa mig till det i denna tråden, men ser inte exakt vad som skulle passa mig bäst!
Postad 31 december 2006 - 13:56
jskog
-
jskog
-
Amatör
-
-
88 inlägg
1. Stäng av DNIe
2. Experimentera med bildinställningarna i användarmenyn (kontrast, skärpa, färg etc)
3. Ny scart + antennkabel (så korta som möjligt + proffsgrejer) kan inte skada
Har själv en Q7 (samma maskin) och har inga problem med mörka partier. Däremot har jag svårt att få till ishockey digitalt från Com Hem canal+ (bara NHL, all annan ishockey är helt ok).
Kör med Samsungs lilla enkla digitalbox, scart RGB.
Lycka till
Postad 31 december 2006 - 23:31
cruse
-
cruse
-
Forumräv
-
-
503 inlägg
Hej igen!
Testat lite olika inställningar!
Ändrade inne i servicemenyn enl. första inlägget i denna tråd, blev överraskande bättre, men det kan bli bättre tror jag!
Det som jag fortfarande har problem med är t.ex. vid skuggor/röda färger, där det blir "rutigt"!
Kan en kalibreringsskiva samt en bättre scart fixa detta?
GOTT NYTT ÅR ALLA SAMSUNGARE M.FL.!
Redigerat av cruse, 01 januari 2007 - 17:58.
Postad 02 januari 2007 - 14:50
Fredrik4xxxx
-
Fredrik4xxxx
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Till JSKOG m flera ang DNIe
Mycket konstigt ang sevicemenyn och DNIe. Jag köpte min Q7 i början av dec. Om jag går in under FRC-Samsung, har jag i mittersta kolumnen ett alternativ för DNIe (klart och tydligt). Min meny ser alltså inte ut på samma sätt som den på den bifogade bilden. Mycket konstigt!! Har även sett att det i service menyn på Samsungs billigare variant på Q7 (utan SMD) överhuvudtaget inte går att öppna alternativet FRC-Samsung.
En annan konstig sak jag upptäckt. Två veckor efter att jag stängt av DNIe gick jag in i servicemenyn på nytt. Då var rätt som det DNIe påslaget på nytt. Vet ej om detta kan ha skett efter att jag t ex testat DNIe Demo i den vanliga menyn. Någon som varit med om detta?
När jag därefter på nytt stängde av DNIe och gick tillbaka till den vanliga menyn så var brusreduktionen avstängd, hmmmm, finns där kanske trots allt någon koppling mellan DNIe och Brusreduktionen? Frågorna blir fler och fler.
Får ändå samtidigt passa på att säga att med bra bildkälla så presterar Samsungen fantastiskt fin bild och då är jag ändå väldigt kräsen. Faktiskt mycket bättre än jag trodde när jag köpte den. Om man inte är inställningspedant, är detta en kanon plasma som jag varmt rekommenderar. LG och Panasonic får ursäkta, men Sammyn har en vassare bild plus att designen (enligt min mening) är betydligt mer elegant. Visst, med sämre bildkälla kan de mörkaste partierna i bilden bli "pixliga", men det problemet tror jag att de flesta platta skärmar har idag.
Ös på med era kommentarer i detta forum. Det är alltid intressant att läsa vad andra har för synpunkter och erfarenheter.
Redigerat av Fredrik4xxxx, 02 januari 2007 - 14:51.
Postad 02 januari 2007 - 16:48
Cineplast
-
Cineplast
-
Amatör
-
-
58 inlägg
EDIT: fel tråd
/ Cineplast - som dock beställt en PS-42Q7H
Redigerat av Cineplast, 02 januari 2007 - 16:49.
Postad 02 januari 2007 - 18:06
jskog
-
jskog
-
Amatör
-
-
88 inlägg
Fredrikxxxx
När (enl Servicemenyn) är den tillverkad/konfiguerad?
Min är fr början av nov 06.
Postad 02 januari 2007 - 18:43
emil73
-
emil73
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Hej på er!
Håller med om att det krävs en del pillande i menyer för att få till bilden. Har hitills stängt av DNIe. På min funkar det utmärkt att gå in i SM och sedan vidare som tidigare beskrivits. Har en tydlig DNIe val i mittenraden så som beskrivs här ovan.
Har ännu inte kommit fram till vilka inställningsvärden jag ska köra på. Har prövat både Ajzman och Hagmans inställningar.
Håller nu mestadels på att ställa in den nyinköpta multifjärren (Logitechs 525). Mycket pulande där med men det ska väl bli bra så småningom...
Redigerat av emil73, 02 januari 2007 - 18:44.
Postad 02 januari 2007 - 23:48
Baccala
-
Baccala
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Hej Kamrater!
Kommer här med några synpunkter som kanske underlättar för någon.
Det verkar som att i nyare versioner av q7:an har de en nyare version av
servicemenyn där det kanske inte går att slå av dnie? Jag har en äldre version
är det går. Jag har inget svar om brusredosering av betyder att dnie är av, ska
kika på det. Till JSKOG kan jag säga att du i digitalboxen för comhem (samsungen)
kan gå in under användarinställningar och tillfälligt under hockeyn ta bort RGB i
utsignal. Detta funkade iallafall för mig då jag hade problem att isen "lyste" vit
under hockeyn.
Sen till bandningar och dålig bild i mörka och rökiga miljöer, jag har samma problem
men detta tror jag man får vänja sig med generellt för alla plasmor idag. Enligt mina
erfarenheter är det kanske ljust att skärmen är så bra att den känner av dålig insignal.
Detta låter lite konstigt men när jag kör digitalbox så är det stooora skillnader på samma
kanal t.ex. c+ mellan olika filmer, nyare filmer generellt kanonbild, äldre filmer vissa
problem med bandingar. (I extremfallet kan nämnas nån "naturfilm" kring 00 blecket ibland
är så risiga att man tror tv:n har 16 färger) Så i takt att kvaliten ökar på nyare material kan
vi med denna skärm till fullo njuta i stora drag. Detta är dock endast en personlig åsikt som ej
är statistiskt bevisat. Jag har iallafall efter mycket pillande hittat en bild som funkar tillfredställande
i alla lägen, analogt, digitalt, hdmi osv.
Så som avslutning kan jag bara säga att jag är kanonnöjd med tv:n och rekommenderar till köp.
(Det enda negativa är att man ibland om man verkligen lyssnar vid tyst läge på tv:n kan höra
ett visst surr från nätdelen på skärmen, dock inget som man inte kan leva med då resten är kanon)
MVH Baccala
Postad 02 januari 2007 - 23:49
cruse
-
cruse
-
Forumräv
-
-
503 inlägg
Har varit i kontakt med Samsung idag samt varit hos polare och jämför med deras bilder......
Har kommit fram till en sak, denna plasma är nog "för bra", så den framhäver även det dåliga ur bilden......
Detta har gjort att jag troligtvis bestämmt mig för att skicka tillbaka tv:n, står inte ut att lägga 16000:- på en plasma som man sitter och irriterar sig på!!!
Ska då meddela att jag suttit och försökt ställa in tv:n i flera dagar nu...
Får se vad det blir nu, men det blir troligtvis ingen ny C7H i alla fall!
Redigerat av cruse, 03 januari 2007 - 12:43.
Postad 03 januari 2007 - 11:47
Fredrik4xxxx
-
Fredrik4xxxx
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Till jskog
Ikväll skall jag kontrollera när den är tillverkad/konfigurerad.
Återkommer!
/Fredrik
Postad 03 januari 2007 - 16:06
bluezor
-
bluezor
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
finns det nåt sätt att nollställa SM vitnivåerna eller är dom olika på alla tv apparater dvs fabriks kalibrerade? sparade aldrig mina gamla värden men har grymt bra bild nu sen jag ändrat till hagmans värden. hade varit kul o ändra tillbaka o se skillnaden
Postad 03 januari 2007 - 21:26
jskog
-
jskog
-
Amatör
-
-
88 inlägg
Tack baccala - skall kolla detta (stänga av RGB på digitalboxen)
Har nu köpt Hamas proffskablar (antenn + scart) och upplever en större skillnad till det bättre än väntat när det gäller TV-tittande på digitalTv (Comhem). Rekar detta starkt!.
Postad 03 januari 2007 - 21:56
Ziegler
-
Ziegler
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Lite OT jag vet men var kan man se en 42Q7 eller en 42C7H om man bor i Göteborg? Funderar nu mycket starkt på att köpa en 42C7HDX då jag vill ha inbyggd digitalmottagare. Ser lite dumt ut att jag frågar efter andra modeller än den jag vill ha men tror nog att chansen att hitta analoga modeller är större
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|