Redigerat av ViraNoX, 26 June 2007 - 19:54.
Samsung LE32R86
(TV)
|
1
|
(15)
|
Inga priser | |
Samsung LE32R87BD
(TV)
|
1
|
(24)
|
Inga priser | |
Samsung LE19R86
(TV)
|
0
|
(0)
|
Inga priser | |
Samsung LE23R86 - LE23R86
(TV)
|
0
|
(0)
|
Inga priser | |
Samsung LE26R87BD
(TV)
|
1
|
(2)
|
Inga priser | |
Samsung LE37R87BD
(TV)
|
0
|
(0)
|
Inga priser | |
Samsung LE40R86
(TV)
|
2
|
(17)
|
Inga priser | |
Samsung LE40R87BD
(TV)
|
1
|
(25)
|
Inga priser | |
Samsung LE32R89BD
(TV)
|
1
|
(6)
|
Inga priser | |
Samsung LE37R86
(TV)
|
1
|
(3)
|
Inga priser | |
Samsung LE26R89BD
(TV)
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
Samsung LE26R88BD
(TV)
|
0
|
(0)
|
Inga priser | |
Samsung LE32R88BD
(TV)
|
1
|
(5)
|
Inga priser | |
Samsung LE40R88BD
(TV)
|
0
|
(0)
|
Inga priser | |
Samsung LE26R86
(TV)
|
1
|
(3)
|
Inga priser | |
Samsung LE37R89BD
(TV)
|
1
|
(3)
|
Inga priser | |
Samsung LE37R88BD
(TV)
|
0
|
(0)
|
Inga priser |
Postad 26 June 2007 - 19:54
Postad 26 June 2007 - 21:13
Om man nu ska gå efter specificationerna för de olika TV-apparaterna så tycks de vara av samma innehåll. Det står dock inte vilken paneltyp som de alla använder. Men eftersom det är inom samma serie, R, så bör det vara av samma paneltyp.
Ahh, det var det jag tänkte lite på..om det är skillnad från panel till panel? Men som du säger R8 är ju ändå R8
Jag får ifl. min pixelmappad, tror jag ifl? Pluggar ju in HDMI kontakten i porten 2 (som det står i manualen vid datoranvändande) och plötsligt blir tvn en helt annan tv. Bilden blir inte alls det här suddiga och dana' och plötsligt så börjar datorn på något sätt "kommunicera" med tvn och jag kan välja andra upplösningar. 1360x768 i detta fallet ploppar upp.. Vilket jag annars aldrig kan välja
Har testat testbilderna på pixelmappat.nu och tycker det se helt okej (!) ut.
För övrigt är det en Hp Pavilion dv9297ea jag har. om det gör någon skillnad?
INGEN expert på det här med pixelmappning men jag antar att det är en pixalmappad bild jag kunnat åstadkomma?
Postad 26 June 2007 - 21:38
Ahh, det var det jag tänkte lite på..om det är skillnad från panel till panel? Men som du säger R8 är ju ändå R8
Jag får ifl. min pixelmappad, tror jag ifl? Pluggar ju in HDMI kontakten i porten 2 (som det står i manualen vid datoranvändande) och plötsligt blir tvn en helt annan tv. Bilden blir inte alls det här suddiga och dana' och plötsligt så börjar datorn på något sätt "kommunicera" med tvn och jag kan välja andra upplösningar. 1360x768 i detta fallet ploppar upp.. Vilket jag annars aldrig kan välja
INGEN expert på det här med pixelmappning men jag antar att det är en pixalmappad bild jag kunnat åstadkomma?
Hm vilken sida står det om det i manualen? Att det är just HDMI2 som stöjder det osv? Hittar det i varje fall inte. Min blir inte pixelmappad via HDMI2 och det ser verkligen illa ut via det också... När väl jag ska testa att köra med 1360x768 så skalar den inte upp bilden helt utan det hamnar utanför osv. Det ser även fortfarande suddigt ut.
Postad 28 June 2007 - 02:29
Det är såhär att jag har Telia digital tv sens innan och kopplade nyligen in den på TVn.
Jag förväntade mig en skarpare bild än vanligt, men till min besvikelse sög bildkvaliten.
Bilden är väldigt oskarp/suddig och det ser verkligen fult ut. Bilden är t.o.m bättre på den gamla tjocka tvn i vardagsrummet.
Finns det någon här som haft problemet innan och fixat det genom vissa inställningar på Tvn?
Går det att fixa detta problem eller suger Telia digital tv (på lcd-tv) såpass mycket?
Eller är det bara så att jag måste fixa nån HDTV-paket?
// nykomlingen
Postad 28 June 2007 - 02:40
Hej!
Tänkte köpa en LE-32R89B från Expert, Kalmar.
Är det trixigt att montera upp den på väggen?
Hur är den att spela Xbox 360?
Hur är den att koppla till datorn? Bäst att koppla via HDMI?
Postad 28 June 2007 - 09:24
Jag har haft en Samsung LE-32R89BDX under en månad nu och jag är väldigt nöjd med den, speciellt när jag lirar på 360n. Dock så har jag ett problem med TVn (?)
Det är såhär att jag har Telia digital tv sens innan och kopplade nyligen in den på TVn.
Jag förväntade mig en skarpare bild än vanligt, men till min besvikelse sög bildkvaliten.
Bilden är väldigt oskarp/suddig och det ser verkligen fult ut. Bilden är t.o.m bättre på den gamla tjocka tvn i vardagsrummet.![]()
Finns det någon här som haft problemet innan och fixat det genom vissa inställningar på Tvn?
Går det att fixa detta problem eller suger Telia digital tv (på lcd-tv) såpass mycket?
Eller är det bara så att jag måste fixa nån HDTV-paket?![]()
// nykomlingen
Det är nog ingen större fara med din TV. Problemet är som så att "Digital TV" inte alls är speciellt digitalt. Informationen du får må vara i ettor och nollor, men sättet som det streamas till din TV är ändå via en ynka scart-kabel, vilket kan bara sända en analog signal. Så i slutändan blir inte sändingen digital till din TV. LCD's är inte speciellt bra på att hantera analoga signaler. I jämförelse med CRT-TVs så framstår bilden som sämre. Om du vill ha optimal bild så får du antagligen införskaffa ett HDTV-paket ja. Där informationen skickas ut via HDMI eller liknande.
Det kan dock ha med lite inställningar att göra också. Testa att leka runt lite så kanske du kan få det åtminstone lite snyggare.
Redigerat av ViraNoX, 28 June 2007 - 09:28.
Postad 28 June 2007 - 10:50
Hm vilken sida står det om det i manualen? Att det är just HDMI2 som stöjder det osv? Hittar det i varje fall inte. Min blir inte pixelmappad via HDMI2 och det ser verkligen illa ut via det också... När väl jag ska testa att köra med 1360x768 så skalar den inte upp bilden helt utan det hamnar utanför osv. Det ser även fortfarande suddigt ut.
Du, jag vet faktiskt inte...kollade igenom manualen igår igen för att se så att jag inte ljuger men hittar det f*n inte
är helt säker på att jag har sett det någonstans, men vart vet jag inte..kan varit på hemsidan..få kolla upp det....
Postad 28 June 2007 - 16:07
Du, jag vet faktiskt inte...kollade igenom manualen igår igen för att se så att jag inte ljuger men hittar det f*n inte![]()
är helt säker på att jag har sett det någonstans, men vart vet jag inte..kan varit på hemsidan..få kolla upp det....
Jag hittade det då inte någonstans alls. Har kollat igenom den ett fler tal ggr angående detta. Även hört med Samsung och dom säger som dom alltid sagt, att det är bara deras HDTV's med Full-HD som stödjer pixelmappning via HDMI. Kolla gärna upp det för alla andras skull. För för min personliga del kvittar det nu då jag inte längre är en besviken ägare av en Samsung. Blev trött på alla problematiska TV-apparater med pixelfel, clouding, overscan och inställningsproblem. Så nu ska jag testa min lycka på något annat märke! SEX st TV's alla med pixelfel + andra problem är på tok för mycket!
Postad 28 June 2007 - 22:20
Men jag anser fortfarande att bilden är bättre på flera av Panasonics plasma skärmar.
Speciellt den nya Panasonic PV70 serien.
Men jag bor ganska litet och är inte beroende av mer än 32 tum, och alla plasmaskärmar börjar vid 37 tum.
Har någon mer erfarenhet av Samsung LE-32R89?
Jag kommer att titta på en del filmer samt spela x-box 360.
Hur är det med "clouding", har den många korniga partier?
Hur är svärtan?
Låter den mycket?
Vad mer är positivt resp negativt?
Redigerat av Glidtassen, 28 June 2007 - 22:21.
Postad 01 July 2007 - 10:59
Hej!
Tänkte köpa en LE-32R89B från Expert, Kalmar.
Är det trixigt att montera upp den på väggen?
Hur är den att spela Xbox 360?
Hur är den att koppla till datorn? Bäst att koppla via HDMI?
1: Nepp, busenkelt.
2: Fantastisk. 360-spelandet är det jag är mest nöjd med på R89an.
3: Ingen aning, inte provat.
Hoppas mina korta svar duger.
Redigerat av Hayles, 01 July 2007 - 11:00.
Postad 02 July 2007 - 21:58
Postad 02 July 2007 - 22:08
Postad 05 July 2007 - 14:45
Redigerat av Unregisteredc8fdca1d, 05 July 2007 - 14:45.
Postad 05 July 2007 - 19:02
På Samsungs hemsida kan man se i vilket land de är tillverkade. Vilket land ger bäst bild? (Om man kan fråga så)
Ska nämligen köpa en 32" och kikade på R89 och var på vippen att köpa en sådan när jag fick se att den tillverkades i Ungern medan bla M8-serien och R86 tillverkas i Slovakien.
Är R86 bättre än R89?
Postad 06 July 2007 - 17:55
R86 och R88 är tillverkade i Slovakien, medan R87 och R89 är tillverkade i Ungern (32"). Var själv på väg att beställan 87:an, men blev lite osäker nu.
Gällande R88, så tillverkas 26" i Ungern och 32" i Slovakien, och om jag förstått det hela rätt så ska 32"-40" ha en lite bättre panel än de mindre modellerna.
Någon som har möjlighet att kolla sin paneltyp samt tillverkningsland, möjligtvis?
Redigerat av Lauregos, 06 July 2007 - 17:56.
Postad 07 July 2007 - 08:07
Var sitter modellbeteckningen och vad skall det stå för att det säkert är en S-PVA?Förklarade att jag ville byta till en med S-PVA (Samsung) panel eller möjligen en A-MVA (Auo) eftersom dessa anses tämligen likvärdiga och är inte behäftade med detta betraktningsvikelproblem som CMO-panelen har.
Alltså inte i servicemenyn utan på själva apparaten, så man kan kolla det direkt och enkelt i butiken!
Tacksam för svar!
Postad 08 July 2007 - 12:45
På min LE32R89 står det ett S efter modellbeteckningen på baksidan. Detta ska enligt många anses betyda att det är en S-PVA panel inuti TVn vilket verkar mycket troligt eftersom det är en riktigt fin bild. På denna bild kan man se att det står ett C efter modellbeteckningen och de skriver att de troligen betyder att det är en CMO-panel. Så på detta vis borde man kunna förstå vad det är för sorts panel i TVn.Var sitter modellbeteckningen och vad skall det stå för att det säkert är en S-PVA?
Alltså inte i servicemenyn utan på själva apparaten, så man kan kolla det direkt och enkelt i butiken!
Tacksam för svar!
Postad 12 July 2007 - 15:40
Nu är den köpt med ett fint S efter modellbeteckningen. Dags att ta fram slagborrmaskinen och penetrera sovrumsväggen för väggfästet...
Postad 13 July 2007 - 11:58
Jag ska mest spela tv spel på den!
Nån som kan råda mig?
Postad 13 July 2007 - 19:04
Redigerat av belgarn^, 13 July 2007 - 19:05.
Postad 13 July 2007 - 22:59
Vad ska jag göra ???
Postad 13 July 2007 - 23:07
Försöker att ställa in bilden på HDMI 2 (kör från dator DVI-HDMI i 1360*768, 60 Hz) men kommer inte åt inställningar såsom skärpa, färg, ton eller fininst.
Vad ska jag göra ???
Undrar det samma? Hur fan får man fram det?
btw, kör du också med 60 hz? Flippar bilden för dig dvs ett streck som kommer uppifrån och ner med ca 3, 4 sekunders mellanrum (när man kollar film)? Skitirriterande men det måste ju vara min laptops fel för den kan inte köra mindre än 60 och tvn vill ju ha 50 hz har jag läst..
Postad 14 July 2007 - 10:55
Samsung har ett så kallat Game Mode (kolla deras hemsida) som ger mkt bra bild till TV-spel.Jag står o väger mellan en Sony KDL-32D3000 eller en Samsung LE32-R89 de skiljer 4000 i pris!
Jag ska mest spela tv spel på den!
Nån som kan råda mig?
Jag har inte sett Sonys nya D3000 live, så jag kan inte uttala mig om den. Men om vi bara snackar TV-spel har jag svårt att tänka mig att bilden skulle vara märkbart mkt bättre på Sonyn.
4.000:- är minst 10 spel, så valet är ju självklart. Sonyns högre pris beror bl.a på dess dubbla digitaltuners, men det är ju helt ointressant vid TV-spelande...
Bild på xbox kopplat till den äldre Samsung R72 klicka här.
Postad 14 July 2007 - 12:54
Så jag vet att 37 orna är av samma teknik med olika design! Men undrar nu om R 40 tummarna använder likadan teknik också? och vad är skillnaden mellan dessa modeller? förutom priset?
le 40 r 86
le 40 r 87 bd
le 40 r 88 bd
le 40 r 89 bdx
Patrick
Ps vilken är bäst?
Tror att sammy har gjort tv folket förvirrade
Postad 14 July 2007 - 13:57
Men om ja ska spela på den! Samsung Le32R89 eller SamsungLe32R72.
Vad är skillnaden mer än 3000 skillnad i kontrast
Postad 14 July 2007 - 18:43
Läste någonstans att Samsun har problem med "backlight bleeding". Vad är det , hur påverkar det en tv ?
Funderar på att köpa en av de vita modellerna(19-26") till mitt sovrum , vilken storlek ska jag satsa på ?Jag sitter/ligger 2,5 m från där tv:n ska stå.
Postad 15 July 2007 - 09:01
Postad 16 July 2007 - 21:18
Försöker att ställa in bilden på HDMI 2 (kör från dator DVI-HDMI i 1360*768, 60 Hz) men kommer inte åt inställningar såsom skärpa, färg, ton eller fininst.
Vad ska jag göra ???
Undrar det samma? Hur fan får man fram det?![]()
btw, kör du också med 60 hz? Flippar bilden för dig dvs ett streck som kommer uppifrån och ner med ca 3, 4 sekunders mellanrum (när man kollar film)? Skitirriterande men det måste ju vara min laptops fel för den kan inte köra mindre än 60 och tvn vill ju ha 50 hz har jag läst..![]()
Min HTPC känner av Samsungen direkt och jag kan bara välja 60Hz (Har ett Nvidia 6600-kort) och jag ser bara ett tunt,suddigt streck som du beskriver på mina analoga kanaler. Har fortfarande inte löst det initiala problemet.
Nån som kan förklara vad som händer om man kör 60Hz från datorn på en 50Hz TV ? Jag använder FireDTV i MCE (tar in kanaler via sattellit) och den funkar bäst på 50Hz.
Postad 17 July 2007 - 10:42
Postad 17 July 2007 - 11:49
Svedell
Postad 17 July 2007 - 13:38
-Alla LCD-ägare!Jag har en LE40R89 och har ett problem, i vissa situationer när både kameran och männinskor rör sig så blir det väldigt konstiga eftersläpningar runt människorna, nästan som ett genomskinligt område. Och det blir inte bara vid snabba rörelser. Lite svårt att förklara men det är irriterande. nån som har upplevt samma sak?
Fenomenet kallas ghosting. Spökbild eller eftersläpningar på svenska. (Kärt barn har många namn, eller så har jag missuppfattat något av begreppen.)
Ghosting är mer regel än undantag för LCD om du inte har en mycket bra signalkälla.
Exempel: "Allsång på Skansen" via ComHem Digital-TV ger mig ingen ghosting. Däremot Star Trek från TV6 inspelat på Long Play på DVD:n ger väldigt mycket ghosting.
Vissa anser att ghosting har med responstiden att göra, därför tordes plasma lida mindre av detta då plasma har kortare responstid. Därmed var vi tillbaks till den eviga frågan "Plasma eller LCD"...
LCD:n har suverän bild när objekt på bilden eller kameran står still, medan vid panoreringar eller objekt som rör sig blir bilden inte så rolig. En CRT (tjock-TV) är däremot halvbra (eller halvdålig, välj själv) hela tiden!
En del har fått bort ghosting genom att ta bort/mixtra med bildförbättringseffekter (Samsungs DNie och MoviePlus, Sonys Bravia Engine, LGs XD-engine osv), men jag har inte lyckats få bort ghostingen på min 32R86 sovrums-TV ännu iaf...
Postad 17 July 2007 - 17:44
E det någon som har kvar kartongen från en 40 tummare och kan ge mig måtten på kartongen?
Postad 18 July 2007 - 12:20
Den som söker finner, svaret finns här.Hej,
E det någon som har kvar kartongen från en 40 tummare och kan ge mig måtten på kartongen?
Postad 18 July 2007 - 23:15
Köpt på SIBA, och har ett S på klistermärket bak.
Postad 20 July 2007 - 12:34
Postad 20 July 2007 - 14:28
MacBooken kör ju på upplösningen 1280x800 och jag vill kunna köra skärmdublering med min TV på Macbooken
Jag förstår mig inte på SwitchResX eller DisplayConfigX ett dugg, inte min grej helt enkelt
Om någon vet, eller tror sig veta, hur jag skall ställa in för att få ett 1:1 förhållande får de mer än gärna skriva det här eller skicka ett PM. Jag är väl inte desperat, men dock i stort behov av hjälp!
Hej.
Postad 20 July 2007 - 17:06
Ska köpa en Samsung 40" r88 och ska då även köpa en ny dvd spelare.
Var inne på att köpa Samsung DVD-1080P7 men den verkar vara restnoterad hos tillverkaren och jag är inte sugen på att köpa den av pixmania som har den till ett bra pris.
Tittar då på Samsung DVD-HD870 istället.
Det som skilljer är att 1080p7 stöder 1080p och hd870 stödjer 1080i, men är det något som man kommer märka någon skillnad på?
Postad 21 July 2007 - 15:07
Nej.Det som skilljer är att 1080p7 stöder 1080p och hd870 stödjer 1080i, men är det något som man kommer märka någon skillnad på?
Att DVD-1080P7 stödjer 1080p innebär att den kan skala upp DVD-bilden (576p) till fullHD (1080p). Då R88 inte är en FullHD-TV, utan visar max 720p/1080i, blir detta en meningslös funktion.
Postad 21 July 2007 - 15:19
Den den lilla röda lampan längst ned till höger lyser uppenbarligen alltid. Jag har kopplat TVns elkontakt till en avstängningsbar fördelardosa dit datorn mm är kopplat.Vilken ingång är bäst för att ansluta PS2, köra genom scart eller rca? Vidare har jag en specifik fråga för R86. Den tycks alltid stå på standby, går det inte att stänga av den helt?
Märkligt i dagens miljömedvetna värld att inte alla apparater stängs av helt...
Postad 23 July 2007 - 09:51
Är än så länge klart imponerad av tvn.
Postad 24 July 2007 - 22:26
Efter ett antal timmars prövande och mixtrande är bilden jättefin och allt verkar bra. Nu händer något märkligt...
Efter 30 min blir skärmen svart i ca 3 sek, därefter återkommer bilden i läget Dynamisk (med fabriksinställda inställningar) trots att jag innan tittade i annat bildläge. Tv:n har tappat alla personliga inställningar!?
Jag har envist gjort om alla bildinställningarna igen och allt verkar funka. Så efter 30 min så händer det igen... Om och om igen...
Gör jag något fel eller verkar det vara något vajs med tv:n?
Postad 25 July 2007 - 00:43
Postad 25 July 2007 - 02:22
Hmm, märkligt. På min har jag slitit in och ut kablar, ändrat källor (DVD, Comhem-box, kamera, PC, jmf med min gamla TV osv), men aldrig har TVn nollställt sina inställningar. Luktar vajs lång väg...HJÄLP!!!
Efter ett idogt läsande av alla inlägg, tester och recensioner, köpte jag en LE-37R89BD hos Expert i dag. Har kopplat in tv:n och anslutit Comhems digitalbox. Allt fungerar fint.
Efter ett antal timmars prövande och mixtrande är bilden jättefin och allt verkar bra. Nu händer något märkligt...
Efter 30 min blir skärmen svart i ca 3 sek, därefter återkommer bilden i läget Dynamisk (med fabriksinställda inställningar) trots att jag innan tittade i annat bildläge. Tv:n har tappat alla personliga inställningar!?
Jag har envist gjort om alla bildinställningarna igen och allt verkar funka. Så efter 30 min så händer det igen... Om och om igen...
Glapp i scartkabel från boxen? Fast just intervallet 30 min bra och sedan 3 sekunder svart låter mycket skumt.
Postad 25 July 2007 - 02:45
Fördelen med HDMI är ju att du får med ljudet också. Det integrerade grafikkortet på Fatal1ty F-I90HD skall tydligen vara OK. Jag hade provat HDMI först.Hej alla jag har nyss byggt en HTPC med Fatal1ty F-I90HD och ska koppla den till tvn borde jag koppla genom moderkortets HDMI till tvns HDMI eller genom grfikortets DVI till tvns HDMI? Vad är bäst?
Ställ din fråga i HTPC-forumet också, de vet nog bättre än vad jag gör
Postad 25 July 2007 - 07:18
Ja bra fråga helt enkelt. Har du inget av de nyare grafikkorten (det separata nu alltså) i stil med 8500/8600 nvidida eller atis 2400-2600 så spelar det nog inte så stor roll. Om du kanske då och då spelar spel så borde det vara vettigast att använda dvikortet annars kvittar det nog.
Postad 25 July 2007 - 13:13
HJÄLP!!!
Efter ett idogt läsande av alla inlägg, tester och recensioner, köpte jag en LE-37R89BD hos Expert i dag. Har kopplat in tv:n och anslutit Comhems digitalbox. Allt fungerar fint.
Hittills är jag mycket nöjd med den bildkvaliet som min 37R89BD levererar tilsammans med Comhems vanliga digitala sändningar (via digitalbox).
Postad 27 July 2007 - 10:15
Har precis börjat pilla med med 40R87 och vill få över ljud och bild från PC:n för att kunna kolla på film från PC:n. Har kopplat bilden via DVI(PC) till VGA(TV). Det fungerar ganska bra. Får inte till inställningarna så bilden på tv:n visas i wide medan dataskärmen fortfarande i 4:3 men det är av mindre vikt eftersom bilden på tv:n autojusteras när jag drar igång en film.
Däremot får jag inget ljud till tv:n. Det borde väl gå med en vanlig 3,5mm - 2x phono?? Hjälp sökes med detta lilla problem.
Tack.
Postad 27 July 2007 - 21:19
den som svider mest nu är att jag inte kan få ljud till tv:n när jag kör på tv out
jag kör med dvi i datorn och hdmi i tv:n min kabel är en clickatronic
vad måste jag göra för att få ljud? måste jag köpa en kabel för ljud? och i sånna fal vilken?
jag vill bara ha något enkelt har ingen hembio utan vill bara ha något direkt från datorn till tv:n
Postad 27 July 2007 - 21:30
fick äntligen hem min Samsung LE-40R87BD och har stöt på den del problem
den som svider mest nu är att jag inte kan få ljud till tv:n när jag kör på tv out
vad måste jag göra för att få ljud? måste jag köpa en kabel för ljud? och i sånna fal vilken?
jag vill bara ha något enkelt har ingen hembio utan vill bara ha något direkt från datorn till tv:n
Detta är för att DVI bara skickar bild och inte ljud. Du lär behöva en audiokabel mellan ditt ljudkort och TV:n.
/BB
Postad 27 July 2007 - 21:40
fick äntligen hem min Samsung LE-40R87BD och har stöt på den del problem
Detta är för att DVI bara skickar bild och inte ljud. Du lär behöva en audiokabel mellan ditt ljudkort och TV:n.
/BB
tack för hjälpen, så jag ska bara till onoff och fråga efter en auidokabel sen är allt fixat eller måste jag ha någon speciell kabel?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Hur stor bild har du?
85 bilder
5 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?