Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Allt om Fujifilm FinePix F30, F31, F40 & F50

165 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 februari 2008 - 14:29

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3 956 inlägg
  • 0
Jag vet inte vad du använde för sökbenämning men jag hittar priser iaf: Länk

Zebra Media syns inte ännu för att de nyligt lade upp batteriet men de ska synas inom kort också. Köp batteriet från dem, de har mycket god service och piratbatterierna brukar vara av god kvalitet. Jag själv använder bara piratbatterier till mina kameror.

Postad 02 mars 2008 - 14:43

Unregisteredbd4cda37
  • Unregisteredbd4cda37
  • Lärjunge

• 383 inlägg
  • 0

Zebra Media syns inte ännu för att de nyligt lade upp batteriet men de ska synas inom kort också. Köp batteriet från dem, de har mycket god service och piratbatterierna brukar vara av god kvalitet. Jag själv använder bara piratbatterier till mina kameror.

Ja, dom var sjukt snabba på att svara på mail. Blir till att beställa därifrån. Jag kör också med "no name"-batteri i min andra kamera utan att märka någon skillnad mot medföljande märkesbatteriet.

Postad 04 mars 2008 - 07:57

Unregistered95ac8a8d
  • Unregistered95ac8a8d
  • Forumräv

• 720 inlägg
  • 0
Hej!,funderar på att köpa en begagnad fujifilm finepix f30,är den bra?,finns batterier att köpa till den?,finns laddare att köpa till den?,eller kan man ladda i kameran direkt.Är den likvärdig f31fd?,många frågor på en gång ;).Vad bör man ge för en sån?Han som skulle sälja den hade ingen laddare,samt att man vet inte hur batteriet är.Väska och 2st minnes kort på 1gb fanns med (finns det olika snabbhet på minneskorten,isåfall vilken borde man ha).

Väldigt tacksam för svar!.

Redigerat av Unregistered95ac8a8d, 04 mars 2008 - 07:59.

Postad 04 mars 2008 - 20:48

Unregistered95ac8a8d
  • Unregistered95ac8a8d
  • Forumräv

• 720 inlägg
  • 0

Hej!,funderar på att köpa en begagnad fujifilm finepix f30,är den bra?,finns batterier att köpa till den?,finns laddare att köpa till den?,eller kan man ladda i kameran direkt.Är den likvärdig f31fd?,många frågor på en gång :).Vad bör man ge för en sån?Han som skulle sälja den hade ingen laddare,samt att man vet inte hur batteriet är.Väska och 2st minnes kort på 1gb fanns med (finns det olika snabbhet på minneskorten,isåfall vilken borde man ha).

Väldigt tacksam för svar!.

Jaha!,nu har man köpt en fujifilm finepix f30,begagnad får hoppas att allt funkar.Vilket läge är bäst att använda kameran i, auto eller någon manuell inställning?.

Postad 06 mars 2008 - 21:48

Unregistered95ac8a8d
  • Unregistered95ac8a8d
  • Forumräv

• 720 inlägg
  • 0
Passade även på att köpa en ny F40fd innan den försvinner på marknaden,ska bli intressant att jämnföra den mot f30.Återkommer senare med lite tester,måste bara lära mig hur kamerorna funkar först.

Postad 14 mars 2008 - 02:07

demasonin
  • demasonin
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Passade även på att köpa en ny F40fd innan den försvinner på marknaden,ska bli intressant att jämnföra den mot f30.Återkommer senare med lite tester,måste bara lära mig hur kamerorna funkar först.

Ska bli intessant att läsa vad du kommer fram till. Är själv nöjd med min f40fd, framförallt tack vare priset och formatet men inte minst att svenska menysystemet dyker upp i lcd:n när man vrider på vredet. Får ständigt upptyckt i ansiktet på ren svenska precis vilken inställning jag gjort. Precis vad jag behöver... Förresten är jag också nöjd med bildkvaliten och det är ju trots allt det viktigaste...

Postad 25 maj 2008 - 10:10

Unregisteredb6eb9432
  • Unregisteredb6eb9432
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Har kollad bilder tagna av cyberphoto med f40 och f50 på ISO1600 och jag tycker att f40 bilden har mindre brus än f50 som jag räknade med oxo, så om du behöver en kamera som tar skapliga bilder på höga ISO är det f40 som gäller :(

Postad 08 juni 2008 - 11:54

koops
  • koops
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
min nuvarande kamera (kodak easyshare c360) börjar fela för mej (hänger sig titt som tätt) o e därför tvungen o köpa en ny ..har nu hittat f40 för dryg tusenlappen (inkl. frakt) ..borde ja slå till?? kommer ja bli nöjd me den, tycker min gamla c360 ger fina bilder överlag så ja e väll inte så där jätte kräsen kanske :( ..eller borde ja leta efter nån annan?! budget ligger på max 1500 ..har även tittat på Kodak Easyshare V803 (kostar lika mycke) men e lite osäker på den då den inte fått allt för bra betyg (men snygg e den) ..va tror ni ..tacksam för snabbt svar då man inte vet hur länge f40 finns för de priset

MVH
/patric

note: de som gör mej mest osäker e att kameran (f40n) lider av nåt dom kallar för kromatisk aberration, något ja inte märkt av på min c360 (även om de finns lite enligt trustedreviews.com)

Redigerat av koops, 08 juni 2008 - 12:02.

Postad 09 juni 2008 - 18:21

Blacklabel
  • Blacklabel
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
Ska finnas för 1091:- hos CDON, men icke! :)

Postad 09 juni 2008 - 19:39

koops
  • koops
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0

Ska finnas för 1091:- hos CDON, men icke! :)

nee ja såg de ..hade lagt en beställning o vart nöjd o glad också fick ja ett mail att den utgått o att den inte finns o få tag på någe mer :rolleyes: ..så fatta att man är lite små grinig nu ..håller på o letar efter nåt annat ställe som har den ..netonnet o webhallen har den dock ej för samma pris ..såg också att komplett har f47an ..mer ppixlar annars exakt samma kamera, eller!? nån som vet??

Postad 08 juli 2008 - 22:04

teXmeX
  • teXmeX
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Stöder F50D SDHC-minnen?

Postad 17 juli 2008 - 09:06

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3 956 inlägg
  • 0
Kopierar in denna konversation här ifall den är av intresse för någon annan.

Jag är på jakt efter en Kompaktkamera som har högsta möjliga bildkvalitet både under Ljusa dagen (Jag vill ta naturbilder) och i halvbra ljusförhållanden. Jag har kollat igenom många image samples. Helst hade jag köpt en Fuji f31fd men den är så gott som försvunnen från marknaden. Kvar finns (vad jag kan hitta) alltså Fuji F20 och Fuji F40fd. Jag tycker nästan att F20 verkar ta renare bilder om man ser bilden i 100% storlek. Jag tycker att F40 fd:ens testbilder ser mer filtrerade (noise reducted) ut i 100% storlek. Fujikamerorna verkar ha ett speciellt filter som ger bilden en kornig yta, men bilderna har ändå den bästa skärpan tycker jag. (Mina jämförelser i motsv. ISO 100) Jag jämförde med en del bilder ifrån Casio exilim ex-z1080 som har en 1/1.75tums sensor. Kolla gärna testbilder av "Timberwolfpuppy" på pbase.com. Den kameran har bra testbilder men har å andra sidan en noise reduction som "softar" ut, bilderna väl mycket. Jag vill kunna skriva ut i större format. Vilken kamera skulle ge bäst bilder i 50 ggr 70cm storlek? Sen undrar man ju vilka förhållanden som har gällt vid alla testfotograferingar, Kan tänka mig att många är stativtagna och mycket välplanerade. Jag har inte ambitionen att ha med mig stativ till en kompaktkamera jämt och ständigt, då försvinner ju hela grejen med den lilla storleken och portabiliteten. Jag kommer satsa på steady-hands och undrar vilken kamera som passar mig bäst med tanke på vad jag skrivit här?

I dag är utbudet så stort och samtidigt så likvärdigt mellan olika tillverkare att det har blivit svårt att rekommendera någon särskild modell. Ofta kommer det hela ner till vilken typ av design och bonusfunktioner man föredrar.

För ett par år sedan vare det enklare att säga en specifik modell, då fanns det ofta en handfull kameror som utmärkte sig på något sätt. Nu för tiden är situationen inte densamma, samtliga tillverkare erbjuder flera intressanta modeller i varje klass. Bildkvalitetsmässigt är de rätt jämna. Tråkigt nog fortsätter tillverkarna satsa på hög upplösning och således ofta brusa sensorer. Den senaste intressanta kameran i normal prisklass på den punkten var just F31FD (som jag för övrigt äger själv). Utvecklingen går dock framåt, och vissa modeller är faktiskt inte så långt ifrån dess prestanda längre. Sony har några modeller som jag har sett prestera bra. Deras bildkvalitet får anses vara bra överhuvudtaget också.

Sammanfattningsvis är det svårt att göra ett riktigt dålig köp idag eftersom att utbudet av bra kameror är så stort. Jag tycker att det är felaktigt att peka åt någon särskild tillverkare som bättre eftersom att de är så jämlika, så gå efter vad som är populärt på marknaden just nu och titta sedan på vilken design och funktioner som passar dig.

Men jag tycker ändå att det är skillnad i bildkvalitet, där brusnivån pga hög pixelantal/yta verkar styra resultatet. Jag förstår också att man inte vill ge speciella rekommendationer gällande modell. Men det hade ändå varit intressant, Vad tror du om F20 kontra F40fd?

Jag har för mig att det sitter samma sensor i F20, F30 och F31FD. Således bör bildkvaliteten vara väldigt likvärdiga mellan dessa tre. F20 saknar ett par manuella inställningar och kan inte pressa upp ISO-nivån lika högt, men den går så högt som jag anser rimligt innan bildkvaliteten blir för dålig.

F40 har 2mpix mer, och det är därför den är lite brusigare, så mellan F20 och F40 skulle jag antagligen välja F20 sett till bildkvaliteten. Ska sägas dock att man i praktiken aldrig ser de bilddefekter som finns i 100% upplösning på datorskärmen. Samtliga kameror mellan F20 och F50 kommer ge bra resultat, särskilt utskrivet på fotopapper som blir något helt annat än man får intrycket av på datorskärmen.

Min uppfattning så här långt
Jag Läste på dpreviews fujiforum att precis som du säger så sitter det samma sensor och lins på F20 som F30 och F31 fd. F20 har mindre inställningsmöjligheter, Vad jag förstår kan man - genom att använda F20s 2modes" på ett fiffigt sätt - styra slutartid och bländare, även om det aldrig blir lika lätt och kanske inte lika precist som på en F31fd. Men för min del handlar det som sagt om en jämförelse med F40fd (som har 1/1.6tum sensor mot de andras 1/1.7tum) som inte heller har alla manuella inställningar (Den har dock fler "modes"). Jag kollar många tester med sample images för att jämföra IQ:n. F20an verkar bättre i höga isotal medans F40an verkar ta solbilder bättre. Vidare i min jämförelse så ska F20an ha längre batteritid och starkare blixt. Xd kortet som jag tänkt köpa till är högst 2 gb, men då räknar jag in att filerna tar mindre plats än F40ans. För att göra valet mer komplext så har F40fd:n - enlig mig - en bättre och lite kompaktare design (kanske bättre hållbarhet?). Bättre skärm. Och som sagt något fler inställningar.

Som du märker så blir det ofta sidofunktioner som avgör - skärm, batteri, inställingsmöjligheter, filmfunktion, design, byggkvalitet etc. :D

Tänk dock på att både F20 och F40 är utgående modeller, därför är de inte alltid så prisvärda hos de få butiker som fortfarande säljer dem. Vad jag vet så har F40 varit nere kring 1300-1400 kr, men nu ligger den ju betydligt högre i pris.

F30 hade problem med att ta bilder i starkt ljus, något som F31FD åtgärdade. F20 är lillebror till F30, och F40 är lillebror till F31 samt F50. Det är tänkbart att F20 lider av samma problem som F30, vilket kan förklara varför F40 anses ta bättre solbilder som du skriver.

Detta gör nog inte valet lättare, men jag tror att det finns motsvarande kameror med ungefär samma bildkvalitet, men med andra fördelar i form av pris och de tidigare nämnda sidorfunktionerna.

Postad 12 december 2008 - 23:48

Unregistered95ac8a8d
  • Unregistered95ac8a8d
  • Forumräv

• 720 inlägg
  • 0
Nu har jag testat f30 mot f40fd.Och jag tycker f30 ger klart bättre bildkvalité än f40.
Ps,(hade nästan glömt bort att jag skrivit här tidigare).

Postad 20 september 2010 - 10:50

solvberg
  • solvberg
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Senast jag hade en kamera var en F30 och var riktigt imponerad av dess bilder, flera har förstorats upp till tavlor hemma.

Nu behöver jag en ny och undrar om Fujifilms kameror fortfarande är lika bra och vilken som är den nya F30:an?
Eller finns det andra kamerar i samma segment som är bättre?

Postad 23 september 2010 - 19:47

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Senast jag hade en kamera var en F30 och var riktigt imponerad av dess bilder, flera har förstorats upp till tavlor hemma.

Nu behöver jag en ny och undrar om Fujifilms kameror fortfarande är lika bra och vilken som är den nya F30:an?
Eller finns det andra kamerar i samma segment som är bättre?

Jo F30 var en kult kamera, tycker inte att de nya Fuji kommer upp i F30 klass, Fuji åke vidare i pixel kriget. Motsvarande skulle nog vara Canon S90 o S95 eller Samsung EX1 (heter den tror jag)

Postad 22 januari 2011 - 00:24

strike_formation
  • strike_formation
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Ursäkta att jag återupplivar tråden, men har köpt en begagnad F20 och den knastrar när man fokuserar. Ska det vara så?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.