Sharp X20E serien - fullt 24p stöd :)
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
Postad 10 mars 2008 - 21:33

Postad 13 mars 2008 - 03:21
X20 fungerar utmärkt med 24p, 25p, 30p, 50p och 60p, beroende på källa.
Uppdaterings-frekvensen ändrar sig efter vad som kommer in från Blu-Ray-spelaren.
Matsism bild av X20 som visar 24hz (borde innebära den visar 24P i multipel bra):
Bifogad fil(er)
Redigerat av toler, 13 mars 2008 - 03:25.
Postad 14 mars 2008 - 00:02
Det måste ju innebära att min TV kan visa 50i och 60i direkt på skärmen. För det står ju det på displayenMatsism skrev: Jag har en Sharp LC52x20e som stödjer 1080p/24Hz och
X20 fungerar utmärkt med 24p, 25p, 30p, 50p och 60p, beroende på källa.
Uppdaterings-frekvensen ändrar sig efter vad som kommer in från Blu-Ray-spelaren.
Matsism bild av X20 som visar 24hz (borde innebära den visar 24P i multipel bra):

Det finns vel ingenting som säger att TVn har en multipel för att den skriver ut info om källan på displayen?
Redigerat av StarChild, 14 mars 2008 - 00:02.
Postad 14 mars 2008 - 01:08
Det är allmänt känt att TVs som kan visa 24P i just 24 originalframes; gör fields i frmarna genom att på något sätt släcka bilden och tända igen. När detta sker så kallas det en multipel X:X, t.ex. 3:3 pulldown. Detta tändande/släckande amma bild ger mer flyt i bilden, något som Matsim bekräftar: Att signalens frekvens visas oxå - dock i vissa fall i multipel. Enligt tillgänglig info.
Men om någon har anna info så är den välkommen att redovisa denna.
Iannatfall så får det anses nu gälla att X20 visar äkta 24P i multipel.
Något jag hävdat hela tiden trots extrem skeptism av någon.
Vore dumt av Sharp att släppa en sån modern TV som inte klarar 24P. Alla såna TVs klarar det.
Postad 14 mars 2008 - 03:07
Vore dumt av Sharp att släppa en sån modern TV som inte klarar 24P.
När jag tittar på Blu-Ray-film är kvaliteten på bilden helt underbar.
Jag prövade att ställa om Blu-Ray-spelaren till att leverera 1080p men i 60Hz när innehållet på skivan är 24 Hz. Då blir bilden sämre. Det ser ut som om enstaka bilder ligger lite för länge och andra hoppas över. Det blir en ryckighet i uppspelningen. Många skärmar klarar inte av uppspelning i 24 Hz. Min Sharp LC52X20E klarar absolut av olika hastigheter inklusive 24, 50 och 60 Hz.
Postad 14 mars 2008 - 08:15
Nu säger du ju emot dig själv!Jag vet inget om din TV, men om den visar en liknande skylt som den på bilden, så betyder det att din plattTV visar en interlace-källa deinterlacad. Direkt på skärmen, liksom Matsim. Skylten visar inte inkommande signalens frekvens, utan den visar vad TV visar för bild. I detta fall 24hz=24P=24*multipel.
Om info-rutan visar 50i eller 60i som StarChild tar som exempel så kommer ju bilden att visas progressivt som 50p/60p eller med någon (o)smart funktion 100p/120p. En platt-tv visar alltid bilden progressivt (med undantag för ALiS-skärmar). Visas 50i/60i så visas inkommande signal, INTE vad den har konverterat signalen till! Vad elektroniken matar panelen med för bild visas aldrig.
Enklast är väl att fråga Matsism vad den visar när han matar med en 60i signal. Jag ser att han har testat det redan. Min gissning är att den visar 60i!
/Bäckman
Postad 14 mars 2008 - 19:21
Inforutorna visar alltid information om inkommande signal.Jag vet inget om din TV, men om den visar en liknande skylt som den på bilden, så betyder det att din plattTV visar en interlace-källa deinterlacad. Direkt på skärmen, liksom Matsim. Skylten visar inte inkommande signalens frekvens, utan den visar vad TV visar för bild. I detta fall 24hz=24P=24*multipel.
Du borde lära dig vad pulldown är. Att släcka och tända bilden har noll med pulldown att göra. Och ännu mindre blir frames till fields genom att släcka o tända bilden. Jag gav dig ju bra länkar till vad pulldown var i PM. Har du inte läst dom? Matsim har inte bekräftat någonting om att bilden släcks och tänds.Det är allmänt känt att TVs som kan visa 24P i just 24 originalframes; gör fields i frmarna genom att på något sätt släcka bilden och tända igen. När detta sker så kallas det en multipel X:X, t.ex. 3:3 pulldown. Detta tändande/släckande amma bild ger mer flyt i bilden, något som Matsim bekräftar: Att signalens frekvens visas oxå - dock i vissa fall i multipel. Enligt tillgänglig info.
lol Det finns ju ingen info. Det är just därför det inte är bekräftat. Att det anses gälla för dig ändå, har du ju redan visat. Förstår inte vart du får allt ifrån.Men om någon har anna info så är den välkommen att redovisa denna.
Vore dumt av Sharp att släppa en sån modern TV som inte klarar 24P. Alla såna TVs klarar det.
Redigerat av StarChild, 14 mars 2008 - 19:24.
Postad 15 mars 2008 - 02:08
Jag är inte motsägande, vilket du ej heller visat. Och som du ser på hans bilder så visas bara Hz, inget laced.Nu säger du ju emot dig själv!Jag vet inget om din TV, men om den visar en liknande skylt som den på bilden, så betyder det att din plattTV visar en interlace-källa deinterlacad. Direkt på skärmen, liksom Matsim. Skylten visar inte inkommande signalens frekvens, utan den visar vad TV visar för bild. I detta fall 24hz=24P=24*multipel.
Om info-rutan visar 50i eller 60i som StarChild tar som exempel så kommer ju bilden att visas progressivt som 50p/60p eller med någon (o)smart funktion 100p/120p. En platt-tv visar alltid bilden progressivt (med undantag för ALiS-skärmar). Visas 50i/60i så visas inkommande signal, INTE vad den har konverterat signalen till! Vad elektroniken matar panelen med för bild visas aldrig.
Enklast är väl att fråga Matsism vad den visar när han matar med en 60i signal. Jag ser att han har testat det redan. Min gissning är att den visar 60i!
Du vet inte om TVn visat signalens frekvens, eller en omvandling av signalen. Kan vara svårt att avgöra oxå, eller omöjligt, om den visar Hz:en korret (med dolda pulldown-multiplar).
Uppenbart är att X20 visar 24P som 24P, något som vissa här tvivlar på.
Du slutade svara på vår PM-konversation...det är etikettsbrott att bara sluta svara. Och som förra gången vi hade konversation om sgs samma sak, så undvek du svara på viktiga frågor, ett tag iallafall. Ska jag tolka det som du blev svarslös barnet?Inforutorna visar alltid information om inkommande signal.Jag vet inget om din TV, men om den visar en liknande skylt som den på bilden, så betyder det att din plattTV visar en interlace-källa deinterlacad. Direkt på skärmen, liksom Matsim. Skylten visar inte inkommande signalens frekvens, utan den visar vad TV visar för bild. I detta fall 24hz=24P=24*multipel.
Du borde lära dig vad pulldown är. Att släcka och tända bilden har noll med pulldown att göra. Och ännu mindre blir frames till fields genom att släcka o tända bilden. Jag gav dig ju bra länkar till vad pulldown var i PM. Har du inte läst dom? Matsim har inte bekräftat någonting om att bilden släcks och tänds.Det är allmänt känt att TVs som kan visa 24P i just 24 originalframes; gör fields i frmarna genom att på något sätt släcka bilden och tända igen. När detta sker så kallas det en multipel X:X, t.ex. 3:3 pulldown. Detta tändande/släckande amma bild ger mer flyt i bilden, något som Matsim bekräftar: Att signalens frekvens visas oxå - dock i vissa fall i multipel. Enligt tillgänglig info.
lol Det finns ju ingen info. Det är just därför det inte är bekräftat. Att det anses gälla för dig ändå, har du ju redan visat. Förstår inte vart du får allt ifrån.Men om någon har annan info så är den välkommen att redovisa denna.
Som jag skrev i PM så har jag kollat dina länkar, men dessa berör bara pulldown med förändrad field-rate. Vilket jag skrev till dig, och jag gav dig denna Tråd om 5:5-pulldown. Där är det veteranerna som upprepar vad jag säger.
Där nämns oxå att LCD-teknologin med sin "sample-and-hold" och bildens stabilitet och pixeladressering och långsam respons, som gör att lcd får bättre bild med bild-släckning och därmed flimmer, som inte märks vid 4 frame-fields.
Ur artikel: "Motion-blur originating from sample-and-hold in the display can become less of an issue as the frame (refresh) rate is increased.
For LCD TV there is significant interest in the industry in strobing (flickering!) the backlight deliberately so as to reduce sample-and-hold motion-blur!". Alltså genom att uppdatera bildrutan så syns den bättre. Uppdatering sker genom att släcka rutan och tända igen.
Där finns även denna länk, som visar skillnaden mellan jämn pulldown (nämns inte ordet pulldown) och interpolering. Du som är så kunnig har struntat i att läxa upp dessa puckon i 5:5-tråden, och istället för att fullfölja PM med mig så häver du ur dig här.
Du skrev i PM: "Att bara multiplicera frekvensen gör inte ett skit eftersom en pixel på en LCD visar samma värde tills nästa gång, och det är ju samma värde 5ggr då på 120Hz.
Det som de kan göra är det du var inne på förra gången. Att lägga in svarta rutor en kort tid mellan signalen. Detta gör man för att medvetet få ett litet flimmer, med en hög frekvens då så att ögat inte störs sig på det. Har inget direkt namn på det, men det ingår i tillverkarnas samlingsnamn. Detta lurar hjärnan lite som upplever bilden mer rörlig."
Vet du vad skillnaden är mellan att sätta in en svart ruta, och att bara släcka bilden?
Föga skillnad tror jag. En släckt bild = Black frame insertion...alas jämn pulldown. Att släcka backlicght hjälper till!
Så hur ska du ha det...gör jämn pulldown ingenting för ögat (om den görs), eller upplevs bilden mer rörlig än bara 24P.
Prylportalen 1mars Test lcd-tv LG 42LG6000:
"För mjuk ryckfri bild gäller det att apparaten inte bara accepterar 24p utan även multiplicerar frekvensen ett antal gånger för att eliminera flimmer. En vanlig multipel är 3 vilket presenterar 24p-material i 72Hz, men LG:s "Real Cinema"-teknik går två steg längre, upp till 120Hz (5:5). Med tanke på att det är svårt att uppleva flimmer vid 72Hz kan man fråga sig hur mycket det här gör för bilden men det kan ju knappast skada."
"Istället för att bara låta bakgrundsbelysningen stå på konstant pulserar den synkront med bildfrekvensen för att kompensera för lcd-kristallernas tröga reaktionsförmåga. Eftersom övergången till nästa bildruta sker när ljusstyrkan är låg "maskeras" på så sätt den smetighet som annars kan uppträda."
Faktum kvarstår att du i praktiken påstår att alla TV-televerkare ljuger om att de gör fields i frames genom att släcka bilden, liksom sker på biografer oftast i 3:3 pulldown = 72hz. Om det funkar på bio, så funkar det väl på LCDer med. Jämn Pulldown är inte det lämpliga termen för detta, Fielding borde vara lämpligare ord. Vid 3:3-pulldown och uppåt, så går det inte att se detta flimmer som sker, och det är ju meningen att det ska ge en jämnare bild.
Vore roligt om du kunde anföra bevis mot vad jag påstår, och att du skriver det i båda trådarna. För annars så vet bara stjärnorna vad du är ute efter.
Originalfrågan gällde om X20 visar 24P korrekt, och det har Matsism besvarat nu eller hur (tills någon annan ägare visar på annat).
Redigerat av toler, 15 mars 2008 - 15:16.
Postad 15 mars 2008 - 16:11
Nja kanske inte helt och hållet, Jag läste nog lite för fort och var fortfarande morgontrött. Men 24HZ=24*multipel stämmer ju inte. Det innebär ju enligt dig 24=24*5 vid 5:5, dvs 24=120...Jag är inte motsägande, vilket du ej heller visat. Och som du ser på hans bilder så visas bara Hz, inget laced.Nu säger du ju emot dig själv!Jag vet inget om din TV, men om den visar en liknande skylt som den på bilden, så betyder det att din plattTV visar en interlace-källa deinterlacad. Direkt på skärmen, liksom Matsim. Skylten visar inte inkommande signalens frekvens, utan den visar vad TV visar för bild. I detta fall 24hz=24P=24*multipel.
Du vet inte om TVn visat signalens frekvens, eller en omvandling av signalen. Kan vara svårt att avgöra oxå, eller omöjligt, om den visar Hz:en korret (med dolda pulldown-multiplar).
Uppenbart är att X20 visar 24P som 24P, något som vissa här tvivlar på.
Om jag ska ge min syn på hela 5:5 debatten så tror jag att det finns lite brister som behöver redas ut för att alla ska förstå hur man kan ange 5:5 men att det i praktiken blir 24 Hz på panelen. Man får skilja på vad som menas.
Ren 5:5 på en 24p signal innebär att bildbehandlingen upprepar varje inkommande bild 5 gånger och skickar detta till panelen. Det innebär att matningen till panelen blir 120Hz (eller 48/72/96) men bilden ändras ju bara 24 gånger per sekund eftersom det bara är ändring i bilden i vart femte bild. Så man ser alltså en 24Hz bild.
Varför man gör en 5:5 tror jag har att göra med hur LCD kristallerna fungerar. De behöver helt enkelt uppdateras oftare än 24Hz. Sen tror jag också att eftersom man har funktioner med interpolering på 50/60 Hz signaler så har man redan 100/120 Hz support i panelens elektronik och på så sätt är det enklast att lägga till 5:5 i bildbehandlingen istället för att behöva implementera 24Hz i panelen. Det finns ju inga nackdelar, bara fördelar, en ny term att missbruka i marknadföring...
För att ta död på diskusionen om vad som visas i inforutan bifogar jag en bild på min egna Sharp-tv (LC-37GA9E) med 1366x768 panel. Den visar inforutan när min PS3 är inkopplad.

För det först är inte min panel 1920x1080 och dessutom kan inte en panel visa en interlacad bild... Så vad är det som visas? Naturligtvis insignalen.
/Bäckman
Postad 15 mars 2008 - 17:12
både på skylt och för ögat. Men jag vet inte hur det är med övrig TV, har inte hunnit testa.
Så det stämmer väl att din TV visar så, men kan ju ändrats till X20.
Håller med dig i övrigt. 3:3 använder sig biograf av så minst 72hz ska man ha, alltså 3fields i en frame.
För att vara säker på att flimmer inte ska synas, så ska man ha 4:4. StarKid har fel i att förneka detta,
vilket dock stämmer med hans agerande i övrigt.
BioHemma Mars testat 42X20
(Test av 6st 40-42" TVs + 7st tidigare TVs = Mycket läsvärt Test):
X20 kan inte visa 4:3 vid 1080/720p.
X20 kan inte ha Rörelsekompensation (polering) vid 1080/24p.
X20 visar äkta 24P.
X20 har Actionläge med svarta rutor mellan bildrutorna, vilket minskar smetighet/judder, men ökar flimmer.
X20 ger bra hdmi med PS3, men på andra testade anslutningar så gav den inte ljud (DVI).
X20 ger 1360x768 på VGA.
X20 är ljussvag, ger kalibrerad bara 250cd/m3, vilket passar på kvällen men inte på dagen.
X20 ANSI-kontrast 350:1 (medelgod), Djupsvärta 0,7cd/m2.
X20 är bra på SDTV.
X20 har en inställning per ingång.
X20 är en medelTV - i att avvika från normal färgton.
X20 - Står kalibrerings-siffror i artikeln.
Testets slutsats: Av 6 testade TVs så hamnar X20 efter samsung, sony, philips;
X20 tillsammans med NAD, bara JVC är sämre! X20 får alltså ett jämförelsevis dåligt resultat.
Min slutsats: X20 är en stympning av XL2; och då tycker jag inte XL2 är så bra heller.
Den TV som liknar X20 men är bättre; är D3500 - som då är mer prisvärd.
Vill man dock ha 52" och inte kräver det bästa, så kan X20 vara utmärkt - tillsammans med Toshiba Z3030.
PDP428XD.. ANSI-kontrast 2400:1,Djupsvärta <0,1cd/m2
JVC42DG8.. ANSI-kontrast 250:1 , Djupsvärta 0,9cd/m2
LG42LY95.. ANSI-kontrast 300:1 , Djupsvärta 0,9cd/m2
PFL7562.... ANSI-kontrast 250:1 , Djupsvärta 1,0cd/m2
PFL7762.... ANSI-kontrast 350:1 , Djupsvärta 0,7cd/m2
NAD40A1... ANSI-kontrast 750:1 , Djupsvärta 0,4cd/m2
42PX700.... ANSI-kontrast 600:1 , Djupsvärta 0,3cd/m2
40F86....... ANSI-kontrast 600:1 , Djupsvärta 0,4cd/m2
40M86...... ANSI-kontrast 400:1 , Djupsvärta 0,6cd/m2
40D3000... ANSI-kontrast 535:1 , Djupsvärta 0,5cd/m2
40D3500... ANSI-kontrast 400:1 , Djupsvärta 0,6cd/m2
Shp42X20.. ANSI-kontrast 350:1 , Djupsvärta 0,7cd/m2

Redigerat av toler, 16 mars 2008 - 15:56.
Postad 15 mars 2008 - 18:34
Inte direkt troligt , eller hur? Det logiska är väl ändå att ange insignalen.Jag har läst i inlägg jag inte hittar var, någon med samsung som sade spelaren skickar 24p men TVn visar 60i,
både på skylt och för ögat. Men jag vet inte hur det är med övrig TV, har inte hunnit testa.
Så det stämmer väl att din TV visar så, men kan ju ändrats till X20.
Då kan vi sammanfatta att bara för att tvn visar 24p i inforutan så innebär inte det att den automatiskt hanterar signalen rätt. OK? Var det inte det det hela började med?
LCD flimmrar inte. Dock verkar det uppstå flimmer när man lägger in svarta rutor i bilden och då är det naturligtvis bättre om flimmret har så hög frekvens som möjligt. Om man inte använder svarta rutor så spelar 2:2, 3:3, 4:4 eller 5:5 alltså inte någon roll.Håller med dig i övrigt. 3:3 använder sig biograf av så minst 72hz ska man ha, alltså 3fields i en frame.
För att vara säker på att flimmer inte ska synas, så ska man ha 4:4. StarKid har fel i att förneka detta,
Roligt att du håller med. Ofta när jag läser dina inlägg så får jag inte den uppfattningen. Jag tror som sagt att mycket av diskussionerna med 5:5/1:1 har med just det jag beskrev att göra. Men som sagt vi har ju varit inne på det spåret tidigare, att skriva tydligt vad man menar och inte lämna så mycket över för tolkningar och vad som "är självklart".

Kan ju också lägga till att precis som flera av Samsungs modeller har Sharpen samma problem med HDMI, dvs att den identifierar sig som en DVI enhet och således skickar inte inkopplade enhet ljud genom HDMI. Det gör endast PS3an. Enligt tidningen så har problemet med lite äldre HDMI enheter att göra.BioHemma Mars testat 42X20
(Test av 6st 40-42" TVs + 7st tidigare TVs = Mycket läsvärt Test):
X20 kan inte visa 4:3 vid 1080/720p.
X20 kan inte ha Rörelsekompensation (polering) vid 1080/24p.
X20 visar äkta 24P.
X20 har Actionläge med svarta rutor mellan bildrutorna, vilket minskar smetighet/judder, men ökar flimmer.
X20 ger bra hdmi med PS3, men på andra testade anslutningar så gav den inte ljud (DVI).
X20 ger 1360x768 på VGA.
X20 är ljussvag, ger kalibrerad bara 250cd/m3, vilket passar på kvällen men inte på dagen.
X20 ANSI-kontrast 350:1 (medelgod), Djupsvärta 0,7cd/m3.
X20 är bra på SDTV.
X20 har en inställning per ingång.
X20 är en medelTV - i att avvika från normal färgton.
X20 - Står kalibrerings-siffror i artikeln.
Testets slutsats: Av 6 testade TVs så hamnar X20 efter samsung, sony, philips;
X20 tillsammans med NAD, bara JVC är sämre! X20 får alltså ett jämförelsevis dåligt resultat.
Som sammanfattning skriver tidningen.
Sharp har lyckats bra med bilden med en bildpanel som ligger någonstans i mittfåran i fråga om faktisk kontrast. Styrkan är god hantering även från sämre bildkällor, inklusive analog teve, och med bra bildkällor är det kanonbild! Det finns en hel del tekniska spörsmål och komplexitet runtikring anslutningar och bildsignaler men det är, med tungan rätt i mun, inget som sätter käppar i hjulen.
/Bäckman
Postad 15 mars 2008 - 22:39
Om TVn visar info 24P, så är det inget bevis mer än att den tagit emot en sådan signal (om TVn inte visar just vad den visar). Man får förståss avgöra med ögat.
Nu har både test-magazin och användare sagt den visar äkta 24P. Återstår vad Stjärnbaneret har att säga.
Enligt vad jag skrev, så kan inte LCDn ge en stabil bild i en 24e dels sekund, utan den måste förnya bildrutan. Enligt vad andra skrivit. 72hz är tillräckligt för de flesta. LCDns bild behöver förnyas oftare än plasmans.
Din pik om tolkningar var onödig nu. Pika Hylle istället.
Att samsungs F86 inte klarar ljud från äldre enheter är en av alla anledningar att välja sony istället. Välj TVn med minst fel, så blir det bra. Ska bli intressant med en svensk rec på XL2, den har fått blandat mottagande. Främsta fördelen är att den ä så smal, dock med onödigt ramblänk
Postad 16 mars 2008 - 00:00
Förstår inte vad det är som inte går fram hos dig toler. Pulldown, multipel och interpolation är tre olika saker!
Att det inte stod om pulldown i den artikeln du postade har med att gör att den inte handlade om pulldown. Den handlade om multipel och interpolation på en 60Hz signal. ALL pulldown gör om frames till fields. Fields uppstår inte av ren magi bara för att man släcker och tänder bilden. Det vore vel ganska dumt om man skulle göra en pulldown som man sedan måste göra en deinterlace på för att kunna visa den på en progressiv LCD skärm. Det är därför multipeln finns.Där finns även denna länk, som visar skillnaden mellan jämn pulldown (nämns inte ordet pulldown) och interpolering. Du som är så kunnig har struntat i att läxa upp dessa puckon i 5:5-tråden, och istället för att fullfölja PM med mig så häver du ur dig här.
Tyvärr så har jag ingen blindskrift till dig men här är lite länkar om pulldown för oss som kan läsa fakta artiklar:
http://www.dvdfile.c..._2_pulldown.htm
http://www.hometheat...ve-10-2000.html
http://en.wikibooks....Manual-Telecine
http://en.wikipedia....gative_pulldown
http://en.wikipedia.org/wiki/Telecine
I den sistnämnda länken står det även om din jämna pulldown som du påstår inte gör om frames till fields.
Sedan så säger du att multipeln gör om frames till fields av ren magi genom att släcka bilden. Och så säger du att multipeln är samma sak som jämn pulldown. Men jämn pulldown gör ju inte om frames till fields sa du ju. Hur ska du ha det? Du dribblar ju bort dig själv. Ibland undrar jag var du får all din "kunskap" ifrån när så många av dina inlägg innehåller faktafel.
Att släcka bilden hjälper till.. har aldrig sagt någonting annat. Men det har fortfarande ingenting med pulldown att göra.
Förövrigt så är PM privat. Det är därför förkortningen är PM. Om du inte vill hålla konversationen privat så föreslår jag att du inte inleder en privat konversation i PM. http://en.wikipedia....ersonal_message Varför jag valde att sluta svara var för att jag inte kände vi kom någonvart. Att det är ett brott mot dina regler, jaha? Men att man ska bete sig värdigt mot andra, öknamn, påhopp och dylikt, verkar inte ingå i dina regler. Jag gav dig alla nödvändiga länkar, och det var många, som du sedan påstod motsatsen till. Varför lägga energi på en som inte vill ta till sig den informationen som serverats på ett silverfat och i stället väljer att stoppa huvudet i sanden och fortsätta förbrilt att påstå motsatsen? Det tog ett antal PM för att du skulle förstå att 3:2 pulldown gör om 24p till 60i, och inte 24p till 60p. Men sedan så var det där med jämna pulldown som också gör om p till i. Överbelastning kanske... vet inte, men där tog det stopp iaf.Du skrev i PM:...
Andra bra länkar:
Interlace http://en.wikipedia.org/wiki/Interlace
Deinterlace http://en.wikipedia....i/Deinterlacing
Film frame http://en.wikipedia....ki/Frame_(film)
Field (video) http://en.wikipedia....i/Field_(video)
Film frame http://en.wikipedia....wiki/Film_frame
Refresh rate http://en.wikipedia....ki/Refresh_rate
Frame rate http://en.wikipedia....wiki/Frame_rate
Field rate http://en.wikipedia....wiki/Field_rate
Television standards conversion /Interpolation http://en.wikipedia....ards_conversion
Deinterlacing http://www.100fps.com/
Deinterlacing http://www.theprojec...n_deinterlacing
HD ready 1080p http://www.component...?showtopic=7371
Flicker http://en.wikipedia....usion_threshold
Flicker http://en.wikipedia....licker_(screen)
När två fields slås ihop till en frame så är det en interlace signal. Men hur kan då en släckning göra så att fields uppstår är min fråga till dig. Släcker TVn bara varannan rad på bilden menar du då? Du sa att biograferna visar fields genom att släcka bilden med sin slutare. Släcker slutaren bara varannan rad då eller? Är det en kam som de använder som slutare kanske? Om det är pulldown som sker med hjälp av projektorns slutare, borde inte det stå här då? http://en.wikipedia....ojector#ShutterKälla: Wikipedia Field http://en.wikipedia....i/Field_(video)
In video, a field is one of the many still images which are displayed sequentially to create the impression of motion on the screen. Two fields comprise one video frame. When the fields are displayed on a video monitor they are "interlaced" so that the content of one field will be used on all of the odd-numbered lines on the screen and the other field will be displayed on the even lines.
Vart står det att det är pulldown som gör om 24Hz till 72Hz?Källa: Wikipedia Refresh rate http://en.wikipedia....ki/Refresh_rate
For example, most movie projectors advance from one frame to the next 24 times each second. But each frame is illuminated twice or three times before the next frame is projected using a shutter in front of its lamp. As a result, the movie projector runs at 24 frames per second, but has a 48 or 72 Hz refresh rate.
Varför jag inte skriver i 5:5 pulldown tråden har du inte med att göra, och jag har inte heller någon redovisningsplikt varför jag inte väljer att posta i de trådar du finner lämpligt att jag skriver i. Kanske kan det vara så att jag har fullt upp med dig.
I citatet från Prylportalens artikel står det ingenting som jag inte håller med om. Vart vill du komma?
Nu förstår jag inte. Jag måste ha missat denna massa av TV tillverkare som påstår att fields uppstår av ren magi genom att släcka bilden. Och sedär, biografernas slutare är tydligen också ett magiskt trollspö som trollar fram fields. Vet du ens vad Field är? är en fråga jag ställer mig då.toler:
Faktum kvarstår att du i praktiken påstår att alla TV-televerkare ljuger om att de gör fields i frames genom att släcka bilden, liksom sker på biografer oftast i 3:3 pulldown = 72hz. Om det funkar på bio, så funkar det väl på LCDer med. Jämn Pulldown är inte det lämpliga termen för detta, Fielding borde vara lämpligare ord. Vid 3:3-pulldown och uppåt, så går det inte att se detta flimmer som sker, och det är ju meningen att det ska ge en jämnare bild.
Här är en sanning till dig. Genom att släcka en frame två gånger, så uppstår inte tre fields. Det uppstår tre kortare frames. Egentligen en och samma frame, men visas som tre likadana. Så om du har hört någon TV tillverkare som påstår att fields uppstår genom att släcka bilden så, ja då har de i allra högsta grad ljugit för dig. Du får gärna länka till de TV tillverkare som påstår detta. Och eftersom det är ett faktum och att alla TV tillverkare påstår detta, som du uttryckte det, så måste det ju krylla av den informationen på internet.
Jag har aldrig förnekat att en ökad flimmer frekvens minskar flimmer. Det är uppenbarligen du som inte kan läsa vad jag skriver. Öknamnen uppskattas inte.Håller med dig i övrigt. 3:3 använder sig biograf av så minst 72hz ska man ha, alltså 3fields i en frame.
Den logiska förklaringen hade då varit att de hade haft samma spec som t.ex. 100Hz/120Hz. Samt att 24p hanteringen och 100Hz/120Hz sitter i samma chip med allt annat som har med bilden att göra. Visst är det möjligt med samma chip som XL2an, det vet inte jag, men högst osannolikt. Varför göra två modeller med samma innehåll och sedan inte utnyttja all prestanda i den ena? Kan det vara denna i XL2an? http://www.micronas....tion/index.html (Web), http://www.micronas....html?doc=977050 (PDF)Den logiska slutsatsen är att X20 har samma 24P-chip som XL2.
eller denna kanske?
http://www.micronas....tion/index.html (Web),
http://www.micronas....tml?doc=1053051 (PDF)
Varför ska du då bjäbba emot som om du vet bäst då, om du ändå inte är insatt? Du har ju sagt i PM att du heller inte är insatt i pulldown, frames och fields. Men ändå ska du så strongt ha din vilja igenom till varje pris. Varför inte lyssna på dom som är insatta och pålästa i det då? Var det inte du som sa att 100Hz var så bra till 24p signal, att de gick hand i hand, jo. Du sa även "står det 24p så betyder det den visar 24p", alla som är lite pålästa vet att så inte alltid är fallet. Sedan sa du att 3:2 pulldown inte har någonting med en interlace signal att göra. Även då var du ovillig att leta information på eget bevåg. Är det TV tillverkarna som lurat i dig det med? Eller är det så att du tolkar artiklarna lite som du vill?det vet jag inte vad som är mest lämpligt att visa. Troligen har man koll på vilken signal man tar in, och då återstår att se vad TVs visar - om den förändrat signalen. Oftats så visar ju TVn signalen oförändrad. Iallafall finns TVs som visar det ena eller andra eller båda. Jag är inte insatt.
Om du slutade med öknamn, påhopp, larviga dragningar, befängda påståenden, förtal, att inte lästa på mer innan du postar, så kanske folk kan ta dig lite mer på allvar.
Redigerat av StarChild, 16 mars 2008 - 04:10.
Postad 16 mars 2008 - 04:15
Bilden visar hur det sätts in svarta frames mellan frames. Principen är densamma på 24P X:X-pulldown, där blackframe sätts in i framen. Därav uppstår något som vissa kallar fields, i brist på annat uttryck. Tycker Field är lämplig gammal term. Men du kanske har bättre term? Ska vi bara kalla det black-frame-insertion då (är det samma sak som att släcka skärmen? - antagligen!).Att det inte stod om pulldown i den artikeln du postade har med att gör att den inte handlade om pulldown.
Var skriver jag det? Jag har ju skrivit motsatsen!I den sistnämnda länken står det även om din jämna pulldown som du påstår inte gör om frames till fields.
Du har hakat upp dig på att pulldown ska bara ske i samband med deinterlacing.
Telecine-länken du nämner; handlar om jämn pulldown 2:2 och deinterlace och speedup PAL.
När man släcker/black-framar mellan bildrutorna, så kallas det pulldown. I 24P så är det en jämn pulldown av progressiv bildruta i multipel X:X. Detta är ett fastställt uttryck.
Vad vi talat om från början, är att du ifrågasätter om X20 visar äkta 24P. Detta fanns inte bevis för då, det har jag medgett, liksom att jag då uttryckte mig olämpligt mot dig, vilket var överdrivet av mig mot ditt undanglidande. Men i denna omgång PM och inlägg har jag inte gjort något fel.
Jag har alltså inte kallat dig öknamn eller liknande.
Jag har inte missförstått detta, vad jag inte förstod först var en bild som var förminskad, som jag förklarat. Du får gärna citera ur alla mina PM och inlägg för att styrka detta. Du hade ingen anledning att avbryta PM, att fullständigt inte svara. Ohyfsat minst sagt.Det tog ett antal PM för att du skulle förstå att 3:2 pulldown gör om 24p till 60i, och inte 24p till 60p. Men sedan så var det där med jämna pulldown som också gör om p till i.
Du skrev i PM: "Att bara multiplicera frekvensen gör inte ett skit eftersom en pixel på en LCD visar samma värde tills nästa gång, och det är ju samma värde 5ggr då på 120Hz.
Det som de kan göra är det du var inne på förra gången. Att lägga in svarta rutor en kort tid mellan signalen. Detta gör man för att medvetet få ett litet flimmer, med en hög frekvens då så att ögat inte störs sig på det. Har inget direkt namn på det, men det ingår i tillverkarnas samlingsnamn. Detta lurar hjärnan lite som upplever bilden mer rörlig."
tillverkarnas samlingsnamn=?
Först skriver du att multiplisera frekvensen inte gör ett s**t. Sedan medger du att detta osynliga flimmer lurar hjärnan att uppleva bilden mer rörlig.
Detta kallas jämnpulldon i multipel på 24P. Jag pratar bara om 24P jämn pulldown.
Det finns inget i dina länkar som motsäger vad jag skrivit.
Moderna projektorer visar 24P alltså helbilder, dessa fieldas genom slutaren - alltså 3:3. Samma gör t.ex. Toshiba Z3030 (hittar ingen mer tillverkare som skriver så, men Sony & Sharp har X:X pulldown med) - och kallar det 5:5 pulldown. Det är detta X:X Prylportalen beskriver om LG6000. Att pulldown inte står med överallt beror på att såadan pulldown är såpass ny, och pulldown är ett uttryck som kan ersättas med andra som "Frame Refresh Rate" eller "Frame Flickering Rate". Det står inte om progressiva fields nånstans tror jag, men om man bortser från interlacingen så är det samma princip, fast i 24P så är det samma ruta som delas upp istället för olika rutor. Jag använde uttrycket för att det var enkelt att förstå, istället har du snöat in på att det måste vara olika frames. Du har svårt att ta till dig ny info och tänka i nya banor.
Det vore lämpligare att ta detta tunga ämne i dedikerad tråd istället för att betynga denna modelltråd. Då skulle du oxå få respons från andra kunniga personer och kunde upplysa alla. Istället kör du sgs OT i denna tråd. Nog är det konstigt.Varför jag inte skriver i 5:5 pulldown tråden har du inte med att göra, och jag har inte heller någon redovisningsplikt varför jag inte väljer att posta i de trådar du finner lämpligt att jag skriver i.
Jag har inte skrivit att TV-tillverkarna alla uttrycker sig som jag, men de gör pulldownen på samma sätt, genom att släcka bilden/sätta in svart frame.
Jag har inte skrivit jag vet bäst. Hur har jag skrivit jag inte är insatt? Jag intresserar mig bara om sakfrågan som är om 24P visas som multipel. Där är jag insatt. Tycker du att skriva bjäbba, blindskrift mm är adekvat beteende? Du är inte insatt i sakfrågan eller så trollar du. Vad jag skrivit jag menade, är att man bör kunna kombinera 24P med interpolering "100hz" = oftast 96/120hz. Då interpoleras 24P, men multipeln med släckning kvarstår.Varför ska du då bjäbba emot som om du vet bäst då, om du ändå inte är insatt? Du har ju sagt i PM att du heller inte är insatt i pulldown, frames och fields. Men ändå ska du så strongt ha din vilja igenom till varje pris. Varför inte lyssna på dom som är insatta och pålästa i det då? Var det inte du som sa att 100Hz var så bra till 24p signal, att de gick hand i hand. Jo det var det. Är det TV lillverkarna som lurat i dig det med? Eller är det så att du tolkar artiklarna lite som du vill?
Så det verkar som du missuppfattat mig grovt: Du har utgått från att Fields i frames bara är deinterlacade, trots jag tydligt förklarat redan i PM att jag menar Fields när bilden multipel-släcks i 24P, Toshiba kallar det 5:5 pulldown. Släckningen kan kallas Black-frame-insertion, men det innebär att rutan delas upp i likadana fields (eller vad du vill kalla det). Det är nödvändigt att göra så hos LCD, av tekniska och visnings-skäl.
Tyvärr så slutade du svara på PM när jag tydligt skrivit det var detta jag menade. Så återkommer du här som du inte läst vad jag skrivit och återupprepar frågeställningen och förvränger vadjag sagt och styrker det inte och uttalar förklenande omdömen. Otroligt du orkar hålla på, det är osunt. Jag har citerat dig allt jag kan för att styrka vad jag anser är fel hos dig, för jag har inte haft fel.
Så nu när detta missförstånd är klargjort, så återstår att konstatera att X20 visar äkta 24P, som troligen visas i någon multipel genom blackframeinsertion vilket skapar likadana fields. bra va
Bifogad fil(er)
Redigerat av toler, 16 mars 2008 - 04:18.
Postad 16 mars 2008 - 10:57
Du ger då intrycket av att veta och vara väldigt säker på vissa saker iaf, även om det visar sig i slutändan att du inte är det. Sen skulle jag vilja påstå att en TV nästan ALDRIG visar en tv signal opåverkad!det vet jag inte vad som är mest lämpligt att visa. Troligen har man koll på vilken signal man tar in, och då återstår att se vad TVs visar - om den förändrat signalen. Oftats så visar ju TVn signalen oförändrad. Iallafall finns TVs som visar det ena eller andra eller båda. Jag är inte insatt.
Nja, bevisligen visar den ju 50Hz flimmerfritt obehindrat. 72Hz värdet kommer in i bilden då man lägger in "svart-flimmret". Då blir det ju samma effekt som en CRT lider av. Dvs att man måste upp i tillräcklig hög frekvens för att ögat inte ska uppfatta flimmret.Om TVn visar info 24P, så är det inget bevis mer än att den tagit emot en sådan signal (om TVn inte visar just vad den visar). Man får förståss avgöra med ögat.
Nu har både test-magazin och användare sagt den visar äkta 24P. Återstår vad Stjärnbaneret har att säga.
Enligt vad jag skrev, så kan inte LCDn ge en stabil bild i en 24e dels sekund, utan den måste förnya bildrutan. Enligt vad andra skrivit. 72hz är tillräckligt för de flesta. LCDns bild behöver förnyas oftare än plasmans.
Varför ska jag pika Hylle? Jag finner ingen anledning till det.
Det handlar ju inte om antal fel. Det handlar om hur stor betydelse felen har!Att samsungs F86 inte klarar ljud från äldre enheter är en av alla anledningar att välja sony istället. Välj TVn med minst fel, så blir det bra. Ska bli intressant med en svensk rec på XL2, den har fått blandat mottagande. Främsta fördelen är att den ä så smal, dock med onödigt ramblänk
/Bäckman
Postad 16 mars 2008 - 11:42
Du ger då intrycket av att veta och vara väldigt säker på vissa saker iaf, även om det visar sig i slutändan att du inte är det. Sen skulle jag vilja påstå att en TV nästan ALDRIG visar en tv signal opåverkad!det vet jag inte vad som är mest lämpligt att visa. Troligen har man koll på vilken signal man tar in, och då återstår att se vad TVs visar - om den förändrat signalen. Oftats så visar ju TVn signalen oförändrad. Iallafall finns TVs som visar det ena eller andra eller båda. Jag är inte insatt.
Vad jag talar om är att en modern TV kanske ofta utför viss brusreducering och smärre interpolering i en inte perfekt bild, men att den inte gör något med ordning på rutorna.
Det är sällan någon skriver hur säker den är här, så vill du jag ska göra en uppskattning av hur säker jag är vid varje påstående jag inte är helt säker på? T.ex.: "Jag är 70% säker på detta". (50% skulle betyda man är lika säker som osäker). Jag tycker det räcker med att skriva att jag är helt säker när jag är det. Dessutom så går det knappast att vara helt säker i sådan fråga, och påstående ska inte ens uppfattas generellt heller, utan ska ses som ett sökande påstående. Med god vilja så ser du skillnaden, om du vill diskutera postivt - eller i stil där varje negativt omnämndade av "motståndaren" ger själslig tillfredsställelse.
Nja, bevisligen visar den ju 50Hz flimmerfritt obehindrat. 72Hz värdet kommer in i bilden då man lägger in "svart-flimmret". Då blir det ju samma effekt som en CRT lider av. Dvs att man måste upp i tillräcklig hög frekvens för att ögat inte ska uppfatta flimmret.Om TVn visar info 24P, så är det inget bevis mer än att den tagit emot en sådan signal (om TVn inte visar just vad den visar). Man får förståss avgöra med ögat.
Varför ska jag pika Hylle? Jag finner ingen anledning till det.
Jag tycker du vill finna fel, tolka fram fel på ett sätt som är onödigt hos mig. Hylle förtjänar kritik...[BORTTAGET].
Visar den 50hz, så antar jag det är PAL - och alltså 50 rutor per sekund, alltså visas varje ruta hälften så länge som 24hz, och då är rutorna i sämre kvalite än 24/1080p. Därför behövs uppdatering av framen. Dock så kan vissa uppfatta flimmer/släpningar även vid 50hz LCD, därför finns 100hz-teknik istället för blackframe.
Det handlar ju inte om antal fel. Det handlar om hur stor betydelse felen har!Att samsungs F86 inte klarar ljud från äldre enheter är en av alla anledningar att välja sony istället. Välj TVn med minst fel, så blir det bra. Ska bli intressant med en svensk rec på XL2, den har fått blandat mottagande. Främsta fördelen är att den ä så smal, dock med onödigt ramblänk
F86-tråden liknar XD1-tråden (fast mildare) med folk som ångrar sig och byter ut felaktiga exemplar. Du ser inte denna ton i Sony-trådar.
Den enda fördelen jag ser med X20 är att den är smal och har ev. snabb reaktionstid.
Redigerat av toler, 16 mars 2008 - 16:00.
Postad 16 mars 2008 - 13:47
Hylle förtjänar kritik istället för mig, där har du nån som utan värdighet häver ur sig hursomhelst (nästan).
Och varför i **** blandar du in mig i en tråd där jag inte har skrivit ett enda ord...nästan??
Redigerat av Unregistered36883, 16 mars 2008 - 14:06.
Postad 17 mars 2008 - 23:28
Starchild är välkommen att citera ur alla PM jag skickat honom för att styrka sina påståenden om mig, jag vill han gör det, för jag tycker inte detta ska passera.
Starchild skrev tidigare i tråden svar till andra (innan hans angrepp på mig):
Ja det stämmer bra det där. Det finns dock en liten sak som man kan ta med i beräkningen. Interpolering. Om en 24Hz signal omvandlas till 120Hz genom 5:5 pulldown med interpolering så räknar TVn ut 5 unika bildrutor. Men om TVn inte stödjer interpolering på 24Hz signalen så visas 120Hz (under antagande att TVn har 120Hz) genom 5:5 pulldown utan interpolering. Det är alltså samma bild som visas 5ggr. Alltså syns ingen skillnad på 24Hz och 120Hz i detta läge. Med andra ord så är 120Hz lika flimrigt som 24Hz på en tv utan interpolering. Så interpolering är att föredra. Men om 24Hz är för flimrigt/hackigt är upp till var och en att avgöra.
Starchild svar visar att han accepterat uttrycket 5:5 pulldown som är 120hz i 24P, i brist på annat uttryck.Nja, jag gav två olika exempel. Den ena med interpolering och den andra utan interpolering. Ska man hårdra det hela så finns det inget som heter 5:5 pulldown. Kan bli lite förvirring då jag använder det ordet i båda förklaringarna. Men det är lättare att förklara det så, och alla förstår ändå vad som menas.
Men sedan angriper han mig som han bara utgår från att pulldown har att göra med deinterlacing och unika bildrutor. Det är ofattbart att Starchild håller på och trollar såhär och fyller tråden med OT dålig stämning. Egentligen borde han anmälas. Nu har starchild visat han ä Troll. Och det var det jag anklagade honom från början, men tog tillbaka sedan för jag var inte säker..... NU är det visat att jag hade rätt både om nonom och att X20 visar äkta 24P (något som inte var bevisat i början). Märkligt hur starchild kunnar haka upp sig på terminologi och grava feltolkningar och slutligen grovt okvädande - det har han inte gjort i sina andra inlägg - bara mot mig.....som alltså hade helt rätt och starchild fel, han e fel, va synd.
Starchild skrev oxå att det inte är skillnad mellan 24hz & 120hz. Men det räcker att läsa 5:5-tråden för att inse han har fel, om bildrutan inte släcks i sig; så ökar hackigheten, flytet försvinner. Självklart vill han inte föra denna diskussion i 5:5-tråden, utan bara här fast den är sgs helt OT. Starchild har snott av min tid och resultat. Tråkigt me sånna.
Starchild kan förståss förklara detta han gjort i tråden. Ingen svar är bekräftelse oxå.
Redigerat av toler, 17 mars 2008 - 23:46.
Postad 25 mars 2008 - 18:00
Postad 07 april 2008 - 22:29
Du ger då intrycket av att veta och vara väldigt säker på vissa saker iaf, även om det visar sig i slutändan att du inte är det. Sen skulle jag vilja påstå att en TV nästan ALDRIG visar en tv signal opåverkad!
Det är sällan någon skriver hur säker den är här, så vill du jag ska göra en uppskattning av hur säker jag är vid varje påstående jag inte är helt säker på? T.ex.: "Jag är 70% säker på detta". (50% skulle betyda man är lika säker som osäker). Jag tycker det räcker med att skriva att jag är helt säker när jag är det. Dessutom så går det knappast att vara helt säker i sådan fråga, och påstående ska inte ens uppfattas generellt heller, utan ska ses som ett sökande påstående. Med god vilja så ser du skillnaden, om du vill diskutera postivt - eller i stil där varje negativt omnämndade av "motståndaren" ger själslig tillfredsställelse.
Måste blanda mig i diskussionen som en liten bror-duktig. Har nu följt denna tråd och nog har jag blivit visare, men även fått mig en hel del skratt!
Först måste jag säga att jag har ingen aning om vem som har rätt (om nu någon har det).
Toler,
som du skriver ovan "Med god vilja så ser du skillnaden, om du vill diskutera postivt - eller i stil där varje negativt omnämndade av "motståndaren" ger själslig tillfredsställelse.". Nu har jag inte läst några av era PM så vi lämnar dem därhän, men nog började du med en ganska otrevlig ton i dina svar till StarChild.
Min uppfattning är också att StarChild endast ville påpeka att man generellt inte skall stirra sig blint på dekalen 24p, och tro att denna säger mer än den faktiskt gör. Så vitt jag vet har han aldrig dementerat att X20:an klarar det du/ni kallar "äkta 24p" (kanske vissa signaler från sharp-supporten antydde detta), bara sagt att dekalen faktiskt inte alltid innebär detta. Men tydligen har du nu klargjort att den klarar det.
Oj, insåg att denna tråd var ganska död! Hoppas att det inte rör upp gamla känslor igen

/ d
Postad 07 april 2008 - 23:14
Grälet gällde från början att han korrekt ifrågasatte 24P - där jag lekte Gud och inte ville tåla detta. Sedan medgav jag att jag hade fel. Han nämnde även att han fått svar från Sharp support om att X20 inte har 24P preliminärt - fast jag hört mostsatsen. Jag var redan då tveksam till hans svar från Sharp - men kunde inte säga han ljuger, utan då fick jag ge mig inför hans "motbevis". Om det var sant får ni själva bedöma idag. MEN: Det är mitt enda fel. Utöver detta så replikerade han inte ordentligt och skrev sakfel och motsägelse - även per PM. Men detta var avklarat alltså. Men sedan drog det igång igen som ni ser i tråden. Jag tog det per PM först, när SCslutade svara så fick jag Matsim att publicera ett foto på att X20 visar 24hz. Sedan skriver Hemmabio att den visar 24P. Alltså hade jag rätt från början. All tillgänglig info stödde att X20 har 24P. Den var modern och så dyr att den i dagens läge borde ha 24P. Sedan att test visade att den inte var en bra TV jämfört med SONY, var en annan femma - som lett till att denna tråd dött! Och då har jag bara informerat som hjälp till andra, själv vill jag inte ha SHARP helst.
Tyvärr så gav sig Starchild på mig, och när han inte klarade föra sina missuppfattningar per PM så tog han det i tråden. Han valde att glappa om interlacing, interpolering, fast det gällde om 24P visas i jämn pulldown-multipel. Någon som han hävdade att den inte gjorde - eller att det inte gör skillnad. Detta fick jag alltså anstränga mig i flertal timmar att gå igenom vad som skrivits och skriva svar. Mycket jobbigt.....för ingenting - Starchild försvann. Hur är det möjligt att han gjorde det? Han har inte (som Starchild) läst mitt senaste inlägg. Är han intagen med förbud
Föst nu börjar XL2S komma hem till folk - så det är där det är fart. XL2 är bästa TVn efter Sonys bästa TVs. Jag beklagar tråden fylldes med onödig argumentation om 24P. Jag visste inte Starchild var trollig. Jag kommer inte ha sånt här tjafs mer, utom om plasma i dedikerad tråd, och någon OT-tråd!
Redigerat av toler, 07 april 2008 - 23:16.
Postad 09 april 2008 - 18:18
Mvh Andreas
Postad 14 april 2008 - 17:25
Postad 08 maj 2008 - 16:14

Är ni nöjda med TV:n?
Testade TV:n i butik, men jag fick inte riktigt till det med detaljer i svärtan. Nu testade jag bara lite lätt med inställningarna

Ni får gärna ge lite tips på vilka inställningar NI kör med

Dimper in en i morrn. Skulle igentligen ha en XL2:a men eftersom jag inte bryr mig om 100hz så sparar jag en slant om jag tar denna istället

Gillar inte det där onaturliga "Dokusåpa/hemvideo" flytet som 100hz ofta ger. men det är en smaksak

Jag hoppas även att denna modell inte lider av buzzing?

Redigerat av Svante Skoog, 08 maj 2008 - 16:26.
Postad 08 maj 2008 - 20:31
Jag måste säga att är mycket nöjd.
Grymt snygg tv enligt mig. Otroligt bra bild med HDDVD.
I början var jag lite mindre nöjd med bilden via SDTV (extern digital tv box) men med en hel del skruvade på inställningar så är jag nöjd.
Jag tror att jag ska använda den interna digital boxen lite längre fram.
Ingen buzzing på min.
Postad 08 maj 2008 - 20:33
Jag köpte en 46X20S.
Jag måste säga att är mycket nöjd.
Grymt snygg tv enligt mig. Otroligt bra bild med HDDVD.
I början var jag lite mindre nöjd med bilden via SDTV (extern digital tv box) men med en hel del skruvade på inställningar så är jag nöjd.
Jag tror att jag ska använda den interna digital boxen lite längre fram.
Ingen buzzing på min.
Skönt att höra att det är en bra skärm

Du har inga problem med detaljer i svärtan/mörka scener? fick inte fram dom i affären :/
Postad 08 maj 2008 - 20:43

Det är inte något stort problem för mig.
Hur som helst så ångrar jag inte köpet just nu i alla fall.
Postad 14 maj 2008 - 20:39
Riktigt fin bild, lite bleka färger på SDTV genom scarten men det duger

Nåt som jag INTE gillar är att när TV:n blir varm så luktar det som fan från den.
Inte bränt men metallisk smak i luften. Luktade även av den Xl1:a jag hade på prov först, men inte lika mycket som denna. Märks främst när man kommer in i lägenheten och den stått på ett par timmar.
Visst det har varit varmt i lägenheten nu några dagar tack vare solen men...
hade den stått på i en hel vecka i sträck så kunde jag förstå att det lucktar, men efter bara nån timme.
Har Sharps TV apparater för dåliga/täta värme utsläpp att den nästan blir överhetad?
Den hänger inte på väggen utan står på en TV bänk med rejält med utymme omkring sig.
Nån mer som lider av detta och isåfall blir det bättre med tiden?
Postad 14 maj 2008 - 20:43
Postad 14 maj 2008 - 21:48
Annars får jag spreja den med deoderant

Postad 15 maj 2008 - 06:23
Postad 17 juni 2008 - 00:28
Nu är jag inne på att köpa en 37X20S att ha som datorskärm och om jag inte varit missnöjd med min XD1:a så lär jag väl knappast bli det med den heller, eller?
Det kan ju nämnas att jag tidigare endast haft Samsung-skärmar och om jag ska vara helt ärlig så blir jag inte imponerad över hur Samsungs nya skärmar presterar då jag knappast ser någon skillnad mellan deras bildkvalité och min "gamla" XD1:a.
Redigerat av Unregistered042a4192, 17 juni 2008 - 00:31.
Postad 19 juni 2008 - 12:17
Nu måste jag få tag i lite inställningsskivor, byta Scart mot hdmi och se till att lite HD-material strömmar in

Kommer slänga upp lite bilder så fort jag fått ordning på sladdar etc. (bl.a. får inte förstärkaren plats just nu)
Postad 22 juni 2008 - 13:47
Jag har bandningar på min skärm och jag tror fan dom har blivit värre med tiden.
Jag har både horisontella och vertikala. Dom vertikala är så svaga att dom bara märks om man VERKLIGEN letar efter dom. Dom horizontella däremot är MYCKET störande. Synd mest i lite mörkare scener så fort kameran panorerar upp eller ner.
Blir mer störd av dom för varje dag. Hur är det med Sharp supporten?
Har dom vid detta laget fattat att det är ett problem och att man får byta ut skärmen?
TV:n är annars fantastisk bra. Så om man kunde bli fri från bandningen eller iallafall få ett lindrigare ex så vore jag överlycklig

Nån mer som har problem med bandningen?
Redigerat av Svante Skoog, 22 juni 2008 - 22:07.
Postad 06 augusti 2008 - 11:28

Ni som äger en Sharp X20E, Grattis!
Sharp: Snabbast, mycket bra bild (kalibrera den när ni installerat den hemma innan ni gör ett utlåtande om bildkvallitet tack

Postad 11 augusti 2008 - 10:36

Anväder TV:n BÅDE till Blu-Ray och som datorskärm vilken den gör ypperligt

Hoppas ni inte glömt att använda er av "Dot to Dot" (pixelmappat) som även funkar när man ser på Blu-Ray.
ÄNNU skarpare bild alltså! (annars försvinner ca 2 cm bild i varje kant.)
Synd att Sharp är så underskattat hos de flesta.
X20:n spöar iallafall den Sony 3550 jag hade hemma innan som hade sämre svärta m.m.
Redigerat av Svante Skoog, 11 augusti 2008 - 10:44.
Postad 21 augusti 2008 - 21:54
...ny här på forumet...
Köpte för några veckor sedan en Sharp 42X20S och är grymt nöjd med denna TV förutom en sak. När jag kopplar datorn till TV:n genom HDMI-uttaget får jag inget ljud alls . Perfekt bild men inget ljud hur jag än provar bland alla menyer. Jag kör Vista på PC:n och använder mig av VLC för att se filmer.
Ett annat problem är att när jag kopplar DVD-spelaren genom HDMI-uttaget till TV:n och från TV:n digitalt (Toslink) till förstärkaren får jag bara Stereo och inget surround-ljud!
Någon som känner igen sig om dessa problem? Verkar något skumt med HDMI-ingångarna...
Mvh
Siesta ST
Postad 26 augusti 2008 - 19:55

TV'n kommer imorgon så jag ska försöka återkomma imorgonkväll med lite mer info och bilder (Om jag inte fastnar framför CoD4 eller GTA

Postad 27 augusti 2008 - 08:46
Postad 01 september 2008 - 11:52
TV'n kommer imorgon så jag ska försöka återkomma imorgonkväll med lite mer info och bilder (Om jag inte fastnar framför CoD4 eller GTA
)
Hoppas du är lika nöjd som jag blev av denna guldklimp

Postad 08 september 2008 - 19:17
Var sugen på att köpa en Samsung 6 serie i 46" utförande.... men min sambo, hör och häpna, hon tycker att 6 serien är så otroligt ful... så det blev fett nej på den TVn.
Funderar nu på att gå ner til samsungsl 5 serien, men det känns lite småtråkigt att gå ner i kvalitet när jag hade tänkt mig en 6 serie. Men det ger iallafall några tusenlappar över att köpa annat teknikgodis för...
Men så såg jag att sharps lc-46x20s finns till samma peng som samsung Le-46a559.
Så jag står nu i valet och kvalet mellan en Samsung LE-46A559 och Sharp LC-46X20S.
Vilken tror ni ger mer för pengarna?
/Fredrik
Postad 08 september 2008 - 20:24
Har äntligen efter tjat fått OK att skaffa en ny TV ifrån min sambo.
Var sugen på att köpa en Samsung 6 serie i 46" utförande.... men min sambo, hör och häpna, hon tycker att 6 serien är så otroligt ful... så det blev fett nej på den TVn.
Funderar nu på att gå ner til samsungsl 5 serien, men det känns lite småtråkigt att gå ner i kvalitet när jag hade tänkt mig en 6 serie. Men det ger iallafall några tusenlappar över att köpa annat teknikgodis för...
Men så såg jag att sharps lc-46x20s finns till samma peng som samsung Le-46a559.
Så jag står nu i valet och kvalet mellan en Samsung LE-46A559 och Sharp LC-46X20S.
Vilken tror ni ger mer för pengarna?
/Fredrik
Jag sitter i precis samma sits som dig Fredrik, för mig står det mellan Samsung a559, Sharp lc-46x20s och eventuellt Lg-5000.
Jag var runt lite i dag och kollade och provade de olika. I mina ögon så gillar jag sharpen bäst. Bilden är lite mer mjuk/filmisk och svärtan är riktigt bra plus att den är snygg. Av de jag snackat med och enligt mina egna ögon så lägger jag nog mina pengar på Sharpen. Jag är inget tv-proffs men det är vad jag tycker iaf.
Mvh Victor
Postad 15 september 2008 - 20:55
Hejsan
...ny här på forumet...
Köpte för några veckor sedan en Sharp 42X20S och är grymt nöjd med denna TV förutom en sak. När jag kopplar datorn till TV:n genom HDMI-uttaget får jag inget ljud alls . Perfekt bild men inget ljud hur jag än provar bland alla menyer. Jag kör Vista på PC:n och använder mig av VLC för att se filmer.
Ett annat problem är att när jag kopplar DVD-spelaren genom HDMI-uttaget till TV:n och från TV:n digitalt (Toslink) till förstärkaren får jag bara Stereo och inget surround-ljud!
Någon som känner igen sig om dessa problem? Verkar något skumt med HDMI-ingångarna...
Mvh
Siesta ST
Har precis samma problem med ljudet över hdmi. Inget ljud alltså

Postad 16 september 2008 - 18:02
Har precis samma problem med ljudet över hdmi. Inget ljud alltså
Kör oxå vista fast använder mediaplayer 11 med vista codecpack. Vet inte om jag är ute å cyklar nu men jag tror att det kan ha något att göra med i vilket format datorn skickar ljudet till tvn. Kan ju antingen skicka som pcm signal lr bitström vet inte vilken utan dessa som tvn föredrar lr varrt man ställer in detta på datorn så om någon har nåt förslag så skulle jag vara evigt tacksam
Hej, nu är jag inte säker men brukar det inte finnas inställningar för ljudkortet där man väljer om datorn ska skicka ljudet optiskt/digitalt eller analogt? Dom inställningarna hittar du väl i kontrollpanelen/ljud eller liknande har jag för mig (kör mac så var ett tag sen)
Köpte förövrigt tv'n i går och den ä grym!! Har dock en död pixel på den, frågan är bara om dom löser det åt mig. Annars tiptop

Postad 19 september 2008 - 22:32
Hej, nu är jag inte säker men brukar det inte finnas inställningar för ljudkortet där man väljer om datorn ska skicka ljudet optiskt/digitalt eller analogt? Dom inställningarna hittar du väl i kontrollpanelen/ljud eller liknande har jag för mig (kör mac så var ett tag sen)
Köpte förövrigt tv'n i går och den ä grym!! Har dock en död pixel på den, frågan är bara om dom löser det åt mig. Annars tiptop
Kan ju ställa in om jag vill skicka sljudet via s/pdif lr hdmi. När jag skickar via s/pdif till min reciever är det inga problem men när jag ställer datorn på att skicka ljudet via hdmi så står det att ljudet skickas men det hörs inget .
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar