/K
P.S. Ska inte skriva mer OT nu D.S.

Att spela mkv filer med PS3 via Tversity.
Startad av
Unregistered1d447573
, okt 11 2007 20:29
203 svar till detta ämne
Postad 12 december 2007 - 21:11 /K P.S. Ska inte skriva mer OT nu D.S. ![]() Postad 12 december 2007 - 21:28 ditt nätverk. Men ifall du har full signalstyrka och vi antar att dina nätverksdelar inte stoppar det någonstans så borde även din dator klara att streama mkv filer. Har hört från andra med ungefär samma sorts dator (prestanda) fått det att fungera. Men detta är vad jag har hört, har aldrig sett det i verkligheten tyvärr. Men man får ju lita på vad dem säger. Hoppas det kommer att fungera för dig Har tyvärr inget svar om antennen och TV tittande. Men som sagt lycka till gårdemyr Postad 12 december 2007 - 22:08
Om du tänker lägga över filmer på din externa disk så kan det vara värt att notera att mkv m.fl. inte kommer att kunna spelas upp av ps3an. Smidigast istället, om man nu kan kalla det smidigt, blir att kopiera över filerna från datorn --> via tversity --> till ps3. Men som det påpekats innan i tråden går det inte lika fort som att bara kopiera över en vanlig fil eftersom den måste transcodas. Men eftersom datorn inte verkar vara så trög så kommer det nog inte vara några problem att streama icke-hd, även de format som inte stödjs. Omkodningen av vanliga filmer är ju inget större problem för datorn. Postad 12 december 2007 - 22:22 mkv-filer har jag aldrig hört talas om, så det blir inget prob :) Däremot så är det surt att den inte tar divx, för det gör den väl fortfarande inte? Låt säga att jag har ne film i divx-format på datorn som jag skulle vilja kolla på på plasman utan att koppla datorn till TVn. Vilka är då mina alternativ? 1. Omkoda från divx till PS3-stött format, typ .mov (Går detta? Har aldrig omkodat film i datorn ens). Sedan lägga över dem på en extern FAT32-HDD och plugga in i PS3an och spela därifrån. 2. Streama från datorn via WLAN till PS3 mha tversity (vilket format är det som tveristy "skickar iväg" Eller skickas audio och bild i separata signaler? Vilken signaltyp skickas bilden med isf? RGB, "komponent" eller vad? Ljudet? Stämmer detta? Avlutningsvis: Om jag har omkodat en film till ett "PS3-format" på datorn, kan jag då komma åt datorns HDD från PS3an via WLAN och spela upp filmen därifrån/ladda över filmen till PS3an? Har jag i detta sammanhang någon nytta av att installera Linux på min PS3a, vilket jag har förstått att man kan göra? Tack för era svar! /SK EDIT: Kan man oxå göra om film-filer, typ divx, till .img-filer och bränna på DVD så att det blir som en "vanlig" DVD? Eller är divx-formatet lixom kvar? Hoppas ni fattar... Redigerat av [email protected], 12 december 2007 - 22:25. Postad 13 december 2007 - 10:06 Dock tar ps3 divx nu: https://www.minhembi...howtopic=175690 Om kodningen behöver du inte bry dig så mycket om eftersom tversity sköter det åt dig. Men ja, om du vill koppla inte en extern disk så stämmer det som du skrivit. Det format som tverity skickar ut har jag ingen aning om. Avslutningsvis. Nej, du kan inte bläddra direkt i datorn hdd från ps3. Men om du lägger till de filer du vill dela i tversitys mapp så kommer du åt allting i ps3. Då behöver du ju inte heller ha omkodat någonting eftersom tversity gör det åt dig samtidigt som du kollar på/kopierar över filmen. Postad 13 december 2007 - 20:31 ![]() Problemet är att när jag delar ut de mappar jag vill ha utdelat så kan jag bara dela ut ca 1850 stycken låtar av mina ~4000 låtar. Sen får jag ett felmeddelande och TVersity is not responding eller är "OFF". Hoppas ni förstår vad jag har för fel och kanske kan hjälpa mig Tack på förhand gårdemyr (PS detta har inte varit något problem innan DS) Någon som haft samma problem eller vet någon lösning? Redigerat av gårdemyr, 14 december 2007 - 21:58. Postad 15 december 2007 - 19:50 När jag testade att kopiera över ett avsnitt av Planet earth på 1,4gig så gick det bra. men när jag försöker få över en film på8gig så får jag "ett nätverksfel har inträffat" och på datorn kommer det upp att mediaservern har slutat att funka. Några tips? Postad 20 december 2007 - 21:42
Har tyvärr samma, ibland ![]() Men i mitt fall skulle jag tro eftersom vi har på trådlöst ovanvåningen som ska räcka till PS3 i källaren, så kan signalen försvinna ibland. Tror att de är så i mitt fall. Tyvärr kan jag inte säga mer om varför du får "Nätverksfel". gårdemyr Postad 09 januari 2008 - 12:31 1080p: Remuxat med senaste versionen av mkv2vob MED transcoding. Streamar med Tversity, trådat.(Trådlöst blir det fortfarande hackande vid 30+mbps). Har inte kollat tiden för att remuxa, tyvärr. ----------------------------------------------------------------------------------------------------------- 720p: Remuxat med senaste versionen av mkv2vob UTAN transcoding. Streamar utan problem trådlöst. Tar ca 40min. Korrekt filmlängd visas i PS3án även om vob/mpeg filen är på ca 22gb. Postad 09 januari 2008 - 19:27 Testa guiden: http://forums.tversi...opic.php?t=8063 Kanske hjälper någon iaf. Har testat detta på min vista burk och får texten att funka men med kasst ljud och bild. Installerade Vista Codec Pack i stället och bilden blev mycket bättre, men hur får jag ordning på ljudet som är totalt värdelöst...bara knastrar. Postad 09 januari 2008 - 19:59 Ac3filter: Valde "Dolby Surround/Prologic" under "Main" och "Output Format". Ffdshow Audio decoder: Vid "Output" som ligger under "Mixer"(ska vara bockad) bockade jag för "AC3 (S/PDIF encode mode)". Efter dessa ändringar funkade ljudet....för mej iaf:). Har inte hunnit kolla om bilden hackar eftersom jag bara ville höra så att ljudet fungerade. Postad 11 januari 2008 - 19:41
Får du ut ljudet i 5.1? Jag lyckas bara få ut ljudet i Stereo ![]() Redigerat av JoakimO, 11 januari 2008 - 19:41. Postad 12 januari 2008 - 21:50 ![]() Men jag får fortsätta och trixa lite. Har fullt upp med min harmony 885 fjärr och min nya tv just nu som inte vill samspela riktigt ![]() Men har du provat att ändra till "3/2 5-channels" eller "3/2+SW 5.1 channels" istället för "Dolby Surround/Prologic" i AC3Filter? Postad 14 januari 2008 - 11:57 ![]() Bara att hoppas att Sony kommer med stöd för .mkv vilket dock knappast är troligt? Redigerat av JoakimO, 14 januari 2008 - 14:45. Postad 21 januari 2008 - 12:37 Då blir det juh minimal förlust i kvalite och man får 5.1 ljud. Funkar även på 1080p men transcodas och tar lite längre tid. http://forum.doom9.o...ad.php?t=131782 Postad 07 februari 2008 - 22:55 har ni fått det att funka bra med bild,ljud och kanske svensk text? Postad 07 februari 2008 - 23:29
Franke73 verkar ha fått det att funka iallafall, ifall man läser vad han skrivit Citerat från Franke73 tidiare innan i tråden "har äntligen fått till det med 1080p mkv´s till PS3án. 1080p: Remuxat med senaste versionen av mkv2vob MED transcoding. Streamar med Tversity, trådat.(Trådlöst blir det fortfarande hackande vid 30+mbps). Har inte kollat tiden för att remuxa, tyvärr. ----------------------------------------------------------------------------------------------------------- 720p: Remuxat med senaste versionen av mkv2vob UTAN transcoding. Streamar utan problem trådlöst. Tar ca 40min." Sen ifall du läser bara några inlägg tidigare så har några fått ljudet att fungera också även om det just nu endast är 2.0. Så ja vissa har fått det att funka, men vissa har dock forfarande problem ![]() gårdemyr Har en fråga om mkv2vob: -----> Franke73 Ifall man använder detta programmet, kommer du att få i princip likabra kvalité på filmerna (ex 1080p) som om du skulle se en film (typ köpt) 1080p blueray film? Kan man få undertexter med detta programmet eller behövs ytterliggare program då? Hur funkar de, fördelar och nackdelar med programmet!? Sista frågan, vad menar du med att det tar 40 min ? Tack på förhand gårdemyr Redigerat av gårdemyr, 07 februari 2008 - 23:41. Postad 08 februari 2008 - 07:22 Ev. kan man få undertexter i Gotsent men då inte 5.1 ljud om jag inte mins fel. Antagligen menar Franke att det tar typ 40 minuter att remuxa en långfilm från mkv till vob. Helt ok. Sätt igång det innan middan å så är filmen klar till Popcornen som du poppat efter maten. ![]() Postad 08 februari 2008 - 07:44 Okej tack, men ifall man remuxar den till vob fil, blir kvalitén sämre, för man laddar ju ner .mkv filer (720p/1080p) för man vill ha bästa möjliga kvalité på filmen.Hur blir det då ifall man remuxar? gårdemyr Postad 08 februari 2008 - 10:01 Har ingen bildväxlare i min hemmabio. ![]() Enda sättet är nog att prova. Orginalfilen ligger ju kvar så det är bara att kasta .vob-filen om du inte blir nöjd. Postad 08 februari 2008 - 11:10 Postad 08 februari 2008 - 15:48 mkv-containers är ett paket som innehåller bild, ljud och text om så önskas. Franke. är mycket skeptisk till att versionen av mkv2vob klarar 1080p. Har själv försökt men tror inte den stöjder det ännu. däremot 720p fungerar. EDIT: nya versionen löser full hd Redigerat av Wilgot, 15 februari 2008 - 16:27. Postad 08 februari 2008 - 16:50
tack för ditt svar, får ta och testa och se hur det blir gårdemyr Editerat: ---> Wilgot Funkar mkv2vob bra för dig? vad har du för andra program och inställningar isåfall!? tack på förhand Editerat igen: har använt mkv2vob på ett sample, men sen när jag ska försöka se den på PS3 (för att testa mkv2vob) så funkar det inte. Står att den inte kan spelas upp för den kan ha blivit borttagen från TVersity Media server, fast jag har den på sharing. Testade sen att lyssna på en låt men fick då precis samma meddelande som med samplet. testade även med en .avi fil (familyguy) men detta funkade inte heller, fick skadad data går ej att spela upp. Ifall jag trycker på trekant sen tittar på egenskaper står det att videocodec är MPEG-2? Ska det vara de? Skulle behöva hjälp gårdemyr Redigerat av gårdemyr, 08 februari 2008 - 19:40. Postad 12 februari 2008 - 11:50
Den senaste versionen av mkv2vob stöder 1080p. Dom har även löst vissa sync-fel o likn. 644kbs på ljudet. http://forum.doom9.o...ad.php?t=131782 Allting flyter på underbart med minimal om någon förlust i kvalité, jag kan inte se någon i allafall =) Har ställt in TVersity på "Never Transcode" på den mappen med vob´sen i. Dock rekommenderas trådad lösning hemma, eftersom man ofta trillar upp över 50mbps på bilden. GOTSent drar även ut subtitle tracks, men hade inte stöd för 1080p eller 5.1 ljud så jag skippade den lösningen. Mkv2vob drar bara ut ljud och bild, men det försigår en hel del i utvecklingsforumet angående subtitles-stöd. Ett "litet" problem blir nog att man "måste" transcoda då, för att göra subsen permanent.... vet ej... vi får se. Postad 12 februari 2008 - 12:23
Eftersom det skapas en ny fil när du kör mkv2vob så måste du ta "refresh library" i Tversity. PS3 ser bara dem som låg där vid uppstart av Tversity tror jag det är. Antagligen så hittar du då två filer som heter lika eftersom man inte ser filändelsen i PS3an, döp om den ena å ta sen refresh. Postad 12 februari 2008 - 14:20
tack för svaret. har fått det att fungera fast utan mkv2vob. Tack igen gårdemyr Postad 15 februari 2008 - 14:11 När dessa kommer att införas känns det som om jag inte kan annat än känna mig 110% nöjd med streamingen av 720p/1080p filmer till PS3án. Mer info om vilka features som kommer här: http://forum.doom9.o...p;postcount=836 Hela tråden om mkv2vob: http://forum.doom9.o...ad.php?t=131782 Postad 27 mars 2008 - 06:46 visserligen nu har jag ju ingen fil på 6 gig i formatet x264 så jag vet ju inte vilket format den filen ligger på som ni spelar upp. men en vanlig .ISO/.IMG fil på 4.3 gig finns d nån möjlighet att kunna spela upp en sån fil via PS3? märkte en sak igårkväll också startar jag min tversity genom "mediaserver.exe -debug" så fungerar inte ens hälften av alla filmen som jag testar och spela upp som om jag väljer start sharing manuellt i programmet då fungerar flera filmer :S varför då? Postad 27 mars 2008 - 09:10
Jag provade en 1080p film på 2 delfiler = 9 Gb totalt i mkv format som jag via mkv2vob konverterade till vob format. 2 filer Cirkus 5 Gb stora blev resultatet och dömm av min förvåning gick det att kopiera över till ps3 disken. Allt fungerade klockrent. Notera att jag inte streamar filmen. Måste du köra i debug mode för de ska fungera? Prova uppdatera programvaran. /W Postad 28 mars 2008 - 17:58 Jag lite problem med TVersity. Det är inga problem med att starta delningen, men så fort jag försöker streama nåt så stänger MediaServer ner och streamningen funkar inte. Såhär är det jämt utom för enstaka musikfiler. Nån som vet var som är galet? Postad 06 april 2008 - 11:14 Vill gärna få med subtitles oxå så jag får nog ta och installera Linux när jag köpt min PS3 =/ Postad 12 april 2008 - 12:13 men mitt PS3 kan inte längre spela upp nån fil längre av allt jag delar ut det har fungerat förut för typ en vecka sen men fungerar inte ens en vanlig musikvideo på 50 meg i .avi format eller vad som längre står bara att filen innehåller skadad data eller att den inte kan hittas längre bla bla bla. kör med foljande grejer installerade: TVersitySetup_0_9_11_4 ffdshow_beta4a_rev1723_20071224_clsid MatroskaSplitter allt detta hittade jag på denna länk http://www.tversity.com/home laddade hem ffdshow och matroska på samma sida genom dessa länkar under download: * ffdshow - for MPEG2/4, H.264, Divx, Xvid, AAC, FLAC, Vorbis, FLV, and many more * Haali Media Splitter - for better MP4 and H.264 support and for OGG/OGM and Matroska. * Real Alternative - for Real audio and video. * Quicktime Alternative - for MOV. * MP4 Source/Splitter* - for better MOV support. * FLV Splitter* - required for FLV playback (a more recent version with support for FLV4/VP62 is here - courtesy of videohelp.com). * AC3 Filter - recommended for better AC3 support (in which case AC3 should be disbaled in ffdshow). har även en XXX film som e i 720p på max 1.2 gig vardera i .mkv filer förstår inte varför jag inte längre kan spela upp nåt längre när det fungerade första gången jag testade Tversity för typ 3 veckor sen. jag har ockst testat med "mediaserver.exe -debug" och allt ni föreslagit ![]() Redigerat av mega-x, 12 april 2008 - 13:38. Postad 30 april 2008 - 08:33
denna länken efter jag kollat på Tversity.com.
Hittade
Postad 23 augusti 2008 - 09:55 Kan någon kunnig kanske skriva ner punkt för punkt hur man ska gå till väga? Tack på förhand Postad 25 augusti 2008 - 13:06 Installera Tversity. Dela ut dina kataloger med filer i Tversity. Starta PS3an å gå in under respektive kategori - fiml/bild/musik å där ligger Tversity som en icon å sen hittar du dina filer där under. Postad 25 augusti 2008 - 21:14 Postad 26 augusti 2008 - 13:18 Jag frågar INTE hur man installerar Tversity eller hur det fungerar på PS3.......... Det jag undrar är -Hur spelar man upp MKV filer utan att omvandla dem. Postad 26 augusti 2008 - 13:25 Postad 26 augusti 2008 - 13:33
Man gör inte det, Sony vill inte att alla enkelt ska kunna spela upp filer som de laddat ner från internet. Man omvandlar MKV till något annat format, med eller utan omkodning av videon. På http://www.videohelp.com finns massor av tips hur man omvandlar filer som sen kan spelas direkt på PS3. Det TVersity gör är att koda om videon och stream till PS3. Du går in i PS3 menyn för video, väljer din TVersity mediaserver och startar dina filmer den vägen. De kodas om av den dator du installerat TVersity på. Nej, enb NAS-server kan inte köra Windowsprogram som TVersity, i så fall måste du koda om till filformat som PS3 accepterar, se länken ovan. Postad 01 september 2008 - 21:09 Jag har windows xp och har tankat hem tversity. Jag har lagt till mappen med musik och filmer i programmet. Ps3'an hittade musiken resp. filmerna en gång. Sen när jag hade spelat och skulle gå in och lyssna på musik så hittade ps2'an inga filer!? Vad är problemet? Postad 01 september 2008 - 21:23 Nån som vet vad felet kan vara?? Postad 22 september 2008 - 11:38 Jag ska läsa tråden men det är just detta som inte funkar. Jag installerar TVersity, jag delar ut kataloger med filer, jag ser till att ingen brandvägg hindrar eller att något annat UPnP användande program kör, sen går jag in på min PS3 och ....ingenting. Sen sitter jag där och undrar om jag ska klia mig i huvudet eller dra ett finger över näsan för att det ska funka. Det skulle ju vara så enkelt. Postad 22 september 2008 - 12:00 Under Bilder/Ljud/Film iconerna i PS3an kan man välja sök mediaserver. Har du gjort det? Har du provat att ta "restart mediaserver" i advanced menyn i Tversity? Vad har du för brandväggsprogram? Å det är faktiskt enkelt så mao så har du även ett enkelt fel.... ![]() Postad 24 september 2008 - 16:02 förlåt om ngn redan tagit upp detta problem, men orkar inte leta efter det då jag redan googlat massor så är trött på det. till min fråga, jag vill streama en vanlig xvid fil till min ps3a, har fungarat förut men nu plötsligt fungerar det inte på nya xvid filer. utan det står datatypen stöds inte. jag testat att installera om tveristy, men det blir likadant igen. det som är konstigt att andra xvid filer som har fungerat förut fortfarande fungerar, men inte jusst denna fil. vad är felet? Postad 25 september 2008 - 11:43
Menar du senaste avsnittet utav prison break? ![]() Postad 26 september 2008 - 21:54
hmm, kanske det ja(hur kunde du veta ![]() ![]() Postad 28 september 2008 - 12:23 Text har jag fått att fungera men kan inte köra 5.1.Det verkar vara en "konflikt" mellan splitter och ac3. Ett tips till er som har problem med att ps3 säger att den inte hittar filen du vill öppna och frågar om "den är borttagen från servern". Öppna ac3 config och sätt output till "2.0 stereo" Får ni felmeddelande "skadade data" öppna "ffa audiodecoder" och se till att alla decoder för filmljud är satta till disabled dvs de första 10 st eller så. Flac, mace, real audio vill ni kanske inte disabla. öppna sen ac3config och under settingsfliken markerar ni use ac3 filter for PCM, AC3 DTS, DVD och sätt output under mainfliken till 2.0 stereo Fungerar inte textningen använder ni troligen Haai splitter, och den är bra för 5.1 ljud men funkar inte alls till text. använd Gabest istället. men då fungerar, som sagt inget annat än 2.0 stereo. OM nu inte någon annan lyckats med vad jag misslyckats med: Att få text och 5.1 från mkv till ps3 UTAN att muxa om eller "hårdcoda" in texten. Finns det nå´n? ![]() Postad 13 november 2008 - 11:00
Har gått en tid sedan du skrev, du kanske har lyckats med det undertiden? Kan du isåfall skriva hur du har gjort? ![]() Postad 26 december 2008 - 23:03
http://davieslim.wor...ersity-to-ps3/
Har installerat och gjort configen enligt denna manualen,
Jag försöker hämta prison.break.s03e11.720p.hdtv.x264-ctu.mkv till ps3an via tversity, men får att "filen är skadat" får samma sak om jag försöker streama eller hämta hem filen till ps3an. Vad kan felet bero på? Redigerat av jeffkan, 26 december 2008 - 23:03. Postad 26 december 2008 - 23:16 https://www.minhembi...howtopic=219378 Färdigkonfad för PS3, ställ in vad du vill dela ut till PS3:an och kör. Funkar klockrent med mkv. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |