Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Audyssey Multi-EQ kalibreringssystem

527 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 23 november 2008 - 19:40

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Gäller detta alla Denons modeller. Även 2*09?

Jag vet faktiskt inte, men det var ju några modeller det var något knas med Audessey där basen hamnade 10 db för lågt, inte 100% om det gällde Denons modeller.
Chuck tror jag har järnkoll på detta... ?! ;)

Postad 23 november 2008 - 19:42

sossen
  • sossen
  • Forumräv

• 718 inlägg
  • 0

Jag vet faktiskt inte, men det var ju några modeller det var något knas med Audessey där basen hamnade 10 db för lågt, inte 100% om det gällde Denons modeller.

Tack för svaret. Ok, det känns dock som Denon borde löst detta på de nyare modellerna, men det vore bra att veta säkert :D

Postad 23 november 2008 - 19:48

Unregisteredb8bcc3ae
  • Unregisteredb8bcc3ae
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0
Tycker rumskorrigeringen har blivit bättre sen jag uppgraderade min Denon 3808 till 3808a. Förut körde jag manuell EQ, men nu har jag gått över till Audyssey-läget för både musik och film.

Det bör vara samma version av Audyssey som körs i både 3808a och 2809.

Postad 23 november 2008 - 19:49

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0

Inte för jag är någon Chuck direkt :D , Men var inte det ett problem runt år 06-07'?, kommer ihåg att min A1XVA hade det problemet vid sin realease, Så med andra ord borde detta vara åtgärdat nu.

Mvh.
Mats

Postad 23 november 2008 - 20:08

sossen
  • sossen
  • Forumräv

• 718 inlägg
  • 0

Det bör vara samma version av Audyssey som körs i både 3808a och 2809.

Ja, tror det är Audyssey Multi EQ XT i båda dessa.

Postad 23 november 2008 - 20:11

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4 120 inlägg
  • 0
hmm.. Skulle jag ställa upp basen på min 4308:a med 10db... så skulle det bli ganska kokko ljudbild. ;)

Så det felet verkar som sagt vara åtgärdat..

//Loofy

Postad 23 november 2008 - 20:18

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5 433 inlägg
  • 0

Inte för jag är någon Chuck direkt ;) , Men var inte det ett problem runt år 06-07'?, kommer ihåg att min A1XVA hade det problemet vid sin realease, Så med andra ord borde detta vara åtgärdat nu.

Mvh.
Mats

bra då kan jag lämna denna diskusion nu då jag har en denon 3806 från 06
och det är ju riktigt bra av återförsäljren att inte försöka tala om det för dom kunnder som har köpt maskinen med en ny firmware men då det är ett chip från audyssey så ligger väl själva felet i chipet och det är säkert inte uppgraderingsbart
noobman fick du info av hifi klubben om din maskin att den inte fungerade som den skulle med audyssey.

Redigerat av Unregistered1022, 23 november 2008 - 20:23.

Postad 23 november 2008 - 20:32

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2 498 inlägg
  • 0

Det har funnits problem med Audyssey på Denons modeller, det är helt korrekt och även bekräftat av Chris Kyriakakis (ägare till Audyssey tillsammans med bland anant Tomlinson "Tom" Holman). Exakt vad som varit fel kommer jag inte ihåg, men det har tagits upp MÅNGA gånger på AVS, och jag tror bestämt att det varit strul med de nyaste 3808.

Och de har vad jag vet kunnat uppdaterad med mjukvara för att få till det. Jag misstänker STARKT att vår vän x-12 kan ha en knasig version, något är hur som helst fel.

4306 (och eventuellt 3806) hade/har dessutom en felaktighet avseende LFE-kanalen om spåret ligger som PCM på en Blu-rayskiva där nivån ligger för lågt och LFE-kontrollen enbart kan appliceras på Dolby Digital och DTS, men som sagt inte på PCM. Mats är helt rätt ute, felet fanns på A1XVA.

Är man VÄLDIGT intresserad av detta och vill grotta vidare i det här med Denon och mjukvaran kan man gå in på den avsedda tråden på AVS om detta: Denon 3808/4308/5308 Firmware Tracking Thread

För ordningen skull, jag äger ingen Denon själv.

MVH
/Chuck

Postad 23 november 2008 - 20:42

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0

Jag instämmer med Noobman här. I min setup blir det en ordentlig skillnad.

Personligen brukar jag göra följande vid en mätning:

Basens delningsfrekvens ställer jag på på högst möjliga (den delningen vill jag skall ske i förstärkaren)

Volymen - ställer jag på Hälften. Detta gör ju att basen kommer kalibreras mot halva volympådraget - vill man vid ensktaka tillfällen någon gång ha ett lite "fläskigare" ljud sedan. Så kan man ju alltid höja lite - för att sedan vrida tillbaka när man blivit människa igen.

Sedan börjar jag mäta upp. Första positionen har jag i mitten i Soffan - sedan tar jag en till sittandes längst till höger i soffan - och sedan ytterligare en sittandes längst till vänster i soffan. (soffans sittdynor är sammanlagt 200 cm. breda).

Resultatet är som sagt mycket bra imo.

//Loofy

Har jag förstått det hela rätt när jag tror att herrn "bara" använt 3 av sina 8 positioner när rumskalibreringen skett?
Om så vore fallet skulle jag råda dig till att utnyttja hela Audysseys fulla kapacitet(alltså ALLA 8 mätningspunkter).

Precis som dig har även jag en 3sits soffa direkt framför TV:n och i mitten av denna infinner sig "sweetspot", Alltså är detta första mätningspunkten, andra och tredje är till vänster respektive höger om "sweetspot"(D,oh!), Sedan skulle jag förorda 3 nya mätningar runt 1 till 1.5 meter framför dom första tre mätningarna(samma position i sidled bara det att allt sker 1-1.5 meter längre fram).
Resterande positioner(7 och 8) sker därefter emellan block 1,2,3 och 4,5,6.

--5--4--6--
---7---8---
--2--1--3--

Mvh.
Mats

Postad 23 november 2008 - 20:50

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
"4306 (och eventuellt 3806) hade/har dessutom en felaktighet avseende LFE-kanalen om spåret ligger som PCM på en Blu-rayskiva där nivån ligger för lågt och LFE-kontrollen enbart kan appliceras på Dolby Digital och DTS, men som sagt inte på PCM. Mats är helt rätt ute, felet fanns på A1XVA."

Plus 4806, som jag har.

Har höjt LFE med 10 decibel. När jag spelar Hulk, den nya alltså, undrar man nästan om inte de tog i för mycket när de la på bas..... ;)

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 23 november 2008 - 20:51.

Postad 23 november 2008 - 21:35

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5 433 inlägg
  • 0

Det har funnits problem med Audyssey på Denons modeller, det är helt korrekt och även bekräftat av Chris Kyriakakis (ägare till Audyssey tillsammans med bland anant Tomlinson "Tom" Holman). Exakt vad som varit fel kommer jag inte ihåg, men det har tagits upp MÅNGA gånger på AVS, och jag tror bestämt att det varit strul med de nyaste 3808.

Och de har vad jag vet kunnat uppdaterad med mjukvara för att få till det. Jag misstänker STARKT att vår vän x-12 kan ha en knasig version, något är hur som helst fel.

4306 (och eventuellt 3806) hade/har dessutom en felaktighet avseende LFE-kanalen om spåret ligger som PCM på en Blu-rayskiva där nivån ligger för lågt och LFE-kontrollen enbart kan appliceras på Dolby Digital och DTS, men som sagt inte på PCM. Mats är helt rätt ute, felet fanns på A1XVA.

Är man VÄLDIGT intresserad av detta och vill grotta vidare i det här med Denon och mjukvaran kan man gå in på den avsedda tråden på AVS om detta: Denon 3808/4308/5308 Firmware Tracking Thread

För ordningen skull, jag äger ingen Denon själv.

MVH
/Chuck

Aldrig mera en denon så dåligt som hifiklubben sköter uppgrderingar och om det finns uppgrderingar .
man betalar till dom sen händer det inget mera man skall bara hålla käft och vara nöjd

Postad 23 november 2008 - 22:03

Unregistered969
  • Unregistered969
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0

Aldrig mera en denon så dåligt som hifiklubben sköter uppgrderingar och om det finns uppgrderingar .
man betalar till dom sen händer det inget mera man skall bara hålla käft och vara nöjd

hehe ja int bitter...

Postad 23 november 2008 - 22:03

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4 120 inlägg
  • 0

Har jag förstått det hela rätt när jag tror att herrn "bara" använt 3 av sina 8 positioner när rumskalibreringen skett?
Om så vore fallet skulle jag råda dig till att utnyttja hela Audysseys fulla kapacitet(alltså ALLA 8 mätningspunkter).

Precis som dig har även jag en 3sits soffa direkt framför TV:n och i mitten av denna infinner sig "sweetspot", Alltså är detta första mätningspunkten, andra och tredje är till vänster respektive höger om "sweetspot"(D,oh!), Sedan skulle jag förorda 3 nya mätningar runt 1 till 1.5 meter framför dom första tre mätningarna(samma position i sidled bara det att allt sker 1-1.5 meter längre fram).
Resterande positioner(7 och 8) sker därefter emellan block 1,2,3 och 4,5,6.

--5--4--6--
---7---8---
--2--1--3--

Mvh.
Mats

Ahh... spännande!

Men kan man vinna något på detta?

Eller är det tänkt till de som har hembio i ett dedikerat biorum med rum i två parketter då?

Eller blir resultatet att "systemet" får ännu mer data om rummet att arbeta med? Eller hur tolkar systemet de olika lyssningspositionerna? ...Chuck... Har du nån kort version på detta?

//Loofy

Postad 23 november 2008 - 22:10

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5 433 inlägg
  • 0

hehe ja int bitter...

tja om du bara visste vad dom håller på med så blir det annat ljud i koskällan

Postad 24 november 2008 - 00:09

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0
Jag kör Audysseyn till film. Till musik i stereo låter det inte så bra dock, där kör jag Off. Musikdvds är lite annat, inte bestämt mig där ;) .

Postad 24 november 2008 - 07:18

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2 498 inlägg
  • 0

Eller blir resultatet att "systemet" får ännu mer data om rummet att arbeta med? Eller hur tolkar systemet de olika lyssningspositionerna? ...Chuck... Har du nån kort version på detta?

//Loofy

Ja, absolut.

Det är viktigt att man ser mätpunkterna som just mätpunkter och inte lyssningsplatser. I den här tråden utskällda HiFi-Klubben hade länge och väl information som var helt galen angående detta, och det har till viss del rättats till på hemsidan efter påpekande. Använd alla 8 mätpunkter, även om du bara har en lyssningsposition.

Se länken nedan som innehåller en bra bild på hur man kan fördela mätpunkterna:

Audyssey Setup – One Step at a Time

MVH
/Chuck

Postad 24 november 2008 - 09:22

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2 498 inlägg
  • 0
I den senaste kolumnen av "Music in the Sound" i Stereophile skriver Kalman Rubinson lite om Audyssey, och innehåller dessutom lite information om Sverigebekanta XTZ's "Room Analyzer".

Helt klart läsvärt: Music in the Round #33

MVH
/Chuck

Postad 24 november 2008 - 13:32

Rutger6
  • Rutger6
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0
Har en Denon 2309 och en Amplifix som driver mina frontar (Dynaudio 72) centern är Dynaudio 122C som drivs av 2309:an.. Har en XTZ 10.16 och surrarna är XTZ 89.

Gjorde igår mätningar på 6 st platser efter konstens alla regler...Audyssey fick fram frontarna + center som "large" och bröt surrarna vid 120 hz, detta ändrade jag manuellt till 80 hz efteråt..

Mina funderingar är att sätta frontar och center som "small" och sedan skicka basinformationen till subben, men vet inte riktigt var jag skall dela någonstans, hur går era tankegångar kring detta? Vad jag förstod genom att läsa Audyssey-tråden på AVS så rekommenderas det att ställa även stora högtalare som "small". Ska jag bryta även dessa högtalare vid 80 hz eller räcker det att bryta vid tex 50 hz?

En variant är ju att använda LFE+main, men det känns lite som kaka på kaka, och gör man så så avlastar man ju inte (främst) 2309 med sin matning till centern.

Rörigt inägg, men har ni några förslag, hur har ni gjort som har "stora" frontar och center?

Mvh Rutger6

Postad 24 november 2008 - 14:12

Rutger6
  • Rutger6
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0

MVH
/Chuck

Tack för länken!

Blir nog till att ställa tillbaka surrarna till 120 hz när jag kommer hem, det enda som tar emot är att jag har för mig att frekvenser över 80 hz är lokaliserbara för örat, men det goda kanske överväger det onda i detta fallet, iom att Audyssey inte påverkar surrarna från 120 hz ner till 80 hz..

Blir kanske lagom att ställa front + center runt 60-80 hz då kanske..

Skall prova mig fram, men det hade varit nice och höra om andras erfarenheter!

Mvh Rutger6

Postad 24 november 2008 - 16:08

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2 498 inlägg
  • 0

Rörigt inägg, men har ni några förslag, hur har ni gjort som har "stora" frontar och center?

Mvh Rutger6

Jag hade delat av vid lägst 60 hz även om Denon ställer frontarna som LARGE.

Jag kommer inte exakt ihåg var Denon drar gränsen mellan SMALL och LARGE, har för mig att de på de senaste modellerna har 40 Hz som gräns. Det betydar således att dina L C R vid lyssningsplatsen har en respons som går ner till under 40 Hz, och det är riktigt bra.

Men att dela vid 40 Hz medför flera potentiella fallgropar, och du har dessutom flera gånger bättre korrektion på subwoofern jämfört med satelliterna. Mitt tips är att du testar 60-80 Hz som delning och helt enkelt väljer det som Du tycker låter bäst, jag tror dock inte att skillnaderna kommer vara stora.

MVH
/Chuck

Postad 24 november 2008 - 19:26

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0

Alla lite dyrare HiFi och hembioprodukter borde ha ibyggd Wi-Fi eller åtminstone nätverksport.
Exedmpel: Eftersom alla som har PS3 kopplar upp sig mot nätet varje gång de startar apparaten så har det kommit ständigt nya buggfixar som snabbt och smidigt kan installeras. Därför har det också varit meningsfullt för Sony att ständigt införa förbättringar. Så borde alla apparater funka. Att behöva lämna in en pryl på en auktoriserad verkstad för mjukvaruuppdatering/buggfix är ju helt horribelt när man tänker på det. Särskilt en reciever som är kopplad till ALLT.

Sorry för OT.

Postad 24 november 2008 - 19:34

sossen
  • sossen
  • Forumräv

• 718 inlägg
  • 0

Alla lite dyrare HiFi och hembioprodukter borde ha ibyggd Wi-Fi eller åtminstone nätverksport.
Exedmpel: Eftersom alla som har PS3 kopplar upp sig mot nätet varje gång de startar apparaten så har det kommit ständigt nya buggfixar som snabbt och smidigt kan installeras. Därför har det också varit meningsfullt för Sony att ständigt införa förbättringar. Så borde alla apparater funka. Att behöva lämna in en pryl på en auktoriserad verkstad för mjukvaruuppdatering/buggfix är ju helt horribelt när man tänker på det. Särskilt en reciever som är kopplad till ALLT.

Sorry för OT.

Ja, det vore smidigt. Men måste man alltid lämna in en Denonreciever för uppdatering?
Den har ju dataport och Denon erbjuder ju nedladdning av firmware.

Postad 24 november 2008 - 19:44

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0

Ja, det vore smidigt. Men måste man alltid lämna in en Denonreciever för uppdatering?
Den har ju dataport och Denon erbjuder ju nedladdning av firmware.

Min Denon har till dags dato sammanlagt genomgått ca. 350min FW uppdateringar + en uppgradering, Allt detta med en enkel knapptryckning(ok flera ;) ).

Mvh.
Mats

Postad 24 november 2008 - 20:11

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5 433 inlägg
  • 0

Sorry för OT.

nästa försteg kommer att bli med Trinnov optimiser som skall engligt dom som har haft tillfälle atty leka med den så skall den vara bättre än audyssey pro då man har full tillgång till Trinnov så man kan göra egna korigeringar i eq kurvan och i lfe kanalen.

Postad 24 november 2008 - 20:15

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4 120 inlägg
  • 0

Ja, absolut.

Det är viktigt att man ser mätpunkterna som just mätpunkter och inte lyssningsplatser. I den här tråden utskällda HiFi-Klubben hade länge och väl information som var helt galen angående detta, och det har till viss del rättats till på hemsidan efter påpekande. Använd alla 8 mätpunkter, även om du bara har en lyssningsposition.

MVH
/Chuck

Inlägget printat. Snart skall det provas att mäta igen... (inte för att det är precis dåligt nu) men man vill ju naturligtvis att ge den så mycket input som möjligt om det är det den vill ha...)

Visserligen ett litet sidospår - Men det har ändå en anknytning till mätsystemet hehe...Jag funderar på ett stativ till mikrofonen. Är det vanliga kamerastativ man använder till detta? Någon av er andra som använder stativ? Vart köpte ni det?

I mitt system delades förövrigt bakkanalerna vid 60 hz - Men det är bi-polära högtalare jag har bak (Canton R-52 - tror jag det är...) Vet inte om det påverkar hur micken uppfattar delningen...

//Loofy

Postad 24 november 2008 - 21:00

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0

Visserligen ett litet sidospår - Men det har ändå en anknytning till mätsystemet hehe...Jag funderar på ett stativ till mikrofonen. Är det vanliga kamerastativ man använder till detta? Någon av er andra som använder stativ? Vart köpte ni det?

//Loofy

Japp. "tripod" tror jag det även kallas.

Mvh.
Mats

Postad 24 november 2008 - 21:22

Unregisteredb8bcc3ae
  • Unregisteredb8bcc3ae
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0
Jag använder ett billigt Hama kamerastativ som jag köpt på webhallen. Mikrofonen från Denon går att skruva fast på toppen av stativet.

Postad 24 november 2008 - 21:29

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4 120 inlägg
  • 0
oki... tackar - då skall jag köpa ett sånt...

Skall ändå köpa lite julklappar från webhallen... så det passar ju bra ;)

//Loofy

Postad 24 november 2008 - 22:27

micke123
  • micke123
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Hej!
Skriver åxå ett par rader ang Audyssey.

Har själv ägt en Avc A1 Xv där Audyssey inte fungerade som den skulle.
Kalibrerade säkert ett par hundra gånger sammanlag under 3 år (skämtar inte!)
med liknande problem med att basen sänktes ca 10db,
och det var minst sagt frustrerande.
Fick reda på i sommras när jag köpte den nya Avc A1-Hd
att felet förr var felaktiga mikrofoner!
något som denon till slut visste om,men medvetet valt att inte
gå ut med offentligt.

Men det var då de.
Nu är det annat ljud i skällan,och låt mig säga så här,att jag kommer aldrig köpa
en förstärkare utan Audyssey.

Har nu en bas frekvensgång som ligger +- 3 db från 10Hz- 80Hz
och en lätt avrullning i diskanten som gör att man kan lyssna på "referens nivå"
utan att bli lyssningstrött ;)

Mina 2 cent i alla fall...

mvh micke

Postad 24 november 2008 - 23:08

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11 286 inlägg
  • 0

Jag använder ett billigt Hama kamerastativ som jag köpt på webhallen. Mikrofonen från Denon går att skruva fast på toppen av stativet.

krångligt att ställa stativet i soffan,hitta en kartong som du kan ställa den på Funkar lika bra. ;)

Postad 24 november 2008 - 23:13

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4 120 inlägg
  • 0
Jonas: Du bör ju ha mikrofonen i öronhöjd. Pratar du om en flyttkartong i soffan då?

//Loofy

Postad 24 november 2008 - 23:26

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

krångligt att ställa stativet i soffan,hitta en kartong som du kan ställa den på Funkar lika bra. ;)

Ta en stol och ställ upp och ner eller vad som helst och sätt fast micken med en bit tejp, inte så noga.
Själv använder jag dock ett kamerastativ eftersom jag är fotonörd och har en hög stativ liggandes.

Men hitta någon som är lagom högt bara så löser det sig.

Postad 25 november 2008 - 01:26

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0
Jag tejpade fast micken på ett vattenpass som jag ställde i öronhöjd i soffan. F>ungerade bra känns det som. Audyssey delade mina Surr. vid 80hz och frontarna vid 40hz. Tror den delade centern på 40hz också om jag inte minns fel, borde varit högre tycker man :( .

/genis

Redigerat av genstruktur, 25 november 2008 - 01:26.

Postad 25 november 2008 - 08:19

Rutger6
  • Rutger6
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0
Igår så var det äntligen hemmabiopremiär!

Det blev Die Hard 4.0 på Blu-ray och vi lyssnade till DTS-HD-spåret..

Jag har ställt front+center på 60hz och surrarna på 120hz och ljudet kändes välbalanserat i diskant och mellanregister..däremot så undrar jag vad Dynamic EQ gjorde med basen, för herrej-vlar vad mycket bas det var! Gillade vad Dynamic EQ gjorde med resten av ljudbilden, men tjejen (som hade somnat, jag är inte förvånad :( ) sparkade till på mig och ville att jag skulle sänka basen, och även jag tyckte som sagt att basen var i det mesta laget..

Vad har ni för åsikter om Dynamic EQ, har ni också en dominerande bas?

Mvh Rutger6

Postad 25 november 2008 - 17:58

sossen
  • sossen
  • Forumräv

• 718 inlägg
  • 0
Sådär, då var det kalibrerat. Audyssey tycks vara noggrant, avstånden till högtalarna stämde perfekt.

Utrustning
Denon 2309

Triangle Heliade Es
Triangle Noxa Minor
Mirage Nanosat (2st)
AP Level 110

Samtliga högtalare ställdes på small förutom frontarna som blev large. Läste att dessa skall ställas till small enligt Audysseys rekommendationer.

FL -6db
FR -6.5 db
C -4.5 db
SW +1.5 db
SL -3.0 db
SR -1.5 db

Crossover
Center: 40 hz
Surround 100 hz

Aydyssey Flat

Har endast provat 2 filmer så utvärdering pågår. Första intrycken är dock att det blev förbättring. Mer detaljerat, ljudbilden är dessutom mer omslutande.

X-12: Det saknas inte bas hos mig. Synd att du inte får till det.

Chuck: Tack för länkarna till Audyssey setup guide.

Postad 25 november 2008 - 19:02

Unregisteredb8bcc3ae
  • Unregisteredb8bcc3ae
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0

krångligt att ställa stativet i soffan,hitta en kartong som du kan ställa den på Funkar lika bra. :(

Mitt stativ är ett ministativ och det fungerar bra att ställa i soffan. Det finns ett vattenpass på fästet så man kan kolla att det blir rakt :(

Postad 25 november 2008 - 19:03

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0

krångligt att ställa stativet i soffan,hitta en kartong som du kan ställa den på Funkar lika bra. :(

Jonas: Du bör ju ha mikrofonen i öronhöjd. Pratar du om en flyttkartong i soffan då?

//Loofy

Jag tejpade fast micken på ett vattenpass som jag ställde i öronhöjd i soffan. F>ungerade bra känns det som. Audyssey delade mina Surr. vid 80hz och frontarna vid 40hz. Tror den delade centern på 40hz också om jag inte minns fel, borde varit högre tycker man :( .

/genis

https://www.minhembi...c_id=222505.jpg
Själv har jag skaffat ett mikrofonstativ(tror det är det iallafall), Med detta lyckas man "hänga över" bord, Soffor etc., Praktiskt som bara den.

Ta detta foto som ett stort "no no" när det gäller Audyssey mätning, Bordet ska BORT! :D

Mvh.
Mats

Postad 25 november 2008 - 19:14

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5 433 inlägg
  • 0

Sådär, då var det kalibrerat. Audyssey tycks vara noggrant, avstånden till högtalarna stämde perfekt.

Utrustning
Denon 2309

Triangle Heliade Es
Triangle Noxa Minor
Mirage Nanosat (2st)
AP Level 110

Samtliga högtalare ställdes på small förutom frontarna som blev large. Läste att dessa skall ställas till small enligt Audysseys rekommendationer.

FL -6db
FR -6.5 db
C -4.5 db
SW +1.5 db
SL -3.0 db
SR -1.5 db

Crossover
Center: 40 hz
Surround 100 hz

Aydyssey Flat

Har endast provat 2 filmer så utvärdering pågår. Första intrycken är dock att det blev förbättring. Mer detaljerat, ljudbilden är dessutom mer omslutande.

X-12: Det saknas inte bas hos mig. Synd att du inte får till det.

Chuck: Tack för länkarna till Audyssey setup guide.

så är det men jag kommer att skita i denon utan kommer att satsa på en sherwood r 977 som kommer i januari och den har trinnov chipet i stället som skall vara bättre än audyssey pro
men jag skall ge skrotet en chans till och se om en flashning av fw hjälpe och gör den inte det så åker skiten ut genom dörren .

Postad 25 november 2008 - 19:19

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4 120 inlägg
  • 0
Noobman - Precis så vill jag mäta... Vart har du köpt det?

Tänkte på en sak - Borde man inte mäta rummet "rätt möblerat" annars lägger man väl till massa objekt som inte finns vid mätningstillfället? Men det kanske är marginella skillnader detta handlar om?

//Loofy

Postad 25 november 2008 - 19:57

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2 498 inlägg
  • 0

krångligt att ställa stativet i soffan,hitta en kartong som du kan ställa den på Funkar lika bra. :huh:

Njae, det är en dålig ide.

Man ska inte ha micken på en plan yta som en kartong, utan på ett stativ där inga reflexer kan uppstå.

MVH
/Chuck

Postad 25 november 2008 - 20:10

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0

Noobman - Precis så vill jag mäta... Vart har du köpt det?

Hade det liggande från min storhetstid som leadsinger i bandet.............ELLER HUR? :huh:
Allvarligt talat så lyckades jag "tigga till" mig det från ett jobb för ett tag sedan(En gammal hörsal skulle renoveras).

Tänkte på en sak - Borde man inte mäta rummet "rätt möblerat" annars lägger man väl till massa objekt som inte finns vid mätningstillfället? Men det kanske är marginella skillnader detta handlar om?
//Loofy

Kul att även du reflekterat över detta, Jag hade precis samma tankegångar men fick förklarat för mig att i mitt fall så rör det sig ej om något större "hinder" så därför var det bättre med en "helt fri väg" vid mätningen. Vet ej hur riktigt detta påstående är i ärlighetensnamn.

Men den stora anledningen till att flytta bordet för mig är att jag ej får plats med stativet(benen tar i soffan) emellan bord och soffa för en mätning av pos1,2 och 3, Kan ej heller placera stativet på bordet då armen ej räcker till längdmässigt för en kraftig vinkling neråt, Går ej att sänka stativet mer tyvärr.

Mvh.
Mats

Postad 25 november 2008 - 20:20

sossen
  • sossen
  • Forumräv

• 718 inlägg
  • 0
Men om man möblerar om förändras ju ljudförhållandena för mätningen. Är det verkligen optimalt för slutresultatet?

Förstår ditt dilemma där Noobman. Fick själv kompromissa några centimeter pga stativet var för klumpigt.

Postad 25 november 2008 - 20:29

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0

Men om man möblerar om förändras ju ljudförhållandena för mätningen. Är det verkligen optimalt för slutresultatet?

Förstår ditt dilemma där Noobman. Fick själv kompromissa några centimeter pga stativet var för klumpigt.

Visst jag befinner mig verkligen på tunn is här...bara att erkänna, Men efter jag fick förklaringen som jag fick(kommer ej ihåg vart) tyckte jag det var bättre att helt ta bort bordet ur ekvationen, Tyckte det var bättre än att flytta bordet mellan mätningarna.

Mvh.
Mats

Postad 25 november 2008 - 20:37

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0

Hade det liggande från min storhetstid som leadsinger i bandet.............ELLER HUR? :D
Allvarligt talat så lyckades jag "tigga till" mig det från ett jobb för ett tag sedan(En gammal hörsal skulle renoveras).

Kul att även du reflekterat över detta, Jag hade precis samma tankegångar men fick förklarat för mig att i mitt fall så rör det sig ej om något större "hinder" så därför var det bättre med en "helt fri väg" vid mätningen. Vet ej hur riktigt detta påstående är i ärlighetensnamn.

Men den stora anledningen till att flytta bordet för mig är att jag ej får plats med stativet(benen tar i soffan) emellan bord och soffa för en mätning av pos1,2 och 3, Kan ej heller placera stativet på bordet då armen ej räcker till längdmässigt för en kraftig vinkling neråt, Går ej att sänka stativet mer tyvärr.

Mvh.
Mats

Tycker som ni också att rummet borde vara möblerat som det är annars vid mätningen också. Jag körde med mitt soffbord på plats vid första mätningen men fick då ett väldigt dovt och konstigt ljud ur centern. Tog bort soffbordet vid nästa mätning(på inrådan av någon som jag ej kommer ihåg) och då lät det mycket bättre.
Nu vet jag inte om tanken var att man skulle ta bort bordet vid första mätpunkten bara men jag hade det bortaget vid alla 8 mätningarna.

Har tänkt på en grej. Jag har satt in 2 nya växter i mitt vardagsrum sen mätningen. Borde man vara så petig och göra om mätningen? :huh: . Hur känsligt är det egentligen audyssey?

Jag kör Audyssey:audyssey vid filmtittande

Ni som inte får någon bas, får ni inte ens bas om ni kör LFE+MAIN?
Själv har jag min sub på "kl 12" och i recievern står sub på +3db och jag tycker det är bra med bas, allt är relativt iofs.

/Genis

Redigerat av genstruktur, 25 november 2008 - 20:47.

Postad 25 november 2008 - 20:48

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Det tar en sat*ns tid att köra Audysseu med 7.1 uppsättning. Jag håller på att köra om nu. Får se hur det blir...

Postad 25 november 2008 - 21:02

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0

Det tar en sat*ns tid att köra Audysseu med 7.1 uppsättning. Jag håller på att köra om nu. Får se hur det blir...

Jag får räkna med runt 40min för att köra ett 5.1 svep samt tillhörande "save", lägg därtill runt 10min för att spara en kopia av konfigurationen till PC. Detta är en av sakerna som blivit sämre med dom nya Denon modellerna(A1XVA grejade biffen på runt 20min).

Mvh.
Mats

Postad 26 november 2008 - 07:47

Rutger6
  • Rutger6
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0
@ sossen

Hur blir din bas med Dynamic EQ?

Postad 26 november 2008 - 08:07

Unregisteredd1e47e2b
  • Unregisteredd1e47e2b
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
Jag köpte en Denon 2809 igår och körde genom Audyssey XT för första gången. Allt fungerade smärtfritt förutom att subben blev ställd på -12dB men det blev pannkaka av ljudet då subben tog över hela rummet och bestämde sig för att slänga ut mig. Jag vred ner volymen via reglaget på subben och då föll allting på plats.

Jag hade en 2807 med "vanilla" Audyssey förrut och skillnaden blev störst vid filmtittande där både sido-surrounds och bakre surroundhögtalare lät både bättre och gav en större omslutande ljudbild, vilket inte blev fallet tidigare. Trots att jag kalibrerade dessa högtalare till att nå samma ljudstyrka som de övriga tyckte jag inte det räckte med den äldre 2807.

Dynamic EQ måste jag nog vänja mig vid lite innan jag kan ge något utlåtande om. Nu i morse tyckte jag det lät ganska... basigt, vid lägre volymer, snudd på för basigt. Jag vet att detta nog är meningen eftersom den ska kompensera bla bla men jag måste experimentera och lyssna mer.

Postad 26 november 2008 - 14:08

Nattsvart
  • Nattsvart
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0
Fick också -12 db på min sub, och dessutom påstår programmet att min sub står nästan 1.5 meter längre bort. Den står på mer eller mindre samma avstånd som mina fronthögtalare. Jag plockade upp subben en del, och kanske kommer att öka lite till så småningom, får prova mig fram försiktigt.

Angående en tidigare fråga om double bass som jag har för mig fanns här. jag inbillar mig att double bass betyder att du har bas även i fronthögtalarna (kanske även centern). Om du ställer in med double bass misstänker jag att du får en sänkt sub, eftersom programmet räknar med att en del av basen förstärks från de vanliga högtalarna. Kan ha fel i detta, men det ser lite ut som det på OSD grafiken vid inställningen.

En liten fråga om DTS förresten.... Jag har svårt att bestämma om ajg tycker det är bättre än DD5.1 eller inte. Ljudeffekter och allt det där häftiga låter ju bättre. men vid tal verker det på något sätt bovare och lägre och lite svårare att höra. jag har till och med switchat mellan DTS och vanlig 5.1 några gånger när jag tittat på Kill Bill och Saving Private Ryan. Är det bara jag som tycker att det är så?

Ooops, det ädr blev lite lätt off topic kanske....

Postad 26 november 2008 - 15:43

Unregisteredd1e47e2b
  • Unregisteredd1e47e2b
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
När det gäller avståndet till subben är det inte ovanligt att Audyssey anger ett längre avstånd eftersom den kompenserar för vissa saker från subben (filter, delays eller vad det nu var). Detta kan vara korrekt och betyder inte nödvändigtvis att Audyssey mätt fel.

Denon har på sina recievers möjligheten att välja antingen LFE och LFE+main (vilket jag tror är en motsvarighet till Double Bass). Skillnaden här är att vid LFE skickas endast information under delningsfrekvensen från de kanaler som står som "SMALL". Vid LFE+main skickas informationen från samtliga högtalare oavsett inställning (om jag minns rätt). Jag tror inte att Audyssey kompenserar för detta i någon mån eftersom denna inställning görs efter auto-setupen.

Dessutom något jag inte visste tidigare, Denon har tvingat Audyssey att rapportera ALLA högtalare som har en nedre +/- 3dB gräns på 80hz eller lägre som "LARGE". Något att tänka på kanske efter setupen. Tror t o m Audyssey själva tycker att de flesta högtalare oavsett storlek ska sättas som "small".

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.