Enligt LG skall det inte rycka eller lagga, och dom får gärna komma och bevisa motsatsen. Tycker ni annars att jag kan begära tillbaka pengarna?
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 15 januari 2009 - 13:18
Enligt LG skall det inte rycka eller lagga, och dom får gärna komma och bevisa motsatsen. Tycker ni annars att jag kan begära tillbaka pengarna?
Postad 15 januari 2009 - 20:25
Vad är det som laggar?? Kör du för spelare BluRay, DVD, Mediaspelare, dator osv... Du måste specificera dig mer annars kan ingen förstå eller hjälpa dig!! Det finns mycket "ful-rippar" där ute som är sådär bra... Vad har du för läge på TV:n, där finns ju vissa grejer som kan dra ner lite, dom ska helst slås av!
Så lite mer info tack!
Postad 15 januari 2009 - 21:43
storken25:
Vad är det som laggar?? Kör du för spelare BluRay, DVD, Mediaspelare, dator osv... Du måste specificera dig mer annars kan ingen förstå eller hjälpa dig!! Det finns mycket "ful-rippar" där ute som är sådär bra... Vad har du för läge på TV:n, där finns ju vissa grejer som kan dra ner lite, dom ska helst slås av!
Så lite mer info tack!
har du hittat några bra inställningar så dela gärna me dig plz
Postad 15 januari 2009 - 22:20
storken25:
Så lite mer info tack!
Sorry....
Jag kör Blueray från PS3 med en bra HDMI. Jag har provat Film, Sport, Spell läget och det blir ingen skillnad.
Postad 15 januari 2009 - 22:24
har du hittat några bra inställningar så dela gärna me dig plz
Den har ju en funktion med autmatisk inställning, kommer inte på vad den heter. Jag har provat med kalibreringsskiva och jag behövde ite ändra någonting, så den måste fungera riktigt bra.
Postad 18 januari 2009 - 09:08
Jag kör själv med en NMT-spelare (Popcorn Hour o Elektron) och jag upplever inga släpningar på TV:n... 1080p
Så jag undrar om inte detta har med något annat att göra... Testa andra bildinställningar från PS3 o kolla vad som händer!
Jag kör själv med Game-mode för att undvika allt tjafs och jag tycker det funkar utmärkt!
Postad 19 januari 2009 - 11:30
Storken25:
Jag kör själv med en NMT-spelare (Popcorn Hour o Elektron) och jag upplever inga släpningar på TV:n... 1080p
Så jag undrar om inte detta har med något annat att göra... Testa andra bildinställningar från PS3 o kolla vad som händer!
Jag kör själv med Game-mode för att undvika allt tjafs och jag tycker det funkar utmärkt!
Har provat diverse inställningar, men får inte bort det. Skall prova med en Samsung BD soelare och se om det blir bätrre.
Postad 20 januari 2009 - 16:03

Postad 20 januari 2009 - 16:29
Om det är Judder så har det inte med TV:n att göra, utan det är handlar om att signalen från din Utenhet (PS3) inte går ihop fullständigt med TV:n. Det kan bero på Spelaren, Materialet eller TV:n. Du måste testa och stämma av detta. Är osäker på om man "måste få Judder" i vissa lägen. Sök mer o kolla på forumet, här finns många som är Judder-experter!
Postad 21 januari 2009 - 07:24
storken25:
Om det är Judder så har det inte med TV:n att göra, utan det är handlar om att signalen från din Utenhet (PS3) inte går ihop fullständigt med TV:n. Det kan bero på Spelaren, Materialet eller TV:n. Du måste testa och stämma av detta. Är osäker på om man "måste få Judder" i vissa lägen. Sök mer o kolla på forumet, här finns många som är Judder-experter!
??. Nu förstår jag inte.
Redigerat av storken25, 21 januari 2009 - 07:24.
Postad 21 januari 2009 - 22:08
Postad 22 januari 2009 - 13:18
Postad 23 januari 2009 - 16:53
Jag är intresserad av en LG7000 pga 100hz iallafall, men då jag kör en htpc med WinXp och floppy-dtv i boxers nät har jag ingen aning om jag har nytta av 100hz....
Många här har klagat på LG5000 så man blir ju tveksam.
Postad 23 januari 2009 - 17:53
På min LG pg6000 kan jag se det i snitt 3 ggr per film medans tex samsung 556/558 hackar varje sekund så judder kan vara knappt sebart på vissa tv medans det är katastof på andra.
Men testa köra utan 24p funktionen från ps3 och se ifall det blir bättre.
LG 7000 har grymt mycket bättre kontrast och svärta därför ska du köpa den om du har budget till detVad är de stora skillnaderna på LG5000 mot LG7000 ?
Jag är intresserad av en LG7000 pga 100hz iallafall, men då jag kör en htpc med WinXp och floppy-dtv i boxers nät har jag ingen aning om jag har nytta av 100hz....
Många här har klagat på LG5000 så man blir ju tveksam.

Postad 24 januari 2009 - 12:13
Då tv-n inte klarar bluray formatet helt ut så kan du testa att sätta ps3 an på 1080 p men stäng av funktionen 1080p/24 hz på ps3 an Detta judder förekommer på nästan alla LG och samsung osv just vid bluray uppspelning och visar sig med lite små hack främst vid långsamma panoreringar.
På min LG pg6000 kan jag se det i snitt 3 ggr per film medans tex samsung 556/558 hackar varje sekund så judder kan vara knappt sebart på vissa tv medans det är katastof på andra.
LG 7000 har grymt mycket bättre kontrast och svärta därför ska du köpa den om du har budget till det
Ja det blir en 37" LG7000 om det ska bli nåt alls

Men jag undrar om jag drar nytta av 100hz när jag ser via en dator med XP MCE och Boxers utbud i en floppy-dtv?
Funkar 100hz i datorläge liksom?
Postad 26 januari 2009 - 10:58
Storken25:
Förklarade artikel runt 1080p/24 som även beskriver problemet med Judder
Då tv-n inte klarar bluray formatet helt ut så kan du testa att sätta ps3 an på 1080 p men stäng av funktionen 1080p/24 hz på ps3 an Detta judder förekommer på nästan alla LG och samsung osv just vid bluray uppspelning och visar sig med lite små hack främst vid långsamma panoreringar.
LG 7000 har grymt mycket bättre kontrast och svärta därför ska du köpa den om du har budget till det
Ok, tackar för tipsen.
Postad 26 januari 2009 - 17:13
Postad 27 januari 2009 - 10:50
42lg5000
*LG har inte lika mycket lull lull och bildfärbättringar som ex sony och samsung. Och inte heller samma extrema kontrast. Dem tror på naturliga färger och ger mycket bättre detalj i svärtan.
*Varken Sony eller Samsung kör pixelmappat. Det är LGn ensama om.
Jag log bara åt hans tapperhet. Egentligen är jag inte så insatt i hifi världen (än) men att ^ inte var sant visste jag

Kostade ~11000, fick den för ~10000 utan att ens försökt pruta. (går ju att få för ~9000 på onoff ser jag nu så det var väl inte ett kap direkt..)
Har ingen erfarenhet av högupplösta plattskärmar men måste säga att jag är förhållandevis nöjd med bilden, inte gjort några inställningar, bara lekt runt. Analoga sändningar är ju inte fina direkt, men trodde det skulle bli värre. (sitter från 2m hålll ungefär). Fick in 2 digitala kanaler, har antennkabeln i vanliga uttaget (comhem hus) borde jag inte få in flera gratis kanaler? Eller ska man köra på extern antenn?
HDMI kabel från dustin är påväg hem, misstänker att jag kommer gå in i tredje andningen av att äntligen få uppleva fullhd

Är ganska säker på att jag ej tänker behålla denna. Men vi får se. Ill be in touch
Postad 27 januari 2009 - 11:49
Hej! Jag har blivit mycket mer intresserad av att köpa denna tv, men vill veta hur den funkar med ps3, pc och blu-ray. Kan någon vara snäll att lägga ut bilder på ps3, pc, blu-ray.
Jag har bild i galleriet men det säger ju inte så mycket. Jag har aldrig testat med dator men tydligen pixelmappar den via VGA men det ska tydligen gå att få det över HDMI också om man vill. Fungerar iallafall klockrent med ps3:an, mycket nöjd. Som sagt kan det bli judder vid 24p, inte så ofta som jag har sett på en del andra tv men det finns där, syns mer på vissa filmer mindre på andra. Jag har inte lagt nån energi på att trixa med inställningarna men jag tänkte testa nu nån dag.
Postad 28 januari 2009 - 09:39
Har läst lite negativt om 24p, dålig uppskaling och eftersläpningar. Mina egna intryck är väl att fjärren är väldigt oresponsiv och menyerna är fina, häftiga men otroligt sega. Inställningsmöjligheterna verkar riktigt bra och sd bilden är visserligen dålig, men känns helt klart som godkänd, hade förväntat mig sämre faktiskt.
Allt som allt, denna tv kommer åka tillbaka till elgiganten. Jag vill nog ha en sony eller en samsung. Men bildstorleken? Hehe.... 46 vore ju inte fel, att gå ner till 40 nu från 42 känns ju lite tråkigt.

Postad 29 januari 2009 - 14:30
Men testa köra utan 24p funktionen från ps3 och se ifall det blir bättre
Jag testade att stänga av 24hz funktionen och det vart faktiskt bra mkt bättre!
Postad 30 januari 2009 - 16:01
Funderar på att köpa 37"... Har även kikat lite på LG7000 serien. Det är samma pris på båda. Men, har LG7000 oxå dubbla grafik kort eftersom jag bara tänkte ha den kopplad till datorn?
Postad 06 februari 2009 - 07:48
Postad 11 februari 2009 - 23:45
Har jag missat något eller är det fel på TVn?
Postad 11 februari 2009 - 23:51
Försök göra en återställning av tv-n då den förmodlingen har hamnat i butiksläge och inte hemma läge.Packade upp min 42" tv idag men när jag går in och ändrar bildinställningar till alternativer "Film" eller någon annan inställning överhuvudtaget så hoppar den automatisk tillbaka till alternativet "Livfull".
Har jag missat något eller är det fel på TVn?
Postad 11 februari 2009 - 23:54
Försök göra en återställning av tv-n då den förmodlingen har hamnat i butiksläge och inte hemma läge.
Hur gör man det då =)
(hittade)
Har gjort det nu iaf och får se om det funkar.
Tack för hjälpen!
Redigerat av bjornsson81, 11 februari 2009 - 23:58.
Postad 26 februari 2009 - 19:13
/Magnus
Postad 27 februari 2009 - 14:17
Nu har jag köpt en LG 47lg5000. Jag är ingen nybörjare inom detta område.
Har haft TV:n i 12timmar nu och har hunnit titta på 1080p filmer. Källan är en dator med HDMI.
Helt ok TV för dessa pengar.
Det jag märkt av är:
- Pixelmappning utan problem men Hertz komplicerat
- Hack i bilden
Jag börjar med det viktigaste för mig eftersom att jag kommer använda denna TV som skärm till datorn.
TV:n kör Firmware :
V 3.4.1.1
TV:n får bild på 1920x1080 i 23hz och 24hz utan problem med vanliga Windows inställningar men på 50z och 60hz inget. Jag har testat med PowerStrip och får ingen bild på 50hz samt 60hz. Jag ringde lg support och frågade om detta, svaret jag fick var att tvinga ut 1920x1080 i 72hz vilket heller inte ger någon bild för mig. Jag har testat från olika grafikkort med HDMI så inte drivrutin eller grafikkort stöd i detta fall.
Ni som kört 1920x1080 i 50hz eller 60hz vilken Firmware har ni i era apparater?
Detta hittar ni under Meny --- Inställning --- Diagnistik där står Programvara det är detta som är Firmware.
Det som man uppfattar som Hack i bilden är förmodligen LG:s egna finputs på bilden som inte hänger med i alla lägen ska kolla närmare på detta förmodligen räcker det med att stänga av några funktioner så försvinner detta. Om det inte går bort med dessa inställningar så borde det finnas ngt under Servicemenyn som plockar bort det.
Jag säger till när jag vet mer om hur man stänger av dessa. (Detta gäller inte er som kör 1080p 24fps)
Redigerat av Unregisteredc607d519, 27 februari 2009 - 14:29.
Postad 28 februari 2009 - 18:54
Jag bor i ett Comhem hus med analog TV, och det är irriterande att den ibland vill visa de digitala kanaler när jag byter kanal.
Någon mer som har samma problem?
Postad 30 mars 2009 - 14:47
/Magnus
Postad 10 april 2009 - 08:47
Postad 10 april 2009 - 18:57
Jag såg att den lokala OnOff butiken säljer 47" för 12.995:- vilket verkar vara ett rejält överpris, men 42" gick att få för 8.000:- som verkar vara ett hyfsat pris om än inte super billigt.
Hur gick det med pixelmappningen över HDMI från dator? En del verkar säga att det går, medan andra inte lyckdes få till det!!?
mvh Manor
Postad 11 april 2009 - 19:42
mvh Manor
Redigerat av jonsod76, 07 juni 2009 - 10:12.
Citat av hela föregående inlägg - Dubbelpost
Postad 29 april 2009 - 19:31
Postad 12 maj 2009 - 17:10

Postad 19 maj 2009 - 19:53
Har precis köpt en 47LG5000 och undrar nu hur man kan förbättra bilden. Har idag Canal Digital som leverantör via satellit, dock ej HD box ännu. Är aningen besviken på bildkvaliteten via standardinställningarna. Delvis kan jag tänka mig att det beror på att jag sitter för nära (3m) men jag tycker ändå att det borde gå att få aningen bättre bild. Vore tacksam om någon kunde komma med bra tips på inställningar eller dylikt.
Postad 19 maj 2009 - 20:18
Det finns ett förinställt spel läge i bild menyn aktivera det då har du bättre respons vid spel.Hej! Jag har en fråga
. Jag undrar vad ni har för SETINGS när ni spelar. Asså vad har ni för inställningar på tv:n när ni spelar?
Redigerat av Unregistered1df9a6f7, 07 juni 2009 - 10:13.
Citat av hela föregående inlägg - Dubbelpost
Postad 20 maj 2009 - 08:39
Har beställt en HD-box just för HD-sändningarna men den kanske är så att den även kan bidra till bättre bild till de vanliga sändnigarna Jag återkommer när jag fått boxen.
Postad 23 maj 2009 - 22:09
Nu har jag fått HD-boxen och det är som att fått en helt annan TV:-) HD sändningarna är naturligtvis helt suveräna men även SD sändningarna är betydligt bättre. Var klart missnöjd till en början men nu känns det hur bra som helst. Mycket tv för pengarna helt klart men det kräver även en investering i en HD-box (HDMI) för de vanliga sändningarna.

Postad 06 juni 2009 - 17:28
Det bidde ett stycke 42". Fungerar kalas, även om ingen direkt justering har ännu gjorts. Dator, Wii, Old Xbox, Xbox 360 (komponent HD) samt Nintendo 64 är inkopplad. Riktigt hygglig bild även via analog kabel-TV. Det känns som ett helt ok köp...2" större bild än Sony och Samsung samt minst 2.000:- billigare.
mvh Manor
Jag är fortfarande grymt nöjd med denna 42". Filmer och vanliga TV-program körs fortfarande helst på plasms-TV:n, men det andra blir på LCD:n (spel via konsol och PC främst).
mvh Manor
Postad 24 augusti 2009 - 18:31
Det har hänt en gång innan för flera månader sedan men jag har inte tänkt mer på det, kan inte säkert säga att det var exakt samma sak som nu heller, minns bara att jag fick starta om TVn.
Idag var en CanalDigital-parabol-skruvare här och gjorde sitt jobb och sedan dess, när vi tittat på sattelitsändningar på deras dyraste HD-box har det idag hänt kanske 6-8 gånger. Jag har precis nu testat att bryta strömmen en stund, bytt hdmi-port och stängt av Intelligent Sensor och nu har det inte hänt på 1 timme ta-i-trä

Någon som har liknande erfarenheter?
Redigerat av Anders-77, 24 augusti 2009 - 18:33.
Postad 28 januari 2010 - 23:37
Har en LG 32LG5030.
Den ska väl bara stödja Hd-ready? Får Iaf ut full hd (1080p) från mitt ps3 (Står så iaf.) men när jag kör hdmi från datorn så måste jag förstora bilden så den täcker hela bilden via Catalyst och bilden blir suddig. Det blir den inte med Ps3. Där är bilden hur skarp som helst?
Någon som varit med om liknande problem? Hdmi sladd från båda såklart.
Postad 26 februari 2010 - 23:51

Väljer jag DTV i menyn så står det bara "no signal"...
Eller är det så att de inte funkar utan CI-modul, även om kanalerna är gratis?
Postad 08 februari 2011 - 14:12
Bumpar frågan - funkar de fria ComHem kanalerna inte på denna?Sorry för totalt n00b-fråga nu men jag finner ingen riktigt lösning på hur i tusan jag ska lyckas få in de där gratis digitala kanalerna som ComHem nu har släppt fria på min LG5000
![]()
Väljer jag DTV i menyn så står det bara "no signal"...
Eller är det så att de inte funkar utan CI-modul, även om kanalerna är gratis?
EDIT - behövs tydligen DVB-C och denna har tydligen bara DVB-T.
Redigerat av DevilGod, 08 februari 2011 - 14:14.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar