Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - HDX 1000 NMT Player *

529 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
HDX HDX-1000 (Mediaspelare) 3 8.599998 (14) Inga priser
2 relaterade trådar

Postad 03 December 2008 - 11:02

galactus
  • galactus
  • Lärjunge

• 370 inlägg
  • 0

daniel4632:

När det gäller generell Subs info så kör jag uteslutande SRT subs, funkar perfekt. DVD-subs i tex ISO/IMG ligger ju intergrerade i filen, så det är bara att välja i menyen eller Subs knappen.

Min erfarenhet är att det inte fungerar med subs i en ISO/IMG om den ligger rarad, eftersom man bara kan välja vob-filerna i Ilink. Däremot funkar det bra med med srt-subs till rarade mkv-filer.

Postad 03 December 2008 - 11:45

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
daniel4632:

Jag har PCH o Curnata/eGreat, men som sagt mjukvaran (NMT) är identisk. Jag kör både senaste och håller på att beta-testar lite. Jag packar alltid upp mina filer och kör inte Llink.

Postad 04 December 2008 - 07:05

chromorifhia
  • chromorifhia
  • Forumräv

• 522 inlägg
  • 0
När jag kopplar in min HDX till datorn via A-B USB får jag ej upp något som indikerar att den är inkopplad. Jag försökt att hitta lösningen på problemet bla installerat Ext2Fsd utan positiva resultat. HDx skall komma upp som en HDD i utforskaren men gör icke detta. Blir frustrerad att det ej funkar.

Postad 04 December 2008 - 07:26

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
chromorifhia:

Har du testat de olika USB-portarna?? Den ena porten är endast "USB-ström", detta för att det övriga i kontakten anänds till Minneskortsläsare på HDX:en... Kolla det!!

Postad 08 December 2008 - 21:03

Mozez
  • Mozez
  • Forumräv

• 836 inlägg
  • 0
Har nu köpt denna, fungerar väldigt bra.

Läste att den ska få DTS downsampling, vilket den inte har med senaste FW (Date added: 11/10/2008).
Jag var nog liiite för snabb då jag beställde den, och reflekterade inte över möjligheten att det inte alls kommer DTS downsampling. Det är många som påstår mycket, men än har jag inte läst ett officiellt uttalande att det kommer.

Dock, men senaste FW så finns alternativet för downsampling i inställningarna, dock är det utgråat. Så jag håller tummarna...

Postad 09 December 2008 - 08:47

zwalter
  • zwalter
  • Användare

• 226 inlägg
  • 0

Har nu köpt denna, fungerar väldigt bra.

Läste att den ska få DTS downsampling, vilket den inte har med senaste FW (Date added: 11/10/2008).
Jag var nog liiite för snabb då jag beställde den, och reflekterade inte över möjligheten att det inte alls kommer DTS downsampling. Det är många som påstår mycket, men än har jag inte läst ett officiellt uttalande att det kommer.

Dock, men senaste FW så finns alternativet för downsampling i inställningarna, dock är det utgråat. Så jag håller tummarna...

Officiellt uttalande: http://www.hdx1080.c...o...5&Itemid=96

Så jag räknar definitivt att det kommer, särskilt då det är "inbakat" i priset. Hade jag velat ha en mediaspelare utan dts-nedmixning hade jag kunnat köpa en för över 1000 spänn mindre..

Postad 09 December 2008 - 11:24

Mozez
  • Mozez
  • Forumräv

• 836 inlägg
  • 0

Officiellt uttalande: http://www.hdx1080.c...o...5&Itemid=96

Så jag räknar definitivt att det kommer, särskilt då det är "inbakat" i priset. Hade jag velat ha en mediaspelare utan dts-nedmixning hade jag kunnat köpa en för över 1000 spänn mindre..

Tack zwalter, då blev jag lite lugnare i alla fall. Håller tummarna då att "December" inte blir 2009Q4 eller nåt... :)

Postad 09 December 2008 - 15:40

zwalter
  • zwalter
  • Användare

• 226 inlägg
  • 0

Tack zwalter, då blev jag lite lugnare i alla fall. Håller tummarna då att "December" inte blir 2009Q4 eller nåt... :)

hehe, det tror jag inte.. fast skulle å andra sidan inte bli förvånad om det blev lite försenat, typ en månad.

Postad 11 December 2008 - 20:12

Mozez
  • Mozez
  • Forumräv

• 836 inlägg
  • 0
Efter smekmånaden (dagen) är över, har jag följande synpunkter:
  • Sämre formatstöd än jag trott, funkar inte med DVDR (.iso .img), via Myihome.
  • Varje gång då den varit idle, inte ens avsängd, och jag ska streama nåt, har den tappat IP adressen och fått ett 169-ip.
  • Bara för att ha med det på listan, DTS downsampling.

Nu vet jag inte om t.ex. Popcorn A-110 är bättre, men jag hade gärna testat för att se skillnaden.

Och jo, jag är en otålig person, kanske fixas allt i en framtida FW som gör allt helt underbart, men just nu känns det inte värt 3000:-.

Har någon mer information om det går att köra PCH FW i HDX'en?

Postad 11 December 2008 - 20:35

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
Mozez:

1. ISO/IMG via MyIhome är ett känt problem, lägg dom på intern disk så funkar det utan trubbel!
2. Byt i så fall till Fast IP...
3. DTS downsamplingen handlar om att få klart DTS rättigheterna, det kommer!
4. PCH A-110 kör EXAKT samma mjukvara, enda skillnaden är att deras DTS-downmix är klar...
5. Det går inte att köra PCH Firmware i HDX... det finns vissa som gjort det på andra maskiner, men all garanti osv försvinner och det kräver visst kunnande och som sagt... det kommer snart ingen anledning till stress!!

;)

Redigerat av Kanelbulle, 11 December 2008 - 20:35.

Postad 11 December 2008 - 21:51

zwalter
  • zwalter
  • Användare

• 226 inlägg
  • 0
Kanelbulle:
Så det går att trixa sig till firmwares mellan olika spelare? I såna fall borde det ju gå att fixa nyaste PCH-firmwaren till typ förra generationens Curanta Mediabox och få en fullt fungerande spelare med dts-nedmixning och allt för bara ca 1700 spänn! För det sitter väl ändå samma chip och så i..?

Men aja det får väl vara värt 1300 spänn för att ha kvar garantin och slippa strul.. segt att de inte fixat DTS-nedmixning än bara, hoppas att de fixar det öht.. (Fast de har ju köpt rättigheterna om jag förstår det rätt så det borde ju fixas, skumt att det inte kom i samma fw-release som PCH bara..)

Postad 13 December 2008 - 00:12

Mozez
  • Mozez
  • Forumräv

• 836 inlägg
  • 0

Mozez:

1. ISO/IMG via MyIhome är ett känt problem, lägg dom på intern disk så funkar det utan trubbel!
2. Byt i så fall till Fast IP...
3. DTS downsamplingen handlar om att få klart DTS rättigheterna, det kommer!
4. PCH A-110 kör EXAKT samma mjukvara, enda skillnaden är att deras DTS-downmix är klar...
5. Det går inte att köra PCH Firmware i HDX... det finns vissa som gjort det på andra maskiner, men all garanti osv försvinner och det kräver visst kunnande och som sagt... det kommer snart ingen anledning till stress!!

:blink:

Angående IP, då den tappat IP't, så har den ingen kontakt alls, dioderna bakom lådan är släckta.

Var då skönt att veta att A-110 inte är annorlunda, slipper man ha ångest över att man borde köpt nåt annat.
Nåja, är väl mest otålig på DTS samplingen, eftersom de flesta av mina backups är DTS.

Jag får väl vänta då! :blink:

Postad 13 December 2008 - 08:11

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
zwalter:

Som jag förstått det så går detta, men det kräver att det är "samma generation" dvs HDMI versionen måste vara samma annars går det inte... Så det verkar än så länge tå mellan HDMI 1.3 modeller.

Postad 13 December 2008 - 11:54

zwalter
  • zwalter
  • Användare

• 226 inlägg
  • 0

zwalter:

Som jag förstått det så går detta, men det kräver att det är "samma generation" dvs HDMI versionen måste vara samma annars går det inte... Så det verkar än så länge tå mellan HDMI 1.3 modeller.

Aha ok, men då spelar det ju ingen större roll att man köpte senaste generationen då. Om man ändå var tvungen att göra det för att få ut alla funktioner.. (Förutom dts-nedmixningen då!)

Postad 14 December 2008 - 15:17

Agathorn
  • Agathorn
  • Forumräv

• 643 inlägg
  • 0
En fråga angående DTS-nersamplingen.

Har jag fattat det korrekt att HDX-1000 inte kan sampla ner ifrån DTS till 2-kanaligt ljud? Är det så många här som inte har 5.1 ljudsystem eller vad är problemet?

Bara så jag inte missuppfattat saken :blush:

EDIT: http://www.networked...d.php?tid=12298
Där har en problem med att han inte får ljud pga att det är DTS. Alltså stödjer inte HDX DTS ljud alls då? Är sugen på att köpa men om den inte klarar av DTS så nej tack ...

Humm en ny grej jag kom på ... Klarar spelaren av att man kopplar in den till TV:n via HDMI men att man kopplar in ljudet separat via optisk kabel? Så man får DTS via den separata optiska kabeln? Ifall den nu klarar DTS...

Redigerat av Agathorn, 14 December 2008 - 22:17.

Postad 15 December 2008 - 00:13

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
Agathorn:

Inga problem!... HDX-1000 har DTS-downmix, den har dock inte hunnit släppas än! Varje fabrikant av NMT-spelare får själv skaffa sig licensen, det är bara Popcorn Hour A-110 som hunnit få ut sin än! I december-releasen av Firmware kommer detta komma, vad jag läst!

Självklart får du ut DTS både via HDMI o digital (optisk/elektrisk kommer inte ihåg vad HDX har...). Så det är bara att köra!

Postad 15 December 2008 - 10:03

Agathorn
  • Agathorn
  • Forumräv

• 643 inlägg
  • 0

Agathorn:

Inga problem!... HDX-1000 har DTS-downmix, den har dock inte hunnit släppas än! Varje fabrikant av NMT-spelare får själv skaffa sig licensen, det är bara Popcorn Hour A-110 som hunnit få ut sin än! I december-releasen av Firmware kommer detta komma, vad jag läst!

Självklart får du ut DTS både via HDMI o digital (optisk/elektrisk kommer inte ihåg vad HDX har...). Så det är bara att köra!

Men alltså DTS downmix är så man kan lyssna på DTS filmer genom 2 högtalare? Så om jag kopplar in spelaren till förstärkaren via optisk kabel och kör DTS/Dolby Digital så behöver jag inte bry mig?

Postad 15 December 2008 - 11:41

zwalter
  • zwalter
  • Användare

• 226 inlägg
  • 0

Men alltså DTS downmix är så man kan lyssna på DTS filmer genom 2 högtalare? Så om jag kopplar in spelaren till förstärkaren via optisk kabel och kör DTS/Dolby Digital så behöver jag inte bry mig?

Nope Passthrough har alltid fungerat, både genom optiskt, coaxial och hdmi om jag fattat rätt..

Postad 16 December 2008 - 08:54

daniel4632
  • daniel4632
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Nope Passthrough har alltid fungerat, både genom optiskt, coaxial och hdmi om jag fattat rätt..

Det stämmer. Kan åtminstånne bekräfta att det fungerar via optisk. Kör på det sättet själv.

Dock har jag märkt problem med vissa DTS spår. Ljudet försvinner/klipper en tiondels sekund sporadiskt. Ca 10-20 gånger på en hel film. Har bara upplevt problemen då spelaren rapporterar en bitrate på 1,5 Mbps. Visserligen har jag även filmer där spelaren rapporterar samma bitrate men utan att problemet uppstår. Jag vet inte om det är HDX'en eller eller min förstärkare (Pioneer VSA-E07). Kanske DTS strömmen peakar lite väl högt ibland. Ska testa att byta till coaxial kabel samt testa samma film/er med annan uppspelare.

-- Daniel

Postad 16 December 2008 - 09:58

Agathorn
  • Agathorn
  • Forumräv

• 643 inlägg
  • 0
Jag fick det precis att fungera med att streama HD material via TVersity och xbox360:n så det blir nog ändåså ingen dedikerad spelare på ett tag. Synd bara att TVersity inte stödjer 5.1 ljud

Postad 16 December 2008 - 14:39

Darkie
  • Darkie
  • Lärjunge

• 263 inlägg
  • 0

Det stämmer. Kan åtminstånne bekräfta att det fungerar via optisk. Kör på det sättet själv.

Dock har jag märkt problem med vissa DTS spår. Ljudet försvinner/klipper en tiondels sekund sporadiskt. Ca 10-20 gånger på en hel film. Har bara upplevt problemen då spelaren rapporterar en bitrate på 1,5 Mbps. Visserligen har jag även filmer där spelaren rapporterar samma bitrate men utan att problemet uppstår. Jag vet inte om det är HDX'en eller eller min förstärkare (Pioneer VSA-E07). Kanske DTS strömmen peakar lite väl högt ibland. Ska testa att byta till coaxial kabel samt testa samma film/er med annan uppspelare.

-- Daniel

Har upplevt precis samma fenomen med en Yamaha ysp så tror det är hdx:en

Postad 16 December 2008 - 22:57

joff
  • joff
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej.

Har ett litet problem som jag hoppas någon skulle kunna hjälpa mig med.
Köpte en hdx å efter lite pill fick jag igång den. Har funkar klockrent tills något hände...
Funkar inte att streama från datorn.. Det står "Unable to resolve the host name" men internet fungerar fortfarande..

Jag provade att gå in under Start --> Kontrollpanelen --> Nätverksanslutningar --> Egenskaper för anslutning till lokalt nätverk --> Internet protocol (TCP/IP) --> Sen ändrade jag från "erhåll en IP-adress automatisk" till "använd följande IP-adress" och skrev in en IP adress, Nätmask och Standard-gateway.
Då fungarer det igen B)

Men istället fungerar inte internett på min dator... ;)

Någon som har koll på hur man löser detta?

Postad 23 December 2008 - 21:18

Alex_xander
  • Alex_xander
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
JAg har läst igenom hela tråden men får inget svar på min fråga, hur kopierar jag filer från min externa hdd till den interna i HDXen? Sen hittar inte HDXn min nas för den delen heller, de är en apple time capsule. Någon som vet?

Postad 24 December 2008 - 00:07

zwalter
  • zwalter
  • Användare

• 226 inlägg
  • 0

JAg har läst igenom hela tråden men får inget svar på min fråga, hur kopierar jag filer från min externa hdd till den interna i HDXen? Sen hittar inte HDXn min nas för den delen heller, de är en apple time capsule. Någon som vet?

tryck på "file mode" knappen längst upp till vänter på fjärren när du markerat filerna du vill flytta från den externa och lägg till de i listan. Sen går du bara till den interna och väljer att kopiera alla markerade filer dit (samma knapp). Man kan välja att flytta med men det funkar bara om den externa har filsystemet ext2/3, annars kopieras bara filerna. Nas-frågan vet jag inte då jag inte använder någon men det finns säkert svar i någon av popcorn-hour trådarna eller på networkedMediaTank.com, sök lite!

Postad 26 December 2008 - 12:36

Unregistered0cfc6754
  • Unregistered0cfc6754
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0
Tror att jag slår till imorgon med att köpa HDXsen.

Har letat i forumet men inte hittat svar på ett par frågor;

Är det bäst att formatera hårddisken (i HDX) till EXT3? Kan man kommunicera bra (FTP) med en Windows data eller behövs det något speciellt program för att det ska fungera bra?

Går det att modda HDXen (när den är direkt ansluten till internet) så att man kan surfa på nätet, typ som en HTPC?
Alltså installera ex Firefox på ngt sätt.

Llink är ett sätt att "bygga ut" HDXsen, vad finns det mer för roliga extensions?

Redigerat av Unregistered0cfc6754, 26 December 2008 - 12:43.

Postad 26 December 2008 - 12:43

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
tapaza80:

Snabba svar:

- Diskformatet: Formatera till Ext2/3, det blir bäst. Det gör du enkelt i HDX:ens setup.
- Du kan kommunicera med FTP med HDX:en, ett vanligt FTP-program är vad som behövs. Enda gången du behöver specialprogram är när du ska köra direkt USB-anslutning mot Windows dator, då behövs program som ska kunna snacka med Ext2/3 enheter.
- Surfa på Internet går lite lagom bra, det finns inga 100%-iga lösningar på detta, använda HDX egna MSP-tjänster, då funkar det hjälpligt, annars, surfa på din dator!

Postad 27 December 2008 - 08:04

Unregistered0cfc6754
  • Unregistered0cfc6754
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0

tapaza80:

Snabba svar:

- Diskformatet: Formatera till Ext2/3, det blir bäst. Det gör du enkelt i HDX:ens setup.
- Du kan kommunicera med FTP med HDX:en, ett vanligt FTP-program är vad som behövs. Enda gången du behöver specialprogram är när du ska köra direkt USB-anslutning mot Windows dator, då behövs program som ska kunna snacka med Ext2/3 enheter.
- Surfa på Internet går lite lagom bra, det finns inga 100%-iga lösningar på detta, använda HDX egna MSP-tjänster, då funkar det hjälpligt, annars, surfa på din dator!

Ok, låter ju bra. Har inte skaffat mig en router ännu så måste nog köra USB direkt mot datorn, har du tips på program?

Asså jag fattar inte riktigt vad gränsen går mellan en mediaspelare och en htpc.
Kan man ex köra trådlöst tagentbord/mus och sådant?

Postad 29 December 2008 - 10:46

jofa
  • jofa
  • Lärjunge

• 365 inlägg
  • 0

-- Daniel

Jag har samma problem med en Marantz SR7001 receiver, ljud via HDMI. Det verkar bara vara vid DTS, och ev är det dessutom bara vid MKV. Nu är ju det inte "så bara" dock :D Sk*tburk!

Ljudproblem 2:
Jag kan inte få ut 5.1 PCM-ljud. Exvis denna fil. (Självuppackande arkiv)
Wav-filen måste döpas om till .pcm enligt en tråd på NMT-forum.
Jag har HDMI-ljud på.
Om jag sätter HDX Surroundläge till 5.1 så säger min receiver "Multi channel 5.1" men inte ett ljud hörs.
Om jag sätter surroundläge till 2.0 så får jag ut stereo, men det var ju inte så intressant.
Om jag har 5.1 inställt och spelar en vanlig stereo-mp3 så blir det också tyst.

DTS och AC3 fungerar, men de kör jag ju "RAW".

Slutmålet vore ju att kunna spela dessa typer av filer: 96/24 5.1 (välj 96/24 PCM 5.1 audience.
Tips någon?

/J

Postad 30 December 2008 - 19:34

daniel4632
  • daniel4632
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Jag har samma problem med en Marantz SR7001 receiver, ljud via HDMI. Det verkar bara vara vid DTS, och ev är det dessutom bara vid MKV. Nu är ju det inte "så bara" dock :P Sk*tburk!

Ljudproblem 2:
Jag kan inte få ut 5.1 PCM-ljud. Exvis denna fil. (Självuppackande arkiv)
Wav-filen måste döpas om till .pcm enligt en tråd på NMT-forum.
Jag har HDMI-ljud på.
Om jag sätter HDX Surroundläge till 5.1 så säger min receiver "Multi channel 5.1" men inte ett ljud hörs.
Om jag sätter surroundläge till 2.0 så får jag ut stereo, men det var ju inte så intressant.
Om jag har 5.1 inställt och spelar en vanlig stereo-mp3 så blir det också tyst.

DTS och AC3 fungerar, men de kör jag ju "RAW".

Slutmålet vore ju att kunna spela dessa typer av filer: 96/24 5.1 (välj 96/24 PCM 5.1 audience.
Tips någon?

/J

Har inga tips. Kan ju berätta resultatet med min Pioneer VSA-E07.
Min HDX står i 5.1. Kör med optiskt kabel HDX -> förstärkare. När jag spelar "96/24 PCM 5.1 audience" switchar min stärkare till 96kHz Stereo. Men det är nog snarare en begränsning med min stärkare. Den har ju snart 10 år på nacken. Gissar att den inte klarar "mer än" 2-ch 96/24. Ljud blir de dock.

Postad 31 December 2008 - 10:52

jofa
  • jofa
  • Lärjunge

• 365 inlägg
  • 0

Har inga tips. Kan ju berätta resultatet med min Pioneer VSA-E07.
Min HDX står i 5.1. Kör med optiskt kabel HDX -> förstärkare. När jag spelar "96/24 PCM 5.1 audience" switchar min stärkare till 96kHz Stereo. Men det är nog snarare en begränsning med min stärkare. Den har ju snart 10 år på nacken. Gissar att den inte klarar "mer än" 2-ch 96/24. Ljud blir de dock.

Hej,
tack för att du provade. Jag är inte helt säker på att min receiver klarar 5.1 96/24 heller.
Kan du prova den första filen också? Den är 5.1 WAV i vanlig kvalitet. Det är en provfil från Microsoft.

/J

Postad 31 December 2008 - 12:03

daniel4632
  • daniel4632
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Hej,
tack för att du provade. Jag är inte helt säker på att min receiver klarar 5.1 96/24 heller.
Kan du prova den första filen också? Den är 5.1 WAV i vanlig kvalitet. Det är en provfil från Microsoft.

/J

Hade lite problem att packa upp filen då jag kör Mac. Tjejen hade sin jobblaptop (Vista) med sig hem så det löste sig, vad det nu har med saken att göra... :)

"Lef front", "Right front" och "Center" hamnar rätt. "Left back" hamnar i vänster framhögtalare och som du säkert räknat ut hamnar "Right back" i höger framhögtalare. Stärkaren tänder ingen som helst indikering på att det skulle vara multikanal likt när man kör AC3 eller DTS spår.

Gott Nytt År!

-- Daniel

Postad 31 December 2008 - 14:01

jofa
  • jofa
  • Lärjunge

• 365 inlägg
  • 0

Hade lite problem att packa upp filen då jag kör Mac. Tjejen hade sin jobblaptop (Vista) med sig hem så det löste sig, vad det nu har med saken att göra... :)

"Lef front", "Right front" och "Center" hamnar rätt. "Left back" hamnar i vänster framhögtalare och som du säkert räknat ut hamnar "Right back" i höger framhögtalare. Stärkaren tänder ingen som helst indikering på att det skulle vara multikanal likt när man kör AC3 eller DTS spår.

Gott Nytt År!

-- Daniel

Ehm, döpte du om den till .pcm? Det måste man tydligen enligt nån post på NMT-forum.

Gott Nytt År!
/Jofa

Postad 02 January 2009 - 18:15

slarrebarre
  • slarrebarre
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Kan man ex köra trådlöst tagentbord/mus och sådant?

Jag har ett trådlöst minitangentbord till min HDX-1000.
Fungerar ok även om det inte blir "svensk layout" på tangenterna.

Postad 02 January 2009 - 18:48

daniel4632
  • daniel4632
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Ehm, döpte du om den till .pcm? Det måste man tydligen enligt nån post på NMT-forum.

Gott Nytt År!
/Jofa

Samma resultat efter att jag döpte om den.

Postad 03 January 2009 - 16:00

Unregistered0cfc6754
  • Unregistered0cfc6754
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0

Jag har ett trådlöst minitangentbord till min HDX-1000.
Fungerar ok även om det inte blir "svensk layout" på tangenterna.

Men kan du använda en webläsare för att surfa? Finns det en inbyggd webläsare i HDXen eller är det bara "webtjänsterna" som det går att surfa runt i?

Blir inte klok - sköt upp mitt köp pga att hårddisken som jag ville ha inte fanns i lager. Väntar en vecka - lite sugen på htpc fortfarande.

Postad 03 January 2009 - 17:00

Rift
  • Rift
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Hej, jag fick en sån här i julklapp men har tyvärr svårt att förstå mig på den.
För det första får jag inte upp den på datorn som en extern enhet, för det är väl det som är poängen med USB-slav kabeln. Sedan undrar jag hur man får igång hårddisken som jag precis installerat. Behövs någon form av mjukvara?
Hoppas nån kan svara på detta.

Postad 04 January 2009 - 22:19

jofa
  • jofa
  • Lärjunge

• 365 inlägg
  • 0

Hej, jag fick en sån här i julklapp men har tyvärr svårt att förstå mig på den.
För det första får jag inte upp den på datorn som en extern enhet, för det är väl det som är poängen med USB-slav kabeln. Sedan undrar jag hur man får igång hårddisken som jag precis installerat. Behövs någon form av mjukvara?
Hoppas nån kan svara på detta.

Detta är en bra början
https://www.minhembi...howtopic=170497
de är snarlika apparater med (nästan) samma mjukvara.

Du behöver en drivrutin för ext2/ext3 (filsystemet som HDX formaterar med) till windows.
Sök på det i popcorn-trådarna så ska du nog hitta exakt rätt.
/J

Postad 05 January 2009 - 14:05

danbys
  • danbys
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Hej!

Funderar på att införskaffa en HDX 1000. Har dock några frågor:

1. Kan man använda en universal remote typ Logitec Harmony 525 att styra spelaren med?
2. Är musik- och bildvisningsdelen jämförbara med Popcorn Hour och övriga NMT spelare? Alltså rätt kass?
3. Måste man ha en HDMI kabel enligt 1.3 standarden för att få bild eller fungerar det med vilken HDMI kabel som helst? Måste TV:n stödja HDMI version 1.3 för att få bild?
4. Hur lång tid tar den för att starta/boota upp?

Tror det var allt :blink:

/danbys

Redigerat av danbys, 05 January 2009 - 14:13.

Postad 05 January 2009 - 15:41

jofa
  • jofa
  • Lärjunge

• 365 inlägg
  • 0

Hej!

Funderar på att införskaffa en HDX 1000. Har dock några frågor:

1. Kan man använda en universal remote typ Logitec Harmony 525 att styra spelaren med?
2. Är musik- och bildvisningsdelen jämförbara med Popcorn Hour och övriga NMT spelare? Alltså rätt kass?
3. Måste man ha en HDMI kabel enligt 1.3 standarden för att få bild eller fungerar det med vilken HDMI kabel som helst? Måste TV:n stödja HDMI version 1.3 för att få bild?
4. Hur lång tid tar den för att starta/boota upp?

Tror det var allt :blink:

/danbys

1. Japp
2. Den borde vara identisk då de har så gott som exakt samma mjukvara. Fast på HDXen står det HDX i bakgrunden. Men ja, den är rätt kass.
Man ska tydligen kunna ha musiken på en UPnP server, låta HDXen (NMTn) vara UPnP-klient, och sedan använda en UPnP Controller, och då borde man kunna få ett bättre musik-interface. Har in hunnit prova själv än.
3. Finns det kablar som är HDMI 1.3? Jag kör med den som följde med. Den är kopplad till min receiver som har HDMI 1.2, som i sin tur är kopplad till in TV som har DVI. Så svaret är: nej, det måste inte vara 1.3 i bägge ändar.
4. För lång tid. :P typ 30 s. Plus att jag inte får bild efter boot varje gång, utan måste trycka TV-out + siffra, för att få igång bilden. Men inte varje gång...

/J

Postad 05 January 2009 - 15:48

danbys
  • danbys
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

1. Japp
2. Den borde vara identisk då de har så gott som exakt samma mjukvara. Fast på HDXen står det HDX i bakgrunden. Men ja, den är rätt kass.
Man ska tydligen kunna ha musiken på en UPnP server, låta HDXen (NMTn) vara UPnP-klient, och sedan använda en UPnP Controller, och då borde man kunna få ett bättre musik-interface. Har in hunnit prova själv än.
3. Finns det kablar som är HDMI 1.3? Jag kör med den som följde med. Den är kopplad till min receiver som har HDMI 1.2, som i sin tur är kopplad till in TV som har DVI. Så svaret är: nej, det måste inte vara 1.3 i bägge ändar.
4. För lång tid. :blink: typ 30 s. Plus att jag inte får bild efter boot varje gång, utan måste trycka TV-out + siffra, för att få igång bilden. Men inte varje gång...

/J

Tack för snabbt svar.

Postad 05 January 2009 - 17:19

Rift
  • Rift
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Detta är en bra början
https://www.minhembi...howtopic=170497
de är snarlika apparater med (nästan) samma mjukvara.

Du behöver en drivrutin för ext2/ext3 (filsystemet som HDX formaterar med) till windows.
Sök på det i popcorn-trådarna så ska du nog hitta exakt rätt.
/J

Tack för svar! Jag har nu testat med att formatera hårddisken med tillgängliga applications (antar att det är här drivrutinen finns?) från HDX hemsidan. Reultat: formateringen startar snällt men efter ca 80% så stannar den med meddelandet "installationsfel, källan felaktig, var vänlig starta om". Samma resultat vid omstart. Hårddisken finns dock med på listan över mediakällor, men när USB-slaven kopplas in så försvinner hårddisken från listan och meddelandet "alert, removing hard disc" kommer upp. När jag försöker starta om alltihop så är "ingen hårddisk funnen"!!! Hårddisken är en alldeles ny Western Digital 2,5 320GB. Helt borkastat på denna vidriga apparat.

Postad 06 January 2009 - 14:51

slarrebarre
  • slarrebarre
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Men kan du använda en webläsare för att surfa? Finns det en inbyggd webläsare i HDXen eller är det bara "webtjänsterna" som det går att surfa runt i?

Det finns någon sorts funktion för att skriva in länkar men det har inte fungerat de få gånger jag provat.
Använder tangentbordet till de inbyggda webbtjänsterna för jag pallar inte att "sms:a" med fjärren.

Redigerat av slarrebarre, 06 January 2009 - 14:52.

Postad 06 January 2009 - 15:09

Unregistered0cfc6754
  • Unregistered0cfc6754
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0

Det finns någon sorts funktion för att skriva in länkar men det har inte fungerat de få gånger jag provat.
Använder tangentbordet till de inbyggda webbtjänsterna för jag pallar inte att "sms:a" med fjärren.

Ok, så det går inte att gå in på typ swebits o ladda ner torrents?

Postad 07 January 2009 - 01:27

aderpale
  • aderpale
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Tack för svar! Jag har nu testat med att formatera hårddisken med tillgängliga applications (antar att det är här drivrutinen finns?) från HDX hemsidan. Reultat: formateringen startar snällt men efter ca 80% så stannar den med meddelandet "installationsfel, källan felaktig, var vänlig starta om". Samma resultat vid omstart. Hårddisken finns dock med på listan över mediakällor, men när USB-slaven kopplas in så försvinner hårddisken från listan och meddelandet "alert, removing hard disc" kommer upp. När jag försöker starta om alltihop så är "ingen hårddisk funnen"!!! Hårddisken är en alldeles ny Western Digital 2,5 320GB. Helt borkastat på denna vidriga apparat.

Har du uppdaterat till de senaste drivrutinerna? Funkar inte annars, vet av egen erfarenhet.

Postad 07 January 2009 - 03:27

galactus
  • galactus
  • Lärjunge

• 370 inlägg
  • 0

Ok, så det går inte att gå in på typ swebits o ladda ner torrents?

Den inbyggda webbläsaren suger, använd transmissions web interface från en dator istället

Postad 07 January 2009 - 07:56

Unregistered0cfc6754
  • Unregistered0cfc6754
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0

Den inbyggda webbläsaren suger, använd transmissions web interface från en dator istället

Funkar torrentssidor då som kräver inloggning?

Postad 07 January 2009 - 09:56

galactus
  • galactus
  • Lärjunge

• 370 inlägg
  • 0

Funkar torrentssidor då som kräver inloggning?

Japp, inga problem.

Postad 07 January 2009 - 10:23

Unregistered0cfc6754
  • Unregistered0cfc6754
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0

Japp, inga problem.

Nice, lägger du in anvuppgifter i transmission då lr? Hur är hastigheten jmfrt med typ utorrent?

Postad 07 January 2009 - 13:08

Rift
  • Rift
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Vilken drivrutin väljer man? Är det den som finns på hemsidan och heter 00-17-081023-15-HDD-403?

Postad 07 January 2009 - 16:52

Rift
  • Rift
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Har du uppdaterat till de senaste drivrutinerna? Funkar inte annars, vet av egen erfarenhet.

Felet är löst! Det visade sig att den drivrutin jag använde från HDX-hemsidan var korrupt. Jag hittade en alternativ som tog mig igenom hela processen ua. Allt är frid och fröjd. Om någon annan har problem med drivrutinen från HDX så kan jag tipsa om bättre varor.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.