Jag har Sandisk 16GB II och det funkar fint, har haft kameran i 1 månad nu och är mycket nöjd med den också.
Mvh
Snauen
Jo men känns inte bra att ha det snikigaste specen på minnet
MVH
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
4 relaterade trådar
Postad 29 January 2009 - 17:31
Jo men känns inte bra att ha det snikigaste specen på minnet MVH Postad 01 February 2009 - 14:42
Om den hade inbyggd GPS hade det varit den ultimata iLife kameran
Nån som har lite koll på hur lång tid det kan tänkas ta innan det kommer en kamera med morsvarande funktionalitet samt med inbyggd gps? Postad 02 February 2009 - 00:46
Såg på nätet att Sx1:an testats i månadens Foto. Är det nån som har läst testet och i så fall vad fick den för omdöme?
Postad 03 February 2009 - 11:08
Jag kommer att få min SX1 is idag. Vilka råd har ni som har haft den ett tag ang batterier? Är så orolig att den inte ska fungera fullt ut pga av att batterierna tar slut för fort. Jag vill kunna ha allt igång och inte behöva snåla. Har läst massor om uppladdningsbara batterier men blir inte klokare.
Postad 03 February 2009 - 17:02
Fick min kamera igår
Postad 03 February 2009 - 20:24
ang batterier är det väl bara att köpa dom med mest mah vilket är 2700mah tror jag. ju mera mah desto längre räcker väl batterierna. är väl bra om det inte tar 24h att ladda dom oxå och att det ev går att koppla in 12v kabel till bilen ifall man ska på resa eller glömt att ladda. jag kör med en uniross labbade med 2500mah batterier med 12v kabel. köpt i ullared på gekås men tror den finns på jula. kanske dom har 2700 eller mera om det nu finns. vet inte om det finna olika kvalite på batterier typ om det finns dåliga eller bra av 2700 av olika märken. kanske är laddarna som skiljer.
jula.se El & belysning/Batterier/Batteriladdare kan man ju börja kika på.. Postad 03 February 2009 - 21:16
Jag har försökt skapa .avi eller.mpeg format utan att lyckas. Boilsoft MOV conv hänger sig konsekvent. Några tips?
Postad 03 February 2009 - 21:19
Jag har försökt konvertera till .avi eller.mpeg format utan att lyckas.
Boilsoft MOV conv hänger sig konsekvent. Några tips? Postad 03 February 2009 - 23:03
Mångaa frågor varav en del besvarats tidigare:
Jag har s k enelop-batterier som är köpta på www.batteribyen.dk. De har fördelen att de inte laddar ur sig utan behåller 80 % av sin laddningsförmåga efter ett år. Finns dock bara i 2000 mAh men jag tycker de räcker länge. Recensionen i Foto är positiv; mycket prisvärd. Kritik mot att autofokusen missar ibland samt att det är svårt att skilja på grön och gul ram samt att "pipen" är svåra att skilja åt med hörseln. Ibland vill den inte alls ställa in autofokus. För många knappar som gör det lätt att ofrivilligt ändra inställning. Positivt: rejäl vidvinkel, bra bildkvalitet särskilt vid låga ISO, ypperlig HD-video, många inställningsmöjligheter, snabb för att vara långzoom. Testet kan man ju läsa på vilket bibliotek som helst. PC för alla har också ett test; de ger den 8 av 10. Tycker den är lite långsam (har jag inte sett i något annat test), odistinkt kontrollratt. Alla tester tycker dock att den vikbara skärmen är av hög kvalitet och mycket användbar. Betr att konvertera mov till avi finns ett gratisprogram som heter AnyVideoConverter, Funkar mycket bra för mig. Finns på http://www.any-video...for_video_free/. Man kan omvandla till många olika format och göra individuella inställningar. Och fortfarande finns kameror på Camerabox,co,uk, Kostar 4371 kr inkl frakt till dörren, (Nej - jag är inte sponsrad av firman ifråga!) Postad 04 February 2009 - 14:45
Speaking of Eneloop... Conrad.se säljer dessa i Sverige i olika packen(ids inte länka till alla). Har läst gott om dessa i tester och även testat dessa själv, speciellt trevliga är dom i saker som "ligger länge" ex ficklampor då dom laddas ur så sakta. Postad 04 February 2009 - 22:10
Någon av er som har kameran som kör med minneskort från Transcend och deras SDHC Klass 6 kort? I så fall har ni haft några problem m.m? Tänker bla med filmning i FullHD.
Postad 05 February 2009 - 08:44
Nu har jag fått kameran och körde slut på de första batterierna direkt (vanliga alkaliska ). Räckte absolut inte tillräckligt länge för att jag skulle bli nöjd. Nu har jag skickat efter Gp recyko med laddare från cdon. Hoppas verkligen på en klar förbättring.
Postad 05 February 2009 - 10:03
Hej alla!
Jag köpte en canon sx1 is för ett par dagar sedan men jag har stött på lite problem som jag tänkte någon smart här inne kanske kan svara på. Jag kan inte ladda över videos i HD format till datorn, den matar på en bra stund och sedan så kommer det upp en ruta där det står att det inte gick att ladda över till datorn. Vad kan problemet vara? Kan det vara processorn som är för slö? Det står ju i systemkraven att det krävs 2,6 GHz Core2 duo eller snabbare, jag har kanske 2 GHz? Helt ärligt är jag inte så bra på sånt så jag vet faktiskt inte men tror sambon sa att vi hade det =). Men man tycker ju att det borde gälla av uppspelandet av HD-filmen i datorn utan att den ska hacka? Kan det vara att jag kör överföringen med USB kabel? Det står ju att det kan vara svårt att ladda in fler än 1000 bilder med USB kabel och att man då ska köra minnekortsläsare. Någon som varit med om detta och har löst problemet? Vore jätte tacksam för svar då jag vill kunna använda min kamera till max. =) Postad 05 February 2009 - 22:13
JossanJosse,
Varken från datorns eller USB-protokollets sida finns någon begränsning på filstorlekar eller antal filer. Och jag har svårt att tänka mig att Canon byggt in nån artificiell begränsning i kamerans firmware...Borde gå fint att överföra via kabel tycker jag. Tankade av några hundra bilder samt några filmsnuttar igår kväll(både VGA och HD). Inga problem. Sammanlagd datamängd över 4 GB. Helt riktigt, processorn har väldigt lite att göra med möjligheten att tanka över men däremot med upspelningen av materialet. SS_454, Jag började leka med ett billigt Transcend 4 GB klass 6 SDHC och just uppspelningen av HD känns sådär. Hackar till ung en gång i sekunden. Kan ju vara en bugg i nån drivis på datorn förvisso som ger hacken men det skulle inte förvåna mig om det är minneskortet som spökar. Funkar bra med VGA men HD är det sämre med. Skall testa med ett högre specat kort vid tillfälle för att verifiera/utesluta den orsaken... Postad 06 February 2009 - 11:15
Tjena
eftersom jag är tokgrön när det gäller kameror så undrar jag om någon vänlig själ kan svara på detta Just nu har ja grym beslutsångest, SX1 eller SX10... Jag skall använda kameran för att fota ungarna, när de leker spelar boll etc och lite annat vardagligt. Vad gör SX1 till en så mycket bättre kamera? Skulle SX10 duga för dessa simpla saker eller ? Visserligen skulle det vara sköj o filma med lite bättre upplösning, men är det värt den mellanskillnaden. Finns det någon annan kamera annars som duger för mina behov? mvh Patrik Postad 07 February 2009 - 00:07
Det som skiljer SX1 och SX10 åt är HD-video och att du kan ta snabba bildserier. LCD-skärmen är något mindre. Jag skulle rekommendera att du tar SX10:an. Den har fått fina recensioner och borde räcka för dina behov,
Postad 07 February 2009 - 21:49
Det är helt klart värt mellanskillnaden på drygt 2k om man är ute efter att kunna filma hdmaterial. Sätt i perspektiv vad en videokamera med liknande kvalité klarar och kostar. Om man sen är säker på att man inte behöver det då duger säkert sx10an bra. Om du är intresserad av filmkvalitén så är ett tips att söka på kameranamnet på vimeo.com. Är man inloggad så kan man ofta ladda ner filmerna okomprimerade.
Kameran är snabbstartad, tar en sekund fån start till att en bild kan va tagen. samma gäller med att börja filma. Den är relativt lättlärd. Manualen är på ca 300 sidor, men man går snabbt igenom den. det är faktist en del saker jag saknar med kameran, men det kan man leva med sålänge. Jag har en fråga själv angående kameratillbehör. När det gäller strömadapter, vet någon nån billig som passar till kameran? Canons CA-PS700 är löjligt dyr. Samma sak med blixtar, finns det andra blixtar som passar än canons speedlight serie? Postad 08 February 2009 - 00:58
Yog-Sototh snubblade eventuellt över svaret. Det kan vara filstorleken. Beroende på vad er dator har för operativsystem och "filsystem" finns vissa begränsningar. En gammal XP dator kör eventuellt "FAT32" på systemdisken. Alternativt så kanske det är en extern disk du har försökt överföra till? Vissa externa diskar är tyvärr formaterade som FAT32. FAT32 har en begränsning på 4GB per fil. SX1 IS skjuter video i 17.5 Mbps, c.a. 2.13MB/sekund, eller c.a. 4GB per halvtimme. M.a.o., beroende på hur mycket video ett visst klipp innehåller så kan det vara det som strular. En del kameror sätter en gräns vid 4GB per fil för att förhindra just detta, men jag vet inte om SX1 IS gör det. Prova att filma nån minut och överföra det klippet. En annan trolig bov kan vara en döende hårddisk (fysiskt trasig på ett område den försöker skriva till när du kopierar över en stor fil). Rätt svårt att lista ut vad som stular utan att veta mera, men ovanstående skulle vara mina första gissningar. Hojjta till med lite mer info om det fortfarande inte funkar Postad 08 February 2009 - 09:42
Om man skulle vilja ha filmerna på dvd för att ge bort eller visa smidigt (utan hdupplösning då förståss) kan jag tipsa om programmet convertXtoDVD som jag använt några gånger och det har funkar mkt bra. testat med hd (.mkv), avi samt filmer från min canon S3is och den converterade allt.
Postad 08 February 2009 - 09:50
Hej!
Jag undrar precis som Necrotzica om det finns andra märken av blixtar som fungerar till kameran typ sigmas? Tycker att Canons blixtar är ruskigt dyra, men de är förmodligen bra! Vet någon om det kommer att finnas tillbehör och dyl. på foto mässan 20-22/2 Göteborg att köpa där till mäss priser, batteriladdare, stativ mm? Batteriladdare vilken skall man ha? finn ju en uppsjö av laddare! GP laddare, är de bra? Som sagt är lite novis på området. Postad 08 February 2009 - 14:22
Minnen som (o)begränsar...
Läste om nya prylar i DigitalFoto nr2-09 om nya SD standarden. Mumma säger jag bara kolla in, denna sida om SDXC minnena som är på gång. (Dock lär det ju bli priser därefter till en början) Postad 09 February 2009 - 23:34
Här är en bild på vovven i vintersolen. Leker runt med skärpedjupet.
IMG_0389.JPG 4.17MB
0 Antal nerladdningar
Postad 10 February 2009 - 00:03
Jag tog ca 35 bilder och 4 filmsnuttar (ej HD) på alkaliska batterier. På en laddning GP Recyko (låg självurladdning) direkt från paketet tog jag ta ca 200 bilder och 7 filmsnuttar, varav några var HD. Jag vet inte om eneloop är bättre än Recyko. Jag skickade efter en hyfsad laddare med fyra Recyko batterier från CDON. Kostade 328 med frakt. Dom säljer ett fyrpack Recyko för 99 kr.
Men jag har ett problem. När jag spelar upp HD film så hackar filmen. Det hackar mer i Quicktime (senaste versionen) än i den medföljande ZoombrowserEX. Vad ska jag göra? Postad 10 February 2009 - 14:55
Att det hackar beror troligen på att du har för klen dator. Enligt manualen krävs en C2D 2.6 GHz eller högre 2 GB RAM för att spela upp full HD. Jag trodde först det var kameran som var kass när filmen hackade på min 1.6 GHz macbook air. Testade spela upp filmen på en snabbare dator med perfekt resultat! Postad 10 February 2009 - 20:11
Har du en gammal dator som inte klarar full-HD? Du kan alltid testa att ladda ner codecen coreAVC och testa om det funkar med den, det är den som verkar minst krävande för uppspelning av HD, ska tydligen bli aningen sämre kvalitet med men det är inget jag märkt av när jag använt den. http://www.softpedia...s/CoreAVC.shtml Postad 11 February 2009 - 14:15
Tack för tipsen men vår dator är rätt så ny och den ska klara Hd uppspelning. Den har dock varit lite strulig hela tiden.
Postad 11 February 2009 - 21:08
Snygg bild och fin hund. Postad 11 February 2009 - 23:33
Värt att hålla i åtanke är att 40Mbps e rätt mycket. Det är en bra bitrate vid redigering då man vet att man har väldigt mycket av det som sensorn "såg" vid tillfället. För allt annat än just redigering bör det räcka med att downsampla till 10-15Mbps med x264 (med t.ex. Handbrake eller annat program). Vet att min gamla Mac Mini på 1.83GHz klarar 8Mbps 720p galant, latjar ok till 99% med 1080p runt 11-12Mbps innan den börjar tappa frames. M.a.o. känns det som om en 2.16 eller bättre ska kunna trycka 15Mbps utan minsta problem. Har man nVidia kort i burken så bör väl PureVideo kicka in å accelerera h.264 video? Kan eventuellt behöva köra uppspelningen i fullskärm. Postad 13 February 2009 - 09:13 Jag har nyligen köpt en Sx1:a och undrar om det är fler än Nectrotzica som har installerat Hoya filter för att skydda linsen? Är det verkligen nödvändigt? Vad är det i vanlig användning som gör att livslängden går ner på linsen? Är lite nyfiken bara, för man vill ju att ens kamera ska prestera problemfritt ett bra tag fram över nu! Postad 13 February 2009 - 23:48
Ang. filter på kameran handlar det ju helt enkelt om att skydda linsen mot åverkan. Om du tappar den i backen är det ju bättre att filtret pajar än att hela optiken gör det. Ur bildsynpunkt gör det nog minimal skillnad men damm o smuts fastnar på filtret i st f på linsen. Som sagt en billig försäkring för optiken.
Postad 14 February 2009 - 13:20
Ok då kanske man ska köpa sig ett filter för man vet ju aldrig när "olyckan" är framme!
Sen en helt annan sak. Är det någon som lyckats föra tillbaka en redigerad film från datorn till kameran för att sedan kunna visa filmen via Hdmi till tv:n. Själv använder jag mig av Adobe Premier elements 7.0 och har inte lyckats! Kameran är ju väldigt kräsen och klarar väl bara att spela upp Quicktimefilmer (.mov) Postad 15 February 2009 - 00:02
Jag hade exakt samma fråga men fick tyvärr detta svar från Canon support:
Bäste kund, Hej Tack för att du har valt en av Canons produkter. Det är inte möjligt att föra över filmer eller bilder som på något sätt har blivit redigerade till kameran. Det räcker med att man byter namn så kommer inte kameran att känna igen filmen eller bilden. Med Vänlig hälsning Canon Support Centre Vilket jag tycker är tråkigt. Kan det inte finnas något sätt att kringgå detta ? Har någon en idé ? Postad 15 February 2009 - 14:23
Aj då det var tråkigt att höra..
Då återstår väl bara att försöka få dom redigerade filmerna att funka via min Bluray-spelare (Panasoniv Bd-35), men det ska vi kanske inte diskuttera här! Postad 15 February 2009 - 18:55
Har hittat en bra video converter! winff. Finns att tanka ned gratis från http://winff.org/html/. Den är väldig enkel att använda och går att convertera mov filerna till nästan vilket filmformat du vill använda. Kul att hör vad andra tycker om den här.
Postad 18 February 2009 - 20:35
Då har jag fått min SX1 . Har kanppat på alla knapparna hej vilt, vridit på rattarna och knäpp några kort. En så länge är det gött mos. Måste ut och foto mer i helgen innan man kan ge ett riktigt betyg.
Blir att printa manualen på jobbet imorgon. Köpte ett paket GP ReCyko+ som är på 2050mAh, hoppas att de funkar bra. Är bara två timmars laddning på de. Valde mellan de och ett par vanliga GP 2700mAh 8-timmars laddning. Postad 18 February 2009 - 23:27
Ni har väl sett i den andra tråden att det i mars kommer en firmware-uppdatering som gör att man kan fota i RAW-format ? Även ett program kan man ladda ner om man är ägare av SX1 is. Gå in på dpreview.com och kolla.
Postad 19 February 2009 - 16:38
Hej!
Kul att man ska kunna knäppa i RAW oxå Hoppas man ska kunna filma i 720p snart med, eftersom 1080p inte alltid behövs. Men Hur kommer det sig att de flesta affärer på prisjakt inte har kameran på lager? Och varför har den inte kommit till de "vanliga" affärerna som Elgiganten, Siba, Expert mm Har hört att Canon har brist på CMOS sensorer, det kanske är orsaken. Postad 20 February 2009 - 09:32 Detta är ju grymt, nu slippar man gå och fundera på om man ska ha en SX1 eller om man ska gå upp på en riktigt systemkamera. Här är länken för dom som undrar: http://www.dpreview....mwareupdate.asp Postad 22 February 2009 - 20:44
Vilken kamera man har köpt. Oj oj kommer att dröja ett tag innan man kan alla inställningar. Har man haft Canon innan så känner man sig nog hemma lite fortare. Den tar väldigt fina kort. Är inte van med linsskyddet som jag har haft en pocket kamera innan. Fjärrkontrollen & den vridbara skärmen är suverän. Med stativ så blir det ännu bättre. Synd att de inte hade ett fack i kameran för fjärrkontrollen.
Angående blixt. Fick låna en gammal blixt från farsan den är från 80-talet lätt. En Osram C250 Studio heter den. Och den funkar fin fint. Den puffar för jädrans gött när man knäpper kort. Postad 23 February 2009 - 22:27
Nu finns information om firmwareuppdateringen till RAW på följande adress på Canons svenska hemsida:
http://www.canon.se/...release_RAW.asp Postad 23 February 2009 - 23:49
Heliga ****! Trodde vi skulle få vänta tills CHDK stödde SX1an innan vi fick RAW! Postad 06 March 2009 - 14:10
En fråga, har ni köpt någon väska till kameran och i så fall vilken modell?
Har en svår beslutsångest, förvisso enkelt med en liten tajt väska ex Canon DCC-800. Men vill kunna ha med lite extra batterier, filter och gärna strömsladd eller laddare, men vill inte att det ska bli för stort och otympligt. Tips och tankar mottages tacksamt. Postad 08 March 2009 - 23:56
Ang fotoväska så har jag köpt en Lowepro Edit 110, eg avsedd för videokamera som passar utmärkt för SX1 is. Köpt på Claes Ohlson för vill ´jag minnas 189 kr.
Postad 09 March 2009 - 17:22
Hallå!
Är det någon där ute som vet om den här blixten fungerar till SX1 IS? Canon speedlight blixt 380 EX Flash Unit TTL Autofocus. /roleb Postad 09 March 2009 - 22:27
Blixten Sppedlite 380 ex ska gå att använda med sx1 is. Se kamerans handbok sid 270-271 /svenska manualen.
Postad 17 March 2009 - 19:01
Tack för tipset Var och kikade på den och den såg bra ut, dock vill jag ha med mig lite extra saker. Jag går/cyklar mycket och ville ha en väska som är mer still när man hänger den på axeln men att det är lätt att komma åt kameran, såg att dom hade Lowepro fastpack 100 för 398:- på Clas O men tyckte att den var lite jobbig med två remmar på ryggen. Så jag kollade runt lite och hittade Lowepro slingshot 100 på Webhallen för 495:- så jag slog till på en sådan. Det är toklätt att slinga runt den och komma åt kameran Postad 18 March 2009 - 18:11
Tjena! Nu har den senaste uppdateringen kommit
Verkar kalas det här med Raw. Postad 18 March 2009 - 19:57 Hej! Jag menar den första uppdateringen Postad 18 March 2009 - 21:53
Och jag som har skickat in min på service hoppas dom lägger in uppdateringen nu när den ändå är inne.
Lämnade in den för att det knarrade lite i plasten som sitter utanpå batterierna mest precis unden focus knappen fick med lite ljud när man filmade med den. Tyckte även att den hade lite svårt med focus i autoläget. Postad 19 March 2009 - 16:40
Inte forskat så mkt i det här men någon som vet ifall det går att filma i slow motion/super slow motion? Eller är det ngt man oftast redigerar i efterhand eller ja, hur funkar det?
Skulle vilja filma lite sånt här: http://www.youtube.c...feature=related 300fps om jag förstod det rätt. MVH 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |