Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

High End mässa på Sheraton i Stockholm 14-15/2 -09

182 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 February 2009 - 08:33

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Andra året för min del och tyckte också va ett lyft jämfört med förra året.
Kom tyvärr inte in in till Tad eller Focal men va ändå nöjd med mässan.
Hade turen att få höra lite musik som jag tycker är bra iaf Trentmöller,Prodigy,kraftwerk och slipknot.
Trentmöller på System Audio och Primare lät trevligt. Slipknot på Sonus Faber kändes ovant men roligt.
Wilson och Hegel lät bra men dålig koll på musiken..
Kändes som de va trevligare stämning än förra året hörde fler griniga gubbar då. :)

SA + Primare va det sämsta på mässan enligt mitt tycke... men bra att det finns olika smak ! :)

Postad 16 February 2009 - 13:14

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0

SA + Primare va det sämsta på mässan enligt mitt tycke... men bra att det finns olika smak ! :)

Jo, det var det nog. Sjukt hög dist, lät rent ut sagt fördjävligt.
Sen så hörde jag inte någon rum som lät bra, det mesta var sådär eller riktigt kasst.

Postad 16 February 2009 - 13:41

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Jo, det var det nog. Sjukt hög dist, lät rent ut sagt fördjävligt.
Sen så hörde jag inte någon rum som lät bra, det mesta var sådär eller riktigt kasst.

Jo, exakt, dissten gjorde så jag inte villa vara kvar i rummet, trotts ganska moderat volym..
fattar inte hur dem lyckats få ett par högtalare att dissta så.. :)

Postad 16 February 2009 - 14:16

nickeskbg
  • nickeskbg
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0
Är grymt besviken på årets mässa, gillade inte förra årets heller i och för sig :)
För det första, att säga att, citat "I år lägger vi fokus än mer på High End" slut citat känns som falsk marknadsföring, ja om det nu är marknadsföring i positiv bemärkelse i över huvud taget..
Vad jag minns så var det lika gott om riktigt tunga grejer på mässan förra året, eller vad sägs om tex. KEF muon och Mark Levinson i samarbete, någon högtalare i 2 miljoners klassen såg då inte jag till i år???

Men årets "utbud" var av mindre betydelse..

Det som störde mig mest var hur liten mässan blev, en våning plus TAD o Hifi klubben på markplan..säkerligen var tillströmmningen av besökare minst lika god som under förra året o året därinnan...ja ni kan ju själv räkna ut hur gott om plats det var i alla lyssningsrum...totalt fiasko i mina "trångsynta" ögon.

Ja jag visste om i förväg att antalet utställare hade krymt rejält men faktum är, många lämnade mässan med ett bestående minne om hur jxxxa trångt det var där man ville sätta sig ner och lyssna på lite musik.. (lördagsintryck för min del)

För min egen del slutade det hela med att jag tröttnade o tog med sambon till Flirt fashion istället :)

Mina lyssningsintryck då??

Var inte så imponerad av SA o Primare rummet, och jag säger rummet för jag har hört dessa fabrikat tillsammans tidigare, i mkt lämpligare miljö med helt annat resultat..men det är ju det tråkiga med mässor, att alla system presterar mkt bättre i annan miljö än mässmiljön, ja det är min åsikt baserat på erfarenhet..

Hegel o WB lät helt ok, men jag tycker att det rummet alltid ger lite för mycket bas, för två år sedan spelade man på Densen o norska Patos i det rummet, lät blä i mina öron, i år var det dock lite tajtare..

Personligen gillade jag Kharma o Karan rummet, antar det är mitt undermedvetna som gav mig den känslan då jag är en vän av keramiska element :D

Pl audio rummet med bla Focal funkade också i mina öron, den nya Utopia serien är riktigt grym..Passade även på att inhandla några skivor i samband med detta rum, var ju en bekant som skötte in o utsläppet så jag var ett enkelt byte för lite övertalning..

TAD rummet valde jag helt bort i år, lyssnade rejält länge på de stora golvarna förra året så behovet var inte speciellt stort att lyssna till de "små" i år..

Övriga rum lyssnade jag på i allt för kort tid till för att uttala mig för mycket om..

Dagens höjdpunkt blev i stället besöket på Audioconcept (o Flirt fashion), nu pratar vi verkligen välljud..har redan ställt mina organ till förfogande för försäljning, rädd bara att jag inte får så många organ kvar för det lär gå åt en del om det ska bli en komplett anläggning ;)

Hmmm, det var nog det hela tror jag...får återkomma om det dyker upp något mer..

Redigerat av nickeskbg, 16 February 2009 - 14:17.

Postad 16 February 2009 - 14:53

andreas_n
  • andreas_n
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Ja verkligen. Hoppas min smak är billigare än din hehe.. Dist och sånt har jag dålig koll på som tur är.
Gillade verkligen Trentmöller där inne. Men ljudet framförallt i början på låten låter väldigt skumt men hör till.
Men sen när sången kom tyckte jag de lät riktigt trevligt. Satt i mitten längst fram.
Kef va iaf inget för mig heller. Men där va de nån soul eller nåt..
Men över lag så jag sån som blir lite förtjust direkt när de spelas musik som jag gillar. Med vissa undantag på sånt jag lyssnat mycke på och inbillat mig att de ska låta på ett visst sett..

Postad 16 February 2009 - 15:14

nickeskbg
  • nickeskbg
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0
Nu kom jag på en sak jag missade, KEF rummet...lät inte någe vidare, inte de lägre registren i alla fall, grymma problem med bottenoktaverna..vilket dom var mycket väl medvetna om :)

Postad 16 February 2009 - 15:34

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Nu kom jag på en sak jag missade, KEF rummet...lät inte någe vidare, inte de lägre registren i alla fall, grymma problem med bottenoktaverna..vilket dom var mycket väl medvetna om :)

Jo det va det förste dem påpekade själva när jag kom in i rummet, jag tog mig en liten titt på högtalarna och behundrade deras värdelösa ljud i det rummet
...

roligast på mässan va ändå i rummet där bla, Larsen höll till, ni vet dem lite äggformade högtalarna med silverfärgade element. Basen hadde tydligen hur mycket patent som hälst och va världens snabbaste... hörde ni det, det e värdens snabbaste element ! :D

frågade honom naturligtvis på villket vis som den va "snabbast i världen" och svaret blev att den va ju snabbast... att den kunde rör sig snabbare än något element i världen och detta va tack vare denna speciella teknik och dessa Uber element med 443,9 patent på... haha

För alla er som inte inser det komiska i det hela så kan jag medela att ett "snabbt" element i den bemärkelsen som han menade och fleragånger pratade om enbart resulterar i att denna klarar av att återge högre frekvenser... en frekvens är alltid lika snabb (40Hz = 40slag/s) och fick inget svar på delnigsfrekvensen för den va inte intressant tydligen... men att den låg fyffsat lågt för att avlasta basen... Men den va ju snabbast i värden, den borde klara 150KHZ minst !!! :D

Hehe, tycker det va lite roligt och dem hadde en massa dyra träklossar som höll upp kablarna för att (enligt honom själv) inte elektrimagnetisk störning skulle komma upp från golvet och störa... :) dem hadde också HiFi möss + "Wraps" lite varstans...

mässans bästa går till denna anläggning för att jag fick mig ett gott lende ;)

Redigerat av DVD-ai, 16 February 2009 - 15:37.

Postad 16 February 2009 - 15:40

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Just dom hade möss på Cd spelaren också såg jag. :)

Postad 16 February 2009 - 15:45

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0

För alla er som inte inser det komiska i det hela så kan jag medela att ett "snabbt" element i den bemärkelsen som han menade och fleragånger pratade om enbart resulterar i att denna klarar av att återge högre frekvenser... en frekvens är alltid lika snabb (40Hz = 40slag/s) och fick inget svar på delnigsfrekvensen för den va inte intressant tydligen... men att den låg fyffsat lågt för att avlasta basen... Men den va ju snabbast i värden, den borde klara 150KHZ minst !!! :D

Hehe, tycker det va lite roligt och dem hadde en massa dyra träklossar som höll upp kablarna för att (enligt honom själv) inte elektrimagnetisk störning skulle komma upp från golvet och störa... :D dem hadde också HiFi möss + "Wraps" lite varstans...

mässans bästa går till denna anläggning för att jag fick mig ett gott lende :D

En bild på magin!
Postad bild

Jag sitter fortfarande njuter av de få minuterna jag fick höra av Focal :) Jag har ingen direkt erfarenhet av ljud i den prisklassen men det är helt klart det bästa jag har hört :) Skulle vilja höra dem i ett perfekt ampassat rum ;)

Postad 16 February 2009 - 17:26

nickeskbg
  • nickeskbg
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

Jag sitter fortfarande njuter av de få minuterna jag fick höra av Focal :D Jag har ingen direkt erfarenhet av ljud i den prisklassen men det är helt klart det bästa jag har hört :) Skulle vilja höra dem i ett perfekt ampassat rum ;)

Kika in hos Robert på Audioconcept, dom har bägge golvarna hemma för demonstration, den "lilla" i deras akustikanpassade rum :)

Dom som inte kikade förbi hos Audioconcept missade några av helgens höjdpunkter..

Postad 16 February 2009 - 19:04

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Kika in hos Robert på Audioconcept, dom har bägge golvarna hemma för demonstration, den "lilla" i deras akustikanpassade rum :blink:

Dom som inte kikade förbi hos Audioconcept missade några av helgens höjdpunkter..

Sluta, säg inte så.. ;) !!!

Postad 16 February 2009 - 19:28

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0

Humm det kanske skulle vara nått :blink: Är du på?

Nu finns det en tråd med en massa bilder från mässan!! Kolla här==

Mäss bilder!

Redigerat av Timpolanen, 16 February 2009 - 19:30.

Postad 16 February 2009 - 19:56

nickeskbg
  • nickeskbg
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

Jag är hemskt lessen men så är det, fanns inget på mässan som var i närheten... :blink:
Det bästa är ju att det inte är för sent ännu, Audioconcept står ju kvar så vitt jag vet...

Postad 16 February 2009 - 20:37

Blind Guardian
  • Blind Guardian
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0
Om det är så att dom hade nya Focal Grande Utopia på audioconcept så kan jag inte tänka mig något annat än att det var höjdpunkten...

Postad 16 February 2009 - 20:43

Unregistered2811108e
  • Unregistered2811108e
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
Var det lilla Hegelsystemet med stativhögtalarna som spelade bra?

Postad 16 February 2009 - 20:48

jls_
  • jls_
  • Lärjunge

• 488 inlägg
  • 0
Någon som såg en prisuppgift på B&Ws nya CM9, och hur lät dom, ser då jävligt fräsha ut.

Postad 16 February 2009 - 21:07

andreas_n
  • andreas_n
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
ca 25 000 har jag för mig..

Någon som såg en prisuppgift på B&Ws nya CM9, och hur lät dom, ser då jävligt fräsha ut.

Postad 16 February 2009 - 21:15

nickeskbg
  • nickeskbg
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

Om det är så att dom hade nya Focal Grande Utopia på audioconcept så kan jag inte tänka mig något annat än att det var höjdpunkten...

Visst hade dom det :blink: Matchat med förstärkeri i samma prisklass som högtalarna, dvs 1.400 000:- o signal från Boulder...
Det rundstrålande systemet från MBL var om inte ännu mera välljudande så åtminstonde i paritet, lika men olika ;)

Sen körde dom ju den "lilla" Diablo golvaren i stt akustikpreparerade rum...sjukt bra butik..

Postad 16 February 2009 - 22:03

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Humm det kanske skulle vara nått :blink: Är du på?

Nu finns det en tråd med en massa bilder från mässan!! Kolla här==

Mäss bilder!

Mm, det skulle det kunna va :D

Hur länge skulle dem ha kvar detta ?

kanske man kan dra i helgen dit och lyssna lite eventuellt... ;)

Postad 16 February 2009 - 23:38

Slater
  • Slater
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0
Någon som vet vad det är för fåtölj på bilden?

Postad 17 February 2009 - 05:57

nickeskbg
  • nickeskbg
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

Hur länge skulle dem ha kvar detta ?

kanske man kan dra i helgen dit och lyssna lite eventuellt... :blink:

Audioconcept är ju Sveriges Grande Utopia Center och modellerna Scala och Diablo har funnits hos dom en tid medan "värstingen" Grande Utopia EM är vad jag hörde inlånad..men idén med Grande Utopia Center ska vara att ALLA Utopia modeller skall finnas för provlyssning ;)

Skulle bli mkt överraskad om du inte får möjlighet att lyssna till dom i helgen..enklast är väl att slå en signal o höra sig för :D

Postad 17 February 2009 - 09:01

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
ok, aja men det pallar jag ej... ;)
drar med mig Timpan och så spanar vi väll in dem i helgen då :blink:

eller vad säger du Timpo ?

Postad 17 February 2009 - 13:12

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0

ok, aja men det pallar jag ej... :rolleyes:
drar med mig Timpan och så spanar vi väll in dem i helgen då :)

eller vad säger du Timpo ?

Jodå ska bara se satt inget är bokat i helgen.

Postad 17 February 2009 - 20:20

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0

Tja, jag satt där själv i över 45 min och lyssnade på dom och det lät väl inte dåligt men inte speciellt bra heller. Nu är ju deras rumt inte perfekt men tyckte det kunde låtit bättre. Vad jag förstår som hade dom sänkt basen lite med! Det märktes när man spelade musik med bra djupbas.

Postad 17 February 2009 - 21:50

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Ehhh, din åsikt räknas inte... :P
du e ju van vid värsta Brutal prylarna modell Uber-extreme, eller nått... :P

Postad 17 February 2009 - 22:02

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0
Kanske, men mina högtalare kostar väl 1/10 av dom högtalarna :P

Postad 17 February 2009 - 22:18

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 0

En bild på magin!

De kablarna ser på pricken ut som sladden till mitt strykjärn :P

Postad 18 February 2009 - 00:04

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Haha, jo det va dyra kablar... det.. har du träblocken också? så att du inte får magnetisk störning i järnet, blir så mycket veck då.. :P

Postad 18 February 2009 - 10:23

Blind Guardian
  • Blind Guardian
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0
Hehe, jag vägrar i min envishet tro att nya Grande Utopia skulle vara någonting annat än världens bästa högtalare :)
Inte förrän jag lyssnat på de själv iaf.

Postad 18 February 2009 - 12:09

nickeskbg
  • nickeskbg
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

Tja, jag satt där själv i över 45 min och lyssnade på dom och det lät väl inte dåligt men inte speciellt bra heller. Nu är ju deras rumt inte perfekt men tyckte det kunde låtit bättre. Vad jag förstår som hade dom sänkt basen lite med! Det märktes när man spelade musik med bra djupbas.

Tror absolut dessa bestar kan prestera bra mkt bättre än dom gjorde.jag tror också att man inte hunnit justera allt eller hittat bästa placering i den del av lokalen man använde, tycker för övrigt att lokalen nog inte var av bästa snitt..Var inne på att MBL riggen lät lite bättre o tror det beror på att man haft dom grejerna till förfogande en längre tid o vet vart dom låter som bäst...eller så bra som lokalen tillåter.
Men jämfört med vad som mässan erbjöd så tycker jag Audioconcepts uppställningar lät bra mkt bättre..

Lyssnade du på Scala i det akustikanpassade rummet???

Postad 21 February 2009 - 20:00

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

• 1408 inlägg
  • 0

Någon som vet vad det är för fåtölj på bilden?

En Herman Miller om jag inte miss minner mig, en kille på sidan har en sån fåtölj.

EDIT,Självklart hade jag inte fel:
http://nyfurnitureou...WSI-CH-A888.jpg

Redigerat av Unregisteredd51b7e75, 21 February 2009 - 20:03.

Postad 21 February 2009 - 20:38

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0

De kablarna ser på pricken ut som sladden till mitt strykjärn :P

Eller presis som minna högtalar kablar :) Fast jag har hockey snören på mina :)

Postad 22 February 2009 - 07:40

nickeskbg
  • nickeskbg
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

De kablarna ser på pricken ut som sladden till mitt strykjärn :rolleyes:

Eller presis som minna högtalar kablar :) Fast jag har hockey snören på mina ;)

Min sambo tyckte dom påminde henne om något gammalt hopprep..

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.