Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - NAD T737 & T747 *

170 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 June 2010 - 20:26

Unregistered2a850725
  • Unregistered2a850725
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0

Har läst lite i tråden då jag testar 747

Det är det sämsta jag haft innanför dörrarna sedan tidigt 90 tal

Vilken stenåldermaskin

Orkar inte dra det för er, men den som haft eller har något från tex Marantz, Denon eller Pinoeer från
de sista 6-7 åren skulle dö precis som jag när de kopplat in eländet.

OBS. Det är inte min avsikt att dissa er som köpt den, utan att varna de som inte ännu gjort det från att köpa den.
och så klat kan man inte ta detta annat som en dissning. Men som sagt, jag måste ju säga vad jag tycker efter att ha testat den, eller hur !?

Jag är i chock, för jag trodde inte det tillverkades något så här dåligt 2010 för 8000 kr
OSD är ju rena katastrofen och inställningmöjligheterna för ljud är obefintliga och inte minst för HD ljuden

Klart du skall säga vad du tycker, kan dock inte hålla med dig.
Har haft den i snart ett år och jag är klart imponerad av vad den kan prestera, utmärkt i både 2-kanal och surround, för de 9 tusen jag betalde för den är jag mycket nöjd. Visst, den är avskalad vad gäller både design och inställningar/finesser till förmån för bra ljud, vill man ha ett "rymdskepp" så finns det garanterar flera märken som har mer att erbjuda än NAD.

Nu har jag ju inte möjlighet att testa den mot Denon, Marantz och Pioneer som du har och jag ser mig verkligen inte som någon expert vad det gäller ljud men den har ju även fått mycket bra kritik från diverse HIFI-tidningar runt om i världen och jag antar att dom i alla fall har en hyffsad koll på vad dom skriver om.

Men men, visst vore det tråkigt om man vore överens om allt:)

(Duckar inför cedergrens ilska över min okunnighet;) )

Postad 31 July 2010 - 11:03

bandixen
  • bandixen
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Har läst lite i tråden då jag testar 747

Det är det sämsta jag haft innanför dörrarna sedan tidigt 90 tal

Vilken stenåldermaskin

Orkar inte dra det för er, men den som haft eller har något från tex Marantz, Denon eller Pinoeer från
de sista 6-7 åren skulle dö precis som jag när de kopplat in eländet.

OBS. Det är inte min avsikt att dissa er som köpt den, utan att varna de som inte ännu gjort det från att köpa den.
och så klat kan man inte ta detta annat som en dissning. Men som sagt, jag måste ju säga vad jag tycker efter att ha testat den, eller hur !?

Jag är i chock, för jag trodde inte det tillverkades något så här dåligt 2010 för 8000 kr
OSD är ju rena katastrofen och inställningmöjligheterna för ljud är obefintliga och inte minst för HD ljuden

Är faktiskt beredd att hålla med, jag har T737 hemma och ljudet i tvåkanal är galet dåligt!?! Basen låter helskum, måste dra på volymen till +(!) för att få det minsta lilla tryck. Jag trodde länge att det berodde på högtalarna men så provade jag farsans billiga tangent tvåkanalsförstärkare med samma högtalare och helt plötsligt låter basen som en bas ska. Låt mig poängtera att det är en billig tvåkanalare jag provade med. Ska det verkligen vara sådan enorm skillnad, jag trodde att NAD skulle vara bra i tvåkanal? Åtminstonde låta bättre än den skit som den presterar nu.
Högtalarna är ett par stativare så det är inte de mest tungdrivna heller......
Har stängt av alla andra högtalarna och subbeni inställningarna så det är inte det heller som är problemet.

Redigerat av bandixen, 31 July 2010 - 11:04.

Postad 31 July 2010 - 16:42

Unregistered2a850725
  • Unregistered2a850725
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0

Är faktiskt beredd att hålla med, jag har T737 hemma och ljudet i tvåkanal är galet dåligt!?! Basen låter helskum, måste dra på volymen till +(!) för att få det minsta lilla tryck. Jag trodde länge att det berodde på högtalarna men så provade jag farsans billiga tangent tvåkanalsförstärkare med samma högtalare och helt plötsligt låter basen som en bas ska. Låt mig poängtera att det är en billig tvåkanalare jag provade med. Ska det verkligen vara sådan enorm skillnad, jag trodde att NAD skulle vara bra i tvåkanal? Åtminstonde låta bättre än den skit som den presterar nu.
Högtalarna är ett par stativare så det är inte de mest tungdrivna heller......
Har stängt av alla andra högtalarna och subbeni inställningarna så det är inte det heller som är problemet.

Har aldrig testat T737 men jag har en T747, är inte helt hundra på skillnaden mellan dom men jag driver ett par B&W 683, hyggligt tungdrivna golvhögtalare, med den och det har den inga som helst problem med, basen är taight och exakt och mellanregistret blommar ut på ett naturligt sett. Skulle jag skruva upp volymen till + hade det börjat trilla ner puts från väggarna, jag går nästan aldrig lägre än -10 vad CD lyssning och då är det riktigt bra tryck. Kolla med HIFI-klubben (om det är där du köpt den) och se vad dom säger om det, jag tycker det låter lite konstigt.

Postad 31 July 2010 - 18:24

bandixen
  • bandixen
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Har aldrig testat T737 men jag har en T747, är inte helt hundra på skillnaden mellan dom men jag driver ett par B&W 683, hyggligt tungdrivna golvhögtalare, med den och det har den inga som helst problem med, basen är taight och exakt och mellanregistret blommar ut på ett naturligt sett. Skulle jag skruva upp volymen till + hade det börjat trilla ner puts från väggarna, jag går nästan aldrig lägre än -10 vad CD lyssning och då är det riktigt bra tryck. Kolla med HIFI-klubben (om det är där du köpt den) och se vad dom säger om det, jag tycker det låter lite konstigt.

Låter lovande, har en bit till klubben men får försöka ta mig dit. Det som oroar mig är att andra tycks ha samma problem: https://www.minhembi...howtopic=242992
Basen är allt annat än tight, snarare otight och jag har inga som helt problem att dra på över nollan. Måste bara vara något fel, kan inte tänka mig att vi kan ha så olika preferenser.

Postad 31 July 2010 - 18:54

Unregistered2a850725
  • Unregistered2a850725
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0

Låter lovande, har en bit till klubben men får försöka ta mig dit. Det som oroar mig är att andra tycks ha samma problem: https://www.minhembi...howtopic=242992
Basen är allt annat än tight, snarare otight och jag har inga som helt problem att dra på över nollan. Måste bara vara något fel, kan inte tänka mig att vi kan ha så olika preferenser.

Jo fast jag vet inte om det är riktigt samma problem som du upplever, hans problem löste ju sig efter att han fått spelat in sina helt nya Dali högtalare och ändrat placering på dom om jag inte läste fel. Även mina 683or krävde en del inspelning, just basen hörde man verkligen när den till slut "släppte". Snackar du med HIFI klubben så tror jag säkert att dom löser så att du blir nöjd, har alltid fått bra service där.
Lycka till!

Postad 15 August 2010 - 19:23

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Jag har bara hört NAD T747

Men den har jag mest lyssnat på under besök på klubben, och då har det varit med film. Men jag upplevde den som en maskin som rört sig långt från NADs gamla ljudbild "lite beslöjad topp och bott", och istället spelar med en renare ljudbild, bra dynamik och en stram bas. Jag kan sakna motsvarande modeller som NAD T744 som verkligen var basic, men välljudande i ren stereo. Jag anser att deras instegsreceivers borde börja på minst 5x50 watt, och inte mindre.

Men jag blir inte klok på Hifi-klubbens prisdumpningar på deras produkter, det är löjligt. Kolla bara på vad som hänt med deras slutsteg NAD C275BEE detta har kostat 10 000:- och har nu gått ned till 6998:-

Vad egentligen har föranlett dessa prissänkningar?

Redigerat av Glidtassen, 15 August 2010 - 19:28.

Postad 16 August 2010 - 12:07

Unregistered2a850725
  • Unregistered2a850725
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0

jag upplevde den som en maskin som rört sig långt från NADs gamla ljudbild "lite beslöjad topp och bott", och istället spelar med en renare ljudbild, bra dynamik och en stram bas.

Håller med till 100%

Postad 30 August 2010 - 16:24

MarcusS
  • MarcusS
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Fick nyhetsbrevet från Hi.Fi-klubben idag angående deras 30-årsjubileum och där säljer dom ut T747 för 6998 kr. Det är inte utan att det blir lite köptankar, har skjutit upp hembioljudet alldeles för många gånger nu.

Vad tror ni om Nad:en och sen kombinera med Ikon 8 5.1 paketet för 22 788 kr, det är ju bra rabatt på det nu om man ser till hi-fi-klubbens normala överpriser.

Postad 30 August 2010 - 20:16

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

• 772 inlägg
  • 0
Och jag har en ca 10-år gammal Denon Avr 3300 (5x105w) och jag undrar om det räknas som en uppgradering om jag skaffar en 747? Kommer jag märka någon ljudmässig förbättring eller är det bara att jag får HDMI in/ut (vilken min gamla Denon saknar)?

Ska jag uppgradera?

Postad 30 August 2010 - 20:29

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

• 1421 inlägg
  • 0
Hmmm... hur står sig 747 rent ljudmässigt mot storebröderna 765 och 775? främst 2-kanals.

Postad 05 November 2010 - 19:43

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Det hade varit roligt att höra lite mer om den nya förstärkarna.

Överlag har jag bara hört bra saker om dessa två receivrar, men även att de skall vara lite svaga i effekt?

Redigerat av Glidtassen, 05 November 2010 - 19:45.

Postad 07 November 2010 - 11:04

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

Efter vad vad jag läst på sistone om NAD T747 är att den skall ha problem med kylningen?

Den skall visst ha en fläkt som aktiveras automatiskt vid vissa temperaturer. Men efter vad jag läst i andra trådar så händer det att fläkten inte går igång? Receivern är specad till 7x60 watt, detta kanske inte låter mycket - men det är det. Min käre far har en NAD T754 som nästan är motsvarigheten till T747 utan de senaste formaten eller HDMI-anslutningar, denna är på 6x70 watt istället. Jag kan lova att vi aldrig vågat spela under -0 och över på + skalan.

För några år sedan testade vi en Denon förstärkare för ca: 10 000:- genomot NAD T754 som då kostade kring 6000:-

Testet vi gjorde följer nedan:

Galleriet finns här

Valet stod emellan Denon 2807 och en NAD T754. Vi tittade på ett flertal filmer som Pearl Harbor, Forrest Gump, Man on fire osv.

Frontarna i hembion utgjordes av: B&W 603 S3.
Bakhögtalare: Audio Pro Level Qube
Subwoofer: Audio Pro Level 110

Denon 2807

Vi började med Denon 2807 och kopplade in den, vilket inte var det lättaste. Att bara får dit kablaget var ganska lätt, men när det sedan kom till att koppla bild och ljud via receivern fick vi hålla på en bra stund. Ingen av oss är helt otekniska men det var första gången som jag kopplade en Denon. Sedan gick vi vidare till receiverns auto-kalibrering, och även där förekom ett flertal moment som gjorde oss båda aningen förvirrade. Men vi fullföljde även där en korrekt kalibrering.

Film

När vi lyssnade på Denon 2807 med film slog den oss med häpnad då varje effekt var perfekt utplacerad i varje högtalare under filmens gång. Överlag var hela ljudbilden väldigt fint sammanhållen. Alla högtalare var integrerade till en helhet. Men vad som även stod klart var att den var ganska tillrättalagd i sin spelstil och den hade en ljusare klang. Ibland kunde den t.o.m. kännas lite väl kirurgisk och aningen stel, nästan steril. Vi var eniga om att Denon spelade mer en större detaljrikedom än vad jag hört hos andra receivers.

Musik

Även här gjorde receivern bra ifrån sig, speciellt de övre registren hade en fin separation. Ljudet var mjukt och trivsamt, men vi kände båda att receivern saknade stuns och en ordentlig botten i musiken. Många av partierna upplevde jag som alltför ljusa, nästan så att de var på väg att skära i mina öron. Trots att receivern är generöst specificerad i watt mäktade den inte med alla högtalare i flerkanalsstereo. Ljudet gjorde inte ett lika stort intryck på mig som med NAD T754. Det roligaste alternativet för musiklyssning var dock ”Dolby Pro Logic 2 Music”. Vi lyssnade även på Pure Direkt, vilket var trivsamt det med.

NAD T754

När vi kopplade in NAD T754 gick det mesta som på räls, den är väldigt enkel att ha och göra med. Det kan dock bli lite trångt utan bananer då man kopplar fast högtalarkabeln vid terminalerna på receivern. OSD:n (On Screen Display) kopplas enkelt upp till tv:n med hjälp av en s-videokabel eller en komponentvideokabel.

Film

Det sedvanliga karaktäristiska NAD ljudet gjorde sig omedelbart tillkänna; Pang på rödbetan!
NAD T754 hade ett helt annorlunda ljud än Denon, och det var ganska lätt att höra skillnad.
Receiverns grundton drar åt det mörkare/dova hållet och med en kraftig mid-bas.

När vi såg på Pearl Harbor höll vi oss till de mest engagerande scenerna med attacken mot den amerikanska flottan. Alla skottsalvor och explosioner klarade receivern med fördel, den matade helt enkelt ut mer kraft än Denon. Resultatet blev en mer dynamisk spelstil med ett kraftfullt och stabilt ljud. Under varje dog-fight kändes planens motorljud i magen, kulsprutesmattret dundrade så att det kändes i bröstet. Den hade visserligen inte samma detaljskärpa som Denon, men det tog den igen på drivet i ljudet istället. Jag upplevde en större respekt för volymkontrollen när NAD-receivern var inkopplad.

Musik

Här var det en överraskande skillnad mot Denon. Med NAD T754 fick musiken en tacksam skjuts. Vidare var det kul att äntligen få höra hur musiken fick bra med botten, vilket saknades med Denon. När vi spelade NAD-receivern i läget ”Enhanced Music 1” (stereo i samtliga högtalare) överglänste den även här Denon 2807. Överlag var NAD-receivern mer mättad i sin klang och kontrollerade högtalarna exemplariskt. Vi musiklyssning var NAD-receiverns ljud mer naturligt och rakt, snarare än färgat.

NAD's föregångare NAD T753v2 spelade lite bumligare än den nya 754:an, så det märks att firman har gjort de förändringar som de utlovade.

Mina upplevelser av dessa produkter är endast subjektiva, mina egna. Det finns nog många som kanske inte delar mina åsikter om dessa två förstärkare. Men jag en vidhåller att båda dessa receivers är mycket kompetenta med skiljer sig väsäntligt åt i klang och spelstil.

Redigerat av Glidtassen, 07 November 2010 - 11:17.

Postad 15 November 2010 - 23:41

Jaedong
  • Jaedong
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Gillar dina inlägg Glidtassen! =)

Jag har en NAD T755 och lirar endast 2-kanal Stereo från optisk TOSlink från ett Creative Xtremegamer ljudkort på datorn. Det är grymt ljud när man dunkar på House. Dock införskaffade jag mig ett helt DALI Suite Surroundsystem och än så länge tycker jag min NAD driver DALI frontarna sämre än budget Argon golvhögtalare som jag hade innan.

Nog med Off-topic. Jag har funderat länge på att köpa NAD T747 för att få HD-formaten nu när ny TV e på G. Hur står sig T747 mot min T755 rent ljudmässigt?

Eller ska man ha lite is i magen och vänta in NAD 2011 receivers? Kanske mellandagsrean sänker priset på T747 än mer oxå?

Iallafall kommer jag alltid stanna hos NAD!

Postad 16 November 2010 - 17:33

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Tycker du att NAD 755 driver Dali sämre?

Det kan delvis bero på att högtalarna från Dali utgör en tyngre last för din NAD. Jag har inte ägt en surroundreceiver på många år. Jag hittade mitt ljud-ideal i Hegel och där tog mitt sökande slut. Du har alltid möjligheten att komplettera med en uppgradering av deras MDC-konstruktion till din NAD T755 och då får du alla formaten. Jag tycker att du skall behålla din 755 och eventuellt titta på ett separat slutsteg för frontarna.

Roligt att tråden är igång igen.

Redigerat av Glidtassen, 16 November 2010 - 17:36.

Postad 16 November 2010 - 17:43

Jaedong
  • Jaedong
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Tycker du att NAD 755 driver Dali sämre?

Det kan delvis bero på att högtalarna från Dali utgör en tyngre last för din NAD. Jag har inte ägt en surroundreceiver på många år. Jag hittade mitt ljud-ideal i Hegel och där tog mitt sökande slut. Du har alltid möjligheten att komplettera med en uppgradering av deras MDC-konstruktion till din NAD T755 och då får du alla formaten. Jag tycker att du skall behålla din 755 och eventuellt titta på ett separat slutsteg för frontarna.

Roligt att tråden är igång igen.

Svaret ligger nog i att Dali högtalarna i betydligt mer tungdrivna.

T755 har inte en MDC-konstruktion så den går inte att uppgradera.

Postad 17 November 2010 - 10:55

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Jag kom på att denna receiver saknar MDC.

Jag skulle personligen skippa de senaste formaten och satsa på att få mycket kraft till frontarna istället.
Kolla blocket efter NADs slutsteg om du inte känner att du måste köpa nytt.

Redigerat av Glidtassen, 07 March 2011 - 21:12.

Postad 06 April 2011 - 18:31

ixthys
  • ixthys
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Ha Ha T747 spelar helt underbart till samman med mina Cerwin Vega CLS-10 och blev köpt som ersättning for en Denon AVR-1508 då den blev glapp. Nu ser jag fram mot att få råd med en effekt block for att kunna bi-amp mina CLS-10.

Bifogad fil(er)

Redigerat av ixthys, 07 April 2011 - 19:58.

Postad 20 May 2011 - 05:28

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Lyssnade nyligen på NAD T747 igen.

Men jag menar att den saknar förmågan att förmedla ett finare mellanregister.Testade i butik med flera kategorier av musik, men allt jag hörde var bas och diskant? Tyckte dessvärre att mellanregistret lät aningen platt.

När det var dags för fler komplicerade moment i musiken försvann också en del av separationen, den lyckades inte förmedla en helhetsbild av musiken.

Basåtergivning - Good
Diskant - Good
Mellanregister - Lite svårare att förmedla stämmor, olika bakgrundskomp.

Redigerat av Glidtassen, 20 May 2011 - 05:40.

Postad 09 October 2011 - 19:09

ixthys
  • ixthys
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Har nu haft min T 747 sidan min sista inlägget i denna tråd och vill bara säga att den har inte als besviket mig.

Tittade på Paranormal Activity 2 för ett tag sedan och typ alla i soffan hoppade upp som chock ljud effekterna kom ur med en kraft så nästan fönsterna skramlade :D
Under denna filmen var volumen bara satt till -18 dB

Den har fått spela på upp till max +10 dB på volume skalan tills vidare utan krångel och missljud och det låter extremt högt.

@Glidtassen
Jag förstår inte din kritik av mellan register men ok lyssnings rum vs. högtalare kan nog ha spelat dig ett spratt där vem vett.

Jag är i all fall bra nöjd med döm 7000kr jag betalade fast den nu är kommit ner på 5200kr nu, halva priset av vad den kostade förste gången jag tittade på den.

Redigerat av ixthys, 09 October 2011 - 19:11.

Postad 30 September 2015 - 19:37

Senapsbread
  • Senapsbread
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Får ursäkta om jag slår liv i en gammal tråd, men kändes mer onödigt att göra en ny. Kanske, mod får piska mig annars.

Har precis börjat smyga mig in i ljud och hemmabio, så jag kom över en T 747 för några dagar sen ganska billigt. Spelat ganska rejält på den och är supernöjd.

Men igår så bestämde den sig för att bara lägga av. Standby knappen lyser orange/amber men reagerar inte på tryck. Någon som har den blekaste aning vad det skulle kunna bero på. Jag öppnade upp burken och letat efter bubblade eller trasiga resistorer eller säkringar men kan ej se något fel. Sen ska jag tillägga att jag har ingen direkt aning vad jag letar efter. Någon snäll själ som vet vad det kan bero på och kan hjälpa mig?

Postad 25 March 2016 - 16:49

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

• 367 inlägg
  • 0

Hallå!

Säljer en Nad T757v2. Knappt använd då jag mest lyssnar på musik via stereoförstärkaren.

Skicka ett PM vid intresse,

Glad påsk ! ^_^

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.