Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ny inköpta DALI Concept 8, samt concept 2 och NAD T747 Reciever Låter inte

30 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 September 2009 - 20:56

Bluejackme
  • Bluejackme
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Hejsan fick idag mina efterlängtade högtalare, Dali concept 8 som frontar, mina Concept 2 som bakre (centern har jag redan) Köpte även till en NAD T747 Reciever..

Nu är grejjen den att, vet inte hur NAD överhuvud taget funkar, så den oskulden e knäckt!
Verkar hur som hellst väldigt avancerad ;),

Nu till problemen, högtalarna låter som vilka siba högtalare som hellst det vill säga medelklass ljud, inte alls ljud för nästan 9 papp, basen kan man tro är spräckt eller väldigt tunn, den låter helt enkelt väldigt skumm ( har kollat elementen, dom är hela)
speciellt om man drar upp på recievern bass +10 (högsta)
lyssnade ju i butiken och då lät ju högtalarna kanon!
Dom körde lillebrorsan till min, t737 (har jag rätt?)
Kommer dom låta mycket bättre när dom är inspelade, och hur lång tid tar det ca?
Än sålänge e jag lite besviken,

Ja jag vet att jag är helt retarded!! men som sagt, min första riktiga anläggning, och jag vet att ni är en hel del mer kunniga än jag :ph34r: och hoppas ni kan besvara mina frågor!

Tack!

Postad 17 September 2009 - 21:15

greenlock
  • greenlock
  • Användare

• 204 inlägg
  • 0
Inspelning kan helt klart vara en del av problemet, det tar väl en 20-100 timmar eller så att komma till rätta med.

Sen kan det ju vara rummets påverkan också, beskriv hur du har allt uppställt och hur ditt rum ser ut så kanske någon kan komma med tips. Inkludera mattor och möbler och sånt också.

Postad 17 September 2009 - 21:19

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Rummet och placering kan spela stor roll, prova att flytta runt högtalarna lite.

Sen vet jag om det finns dubbla uppsätningar högtalarterminaler på dina dali, det gör det på mina. Det skall sitta ett bleck som förbinder de båda på i så fall(så länge du inte kör biwire/biamping). Du har väl kopplat + till + och - till - också va?

Edit: ser nu att det är singelwireterminaler på dina concept 8 så du kan bortse från det tipset, kolla dock att du satt + till + och - till -. Ställ högtlaran som large också så de blir fullregister.

ta ett kort på anläggningen också , blir lättare att hjälpa till med placeringar och så.

Redigerat av genstruktur, 17 September 2009 - 21:24.

Postad 17 September 2009 - 21:24

Unregistered47c56772
  • Unregistered47c56772
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0
vad har du för signal? cd eller dator?
tänkte bara att du har uteslutit att det inte är låten som är av dålig kvalitet.
annars skulle jag gissa på att du antingen har kopplat + till - och - till + eller att det är glapp någonstans.

Postad 17 September 2009 - 21:49

Bluejackme
  • Bluejackme
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Bifogad fil  IMG_3725.JPG   3.49MB   1 Antal nerladdningar + - sitter rätt. rummet är ialla fall kanske en 20 kvadrat, just nu står högtalarna 1,5m ifrån varandra men ska lägga upp en bild
sorry dte fick bli en snabb bild man ser inte hela rummet massa kartonger ivägen ;) högtalarna ska iallafall separeras sen ca 2 meter åt sidan åt vardera håll. ca 4 meter från tv:n komemr soffan att vara sen, rummet är i stort sett fyrkantigt

edit: Glömde säga att det är när jag kör musik, jo det är bra kvalite, änsålänge låter det jätte bra ljudet :ph34r: men framför allt musik, vet inte vilken "Enchanter eller ljud preset man ska ha riktigt heller"

Postad 17 September 2009 - 21:49

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Testa även att flytta ut högtalarna en bit från väggen och vinkla dom mot lyssningsplatsen.

Postad 17 September 2009 - 23:34

Bluejackme
  • Bluejackme
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Vet inte om jag missnöjd med NAD:en faktiskt, för jag vet ju hur högtalarna ska låta, och NADEn leverar ju inte ens tryck i högtalarna, det är knappt så att det kommer något ur utblåset på frontarna :S
Jag trodde NAD var riktiga monster maskiner när det kom till kraft, och + o - sitter ju rätt
hoppas nu att detta löser sig, eller om någon annan har några tips

Postad 17 September 2009 - 23:47

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

edit: Glömde säga att det är när jag kör musik, jo det är bra kvalite, änsålänge låter det jätte bra ljudet :ph34r: men framför allt musik, vet inte vilken "Enchanter eller ljud preset man ska ha riktigt heller"

Det låter jättebra? VErkade som du var missnöjd i början av tråden?
Förstår inte vad du vill få ut riktigt då?

Ser inte ut som en optimal placering som du kör nu, sära på högtalarna mer.
Kör direct eller stereo vid musiklyssning i 2kanal. Om inte elementen ens rör på sig om du fläskar på är det ju nåt fel......

Kolla så frontarna står som LARGE eller Fullrange också.
Läsa recieverns manual också, har den autosetup kan du ju köra den om du är soäker på hur man ställer in.

Redigerat av genstruktur, 18 September 2009 - 00:08.

Postad 18 September 2009 - 06:07

Bluejackme
  • Bluejackme
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Tjena, verkar som jag fått lite bukt på det hela nu, Hela NAD e ju komplicerad :ph34r: anyway har märkt att om jag drar på till ca -5dl(då är det högt) , Recievern går ner till +18 på max volym, ialla fall, när man komemr ner runt -5db då börjar det bli ordentligt tryck i högtalarna men inte vid normal/låg volym, är det någon inställlning man kan ändra just för att man ska slippa dra på hög volym för att högtalarna ska börja fläska på? kan ju även tillägga att vid hög volym låter det ju riktigt bra (undra hur dom låter inspelade då) ;) men jag börjar ju bli nöjdare nu, bortsett att man måste fläska på för att få et tryck :P

Och högtalarna kommer separeras mera sen, efter möbleringen kommer stå ca 4 meter ifrån varandra.
Tack alla för hjälpen! vad skulle man göra utan er :)

Postad 18 September 2009 - 07:37

jonas_tby
  • jonas_tby
  • Lärjunge

• 278 inlägg
  • 0

Testa även att flytta ut högtalarna en bit från väggen och vinkla dom mot lyssningsplatsen.

Precis, detta kan i princip göra underverk!
Jag har storebror till dina frontar, dvs Concept 10, har dom i nuläget ca 30-35cm ifrån väggen.
Ur rent tryckperspektiv är det skillnad som natt o dag jämfört med att ha dom i princip dikt an väggen...
I mitt fall tog det bortåt ca 100-120 timmar innan elementen "släppt" ordentligt, man märkte faktiskt en gradvis förbättring under tidens lopp...

Att behöva skruva upp så långt som till -5 db verkar däremot konstigt, känns som att det kan vara nån inställning i stärkaren som behövs/fattas...

Hoppas att du blir nöjd med köpet!!

Postad 18 September 2009 - 08:06

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0
Ser ut som en dörröppning precis intill höger högtalare. Den kan ställa till det. Iofs verkar det vara viktigare att det blåser mycket luft ur basreflexröret (en dålig sak, då är det antagligen underdimensionerat) än att det låter bra.

Postad 18 September 2009 - 08:36

Bluejackme
  • Bluejackme
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
60 nad watt ja, nad räknas inte som vanlig watt.....
60 nad watt är 120w..
ja dörren är brevid en frontare ;) men som sagt högtalarna ska möbleras om.
i butiken körde dom med nad t737 och med t747 (som jag har)
och det lät riktigt bra o kraftfullt, men jag har ju börjat få bukt på min nad nu,
hoppas jag ialla fall :ph34r:

Postad 18 September 2009 - 09:11

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

• 637 inlägg
  • 0
Ställ om högtalarna till large!

Postad 18 September 2009 - 10:08

Bluejackme
  • Bluejackme
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
tack e-lite för din hjälp du verkar ju vara kunnig :)jo men
han i butiken sa att den klarar av att driva dom utan problem att den skulle räcka,
har ju även ställt om dom till large, dom stod ju på 150hz innanmm
så nu uppskattar jag mitt ljud :) men jag ska nog göra som du säger
e-lite o införskaffa mig ett sådant slutsteg, men det får bli lite senare :P

Postad 18 September 2009 - 12:34

greenlock
  • greenlock
  • Användare

• 204 inlägg
  • 0

han i butiken sa att den klarar av att driva dom utan problem att den skulle räcka,
så nu uppskattar jag mitt ljud :) men jag ska nog göra som du säger
e-lite o införskaffa mig ett sådant slutsteg, men det får bli lite senare :D

Tycker personligen att ett slutsteg låter som en jättebra ide men du borde nog vänta ett tag, dels så att högtalarna får spelas in färdigt och dels så att du hinner vänja dig vid ljudet och känna efter ordentligt om det är vad du verkligen behöver/vill ha eller om du vill lägga pengarna på något annat. Finns massa saker att lägga pengar på här i hifivärlden :P

Postad 19 September 2009 - 01:26

kusling
  • kusling
  • Lärjunge

• 378 inlägg
  • 0
Det är bättre att läsa manualen och lära sig ställa in receivern rätt, samt att flytta runt högtalarna och ställa dem rätt innan man ger sig på att köpa massa slutsteg och grejjer.

Har du en dator kopplad till receivern så behövs säkert den ställas in också.

Redigerat av kusling, 19 September 2009 - 01:28.

Postad 25 September 2009 - 14:06

Sohlio
  • Sohlio
  • Forumräv

• 586 inlägg
  • 0

så nu uppskattar jag mitt ljud :angry: men jag ska nog göra som du säger
e-lite o införskaffa mig ett sådant slutsteg, men det får bli lite senare :)

Tja!
Kolla hur du har ställt delningen på naden, du har ju skrivit att den stod på 150hz innan, då spelade ju inte högtalaren nått under 150hz.... Och då har du ju ingen bas alls....

Och ställ ut högtalaren minst 30-40cm från bakvägg, det kommer hjälpa mycket! Och när du åker hemifrån låt nån musik vara igång. Volym spelar ingen roll, bara att det är nått. Så kommer du "spela" in dina högtalare fortare, än att du bara ska spela dom när du är hemma! Kan ju vara så att du hör skillnad direkt när du kommer hem!?!?!

Och jag är helt övertygad att Naden orkar driva nina Dali! Visst ett slutsteg skulla göra att det låter bättre, nästan så att du skulle tro att du köpt nya högtalare!

Lycka till med ditt system!

Andreas

Postad 25 September 2009 - 19:41

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Som jag fattar det så har du ingen sub? Då ska du ju inte dela frekvensen över huvudtaget. Kolla så att subben är avmarkerad i stärkaren.

Och kolla så du inte har nåt som heter peak eller liknande vad gäller basfrekvenserna. Kan ju hända att den är inställd på lägsta.

Redigerat av Unregisterede10e9503, 25 September 2009 - 19:44.

Postad 25 September 2009 - 19:51

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Som jag fattar det så har du ingen sub? Då ska du ju inte dela frekvensen över huvudtaget. Kolla så att subben är avmarkerad i stärkaren.

Jess! kolla det

Postad 27 September 2009 - 15:24

Bluejackme
  • Bluejackme
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Så nu har jag ju inte skrivit här på något tag, Jo jag har en sub, men har inte haft den ikopplad eftersom jag vill ju spela in högtalarna, samt lyssna lite hur bara dom i sig fungerar utan subben, Men nu har jag ju haft högtalarna ca 2 veckor, musik har spelats 15h utav 24 i snart 2v i streck, och dom börjar ju nu låta riktigt nice.
känns inte som diskanten är lika hård längre utan blivit lite rundare och inte skrikig, även mellanregistret har börjat ta form, basen låter inte lika instäng som innan, så nu när jag har spelat lite Celine dion (hon har ju en så ren/klar fin röst) Så låter det som en GUUUD som sjunger i mitt vardagsrum, så att nu känns det ju verkligen som att NAD:en och DALI gör sitt jobb, och jag antar att dom inte är riktigt helt inspelade än :)

4 Toast utav 5 ;)

Bifogad fil(er)

Redigerat av Bluejackme, 28 September 2009 - 12:50.

Postad 05 January 2010 - 16:16

Unregistered98ef0649
  • Unregistered98ef0649
  • Forumräv

• 585 inlägg
  • 0
Hej!

Behöver du fortfarande höja till -5db för att det ska bli högt. Jag tycker själv inte att det börjar låta bra förrän in den volymen.

Känns inte rätt lämnade tom in min men dom hittar tydligen inget fel. den har inte kommit tillbaka än men jag har pratat med Butikschefen och han skulle lösa det på ett bra sätt sa han för jag ska ju inte vara missnöjd.

Vi får väl se vad som händer

Postad 05 January 2010 - 23:29

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0
Tror inte ALLS det har att göra med hur kraftfull förstärkaren är i detta fallet. Min gamla setup drivs av en Sony str-de 875 och även fast den inte är den starkaste så kan de leverera rejält med tryck till frontarna kan jag lova. har jämfört den mot min nuvarnade NAD t763, trycket på normal volym är inte kraftigare här. det som skiljer är att NAD:en klarar att spela högre, har bättre kontroll på elementen, vilket resulterar i ett overall bättre och renare ljud oavsett volym, men inte kraftigare. (dvs den kan leverera en högre maxeffekt och är mer strömstark).

Det jag vill säga är att oavsett om din stärkare klarar att leverera en effekt på 50 eller 200 watt så kommer det inte bli mer tryck. Det har snarare med ljud-inställningar att göra. Sedan kan det också bero på vad du har att jämföra med, första gången jag skaffade golvare tordde jag också de skulle trycka på mer vid låga volymer, men.. det är oftast inte det de är gjorda för, uten ett ska mer leverera ett "stort" hifi-ljud som fint fyller upp rummet. den mer snärtiga och kraftfulla basen får du på högre volym som sagt. Dessutom tycker jag mig se att du har sub, de är bättre på att ge tryck på låg volym så vet inte riktgt vad du klagar på;) Golvaran och subben borde komplettera varandra mycket bra.

Postad 05 January 2010 - 23:48

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0
Och jag kan lova att just concept 8 mår bra av effekt och lång inspelningstid. Jag bytte min Nad 355a mot 375 och fick "nya" högtalare. Och ang tryck; vad är tryck för dig?

Postad 06 January 2010 - 14:06

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Vad har du för nåt att jämföra med när du säger att det inte är nåt tryck?
OM man är van vid tex en dator stereo med exttremt överdriven svullen bas och sen får höra ett par vettiga golvare så låter dom tunt vid en jämförelse,men golvarna låter mera rätt.

Som någon annan skrev,50 eller 200 watt märks ingen skillnad om man spelar lågt. Men om du spelar riktigt högt så skulle du märka en väldig skíllnad om du skulle koppla in ett starkare slutsteg.

Tänk också på att en dubblering av effekten alltså i ditt fall 120 istället för 60 watt ger 3 Db ökning,och det är en hörbar skillnad bara.

Postad 06 January 2010 - 22:54

Lindholm R
  • Lindholm R
  • Beroende

• 1194 inlägg
  • 0
Jag tycker man upplever "tryck" när det är för mycket bas i spelandet. Bättre när det spelar riktigt högt men låter som man skulle kunna prata med soffgrannen i normal samtalston... sedan provar man att säga något, helt förgäves. Då tycker jag det låter bra. :)

Postad 08 January 2010 - 09:58

Unregistered98ef0649
  • Unregistered98ef0649
  • Forumräv

• 585 inlägg
  • 0
Jag jämför med min C372 och den e ju betydligt kraftigare och spelade även bra på lägre volymer.

Synd att jag sålde den :D

Jaja ska in idag å snacka med Hifiklubben så får vi se hur jag gör

Postad 13 December 2010 - 20:05

Rickard-76
  • Rickard-76
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Hej.

Jag har själv upplevt avsaknandet av bas när jag fick mina nya högtalare lektor 8 och var fruktansvärt besviken , hade cervin vega dc15 innan o det går ej att gämföra med eftersom cervin är mer party högtalare.

Jag köpte ett slutsteg också nad och basen blev bättre o tajtare fast jag har mixtrat mycket med placering , absorbenter byte av kablar osv.O som alla säger akustiken i ditt lyssnings rum är viktigare än tex slusteg eller dyra kablar, bara genom att ha mina högtalare på tunga marmor plattor med SD kuddar samt absorberat rummet med tavlor o ljud aborbenter så har min bas blivet tajtare o mer punch. Upplevde ljudbilden i bas regionen att bli lägre för var justering jag gjorde men det visade sig att jag blev av med dom okontrolerade bas svängningarna som stutsar runt i rummet o vibrerar som man upplever som bas, vist är det bas men inte den basen man vill ha i en ljudanläggning.

Som någon skrev innan så undrar jag osso vad för ljudkälla kör du, cd/dvd / tv / ps3 / dator osv kolla så signalnivån inte är för låg på dem samt vad använder du för signal kablar . Avstånd till väggen bakom dina högtalare bör inte understiga 2-3dm osv som alla andra skriver.

Jag drev mina lektor 8 med T755 "2x110 watt" och slutsteget jag kör nu är på "2x150watt" o kan inte säga att något av det har problem o driva högtalarna så din t747 borde inte vara något problem effektmässigt.
Kommer själv o köra T747 nu pga av min t755 skickade ut orent ljud o reperatören hittar ej fel på den så jag fick en T 747 gratis idag i byte :) tack hifiklubben . Ska koppla in den i helgen så kan jag återkomma med vad jag tycker om den , Har kör en denon 2311 som låne steg så har iaf 3 olika o gämföra med när jag kopplat in 747.

Har inte hunnet läsa så mycket om t747 än men verkar som auto setup-en man kör, kan ställa in högtalarna lite galet, vilket jag lär märka i helgen. Men om du testar o sätt högtalarna på Large o såklart ska du köra stereo läge om du lyssnar på musik för att få mest effekt till dina högtalare. Diskant o bas +0 , högtalar inställning i setup +0 kör så , så utesluter du orent ljud o missfärgat register.Själv tyckte jag att det lät klent o konstigt första gången jag testade +0 men nu när man vant sig o vill att musiken ska låta som skivan är inspelad så finns inte eq eller +bas +diskant mer som alternativ. Finns säkert dyra Eq som gör instälningen bättre men det äger inte jag iaf.

//Rickard

Postad 13 December 2010 - 22:02

Unregistered53cc092c
  • Unregistered53cc092c
  • Lärjunge

• 394 inlägg
  • 0
:)

Postad 07 January 2011 - 12:11

Rickard-76
  • Rickard-76
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Hej igen.

Nu har jag kopplat in min nya förstärkare o eftersom jag nu har 7 kanaler mot 5 innan så fick jag vända rums placeringen på allt . måla om sätta igen 1 fönster o dra nya kablar o lister mm . Mao lite jobb men klart värt det, då resultatet lyssningen mässigt är bättre.

Har inte testat T747 så mycket eftersom jag kör mitt slusteg till frontarna men det jag upplevde innan jag satt till steget är att effekten i 747 räcker mycket väl iaf till mitt system, Helnöjd med 747 , bara en sak som jag inte tycker om som jag iofs har läst om är att autosetup för högtalarna är helt enkelt skit. Körde setup o fick värde:
Center +7
Left +3
Right -5
Suround left -1
suround right +4
back left o right +5
Sub -12

O tanke på kabel längder o rums placering så blir dessa värden helt värdelösa. så jag ändrar mina manuellt o ska lyssna o ändra efterhand , kör -4 på left right "pga slutsteget har mer effekt än t747" sen resten står på 0.
Subben kör jag på ca 50-60% .

Så har du fortfarande inte fått rätt på ditt system så kolla hur dina högtalare setur ser ut om du nu har kört den setupen.
Annars kör den o ändra sen när den e klar.

Funkar det fortfarande inte efter det så får du kanske gå igenom dina kablar och sen kanske titta mer på hur ditt rum ser ut , placering osv.

//Rickard

Redigerat av Rickard-76, 07 January 2011 - 12:15.

Postad 16 March 2011 - 14:15

Bluejackme
  • Bluejackme
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Hej Allihopa =) och tack alla för all hjälp, jodå mitt ljud har blivit lite bättre, och basen låter lite bättre på frontarna, men jag tycker ändå en effektförstärkare till frontarna kan bli bra, Jag kör faktiskt lite olika Källor till 747an bla Digitalboxen,ps3 och Datorn, Och till er som har 747an Tappa inte eran kontroll i golvet ifrån soffkanten, ifall ni inte har Drulle försäkring för den fina plastiga kontrollen kostar 700kr =p Tack igen för eran hjälp!

Postad 16 March 2011 - 14:37

Unregisteredb57d3682
  • Unregisteredb57d3682
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
Finns ett Nad 275 på hifimagasinet.com om du vill få dina högtalare att komma till sin rätt. Har ett sådant till mina concept8 o jag är mycket nöjd.
http://hifimagasinet...p?annonsID=8066

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.