Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Onkyo 707/807

243 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Onkyo TX-NR807 (Surroundförstärkare) 4 8,79 (28) Inga priser
Onkyo TX-SR707 (Surroundförstärkare) 4 9 (12) Inga priser
22 relaterade trådar
Köpråd - Surroundförstärkare 5-15000 (673 inlägg) 1 år sedan
Ljudproblem med en gamal Onkyo TX-NR807 (3 inlägg) 7 år sedan
LPF of LFE, Line in-/Master level? (3 inlägg) 13 år sedan
Byte från Onkyo TX-NR807 till en med 3D-stöd? (16 inlägg) 13 år sedan
Canton Vento 890DC med Onkyo 807/876? (293 inlägg) 14 år sedan
ONKYO TX-NR807 och nätverk (1 inlägg) 14 år sedan
Vilken receiver: Onkyo TX-SR707 vs. Denon AVR-2310 till mitt Canton-system (21 inlägg) 14 år sedan
Denon 3310 eller Onkyo 807? (23 inlägg) 15 år sedan
Yamaha RX-V565 vs Yamaha RX-V765? (7 inlägg) 15 år sedan
Yamaha RX-V1065 eller Onkyo TX-SR707 (4 inlägg) 15 år sedan
Receiver för Ps3, Wii, Digitalbox, HTPC & Blu-ray (18 inlägg) 15 år sedan
JBL ES 90 (1 inlägg) 15 år sedan
Koppla wii till Marantz SR6004 och Onkyo TX-SR707 (3 inlägg) 15 år sedan
Onkyo TX-SR707 vs. Denon AVR-2310 ? (46 inlägg) 15 år sedan
Surroundförstärkare till MONITOR AUDIO SILVER RX HEAVYWEIGHT FLOORSTAND 5.1 (13 inlägg) 15 år sedan
Onkyo TX-NR807 vs. Harman Kardon AVR 460 (2 inlägg) 15 år sedan
5,1 förstärkare som fixar Stereo (9 inlägg) 15 år sedan
ONKYO 507 eller 607? (22 inlägg) 15 år sedan
Val utav förstärkare, Denon, Onkyo eller Marantz (188 inlägg) 15 år sedan
Surroundreceiver till Dali Concept 10? (2 inlägg) 15 år sedan
Vilken AV-receiver rekommenderar du? (16 inlägg) 15 år sedan
Högtalarrekommendationer till Onkyo 807 (12 inlägg) 15 år sedan

Postad 02 januari 2010 - 10:48

DevilGod
  • DevilGod
  • Veteran

• 1 517 inlägg
  • 0

Jag har delvis löst mina problem. VARNING: Gör helst ingen uppdatering via nätet. Det är stor risk att receivern ballar ut. Detta är ett känt fel som bland annat innebär att hdmi out inte fungerar som den ska. Jag får för min del lämna in receivern för service, vilket är jävligt irriterande efter bara två dagar. :)

Låter inte kul det där, men varför ska man inte uppdatera via nätet? Den är väl gjord för det?

Postad 02 januari 2010 - 17:44

Unregistereded94f3cc
  • Unregistereded94f3cc
  • Forumräv

• 910 inlägg
  • 0

Låter inte kul det där, men varför ska man inte uppdatera via nätet? Den är väl gjord för det?

Visst är det så, men tydligen finns det en risk att uppdateringen misslyckas, vilket innebär att mjukvaran bli korrupt och du kan få lämna in receivern på service då det inte går att återställa fullt ut till fabriksinställningar.

Redigerat av Unregistereded94f3cc, 04 januari 2010 - 02:10.

Postad 03 januari 2010 - 09:31

SiliconS
  • SiliconS
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0
Råkade bli en sen julklapp till mig själv.. så nu står det en 807 i tv-rummet! :blink:
Blev ett ordentligt steg upp ljudmässigt från min tidigare 600, men stör mig lite på hanteringen av subben.
Autokalibreringen ställer ner subben som fan, blir helt obefintlig i 2-kanal stereo.. plus att det tog en stund innan jag kom på att man inte kan köra 2-kanal stereo med fullrange frontar OCH subba.. måste ställa om frontarna till 40hz för att det ska fungera.

Ett av problemen i bashanteringen är audyssey, kan visserligen strunta i det och ställa in EQ manuellt men eftersom inte dessa inställningar sparas per ingång så måste man ju trixa tillbaka så fort man kör en film, där i alla fall jag tycker att audyssey gör ett fint jobb!

Nu tänker väl några av er: vilken idiot.. inte ska han köra subban när han spelar musik i stereo!? Jo.. ibland vill jag faktiskt ha det extra trycket då mina frontar spelar väldigt ljust och klart ljud! :P

Sen måste jag fråga, hur varma blir era maskiner.. jag kan precis hålla kvar handen uppe på Onkyon utan att bränna mig efter någon timmes spelande. Funderar om detta är ett problem då jag tappat höger kanal vid 2 tillfällen.. eller om jag helt enkelt har en defekt kabel (ska fixa ny kabel idag för att utesluta den).

Uppdateringen via nätet fungerade klockrent för mig, inga felmeddelanden eller annat strul!
Men dessa små negativa sakerna till trots så är jag grymt nöjd efter 4 dagars användande!! ;)
Simma lugnt.

Redigerat av SiliconS, 03 januari 2010 - 09:32.

Postad 03 januari 2010 - 11:53

laze
  • laze
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Går det att ta signal från komponent och hdmi utgången samtidigt? Dvs. att jag har komponent till en tv och hdmi till en annan och vill ta bilden från samma källa (t.ex. min digitalbox på komponent in).

Om inte det går, kan jag välja att skicka signalen från samma ingång till de två olika utgångarna, dvs välja att min digitalbox via komponent in ska skicka signalen till hdmi eller komponent ut?

Det jag vill uppnå är att använda en 707/807 som videoväxel men kunna välja att skicka bilden till de två olika utgångarna eller få ut signal på båda samtidigt. Klarar 707 och 807 detta på samma sätt?

Postad 03 januari 2010 - 15:56

Chrille_0171
  • Chrille_0171
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

plus att det tog en stund innan jag kom på att man inte kan köra 2-kanal stereo med fullrange frontar OCH subba.. måste ställa om frontarna till 40hz för att det ska fungera.
Sen måste jag fråga, hur varma blir era maskiner.. jag kan precis hålla kvar handen uppe på Onkyon utan att bränna mig efter någon timmes spelande.

Du ändrar i meny 2-2 sista raden och anger "Dubbelbas" PÅ. Då är subben med i matchen även när frontarna går som fullrange. Då är det bara "Pure" och "Direct" lägena som är utan SUB.
Nu har jag en 707:a och den blev bra varm när mina frontar var kopplade till till den. Nu har jag har 2 slutsteg till mina frontar så stärkaren driver bara center och surround, då blir den bara ljummen. Öppen placering av din 807:a är väl minimum att rekommendera?

Redigerat av Chrille_0171, 03 januari 2010 - 15:57.

Postad 03 januari 2010 - 18:59

SiliconS
  • SiliconS
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0

Du ändrar i meny 2-2 sista raden och anger "Dubbelbas" PÅ. Då är subben med i matchen även när frontarna går som fullrange. Då är det bara "Pure" och "Direct" lägena som är utan SUB.
Nu har jag en 707:a och den blev bra varm när mina frontar var kopplade till till den. Nu har jag har 2 slutsteg till mina frontar så stärkaren driver bara center och surround, då blir den bara ljummen. Öppen placering av din 807:a är väl minimum att rekommendera?

Jodå, stärkaren står i ensamt majestät.. så luftflödet är inget problem.
Tusen tack för tipset om "dubbelbas", skall testas så fort jag kommer hem.
Måste säga att manualen lämnar en del att önska.. men men, som tur är så finns detta eminenta forum! :)

Postad 07 januari 2010 - 05:09

Unregistereded94f3cc
  • Unregistereded94f3cc
  • Forumräv

• 910 inlägg
  • 0

Uppdateringen via nätet fungerade klockrent för mig, inga felmeddelanden eller annat strul!
Men dessa små negativa sakerna till trots så är jag grymt nöjd efter 4 dagars användande!! :)
Simma lugnt.

Hur ser dina nätverksinställningar ut i receivern?

Postad 08 januari 2010 - 08:45

HeRmAN
  • HeRmAN
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0
Är det någon som vet varför elgiganten har ett B i slutet av sin modellbeteckning? Länk
eller är det bara B som förkortning för Black?

Är det så att de har en egen bantad version som saknar något för att bli billigare, det har jag sett på andra produkter i deras sortiment, t.ex. på vitvaror.

Kom på en fråga till som jag inte fått något svar på: Har förstärkaren HDMI pass thru, dvs kan man titta på DVD utan att behöva ha förstärkaren igång?
Barnen klarar sig bra med ljudet från TV'n i 99% av tittandet.

Problemet med uppdatering verkar ju vara något som de hittat och löst enl. senaste infon om nya versionen.

TX-NR807
- Improves sound level balance in Bi-amp mode.
- Improves update functionality

Utan att ha provat själv än skulle jag rekommendera att man uppgaderar från en fristående PC där inte nätet är fullt av BC last etc. som kan störa överföringen.

Redigerat av HeRmAN, 08 januari 2010 - 09:05.

Postad 08 januari 2010 - 12:11

Unregistereded94f3cc
  • Unregistereded94f3cc
  • Forumräv

• 910 inlägg
  • 0

Är det någon som vet varför elgiganten har ett B i slutet av sin modellbeteckning? Länk

Är det så att de har en egen bantad version som saknar något för att bli billigare, det har jag sett på andra produkter i deras sortiment, t.ex. på vitvaror.

Kom på en fråga till som jag inte fått något svar på: Har förstärkaren HDMI pass thru, dvs kan man titta på DVD utan att behöva ha förstärkaren igång?

url="http://www.eu.onkyo.....php"]Problemet med uppdatering verkar ju vara något som de hittat och löst enl. senaste infon om nya versionen.[/url]

TX-NR807

Utan att ha provat själv än skulle jag rekommendera att man uppgaderar från en fristående PC där inte nätet är fullt av BC last etc. som kan störa överföringen.

Edit: Fel val av textfärg, dvs. knappt synlig och därför borttagen.

Redigerat av Unregistereded94f3cc, 08 januari 2010 - 12:16.

Postad 08 januari 2010 - 12:14

Unregistereded94f3cc
  • Unregistereded94f3cc
  • Forumräv

• 910 inlägg
  • 0

B står för Black och S står för Silver, dvs. inga bantade versioner.

Ja, det går.

Problemet med uppdatering verkar ju vara något som de hittat och löst enl. senaste infon om nya versionen.

TX-NR807

Det är jag nog inte tekniker nog för att lösa. Dock är det ju lite av moment 22 att man ska uppgradera via nätet för att få en stabilare uppgradering. ;)

Postad 10 januari 2010 - 22:24

High-Vision
  • High-Vision
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Hur bra är grammofonsteget i en 707-a ?funkar en bra MM pickup bra med bra HIFI ljud
eller är det löst riaa steg som gäller ?

Postad 11 januari 2010 - 02:10

givetvis
  • givetvis
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
Funderar på köpa antingen 707 eller 807, men jag har svårt att bestämma mig. Den ska driva monitor audio högtalare, RX8, RXC och RX1. Klarar jag mig med 707:an? Vill inte köpa något som sedan visar sig inte funka nå bra. Sen tror det kan bli problem att få 807 att rymmas i tv bänken ^_^ Detta är svårt! Sen är det bara jag som ser konstigt eller är det så att dom svarta är över tusen spänn dyrare än silver? Helt galet om det nu är så.

Postad 11 januari 2010 - 22:13

DevilGod
  • DevilGod
  • Veteran

• 1 517 inlägg
  • 0

Sen är det bara jag som ser konstigt eller är det så att dom svarta är över tusen spänn dyrare än silver? Helt galet om det nu är så.

Nej, jag håller med till 1000%. Rätt så konstigt, men då det säkert är fler som vill ha svart, så kan de kanske ta bättre betalt för dem ;) Inte helt rätt tänkt enligt mig, men vissa företag beter sig ju ganska konstigt till och från.

Nu är ju frågan om en silver-låda skulle skära sig totalt i tv-bänken :lol:

Postad 11 januari 2010 - 23:27

givetvis
  • givetvis
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0

Nej, jag håller med till 1000%. Rätt så konstigt, men då det säkert är fler som vill ha svart, så kan de kanske ta bättre betalt för dem ;) Inte helt rätt tänkt enligt mig, men vissa företag beter sig ju ganska konstigt till och från.

Nu är ju frågan om en silver-låda skulle skära sig totalt i tv-bänken :lol:

Ja jag tänkte det. Tydligen så gäller det bara 807 serien som är dyrare som svart. Den svarta 707 och den silvriga är det samma pris på. Det gör det hela ännu lustigare?

Det är exakt det jag med tänker på. Men om man bestämmer sig för 807 är det verkligen värt 1200 spänn för den är svart. Det är den stora frågan.

Redigerat av givetvis, 11 januari 2010 - 23:27.

Postad 12 januari 2010 - 05:28

Unregistereded94f3cc
  • Unregistereded94f3cc
  • Forumräv

• 910 inlägg
  • 0

Ja jag tänkte det. Tydligen så gäller det bara 807 serien som är dyrare som svart. Den svarta 707 och den silvriga är det samma pris på. Det gör det hela ännu lustigare?

Det är exakt det jag med tänker på. Men om man bestämmer sig för 807 är det verkligen värt 1200 spänn för den är svart. Det är den stora frågan.

Det kan ju även vara en tillfällig kampanj som gör att priset skiljer sig mellan den svarta- och silverfärgade Onkyon.

Postad 12 januari 2010 - 09:47

HeRmAN
  • HeRmAN
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0
Det blidde en sen julklapp till mig också :lol:

Ang. att svart är dyrare förklarade Elgiganten med att deras inköpspriser diffar, troligtvis har generalagenten/tillverkaren Silverenheter i lager som de vill bli av med och därför gör denna prissättning. Inget ovanligt när man vill tömma lagret pga. att det te.x kommer en ny modell och man vill sälja dem meddans det går till bästa möjliga pris.

Ang. uppgraderingen så håller jag med om att det är lite moment 22 att uppgradera för att få uppgraderingen att funka... ;)

Det borde gå att hämta uppgraderingen på fil och sätta upp en egen server lokat så att man inte störs av fördröjningar över nätet.
Eller hur gör de själva när de får in en apparat som felat i uppgraderingen? antingen gör de just detta eller så använder de en konsolport på enheten. Det finns ju några möjligheter som det ser ut.
Har själv inte provat ännu.
Jobbar själv med nätverksprodukter, Routrar, switchar etc. och uppgraderar en hel del samt löser just problem där uppgraderingar gått fel, så visst går det säkert att lösa om man bara vill.

Att se om man har senaste eller ej verkar ju allt annat än användarvänligt. Vad är det för fel på "normala" versionsnummer?
Den visar en lång harang med flera grupper av siffror och man kan inte se och jämföra på hemsidan om man har senaste eller ej.
Här behöver de skärpa till sig.

Postad 12 januari 2010 - 20:00

SiliconS
  • SiliconS
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0

Hur ser dina nätverksinställningar ut i receivern?

Allt är orginalinställningar!

Funderar på köpa antingen 707 eller 807, men jag har svårt att bestämma mig. Den ska driva monitor audio högtalare, RX8, RXC och RX1. Klarar jag mig med 707:an?

Du kan väl vara snäll och tala om hur väl Onkyo'n klarar av MA RX så snart du handlat.. funderar på att köpa just de högtalarna till min 807:a! :)

Postad 14 januari 2010 - 00:42

givetvis
  • givetvis
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0

Allt är orginalinställningar!

Du kan väl vara snäll och tala om hur väl Onkyo'n klarar av MA RX så snart du handlat.. funderar på att köpa just de högtalarna till min 807:a! :)

Absolut ska jag göra det. :D

Postad 15 januari 2010 - 07:44

DevilGod
  • DevilGod
  • Veteran

• 1 517 inlägg
  • 0
Hm, den stora skillnaden jag kan se mellan 707 och 807 är att 807:an har ethernet/internetuppkoppling och skalar upp komponent, enligt http://www.onkyousa....?class=Receiver. Tycker det låter lite konstigt att inte 707:an skulle klara av att skala upp komponent, eller tolkar jag det hela fel? Eller menar de att den inte skalar upp komponent till komponent eller komponent till hdmi?

Postad 15 januari 2010 - 18:54

Kjelleman
  • Kjelleman
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Hur har ni eran setup för att få ut Hd ljud , kör Ps3 via Hdmi o den visar att den spelar Dolby True Hd, men jag får inte min 807 att lysa i displayen att den spelar upp Dolby true Hd? Står bara multichannel i min display.Läst o grejat som 17 utan att få till det.

Kjelleman

Postad 15 januari 2010 - 19:46

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5 778 inlägg
  • 0

Hur har ni eran setup för att få ut Hd ljud , kör Ps3 via Hdmi o den visar att den spelar Dolby True Hd, men jag får inte min 807 att lysa i displayen att den spelar upp Dolby true Hd? Står bara multichannel i min display.Läst o grejat som 17 utan att få till det.

Kjelleman

Har du nya PS3 slim? Annars kommer det alltid bara stå Multichannel för den gamla kan inte bitstreama.

Postad 16 januari 2010 - 08:07

Kjelleman
  • Kjelleman
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0

Har du nya PS3 slim? Annars kommer det alltid bara stå Multichannel för den gamla kan inte bitstreama.

Har den äldre 60 gig verionen. Så om det står multichannel så får jag ut Hd ljuden ialf? , lite synd tycker jag man vill ju se att det funkar som det ska .

Kjelleman

Redigerat av Kjelleman, 16 januari 2010 - 09:41.

Postad 16 januari 2010 - 10:42

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5 778 inlägg
  • 0
Ja står det multichannel och du har valt TrueHD eller DTS-HDMA som ljudspår i filmen så har du HD-ljud!

Postad 16 januari 2010 - 14:02

Unregisteredfdd12789
  • Unregisteredfdd12789
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
Varför får jag svart-vit setupmeny ur s-vhs kabel på monitor out? Med den gula kontakten får jag färg. Jag har kopplat boxern med s-vhs till 807an, inställd på through, och monitor out till tjock-tv och då har jag färg.

Intressant att det är något fel på bi-amp funktionen. Jag kopplade så först och höll på att gråta över hur dåligt det lät. Nu har jag inget förtroende för den funktionen och kör 6.1 nu men det blir nog höjdkanaler till slut.

Postad 16 januari 2010 - 14:42

Unregistereded94f3cc
  • Unregistereded94f3cc
  • Forumräv

• 910 inlägg
  • 0

Varför får jag svart-vit setupmeny ur s-vhs kabel på monitor out? Med den gula kontakten får jag färg. Jag har kopplat boxern med s-vhs till 807an, inställd på through, och monitor out till tjock-tv och då har jag färg.

Intressant att det är något fel på bi-amp funktionen. Jag kopplade så först och höll på att gråta över hur dåligt det lät. Nu har jag inget förtroende för den funktionen och kör 6.1 nu men det blir nog höjdkanaler till slut.

Det finns en mjukvaruuppdatering som kanske kan lösa ditt problem med bi-amp funktionen.

Postad 16 januari 2010 - 23:17

Unregistereda5b82afd
  • Unregistereda5b82afd
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Jag funderar på att skaffa ett 2.1 system, det blir MA Rx1 och någon sub. 807an har jag tittat lite på och den verkar intressant, men jag vet inte rikitgt om jag ska ha en stereoförstärkare eller en receiver.
Gillar idén att koppla allt till en och samma punkt ps3, popcorn hour osv via hdmi.
Men min fråga är hur det i praktiken kommer att funka med hd ljud, via blu-ray osv med ett 2.1 system?

Postad 17 januari 2010 - 00:18

DevilGod
  • DevilGod
  • Veteran

• 1 517 inlägg
  • 0

Hm, den stora skillnaden jag kan se mellan 707 och 807 är att 807:an har ethernet/internetuppkoppling och skalar upp komponent, enligt http://www.onkyousa....?class=Receiver. Tycker det låter lite konstigt att inte 707:an skulle klara av att skala upp komponent, eller tolkar jag det hela fel? Eller menar de att den inte skalar upp komponent till komponent eller komponent till hdmi?

Ingen 707-ägare som kan kommentera/bekräfta/dementera?

Postad 17 januari 2010 - 10:31

Chrille_0171
  • Chrille_0171
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

Tycker det låter lite konstigt att inte 707:an skulle klara av att skala upp komponent, eller tolkar jag det hela fel? Eller menar de att den inte skalar upp komponent till komponent eller komponent till hdmi?

Som jag kan se i manualerna så skalar bägge upp till 1080p Komponent - HDMI, men Komponent - Komponent skalas bara upp av 807:an. I 707 är det Pass-through K - K, som jag tolkar det.
Så om du använder HDMI som output är det strunt samma vilken maskin du väljer. De 2 andra stora skillnaderna är ju just ethernet för streaming och högre effekt i 807 -skiljer ca 5 kg i vikt mellan de två. Jag använder slutsteg, HDMI som output samt har inget behov av streamingfunktion så för mig blev det en 707:a just därför. Jag är mycket nöjd med den.

Redigerat av Chrille_0171, 17 januari 2010 - 10:36.

Postad 17 januari 2010 - 15:29

DevilGod
  • DevilGod
  • Veteran

• 1 517 inlägg
  • 0

Som jag kan se i manualerna så skalar bägge upp till 1080p Komponent - HDMI, men Komponent - Komponent skalas bara upp av 807:an. I 707 är det Pass-through K - K, som jag tolkar det.
Så om du använder HDMI som output är det strunt samma vilken maskin du väljer. De 2 andra stora skillnaderna är ju just ethernet för streaming och högre effekt i 807 -skiljer ca 5 kg i vikt mellan de två. Jag använder slutsteg, HDMI som output samt har inget behov av streamingfunktion så för mig blev det en 707:a just därför. Jag är mycket nöjd med den.

Mycket tacksam för det svaret! :)

Då kanske det blir en 707 istället för 807, nu när FelGiganten inte har kvar några "billiga" modeller, dock så har 807 mycket snyggare front. Ack dessa i-landsproblem :)

Postad 17 januari 2010 - 17:20

Nightrider-xXx
  • Nightrider-xXx
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0
behöver man oroa sig för att 807an blir extremt varm? varför är de flesta emot detta?

Postad 18 januari 2010 - 20:20

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

• 1 690 inlägg
  • 0
Beställde just en Onkyo 707, var inne på en 607 ett tag, men då den saknade full preout så fick det bli denna.

Beställde den i svart för då blev det ingen fraktkostnad på elgiganten. Silver hade 200kr i frakt avgift...
6195:- inte illa.

Postad 19 januari 2010 - 22:04

Unregistereded94f3cc
  • Unregistereded94f3cc
  • Forumräv

• 910 inlägg
  • 0
Jag ger upp! Jag är inne på min andra Onkyo 807 och det är bara strul. Den lämnas tillbaka och ett annat märke ska jagas. Synd, då jag förväntat mig klart mer av "japansk kvalitet". :huh:

Postad 20 januari 2010 - 12:38

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

• 1 690 inlägg
  • 0
Wohoo, packetet är redan i ånge... synd bara att det kommer att ligga där i några veckor nu :)

Postad 20 januari 2010 - 15:39

Unregisteredfdd12789
  • Unregisteredfdd12789
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
Beställde en 807a på julafton och visst har det varit mycket strul. En digitaingång fungerar ej, får bara svart/vit ut ur s-vhs och bi-amp låter förjävligt.

Men idag hade jag två timmar själv och såg Wolwerine på"referece nivå=0dB" och jäklar vad bra det låter. (5 dB för högt för mig dock) För 8 000kr är den bra, speciellt ljudet. Jag tänker skippa bi-amp och hoppas jag inte behöver göra några uppdateringar.

Vilken singnal ska man ta ut ifrån boxern för att skala upp? Räcker det med den där gula eller ska man köpa någon rgb scartomvandlare?

Postad 21 januari 2010 - 00:03

Unregistereded94f3cc
  • Unregistereded94f3cc
  • Forumräv

• 910 inlägg
  • 0

Beställde en 807a på julafton och visst har det varit mycket strul. En digitaingång fungerar ej, får bara svart/vit ut ur s-vhs och bi-amp låter förjävligt.

Men idag hade jag två timmar själv och såg Wolwerine på"referece nivå=0dB" och jäklar vad bra det låter. (5 dB för högt för mig dock) För 8 000kr är den bra, speciellt ljudet. Jag tänker skippa bi-amp och hoppas jag inte behöver göra några uppdateringar.

Vilken singnal ska man ta ut ifrån boxern för att skala upp? Räcker det med den där gula eller ska man köpa någon rgb scartomvandlare?

Kul att du till slut blev nöjd. Själv gav jag upp efter allt strul och dessutom dåligt (platt ljud i stereo) ljud. Det ska finnas en uppdatering på Onkyos hemsida som rör just bi-amping. Du kanske ska testa om du inte redan gjort det.

Lycka till!

Postad 22 januari 2010 - 18:00

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

• 1 690 inlägg
  • 0
Fick min onkyo 707 igår. Den fastnade inte allt för långe i ånge :)

Allt fungerar bra, förutom att jag fortfarande bara har 2 högtalare och inte får några fler förän nästa vecka. Så har bara provat i stereo. Och jag här ganska nöjd. Den klår inte min rotel ra-06 när det gäller musik <3 Lite för mullrig för min smak.
Änvänder Totem accoustic Arro högtalare, och kommer att få låna min brors avance 501 bak plus matchande center tills jag har listat ut vad jag vill ha för högtalare. (funderar på rainmaker plus matchande center)

Blev lite besviken att föstärkaren inte tog gafflade kontakter till högtalarna. Så det blir att chiquita dem när jag får tid.
Allt i förstärkaren är väldigt logiskt och inga problem att ansluta ps3 och cd spelare (HK HD 990).

En första fråga här(kommer säkert fler). När jag streamar musik från datorn till ps3an och ljud via HDMI till förstärkaren så stänger förstärkaren av ljudet när jag stänger av TVn :S Vill kunna streama musik utan att vara tvungen att ha tvn igång. Går detta att lösa?

Postad 23 januari 2010 - 16:06

Chrille_0171
  • Chrille_0171
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

En första fråga här(kommer säkert fler). När jag streamar musik från datorn till ps3an och ljud via HDMI till förstärkaren så stänger förstärkaren av ljudet när jag stänger av TVn :S Vill kunna streama musik utan att vara tvungen att ha tvn igång. Går detta att lösa?

Hej.
Jag har också en 707:a och den beter sig likadant med BD. När jag stänger av TV:n stoppas skivan. Får då starta om den, skivan alltså, så funkar det sen. Jobbigt för dig kanske för du behöver väl se på TV:n det du gör med PS3?
Nu vet jag inte om Inställningen för att skicka ljud till TV:n via HDMI påverkar, testa och se. Setup-meny 7-3. Om den sätts på kan DolbyHd och DTS-HD sluta fungera, minns inte exakt men på polarens 875 råkade jag aktivera den utan att tänka på det och sen fanns det inte HD-ljud längre. Tog flera försök innan jag upptäckte det. Nu vet du det jag inte visste :)

Postad 24 januari 2010 - 01:57

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

• 1 690 inlägg
  • 0
Hmmm skulle aldrig ha trott det om någon hade förklarat att det var så stor skillnad mellan 2 channel stereo och pure audio. Med pure audio så saknar jag inte min rotel lika mycket :)

Postad 31 januari 2010 - 02:06

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

• 1 690 inlägg
  • 0
Nu har jag kopplat ihop till ett 5.1 system hemma och jag säger bara OMG vad bra film ljud man får ut från denna AV förstärkare. Auto kalibreringen la bakhögtalarna lite högt för min smak så pillade ner nivån där lite. Sen blev det lysande.

Har även mycket gott att säga om Uppskalningen i förstärkaren. Provade på normalt TV4 program från Kabel box med HDMI utgång och det blev markant bättre bild.

Postad 31 januari 2010 - 11:27

laze
  • laze
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Går det att ta signal från komponent och hdmi utgången samtidigt? Dvs. att jag har komponent till en tv och hdmi till en annan och vill ta bilden från samma källa (t.ex. min digitalbox på komponent in).

Om inte det går, kan jag välja att skicka signalen från samma ingång till de två olika utgångarna, dvs välja att min digitalbox via komponent in ska skicka signalen till hdmi eller komponent ut?

Det jag vill uppnå är att använda en 707/807 som videoväxel men kunna välja att skicka bilden till de två olika utgångarna eller få ut signal på båda samtidigt. Klarar 707 och 807 detta på samma sätt?

Eftersom jag köpt en 707a kan jag svara på min egna fråga, ja det går att ta signal från både hdmi och komponent ut samtidigt när jag kör komponent in.

Blev perfekt att splitta bilden in till sovrummet och köra zone 2 med ljudet till tv'n. Vet dock inte om jag ser så stor skillnad när jag skalar bilden från min dreambox 500t till 1080p (vilket jag iof. inte trodde heller).

Postad 31 januari 2010 - 12:40

Patrik Li
  • Patrik Li
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Nån som har koll på om man kan ta ut komponentsignal från en hdmikälla? (707:an det gäller)

Postad 31 januari 2010 - 15:00

laze
  • laze
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Nån som har koll på om man kan ta ut komponentsignal från en hdmikälla? (707:an det gäller)

Det går inte att gå från hdmi in till komponent ut.

Postad 01 februari 2010 - 21:27

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3 278 inlägg
  • 0
En 807a är på ingående :D ojoj vad jag hatar denna väntan! Hoppas den kommer innan helgen.

//Micke

Postad 01 februari 2010 - 21:53

Unregistered2e3a526b
  • Unregistered2e3a526b
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0

En 807a är på ingående :D ojoj vad jag hatar denna väntan! Hoppas den kommer innan helgen.

//Micke

Skriv gärna lite intryck om hur den funkar med dina högtalare,är lite sugen på en 807a själv.

Postad 04 februari 2010 - 12:14

Unregistered0650da58
  • Unregistered0650da58
  • Beroende

• 1 220 inlägg
  • 0
Någon som använder internetradion? Fungerar den bra? Fungerar last.fm biten?

Postad 05 februari 2010 - 19:39

Unregisteredc6b76c48
  • Unregisteredc6b76c48
  • Lärjunge

• 393 inlägg
  • 0

Någon som använder internetradion? Fungerar den bra? Fungerar last.fm biten?

Inget direkt svar på din fråga men tänkte bara slänga in att last.fm har börjat ta betalt för sin radio.

Postad 10 februari 2010 - 20:50

julgransfot
  • julgransfot
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
DÅ har man slängt iväg en beställning på HBB:s sista svarta demo ex. av 707:an :D
Har läst och jämfort en hel del olika förstärkare de sista månaderna men blev till slut en sådan här.
Priset känns rätt och har bara bra erfarenheter med Onkyo tidigare.
En annan bidragande faktor är att så många förstärkare är slut på lager och väntas inte åter förrän slutet på mars.
Verkar som hela Sverige fått för sig att uppgradera förstärkare på samma gång, eller så är det någon konspiration mellan företagen ;o) Skojjar bara...
Hade iaf krav på att den skulle vara svart så passade på nu när det fanns en.
Hoppas jag blir nöjd, har läst en del på avsforum och de flesta verkar vara väldigt nöjda!

Postad 13 februari 2010 - 09:07

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3 278 inlägg
  • 0
jaha, nähe! så blev det med det! Ingen 807a för min del, lite strul med leveranstider osv, ujujuj. men men när en dörr stänger sig så öppnas en annan ;) en Onkyo 1007 körs upp till mig nu :D den finns hemma hos mig på Måndag eller Tisdag. Tack HBB! Och det var ju just 1007 som jag igentligen ville ha, tack vare 2 hdmi ut, 9.2 osv Nu kommer jag nog få en receiver som jag kan leva med väldigt länge.

//Micke

Postad 13 februari 2010 - 11:20

En i kvadrat
  • En i kvadrat
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0
Det är båtarna från Kina som inte kommer. På grund av finanskrisen har de stora rederierna dragit ner på kapaciteten. Det kommer fortsätta vara såhär tills priserna på transporter är lika höga som före -08.

Gå in i en mediamarkt/elgiganten/SIBA osv och kolla. Det är ju tomt i många hyllor.

Postad 19 februari 2010 - 00:39

SlicRic
  • SlicRic
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
ååå får spunk.. sen jag köpt min 707a och kopplat in alla enheter via HDMI får jag en skarpt grön linje till vänster om tvn om jag kör oskalad bild. detta händer på digital-tv, tvix och xbox 360 men av någon outgrundlig anledning inte på ps3an. den enda lösningen är antingen att skifta bilden åt vänster (alltså trycka bort den gröna linjen) men då blir det mer svart på höger sida, eller att köra auto-format och förlora en bit av bilden. tvn kan det inte va fel på då den gröna linjen följer efter när man skiftar bilden åt vänster och höger.

någon som har nån ide om vad det här kan va? :/

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.