Samsung LED UE-serien & "clouding" ?
283 svar till detta ämne
45 relaterade trådar
49-50", OLED? (11 inlägg)
|
7 år sedan
|
TV-djungel..... (46 inlägg)
|
8 år sedan
|
Blank vs matt skärm? (Sony vs Samsung) (20 inlägg)
|
9 år sedan
|
*Officiell Samsung LED UE-xxB60x0, UE-xxB70x0 & UE-xxB80x0* (1505 inlägg)
|
10 år sedan
|
samsung UE55B7070 (4 inlägg)
|
10 år sedan
|
Alla HDMI-ingångar har slutat att fungera (4 inlägg)
|
10 år sedan
|
Samsung LED UE-serien & Clouding "Ny Poll" Take2 (15 inlägg)
|
12 år sedan
|
få ut LIKVÄRDIG tv på försäkringen ?!?! (13 inlägg)
|
12 år sedan
|
Samsung LED (inställningar) (39 inlägg)
|
12 år sedan
|
När man spelar Ps3, Xbox, Wii etc - Bildfördröjningsproblemet (input lag) (249 inlägg)
|
12 år sedan
|
Samsung 2009 - TV (1142 inlägg)
|
14 år sedan
|
SAMSUNG LED-TV UE40B7050 (69 inlägg)
|
14 år sedan
|
Samsung UE7070, DLNA, Twonky & iso (25 inlägg)
|
15 år sedan
|
PV60 ut..snyggt in..kan jag bli nöjd? (14 inlägg)
|
15 år sedan
|
LG 47SL9000 vs Samsung UE46B7070 (9 inlägg)
|
15 år sedan
|
Samsung 7050 tappar kanallistan! (6 inlägg)
|
15 år sedan
|
Philips 40PFL8664H jmf Samsung UE40B7070 mfl (6 inlägg)
|
15 år sedan
|
Samsung 7070 eller 8050 (20 inlägg)
|
15 år sedan
|
Är denna clouding acceptabel? (100 inlägg)
|
15 år sedan
|
LG 50PS8000 eller Samsung PS50B855? (9 inlägg)
|
15 år sedan
|
Samsung - UE467070 eller PS50B855? (40 inlägg)
|
15 år sedan
|
Samsung UE467050 eller LG 47SL9000 (10 inlägg)
|
15 år sedan
|
Mac Mini + Full-HD funkar inte? (19 inlägg)
|
15 år sedan
|
Samsung UE-40B7070 eller Panasonic TX-P42V10E eller Sharp Aquos LC-40LE700S (46 inlägg)
|
15 år sedan
|
Skillnad mellan UE40B7070(90) och UE40B8050 (0 inlägg)
|
15 år sedan
|
UE-46B8050 vs TX-P50V10E vs 47LH9000 (8 inlägg)
|
15 år sedan
|
Samsung Crystal Design på UE7000 serien (0 inlägg)
|
15 år sedan
|
Dålig batteritid fjärrkontroll UE468050 (0 inlägg)
|
15 år sedan
|
Hittat döda pixlar (3 inlägg)
|
15 år sedan
|
Samsung 46B8050 vs Philips 46PFL9704h (9 inlägg)
|
15 år sedan
|
LE-xxB755 vs UE-xxB70x0? (30 inlägg)
|
15 år sedan
|
LED, BACKLED TV:s (60 inlägg)
|
15 år sedan
|
Samsung UE46B7070 (0 inlägg)
|
15 år sedan
|
Större TV (5 inlägg)
|
15 år sedan
|
Hörlurar till Samsung B7050 / 7070 (5 inlägg)
|
15 år sedan
|
SAMSUNG UE46B7070WW LCD TV (1 inlägg)
|
15 år sedan
|
Samsung LED 8000 series (16 inlägg)
|
15 år sedan
|
Samsung LED vs Samsung Plasma (35 inlägg)
|
15 år sedan
|
Hur koppla hdbox, reciever, tv, projektor, dvdinspelare, PS3? (0 inlägg)
|
15 år sedan
|
Frågor om nyinköpt Samsung EU46B7050 (0 inlägg)
|
15 år sedan
|
Samsung UE-46/55B7070 (1 inlägg)
|
15 år sedan
|
Samsung UE46B7050 LED TV (25 inlägg)
|
15 år sedan
|
Samsung TV (LE/UE/PS) våren/hösten 2009. (101 inlägg)
|
15 år sedan
|
Bästa 46-tummaren till Mac Mini? (3 inlägg)
|
15 år sedan
|
Samsung LUXIA 2009 (5 inlägg)
|
16 år sedan
|
Postad 29 december 2009 - 10:26
THX2
-
THX2
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Det är, som Toulu skriver ovan, från denna som värmen kommer från. (Det är rätt så mycket värme den avger- den är glödhet!) På bild nr 2, som jag tidigare postat, kan man se den sitta på det översta kretskortet ungefär i mitten.
Tidigare har man här kommit fram till att det är den varma luften som lagrats innanför tv-skalet orsakar cloudingen. Detta har kunnat avhjälpas mha fläktar på ventilationshålen. Frågan jag ställer mig är om bortförandet av denna varmluft i sig påverkat till att skärmen visat mindre clouding, eller om det är kylningen av själva transformatorn dessa fläktar gett som minskat cloudingen.** Om det inte är varmluften i sig utan bara att transformatorn har blivit lite kallare, borde det vara smartast att sätta en fläkt direkt ovanför transformatorn. Sätter man en kylfläns med kylpasta direkt på transformatorn och fläkten ovanför denna så borde man få bäst kylning. Detta förutsätter dock att man tar upp ett hål i skalet bak i det område transformatorn sitter. På detta sätt borde det fungera med en liten fläkt som inte väsnas och drar lite ström. Man skulle kunna använda något liknande som på bilderna, den större är dock lite för stor, man vill ju inte ha någon tjocktv...
**Är det någon som har en aning?
Jag tror det är bättre kyla hela tv ! Fläkt allternativ till med USB som vi skrivet innan kostar 150 kr Det tar 2 minuter fixa till . Det gör att 99% kommer vara nöjda med sin tv . När garanti är ute kan man titta på sätta fläkt i tv om man vill ha samsung orginal fäste på väggen. Som det skulle varit från början . Då skulle vi inte hafft denna tråden 1
Redigerat av THX2, 29 december 2009 - 10:27.
Postad 29 december 2009 - 10:31
Unregisteredfb070f1b
-
Unregisteredfb070f1b
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Vi provar allt !
För bästa bild !
Det är upp till var ock en .
Visst. Men debatten ger en onyanserad bild av en tv som de allra flesta skulle bli oerhört nöjda med. Risken är även stor att en del lockas gå in i servicemenyn och göra ändringar eller rent av öppna upp bakstycket. Det kan bli oerhört dyrt om tv:n går sönder och man lämnar in den för reparation och finner att garantin inte längre gäller. Jag tror inte alla förstår den kopplingen.
Postad 29 december 2009 - 14:10
lovmatt
-
lovmatt
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Visst. Men debatten ger en onyanserad bild av en tv som de allra flesta skulle bli oerhört nöjda med. Risken är även stor att en del lockas gå in i servicemenyn och göra ändringar eller rent av öppna upp bakstycket. Det kan bli oerhört dyrt om tv:n går sönder och man lämnar in den för reparation och finner att garantin inte längre gäller. Jag tror inte alla förstår den kopplingen.
Jag håller med. Jag tror det är viktigt att få fram att THX2 föreslår att sätta en extern fläkt på baksidan vilket garanterat inte förstör garantin. Att börja montera ner bakstycket för installation av interna fläktar låter som ett ingrepp som bör riskera garantin. Jag har själv långt gående planer att införskaffa en 55" (bonus på G) men börjar fundera om det är rätt... Men jag har väldigt sällan nedsläckt i rummet, snarare tvärtom och kommer att gå från en CRT.  Misstänker att clouding inte kommer att störa mig så mycket...
Postad 29 december 2009 - 16:20
Unregistered1008
-
Unregistered1008
-
Veteran
-
-
1 703 inlägg
nu har man fått bort all clouding i princip! jag hade lite förut när tvn hade stått på ett tag med hög backlight inställning vad jag har kommit fram till är följande det är backlight belysningen som orsakar cloudingen på sidorna i hörnen mycket värme bildas just i hörnen då det är mer dioder på en mindre yta. clouding i mitten nertill orsakas av transformatorns värme. tvn är alltså skit känslig för värme så får man bort den så får man även bort all clouding jag är nästan säker på att det är pixlarna som vrider sig av värmen och då släpper igenom ljus från backlight belysningen. det är alltså inte panelen som vrider sig av värmen som några tidigare trott en annan fördel är att får ni bort cloudingen så blir även betraktningsvinkeln klart bättre!det är ju det man ser om man står från sidan att pixlarna släpper igenom ljus och bilden blir dassig vrider sig inte pixlarna av värmen så släpper dom alltså igenom mindre ljus och det även vid högre betraktningsvinkel. fläktar var det ja: 170mms fläkten som postas tidigare räcker inte. det är för lågt varv på den. cloudingen är kvar även med en sån. ni måste dit med helst 2st 120mms fläktar vid ventilationshålen i mitten och två mindre 70mms fläktar ute i hörnen längst ner. (sätter ni inte dit fläktar ute i hörnen så kommer ni fortfarande ha cloudingen kvar där) på så sett så får ni fart på luften nertill och värmen och luften stiger och går ut genom ventilationshålen upptill. Edit: eller så drar ni helt enkelt ner backlightbelysningen till MIN och då säkrar att det inte blir nån clouding men hur skoj är det  ? det är ju backlightbelysningen som gör 7070n till vad den är grym på kontrast fler som fått bort cloudingen med fläktar än?
Redigerat av Unregistered1008, 29 december 2009 - 16:28.
Postad 29 december 2009 - 19:35
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Intressanta upptäckter om värmen. Då borde all clouding i princip försvinna om man ställer teven ute på balkongen i kylan?
Postad 29 december 2009 - 21:57
kurtfield83
-
kurtfield83
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
nu har man fått bort all clouding i princip! jag hade lite förut när tvn hade stått på ett tag med hög backlight inställning
vad jag har kommit fram till är följande det är backlight belysningen som orsakar cloudingen på sidorna i hörnen mycket värme bildas just i hörnen då det är mer dioder på en mindre yta.
clouding i mitten nertill orsakas av transformatorns värme.
tvn är alltså skit känslig för värme så får man bort den så får man även bort all clouding
jag är nästan säker på att det är pixlarna som vrider sig av värmen och då släpper igenom ljus från backlight belysningen. det är alltså inte panelen som vrider sig av värmen som några tidigare trott
en annan fördel är att får ni bort cloudingen så blir även betraktningsvinkeln klart bättre! det är ju det man ser om man står från sidan att pixlarna släpper igenom ljus och bilden blir dassig vrider sig inte pixlarna av värmen så släpper dom alltså igenom mindre ljus och det även vid högre betraktningsvinkel.
fläktar var det ja: 170mms fläkten som postas tidigare räcker inte. det är för lågt varv på den. cloudingen är kvar även med en sån.
ni måste dit med helst 2st 120mms fläktar vid ventilationshålen i mitten och två mindre 70mms fläktar ute i hörnen längst ner. (sätter ni inte dit fläktar ute i hörnen så kommer ni fortfarande ha cloudingen kvar där) på så sett så får ni fart på luften nertill och värmen och luften stiger och går ut genom ventilationshålen upptill.
Edit: eller så drar ni helt enkelt ner backlightbelysningen till MIN och då säkrar att det inte blir nån clouding men hur skoj är det ? det är ju backlightbelysningen som gör 7070n till vad den är grym på kontrast
fler som fått bort cloudingen med fläktar än?
Mycket bra!! snart är det dags att köpa en tv känner jag(och några fläktar) en fråga bara; Hur mycket låter de egentligen? Och hur mycket ström drar de tillsammans?
Postad 30 december 2009 - 08:54
foogy
-
foogy
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Mycket bra!! snart är det dags att köpa en tv känner jag(och några fläktar) en fråga bara; Hur mycket låter de egentligen? Och hur mycket ström drar de tillsammans?
En annan fråga. Funkar de föreslagna fläktarna även om TV:n hängs upp på väggen med Samsungs superslim wallmount?
Postad 30 december 2009 - 10:05
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Intressanta upptäckter om värmen. Då borde all clouding i princip försvinna om man ställer teven ute på balkongen i kylan?
Klimatet i Korea är väl ganska kallt...
Postad 02 januari 2010 - 14:01
hybris4u
-
hybris4u
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Köpt en UE467050 på öppet köp. Visst lider den av "clouding". Det är ganska enkelt att se det. Har factory default setup och ser cloduing i varje hörn liksom två fläckar lite till höger om mitten.
Detta lär ju vara standard på alla skärmar. Ser man det inte kanske man skall skaffa HDsyn. (glasögon alltså!) ;-)
Tittar man bara på tv i dagsljus är det inget problem. Kvällar så kommer det. Tycker mig se att det blir värre på denna tv när den varit igång längre.
Helt sjukt att se att det finns folk som skruvar upp och meckar med tvn. Detta skall Samsung ordna på garanti inget snack om den saken. Fabrikationsfel då andra LED TV inte lider av detta på det sätt som Samsung gör.
Vänta på 8500? Ja den verkar ju kosta 35-40000 SEK i USA. Skall man betala 3 ggr pengarna för att få problemet löst? Galet!
Skall klura på om jag lämnar tillbaka TVn på Måndag.
Min recension av denna tv:
* Snygg TV
* Bra bild (stort minus för clouding)
* Mediadelen ok tillsammans med Windows 7 eller mediaplayer 11. Fortfarande inte helt bra. Man kan inte zooma eller tvinga 16:9 på vissa filmer. Kan inte spoola via DLNA. Spelar de flesta formaten.
* Internetdelen med widget är helt kass.
* Ingen som helst buzzing. (Min sharp är helt kass på buzzing delen och kommer aldrig köpa Samsung igen!)
* Bra svärta med LED. Inte som med Plasma men bra nära
* Supertunn tv som passar perfekt på väggen. Skall du ha den på fot välj en som inte är så tunn är mitt tips då du får ned priset och sannolikt inte samma clouding problem
* En dealbreaker till för mig är att jag inte kan se programinfo som standard när jag bläddrar kanaler. Bara vilken kanal det är. För en OSD med kanalinfo måste jag först trycka info och bläddra med upp ned pilarna eller miniguide och sedan P upp och ned. Detta är kass! Alla andra TV jag har kan bläddra med P upp och ned och programinfo direkt! Hade viljat se Samsung gick att konfa med den vy man får med "info" knappen som standard på P upp och ner.
* Tycker att WII och Xbox 360 spel flyter bra. Vet inte hur jag skall lida av inputlagg. Spelat MF2 på nätet utan problem.
Mina dealbreakers för denna tv är just nu:
* Clouding
* Ingen programinfo som standard på P+ och P-
* Ingen Samsung BD-P4600 med röd ram som 7500... Vilker är kasst då detta ju är en design tv!
Postad 02 januari 2010 - 16:58
Begren
-
Begren
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Hej!
Min svärfar har nyss köpt ny Led Tv Samsung B6050 och jag var och tittade på den igår men jag såg ingen tendens till clouding såg filmen Transformers 2 det var riktig härlig skärpa på bilden och det svarta var härligt att se på i slutet av filmen, filmen är juh 2½ timma lång så den borde ha visat clouding men jag såg ingen tendens till det men i och för sig så vart rummet inte nedsläckt utan ganska mycket lampor runt omkring som var dimmade.
Det enda var juh att vissa sekvenser ser ut som studiofilmat att människorna blir för skarpa till kontrasten men antar att detta är en inställningsförmåga..
men tillbaka till min fråga är det bara de dyrare Led samsung som är tunnare än B6050 som visar tendens til clouding för vad jag försått är B6050 det samma tv som B7070 men jag vet inte riktigt är bara en glad novis.
Någon som har en B6050 som visar clouding? annars är jag nyfiken på denna Tv
Väljer just nu mellan panna G10 eller samsung B6050
Postad 02 januari 2010 - 17:02
jp09
-
jp09
-
Rookie
-
9 inlägg
Köpt en UE467050 på öppet köp. Visst lider den av "clouding". Det är ganska enkelt att se det. Har factory default setup och ser cloduing i varje hörn liksom två fläckar lite till höger om mitten.
Detta lär ju vara standard på alla skärmar. Ser man det inte kanske man skall skaffa HDsyn. (glasögon alltså!) ;-)
Tittar man bara på tv i dagsljus är det inget problem. Kvällar så kommer det. Tycker mig se att det blir värre på denna tv när den varit igång längre.
Helt sjukt att se att det finns folk som skruvar upp och meckar med tvn. Detta skall Samsung ordna på garanti inget snack om den saken. Fabrikationsfel då andra LED TV inte lider av detta på det sätt som Samsung gör.
Vänta på 8500? Ja den verkar ju kosta 35-40000 SEK i USA. Skall man betala 3 ggr pengarna för att få problemet löst? Galet!
Skall klura på om jag lämnar tillbaka TVn på Måndag.
Min recension av denna tv: * Snygg TV * Bra bild (stort minus för clouding) * Mediadelen ok tillsammans med Windows 7 eller mediaplayer 11. Fortfarande inte helt bra. Man kan inte zooma eller tvinga 16:9 på vissa filmer. Kan inte spoola via DLNA. Spelar de flesta formaten. * Internetdelen med widget är helt kass. * Ingen som helst buzzing. (Min sharp är helt kass på buzzing delen och kommer aldrig köpa Samsung igen!) * Bra svärta med LED. Inte som med Plasma men bra nära * Supertunn tv som passar perfekt på väggen. Skall du ha den på fot välj en som inte är så tunn är mitt tips då du får ned priset och sannolikt inte samma clouding problem * En dealbreaker till för mig är att jag inte kan se programinfo som standard när jag bläddrar kanaler. Bara vilken kanal det är. För en OSD med kanalinfo måste jag först trycka info och bläddra med upp ned pilarna eller miniguide och sedan P upp och ned. Detta är kass! Alla andra TV jag har kan bläddra med P upp och ned och programinfo direkt! Hade viljat se Samsung gick att konfa med den vy man får med "info" knappen som standard på P upp och ner. * Tycker att WII och Xbox 360 spel flyter bra. Vet inte hur jag skall lida av inputlagg. Spelat MF2 på nätet utan problem.
Mina dealbreakers för denna tv är just nu: * Clouding * Ingen programinfo som standard på P+ och P- * Ingen Samsung BD-P4600 med röd ram som 7500... Vilker är kasst då detta ju är en design tv!
Visst är detta intressanta synpunkter på UE467050 men de verkar ha hamnat fel då de avhandlar knappast ämnet denna tråd syftar till - nämligen clouding.
Postad 02 januari 2010 - 18:22
sadfoafs
-
sadfoafs
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
6050 är minst lika illa, lovar.
Postad 02 januari 2010 - 19:18
hybris4u
-
hybris4u
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Ja det är sant. Iofs konstaterar jag clouding på 7050 i inledningen men sedan kanske jag spårade ur genom att recensera TVn. ;-)
Hur som helst så har min 7050 clouding. Såg det första dagen. Skurvat ned bakgrundsbelysningen till 2 eller 3 för att testa men ingen skillnad. Clouding är det. Klarar man inte av det så köp inte 7050/7070/8050. Misstänker att alla tunna LED samsung har detta. De som inte ser det är antagligen inte så pedantiska på detta eller har helt enkelt inte provat tvn på kvällen. ;-)
Pratade med Samsung för att testa deras support men de skyfflar frågan under mattan då det är så liten % som agerat på problemet. Så mitt tips är att samla ihop alla och agera tillsammans!
Jag kommer troligen återlämna min tv så jag hakar inte på.
Samsung = Clouding. :-(
Postad 03 januari 2010 - 19:40
sparta
-
sparta
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Hej!
Min svärfar har nyss köpt ny Led Tv Samsung B6050 och jag var och tittade på den igår men jag såg ingen tendens till clouding såg filmen Transformers 2 det var riktig härlig skärpa på bilden och det svarta var härligt att se på i slutet av filmen, filmen är juh 2½ timma lång så den borde ha visat clouding men jag såg ingen tendens till det men i och för sig så vart rummet inte nedsläckt utan ganska mycket lampor runt omkring som var dimmade.
Det enda var juh att vissa sekvenser ser ut som studiofilmat att människorna blir för skarpa till kontrasten men antar att detta är en inställningsförmåga..
men tillbaka till min fråga är det bara de dyrare Led samsung som är tunnare än B6050 som visar tendens til clouding för vad jag försått är B6050 det samma tv som B7070 men jag vet inte riktigt är bara en glad novis.
Väljer just nu mellan panna G10 eller samsung B6050
Jag stod inför exakt samma val i morse men har äntligen bestämt mig för 6050 efter en lång stunds tv tittande på Expert idag :-)) !! Motivering till mitt val: Den är oerhört mycket snyggare i sin design o utförande vilket även frugan värderar högt o därmed kan jag köpa en 46 tums tv då den även uppfattas som mindre :-) Det viktigaste var att bilden är klarare, skarpare o tydligare än g10:an vilket jag föredrar. G10 påminner om min gamla rör-tv..(grov jämförelse) o den saknar WOW känslan som jag strävar efter! Enda nackdelen (som även fick mig att fundera på en G10:a istället) ärden usla input lag som 6050 har (ca 60 ms). Detta löser jag själv genom att jag får spela på min projektor istället om det inte funkar med tv:n.. Stör man sig verkligen på Clouding som en "normal" tv tittare ?? Märker man ens av Clouding fenomenet som "normal" tv tittare ?? Jag har ett par polare(som inte är forum/hifi nördar) o dom har inte nämnt ngt om detta fenomen ?! Jag själv upplevde ingenting på Expert idag..(iof. ljust i lokalen men ändå). Jag kan bara rekommendera dig att ta dig en sväng till Expert (eller ngn annan storbutik) o jämföra själv...
Postad 03 januari 2010 - 22:03
hybris4u
-
hybris4u
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Har haft en 46 tums 7050 i en vecka. Stört mig ett antal gånger på clouding. Dyker upp i mörka scener, när man växlar kanal, när man växlar signal etc. Lite olika när det syns. Själv har jag bra syn och lite pedant så jag stör mig ibland. Iofs är bilden på 7050/7070 fantastisk.
Faktiskt riktigt trevlig att ha inbyggd mediaspelare också. Det är så skönt att slippa fula mediaspelare vid tvn. ;-)
Clouding har dessa LED och om man stör sig är väl upp till var och en. Man skall dock vara medveten om att det finns och syns inte direkt i butik tycker jag.
Postad 03 januari 2010 - 22:25
Begren
-
Begren
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Jag stod inför exakt samma val i morse men har äntligen bestämt mig för 6050 efter en lång stunds tv tittande på Expert idag :-)) !!
Motivering till mitt val: Den är oerhört mycket snyggare i sin design o utförande vilket även frugan värderar högt o därmed kan jag köpa en 46 tums tv då den även uppfattas som mindre :-) Det viktigaste var att bilden är klarare, skarpare o tydligare än g10:an vilket jag föredrar. G10 påminner om min gamla rör-tv..(grov jämförelse) o den saknar WOW känslan som jag strävar efter!
Enda nackdelen (som även fick mig att fundera på en G10:a istället) ärden usla input lag som 6050 har (ca 60 ms). Detta löser jag själv genom att jag får spela på min projektor istället om det inte funkar med tv:n..
Stör man sig verkligen på Clouding som en "normal" tv tittare ?? Märker man ens av Clouding fenomenet som "normal" tv tittare ?? Jag har ett par polare(som inte är forum/hifi nördar) o dom har inte nämnt ngt om detta fenomen ?! Jag själv upplevde ingenting på Expert idag..(iof. ljust i lokalen men ändå).
Jag kan bara rekommendera dig att ta dig en sväng till Expert (eller ngn annan storbutik) o jämföra själv...
Nu har jag vart hemma hos svärföräldrana ikväll å testat tvn B6050 ännu mera å pillat med inställningar m.m Det första jag kom och tänka å angående Clouding var att först trodde jag inte det fanns utan var mest som sagt alla nördar som såg det men efter att man bläddrar genom kanalerna och en svart skärm kommer upp så såg jag att det fanns clouding..men till ett annan sak nu har de alltid en massa lysen här och där i rummet och värmeljus tända till höger och vänster så då såg man bara jätte liten tendens till clouding men jag kan mycket väl tänka mig att om man släcker ner helt i hela rummet det är då man ser all clouding tittar man inte på tv eller film i konstant mörker så märker man säkert inte av clouding om man nu inte sitter och letar ständigt efter den. Jag kunde inte se någon clouding när jag titta på transformers som jag skrev i tidigare inlägg så det är juh bra. men nu när man vet att den finns där...och inputlaggen när man spelar är den så illa som alla skriver? ska testa å lira på tvn senare i veckan. De flesta som köper en tv gör tyvärr aldrig någon inställning efteråt utan kör på samma inställning som den kom ut i förpackningen, jag själv gillade att dra ner mörkenivån till det mörka och sen så bör man säkert få bort den där studiokänslan om man pillar lite till med inställningen.. jag är mest förvirrad vilken tv jag ska ha det svåra är juh att kunna testa en g10 i hemmamiljö däremot på Mediamarkt stod jag ca 15-20 meter ifrån så var g10:an den som visade skarpast färger och utmärkte sig helt men på närmare håll är det att klart bilden var lite grynigare än Led samsungen som stod bredvid confused..inte bra att läsa alla forum  ....till en för å nackdel man bliir xtra känslig för saker =)
Postad 04 januari 2010 - 00:01
THX2
-
THX2
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Denna kör jag funkar utmärkt http://www.24.se/tra...8589-c-727.aspxHar provat en del annat men tycker de låter för mycket ! Den gör susen ..
Postad 04 januari 2010 - 14:47
Begren
-
Begren
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Denna kör jag funkar utmärkt
http://www.24.se/tra...8589-c-727.aspx
Har provat en del annat men tycker de låter för mycket !
Den gör susen ..
aha hur har du fäst de bakom tvn ?
Postad 05 januari 2010 - 17:45
ins71
-
ins71
-
Rookie
-
7 inlägg
Hej! Jag har en 46UEB8050 med samma clouding problem. Använde en 49 kr 12 cm fläkt köpt på webbhallen http://www.webhallen...od.php?id=37973i nedre delen där som är som varmast. Helt ljudlöst. Precis som alla andra skrivit har jag fått bort clouding enbart i mitten. Kan du inte du THX2 lägga ut lite bilder på din fläkt och att din clouding har försvunnit? Använde dubbelhäftande tejp sitter som ett berg det kan jag lova
Redigerat av ins71, 05 januari 2010 - 17:48.
Postad 05 januari 2010 - 18:17
sparta
-
sparta
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Ta ert ansvar Säljare!
Om nu så många lider av "Clouding" så kan jag tycka att de som köper in dessa Samsung led tv apparater också har en skyldighet att kvalitetsgranska sina produkter, det hade jag definitivt gjort om jag hade haft en butik och såld dom! Jag tycker ON OFF, EL Giganten, Media Markt, Expert, SIBA, mfl. kommer alldeles för lindrigt undan i denna sakfråga!
Skäms på er!!! Ta ert ansvar nu och granska alla led tv apparater som ni köper in, det tar max 15 min per tv = 4 i timmen ger ca 30-40 st per dag/en gubbe. Det kan ni kosta på er.. I gengäld får ni nöjda kunder vilket i dagens tuffa konkurrens med så många aktörer är avgörande (se på Apple o iphone hysterin o alla Applenördar som har blomman ut). Det är även ett starkt säljsargument !
SKÄRPNING SÄLJARE!!!
Postad 05 januari 2010 - 20:04
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5 304 inlägg
INGEN samsung kantbelyst LED skulle klara en granskning och dessutom uppstår problemen först när de är varma.
Detta är en barnsjukdom som ingen handlare kan göra ngt åt utan om det är ngn som skall hängas så är det Samsung.
I stort sett ingen LCD har heller en helt perfekt upplyst skärm även om de har CCFL-belysning.
De som kommer närmast idag är de med LED-bakbelysning uppdelad i sektorer.
Detta testat i alla tyska tidningar och backligt uniformity ligger runt 85-95% vanligen medan LED-kantbelsyt från Samsung kan vara sämre, men just i fallet Samsung är det lite lurigt eftersom de kanske mäter dem kalla.
Senaste testen:
LG 47SL9000 86% (kantbelyst LED med fiberöverföring)
Philips 46PFL9704 91% (bakbelyst LED med zoner)
Samsung UE46B7090 78% (kantbelyst LED med diffussion riktigt dåligt alltså)
Sharp LC-46LE700E 80% (bakbelyst LED utan zonindelning)
Sony KDL 46X 4500 82% (bakbelyst LED med zoner och RGB-LED dock ganska gammal)
Toshiba 46SV685D 91% (bakbelyst LED med zoner)
Postad 06 januari 2010 - 01:05
Bostongurka
-
Bostongurka
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
@ Patrik_G
Du har tagit jättefina bilder på din tv, kan du inte ta lika fina och tydliga bilder på din uppsättning fläktar också?
Jag skulle även uppskatta om du THX2 gjorde likadant.
Gärna tydliga bilder på exakt var på tv'n ni sätter fläktarna och vilket håll dom blåser åt också.
Tack på förhand!
//Bostongurka
Postad 06 januari 2010 - 01:19
koops
-
koops
-
Lärjunge
-
-
270 inlägg
lider olyckligtvis av det motsatta, dvs mörka moln i ljusa scener ..nån som har vart med om detta?? går de o laga eller ska man kräva en ny tv
Postad 06 januari 2010 - 11:49
tolou
-
tolou
-
Användare
-
-
199 inlägg
Backlight uniformity = äkta Clouding = mörkare områden på ljusa bilder
Backlight bleeding = allmänt "clouding" = ljusare områden på mörka bilder
Som junkan skriver är den största nackdelen med Edge-LED just Backlight uniformity pga. diffusions-tekniken och inget som kan åtgärdas.utan att byta panelen.
Postad 06 januari 2010 - 12:04
boefs
-
boefs
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Använde en 49 kr 12 cm fläkt köpt på webbhallen http://www.webhallen...od.php?id=37973 i nedre delen där som är som varmast.
Hur får du ström till den? Den är ju en vanlig pc-fläkt och inte usb-matad som andra exempel varit.
Postad 06 januari 2010 - 13:29
ins71
-
ins71
-
Rookie
-
7 inlägg
Fixat lite bilder . Det är ganska enkel att fixa en USB fläkt. Tog en USB kabel klippte den och kopplade den röda och svarta kabel efter det klippte jag fläktens kontakt. Alltså röd mot röd och svart mot svart . Då får du en 5V kontakt . Snurrar rätt så långsamt men ganska efektivt. Tyvärr verka så att man måste fixa samma sak i dom nedersta kanterna hö och vä
Bilden 1 framifrån ca 2.8 m
Bilden 2 hö sida 45 grader ca 45 cm
Bilden 3 vä sida 45 grader ca 45 cm
Källan består av ett DVD film pausat
TV stått på några timmar
Fläkten blåser in
Synpunkter?
Redigerat av ins71, 06 januari 2010 - 13:48.
Postad 06 januari 2010 - 14:36
sparta
-
sparta
-
Amatör
-
-
52 inlägg
INGEN samsung kantbelyst LED skulle klara en granskning och dessutom uppstår problemen först när de är varma.
om ingen Samsung led tv skulle klara av testet borde inte säljarna sälja produkten på svensk marknad! Som det är nu är säljarna(ON OFF o gänget) medvetna om ett fel/Bugg o ändå ignorerar dom detta och säljer en felaktig produkt, är detta en korrekt strategi ?!? (snacka om att lura kunden) Detta är en barnsjukdom som ingen handlare kan göra ngt åt utan om det är ngn som skall hängas så är det Samsung.
Instämmer delvis, klart Samsung bör hängas (lite svårt med en av världens största elektronik tillverkare :-) ) , budbäraren är en lika stor bov i dramat då de är medvetna om felet och fortsätter att sälja en felaktig produkt..
Postad 06 januari 2010 - 17:03
Unregisteredc953a7c3
-
Unregisteredc953a7c3
-
Veteran
-
-
1 515 inlägg
om ingen Samsung led tv skulle klara av testet borde inte säljarna sälja produkten på svensk marknad! Som det är nu är säljarna(ON OFF o gänget) medvetna om ett fel/Bugg o ändå ignorerar dom detta och säljer en felaktig produkt, är detta en korrekt strategi ?!? (snacka om att lura kunden)
Instämmer delvis, klart Samsung bör hängas (lite svårt med en av världens största elektronik tillverkare :-) ) , budbäraren är en lika stor bov i dramat då de är medvetna om felet och fortsätter att sälja en felaktig produkt..
Problemet är ju att folk måste inse att en edge-led skärm inte kan ge jämn belysning över hela skärmen. Att lasta ett företag för det när det är tekniken som är hindret känns lite fel. Detta är något som man bör vara medveten om när man just kollar på dessa edge-led paneler. Skit snygga apparater, riktigt bra bild. Dock så faller dem på cloudning och input lag. Är riktigt synd med tanke på hur bra den presterar annars. Vi får väll hoppas på att samsung i alla fall förbättrar input lag'en på nästa generations edge-led skärmar.
Postad 07 januari 2010 - 12:10
Bostongurka
-
Bostongurka
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
@ ins71
Bra initiativ!
Är det häftmassa du satt fast fläkten med?
Det är lite svårt att avgöra på bilderna men har du någon clouding alls nu?
Hur mycket hjälper den fläkt du har satt dit nu tycker du?
//Bostongurka
Postad 07 januari 2010 - 16:31
hybris4u
-
hybris4u
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
All teknik har sina fördelar och nackdelar. Finns det uppenbara nackdelar är det företaget som producerar produktens ansvar att tydligt informera om nackdelarna. Har du sett Samsung erkänna clouding/bleeding någonstans? Att sedan säga "det är teknikens fel och det borde du som konsument känna till" duger inte! Informerar man inte om tydliga svagheter i sina produkter tycker jag man får ta ansvar för det mot konsumenterna som är missnöjda. Tex återköp eller lösa problemet. Garanti gäller i ett år enligt lag och detta är defintivt ett sådant ärende. Går det inte att lösa är det återköp som gäller. Driv det via ARN och Plus om det behövs.
Kan bara skratta när jag ser fläktar och alla special hemma hack. Galet! Och en fläkt på en tunn skärm som ju hela tanken med är väggmontage är så fel det kan bli. Skall tvn stå på foten köp en billigare som inte lider av clouding!
Skall blu superintressant att se 2010 modellerna och hur se klarar problemet! Lanserades på CES igår!
Postad 07 januari 2010 - 17:23
ins71
-
ins71
-
Rookie
-
7 inlägg
Det är dubbelhäftande tejp från Clas Ohlson
Det är klart att det inte syns så mycket för att det minimalt i hö hörnan. Jag tycker att all bleeding har försvunnit i mitten enbart lite grann nedersta hö kanten. Hela bakstycket är mycket svalare nu så att det känns att det har hjälpt lite. Det blir säkert bättre om man installerar 2 fläktar till eller en stor 17 cm i mitten och 2 stycken i vardera kant. Det blir en hel del meck och det ser inte så snyggt på baksidan . Trotts detta är denna TV fantastisk, vilka färger......
Det är verkligen inte störande om tittar som en vanlig användare men jag håller med , har man betalat 23990 vill man ha det bästa. Hur många av er tittar på TV:n i ett totalt mörkt rum? Jag kollade verkligen på en massa LG, SHARP, SONY ( äger en gammal D3000 också och är nöjd men den) men jag har inte sett snyggare och bättre LCD TV i dagsläge.
Postad 07 januari 2010 - 18:20
sparta
-
sparta
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Nu är jag +många andra här lite skadade som hänger på forum ett halvår innan vi köper produkten ( i detta fall led tv) o när vi väl skall köpa har det kommit ut ngt nytt ;-)
Jag önskar att jag kunde gå in i en butik o köpa en produkt impulsivt, som min fru kan ...Fan va enkelt o gött det hade varit o man hade sluppit ångest, huvudvärk och framför allt veta negativa effekter som: Clouding mfl...
Jag önskar att denna tråd aldrig hade skapats, eller mer korrekt att jag aldrig hade hört om Clouding för då hade jag inte tvekat som jag gör nu och med all säkerhet inte märkt av Clouding effekten något nämnvärt!
Jag tog en närmare titt (för skojs skull ) på min LG lcd och den lider av samma fenomen vilket jag inte har stört mig på i 5 år, hehe..
Jag tror folk här skapar en höna utav en fjäder o jag jobbar inte för Samsung :-)
Instämmer med förra talaren att hur ofta kollar man helt nedsläckt ?? 90 % av tiden är Bollibompa, serier, lite nyheter, sport och ett antal filmer på helgerna..
Näää, nu beställer jag fan ta mig en då den är tveklöst snyggast o felt fantastsk bild o priset kan man inte klaga på 14690 kr hem till dörr för en 46 tums 6050.
Postad 07 januari 2010 - 21:25
hybris4u
-
hybris4u
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Jo du har helt rätt. Nu har Samsung lanserat 2010 sortimentet på CES. Dags för näste nerdtråd! ;-)
Samsung 7050/7070 är det bästa just nu i LED. (tills 2010 grejerna finns i butik)
Bra priser dessutom. De nya lär nog börja över 20000 i vanlig ordning.
Skall bli väldigt kul att se kring clouding/bleeding på de nya. Yepp geeks är vi allihopa! ;-) Tycker dock jag är ganska ok som inte satt dit fläkt eller skruvat upp och lekt med kylpasta. Där är gränsen mellan intresserad och geek på riktigt. ;-)
PS. 17000 SEK för en 7050... ;-)
Postad 09 januari 2010 - 12:02
THX2
-
THX2
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Fixat lite bilder . Det är ganska enkel att fixa en USB fläkt. Tog en USB kabel klippte den och kopplade den röda och svarta kabel efter det klippte jag fläktens kontakt. Alltså röd mot röd och svart mot svart . Då får du en 5V kontakt . Snurrar rätt så långsamt men ganska efektivt. Tyvärr verka så att man måste fixa samma sak i dom nedersta kanterna hö och vä
Bilden 1 framifrån ca 2.8 m Bilden 2 hö sida 45 grader ca 45 cm Bilden 3 vä sida 45 grader ca 45 cm Källan består av ett DVD film pausat TV stått på några timmar Fläkten blåser in
Synpunkter? http://www.24.se/tra...8589-c-727.aspxUSB varianten jag rekade är ju klar att koppla in Den lär höras mindre och kyler bättre prova den . + du slipper mek. Anledningen till att jag tror denna funka så bra är att när du sätter dit denna . Då täpper du till övriga små hål in i tv kring fläkten och får bättre tyck in på luften Det som du blåser in går inte ut genom små hål kring fläkten ! Jag har provat en fläkt s Noctua NF-S12-1200 Silent Fan som det är riktigt bra tryck i . Men tycker det låter för mycket. Även om det kanske blir något bättre ute i hörnen . Effektförbrukning 0,12 A Hastighet 1200 rpm (600 rpm) Kontakt 3-pin & 4-pin Lager Oljetryckslager (SSO) Ljudnivå 17 dBA (<6 dBA) Luftflöde CFM 47,7 (24) Luftflöde m3/h 81 (41) Spänning 12 VDC http://www.24.se/tra...8589-c-727.aspxDen rekar jag och jag har provat en hel del . Antec Big Boy 200 mm fläkt skulle vara kul om någon provar Kommer jag till butik ska jag prova en sådan också . Med två 120 mm på måste det höras för mycket ! Jag tycker en 120 mm låter för mycket på 12 v http://www.24.se/tra...8589-c-727.aspxFunkar bättre än en 120 m.m + att den är tyst ..
Redigerat av THX2, 09 januari 2010 - 12:20.
Postad 09 januari 2010 - 22:06
Unregistered016cac63
-
Unregistered016cac63
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Observera att "clouding" kan vara svårt att upptäcka med Dynamisk kontrast på(auto-dimming) som släcker ner bakgrundsbelysningen avsevärt. Det kan inte stängas av helt utan ingrepp i service-menyn, se länk nedan. Man kan istället betrakta bilder med stora kontrastförhållanden med mycket svarta områden, alternativt använda läget 'naturlig' med ljustyrka uppåt 55 eller nå't och provocera fram mindre auto-dimming, för att uppleva "clouding" problem.
Alla ni som upplever störande clouding, hur gör ni för att provocera fram det? Ta ni bort auto-dimming i service menyn? Vilka bildinställningar kör ni med (bakgrundsljus, nivå på dynamisk kontrast etc.)? Någon speciell scen i någon speciell film då det är extra tydligt? Vill veta förutsättningarna innan man röstar.
Postad 10 januari 2010 - 22:38
daxxar
-
daxxar
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Nu måste jag fråga... Har jag fett otur eller vadå? Jag kan till och med se clouding på min apparat med CE-dimming på och i ett belyst rum!! Iofs ser jag inte mkt clouding när skärmen är helt nersläckt. Men jag börjar dock lacka rejält på detta.
Postad 11 januari 2010 - 17:36
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5 304 inlägg
Man ser det även i upplyst rum men då inte i svarta scener vanligen utan om det tex visas en gradvis färgövergång som panoreras på skärmen, kan det se skitigt ut, som om det låg ett lager damm på skärmen med varierande tjocklek, svårt att förklara...
Redigerat av junkan, 11 januari 2010 - 17:37.
Postad 13 januari 2010 - 13:56
Unregistered3d83a54f
-
Unregistered3d83a54f
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Snacka om att många överdriver problemet med clouding. Med rätt inställningar försvinner i princip all clouding. Utgå från dessa och jobba er fram http://www.hdtvtest....20090522149.htm Har man fortfarande sådana problem att man stör sig på det så får man väl lämna tillbaka den och köpa en annan TV då. (tveksam att man får mer TV för pengarna dock) Sen handlar allt om hur petig man är. Innan jag hann ställa in min TV såg jag tendenser till clouding och retade mig lite på det ( mest för att jag läst en hel del här) men ingen av de otaliga andra som var och tittade på Tv`n noterade fenomenet utan var bara förbluffade över hur snygg TV`n var och hur otroligt bra bild det var jämfört med deras LCD och Plasmaskärmar. Efter kalibreringen är bilden och svärtan så ###### bra att man nästan svimmar. Detta är utan tvekan en riktigt grym TV som kan mäta sig med de bästa. MVH parresurre
Postad 13 januari 2010 - 14:10
Jezebell
-
Jezebell
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Snacka om att många överdriver problemet med clouding. Med rätt inställningar försvinner i princip all clouding. Utgå från dessa och jobba er fram http://www.hdtvtest....20090522149.htm Har man fortfarande sådana problem att man stör sig på det så får man väl lämna tillbaka den och köpa en annan TV då. (tveksam att man får mer TV för pengarna dock)
Sen handlar allt om hur petig man är.
Innan jag hann ställa in min TV såg jag tendenser till clouding och retade mig lite på det ( mest för att jag läst en hel del här) men ingen av de otaliga andra som var och tittade på Tv`n noterade fenomenet utan var bara förbluffade över hur snygg TV`n var och hur otroligt bra bild det var jämfört med deras LCD och Plasmaskärmar.
Efter kalibreringen är bilden och svärtan så ###### bra att man nästan svimmar.
Detta är utan tvekan en riktigt grym TV som kan mäta sig med de bästa.
MVH parresurre
Fungerar länken? Jag får inte upp sidan.
Postad 13 januari 2010 - 15:14
Unregistered3d83a54f
-
Unregistered3d83a54f
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Postad 13 januari 2010 - 15:42
Jezebell
-
Jezebell
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Postad 14 januari 2010 - 20:16
koops
-
koops
-
Lärjunge
-
-
270 inlägg
Backlight uniformity = äkta Clouding = mörkare områden på ljusa bilder Backlight bleeding = allmänt "clouding" = ljusare områden på mörka bilder
Som junkan skriver är den största nackdelen med Edge-LED just Backlight uniformity pga. diffusions-tekniken och inget som kan åtgärdas.utan att byta panelen.
går de att kräva av samsung att de ska byta min panel?? har bara haft den i ett halvår.. i början vart den helt ok, men med tiden så har det bara blivit sämre
Postad 17 januari 2010 - 18:23
MacScott
-
MacScott
-
Rookie
-
7 inlägg
Kalibering med hjälp av inställningarana ovan kanske döljer bakljusblödningen lite men det är fortfarande kvar. Själva kalibrering ger däremot riktig bra bildresultat för moderna filmer. Jag har tweekat lite. Black tone ställt in på "dark" och "low" på dynamisk kontrast och bilden tycker jag är nu helt lysande. Dessvärre upptäckte jag en dödpixel på panelen idag. Skit också! TV:n är en UE46B8050.
Postad 18 januari 2010 - 13:28
sparta
-
sparta
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Hej
Det är möjligt att det funkar att kalibrera bort clouding mitt i skärmen men det hjälper inte om man har "back light bleeding/clouding från hörnerna..
Om man lider av strålkastare i hörnerna på tv:n så är det enda sättet (som jag ser det) att fysikt öpnna upp lcd/led-panelen från front ramen och sätta ngn form av mörk tejp i hörnen som inte släpper igenom ljuset...Vem vågar ge sig på detta då ?!? :-)
Skall nog kontakta Samsung om detta så får dom skicka ut ngn tekniker som gör detta utan att jag själv behöver riskera min garanti :-) Fixar dom detta så är tv:n grym!!! Vilken bild säger jag bara:-)
Postad 26 januari 2010 - 08:33
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Hej
Det är möjligt att det funkar att kalibrera bort clouding mitt i skärmen men det hjälper inte om man har "back light bleeding/clouding från hörnerna..
Om man lider av strålkastare i hörnerna på tv:n så är det enda sättet (som jag ser det) att fysikt öpnna upp lcd/led-panelen från front ramen och sätta ngn form av mörk tejp i hörnen som inte släpper igenom ljuset...Vem vågar ge sig på detta då ?!? :-)
Skall nog kontakta Samsung om detta så får dom skicka ut ngn tekniker som gör detta utan att jag själv behöver riskera min garanti :-) Fixar dom detta så är tv:n grym!!! Vilken bild säger jag bara:-)
Jag tror aldrig en tekniker kommer tejpa hörnen.
Postad 28 januari 2010 - 22:04
Macce_1
-
Macce_1
-
Rookie
-
1 inlägg
Ang Fläktar?!
Jag har en fråga till er som satt på extra fläktar bak på tv:n, en i mitten och i de nedre hörnen.
Har ni satt alla fläktar på att blåsa ut, eller in, eller in i mittten och ut i hörnen? vore tacksam för förslag då jag snart får hem fläktar som jag ska montera upp vilkket förhoppningsvis tar bort den lilla clouding jag har :/
Om någon orkade sätta upp bilder vore det superbra!!!
Postad 01 februari 2010 - 22:27
Dvorak
-
Dvorak
-
Rookie
-
8 inlägg
Vad tror ni om denna setup med nätaggregat + fläktar? http://www.kjell.com...o...44106&path=https://www.prisjakt...kt.php?p=532782Tänker kanske en fläkt i varje hörn och två i mitten. Tror ni dessa fläktar gör jobbet, samt funkar kombinationen med nätaggregatet?
Postad 02 februari 2010 - 07:28
oliven
-
oliven
-
Beroende
-
-
1 347 inlägg
Vad tror ni om denna setup med nätaggregat + fläktar? http://www.kjell.com...o...44106&path= https://www.prisjakt...kt.php?p=532782
Tänker kanske en fläkt i varje hörn och två i mitten. Tror ni dessa fläktar gör jobbet, samt funkar kombinationen med nätaggregatet?
Dom fläktarna du länkar till låter 37db, det är ganska mkt och kommer definitivt höras. Står inte hur mkt ström de drar men de borde gå. Jag måste säga att det är helt skrämande att man ska behöva hålla på såhär på en tv som kostar så mkt pengar.....
Postad 02 februari 2010 - 20:43
jp09
-
jp09
-
Rookie
-
9 inlägg
Med vetskap att jag upprepar mig... ni som har wallmount, ta bort plåten till fotstativet som sitter innanför skalet på mitten längst ner bak på tv:n. (se mitt tidigare inlägg) Denna plåt lagrar en hel del värme och orsakar ofta clouding längst ner på mitten av skärmen. Jag hade tidigare problem med detta men sen plåten togs bort har cloudingen i detta område försvunnit helt. Plåten kan inte lagra värme längre och man får ett extra "luftinflödeshål" som gör att luften kan passera in i tv:n underifrån. Klockrent.
Postad 09 februari 2010 - 10:47
MacScott
-
MacScott
-
Rookie
-
7 inlägg
Tidigare rapporterade att jag hade en död pixel på min UE46B8050. Jag fick en ny LCD panel installerad förra veckan. Inga döda pixlar vad jag kan se men cloudningen var faktiskt sämre med den nya panalen. Så nu var det dags tyckte jag och rev isär min gamla dator och plockade ut ett par stycken 90mm fläktar för att testa. Nu kan jag också bekräfta att kylluftflöde genom TV:n ger en markant förbättring vad gäller cloudningen. Intressant att låta fläktarna gå en timme och sedan stänga av dem - inom tio minuter är cloudningen mycket tydligare igen. Det ända som återstår nu är att hitta en tystare 120mm fläkt som helst får ström ifrån USB porten så att den stängs av när man stänger av TV:n. Någon som har koll på max ström specifikationen för USB? Är det 500mA?
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Vy från dörr med ny soffa
DPC
2025-05-07 10:19:58
-
Rad 1 och 2
DPC
2025-05-07 10:17:56
-
Soffa till salongens andra rad
DPC
2025-05-07 10:03:29
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|