Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Elgiganten börjar sälja Denon?

684 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt
Denon AVR-2310 (Förstärkare) 3 8.5625 (15) Inga priser
Denon AVR-1610 (Förstärkare) 2 9.190476 (20) Inga priser
Denon AVR-1910 (Förstärkare) 2 9 (16) Inga priser
Denon AVR-3310 (Förstärkare) 4 7.833332 (5) Inga priser
Denon PMA-510AE (Förstärkare) 5 7.874998 (7) Inga priser
Denon Avr-4310 (Förstärkare) 0 9.642856 (13) Inga priser
43 relaterade trådar
Köpråd - Surroundförstärkare 5-15000 (673 inlägg) 2 år sedan
Köpråd - Surroundförstärkare upp till 5000 (791 inlägg) 3 år sedan
Onkyo TX-SR607 (2235 inlägg) 9 år sedan
Stor skillnad? (822 inlägg) 12 år sedan
Uppgradering på gång - vad gäller nuförtiden? (19 inlägg) 12 år sedan
NAS-lösning (3 inlägg) 12 år sedan
* Officiell Tråd - Denon AVR-4310, 3310 * (681 inlägg) 14 år sedan
Multizone eller Zone 2 (5 inlägg) 14 år sedan
Denon till Samsung via HDMI stör antennsignal! (1 inlägg) 14 år sedan
Denon AVR-2310 Multi Ch In (4 inlägg) 14 år sedan
Köpa en begagnad Denon PMA-510AE (5 inlägg) 14 år sedan
Denon AVR-1610 (3 inlägg) 14 år sedan
Monitor Audio Silver RX6 eller RX8? (6 inlägg) 15 år sedan
Denon-klubben (119 inlägg) 15 år sedan
Skillnad på Flerkanalare (som natt och dag) (174 inlägg) 15 år sedan
Gamla Denon 2310 eller nya Onkyo 608? (1 inlägg) 15 år sedan
Prisvärdaste Hemmabio Förstärkaren Just Nu? (6 inlägg) 15 år sedan
Vilken receiver: Onkyo TX-SR707 vs. Denon AVR-2310 till mitt Canton-system (21 inlägg) 15 år sedan
Tangent Clarity / Evo med Denon AVR-2310 (2 inlägg) 16 år sedan
Denon AVR-1610 eller Yamaha RX-V365? (49 inlägg) 16 år sedan
Denon AVR-1610 med Harman Kardon hkts11 (4 inlägg) 16 år sedan
Denon 3310 eller Onkyo 807? (23 inlägg) 16 år sedan
Denon AVR-1610 vs Denon AVR-1803 (3 inlägg) 16 år sedan
Onkyo TX-SR507 vs Denon AVR-1610 (369 inlägg) 16 år sedan
Denon AVR-1610, 1910, eller 3310? (22 inlägg) 16 år sedan
Förstärkare som fixar hdmi till hdmi uppskalning (14 inlägg) 16 år sedan
Denon 2310 + Monitor Audio (0 inlägg) 16 år sedan
Denon 1910 vs 1610 -- hjälp (38 inlägg) 16 år sedan
Ny receiver med bra pre-out? (3 inlägg) 16 år sedan
Bildproblem med Denon AVR-1610 och PS3? (9 inlägg) 16 år sedan
Receiver för Ps3, Wii, Digitalbox, HTPC & Blu-ray (18 inlägg) 16 år sedan
Denon AVR-2310 + Ati HD5870-problem (7 inlägg) 16 år sedan
Denon avr-1910 eller Onkyo TX-SR607 (130 inlägg) 16 år sedan
Onkyo TX-SR707 vs. Denon AVR-2310 ? (46 inlägg) 16 år sedan
Bästa förstärkarlösningen för hembio & stereo? (37 inlägg) 16 år sedan
Vad kan Denon 2310 som också denna kan? (8 inlägg) 16 år sedan
Stor surr eller liten surr + slutsteg *Uppdaterad med testresultat* (4 inlägg) 16 år sedan
Bättre ljudkvalité även fast kraft inte saknas (5 inlägg) 16 år sedan
Paket eller lösa delar (6 inlägg) 16 år sedan
Val utav förstärkare, Denon, Onkyo eller Marantz (188 inlägg) 16 år sedan
Surroundreceiver till Dali Concept 10? (2 inlägg) 16 år sedan
Denon AVR-1910 eller Denon AVR-2309 (3 inlägg) 16 år sedan
Transporter eller inte? (4 inlägg) 16 år sedan

Postad 27 January 2010 - 01:41

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

• 2530 inlägg
  • 0
Är det inte bättre att leta på tex hifimagasinet? Där finns det ju hur mycket hifiprylar som helst, där är det billigt och bra så slipper ju högtalarna ta den ruskiga färden mot Sverige :) Man vet aldrig vad som kan hända med dom i en mörk container hehe :)

Är inte lätt att hitta butiker i England som skickar,och de få som jag hittat har inte 800 modellerna.

Redigerat av Unregistered2141, 27 January 2010 - 01:55.

Postad 27 January 2010 - 08:33

dpanter
  • dpanter
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Skulle gärna hitta en billig 1910/2310/3310 beggat. Synd bara att folk som har köpt Denon surrisar av nån outgrundlig anledning tenderar att behålla dem... :)

Igår hände det saker minsann så ta med popcorn idag, kan bli spännande :)

Postad 27 January 2010 - 12:43

Elgiganten AB
  • Elgiganten AB
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Vi tycker det är väldigt kul att så många av Er uppskattar det vi gör. Vi tar alla produktönskningar och synpunkter i beaktning men vi kan tyvärr inte gå ut med vilka produkter vi kommer att få in i förväg, håll dock ett öga på elgiganten.se så kanske några av Era förhoppningar besannas...

Mvh
Elgiganten AB

Postad 27 January 2010 - 13:24

Zordak79
  • Zordak79
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Vi tycker det är väldigt kul att så många av Er uppskattar det vi gör. Vi tar alla produktönskningar och synpunkter i beaktning men vi kan tyvärr inte gå ut med vilka produkter vi kommer att få in i förväg, håll dock ett öga på elgiganten.se så kanske några av Era förhoppningar besannas...

Mvh
Elgiganten AB

Spännande!!

Jag tror att mina dagar som klubbmedlem hos HiFi-klubben nu är förbi :) Tar ni in AVR-2310 och prispressar denna så vore det mycket uppskattat från min sida :)

Postad 27 January 2010 - 13:31

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0

Mvh
Elgiganten AB

Som sagt jag önskar att ni skulle ta in Denon 4310! :)

Postad 27 January 2010 - 14:49

macarthur
  • macarthur
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
Elgiganten, vilka jönsar... Kan ju knappt leverera produkterna. Köper in ett litet antal utvalda "heta" produkter för att se mer "Hi-Fi" mässiga ut jämte kund. Dom har tidigare både haft monstercable, Energy högtalare och försöker "branda" in Abrahamsen (Tidigare Electrocompaniets grundare Per's nya skötebarn) för att få en tyngre status på elektronikmarknanden...

Varför? Jo, för att värsta konkurrenten Media Markt har sitt Hi-Fi sortiment och Giganten vill ha så mycket som möjlig av kakan..

Om man är det minsta insatt i hemmabio/hifi segmentet så är de mest populära (i sin prisklass vill säga) just nu Denon och Onkyo. Detta kan man se både i tester, sökningar på diverse forum och "lägsta pris" siter över Europa. Vad göra tänker snille blixten som sitter med besluten av inköp på Giganten?

Jo, vi ruskar tag i marknaden, för nu tusan skall vi se billgare ut på det mest eftertraktade produkterna. Prisjakt, here we come... :)

Giganten: -Finns det någon snäll återförsäljare där ute som kan släppa några produkter till oss, lovar att vi inte skall konkurrera ut er, vi skall bara sälja på den skandinaviska marknanden?
Utländsk återförsäljare: -Javisst, köp ett gäng av oss säger den tyske (kan också vara engelsk eller holländsk) återförsäljaren, kvantitet är bra för mig så visst, köp på bara, hur mycket skall du ha?
Giganten: Nja, behöver ju inte så mycket, skall ju bara ha litegrann på webshopen, strategi du vet? Måste se billig ut. Får ta den kostnaden att gå lite minus, kommer ju ändå sätta en nagel i ögat på Hi-Fi Klubben och våra kunder kommer jubla... ELLER?

Slutsats: Giganten är seriösa? Tveksamt.

Svensk bruksanvisning? Nope

Tillgänglighet? Yo wish, kan komma in några ex av varje utvald modell enligt giganten själva?

Garanti? Javisst, antagligen i bästa fall utbytesgaranti eller pengar tillbaka får man förmoda? Man kan iallafall inte vända sig till Hi-Fi Klubben med sin produkt om den felar..

Kunskap om produkten hos säljarna i butik? Skojarju... Kan ju inte stava rätt ens?

Sammanfattning: Konkurrens? Ja visst, kunderna få ju en kanon produkt till ett lågt pris... Men inte tusan vann Giganten marknadsandelar eller goodwill hos kunderna, snarare arga kunder när det utlovas produkter som inte kommer inom överskådlig beställningstid.... Snarare att Hi-Fi Klubben säljer ännu fler produktern när dom "möter" gigantens priser!

Postad 27 January 2010 - 15:16

dpanter
  • dpanter
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Ja du glade, ta en spade...
Om det så skulle visa sig att den enda positiva effekten av allt detta blir att H-K sänker sina priser så är jag nöjd. Ingen ifrågasätter H-K's personalkompetens, men deras ockerpriser och skandinaviska monopol har väl aldrig uppskattats av kunderna, dvs oss. Nästa fråga; vem tar in NAD eller B&W härnäst? :)

Postad 27 January 2010 - 15:31

Zordak79
  • Zordak79
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Elgiganten, vilka jönsar... Kan ju knappt leverera produkterna. Köper in ett litet antal utvalda "heta" produkter för att se mer "Hi-Fi" mässiga ut jämte kund. Dom har tidigare både haft monstercable, Energy högtalare och försöker "branda" in Abrahamsen (Tidigare Electrocompaniets grundare Per's nya skötebarn) för att få en tyngre status på elektronikmarknanden...

Varför? Jo, för att värsta konkurrenten Media Markt har sitt Hi-Fi sortiment och Giganten vill ha så mycket som möjlig av kakan..

Om man är det minsta insatt i hemmabio/hifi segmentet så är de mest populära (i sin prisklass vill säga) just nu Denon och Onkyo. Detta kan man se både i tester, sökningar på diverse forum och "lägsta pris" siter över Europa. Vad göra tänker snille blixten som sitter med besluten av inköp på Giganten?

Jo, vi ruskar tag i marknaden, för nu tusan skall vi se billgare ut på det mest eftertraktade produkterna. Prisjakt, here we come... :)

Giganten: -Finns det någon snäll återförsäljare där ute som kan släppa några produkter till oss, lovar att vi inte skall konkurrera ut er, vi skall bara sälja på den skandinaviska marknanden?
Utländsk återförsäljare: -Javisst, köp ett gäng av oss säger den tyske (kan också vara engelsk eller holländsk) återförsäljaren, kvantitet är bra för mig så visst, köp på bara, hur mycket skall du ha?
Giganten: Nja, behöver ju inte så mycket, skall ju bara ha litegrann på webshopen, strategi du vet? Måste se billig ut. Får ta den kostnaden att gå lite minus, kommer ju ändå sätta en nagel i ögat på Hi-Fi Klubben och våra kunder kommer jubla... ELLER?

Slutsats: Giganten är seriösa? Tveksamt.

Svensk bruksanvisning? Nope

Tillgänglighet? Yo wish, kan komma in några ex av varje utvald modell enligt giganten själva?

Garanti? Javisst, antagligen i bästa fall utbytesgaranti eller pengar tillbaka får man förmoda? Man kan iallafall inte vända sig till Hi-Fi Klubben med sin produkt om den felar..

Kunskap om produkten hos säljarna i butik? Skojarju... Kan ju inte stava rätt ens?

Sammanfattning: Konkurrens? Ja visst, kunderna få ju en kanon produkt till ett lågt pris... Men inte tusan vann Giganten marknadsandelar eller goodwill hos kunderna, snarare arga kunder när det utlovas produkter som inte kommer inom överskådlig beställningstid.... Snarare att Hi-Fi Klubben säljer ännu fler produktern när dom "möter" gigantens priser!

Du låter väldigt mycket som en säljare på "klubben".. konstigt.... :)

För oss andra normala människor som uppskattar konkurrens och prispress är detta ett steg i rätt riktning, om du nu saknar kompetens på HiFi produkter så rekommenderar jag dig att läsa på den vida webben innan du handlar om du nu inte vill prata med en säljare på elgiganten..

För oss som inte kan torka oss med tusenlappar och inte bryr sig vad saker kostar så är det bra att en såpass stor och seriös kedja tar in t ex Denon och prispressar...

Postad 27 January 2010 - 15:39

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Om jag förstått rätt är det bara via nätet man kan köpa Denon produkterna ?

Postad 27 January 2010 - 16:03

magi
  • magi
  • Forumräv

• 681 inlägg
  • 0
Ja man kan ju undra om de är någon som kommer att handla Denon på Elgiganten, när de värkar som att klubben tänker matcha deras priser.
Tror nog att klubben i slutändan blir den stora vinnaren då de kommer att bli mer reklam för Denon, och vem vill handla på elgiganten om samma produkt finns någon annan stans.

Men man får ju ändå säga att de är bra med konkurans, klubben har ju onekligen haft mycket goda marginaler. :)

Postad 27 January 2010 - 16:21

BMW750IAL
  • BMW750IAL
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Apropå Denon..

Var på Elgiganten för att kolla AVR-1910 men den visste de inte när den skulle komma och inte kunde de något om receivern heller.. Säljaren scrollade febrilt i datorn och kunde bara avläsa det som stod i specen på hemsidan.
Jag lämnade butiken i rask takt med bestämda steg för att i detta idag otroliga snöväder bila vidare ner till Hi-Fi klubben.
Väl där fick jag min 1910:a och pratade med en säljare som vet vad han snackar om. Supporten från Hi-Fi klubben kan jag inte klaga på.

Nej Gnällmånsar i denna tråd har jag tröttnat på. Ni är säkert uppväxta i en cementerad sandlåda och lekte med blå brandbilar när ni var små.. :)

SKAFFA er en vettig anläggning så kan ni avnjuta en bra film istället, för er hopplöst tråkiga och meningslösa tillvaro lär inte bli bättre ju mer ni gnäller...

Om alla gav bort allt så skulle vi inte ha någon marknad eller utveckling, är det er framtid? :)

Postad 27 January 2010 - 16:22

magi
  • magi
  • Forumräv

• 681 inlägg
  • 0

Zordak79
För oss andra normala människor som uppskattar konkurrens och prispress är detta ett steg i rätt riktning, om du nu saknar kompetens på HiFi produkter så rekommenderar jag dig att läsa på den vida webben innan du handlar om du nu inte vill prata med en säljare på elgiganten..

Visst är de bra med konkurans de ska Elgiganten ha all heder av, men att ha personal som inte kan ett dugg tycker jag är skamligt, har många gånger hört unga säljare stå med någon stackars kund och tala högt och lågt om någon produkt som dom försöker sälja, och när kunden frågar så hittar dom bara på en massa svammel för att få sälja.
För tyvär är de ju så att många personer är ganska ointreserade och vill bara ha en bra bild eller vad de nu kan vara. (ja jag vet de finns undantag, klart att elgiganten har en del personer som kan sitt jobb men tyvär aldeles för få.) man tycker ju att man borde ha någon form av yrkesstolthet men de kanske är jag som är gammal. :D

Postad 27 January 2010 - 16:29

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

• 1372 inlägg
  • 0

Mvh
Elgiganten AB

Det återstår att se hur Giganten hanterar garantier, support etc. Det som pågår nu är ett rent priskrig och knappast hållbart i längden. Giganten har sänkt DCD510 och PMA510 ytterligare och det här även Klubben gjort. Plötsligt är Denon den billigaste förstärkar/CD- kombon av de kända märkena. Långt under Yamaha/Onkyo etc.

Denon har inte något svenskt eller nordiskt lokalkontor som Pioneer/Sony/Yamaha etc. Det ligger alltså helt på säljaren att ge support på så pass komplicerade produkter som en 10.000.- hemmabio receiver. Denons hemsida hänvisar faktiskt till Hifiklubben för support men de lär vara måttligt intresserade. Man får då söka sig till UK eller Tyskland för att få support.

Det är lätt att bristande support går ut över varumärket på lång sikt. Påstår dock inte att Klubbens priser är väl höga i många fall, inte bara på Denon. Påstår inte heller att Giganten brister i support men har själv erfarenhet av "vi säljer bara".

Postad 27 January 2010 - 16:38

andha
  • andha
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Det kan säkert vara så att Hifi-klubben säljer en del extra om inte giganten kan leverera men när vi nu ser vilka marginaler som Hifi-klubben sitter på förstår jag inte att någon överhuvudtaget kan klaga på den utveckling som varit på priset på Denons produkter. Om man inte har koppling till Hifi-klubben förstås. Jag vet inte gigantens syfte med Denon men varför skulle de enbart av strategiska skäl lägga upp produkter som de inte kan sälja? All företagsverksamhet bygger på att man faktiskt säljer saker och får intäkter... Jag köper gärna en 2310 på giganten, behöver inte prata med en säljare då jag vet vad jag vill ha och därmed vill jag inte betala överpris på Hifi-klubben bara för att de har kunnigare personal som jag inte har någon nytta av. Tror att det är fler i min situation och då funkar gigantens webbshop!

Postad 27 January 2010 - 16:45

BMW750IAL
  • BMW750IAL
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
:P

Det kan säkert vara så att Hifi-klubben säljer en del extra om inte giganten kan leverera men när vi nu ser vilka marginaler som Hifi-klubben sitter på förstår jag inte att någon överhuvudtaget kan klaga på den utveckling som varit på priset på Denons produkter. Om man inte har koppling till Hifi-klubben förstås. Jag vet inte gigantens syfte med Denon men varför skulle de enbart av strategiska skäl lägga upp produkter som de inte kan sälja? All företagsverksamhet bygger på att man faktiskt säljer saker och får intäkter... Jag köper gärna en 2310 på giganten, behöver inte prata med en säljare då jag vet vad jag vill ha och därmed vill jag inte betala överpris på Hifi-klubben bara för att de har kunnigare personal som jag inte har någon nytta av. Tror att det är fler i min situation och då funkar gigantens webbshop!

Köp du där.. gigantensäljaren är säkert också nöjd om han slipper prata med dig :D Jag bryr mig inte.. men för egen del så vill jag ha hjälp om jag behöver! Tror med säkerhet inte att "Giganten" löser det. Ett tips.. köp bara det du har råd med.

Postad 27 January 2010 - 16:46

Europa
  • Europa
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Om alla gav bort allt så skulle vi inte ha någon marknad eller utveckling, är det er framtid? :D

Utan konkurrens så skulle vi inte heller ha någon fungerande marknad.
Är det din framtid?

Det är ju inte heller ifråga om att ge bort saker, utan vad det är fråga om är sund konkurrens.

Postad 27 January 2010 - 16:47

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Mästare

• 2526 inlägg
  • 0
Det är bra att Elgiganten skall börja sälja Denon, vilket borde pressa priserna på produkterna. Att de har låg kvalité på sina säljare är ingenting jag bryr mig om då jag gör en så grundlig underökning jag kan innan köpet med fler besök i olika butiker och följer forum som detta.

Konkurens är för det mesta bara av godo när det gäller priser och utveckling av produkter. Kan Elgiganten sälja bra så kommer det även utvecklingen av Denon tillgodo och det är inte säkert att HiFi-butiken förlorar på det då Denon blir mer allmänt känt som ett kvalitetsmärke och då kan sälja produkter som inte finns på Elgigantens hyllor.

Postad 27 January 2010 - 16:59

andha
  • andha
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

:D

Ett tips.. köp bara det du har råd med.

Vad får dig att tro att jag inte har råd att betala Hifi-klubbens överpriser? ;=) Jag är av den uppfattningen att man inte skall betala mer än nödvändigt, ej heller mer än skäligt. Det är alldeles uppenbart att Hifi-klubbens priser inte varit skäliga! Konkurrens är av godo, eventuella priskrig kommer bara konsumenten till godo. Om inte Hifi-klubben tagit El-giganten på allvar så kunde de låtit bli att sänka sina priser.

Postad 27 January 2010 - 17:01

macarthur
  • macarthur
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Du låter väldigt mycket som en säljare på "klubben".. konstigt.... :D

För oss som inte kan torka oss med tusenlappar och inte bryr sig vad saker kostar så är det bra att en såpass stor och seriös kedja tar in t ex Denon och prispressar...

Jag har arbetat i branchen (både i Hifi butik när ja var yngre men också på stormarknanden, Siba) och har flera vänner som både arbetar inom detaljhandel, (läs elektronik). Så ja, jag har en del insyn. Tycker att konkurrens är bra för de flesta parter, och vinnaren är oftas kunden. Att butiker mår bra om konkurrans är ju att de behöver prestera bättre, vara mer måna om sina kunder e.c.t

I detta fallet med Giganten så är det uppenbart för alla som har lite koll att det är rävspel för att visa att dom kan ta del av i deras tycke Hi-Fi, se bara inlägget tidigare i tråden från den ansvarige för Giganten. Han "pushar" för att de satsar på Hi-Fi rum, dedikerade sådana likt Media Markt. För er som har sett vad kriget mellan Media Mark/Giganten ha inneburit så gör Giganten allt för att få upp marknadsandelar. Detta är antagligen en del av den strategin att välja en attraktiv produkt som Denon. Att sedan vissa tror att Klubben har nått "monopol" är nog inte hela sanningen tror jag. Som någon annan skrev så är det väl samarbetet mellan Denon själva som har valt att arbeta med just Hi-Fi klubben för att de inte vill in på "stormaknaden" här i Skandinavien, behålla kvalités stämpel eller vad vet jag? Annars så hade vi väl sett Denon även på Media Markt, det är ju iallafall så att de säljer detta märke i tyskland...

Men som sagt, detta har ju innburit att priset har sänkts betydligt, och vinnaren är de kunder som är intresserade!

Det jag ville ha sagt är sättet Giganten arbetar suger i mina ögon. Men vem som helst kan väl vara billigast på prisjakt, de har vi sett tydliga exempel på, men när det kommer till köp, ja då finns inget eller dom erbjuder en "liknande" vara, har inte samma modellbeteckning e.c.t

Skall bli kul o se fortsättningen vad som händer iallafall.. :P

Postad 27 January 2010 - 17:28

Zordak79
  • Zordak79
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Jag har arbetat i branchen (både i Hifi butik när ja var yngre men också på stormarknanden, Siba) och har flera vänner som både arbetar inom detaljhandel, (läs elektronik). Så ja, jag har en del insyn. Tycker att konkurrens är bra för de flesta parter, och vinnaren är oftas kunden. Att butiker mår bra om konkurrans är ju att de behöver prestera bättre, vara mer måna om sina kunder e.c.t

I detta fallet med Giganten så är det uppenbart för alla som har lite koll att det är rävspel för att visa att dom kan ta del av i deras tycke Hi-Fi, se bara inlägget tidigare i tråden från den ansvarige för Giganten. Han "pushar" för att de satsar på Hi-Fi rum, dedikerade sådana likt Media Markt. För er som har sett vad kriget mellan Media Mark/Giganten ha inneburit så gör Giganten allt för att få upp marknadsandelar. Detta är antagligen en del av den strategin att välja en attraktiv produkt som Denon. Att sedan vissa tror att Klubben har nått "monopol" är nog inte hela sanningen tror jag. Som någon annan skrev så är det väl samarbetet mellan Denon själva som har valt att arbeta med just Hi-Fi klubben för att de inte vill in på "stormaknaden" här i Skandinavien, behålla kvalités stämpel eller vad vet jag? Annars så hade vi väl sett Denon även på Media Markt, det är ju iallafall så att de säljer detta märke i tyskland...

Men som sagt, detta har ju innburit att priset har sänkts betydligt, och vinnaren är de kunder som är intresserade!

Det jag ville ha sagt är sättet Giganten arbetar suger i mina ögon. Men vem som helst kan väl vara billigast på prisjakt, de har vi sett tydliga exempel på, men när det kommer till köp, ja då finns inget eller dom erbjuder en "liknande" vara, har inte samma modellbeteckning e.c.t

Skall bli kul o se fortsättningen vad som händer iallafall.. :P

Skönt att se att du inte var klubbens talesman, lät nästan så... Jag bryr mig inte alltid vilken skylt som står på lådan jag skall köpa mina prylar i men det är klart att man uppskattar service och kunnande. Att Denon valt att endast sälja sina produkter till en kedja = HiFi-klubben är troligtvis för att de inte önskar att deras produkter skall pressas i pris och för att hålla upp sina marginaler... detta kan även klassas som monopol.

Lite kuriosa; Om man backar några år till början av 90-talet så fanns det två stora hemelektronikkedjor i Sverige (rätta mig om jag har fel) = SIBA och Onoff (BIG). De hade fasta priser på sina produkter och kunde t om skicka ut kataloger likt IKEA gör idag.. detta kunde de eftersom de inte konkurrerade med varandra och höll uppe prisbilden. Någongång runt 94-95 kom Elgiganten till Sverige och startade ett priskrig som hette duga, detta gjorde att hela hemelektronikmarknaden vändes upp och ner och nu kunde man som kund köpa produkter långt billigare än vad som var vanligt. Detta gjorde att Elgiganten lyckades växa till att bli nummer 1 på några år, det visar också att vi konsumenter är väldigt prismedvetna..

I slutet av 90-talet och början av 2000-talet så började internet att växa och de första e-handlarna sålde nu produkter långt billigare än hemelektronikskedjorna och det gjorde att Komplett, Dustin, Netonnet osv finns idag. När e-handeln ökade dramatiskt började äntligen de stora butikskedjorna att agera och köra "internetpriser" osv = bättre priser åter gen för oss konsumenter..

= Konkurrens är alltid bra för oss konsumenter....

Om nu Elgiganten väljer att ta in Denon och sälja dessa till långt lägre priser än HiFi-klubben så är väl detta inte dåligt? Jag jobbar med livsmedel och vad skulle ni säga om ICA helt plötsligt bestämde sig för att sänka priset på mjölk till 2kr, oxfile 29kr kilot osv osv... ingen skulle väl klaga? (förutom konkurrenterna)

Fram för fri konkurrens och jag hoppas att fler aktörer än El-giganten vågar ta in exklusivare märken!

(ledsen för mitt otroligt långa inlägg :D )

Postad 27 January 2010 - 17:42

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0
tycker det är dålig stil av hifi-klubben att inte rätta till priset (de vill inte förrens elgiganten lägger ut den) på 2310'an nu när vi alla har sett vilka rövarpriser de tar, det verkar som att de vill suga ur lite till på kunder som inte följer denna tråd och vet om att elgiganten har börjat ta in Denon

//Micke

Postad 27 January 2010 - 17:55

BMW750IAL
  • BMW750IAL
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Vad får dig att tro att jag inte har råd att betala Hifi-klubbens överpriser? ;=) Jag är av den uppfattningen att man inte skall betala mer än nödvändigt, ej heller mer än skäligt. Det är alldeles uppenbart att Hifi-klubbens priser inte varit skäliga! Konkurrens är av godo, eventuella priskrig kommer bara konsumenten till godo. Om inte Hifi-klubben tagit El-giganten på allvar så kunde de låtit bli att sänka sina priser.

Jo därför att du låter som du vill ha allt gratis!!
Vad det gäller giganten contra klubben så bryr jag mig inte bara jag får service och support.. det kanske du vill ge mig gratis.. :D

Postad 27 January 2010 - 18:27

macarthur
  • macarthur
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Skönt att se att du inte var klubbens talesman, lät nästan så... Jag bryr mig inte alltid vilken skylt som står på lådan jag skall köpa mina prylar i men det är klart att man uppskattar service och kunnande. Att Denon valt att endast sälja sina produkter till en kedja = HiFi-klubben är troligtvis för att de inte önskar att deras produkter skall pressas i pris och för att hålla upp sina marginaler... detta kan även klassas som monopol.

Lite kuriosa; Om man backar några år till början av 90-talet så fanns det två stora hemelektronikkedjor i Sverige (rätta mig om jag har fel) = SIBA och Onoff (BIG). De hade fasta priser på sina produkter och kunde t om skicka ut kataloger likt IKEA gör idag.. detta kunde de eftersom de inte konkurrerade med varandra och höll uppe prisbilden. Någongång runt 94-95 kom Elgiganten till Sverige och startade ett priskrig som hette duga, detta gjorde att hela hemelektronikmarknaden vändes upp och ner och nu kunde man som kund köpa produkter långt billigare än vad som var vanligt. Detta gjorde att Elgiganten lyckades växa till att bli nummer 1 på några år, det visar också att vi konsumenter är väldigt prismedvetna..

I slutet av 90-talet och början av 2000-talet så började internet att växa och de första e-handlarna sålde nu produkter långt billigare än hemelektronikskedjorna och det gjorde att Komplett, Dustin, Netonnet osv finns idag. När e-handeln ökade dramatiskt började äntligen de stora butikskedjorna att agera och köra "internetpriser" osv = bättre priser åter gen för oss konsumenter..

Om nu Elgiganten väljer att ta in Denon och sälja dessa till långt lägre priser än HiFi-klubben så är väl detta inte dåligt? Jag jobbar med livsmedel och vad skulle ni säga om ICA helt plötsligt bestämde sig för att sänka priset på mjölk till 2kr, oxfile 29kr kilot osv osv... ingen skulle väl klaga? (förutom konkurrenterna)

Fram för fri konkurrens och jag hoppas att fler aktörer än El-giganten vågar ta in exklusivare märken!

(ledsen för mitt otroligt långa inlägg :P )

Alltid kul med läsvärda inlägg, oavsett om dom är långa eller korta :P

Du jämför med matvaror, o jag lovar dig, så matglad som jag är så hade jag jublat nått enormt om den lokale Ica handlaren kunde hålla de priserna!

Det som retar mig som jag har försökt förklara är ju att om du nu som Ica handlare skulle välja att gå minus, säg under en begränsad period, på ett antal "lockvaror" för att nå ut till nya kunder. (precis som jag tror Giganten försöker nu med) och sänka dina marginaler så mycket som ibland sker så överlever man inte i längden. Men i vilket fall så händer det titt som tätt...

När jag arbetade som säljare på Siba en gång i tiden och var med på nyöppningen i Göteborg slogs kunderna om lockvarorna så Polisen fick rycka ut. PS2 för några hundralappar m.m Givetvis så tror jag då att inköparna hade fått en liten marginalförstärkare men inte på långa vägar att de tjänade på de fåtal varor de hade att erbjuda. Det tog inte lång tid innan personalen var där ifrån Giganten och erbjöd de som köade utanför på den ena rabatten efter den andra... Bra så långt för kunderna, det kan vi väl alla vara överens om att sänkta priser är bra för slutkonsument?

Men som i detta fall som tråden handlar om så har ju Giganten knappt några, om ens någon produkt att tillhanda hålla. Bara ett snyggt PR trick?? :D

Och då helt plötsligt så är vi tillbaka med din jämförelse, hade du sänkt matvarorna så hade de flesta jublat och vallfärdat till din butik. Om det då visar sig att du knappt hade någon Oxfilé eller va må så vara hade kunderna blevit besvikna.

Kan ju då vara så att din konkurrent, vilken den nu kan vara, snappar upp vad som har hänt och tänker: -Den där Ica handlaren har allt trampat i klaveret, men vi skall allt visa honom, vi "rår" om våra kunder. Har han detta pris men inte kan leverera då skall vi vara ÄNNU bättre. Vi skall både ha det låga priset OCH leverera!! Även om vi nu tar minuskostnad på dessa varor så kommer vi visa Ica handlaren att vi är och räkna med och förhoppningsvis så får vi lojala kunder som kanske även köper resten av sina matvaror av just oss....

Har inte en aning om det är så i detta fallet att Hi-Fi Klubben tänker så, bryr mig inte i vilket, men att vi kunder får bättre pris är ju bara o tacka o ta imot! En sista tanke är väl för alla som tror att marginalerna är så skyhöga så att just Hi-Fi Klubben skulle ha onormalt höga sådana är ute och cyklar... Jämför med tråden angående Pannasonic PT-AE4000 som jag också har skrevit i. INGEN återförsäljare på den produkten ligger med onormala marginaler här i sverige jämfört med Usa men de e olika marknader, olika prissättningar o.s.v Då är det mer respektive Märke/distributör som sätter dessa. Helt skadat jag vet, köpte själv projjen till "sverige pris".

Köp en oxfile bit i Australien får du se, rätt mycket billigare där vill ja lova.. :D

Varför skall det alltid "gnällas" på forum angående ditten o datten om monopol, ingen rabatt o.s.v Jämför på rätt vis och sätt er in i vad det egentligen handlar om här. Giganten har bluffat, och innan dom har bevisat motsatsen med att ha alla produkter ifrån Denon, eller Samsung eller...vad det nu berör så skall de inte marknadsföra sig med dessa. Det är vad jag tycker iallafall!

Slutcitat: "Man får vara glad för man får vara tacksam!!" :P :P

Postad 27 January 2010 - 18:35

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Som om denon skulle vara en hållbar produkt my a**

Köper den hellre billigare från 'mediamrakts grossist' än hifiklubben.

Postad 27 January 2010 - 18:47

macarthur
  • macarthur
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Som om denon skulle vara en hållbar produkt my a**

Köper den hellre billigare från 'mediamrakts grossist' än hifiklubben.

Hållbar? Förstår inte riktigt... Men den kanske blir bättre via Mediamarkt grossit? :P :D

Postad 27 January 2010 - 18:57

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0

Har inte en aning om det är så i detta fallet att Hi-Fi Klubben tänker så, bryr mig inte i vilket, men att vi kunder får bättre pris är ju bara o tacka o ta imot! En sista tanke är väl för alla som tror att marginalerna är så skyhöga så att just Hi-Fi Klubben skulle ha onormalt höga sådana är ute och cyklar... Jämför med tråden angående Pannasonic PT-AE4000 som jag också har skrevit i. INGEN återförsäljare på den produkten ligger med onormala marginaler här i sverige jämfört med Usa men de e olika marknader, olika prissättningar o.s.v Då är det mer respektive Märke/distributör som sätter dessa. Helt skadat jag vet, köpte själv projjen till "sverige pris".

Så varör säljs Denon 2310 för omkring £550 - £690 i och 3310 runt £850 - £990 i England av flera olika butiker?
Visst 3310'an var uppe en sväng runt £1200 precis när den kom ut. HiFi-Klubben är väldigt glada på att smälla
på pris när dollar, pund eller vad det nu är, men de tar sällan ner sina produkter till marknads anpassade priser
när alla andra butiker i europa gör så. Tror priserna vi ser på 1610, 1910 och 3310 är priser som dessa produkter ligger i runt om i europa. Bra gjort Elgiganten att få ner priserna.

//Micke

Postad 27 January 2010 - 18:59

Zordak79
  • Zordak79
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Varför skall det alltid "gnällas" på forum angående ditten o datten om monopol, ingen rabatt o.s.v Jämför på rätt vis och sätt er in i vad det egentligen handlar om här. Giganten har bluffat, och innan dom har bevisat motsatsen med att ha alla produkter ifrån Denon, eller Samsung eller...vad det nu berör så skall de inte marknadsföra sig med dessa. Det är vad jag tycker iallafall!

Slutcitat: "Man får vara glad för man får vara tacksam!!" :P :D

Nu måste jag kommentera igen :P..

Jag tror inte de har marknadsfört Denon såvitt jag sett, de la upp en förstärkare på sin hemsida och så startade hela kalaset. Varför måste man köpa in ALLA produkter i ett märke?.. varför inte bara köpa in de man kan få tag på till bra pris som vi konsumenter vill ha (jag gissar att detta är deras mål iaf)?

Jag förstår tyvärr inte hur man kan hitta något negativt i att en väldigt bra produkt nu är billigare...?!

Om det är någon som har bluffat är det klubben som gick ut med att El-giganten hade falsk marknadsföring och la ut produkter på sin hemsida som de inte kunde sälja.. (det står om detta tidigare i tråden..förresten, varför tog klubben bort den nyheten från deras hemsida?).

Jag kanske är en blåögd optimist, men så länge som de pressar priserna nedåt och att jag kan köpa min produkt av dem utan problem ser jag dem som vinnare... Det är ok att du har en annan åsikt, det får man ha.. Men att säga att de gjort något fel som "hjälper" t ex mig som vill ha bra HiFi till priser som bättre passar min plånbok tycker jag är orättvist.

Postad 27 January 2010 - 19:05

macarthur
  • macarthur
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Så varör säljs Denon 2310 för omkring £550 - £690 i och 3310 runt £850 - £990 i England av flera olika butiker?
Visst 3310'an var uppe en sväng runt £1200 precis när den kom ut. HiFi-Klubben är väldigt glada på att smälla
på pris när dollar, pund eller vad det nu är, men de tar sällan ner sina produkter till marknads anpassade priser
när alla andra butiker i europa gör så. Tror priserna vi ser på 1610, 1910 och 3310 är priser som dessa produkter ligger i runt om i europa. Bra gjort Elgiganten att få ner priserna.

//Micke

Ja vem vet? Hur kommer det sig att Canton är mer prisvärda i hemlandet tyskland, eller är dom det? Varför är Velodyne eller Marantz billigare i vissa länder, varför kunde inte BIKE i trollhättan sälja nya nurfbars till min Raptor 700 lika billigt som en butik i USA??

Eller varför kunde jag om jag hade velat, tjäna en rejäl hacka om jag köpte en fisheye lins till min Canon Dv kamera via en suspekt återförsäljare i England istället för Scandinavian Photo's hemsida där jag vet jag får den service jag behöver?

Världen är bra orättvis du... :D

Postad 27 January 2010 - 19:33

macarthur
  • macarthur
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Nu måste jag kommentera igen :D..

Jag tror inte de har marknadsfört Denon såvitt jag sett, de la upp en förstärkare på sin hemsida och så startade hela kalaset. Varför måste man köpa in ALLA produkter i ett märke?.. varför inte bara köpa in de man kan få tag på till bra pris som vi konsumenter vill ha (jag gissar att detta är deras mål iaf)?

Jag förstår tyvärr inte hur man kan hitta något negativt i att en väldigt bra produkt nu är billigare...?!

Om det är någon som har bluffat är det klubben som gick ut med att El-giganten hade falsk marknadsföring och la ut produkter på sin hemsida som de inte kunde sälja.. (det står om detta tidigare i tråden..förresten, varför tog klubben bort den nyheten från deras hemsida?).

Jag kanske är en blåögd optimist, men så länge som de pressar priserna nedåt och att jag kan köpa min produkt av dem utan problem ser jag dem som vinnare... Det är ok att du har en annan åsikt, det får man ha.. Men att säga att de gjort något fel som "hjälper" t ex mig som vill ha bra HiFi till priser som bättre passar min plånbok tycker jag är orättvist.

Men jag tror du inte riktigt förstår vad jag menar? Givetvis så är väl jag glad om det gynnar det som är berörd, dvs den som är intresserad av den produkten. Som jag har skrevit tidigare, och jag förtydligar det återigen, bra om det finns ärlig konkurrans på lika vilkor oavsett branch, produkt eller kundunderlag. Jag hade varit mycket tacksam om jag kunde köpa de produkter JAG är intresserad av till samma marknadspris som finns . MEN i det verkliga livet därute utanför forumet så är det inte lika enkelt...

Jämför det så här då: Om du inte har butik, flådig adress och många medarbetare och tuff marnadsföring, om du inte har några vidare omkostnader e.c.t så kan du hålla nere priser, och det REJÄLT!! Det är en sak, bra så!

Men om vi då tänker oss att om vi bara vill se seriösa ut, då kan vi ta in en "flådig vara". Eller kanske vara billigast på prisjakt för att ragga kunder eller bygga upp en affärsverksamhet. Då kan vi både ta in ett fåtal "lockvaror" till minusmarginal för att bygga upp något eller sätta en nagel i ögat på våra konkurrenter.

Långsökt men jag tar iallafall en paralell: Några personer bestämmer sig för att tjäna storkovan på ett smidigt sätt. De har inte ett stort lager, de har ingen fysisk "butik", de har knappt någon efarenhet men de kan snajsa till en shysst hemsida. -Japp, då var de klart. Vad är monopol? Inget som stoppar oss. Vi beställer bara in dessa produkter som vi som "tur är" e billigast på ifrån en annan återförsäljar kanal. Gråimport med andra ord. I bästa fall så kanske kunderna betalar in en slant INNAN de får varan också, bra där... Vi trycker på den lilla knappen här och min tyska vän skickar varan och vi har inte gjort så mycket mer än att "förmedlat" varan till en förhoppningsvis nöjd slutkonsument. Ingen vet att vi sitter i en källare i Sundbyberg och gör på detta vis..ha ha ända till banken?

Just detta exempel kan vi inte jämföra på exakt vis med Giganten men som jag skrev tidigare, efter all turbulens i kriget med Mediamarkt så öppnas nya sätt att knipa marknadsdelar. OM dom då lägger ut ett antal produkter UTAN att kunna leverera dessa till kund för att se "billiga" ut. Är detta inte inte oseriöst då?? Det var ju det jag menade och tydligen hade Hi-Fi Klubben uppmärksammat detta och skrevit om det? Har inte läst det själv men jag har uppmärksammat att Giganten faktiskt har "några" produkter via sin webshop. Så det kanske är så att Hi-Fi Klubben har mycket väl koll på vilka och hur många produkter som kan tänkas vara på väg in???? Kan inte Denon själva leverera till nån av dom så är det under samma premisser och båda kan ha det "fördelaktiga" utpriset...

För några år sedan skulle jag köpa en ny Siemens diskmaskin som de annonserade i Giganten bladet och när jag väl kommer till butiken med frugan så säger killen bakom disken, -Nä, den har vi inte. -Nähä, men annonsen börjar gälla idag tisdag säger jag, får ni in några då eller vad händer? Nä, skall kolla bla, bla bla Har blevit ett fel e.c.t Men du kan få en liknande vara här, en Bosch och jag kan ge dig ett bättre pris på denna! -Ja, jösses men det var ju inte den jag ville ha och då skall ni inte marknandsföra denna och villa in kunder i butiken sa jag. Resten är historia och jag köpte på annat håll...

Kanske därför jag är trött på all tjafs om hur bra Giganten sköter sina affärer. Jag vet att jag inte är ensam att ha upplevt liknande...

Men underbart för alla hugande Denon spekulanter! :P

Postad 27 January 2010 - 19:52

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0

Kanske därför jag är trött på all tjafs om hur bra Giganten sköter sina affärer. Jag vet att jag inte är ensam att ha upplevt liknande...

Men underbart för alla hugande Denon spekulanter! :D

Tror väll ingen i denna tråd har nämnt hur bra Giganten sköter sina affärer. Bara att HK tar ut för höga priser på många av deras varor för ingen annan säljer dom i Sverige och det får vi ju svart på vitt nu när HK sänker sina priser på Denon för att Giganten har lagt ut dom på sin webbutik.

Jag vet inte om någon har beställt från Giganten, men garanterat att några sprungit till HK och köpt nu iallafall.

Hur som helst känns priserna mer normala nu, kommer väll bråkas om några 10:or hit och dit för att listas billgast på prisjakt.

Om någon har beställt från Elgiganten, berätta gärna om köpet, hur lång tid det tog för varan att skickas osv.

//Micke

Postad 27 January 2010 - 19:59

Zordak79
  • Zordak79
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Men underbart för alla hugande Denon spekulanter! :P

...ok macarthur, jag ska inte fortsätta denna debatten, men att jämföra en liten näthandlare som ej har varor i lager mot El-Giganten är fel. Såvitt jag ser finns 4 av 5 Denon produkter på Elgigantens hemsida i lager... hur är detta oseriöst?

http://www.elgigante.......t=denon&go=

Att du bygger dina åsikter kring Denon och Elgiganten på när du skulle köpa tvättmaskin är lite galet, alla kan ha dåliga erfarenheter och de har säkert inte alltid rent mjöl i påsen, men tråden handlar om att de har tagit in produkter i sitt sortiment som annars HiFi-klubben har monopol på. Att de sedan väljer att sälja dessa via deras hemsida och pressar priserna skall de ha kredd för..

ps. jag såg nu att klubben har en stor annons på AVR-3310 på deras hemsida för 9898:- Elgiganten har idag sänkt priset till 9690:-..... härligt :D

...men konstigt att inte klubben har sänkt 2310 ännu? snart kostar väl de lika mycket :P

Postad 27 January 2010 - 20:09

Zordak79
  • Zordak79
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Tror väll ingen i denna tråd har nämnt hur bra Giganten sköter sina affärer. Bara att HK tar ut för höga priser på många av deras varor för ingen annan säljer dom i Sverige och det får vi ju svart på vitt nu när HK sänker sina priser på Denon för att Giganten har lagt ut dom på sin webbutik.

Jag vet inte om någon har beställt från Giganten, men garanterat att några sprungit till HK och köpt nu iallafall.

Hur som helst känns priserna mer normala nu, kommer väll bråkas om några 10:or hit och dit för att listas billgast på prisjakt.

Om någon har beställt från Elgiganten, berätta gärna om köpet, hur lång tid det tog för varan att skickas osv.

//Micke

Jag ringde tidigare idag till deras kundtjänst och frågade om de fanns i lager eller om det var leveranstid, hon sa att alla denonprodukter förutom AVR-1910 finns i lager och det är 1 till 3 dagars leveranstid på dessa.

Ett tips är annars att kolla in betygen på en kedja om du är osäker: https://www.prisjakt...fo.php?ftgid=54

Om de tar in AVR-2310 och säljer den för runt 7500:- så kan jag berätta hur mitt köp gick :D

Postad 27 January 2010 - 20:39

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Frågan är hur långt dom kan sänka priserna ?

Postad 27 January 2010 - 21:09

DevilGod
  • DevilGod
  • Veteran

• 1517 inlägg
  • 0

Det är bra att Elgiganten skall börja sälja Denon, vilket borde pressa priserna på produkterna. Att de har låg kvalité på sina säljare är ingenting jag bryr mig om då jag gör en så grundlig underökning jag kan innan köpet med fler besök i olika butiker och följer forum som detta.

Amen to that! Har inte de senaste 10åren brytt mig ett dugg om vad försäljare i butik sagt, tack vare att man läst på ordentligt innan man ens ger sig iväg till en butik med syfte att handla.

Postad 27 January 2010 - 23:38

Patrik Li
  • Patrik Li
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Jag gick förbi "hifirummet" på elgiganten och där stod faktiskt 1910:an eller om det var 1610 uppställd, såg inte om dom hade några andra modeller inne jag klev aldrig in och kollade...

Redigerat av Patrik Li, 27 January 2010 - 23:39.

Postad 27 January 2010 - 23:51

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Ja för mångfalden.

Postad 27 January 2010 - 23:55

jokim
  • jokim
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0
en liten rolig kuriosa. butiksägaren på hifi-klubben kristianstad kommer ifrån el-giganten, han var säljare på el-gigantens radio/tv-avdelning innan han öppnade en H-K butik ... och eftersom nu många anser att hifi-klubben har en sådan otroligt hög kunskap så bådar det ju gott för el-giganten som faktiskt lärt upp denna killen ...

snart blir väl även el-giganten varma i kläderna när det kommer till kvalitets prylar inom hembio så kunskapen lär säkert bli högre på ett nationellt plan. hifi-klubben öppnade väl i början av 80-talet med någon liten källarbutik och sen expanderar i en liten skala. det är lite skillnad att utbilda hundratals personer som el-giganten gör gentemot hifi-klubben där dom kan träffas på en midda och utbyta tankar och funderingar.

Postad 28 January 2010 - 10:46

BMW750IAL
  • BMW750IAL
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

en liten rolig kuriosa. butiksägaren på hifi-klubben kristianstad kommer ifrån el-giganten, han var säljare på el-gigantens radio/tv-avdelning innan han öppnade en H-K butik ... och eftersom nu många anser att hifi-klubben har en sådan otroligt hög kunskap så bådar det ju gott för el-giganten som faktiskt lärt upp denna killen ...

snart blir väl även el-giganten varma i kläderna när det kommer till kvalitets prylar inom hembio så kunskapen lär säkert bli högre på ett nationellt plan. hifi-klubben öppnade väl i början av 80-talet med någon liten källarbutik och sen expanderar i en liten skala. det är lite skillnad att utbilda hundratals personer som el-giganten gör gentemot hifi-klubben där dom kan träffas på en midda och utbyta tankar och funderingar.

Då blir ju Giganten blåst på utbildad personal.. :P

Postad 28 January 2010 - 10:47

Kristoffer
  • Kristoffer
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
Var inne på Hifiklubben på Sveavägen igår eftermiddag och de berättade att de hade sänkt priset på 3310:an till samma som El-giganten har. Det verkar dock inte ha slagit igenom på nätet ännu.

Postad 28 January 2010 - 11:03

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Där ser man, giganten behövs för att pressa ned priserna :P

Postad 28 January 2010 - 11:13

BMW750IAL
  • BMW750IAL
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

(ledsen för mitt otroligt långa inlägg :P )

Vet inte om du är ICA handlare men en sak som jag funderat på där jag handlar är t.ex. köttfärs. Ser att det ofta ligger kvar väldigt mycket färskmald köttfärs på kvällen som inte blir såld. Nu är det väl ingen risk att den blandas ut och packeteras om längre o säljs dagen efter efter deras tidigare blunder, men skulle det inte vara bättre att sänka priset på den och sälja bort den istället för att slänga den..? Trots allt så handlar jag fortfarande i ICA butiken för att de alltid är trevliga o har god service. Skulle inte kunna tänka mig att handla köttfärsen någon annanstans även fast den är dyrare. Och sist men inte minst, säg den ICA handlare som inte har marginal.. de tjänar GRYMT mycket pengar.
P.s har jobbat inom ICA grossist fast väldigt länge sedan..

Postad 28 January 2010 - 11:22

macarthur
  • macarthur
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Där ser man, giganten behövs för att pressa ned priserna B)

Ja, tack snälla Giganten.... :P O som tur e så har de nu också lyckats få fram apparater i sina egna butiker. Kände väl sig "pressade" av Hi-Fi Klubben att visa att det inte var "falsk marknadsföring" då dom inte hade några överhuvudtaget. Det har ju kostat Elgiganten mycket pengar tidigare så nu fick dom väl arbeta lite för att få fram dessa produkter. Skall bli intressant och se hur mycket, hur länge och vad de skall arbeta med för märken framöver?

O pleaze shystta inköpare på Giganten, om du läser detta kan du inte ta in ett litet antal Focal Dome högtalare också. De e jag sugen på till vardagsrummet.. PL Audio känns lite dyra i jämförelse med vad ni kan hitta på...

Postad 28 January 2010 - 11:24

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
De lär kunna ta in produkter som inte ingår i deras ordinarie sortiment.

Postad 28 January 2010 - 11:29

Linkanman
  • Linkanman
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Om Elgiganten är oseriösa eller inte spelar ingen roll. I slutändan är det bra för konsumenten i och med att jag kan köpa en vara billigare. Det enda detta visar är att Klubben haft väldigt goda marginaler. Jag förstår att representanter där vill trasha Elgiganten nu när marginalerna minskar. Sen är det ju upp till mig som konsument att köpa var jag vill, vi är ju fria männsikor med hyffsat egen vilja.
Vill jag gå till klubben där någon svänger sig med massa tekniska termer och kan mycket om HiFi så gör jag det, vill jag gå till Elgiganten går jag dit.
Personligen undersöker jag marknaden först själv, tar reda på vad som finns och vad som stämmer med mina krav. Sen handlar jag. Har handlat både av Klubben och Elgiganten, kan inte sägaa att den ena är bättre än den andra.

Uppmuntra konkurens.
Fram för den fria viljan.

Postad 28 January 2010 - 12:03

BMW750IAL
  • BMW750IAL
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
macarthur... Din Bild Äger... :P

Redigerat av BMW750IAL, 28 January 2010 - 12:04.

Postad 28 January 2010 - 13:05

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

• 1742 inlägg
  • 0

Eller så har han Hifi och hembio som intresse och kunde en en del innan han började på El-giganten? Han kanske inte lärde sig någonting på El-giganten?

Postad 28 January 2010 - 13:28

GhostX
  • GhostX
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0
Vem fan bryr sig om el-gigantens säljare kan nått eller inte. Själv skiter jag fullständigt i vad personalen kan eller inte kan, huvudsaken är att jag vet vad jag ska ha.

Skulle aldrig förlita mig på någon annans kunskap om jag var iväg och köpte en förstärkare.

Riktig sandlåde nivå på många av inläggen i den här tråden.

Postad 28 January 2010 - 13:30

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Vem fan bryr sig om el-gigantens säljare kan nått eller inte. Själv skiter jag fullständigt i vad personalen kan eller inte kan, huvudsaken är att jag vet vad jag ska ha.

Skulle aldrig förlita mig på någon annans kunskap om jag var iväg och köpte en förstärkare.

Håller med dig till 100%
Trust no one.

Riktig sandlåde nivå på många av inläggen i den här tråden.

Får väl hålla med där också...

Postad 28 January 2010 - 14:18

andha
  • andha
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Ett tips till Hifi-klubben nu är ju att förekomma giganten och självmant sänka priset på 2310/4310 och försöka sälja mer istället. Just nu lär det ju inte vara så många som köper dessa modeller, inte om man följer denna tråden. Men det är väl att hoppas på för mycket.

Redigerat av andha, 28 January 2010 - 14:19.

Postad 28 January 2010 - 18:04

DevilGod
  • DevilGod
  • Veteran

• 1517 inlägg
  • 0

Ett tips till Hifi-klubben nu är ju att förekomma giganten och självmant sänka priset på 2310/4310 och försöka sälja mer istället. Just nu lär det ju inte vara så många som köper dessa modeller, inte om man följer denna tråden. Men det är väl att hoppas på för mycket.

+1

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.