TViX N1
1086 svar till detta ämne
Postad 18 juli 2010 - 22:31
nismo
-
nismo
-
Användare
-
-
154 inlägg
Köpte en tvix n1 nu då jag ska ersätta popcorn spelaren, verkar funka bra det lilla ja testat betydligt rappare i menyerna än både popcorn spelaren och wdtv som jag hade förut
Men en inställnings fråga vad gör inställningen under där man väljer tex 720p 60hz, det ändå man kunde välja d'är var 1080p någonting, någon som vet vad den gör för någe, man kunde alltså väla antigen av eller 1080p.
Nu vet jag inte om den kanske finns med på nyaste firmware ska uppdatera min i morgon ligger på 1.99 nu..
Postad 19 juli 2010 - 22:01
Unregisteredcd5fa995
-
Unregisteredcd5fa995
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
det du väljer där är om du vill att den automatiskt ska slå om till 24p.. I nyare firmwares finns native framerate där du kan välja din källas uppdateringsfrekvens
Postad 21 juli 2010 - 01:45
Unregisteredd29f58d0
-
Unregisteredd29f58d0
-
Rookie
-
2 inlägg
Hej
Jag funderar lite, jag har en dator med win 7 som har utdelad mapp med mina filmer, kan N1an koppla upp sig mot den mappen på datorn och bläddra fram den film jag vill se, utan att måsta installera en FTP server eller annat sådant, Jag har en HTPC i vardagsrummet idag som klarar det jag vill göra (nästan) men jag vill få det enkelt, och vara säker på att det INTE strular då jag vill se en 1080 HD film med DTS 5.1 eller DD5.1, jag har Trådat nät in till v-rummet, och en switch där som delar linan mellan en annan enhet samt datorn.
ähh för att göra det enkelt "klarar N1 att visa delade mappar från en Win 7 dator"
Postad 21 juli 2010 - 10:59
nismo
-
nismo
-
Användare
-
-
154 inlägg
Kommer den stödja blu-ray menyer framöver tro??
Postad 21 juli 2010 - 12:01
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2 179 inlägg
Hej
Jag funderar lite, jag har en dator med win 7 som har utdelad mapp med mina filmer, kan N1an koppla upp sig mot den mappen på datorn och bläddra fram den film jag vill se, utan att måsta installera en FTP server eller annat sådant, Jag har en HTPC i vardagsrummet idag som klarar det jag vill göra (nästan) men jag vill få det enkelt, och vara säker på att det INTE strular då jag vill se en 1080 HD film med DTS 5.1 eller DD5.1, jag har Trådat nät in till v-rummet, och en switch där som delar linan mellan en annan enhet samt datorn.
ähh för att göra det enkelt "klarar N1 att visa delade mappar från en Win 7 dator"
Nu är jag inte 100 % säker, men nästan. Via Samba ska det gå. Vill man köra NFS som är lite snabbare och kunna nå delade mappar, så gör man det via en extremt liten och enkel mjukvara som heter Netshare. Senaste version finns längst ner på Canmans förstasida (version 2.13): http://www.canman.se/Om man gör på annat sätt just för Windows 7 så får någon rätta mig, men det är så det fungerar via den M-6500 jag har och XP.
Postad 21 juli 2010 - 15:14
Unregisteredd29f58d0
-
Unregisteredd29f58d0
-
Rookie
-
2 inlägg
Tackar för svaret, det vart ju lite klarare då, fast nu har jag nästa problem, Vilken ska man välja,
N1 eller Xtreamer ... Vad tycker ni ?
Postad 21 juli 2010 - 16:20
nismo
-
nismo
-
Användare
-
-
154 inlägg
det du väljer där är om du vill att den automatiskt ska slå om till 24p.. I nyare firmwares finns native framerate där du kan välja din källas uppdateringsfrekvens
Nu försvann iofs att jag kunde välja något där då jag uppdaterade spelaren till 2.03, valde 720p 60hz sedan står den på av hela tiden går inte välja någe annat..
Postad 21 juli 2010 - 16:49
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2 179 inlägg
Tackar för svaret, det vart ju lite klarare då, fast nu har jag nästa problem, Vilken ska man välja,
N1 eller Xtreamer ... Vad tycker ni ?
N1:an, men jag är också en obotlig TViX-älskare som även har jobbat med att sälja dem, så jag kanske är lite partisk.
Postad 21 juli 2010 - 17:36
ericdvd
-
ericdvd
-
Forumräv
-
-
792 inlägg
hej
jag har precis köpt denna tvix n1.
jag har uppdaterat till den senaste firmwaren.
allting fungerar förutom en sak. Ungefär 10% av alla filmer jag har går inte att spela.
vanligen ser man alla filnamn men här är det ett antal filnamn där tvixen har lagt till följande ._ innan filnamnet.
dessa har också fått storleken 40kb eller 50kb. TIttar jag på dem i explorer så är de 4,6 gb eller liknande.
Det är både ISO-filer och Mkv-filer.
Hur kan man fixa det här?
Tacksam för hjälp.
mvh
Eric
Postad 21 juli 2010 - 19:00
nismo
-
nismo
-
Användare
-
-
154 inlägg
Nu försvann iofs att jag kunde välja något där då jag uppdaterade spelaren till 2.03, valde 720p 60hz sedan står den på av hela tiden går inte välja någe annat..
Nu såg jag att det gick att välja 1080p 24hz om man valde 1080 60hz på video utgång , men är det inte bättre att ha spelaren på 720p och låta tv;en (panasonic pv 60) köra sista skalningen eller kör ni andra med 1080p i tvix spelaren ni med??
Postad 22 juli 2010 - 16:10
Peter_sm
-
Peter_sm
-
Användare
-
-
193 inlägg
Någon som kan testa detta lilla klipp http://rapidshare.co...8287/00013.m2ts prova gärna över NFS :-) På min 6500 funkar dem klockrent över NFS från min unRAID server. Funderar på att skaffa en N1:a men är lite osäker om den klarar high bitrate, te.x BD 35mbit med HD ljud....  EDIT Måste det inte vara en N1+ för att klara HD ljud, vilken variant får man om man beställer ? vad har ni fått som har beställt ? EDIT 2 Info om filmklippet ovan. ID : 0 Fullständigt namn : C:\00013.m2ts Format : BDAV Format/ : Blu-ray Video Filstorlek : 191 MiB Duration/String : 35 s 280 ms Generell Bitrate : 45,4 Mbps OverallBitRate_Maximum/String : 48,0 Mbps Video ID : 4113 (0x1011) MenuID/String : 1 (0x1) Format : AVC Format/ : Advanced Video Codec Format_Profile : [email protected]Format_Settings_CABAC/String : Ja Format_Settings_RefFrames/String : 4 frame Format_Settings_GOP : M=2, N=32 Duration/String : 35 s 969 ms Bitrate : 39,0 Mbps Bredd : 1 920 pixlar Höjd : 1 080 pixlar Bildförhållande : 16:9 Bildhastighet (Frame rate) : 29,970 fps Standard : NTSC ColorSpace : YUV ChromaSubsampling : 4:2:0 BitDepth/String : 8 bits ScanType/String : MBAFF Bits/(Pixel*Frame) : 0.628 StreamSize/String : 174 MiB (91%) colour_primaries : BT.709-5, BT.1361, IEC 61966-2-4, SMPTE RP177 transfer_characteristics : BT.709-5, BT.1361 matrix_coefficients : BT.709-5, BT.1361, IEC 61966-2-4 709, SMPTE RP177 Audio #1 ID : 4352 (0x1100) MenuID/String : 1 (0x1) Format : PCM Format_Settings_Endianness : Big Format_Settings_Sign : Signed MuxingMode : Blu-ray Duration/String : 36 s 35 ms Bitrate : 1 536 Kbps Kanal(er) : 2 kanaler Kanalplatser : Front: L R Samplingstakt : 48,0 KHz BitDepth/String : 16 bits StreamSize/String : 6,60 MiB (3%) Audio #2 ID : 4353 (0x1101) MenuID/String : 1 (0x1) Format : PCM Format_Settings_Endianness : Big Format_Settings_Sign : Signed MuxingMode : Blu-ray Duration/String : 36 s 35 ms Bitrate : 1 536 Kbps Kanal(er) : 2 kanaler Kanalplatser : Front: L R Samplingstakt : 48,0 KHz BitDepth/String : 16 bits StreamSize/String : 6,60 MiB (3%)
Redigerat av Peter_sm, 22 juli 2010 - 17:48.
Postad 22 juli 2010 - 17:41
Unregisteredcd5fa995
-
Unregisteredcd5fa995
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Någon som kan testa detta lilla klipp http://rapidshare.co...8287/00013.m2ts prova gärna över NFS :-)
På min 6500 funkar dem klockrent över NFS från min unRAID server. Funderar på att skaffa en N1:a men är lite osäker om den klarar high bitrate, te.x BD 35mbit med HD ljud.... 
EDIT
Måste det inte vara en N1+ för att klara HD ljud, vilken variant får man om man beställer ? vad har ni fått som har beställt ?
Kan testa klippet om några timmar! Finns ingen mediaspelare som heter tvix n1+, finns en 6600+. Vanliga 6600 klarar inte att bitstreama hdljud men den kan skicka ljudet som PCM. 6600+ kommer att anlända till sverige vilken dag som helst, då kommer den svenska disten (canman.se) lägga upp den på deras hemsida så stay tuned!
Postad 22 juli 2010 - 17:41
Peter_sm
-
Peter_sm
-
Användare
-
-
193 inlägg
Om man gör på annat sätt just för Windows 7 så får någon rätta mig, men det är så det fungerar via den M-6500 jag har och XP.
Netshare fungerar på Windows 7 64bit
Postad 22 juli 2010 - 21:21
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2 179 inlägg
Netshare fungerar på Windows 7 64bit 
Splendid! Good to know.
Postad 23 juli 2010 - 18:00
nova85
-
nova85
-
Lärjunge
-
-
256 inlägg
Har nyligen upptäckt ett ganska så konstigt problem med min lilla N1, när jag uppdaterade den till 2.0.3 och skall köra lite mkv över nätverket och vill pausa eller byta ljudspår i filmen så knäpper det till ganska så högt i mina högtalare. Oftast höger bak, men är ibland så är det i alla som det kommer ett knäppande nästan lite dist ljud ifrån. Nån mer som fått detta problem?
Mvh J
Postad 23 juli 2010 - 19:37
Honda
-
Honda
-
Lärjunge
-
-
282 inlägg
Måste nog tyvärr säga att det är din synology som inte riktigt orkar med att mata ut det som behövs, jag hade tidigare en synolgy 207+ kopplad via nätverket till min 7000 samt även till min nya n1 och den orkade knappt med lite större mkv, och m2ts var bara att glömma. Har du torrent klient och likande igång eller har du allt sådant avaktiverat?
Mvh J
Problemet verkar vara löst. Enligt Synologys support (som är väldigt hjälpsam och svarar snabbt), var en av mina hårddiskar känd för att orsaka hängningar och avbrott i data. Bytte ut den samt uppdaterade firmware på min enda Seagate hårddisk (har tre WD 1.5TB). http://forum.synolog...=104452#p104452Återkommer när jag sett fler filmer. Kollade dock en del på en med hög bitrate som krashade väldigt fort förut.
Postad 24 juli 2010 - 21:03
kristofer82
-
kristofer82
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Jag köpte en N1 igår och updaterat den till senaste firmwire.
Jag la över en ganska stor film på en usb-hårddisk.
När jag ska starta filmen så stänger den av sig, någon som vad det beror på?
Postad 25 juli 2010 - 06:06
kristofer82
-
kristofer82
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Problemet löst. Jag installerade patchen (bluecore.audio_hd) som finns i länken. http://forum.canman....read.php?t=7581
Postad 26 juli 2010 - 15:55
kl0tet
-
kl0tet
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Jag har läst hela tråden om N1. Antingen har jag missat nåt eller så finns inte svaret i tråden.
Min nuvarande konfiguration är
HP Scaleo Home Server (NAS med WHS. Jag har uppgraderat processorn till en core-dou 2,4 GHz.
Använder idag PS3 Media Server på WHS)
PS3
Receiver som klarar HD-format (Onkyo 876)
720p projektor
Gigabitnätverk där NAS är kopplad till PS3.
Mitt dilemma är att jag inte får PS3 Media Server att spela upp 1080p-filmer utan att det hackar.
Flera andra kör med samma konfiguration och jag tror att PS3 Media servern är boven. Jag har testat med många olika versioner och konfigurationer.
Såå, då kanske N1:an löser problemet.
Till min fråga. PS3 sköter nedskalningen till 720p och skickar det till projjen. Klarar N1:an också det eller behöver jag sköta nedskalningen på annat sätt ?
Postad 26 juli 2010 - 20:54
Unregistered04df7d78
-
Unregistered04df7d78
-
Forumräv
-
-
952 inlägg
Till min fråga. PS3 sköter nedskalningen till 720p och skickar det till projjen. Klarar N1:an också det eller behöver jag sköta nedskalningen på annat sätt ?
TVIXen kan skala ned till önskvärt format.
Postad 26 juli 2010 - 22:47
Honda
-
Honda
-
Lärjunge
-
-
282 inlägg
Problemet löst.
Jag installerade patchen (bluecore.audio_hd) som finns i länken. http://forum.canman....read.php?t=7581
Vad får man ut för ljudkvalitet med den pathen? Blir det bättre ljud än med vanligt DTS ljud? Gissar att det är LPCM via HDMI, men enligt tidigare post här till tidigare firmware var det ingen mening med pathen.
Postad 27 juli 2010 - 07:03
kl0tet
-
kl0tet
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
TVIXen kan skala ned till önskvärt format.
Tack för svaret. Och hur fungerar undertexter ? Idag laddar jag ner en .srt och lägger i samma mapp som filmen. Fungerar det på samma sätt med N1 ?
Postad 27 juli 2010 - 08:35
Unregistered04df7d78
-
Unregistered04df7d78
-
Forumräv
-
-
952 inlägg
Tack för svaret. Och hur fungerar undertexter ?
Idag laddar jag ner en .srt och lägger i samma mapp som filmen. Fungerar det på samma sätt med N1 ?
Det fungerar, men srt filen måste ha samma namn som filmen. T.ex. avatar.mkv och avatar.srt Utifall att du har flera srt filer med olika språk, så kan man även döpa dem till t.ex. avatar.eng.srt och avatar.sve.srt
Postad 27 juli 2010 - 08:39
Unregistered04df7d78
-
Unregistered04df7d78
-
Forumräv
-
-
952 inlägg
Vad får man ut för ljudkvalitet med den pathen? Blir det bättre ljud än med vanligt DTS ljud? Gissar att det är LPCM via HDMI, men enligt tidigare post här till tidigare firmware var det ingen mening med pathen.
Den skall enligt info ge passthrough för DTS-HD om du kör med HDMI. Kan inte basera på egen erfarenhet, då jag sitter med gamla chipet på 6600. Denna patch fungerar ej med den burken.
Postad 27 juli 2010 - 22:38
Mygel
-
Mygel
-
Amatör
-
-
62 inlägg
I en annan tråd som jag skapade så fick jag ett svar att man kan kontrollera N1 musikuppspelning med en Android telefon. Hur fungerar det? Behöver man ha TV på?
Postad 28 juli 2010 - 07:52
Unregistered04df7d78
-
Unregistered04df7d78
-
Forumräv
-
-
952 inlägg
I en annan tråd som jag skapade så fick jag ett svar att man kan kontrollera N1 musikuppspelning med en Android telefon. Hur fungerar det? Behöver man ha TV på?
Tvix kopplad till router. Iphone, Android (eller annan smartphone) eller Laptop kopplad upp via trådlöst nätverk. TV behöver ej vara påslagen. Se manual. http://forum.canman....read.php?t=7576
Postad 29 juli 2010 - 11:37
Colonel
-
Colonel
-
Lärjunge
-
-
347 inlägg
Jag har ett problem med N1an, jag får nämligen bara ut PCM-ljud till min förstärkare (Yamaha 3900).
Ljudet är inställt på HDMI och digital på dts och ac3, filerna jag har testat är med dts 5.1 och dd 5.1 men förstärkaren indikerar endast pcm 2-kanal.
Vad kan vara fel? Jag har även en tvix 6500 som jag har kört samma filer i via hdmi (har testat samma kabel) till förstärkaren och då funkar ljudet som det ska.
Ljudet var till en början "rätt", dvs dts eller dd men utan att jag förändrat något så känner förstärkaren endast av pcm.
Jag har uppdaterat till senaste fw och även testat att nedgradera igen samt ställt in den på fabriksinställningar utan önskat resultat.
Postad 29 juli 2010 - 12:30
Axel.F
-
Axel.F
-
Användare
-
-
107 inlägg
Snabb Fråga,
Vet ni om den klarar av att spotta ut dts-ljus analogt? eller till nåt som tv:n klarar?
Tänkte köpa en till sovrumstvn och där har jag ingen reciever utan får klara mig med tv-högtalarna.
märkt att många mediaspelare inte kan skicka ut dts ljud annat än i bitstream och då krävs ju en förstärkare
som kan avkoda ljudet.
Någon?
Postad 29 juli 2010 - 13:52
ericdvd
-
ericdvd
-
Forumräv
-
-
792 inlägg
Hej Är det någon som har råkat ut för detta eller vet hur man kan lösa detta? Jag har raderat alla filer på hårddisken och sedan lagt dit alla filer igen men tyvärr uppstår samma problem igen. Kan någon ge mig något tips om hur man kan lösa detta? tacksam för svar. mvh Eric hej jag har precis köpt denna tvix n1. jag har uppdaterat till den senaste firmwaren. allting fungerar förutom en sak. Ungefär 10% av alla filmer jag har går inte att spela. vanligen ser man alla filnamn men här är det ett antal filnamn där tvixen har lagt till följande ._ innan filnamnet. dessa har också fått storleken 40kb eller 50kb. TIttar jag på dem i explorer så är de 4,6 gb eller liknande. Det är både ISO-filer och Mkv-filer.
Hur kan man fixa det här?
Tacksam för hjälp.
mvh
Eric
Postad 29 juli 2010 - 14:35
maddogbob
-
maddogbob
-
Rookie
-
8 inlägg
Hejsan!
Jag undrar hur det är när man vill ha trådlöst nätverk till Tvix HD N1, måste man ha tvix egna wlan adapter eller går det med vilken som helst.
Mvh
Christoffer
Postad 29 juli 2010 - 21:10
Honda
-
Honda
-
Lärjunge
-
-
282 inlägg
Jag har ett problem med N1an, jag får nämligen bara ut PCM-ljud till min förstärkare (Yamaha 3900). Ljudet är inställt på HDMI och digital på dts och ac3, filerna jag har testat är med dts 5.1 och dd 5.1 men förstärkaren indikerar endast pcm 2-kanal.
Vad kan vara fel? Jag har även en tvix 6500 som jag har kört samma filer i via hdmi (har testat samma kabel) till förstärkaren och då funkar ljudet som det ska.
Ljudet var till en början "rätt", dvs dts eller dd men utan att jag förändrat något så känner förstärkaren endast av pcm.
Jag har uppdaterat till senaste fw och även testat att nedgradera igen samt ställt in den på fabriksinställningar utan önskat resultat.
Fick inte rätt på det själv. Verkar enligt andra poster tidigare i tråden som N1 känner av TVn om den är kopplad till förstärkaren via HDMI och då slår om till 2-kanals PCM (är ju korrekt om det inte funnits en förstärkare). Har inte undersökt nu sedan jag uppgraderat till 2.0.3 firmware utan kör ljudet optiskt. Har inte förstärkare som klarar att avkoda HD-ljud. Något annat jag märkte var skumt med 1.9.9 tror jag, var att ljudinställningen Digital/PCM reagerade olika för "digital" och "egen" även om det såg ut att vara samma inställning. I det ena fallet fungerade flac filer och i det andra inte (har jag för mig)
Postad 29 juli 2010 - 21:16
Honda
-
Honda
-
Lärjunge
-
-
282 inlägg
Snabb Fråga,
Vet ni om den klarar av att spotta ut dts-ljus analogt? eller till nåt som tv:n klarar?
Tänkte köpa en till sovrumstvn och där har jag ingen reciever utan får klara mig med tv-högtalarna. märkt att många mediaspelare inte kan skicka ut dts ljud annat än i bitstream och då krävs ju en förstärkare som kan avkoda ljudet.
Någon?
Ja, det går att få ut 2-kanals PCM och det hanterar din TV.
Postad 29 juli 2010 - 21:17
Colonel
-
Colonel
-
Lärjunge
-
-
347 inlägg
Fick inte rätt på det själv. Verkar enligt andra poster tidigare i tråden som N1 känner av TVn om den är kopplad till förstärkaren via HDMI och då slår om till 2-kanals PCM (är ju korrekt om det inte funnits en förstärkare). Har inte undersökt nu sedan jag uppgraderat till 2.0.3 firmware utan kör ljudet optiskt. Har inte förstärkare som klarar att avkoda HD-ljud.
Något annat jag märkte var skumt med 1.9.9 tror jag, var att ljudinställningen Digital/PCM reagerade olika för "digital" och "egen" även om det såg ut att vara samma inställning. I det ena fallet fungerade flac filer och i det andra inte (har jag för mig)
Tack för svaret. Skönt (även om det är trist eftersom ingen ordentlig lösning verkar finnas just nu) att veta att man inte är ensam om problemet. Hoppas att det kommer en fw-uppdatering om det är fler som har samma problem. För att göra det ännu märkligare så började det att fungera för mig helt plötsligt... får se hur länge det fungerar den här gången. Angående HD-passthrough så får jag inte en enda film att fungera över nätverket utan hack och bild/ljud-avbrott. Får se om jag orkar flytta en usb-disk och testa.
Postad 29 juli 2010 - 22:33
JetJaguarr
-
JetJaguarr
-
Forumräv
-
-
839 inlägg
Problemet verkar vara löst. Enligt Synologys support (som är väldigt hjälpsam och svarar snabbt), var en av mina hårddiskar känd för att orsaka hängningar och avbrott i data. Bytte ut den samt uppdaterade firmware på min enda Seagate hårddisk (har tre WD 1.5TB). http://forum.synolog...=104452#p104452
Återkommer när jag sett fler filmer. Kollade dock en del på en med hög bitrate som krashade väldigt fort förut.
Hur gick det? Tänkte skaffa mig samma NAS + N1 och vill järna veta om jag måste tänka om. Kommer använda Samsungs 2 TB diskar dock.
Postad 30 juli 2010 - 05:34
maddogbob
-
maddogbob
-
Rookie
-
8 inlägg
Hejsan!
Jag undrar hur det är när man vill ha trådlöst nätverk till Tvix HD N1, måste man ha tvix egna WIFI USB adapter eller går det med vilken som helst. Har nyligen beställt en Tvix N1 och hoppas på att jag kommer att bli nöjd. Men skulle behöva få trådlös förbindelse till datorn. Vet någon annars ifall förbindelsen till en MAC dator fungerar bra.
Mvh
Christoffer
Postad 30 juli 2010 - 10:36
Unregisteredf3b7885c
-
Unregisteredf3b7885c
-
Beroende
-
-
1 024 inlägg
Hejsan!
Jag undrar hur det är när man vill ha trådlöst nätverk till Tvix HD N1, måste man ha tvix egna WIFI USB adapter eller går det med vilken som helst. Har nyligen beställt en Tvix N1 och hoppas på att jag kommer att bli nöjd. Men skulle behöva få trådlös förbindelse till datorn. Vet någon annars ifall förbindelsen till en MAC dator fungerar bra.
Mvh Christoffer
har provat med Linksys USB adapter och en Neatgear och det har funkat prima. Nu köpte jag även tvixens egna då jag tycker den va liten och smidig och ser snygg ut + att dom andra jag testade va bara G och jag vill ha N.
Postad 30 juli 2010 - 10:47
maddogbob
-
maddogbob
-
Rookie
-
8 inlägg
har provat med Linksys USB adapter och en Neatgear och det har funkat prima. Nu köpte jag även tvixens egna då jag tycker den va liten och smidig och ser snygg ut + att dom andra jag testade va bara G och jag vill ha N.
Tack för hjälpen.
Postad 30 juli 2010 - 12:32
Honda
-
Honda
-
Lärjunge
-
-
282 inlägg
Hur gick det? Tänkte skaffa mig samma NAS + N1 och vill järna veta om jag måste tänka om. Kommer använda Samsungs 2 TB diskar dock.
Barnen har kollat ett par filmer och det verkar fungera utan problem än så länge. Du hittar en lista på diskar som orsakar problem på Synologys hemsida: http://www.synology....p;product_id=44Verkar inte vara något problem med Samsung disken. För närvarande kör jag med 3st WD som NetOnNet säljer på 890kr och en Seagate.
Postad 30 juli 2010 - 12:39
JetJaguarr
-
JetJaguarr
-
Forumräv
-
-
839 inlägg
Barnen har kollat ett par filmer och det verkar fungera utan problem än så länge. Du hittar en lista på diskar som orsakar problem på Synologys hemsida: http://www.synology....p;product_id=44 Verkar inte vara något problem med Samsung disken.
För närvarande kör jag med 3st WD som NetOnNet säljer på 890kr och en Seagate.
Ok, jag har koll på den biten. Blev bara lite orolig att just den kombon(DS410j + n1) inte skulle fungera nå bra. Nu vet jag inte vad för filmer dina barn sätt., men .mkv med hög bitrate (>10 mbit) funkar bra?
Postad 31 juli 2010 - 08:26
Peter_sm
-
Peter_sm
-
Användare
-
-
193 inlägg
Hej ! Är det någon som kan testa ett klipp för att se vad N1:an går för  länk till filmklippet se de denna post https://www.minhembi...p;#entry2961715Fungerar klockrent med min 6500 med FW 1.5.16 men med 17 & 19 så hackar det, kör över NFS.
Postad 31 juli 2010 - 11:19
Mr. A
-
Mr. A
-
Lärjunge
-
-
272 inlägg
Hej ! Är det någon som kan testa ett klipp för att se vad N1:an går för länk till filmklippet se de denna post https://www.minhembi...p;#entry2961715
Fungerar klockrent med min 6500 med FW 1.5.16 men med 17 & 19 så hackar det, kör över NFS.
Provade på min N1 nu (FW 2.0.3 med hd-ljud-patch), över NFS. Första tågpassering är ok, men under andra och tredje passeringen rycker det en del.
Redigerat av Mr. A, 31 juli 2010 - 11:21.
Postad 31 juli 2010 - 12:15
Peter_sm
-
Peter_sm
-
Användare
-
-
193 inlägg
Provade på min N1 nu (FW 2.0.3 med hd-ljud-patch), över NFS. Första tågpassering är ok, men under andra och tredje passeringen rycker det en del.
OK, samma för mig med 6500 FW 1.5.17 & 19, men 1.5.16 är OK Undra om TViX HD M-6600N Plus klarar detta ? Provade på min N1 nu (FW 2.0.3 med hd-ljud-patch), över NFS. Första tågpassering är ok, men under andra och tredje passeringen rycker det en del.
Mr. A, Klarar din N1:a Bly Ray rippar eller BD iso?
Postad 31 juli 2010 - 14:03
Mr. A
-
Mr. A
-
Lärjunge
-
-
272 inlägg
Blu-ray-rippar/iso har jag inte provat tyvärr.
Postad 31 juli 2010 - 19:03
Unregistered6e02676c
-
Unregistered6e02676c
-
Användare
-
-
121 inlägg
Nu åker HTPC:n, alldeles för mycket meck, hinner inte med det. Nån som kör Tvixen mot en DLink DNS 323 och kan bekräfta att det funkar?
Klarar denna lilla underbara sak att driva en USB-disk utan egen strömkälla, och kan man dela ut USB-disken i nätverket?
Redigerat av Unregistered6e02676c, 01 augusti 2010 - 09:11.
Postad 01 augusti 2010 - 22:30
Haziza
-
Haziza
-
Lärjunge
-
-
389 inlägg
Hallå.
Är helt ny på TViX och behöver svar på en fråga. Ladda ner TViXiE men dock hittar jag inte modellen N1, vilket modell ska jag istället välja för att få rätt inställningar?
Postad 01 augusti 2010 - 22:39
Unregistered2431065f
-
Unregistered2431065f
-
Lärjunge
-
-
473 inlägg
Hallå.
Är helt ny på TViX och behöver svar på en fråga. Ladda ner TViXiE men dock hittar jag inte modellen N1, vilket modell ska jag istället välja för att få rätt inställningar?
M6600N och M6500 har samma upplösning. //BC
Postad 02 augusti 2010 - 11:11
Garrett
-
Garrett
-
Guru
-
-
6 980 inlägg
Hur bra är denna jämfört med ps3 gällande bildkvalite på 720 och 1080p filmer? Har en HTPC, men tycker just för film att det är ett jäkla bök med codec hit och dit etc... så streamar för tillfället till ps3... men är det ingen störe skillnad i kvalite och smidighet, fortsätter jag med ps3 och playstation mediacenter
Tar inte denna tvix undertexter som heter und. ? ser inget om det i speccen...
HTPC har jag till youtube, streamar playkanaler, spotyfy, radio mm... men just för film verkar denna grymt bra ju
Förresten, kan man få upp omslag på filmerna?
Redigerat av Garrett, 02 augusti 2010 - 11:19.
Postad 02 augusti 2010 - 11:34
Unregistered8244c3d5
-
Unregistered8244c3d5
-
Forumräv
-
-
587 inlägg
har ochså liter frågor...
jag har inte tänkt å strema eller så från datorn...
hadde bara tänkt koppla den till tv:n direkt...
är denna en av de bästa för detta pris?
vill bara ha en som klarar å spela 720/1020 p m.m...
å är denna bra för mp3 med..tänkte på om man kopplade den med en optiskkabel till förstärkaren?
å kan nån tippsa om en bra å billig usb hårddisk
Postad 02 augusti 2010 - 17:42
Sailfast
-
Sailfast
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
Nu har jag köpt en N1 och uppgraderat till senaste firmware: http://canman.se/blog/2010-07-15.aspxMedia jag använder är full-rippar av Blu-Ray-skivor i ISO-format, ca 25-40gb stora. Rippade med AnyDVD HD (senaste version) "save as image". Använder Tvix NFS-program för att dela ut mappar från min dator (Core 2 Duo 2.4 Ghz, 4Gb minne). Nätverket är full gigabit (via en D-link 655) hela vägen till N1:an. Bilden hackar tyvärr väldigt mycket. En ny bildruta var tredje sekund typ. DTS-HD MA och Dolby TrueHD ikonerna i min receiver lyser dock upp så ljudet kan mycket väl fungera. Jag kan i dagsläget inte rekommendera denna spelare för någon som vill kunna köra Blu-Ray. Hårt komprimerade filmer kan dock ev. fungera. DVD-ISO:s fungerar ju trots allt bra. Edit: fick igång Dolby TrueHD men fortfarande med hack i bilden
Redigerat av Sailfast, 02 augusti 2010 - 19:29.
Postad 02 augusti 2010 - 18:46
Unregistered04df7d78
-
Unregistered04df7d78
-
Forumräv
-
-
952 inlägg
Nu har jag köpt en N1 och uppgraderat till senaste firmware: http://canman.se/blog/2010-07-15.aspx
Media jag använder är full-rippar av Blu-Ray-skivor i ISO-format, ca 25-40gb stora. Rippade med AnyDVD HD (senaste version) "save as image".
Använder Tvix NFS-program för att dela ut mappar från min dator (Core 2 Duo 2.4 Ghz, 4Gb minne). Nätverket är full gigabit (via en D-link 655) hela vägen till N1:an.
Bilden hackar tyvärr väldigt mycket. En ny bildruta var tredje sekund typ. DTS-HD MA ikonen i min receiver lyser dock upp så ljudet kan mycket väl fungera. Dolby TrueHD har jag dock ej fått igång, kan bero på att jag inte testat med någon sådan film ännu, måste verifiera vilka filmer som kör Dolby först...
Jag kan i dagsläget inte rekommendera denna spelare för någon som vill kunna köra Blu-Ray. Hårt komprimerade filmer kan dock ev. fungera. DVD-ISO:s fungerar ju trots allt bra.
Problemet är nog att du kör Gigabit, vilket Tvix inte stödjer. Pröva att gå ned till 100Mbit, och du lär se en förbättring.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Ny surround JTR Noesis 110HT
mange87a
2025-05-14 12:44:27
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|