Yes, vid tidpunkten jag skrev så var de inte släppta.
MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
sorry blandade ihop datum o inlägg
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Epson's nya hemmabioprojjar år 2012.
Startad av
Unregistered39429
, Aug 31 2012 17:31
340 svar till detta ämne
10 relaterade trådar
Postad 27 November 2012 - 12:18
sorry blandade ihop datum o inlägg Postad 27 November 2012 - 16:56
Så har man då handlat. Tack Marcus & Stephan på The Rock i Lund för kanon service
/Christian mkt. nöjd kund. Lovar återkomma till forumet med lite feedback när väl allt är installerat. The Rock Hemmabio AB S:t Månsgatan 23 Lund AV-system Projektor; Epson 1x EH-TW8100, vit Tillbehör; Epson 5x 3D glasögon Projektorduk; Euroscreen 1x Frame Vision med Veltex, ReAct III VSD250-W, 250cm, 16:9 Takstativ; Chief 1x RPAU, vitt Hemmabioreceiver; Pioneer 1x SC-LX56, svart Högtalarsystem; Definitive Technology 1x Pro 1000, 5.1 system, svart Tillbehör; Definitive Technology 4x väggfästen, svarta 1par golvstativ, svarta Blurayspelare; Oppo 1x BDP-103EU, svart Kablage; Supra 1x 10m HDMI 1x 2m Sublink 30m Classic 1,6 Tjänst; Kalibrering 1x ISF kalibrering på plats hemma, 1 ingång Postad 27 November 2012 - 19:00
Jävlar, det va inte katt skit
Postad 27 November 2012 - 20:32
Men Markus, du berättade aldrig om hur bra bild de levererar, utan endast hur mkt ljus de kan skjuta. Hur är bilden jämfört med t.e.x fjolårets jvc-x30?
Postad 27 November 2012 - 22:57 Det är för att bild inte kan beskrivas, den måste ses;-) Mvh Marcus, The Rock Hemmabio i Lund Postad 27 November 2012 - 23:21
Har du för avsikt att även testa Epsons billigare modeller? Postad 28 November 2012 - 00:07
Marcus, helt med på detta , men kanske kan du skriva vad du tycker , hur du upplever skillnaderna Postad 28 November 2012 - 00:16 Yes, de har också kommit men pga tidsbrist så har jag inte hunnit kalibrera och utvärdera dem ännu. Har prioriterat de bättre maskinerna. Måste ta hand om kunderna också, för säljer vi inget så kan vi inte köpa in maskiner och då har vi inget att utvärdera. Mvh Marcus, The Rock Hemmabio i Lund Postad 28 November 2012 - 07:07
Självfallet, anledningen till min fråga var faktiskt att jag tänkt komma förbi när ni var klara med kalibrering. :-) Postad 28 November 2012 - 14:37 Då kan jag glädja dig med att jag nu har kalibrerat dem alla. Ska skriva några rader när jag får lite tid över, men några överraskningar bjuds det nog på... MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund Postad 28 November 2012 - 15:23
Postad 28 November 2012 - 15:57
OK, har idag kalibrerat TW5910 och TW6100. Samtidigt har jag finputsat på TW8100 och TW9100 samt Sonys HW50 för att anpassa gamma etc så att de liknar varandra i möjligaste mån samtidigt som de presterar sitt bästa i just vårt rum. Jag har kalibrerat dem(som vanligt) mot en vit Grandview duk med en bildstorlek på 1,8m bildbredd. Jag har satt alla projektorer på samma avstånd för att verifiera ljusflödet(eftersom det påverkas av avståndet). Men kalibreringen är i huvudsak gjord där de sitter monterade på sina respektive avstånd, eftersom det är så vi sen visar dem.
Ljusflödet från dem har jag mätt upp till följande: Alla projektorer kalibrerade, lågt lampläge, Iris öppen om det finns någon. (Med svärta avses projektorns förmåga att släcka sitt eget ljus) Sony VPL-HW50. 33fL (Bäst svärta) Epson EH-TW9100. 28fL (Lite sämre svärta än HW50, men ändå riktigt bra) Epson EH-TW8100. 30fL (En smula sämre svärta än TW9100, men ändå riktigt bra) Epson EH-TW5910. 37fL (Klart sämre svärta än ovanstående maskiner, ej lämplig i mörka rum eller på vit duk) Epson EH-TW6100. 47fL (Klart sämre svärta än ovanstående maskiner, ej lämplig i mörka rum eller på vit duk, dra en del mot blått i den djupaste svärtan som är svårt(omöjligt?) att kalibrera bort. Panasonic PT-AE6000. 17fL (Klart lägre ljusflöde med en svärta som ligger en bit ifrån TW8100/TW9100 & HW50 men utan tvekan är mycket bättre än de båda billiga Epsonmaskinerna. Kontrastmässigt så sticker HW50 ut och är klart bäst. TW8100/TW9100 gör inte alls bort sig men kommer inte upp i samma nivå som HW50. AE6000 är lite av en besvikelse. Den tappar mark med alltför låg kontrast när den är kalibrerad. Det går att få upp ljusflödet, men då på bekostnad av en korrekt bild. TW5910 har blivit klart ljussvagare jämfört med föregångaren TW5900. Svärtan har därför blivit något mindre dålig och den klarar sig därför bättre i mörka rum, men är fortfarande inte optimal i en sådan miljö. Föregångare TW3200 är tex fortfarande mycket bättre i svärtan. TW6100 är klart ljusstarkare, men är svår att få en jämn vitbalans på utan att den drar ordentligt åt blått vid mörka IRE(mörka nyanser). Färgmässigt så är även här Sony i topp. Det är en lättkalibrerad projektor som ligger bra i både färggamut och vitbalans. Även direkt ur låda är den bra i färg, och helt ok i vitbalans. Men den är väl värd att kalibrera då skillnaden är markant. TW8100 säger sig sakna CMS. Men den har reglage för att finjustera färggrymden. Det den saknar är val av tre olika förval av färggamut, som TW9100 har. Eftersom den mest korrekta ändå finns i TW8100 är det i praktiken ingen skillnad på dem, ur detta hänseende. Båda två blir helt ok i färg, om än inte så bra som Sony. Vitbalansen går att kalibrera rätt på dem båda, men man får en något rödare ton i bilden efter kalibrering(jämfört med Sony) tack vare en viss avvikelse i färgrymden. Detta gäller både TW8100 och TW9100. Panasonic AE6000 är katastrofalt dåligt inställd från fabrik, om man utgår från sitt läge(Rec709) där färgerna är mest rätt. Vitbalansen är då tokgrön och det krävs att man gör stora justeringar för att få den bra. Men när väl det är gjort så är den ungefär i nivå med Epsons TW8100/TW9100 i nivå på färg och vitbalans. Epson TW5910 och TW6100 är ganska off i färg. Både rött och grönt har ganska stora avvikelser mot standard(HDTV) och detta ger en del fel i bilden som inte går att kalibrera bort. När vitbalansen är kalibrerad så minskar felen något, men de är ändå påtagliga. Lite lustigt att i kalibreringsprogrammet hoppa från att ha gjort en sådan här Epson och sen mäta på Sonyn och se när de höga staplarna(som indikerar hur många Delta E fel det är i bilden i varje färg) minskar från flera centimeter till två mm. Men med kalibrerad vitbalans så ser ändå bilden helt ok ut, och för ett otränat öga så är felen nog lätta att leva med för många. En trevlig sak, som jag upptäckte först idag, är att Sony numera har betydligt större lensshift som medger en placering en bra bit över ovankant av bilden. Detta har varit ett ganska stort minus för Sony tidigare. Projektormarknaden verkar ha stabiliserat sig ganska ordentligt. Det är väldigt stora skillnader i olika prisklasser och man får verkligen vad man betalar för nuförtiden. Störst hopp anser jag det just nu vara att ta klivet från 8-15.000kr klassen och hoppa upp till typ 21.900kr där TW8100 ligger. Väldigt mycket bild för pengarna. Sony får en extra eloge för större lensshift, möjlighet att ställa en gammakurva bättre för mörka rum och i övrigt en bra bildkvalitet med få fel. Ska bli spännande att slänga in JVC i nästet imorgon, för då tror jag det är dags för X35:an att göra entré här på The Rock. MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund Postad 28 November 2012 - 16:01
Härligt Marcus, jag uppskattar ditt jobb du gör. :-) Ska bli riktigt intressant och se vad X35:an presterar när du har testat den. Postad 28 November 2012 - 16:10
Det var en ganska rejäl sågning av 5910 och 6100, men om man väljer någon av dessa projar att komplettera en redan bra 2d proj frö att bara se 3D på 5910 eller 6100 antar jag att främst 6100 med det höga ljusflödet är en bra 3d proj, avsaknaden av svärta måste väl bli betydligt mildare genom ett tar glasögon samtidigt som 3d kräver högt flöde. eller tänerk jag fel
Åter ett bevis på att siffror inte betyder något för både 5900 och 5910 anges till 2000 ansi Postad 28 November 2012 - 17:03
Man kan ju behålla glasögonen på även då man ser 2D...
Awesome inlägg Marcus! Postad 28 November 2012 - 17:13
Hur mycket påverkas den faktiska bilden / svärtan på de projektorer som har auto iris? vore intressant även med en sådan jämförelse eftersom jag misstänker att alla PJ inte är lika bra på detta.
Samt hur stor blir skillnaden om man kör på en HK duk som är silvergrå i grunden? /Christian Postad 28 November 2012 - 17:53
Tackar så mycket för suverän genomgång marcus,jag undrar om ni har något externt ljus i The Rock's hemmabiolokal som påverkar dom olika footlambert värdena?
Eller är det ett källarrum? Vh/Jesper Postad 28 November 2012 - 17:59 Ja, du om man gillar ekvationer med många variabler så får man sitt lystmäte vid en sådan genomgång. För de kunder som vill komma in och uppleva bilden, med eller utan autoiris, så finns givetvis möjligheten. Duken är givetvis en stor faktor på slutresultatet, liksom rummet. Likaså är det helt omöjligt för mig att täcka in alla sådana variabler i en genomgång. Det blev långt nog ändå och en del läsare somnar nog halvvägs Men allt det där vet du nog redan, eftersom du har varit här och tittat några gånger... Generellt kan man säga att skillnaden mellan projektorerna, och framförallt dess svärta, blir mindre mellan projektorerna på en högkontrastduk. MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund Eventuellt ljus i lokalen påverkar inte mätresultatet på 100% vitt, såvida det inte är starkare än projektorns ljus. Men jag har inte något externt ljus i rummet när jag mäter, för då kan jag inte kalibrera de mörkare delarna i bilden rätt. MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund Postad 28 November 2012 - 18:03
3200 kan alltså vara ett bra val kontra 5910/5900 om 3d mest känns som gimmick/bonus-feature trots nästan identisk prisbild?
Postad 28 November 2012 - 19:07 Så är det såklart menar bara att upplevd svärta vid normalt läge på PJ bör ses på plats lämpligtvis hos er. Med vänlig hälsning, /Christian Redigerat av Unregistered2edc792e, 28 November 2012 - 19:12. Postad 29 November 2012 - 10:01
Kan någon kunnig skriva lite om auto iris , hur det funkar, fördelar, nackdelar
Postad 29 November 2012 - 11:03
Till Marcus
Det som är väldigt intressant är ju givetvis nya 3D tekniken oxå, och hur står sig 5910/6100 mot gamla 5900/6000? Är 5910/6100 fortfarande det mest prisvärda till ett ljusare vardagsrum med en grå duk? Ska försöka komma förbi för att undersöka saken själv snarast. //Mike Postad 29 November 2012 - 11:28 Vet inte för jag har inte utvärderat dem på 3D. Problemet med 3D är att nästan ingen tycker likadant. Så det behöver man ändå titta på själv och blir lite grand utkastad tid för mig att utvärdera. Jag försöker istället att insupa intryck från kunder av olika kunskapsnivå och bilda mig en uppfattning om prestandan den vägen. Men för att göra det så måste jag dema dem en tid först. Men det verkar fungera som det ska iaf. Epson kan vara ett bra alternativ, absolut. Jag är personligen inte så förtjust i enbart grå dukar utan fördrar att försöka få till ett tillräckligt mörk rum för att köra vit duk alternativt så är det, i mitt tycke, högkontrastväv som gäller när rummet är en begränsning. Det låter som en bra idé. Du är välkommen! MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund Redigerat av Marcus_TheRock, 29 November 2012 - 11:29. Postad 29 November 2012 - 12:44
Trevlig information Marcus. Det börjar luta åt att det blir en TW8100 eller 9100 för min del. Bör bli ett märkbart lyft från min nuvarande PLV Z700
Redigerat av Unregistered72aefc0b, 29 November 2012 - 12:44. Postad 29 November 2012 - 13:06 Jo, det blir det. Men ännu bättre är om du åker och tittar någonstans själv. Ta inte min ord som någon sorts facit. Du kanske inte upplever alls samma sak som jag gör eller beskriver. Tänk också på att om du idag har en Z700 så är dagens projektorer mycket ljusstarkare. I ett mörkt rum försöker man oftast sikta på att nå ca 15fL och som du kan se så lämnar de flesta modeller bra mycket mer än så på en vit duk som är 1,8m bred. En del modeller har därför en manuell Iris för att man ska kunna anpassa ljusflödet efter förutsättningarna. Detta saknar tex Epson, varvid de i vissa fall inte är en bra(bästa) alternativet. Men, som sagt, hur du upplever bilden kan du bara avgöra själv! MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund Postad 29 November 2012 - 14:39
Flera kloka ord där... Jo jag hade väldigt gärna tittat in hos er både en och två gånger men med dryga 40 mil enkel resa så komplicerar det sig en aning. Jag har idag en vit duk på 104" i ett vardagsrum med vitt tak och ljusa väggar. Kan dock kontrollera externt ljus bra med hjälp av rullgardiner. Speciellt på vintern så är det externa ljuset inget problem. Så det är ingen bat cave precis. Postad 29 November 2012 - 15:42
Kan ingen skriva om autoiris ?? hur funka detta ? fördelar nackdelar ?
Postad 29 November 2012 - 15:45
Om man jämför svärtan o bilden i allmänhet på en TW5910/6100 med tex HC3200/3800/4000 vad gäller då ? dvs dagens LCD mot "gårdagens DLP i ungefär samma prisklass
Postad 29 November 2012 - 16:42 Kolla in denna länken. http://global.epson....e_technologies/ /Christian Postad 29 November 2012 - 17:58 Exempelvis så mäter en HC4000 in på ungefär 15fL med samma förutsättningar som ovanstående. Lagom i ett relativt mörkt rum mao. Svärtan ligger då i en nivå ungefär som Optoma HD33 och strax efter AE6000. Dock betydligt bättre än TW5910/TW6100. Bildmässigt så har de lite olika styrkor, men eftersom kontrasten man får ut på duken är den enskilt mest avgörande punkten för bildkvaliteten, så passar de helt enkelt olika bra i olika rum. MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund Postad 29 November 2012 - 18:15
Länken till epson är ju lite färgad, och varför inte marcus gillar eller mäter ljuset med autoirusen på, då bör ju svärtan bli bättre,vad är haken
Eller passar olika bra för 2d resp 3d, man kan ju ha 2 projar som någon skrev Postad 29 November 2012 - 18:46 Finns massor av info att läsa om detta. Prova sök. Kortfattat så... + För ögat ökad kontrast med bättre möjlighet till svärta eftersom projektorn bländar ner vid mörka partier. - Bilden varierar i ljusflöde hela tiden. - Gråskalan/vitbalansen går inte att kalibrera rätt eftersom irisen hela tiden ändrar förutsättningar. Går således inte få korrekt bild med autoiris på. - Vita/ljusa partier som ska synas samtidigt som bilden är mörk i övrigt blir mindre ljusa. Tex stjärnor eller facklor vid nattscener. - En del modeller kan man tydligt höra Irisen jobba. Personligen tycker jag att nackdelarna överväger fördelarna på dagens projektorer, i de flesta fall, eftersom nativ kontrast är så pass hög på dagens projektorer. MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund Redigerat av Marcus_TheRock, 29 November 2012 - 18:48. Postad 29 November 2012 - 18:56
I slutet ska man ju iaf utgå från vad ens egna ögon ser/inte ser. Vet ej hur många här inne som kollar mer med mätverktyg än sina egna ögon. :-)
Det Marcus ögon/mätverktyg uppfattar/ser kanske mina ögon upplever som något helt annat. Postad 29 November 2012 - 18:58 Mycket bra. HW30 är inte så väldigt mycket sämre än HW50. Den saknar lite ljusflöde och är inte riktigt lika skarp i bilden, men är i mångt och mycket snarlik med HW50 på många punkter. MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund Postad 29 November 2012 - 19:04
Tack Marcus Postad 29 November 2012 - 19:08 Så är det absolut. Det är därför jag skrev tidigare att man ska inte ta mina ord som ett facit eller någon sort lag.
Du har nog missuppfattat vad man gör med mätverktygen eftersom du utrycker dig som du gör. Snickaren har ju inte hammaren på sig alltid hemma, bara för att han har byggt sitt eget hus... Mätverktyg använder jag för att stödja det jag ser, för att kalibrerera sådant mina ögon inte kan uppfatta och i siffror kunna presentera resultatet. Att mina ögon inte kan uppfatta vissa saker innebär ju därför inte att mina(och dina) ögon inte kan uppfatta skillnaden i slutresultatet. Man måste absolut inte kalibrera sin projektor för att bli nöjd!!! Men jag måste kalibrera dem för att kunna utvärdera dem rättvist. De får annars olika förutsättningar och det blir att jämföra äpplen med bananer. Det är tex inte rättvist att köra dragrace med två bilar där den ena har hästsläp och den andre inte. MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund Postad 29 November 2012 - 19:40
Precis,du har rätt. Menade mer på att, som du också skriver, det är vad ens egna ögon uppfattar, inte vad mätverktygen säger. Men, för folk som vill ha siffror så är mätverktyg ett perfekt redskap. Men i slutändan är det alltid ögonen :-) Jag ska iaf köpa en 8100 då jag tycker man får mycket proj för pengarna! Postad 29 November 2012 - 19:53
Lustigt epson har slutat sälja alla projar utom 5910 o 3200; förra veckan sålde dem alla,undrar varför
Postad 29 November 2012 - 20:21
Vadå slutat sälja? Ok såg nu.. Redigerat av mcmike, 29 November 2012 - 20:22. Postad 30 November 2012 - 19:29
"Tack för att du valde att handla från Hembiobutiken!
Vi har mottagit din beställning av: 1 st Epson EH-TW8100" Nu längtar man till den kommer :-) Postad 01 December 2012 - 11:34
Fick hem grejorna igår allt utom React 3:an som kommer på onsdag.
Länk till lite test bilder från imorse tagna med Iphone i dagsljus mot ljusgrå målad vägg Epson 8100 de första bilderna i Normalläge de andra i Bioläge båda i Eco Mode. Observera den snygga kabeldragningen. https://www.minhembi...20Bergh/333721/ Mvh /Christian Redigerat av Unregistered2edc792e, 01 December 2012 - 11:36. Postad 04 December 2012 - 17:08
Brukar inte finnas Svenska manualer vad jag vet, varken från Epson eller andra tillverkare.
AVForums har testat TW8100: http://www.avforums....421/Review.html 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |