2013. Ny serie från Focal ( Aria ).
284 svar till detta ämne
Postad 20 February 2015 - 22:19
Depeche
-
Depeche
-
Forumräv
-
-
571 inlägg
Kan lugna Depech med att det inte låter särskilt bra direkt ur lådan. Det blir några dagars 24/7 burnin vid tillfälle, det gjorde underverk för chorus lådorna jag hade för ett tag sedan
Ja förhoppningsvis blir ljudet lite bättre med tiden också.
Har fått till ljudet lite bättre nu i alla fall med hjälp av manuella EQ-läget i Denon-stärkaren.
Tyvärr har den manuella EQ:n enbart 9 olika frekvenser att ställa in så det är svårt att göra underverk men det låter väl ok nu i alla fall.
Ibland tycker jag det låter kanon men vissa låtar man spelar får alldeles för mycket bas och det är väl förmodligen rummets fel och inte högtalarna.
Postad 21 February 2015 - 13:04
DrMorphine
-
DrMorphine
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Jag vet inte om du har möjlighet. Men om du kan prova lite olika högtalarpossotioner. Ju längre bort från bakväggen, ju mindre bas. Formulan som ges i manualen är en god utgångspunkt. Då får du bra avstånd till väggarna i förhållande till varandra.
Ett annat hett tips är att köpa någon typ av dämpfötter. Tex Valhallas runda för spikes, finns säkert hur många olika som helst om man är villig att betala. Det kommer att tajta till basen rejält. Lek med placering tills du känner dig hyggligt nöjd, sen dämpfötter, då borde ljudet falla på plats. Men högtalarplacering är nr ett, annars låter du rummet styra ljudet.
Postad 21 February 2015 - 16:40
Unregistered5eafd1cc
-
Unregistered5eafd1cc
-
Användare
-
-
108 inlägg
Vad gäller hi-gloss. Med den finishen ser de riktigt klassigt ut-rekomenderas!
Du får gärna lägga upp bilder 
Postad 22 February 2015 - 10:20
DrMorphine
-
DrMorphine
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Lite bilder.
Ursäkta röran, idag ska högtalarplaceringen hittas.
Skitgöra, särskilt när de väger en del, men värt det när de sitter.
Redigerat av DrMorphine, 22 February 2015 - 12:58.
Postad 22 February 2015 - 13:10
magnusson_85
-
magnusson_85
-
Beroende
-
-
1219 inlägg
Dom är fina Aria.
Såg att du ställt dom på tidningar när du provar placering. Ett annat tips är att använda filtar, då är det väldigt enkelt att dra (flytta) dom
Postad 22 February 2015 - 15:43
Unregistered5eafd1cc
-
Unregistered5eafd1cc
-
Användare
-
-
108 inlägg
O jäklar va fina dom är. ångrar inte en sekund att jag valde blanksvart. nu vart man ju mer sugen på o komma hem. ser ut som du har ett stort vardagsrum.
Postad 23 February 2015 - 08:06
Unregisteredd6957fbe
-
Unregisteredd6957fbe
-
Veteran
-
-
1625 inlägg
Ser högklassiga ut, antar att dom låter lika fint.
Postad 23 February 2015 - 19:33
fristil
-
fristil
-
Mästare
-
-
3279 inlägg
sugen att byta mina stativare mot golvare nu när jag flyttar till större :-) ser väldigt sexiga ut
Postad 23 February 2015 - 21:54
DrMorphine
-
DrMorphine
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Måste dela med mig lite erfarenheter. Det finns säker några som suttit, sitter eller kommer att hamna i samma situationen.
Igår ängnade jag nästan hela dagen åt att försöka få till ljudet, bara för att ge upp i frustration, för att använda ett snällt ord. Basen kom inte loss, toppen skar i örona. Med två och ett halvt dygns inspelning på lådorna började ångesten komma krypande. Alla hyllar dem ju!? Sitter jag med ett måndagsexemplar?! Är Focal bättre på marknadsföring än högtalarbyggande?! Hur kunde jag lägga så mycket pengar på ett par högtalare, osv osv. I ren desperation slog jag igång en loop med 5 min brown och 5 min pink noise (tack wimp). -Det (många svärord) lådorna får till på tisdag, sen inleds operation nedmontering av nyfunnet hifi intresse.
Efter att jag suttit på jobbet och googlat reklamationsregler har nu ungarna sovit i en timme och jag slagit av bruset efter 26 timmars massarande.
Igår kunde jag inte skriva att Ariorna lät bra. Men nu börjar potentialen att komma fram. Toppen har en liten bit kvar men basen är rikrigt skön. Det börjar låta som jag hoppats. Jag orkar inte sätta igång med placerings görat just nu. Sitter bara och låter bloodtrycket sjunka.
Nu vet jag att de kan och de låter bra!
Redigerat av DrMorphine, 23 February 2015 - 22:05.
Postad 23 February 2015 - 23:05
Depeche
-
Depeche
-
Forumräv
-
-
571 inlägg
Måste dela med mig lite erfarenheter. Det finns säker några som suttit, sitter eller kommer att hamna i samma situationen.
Igår ängnade jag nästan hela dagen åt att försöka få till ljudet, bara för att ge upp i frustration, för att använda ett snällt ord. Basen kom inte loss, toppen skar i örona. Med två och ett halvt dygns inspelning på lådorna började ångesten komma krypande. Alla hyllar dem ju!? Sitter jag med ett måndagsexemplar?! Är Focal bättre på marknadsföring än högtalarbyggande?! Hur kunde jag lägga så mycket pengar på ett par högtalare, osv osv. I ren desperation slog jag igång en loop med 5 min brown och 5 min pink noise (tack wimp). -Det (många svärord) lådorna får till på tisdag, sen inleds operation nedmontering av nyfunnet hifi intresse.
Efter att jag suttit på jobbet och googlat reklamationsregler har nu ungarna sovit i en timme och jag slagit av bruset efter 26 timmars massarande.
Igår kunde jag inte skriva att Ariorna lät bra. Men nu börjar potentialen att komma fram. Toppen har en liten bit kvar men basen är rikrigt skön. Det börjar låta som jag hoppats. Jag orkar inte sätta igång med placerings görat just nu. Sitter bara och låter bloodtrycket sjunka.
Nu vet jag att de kan och de låter bra!
Jag förstår precis frustrationen DrMorphine. Fast för mig va det lite annorlunda.
Var först besviken på att jag inte hörde någon skillnad på dessa och mina förra högtalare (Dali Concept 8) som är 3-4 ggr billigare högtalare.
Sedan när jag började ställa in ljudet och kalibrerade med min Denon AVR-4311 som ska ha bästa Audyssey-kalibreringen så drog den ner all bas som fanns.
Frekvenskurvorna som man får bilder på i Denon-stärkaren ser fruktansvärt tråkiga ut.
Försökte med inställningen som heter Bypass L/R där kalibreringen inte körs alls på frontarna.
Då fick jag alldeles för mycket bas. Lät inte alls bra.
Har även lånat hem ett slutsteg för att höra om det kanske gjorde så att jag fick bättre kontroll på ljudet men blev ingen skillnad alls.
Samma typ av ljud och inte mer power heller. Butiken jag handlade av säger typ att det inte är möjligt utan jag måste ha stora akustikproblem i rummet.
Nu har jag kört manuella EQ-läget och försökt ställa så gott jag kan utifrån de frekvenskurvor jag ser efter kalibrering och har tyckt det varit ok men inte mer.
Nu efter några dagar vet jag inte vad som hänt men jag gillar ljudet och bastryck är inte alls ett problem. Riktigt nöjd faktiskt.
Denon-stärkaren som jag trodde kanske kunde vara ett problem känns inte alls som en begränsning utan jag kan få rejält tryck.
Kan vara vissa låtar kanske som det blir lite för mycket bas i men i det stora hela känns det bra.
Men jag ska trots det låna butikens mätutrustning och se om man kan göra något åt akustiken i rummet.
Det optimala vore ju att kunna köra Audyssey-kalibreringen och få den att inte vrida ner alla lägre frekvenser.
Postad 24 February 2015 - 06:59
DrMorphine
-
DrMorphine
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Jag har Naim stärkare. Rumskorektion innebär att flytta runt högtalrna och eventuell inredning innan man börjar spika upp grejer på väggarna ;-)
Postad 24 February 2015 - 09:30
Depeche
-
Depeche
-
Forumräv
-
-
571 inlägg
Du har ju bättre förutsättningar att få till ljudet då om du kan flytta runt högtalarna och annat.
Jag är låst på den biten. Kan flytta ut högtalarna en del från väggen men mycket mer än så är det inte.
Får se vilka svar jag kan få när jag kört mätutrustningen som jag ska få låna av butiken.
Kanske går att göra något med ljudabsorbenter eller något ?
Tycker i alla fall att butiken jag köpt högtalarna av känns väldigt seriösa och bra och är villiga att hjälpa till.
Postad 24 February 2015 - 10:31
Unregistereda9d1f9ff
-
Unregistereda9d1f9ff
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Jag har ett par Aria 926 och Aria center i ett ganska så väldämpat rum, har inte upplevt någon vasshet i diskanten och små förändringar under inspelningen.
Däremot så har det givit en hel del att pyssla med placeringen, i mitt rum har jag fått bäst resultat med ett avstånd till bakvägg på ca 35 cm.
Högtalarna står svagt invinklade och med spikesen ca en cm högre i fram så att det hela lutar lite bakåt, har ingen rumskorrektion i elektroniken.
Detta har gett ett stort omslutande ljud med en stram och förvånande djup bas samtidigt som upplösningen i de övre registren är mycket bra .
Hoppas att ni får till det så ni blir nöjda med grejorna, kan tänka mig att 948orna vill bo en bit ut från vägg för att tajta till sig i basen.
Postad 24 February 2015 - 10:57
DrMorphine
-
DrMorphine
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Ribl,
Jag tror att du har en poäng med dämpningen. Mitt rum är helt tomt förutom en matta och en fotölj (väntar på renovering). Jag hade hela väggen bakom mig med dämpning tidigare men tog bort den för att ariorna skulle få starta från scratch. Minst sagt livligt rum. Mellan 40 och 60 cm tegelväggar. Blir nog till att spika upp lite igen och känna mig för.
Vad gäller placering anser jag som du att det är A&O. Just nu stär de ca en meter från sidoväggen och en och en halv från väggen bakom högtalarna. Jag tror dock att de kommer åka bak en del nu när basen visat sitt rätta väsen. Älskar den verkligen.
Postad 24 February 2015 - 12:21
Flagstad
-
Flagstad
-
Rookie
-
2 inlägg
Jag förstår precis frustrationen DrMorphine. Fast för mig va det lite annorlunda.
Var först besviken på att jag inte hörde någon skillnad på dessa och mina förra högtalare (Dali Concept 8) som är 3-4 ggr billigare högtalare.
Sedan när jag började ställa in ljudet och kalibrerade med min Denon AVR-4311 som ska ha bästa Audyssey-kalibreringen så drog den ner all bas som fanns.
Frekvenskurvorna som man får bilder på i Denon-stärkaren ser fruktansvärt tråkiga ut.
Försökte med inställningen som heter Bypass L/R där kalibreringen inte körs alls på frontarna.
Då fick jag alldeles för mycket bas. Lät inte alls bra.
Har även lånat hem ett slutsteg för att höra om det kanske gjorde så att jag fick bättre kontroll på ljudet men blev ingen skillnad alls.
Samma typ av ljud och inte mer power heller. Butiken jag handlade av säger typ att det inte är möjligt utan jag måste ha stora akustikproblem i rummet.
Nu har jag kört manuella EQ-läget och försökt ställa så gott jag kan utifrån de frekvenskurvor jag ser efter kalibrering och har tyckt det varit ok men inte mer.
Nu efter några dagar vet jag inte vad som hänt men jag gillar ljudet och bastryck är inte alls ett problem. Riktigt nöjd faktiskt.
Denon-stärkaren som jag trodde kanske kunde vara ett problem känns inte alls som en begränsning utan jag kan få rejält tryck.
Kan vara vissa låtar kanske som det blir lite för mycket bas i men i det stora hela känns det bra.
Men jag ska trots det låna butikens mätutrustning och se om man kan göra något åt akustiken i rummet.
Det optimala vore ju att kunna köra Audyssey-kalibreringen och få den att inte vrida ner alla lägre frekvenser.
Hei der i Sverige! Jeg så denne tråd og tenkte jeg kunne dele min erfaring/info fra Focal anng. instillinger ved kalibrering:
Dear Sir,
Thanks a lot for your choice of Focal.
Excuse please our limited English vocabulary.
Use to the French support is only in charge of France.
<<< is "reversed" wrong fhase,<<<
Depending of the calibration system, that could be normal. But your speakers are not out of phase.
The reason why is a specific crossover which makes the median/high starting a little before the woofer. (As in the nature the high frequencies are speeder than the bass frequencies).
Consequently the mike which works in pressure considers at first the woofer movement.
For the best calibration result :
Invert please the + and - of each 826 W only during the measure and after that reconnect them in the normal way (+ to + and - to-.)
Your calibration shall be more precise like that.
PS/ for Norway you can ask directly our official distributor as indicated below.
Best regards,
Focal France support.
Dette gjelder kun hoved HT, ikke center og surround!
Jeg har som du ser Chorus 826 W, men denne "regelen" gjelder også Aria.
Fikk en mye bedre frekvenskurve med en slik fremgangsmåte.
Jeg elsker lyden av Focal :-) , byttet ut mine Dali Mentor 6 med disse.
Postad 24 February 2015 - 12:31
Depeche
-
Depeche
-
Forumräv
-
-
571 inlägg
Intressant Flagstad.
Jag får ju faktiskt fasfel under kalibrering av Focal-högtalarna.
Man kanske ska testa att kalibrera om.
Kul att du går från Dali till Focal också precis som jag. 
Postad 24 February 2015 - 14:22
Flagstad
-
Flagstad
-
Rookie
-
2 inlägg
Ja det burde du prøve, det kan være vel vært tiden det tar.
Ser du også har fortsatt Ikon senter, som jeg også har. Har du vurdert å bytte den ut til Aria cc900?
Liker str på Ikon cc, men er jo 2x6,5 i Aria så den frister jo.
Postad 24 February 2015 - 14:40
Depeche
-
Depeche
-
Forumräv
-
-
571 inlägg
Ja jag ska prova i alla fall och se om det blir någon skillnad.
Jag har faktiskt beställt Aria CC900 men känner egentligen inget jättebehov att byta ut Ikon-centern.
Men den som köper mina Dali Concept 8 ville även köpa Dali-centern så då blev det så.
Postad 05 March 2015 - 13:24
fleecefox
-
fleecefox
-
Rookie
-
6 inlägg
Focal 906 är verkligen snygga måste jag säga.
Redigerat av fleecefox, 05 March 2015 - 16:20.
Postad 05 March 2015 - 18:45
fristil
-
fristil
-
Mästare
-
-
3279 inlägg
Ja jag ska prova i alla fall och se om det blir någon skillnad.
Jag har faktiskt beställt Aria CC900 men känner egentligen inget jättebehov att byta ut Ikon-centern.
Men den som köper mina Dali Concept 8 ville även köpa Dali-centern så då blev det så.
CC900 är riktigt bra. Blev en stor skillnad när jag bytte till den centern
Postad 05 March 2015 - 23:16
Depeche
-
Depeche
-
Forumräv
-
-
571 inlägg
CC900 är riktigt bra. Blev en stor skillnad när jag bytte till den centern
Låter bra det fristil.
Dali Ikon-centern jag har nu är i och för sig riktigt bra men Aria-centern är nog kanske lite bättre.
Postad 12 March 2015 - 16:58
Unregistereda9d1f9ff
-
Unregistereda9d1f9ff
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Håller med Fristil, Ariacentern låter klart bättre än min tidigare Elaccenter. Mer naturlig och luftig dialog plus att den inte är så djup så den är lättare att placera.
Postad 28 March 2015 - 00:49
Unregistered2294
-
Unregistered2294
-
Mästare
-
-
2941 inlägg
Om man ska få spå lite med kristallkulan så tror jag att det blir Flax även i Electra och Utopia senare när Mk vad det nu blir släpps gissningsvis inom några år. Nuvarande Electra och Utopia kom 2010 och det är ju ett tag sedan nu.
Postad 26 August 2015 - 17:16
Unregistered5eafd1cc
-
Unregistered5eafd1cc
-
Användare
-
-
108 inlägg
Vad tråkigt att de dog av i den här tråden.
Nu har jag spelat med mina aria 948 sen i februari och jag ångrar inte en sekund att jag valde dom högtalarna.
Fantastisk högtalare, stark konkurrent pris spannet 25-40tusen kr. då de va i den prisklassen jag lyssnade då jag skulle köpa.
det enda som somliga kanske tycker är att dom kan vara ganska stora. men så blir det.
Hoppas att andra kan skriva lite intryck nu efter lite lyssningstid.
Postad 27 August 2015 - 17:36
Unregistereda9d1f9ff
-
Unregistereda9d1f9ff
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Jag sitter fortfarande nöjd med mina 926:or, man blir ju lite hemmablind.
Men när jag har varit och lyssnat på högtalare i samma prisområde och lite till och sedan kommit hem till den egna anläggningen så har jag inte känt något behov av att byta högtalare. Bra upplösning och dynamik utan att det slår över och blir skarpt i klangen, man fastnar gärna och lyssnar lite längre än man tänkt. Efter en del pyssel så spelar mina subbar fint tilsammans med frontarna även när man finlyssnar på musik, kul med bra ljud ända ned i botten !
Nästa uppgradering blir Mini-dsp och därefter ett par 905:or till surroundkanalerna.
Postad 28 August 2015 - 17:29
Depeche
-
Depeche
-
Forumräv
-
-
571 inlägg
Har haft mina 948:or sedan februari och var från början inte helt nöjd med dem.
Antagligen beroende på akustiken i mitt rum och kanske även pga att de behövdes spelas in.
Körde en del mätningar som visade att jag har en rejäl rumsmod vid 45Hz och långa efterklangstider.
Har gjort en del akustikförbättring i rummet med Sounds of Science produkter och tycker nu att det låter riktigt bra.
Har inte gjort någon mätning efter akustikförbättringen så vet inte hur det ser ut nu.
Lånade mätutrustningen så kan inte köra om mätningen nu.
Det kan säkert göras mer men tycker det låter riktigt bra nu.
Kanske inspelning av de har hjälpt till en del också.
Köpte de här högtalarna i huvudsak för att få bättre ljud vid musiklyssning i 2-kanaler och att skippa subwoofern vid musiklyssning.
Butiken som jag köpte högtalarna i tyckte nog att jag tänkte lite fel när jag sa det och tyckte jag skulle köra med sub men jag vill köra 948:orna fullt ut.
Har ett riktigt bra bastryck med de här högtalarna och någon sub behövs definitivt inte när jag lyssnar på musik.
Däremot har jag märkt att min Denon AVR-4311 säger ifrån när jag spelar riktigt högt med de här högtalarna när det är låtar med mycket bastryck i.
Inte för att jag spelar så högt ofta men någon enstaka gång är det kul att kunna kräma på rejält.
När jag börjar närma mig 0 dB på volymen på Denon-förstärkaren så slår skyddskretsarna av den på vissa låtar.
Har därför så smått börjat fundera på ett separat slutsteg till enbart frontarna.
Får se om det blir något av det men sugen är jag.
Hur som helst så är jag riktigt nöjd med högtalarna.
Postad 01 September 2015 - 13:01
Unregistered5eafd1cc
-
Unregistered5eafd1cc
-
Användare
-
-
108 inlägg
Okej vad trevligt då ha vi haft dom ungifär lika länge. Jag kör okså mycket 2kanals lyssning, men även fast jag har subb så stänger jag av den vid musik. När man ser film så åker den på.
Jag har ett nad steg o den blir ganska varm när man vräker på längre perioder. Men den har aldrig slage ifrån. Men min denon avr 4000 som jag har center och surr på blir mycke hetare vid tex film. Men aldrig slage ifrån.
Jag har ett nad c272 den modellen finns inte kvar längre men jag kan rekomendera ett liknande för de låter mycke bra.
Postad 01 September 2015 - 20:34
Depeche
-
Depeche
-
Forumräv
-
-
571 inlägg
Ja jag har förstärkaren inställd så att när Stereo är vald så avaktiveras subben.
Använder också subben vid filmtittande och de ggr jag lyssnar på flerkanalsmusik.
Min Denon AVR-4311 blir inte varm utan jag tror att den har det jobbigt med Focal Arias låga impedans.
Impedansen är ju 2,5 - 8 ohm och gissar att min Denon inte klarar det riktigt.
MIna Dali som jag hade förut hade ju 6 Ohm.
Har funderat på att testa bara att aktivera subben bara för att se om förstärkaren blir avlastad då vid de lägre frekvenserna som jag tror är problemet.
Fungerar det så kanske jag skaffar ett separat slutsteg till enbart Focal-högtalarna.
Redigerat av Depeche, 01 September 2015 - 20:43.
Postad 06 September 2015 - 18:02
Unregistered5eafd1cc
-
Unregistered5eafd1cc
-
Användare
-
-
108 inlägg
Tycker ja du helt klart ska prova. för man vill ju kunna vräka på. Annars fråga på nån lokal hifibutik om du får låna ett steg. dom brukar inte va omöjliga.
Postad 07 September 2015 - 07:59
Unregisteredd6957fbe
-
Unregisteredd6957fbe
-
Veteran
-
-
1625 inlägg
Lyssnade på 926:orna förra helgen och gillade verkligen vad jag hörde. Allt lät väl sammanhållet och inget register stack ut. Bra diskant och trevlig punch i basen. Gillar designen mer och mer också. Blir nog ett par den dagen det är dags att köpa nya golvare.
Postad 07 September 2015 - 16:54
Depeche
-
Depeche
-
Forumräv
-
-
571 inlägg
I augustinumret av Hifi & Musik testar de 5 olika högtalare varav Focal Aria 936 är en av dem.
Focal vann på det viktigaste...ljudbetyget.
Dali Rubicon 5
Ljud 8
Finish 10
Prisvärdhet 8
Elac FS 267
Ljud 8
Finish 9
Prisvärdhet 7
Focal Aria 936
Ljud 9
Finish 9
Prisvärdhet 9
Heco Celan GT902
Ljud 8
Finish 8
Prisvärdhet 7
Monitor Audio Silver 10
Ljud 8
Finish 9
Prisvärdhet 10
Slutorden i testet är:
Ja, har du väl vant dig vid Aria finns ingen återvändo. 
Postad 08 September 2015 - 07:13
DrMorphine
-
DrMorphine
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Tack för att du delade med dig den infon Depeche!
Kul att tråden började leva igen när många haft sina högtalare ett tag.
Vad gäller mina Arior så har de hamnat tillbaka i sina lådor tillsammans med all annan stereoutrustning. En omfattande renovering hemma kom under stambytet att involvera musikrummet. Grymt surt att veta att de är så nära men ändå så långt ifrån. Bara några månader (frun) eller år (jag) kvar nu, bara att spåtta i nävarna och bita ihop 
Vad är mina erfarenheter gällande Aria?
De kräver lite inspelning/tillvänjning. Jag tyckte framförallt diskanten kändes lite ljus/jobbig i början. Det andra är att högtalarna var (för mig) väldigt svåra att få till placeringen med. Jag provade massor med olika possitioner och mixtrade med avsånd mellan bakvägg, sidovägg, mellan högtalarna, flytta lyssningspossition osv. Ett ganska frustrerande slit men värt det när allt väl klickade. Framförallt basen krävde mycket flyttande men är riktigt bra när den får rätt förutsättningar.
Plötsligt händer det!
Detaljerna är otroliga och soundstage är bred men framförallt djup. Förvånade polare undrade om det verkligen bara var 2 kanaler . Basen är riktigt tight och snabb. Man kan nästan "tänka sig" dess konturer när man blundar
Slutligen: Highgloss, det är värt mellanskillnaden!
Redigerat av DrMorphine, 08 September 2015 - 07:15.
Postad 08 September 2015 - 09:17
Depeche
-
Depeche
-
Forumräv
-
-
571 inlägg
Ajdå jobbigt läge DrMorphine.
Hoppas renoveringen går fortare än du tror så du snart får njuta av dessa högtalare igen.
Mitt stora problem i början var ju som jag skrivit om tidigare att jag fick alldeles för mycket bas i mitt vardagsrum.
Det gjorde att kalibreringen i Denon-förstärkaren drog ner de lägre frekvenserna rejält så efter kalibrering fanns ingen bas alls.
Fick därför använda manuella EQ-läget och försöka ställa så gott jag kunde.
Vet inte riktigt vad som gjorde susen men nu är jag riktigt nöjd med ljudet.
Kanske har den lilla akustikförbättringen jag gjorde hjälpt och eventuellt att en del inspelning behövdes.
Nu låter det så bra att jag ibland känner att jag vill dra upp volymen rejält.
Tyvärr verkar det som min Denon inte riktigt vill vara med på låtar med mycket bastryck när jag vill spela hög volym.
Tror att det beror på den låga impedansen som dess högtalare ibland kan ha.
Blir till att testa ett separat slutsteg till enbart frontarna tror jag.
Postad 08 September 2015 - 12:38
GalenManet
-
GalenManet
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Tjena rävar! Förstår att ni har mycket personliga åsikter till Focal och det är just det jag behöver! (off-topic varning, smått iallafall)
Står nu inför ett val med Focal och Canton, Canton kan man hitta lite överallt och alltid trevligt att Tyskland kan tillhandahålla dem om det så nu skulle bli stora skillnader. Dock när man varit och lyssnat har man fallit pladask för Focal. Kan vara att man har "vant" sig med Cantons ljudbild och därför mer imponerad på Focal, eller kanske att Focal springer rundor med Canton vad vet jag, imponerad blev man.
Nu när suget ökar för nytt har man snokat runt på nätet och letat efter återförsäljare som har olika steg/modeller inne och kan provspela, men hittar endast ett fåtal butiker som överhuvudtaget har dem i sitt sortiment. Börjar bli fundersam ifall märket har alltid varit smått i Sverige eller om märket är på utgång ur den svenska marknaden? Rädd för att man senare inte kan hitta vettiga återförsäljare som har ett härligt utbud.
Sedan om ni har härliga tips och råd välkomnas det!
Postad 08 September 2015 - 15:17
Unregisteredd6957fbe
-
Unregisteredd6957fbe
-
Veteran
-
-
1625 inlägg
Jag tror inte att Focal är på utgång. Dock så säljer de väl inte i närheten utav lika många högtalare som Canton gör, jag gissar att det beror lite på deras design som inte är lika lätt att få in i en modern, stajlad bostadsrätt eller villa. Många väljer design före ljud helt enkelt.
Personligen så föredrar jag Focal framför Canton alla dagar i veckan. De gånger jag lyssnat på Focal-högtalare så har jag alltid blivit imponerad och köpsugen, Canton har jag mest fått ont i huvudet utav. Och med Aria tycker jag att Focal fått till en högtalarserie som låter bättre än någonsin och som säkert kommer finnas kvar ett bra tag.
Postad 08 September 2015 - 20:26
Tool-AENIMA
-
Tool-AENIMA
-
Forumräv
-
-
853 inlägg
Tjena rävar! Förstår att ni har mycket personliga åsikter till Focal och det är just det jag behöver! (off-topic varning, smått iallafall)
Står nu inför ett val med Focal och Canton, Canton kan man hitta lite överallt och alltid trevligt att Tyskland kan tillhandahålla dem om det så nu skulle bli stora skillnader. Dock när man varit och lyssnat har man fallit pladask för Focal. Kan vara att man har "vant" sig med Cantons ljudbild och därför mer imponerad på Focal, eller kanske att Focal springer rundor med Canton vad vet jag, imponerad blev man.
Nu när suget ökar för nytt har man snokat runt på nätet och letat efter återförsäljare som har olika steg/modeller inne och kan provspela, men hittar endast ett fåtal butiker som överhuvudtaget har dem i sitt sortiment. Börjar bli fundersam ifall märket har alltid varit smått i Sverige eller om märket är på utgång ur den svenska marknaden? Rädd för att man senare inte kan hitta vettiga återförsäljare som har ett härligt utbud.
Sedan om ni har härliga tips och råd välkomnas det!
Bytte själv från Canton till Focal har haft allt får Canton Ergo till deras reference serie.Så det fick bli ett par Electra 1038:or tycker att Focal har mer drag i ljudet om man jämför med Canton men det är ju subjektivt.
Postad 08 September 2015 - 21:25
Depeche
-
Depeche
-
Forumräv
-
-
571 inlägg
Jag har aldrig hört någon Canton-högtalare så vet inte hur de är jämfört med Focal.
När jag nu i år bestämde mig för att uppgradera till bättre högtalare så satte jag en gräns kring 25 000-30 0000:-
Har alltid handlat på Hifi-klubben men nu ville jag testa något annat än Dali som jag kört med innan.
Hittade Focal Aria på nätet och blev intresserad av 936 eller 948.
Butiken hade bara 936 hemma så det blev de jag provlyssnade.
Tog inte många låtar innan jag insåg att de här högtalarna ska jag ha.
Jag lyssnade inte ens på något annat märke.
Var dock lite osäker på om jag skulle ta 936 eller 948.
Efter ett par dagar bestämde jag mig för 948 mest pga att jag var lite orolig att jag annars skulle gå och fundera på hur mycket bättre 948 är.
Redigerat av Depeche, 08 September 2015 - 21:26.
Postad 10 September 2015 - 00:17
mattiask
-
mattiask
-
Veteran
-
-
1830 inlägg
Jag har lyssnat på 926 och 948 i sommar, men bara till musik och glömde som bort att testa hur dom fixar lite högre ljudtryck. Hur upplever ni som köpt nåt från Aria serien att dom klarar det?
"Högt, starkt etc" är ju svårt att definiera, men lite biomangel liksom.
Postad 10 September 2015 - 17:25
GalenManet
-
GalenManet
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Sitter just nu och lånat hem ett par vackra 729or och testar mig fram. Känner dock att en klen hemmabioförstärkare (pioneer 1223) inte riktigt pallar med. Oavsett ligger ett slutsteg i huvudet och letar efter folk som provlyssnat skillnaderna på 729 och 929? Inte rädd isig att få betala om det smakar, men hade varit härligt med era åsikter då det är en betydlig resa för att få smakat på ett par Aria och vill höra era åsikter lite innan man beslutar sig.
Edit: Hört att bl.a. 729 ska komma med vita sidor (läckert, förmodligen fler modeller?), samt dock att en prisökning är att vänta sig de närmsta månaderna (5-15% nånting). Dumt att jag ska sitta inne med det om någon velar.
Redigerat av GalenManet, 10 September 2015 - 17:27.
Postad 10 September 2015 - 17:31
mattiask
-
mattiask
-
Veteran
-
-
1830 inlägg
Menar Chorus 726 och Aria 926 ?
Hursomhaver, jag har inget att komma med annat än att en säljare jag pratade Focal med i sommar, menade att Aria serien var en lättare last och spelade bättre med enklare förstärkare än 800 serien.
Postad 10 September 2015 - 17:34
Unregisteredd4041ce8
-
Unregisteredd4041ce8
-
Rookie
-
5 inlägg
Hej, vill tipsa om att beställa från Frankrike. Jag beställde 936 valnöt (nya modellen med mörkare valnöt) för en månad sen för 1500 euro,ca 15000 inkl. frakt. Jag använder en variant av prisjakt i Frankrike, http://www.idealo.fr...l-aria-936.html .Jag skall lägga in en beställning på CC 900 för 349 euro, från homecinesolutions som jag kan rekommendera .
Jag är väldigt nöjd med dessa högtalare, och för det här priset finns det inget slår dem 
Postad 10 September 2015 - 18:04
mattiask
-
mattiask
-
Veteran
-
-
1830 inlägg
Tack för tipset men nu kostar dom 1249 euro/st. Så det blir inte billigare än i Sverige.
Postad 10 September 2015 - 19:30
Unregisteredd4041ce8
-
Unregisteredd4041ce8
-
Rookie
-
5 inlägg
Priset pendlar väldigt mycket, har man inte bråttom och lite is i magen kan man göra riktiga fynd . Jag kollade priserna varje dag i 6 månader innan jag slog till. Kolla prisutvecklingskurvan.
Lycka till .
Postad 24 September 2015 - 07:54
Unregistered5eafd1cc
-
Unregistered5eafd1cc
-
Användare
-
-
108 inlägg
Var ute o lyssna på lite olika högtalare häromdagen. Vilket va mycket trevligt. Priserna var i samma klass som mina aria 948 lite upp o lite ner. Några var jäkligt bra, så bra att jag börja tveka på mitt köp. Åkte hem funderandes o slog på min egen rigg. Drog på sabaton utav bara f*n o då kom rysningarna efter ryggen. Dom här byter jag aldrig. Jäklar vad basarna pumpar och diskanten blir aldrig vass o mellan är fantastiskt. Haha ville bara ventilera lite. Hoppas ni andra är lika nöjda.
Postad 24 September 2015 - 11:14
mattiask
-
mattiask
-
Veteran
-
-
1830 inlägg
Är det någon som man uttala sig om Aria 906 vs Chorus 806W?
Den sistnämnda finns i vit/svart, grymt snygg och skulle passa mig bra och är nedsatt till 5995:-.
Postad 01 October 2015 - 20:24
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4885 inlägg
Kolla sist i denna tråden!
https://www.minhembi...c=223401&page=4
Redigerat av Audiovector, 01 October 2015 - 20:25.
Postad 02 October 2015 - 19:12
Unregistereda9d1f9ff
-
Unregistereda9d1f9ff
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Jag har lyssnat på 926 och 948 i sommar, men bara till musik och glömde som bort att testa hur dom fixar lite högre ljudtryck. Hur upplever ni som köpt nåt från Aria serien att dom klarar det?
"Högt, starkt etc" är ju svårt att definiera, men lite biomangel liksom. 
Jag tycker att det går utmärkt att vräka på rätt ordentligt med mina 926:or, dynamik finns så man hoppar till i soffan när det brakar loss i actionscenerna.
Postad 02 October 2015 - 19:17
Unregistered5eafd1cc
-
Unregistered5eafd1cc
-
Användare
-
-
108 inlägg
Jag har 948. Där ja köpte hade dom bara 936. Men ja beställe 948. O jag tycker dom är toppen till musik och film. Man kan spela på bra hägt utan att de låter dåligt. Och de är bra trycka.
Redigerat av Unregistered5eafd1cc, 27 January 2017 - 21:40.
Postad 06 October 2015 - 20:16
mattiask
-
mattiask
-
Veteran
-
-
1830 inlägg
Nu finns dom i vitt, mot pristillägg.
http://www.hifiexper.../focal-aria-926
Postad 07 October 2015 - 06:10
DrMorphine
-
DrMorphine
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Snygga!
Pianofinishen är verkligen snyggt utförd i svart, borde passa bra i vitt. Vitt kanske "smälter in" bättre i det moderna hemmet. Ariorna är annars högtalare som man lägger märke till. Jag hade gärna haft vit pionofinish på front och topp också. Lädret och glaset är en fin touch men lacken är mycket läckrare IMHO.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|