Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Benq W1300

483 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 juni 2014 - 22:57

joek
  • joek
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
W1300 blev bäst i test i senaste Råd&Rön :-)

Postad 29 juni 2014 - 14:23

uddevallare
  • uddevallare
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Hej.

Hur får man 3D att fungera?

Provade med en film som jag körde i VLC och i XBMC. Den hade formatet halva Över Under.

Jag kan i meny på Benq välja Över och Under, dom andra är utgråade. Sedan tar jag på mina glasögon och trycker på knappen på dom. Men bilden blir inte alls bra, den är typ dubbel, svårt att se något.

Jag har även provat några klipp på youtube, Över och Under, och några SBS. Men projektorn känner inte av SBS formatet så jag kan inte välja det i menyn.

Är det någon trivial setting som jag glömmer att göra på min PC?

Kör med Windows 8,1 med AMD hd5750 kort.

PC är kopplad till en Yamaha HTR2866 som i sin tur är kopplad till Benq W1300 med en 10 meter hdmi kabel.

Postad 30 juni 2014 - 11:35

uddevallare
  • uddevallare
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Hej.

Hur får man 3D att fungera?

Provade med en film som jag körde i VLC och i XBMC. Den hade formatet halva Över Under.

Jag kan i meny på Benq välja Över och Under, dom andra är utgråade. Sedan tar jag på mina glasögon och trycker på knappen på dom. Men bilden blir inte alls bra, den är typ dubbel, svårt att se något.

Jag har även provat några klipp på youtube, Över och Under, och några SBS. Men projektorn känner inte av SBS formatet så jag kan inte välja det i menyn.

Är det någon trivial setting som jag glömmer att göra på min PC?

Kör med Windows 8,1 med AMD hd5750 kort.

PC är kopplad till en Yamaha HTR2866 som i sin tur är kopplad till Benq W1300 med en 10 meter hdmi kabel.

Hittade felet. Enligt manualen så klarar den bara av max 1920*1080 24fps för SBS. Får prova det senare ikväll.

Redigerat av uddevallare, 30 juni 2014 - 11:36.

Postad 30 juni 2014 - 14:23

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0

Hittade felet. Enligt manualen så klarar den bara av max 1920*1080 24fps för SBS. Får prova det senare ikväll.

Vet att det var någon firmware uppdatering till w1070 som gjorde att den klarade sbs i olika uppdateringsfrekvenser ..

Postad 27 juli 2014 - 10:12

Unregistered4fdabbdd
  • Unregistered4fdabbdd
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
BenQ W1500 eller BenQ W1300 Vad tycker ni som har erfarenhet? detta blir min första projektor så kan inte jätte mycket än.

Postad 17 augusti 2014 - 21:35

Akoa
  • Akoa
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Sitter och knåpar med mått i Benq:s generator. På fästena jag tittar på så kan man ju tilta dom ca 15-20grader. Detta går ju inte att föra in i generatorn. Hur stor skillnad gör det? Jag antar att jag kan sätta projektorn högre upp med mer tilt men är det någon som vet hur mycket?

Postad 17 augusti 2014 - 22:20

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3 067 inlägg
  • 0
Du kan aldrig tilta en projektor om du vill få rätt proportioner och bildförhållande.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Postad 17 augusti 2014 - 22:37

Akoa
  • Akoa
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

Du kan aldrig tilta en projektor om du vill få rätt proportioner och bildförhållande.

Är det inte därför man använder keystone adjustment? För att kompensera för att projektorn i princip alltid befinner sig ovan eller under bilden?

Postad 17 augusti 2014 - 22:52

Snokia
  • Snokia
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

Är det inte därför man använder keystone adjustment? För att kompensera för att projektorn i princip alltid befinner sig ovan eller under bilden?

Keystone ska du undvika att använda då det förstör bildkvaliteten. Linsshift däremot kan du använda för att ställa bilden upp och ner till en viss del. Beroende på hur mycket linsshift din projektor har. Förmodligen är det samma som på W1070 och den är isf rätt begränsad.

Postad 17 augusti 2014 - 23:02

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3 067 inlägg
  • 0
Om du tiltar projektorn så får du sneda kanter. Dessa kan du ställa rätt med keystone men då får du fel bildproportionet samt så måste projektorn skala om bilden kraftigare vilket ger en försämring.

Lensshift använder man för att slippa tilta projektorn.

Postad 18 augusti 2014 - 07:33

Akoa
  • Akoa
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Tack för svaret!

Postad 19 augusti 2014 - 20:16

Akoa
  • Akoa
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

Om du tiltar projektorn så får du sneda kanter. Dessa kan du ställa rätt med keystone men då får du fel bildproportionet samt så måste projektorn skala om bilden kraftigare vilket ger en försämring.

Lensshift använder man för att slippa tilta projektorn.

Jag har räknat på det och jag kommer dessvärre behöva tilta projektorn. Hur stor skillnad gör 20". Det borde göra en hel del för att få ner bilden? Gäller principen att ju mindre keystone jag använder desto mindre illa eller är det lika illa när man väl börjat använda keystone?

Postad 21 augusti 2014 - 21:29

Benjalez
  • Benjalez
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Har tänkt köpa en duk https://www.prisjakt...kt.php?o=354872 som är 2.6 meter bred till ett rum som är 5.25 m långt, 3,5 m brett och 2.20 högt, är detta en ok idé eller tror ni att duken är för stor i det rummet? Och är väldigt mycket inne på benq 1300 i projektorväg som verkar prisvärd, skulle den passa in i dessa mått med duken eller kräver den större utrymme? Jag kommer ha det väldigt mörkt i rummet ska tilläggas, grymt tacksam för något som helst svar

/Andreas

Postad 22 augusti 2014 - 14:03

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3 067 inlägg
  • 0

Jag har räknat på det och jag kommer dessvärre behöva tilta projektorn. Hur stor skillnad gör 20". Det borde göra en hel del för att få ner bilden? Gäller principen att ju mindre keystone jag använder desto mindre illa eller är det lika illa när man väl börjat använda keystone?

Desto mer du tiltar projektorn, desto snedare kanter. Prova med en smalspridandeficklampa från samma position om du vill få en uppfattning om hur mycket du behöver tilta för att bilden ska komma ned till önskad position.

Ett steg på keystone gör att projektorn måste beräkna bilden hela tiden, vilket kan ge mer eller mindre artefakter i bilden. Bildproportionerna däremot blir mer och mer fel desto mer keystone du använder.

Det bästa är att välja rätt sorts projektor för förutsättningarna ;)

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Postad 25 augusti 2014 - 14:42

HarmanKardon
  • HarmanKardon
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0

Lämnade in min för fjärr och ljusfläcksproblem. Tog ca en vecka sedan fick jag tillbaka den. Tyvärr så hade den nya ljusfläckar denna gång... Ingen ersättningsproj från BenQ...

Fick min projektor "återköpt" av Elgiganten och fick samtidigt hämta ut en ny.

Den här modellen var från en senare batch. Rev A02 tror jag det stod och den var tillverkad i april 2014. Denna projektor fungerar helt perfekt!! Har haft den ett par veckor nu och det är inga ljussläpp eller någonting annat som jag kan klaga på.

Är mycket nöjd just nu med projektorn!

Postad 26 augusti 2014 - 08:52

Videofilur
  • Videofilur
  • Forumräv

• 512 inlägg
  • 0
Funderar på denna som en framtida ersättare av min Sharp XV Z201. Dels för att den verkar ha en smidig lens shift och dels för att den har "rätt" kastavstånd för mina behov. Har dock inte läst någonstans om färghjulets hastighet. Snurrar den liksom W1070 6x? En av Z201:an stora fördelar var just avsaknaden av RGB-flimmer. Någon längre upp i tråden hade jämfört mellan dessa båda modeller och sagt att han märkte lite mer regnbågsflimmer på W1300, troligtvis för att den hade högre kontrastförhållande jämfört med Z201.

Har BenQ löst kvalitetsproblemen/barnsjukdomarna med denna modell? Man blir lite orolig när man läser denna tråd.

Kommer mitt gamla takfäste att passa för denna modell? En SMS Aero Light 75mm + Projector UniSlide?

Postad bild

Redigerat av Videofilur, 26 augusti 2014 - 08:57.

Postad 29 augusti 2014 - 11:40

joek
  • joek
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Videofilur, kolla i manualen (sid 67) så ser du måtten för takfäste.

ftp://ftp.benq.de/projector/manuals/w1300/W1300_SW.pdf

Ett par recensenter på nätet skriver att hjulet är 6x RGBRGB men jag tror inte detta är en officiell uppgift.

Jag såg i alla fall RBE tydligt på "kusinen" Vivitek 1180 (jämför linsen och kontakterna på bakplanet) men gör det inte på min W1300 annat än om jag tittar på testmönster, står nära, och sveper med blicken.

Vivitek, Infocus (kolla 8606) och BenQ verkar ha utgått från samma baskonstruktion men jag tror BenQs produkt är den som är mest inriktad på hembio.

Jag är mycket nöjd men har inte så stor erfarenhet av andra projektorer. Det negativa: Jag önskar att lens shift hade gått lite till så kunde jag ha projektorn närmare taket och det har uppstått två ljusfläckar (damm?) som jag endast ser om rummet är mörkt och projektorn är på utan bildsignal.

Postad 18 oktober 2014 - 12:39

jdaniels
  • jdaniels
  • Lärjunge

• 321 inlägg
  • 0
Dags att köpa ny projje då min gamla lagt av och då lär det bli denna trots "alla" fel.
Hoppas dom flesta fel är lösta och skulle det ändå uppstå är det ju inte svårt att åka och byta.

Postad 22 oktober 2014 - 19:24

kau
  • kau
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
Ni som har ljusinsläpp på mörka partier och har lämnat in projjen på garantin hur har ni blivit bemötta och vad görs åt saken?
Har haft projjen sen i januari och har alltid haft vita cirklar när bilden varit svart men det har blivit värre med tiden och nu stör jag mig på dom, tänkte lämna in den innan garantin går ut på elgiganten.

Postad 22 oktober 2014 - 20:18

jdaniels
  • jdaniels
  • Lärjunge

• 321 inlägg
  • 0
Cirklarna lär bero på damm på ett chip och går på garanti.
Ska åka och köpa mig en på fredag o då blir det testkörning hela kvällen, skulle det vara minsta fel åker jag och byter redan på lördag. ( Dom kan väl inte kräva att skicka in den på service? Finns ju ångerrätt )
Har läst att dom flesta felen är borta nu på nya apparater genom firmware etc...

Redigerat av jdaniels, 22 oktober 2014 - 20:20.

Postad 25 oktober 2014 - 13:39

Unregisteredf562483d
  • Unregisteredf562483d
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Ni som har ljusinsläpp på mörka partier och har lämnat in projjen på garantin hur har ni blivit bemötta och vad görs åt saken?
Har haft projjen sen i januari och har alltid haft vita cirklar när bilden varit svart men det har blivit värre med tiden och nu stör jag mig på dom, tänkte lämna in den innan garantin går ut på elgiganten.

Jag hade inga problem med att skicka in min på garanti. RMA anmälan på BenQs sida och fraktsedel skickades hem. På reparationssidan tog det sen ett tag. Väntade på delar.... Men när dom hade kommit gick det fort och när den kom tillbaka fanns det inga ljusfläckar kvar.

Postad 28 oktober 2014 - 23:33

jdaniels
  • jdaniels
  • Lärjunge

• 321 inlägg
  • 0
3D glasögon, är det original som gäller eller kan man köpa andra som funkar?

Postad 29 oktober 2014 - 08:59

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24 891 inlägg
  • 0

3D glasögon, är det original som gäller eller kan man köpa andra som funkar?

Finns massor 3:e part du kan köpa med varierande kvalitet. Sök på ebay eller amazon.

Postad 29 oktober 2014 - 17:35

jdaniels
  • jdaniels
  • Lärjunge

• 321 inlägg
  • 0
Ok, så kravet är alltså aktiva? Trodde det fanns en massa olika.

Edit: Svarar mig själv, Hittade en massa på ebay för typ 130:- (Otroligt vilken skillnad i pris)

Redigerat av jdaniels, 29 oktober 2014 - 18:17.

Postad 30 oktober 2014 - 07:52

uddevallare
  • uddevallare
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Ok, så kravet är alltså aktiva? Trodde det fanns en massa olika.

Edit: Svarar mig själv, Hittade en massa på ebay för typ 130:- (Otroligt vilken skillnad i pris)

Det här postade jag i tråden för W1070.

Jag slog till på 1 par G15

http://www.ebay.co.u...-/310802818988?

Enligt användare i den här tråden så presterar dom bra.

http://www.avsforum....lasses-28.html

Jag har bara provat dom lite gran, men tycker att dom fungerar bra.

Postad 04 november 2014 - 12:20

HarmanKardon
  • HarmanKardon
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0

Jag åkte in till Elgiganten. De hade den inne ett par dagar och sedan fick jag ett tillgodokvitto då de inte hade den inne i just den butiken. Nu hade dock priset gått upp sedan jag köpte den men fick ändå byta rakt av mot en ny i en närliggande butik. Inget knussel alls. Bra hanterat Elgiganten!!

Postad 17 november 2014 - 21:53

Unregisteredc7382d00
  • Unregisteredc7382d00
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Ja du, jag hade ljusinsläpp rätt tidigt på min projektor som jag köpt på Elgiganten. Först trodde jag bara det var små damm på linsen men det blev värre och värre. Skickade in den direkt till BenQ:s ombud för reparationer (LetMeRepair). Det hela förstås ett garantiärende.

LetMeRepair
Efter en knapp vecka kom den tillbaka, snabbt jobbat. Problemet var att den hade spruckit i frakten. Efter ett inte alltför tillmötesgående samtal med deras kundtjänst lägger jag då tillbaka den i samma kartong, märker om den igen med deras adress och skickar tillbaka den. Ett antal dagar senare får tillbaka ett kostnadsförslag där jag ska få stå för kostnaderna, drygt 2000 kronor. Rasande ringer jag upp och de säger att den var slarvigt packad på vägen tillbaka till dem. Jag påtalar att det var packat i exakt samma kartong som ni skickat den i! Efter mycket om och men tar de på sig kostnaden, river kostnadsförslaget, åtgärdar det trasiga och skickar den till mig igen. Jag frågar om ljusinsläppsproblemet och får (otroligt nog) höra att det problemet garanterat kommer uppstå igen. Tre dagar efter att jag fått tillbaka min proje en andra gång upptäcker jag att det ursprungliga felet med ljusinsläpp kvarstår. Bestämmer mig då att vända mig direkt till Elgiganten.

Elgiganten
Mejlar först kundtjänst och får massa dravel om konsumentköplagen tillbaka när jag säger att jag vill ha min projektor utbytt mot en ny som inte har detta problem. Att de då ska ha rätt att åtgärda ett fel tre gånger. Inte helt korrekt men jag låter det passera. Åker till Elgiganten-butik för inlämning. Möts av dålig attityd även där, på nytt deras rättigheter enligt konsumentköplagen. En lag som är till för konsumenten... Jag berättar att jag enligt konsumentköplagen har rätt att få varan utbytt efter två fel, om det är skäligt. Hävdar att det inte är skäligt med tanke på all vansinnig historik ovan. Därtill har jag rätt till låneex eller kompensation, något som de inte överhuvudtaget erbjudit. Det är enkelt att rabbla lagar för att skrämmas, men svårt att leva upp till den själva uppenbarligen. Får 200 kronor som kompensation. Wohoo... Tre veckor senare kommer min projektor tillbaka igen. Satte upp den igår och upptäckte genast två små ljusinsläpp. Kommer förstås bara bli värre som tidigare.

Den här gången kommer jag att kräva en ny. Helst då en som den nedan, har du fortfarande klarat dig utan ljusinsläpp?

Fick min projektor "återköpt" av Elgiganten och fick samtidigt hämta ut en ny.

Den här modellen var från en senare batch. Rev A02 tror jag det stod och den var tillverkad i april 2014. Denna projektor fungerar helt perfekt!! Har haft den ett par veckor nu och det är inga ljussläpp eller någonting annat som jag kan klaga på.

Är mycket nöjd just nu med projektorn!

I grunden är jag ju verkligen störtnöjd med projektorn, särskilt till det priset med de där ljusprickarna är förstås omöjliga att leva med!

Sorry för lång historia och gnäll men jag är så enormt frustrerad över hur saker och ting har skötts att jag blir galen. Vill ju bara ha min proje och njuta av film och spel och att det ska funka som det är tänkt...

I'm out.

Postad 28 november 2014 - 18:16

Twinsen
  • Twinsen
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Nu är jag äntligen av med mina ljusfläckar och mörka streck (https://www.minhembi...dpost&p=4012417)!
Drog mig in i det sista, började nästan vänja mig vid fläckarna och ville inte vara utan projen, men gjorde mig till slut besväret att lämna in den hos Elgiganten. Hängde upp den gamla trotjänaren Sharp Z201 för att ha något att titta på under tiden. Efter drygt en vecka hos Elgiganten och servicestället kom den tillbaka med perfekt bild. Problemet var tydligen smutsig display och damm på DMD chipet. Skönt med 1080p och lite tryck i färgerna igen!

Postad 30 november 2014 - 15:56

Unregisteredc7382d00
  • Unregisteredc7382d00
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Nu har jag fått min projektor återköpt av Elgiganten. Hoppas för din skulle @Twinsen att du inte har samma fel som jag. Jag har haft den inlämnad två gånger för smutsig display och damm på chipet, båda gångerna har problemen kommit tillbaka inom en vecka.

Men no more. Projektorn bort och pengar in på kontot...

Jag skulle avråda andra från köp.

Postad 30 november 2014 - 17:39

jdaniels
  • jdaniels
  • Lärjunge

• 321 inlägg
  • 0
Har haft min ett tag nu och har nog sett 10-15 filmer och är helnöjd.

Postad 30 november 2014 - 20:46

Twinsen
  • Twinsen
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0

Hoppas för din skulle @Twinsen att du inte har samma fel som jag. Jag har haft den inlämnad två gånger för smutsig display och damm på chipet, båda gångerna har problemen kommit tillbaka inom en vecka.

Ja, håller tummarna. Samma fel är det ju nästan garanterat, men hoppas att de gjorde ett bättre jobb med rengöringen i min. Gillar verkligen bilden den ger. Synd att de inte lade på någon tusing extra på priset för att se till att exemplaren som skickas ut håller måttet, det hade den varit värd.

Postad 30 november 2014 - 22:31

Unregisteredc7382d00
  • Unregisteredc7382d00
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Ja, håller tummarna. Samma fel är det ju nästan garanterat, men hoppas att de gjorde ett bättre jobb med rengöringen i min. Gillar verkligen bilden den ger. Synd att de inte lade på någon tusing extra på priset för att se till att exemplaren som skickas ut håller måttet, det hade den varit värd.

Håller helt med, fullkomligt älskade den innan dammproblemen dök upp. Hoppas du klarar dig undan, tyvärr tvivlar jag!

Postad 22 december 2014 - 18:28

Unregistered82082861
  • Unregistered82082861
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 1
Någon som vet om dom fixat dessa damm och fjärrkontrolls problem i senare versioner?

Redigerat av Unregistered82082861, 22 december 2014 - 18:33.

Postad 31 december 2014 - 00:18

Harrypotter
  • Harrypotter
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Hej, ,köpte en W1300 nyss,

är inte riktigt nöjd med skärpan men nästan, men det jag stör mig mest på är typ texter t.ex. ikoner på skrivbordet blir orangea och blåa vissa av bokstäverna..

färgerna är dock väldigt fina

ska det bara så här? detta är min första DLP projektor.

Redigerat av Harrypotter, 31 december 2014 - 00:19.

Postad 31 december 2014 - 09:20

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 314 inlägg
  • 0
Skärpan är inte perfekt över ytan och ju närmare kanterna du kommer, desto tydligare färgblödningar. Men det du ser kan också vara skapat i och av datorn och ha andra orsaker, fel upplösning etc.

Så undersök detta:

olika effekt på bokstäver över bildytan = projektorns optik
samma effekt oavsett var över bildytan = något med datorn

Postad 31 december 2014 - 16:28

gustis89
  • gustis89
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Köpte mig en W1300 häromdagen och måste säga att jag är väldigt imponerad av bilden. Faktum är att just för tillfället så använder jag ett vitt lakan som duk. Har beställt en Kingpin 104" motordriven. Var några arbetsdagars levtid så får hålla ut lite till. Det var smidigt att sätta upp prollen. Har även testat 3D. Testade IMAX Under the Sea och Hobbit 2. Måste säga att 3D funktionen är jäkligt bra. Mycket bättre än bio i mina ögon. Har dock bara ett par 3D-glasögon då elgiganten inte kunde få tag på Benqs orginal. Får beställa ett par från ebay. Har inte märkt något som är konstigt i bilden men är väldigt orättvist att kolla på ett lakan. Kommer skriva mer om resultatet när jag fått upp duken. Det finns garanterat ingen annan projektor i denna prisklassen som är i närheten av W1300 i prestanda.

Postad 31 december 2014 - 18:29

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

• 2 882 inlägg
  • 0
Fick du den för 6990kr?

Postad 01 januari 2015 - 00:32

gustis89
  • gustis89
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Fick du den för 6990kr?

Nej jag köpte den på Elgiganten för 7500 och sen fick jag extra glasögon. Väldigt bra pris tkr jag.

Postad 05 januari 2015 - 00:22

vad ska man skriva 123
  • vad ska man skriva 123
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Törs man köpa den här projektorn! Alla värkar ju vara nöjda med bilden, förutom alla jäkla problem med fjärrkontroll och dam och ljusinsläpp start problem, har dom fått bukt på alla sjukdomar nu!?

Postad 05 januari 2015 - 09:56

hedstrom
  • hedstrom
  • Lärjunge

• 250 inlägg
  • 0
Köpte denna projektor på mellandagsrean, min första dlp projektor.
Tycker den låter väldigt mycket imot min förra projektor men börjar vänja mig nu.
Nåt som jag inte vant mig med är bilden, tycker den är alldeles för stark, både ljusstyrka och färg hur jag än ställer in. Nu har jag ställt in den efter https://www.avforums...ttings.1860199/ men inte nöjd ändå.
Några som har tips på hur jag ska ställa in den som bäst?

Postad 05 januari 2015 - 10:19

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

• 2 882 inlägg
  • 0
Hur nära sitter den duken?

Postad 05 januari 2015 - 12:41

hedstrom
  • hedstrom
  • Lärjunge

• 250 inlägg
  • 0
Jag har ca 4m vägg-vägg och kör med kingpins 90" ramspända duk.

Postad 05 januari 2015 - 14:07

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

• 2 882 inlägg
  • 0

Jag har ca 4m vägg-vägg och kör med kingpins 90" ramspända duk.

Ok 4 m vägg- vägg... Men var sitter projjen ?Den kan ju sitta på 2 m om du har 4 m vägg- vägg! Antagligen har du projjen för närma duken och det är den för ljusstark för!

Redigerat av vinncent, 05 januari 2015 - 14:08.

Postad 05 januari 2015 - 14:25

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3 067 inlägg
  • 0
Avsåndet spelar ingen större roll på en projektor som w1300(eller andra liknande DLP) med så pass kort brännvidd. Det är bara en marginell skillnad.

Det är helt enkelt en väldigt ljusstark modell och inte rätt för ts förutsättningar.

Det är ju därför man bör titta och lära sig mer innan man köper, om man inte vill chansa och byta om det blir fel.

Ibland blir det bra, ibland minde bra. Hade det varit så enkelt att det alltid blev bra så hade jag inte haft något jobb;-)

Redigerat av Marcus_TheRock, 05 januari 2015 - 14:27.

Postad 05 januari 2015 - 14:53

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 314 inlägg
  • 0
Två steg på kontrastreglaget har antagligen större effekt på ljusflödet än vad optikens zoomlägen har. Hos "storzoomarna" med 2x zoomomfång likt Epsons modeller skiljer det sig kring 25% i ljusstyrka. Inget man upplever som en drastisk skillnad.

Så risken finnas att de är fel projektor för fel rum och dukstorlek och det finns egentligen inte några vettiga lösningar på det. En grå duk tar bort kanske 10-20% av ljusflödet, men då kanske man plöjer ned pengar i en duk som är av fel sort med nästa projektor. Fast nu sitter ju hedstrom med en 90-tums vit Kingpin. Då skulle jag säga att det i vanlig ordning mest handlar om inställningar:

W1300 ligger kring 700-800 lumen i cinema-läge och lågt lampläge. Det ger alltså runt 30 fL ljusstyrka vilket inte är helt fel i ett rum med vita väggar, särskilt i takt med att lampan mattas av. Dock kommer W1300 överdrivet inställd, bland annat klipper den i svärtan innan den justeras rätt. Kolla att reglage som brilliant color är avstängt eftersom det tar ned ljusflödet i neutrala nyanser och återställer luminansförhållandet mellan grå/vitt och färger. Kontrastreglaget kan också sänkas en del mha testbilder så att det är full teckning i vitt hela vägen upp till #255.

Då bör man få ned ljusstyrkan till ca 25 fL på en 90-tumsduk. Det ska inte vara några större problem så vida man inte sitter i ett kolsvart rum med svarta väggar, men där är W1300 inget bra val som skrivet. Tvärtom brukar 25 fL på 90-tum vanligtvis upplevas som "pop" i ett rum med vita väggar.

Så definitivt något som kan lösas! :)

Redigerat av Ringblixt, 05 januari 2015 - 14:54.

Postad 07 januari 2015 - 00:05

gustis89
  • gustis89
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Har haft min w1300 i en vecka nu och är väldigt nöjd med bilden. Fick duken igår och blir fantastisk bild. Har läst på olika forum att man får bättre bild om man ställer in projektorn i "cinema", lampan i ekoläget och brilliant Color off.
Jag tycker att det blir sämre färg och lite "tråkigare" bild då. Varför är det bättre med lägre ljus och kontrast och brilliant Color off? Sen undrar jag varför det ska vara bättre med lampan inställd på "varm"?
Jag tkr det är lite roligare bild med mer färger med kall lampinställning och brilliant Color ON :)
Tack på förhand.

Postad 07 januari 2015 - 08:56

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 314 inlägg
  • 0
Därför att det blir fel färger och man kommer längre bort från den bild som filmskaparna avsåg att visa. Att man tycker det är "roligare" är ju förstås, tja, roligt, men du vänjer dig i längden vid en bild som är förvrängd och dessutom godtyckligt förvrängd. Allting kommer att se likadant ut och man missar att filmer ofta har färgsättning som en del av berättandet. Kall färgtemp kommer att göra allting blåare och hudtoner drar mot lila och purpur.

Starkt ljus och starka färger är en grundläggande biologiskt tingad positiv upplevelse, därav att barns leksaker är färgglada. Så utan större insikt och medvetenhet om bilden kommer den första reaktionen bli just roligt/tråkigt. Den dag man själv börjar tänka i färger, allt från hobbyfoto till webbdesign och liknande brukar det där förändras. :)

Huruvida lampan ska stå på högt/lågt lampläge handlar främst om att få den ljusnivå som krävs för duken. Och för att få en tystare projektor. Finns inga rätt eller fel där.

Postad 07 januari 2015 - 09:19

gustis89
  • gustis89
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Därför att det blir fel färger och man kommer längre bort från den bild som filmskaparna avsåg att visa. Att man tycker det är "roligare" är ju förstås, tja, roligt, men du vänjer dig i längden vid en bild som är förvrängd och dessutom godtyckligt förvrängd. Allting kommer att se likadant ut och man missar att filmer ofta har färgsättning som en del av berättandet. Kall färgtemp kommer att göra allting blåare och hudtoner drar mot lila och purpur.

Starkt ljus och starka färger är en grundläggande biologiskt tingad positiv upplevelse, därav att barns leksaker är färgglada. Så utan större insikt och medvetenhet om bilden kommer den första reaktionen bli just roligt/tråkigt. Den dag man själv börjar tänka i färger, allt från hobbyfoto till webbdesign och liknande brukar det där förändras. :)

Huruvida lampan ska stå på högt/lågt lampläge handlar främst om att få den ljusnivå som krävs för duken. Och för att få en tystare projektor. Finns inga rätt eller fel där.

Så det är bättre egentligen att man stänger av Brilliant Color och kör Cinema-läget? Eller vad gör egentligen brilliant color? Känns som det blir klarare färger med den funktionen igång och den är ju aktiverad som standard. Testade att ställa in enligt den här setupen: https://www.avforums...ttings.1860199/

Det står det ju att man ska köra med Clarity Control : 0. Är inte det brusreduceringen eller ? Enligt ljud och bilds test så ska man höja den nivån från 7 (standard) till 8. Har du några inställningar som du kan rekommendera till en vanlig användare som inte är så insatt i vilka inställningar som gör vad? :)

Tack för svaret btw.

Postad 07 januari 2015 - 09:37

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 314 inlägg
  • 0
Brilliant color är en finess hos färghjulet där den skjuter in mer ljus mellan färgerna (väldigt förenklat). Ju mer neutral nyansen är, dvs ju närmare grått/vitt desto mer ljus kan det skjutas in. Ju mer djup och ren färgen är, desto mindre ljus kan skjutas in. Detta skevar till färgbalansen så att det blir lite mer pastell över det hela medan mörka och djupa mer jordnära färger inte påverkas.

Skillnaden är uppemot 20 - 30 % mer ljus för den typ av färghjul i W1300. Andra projektorer, avsedda för powerpoint, skolsalar etc. har ett färghjul som kan skjuta på 80 - 100% mer ljus och då blir bilden helmärklig. Ansikten ser ut som blankpolerade statyer, samtidigt som de djupa färgtonerna förblir väldigt mörka och pastellfärgerna väldigt ljusa.

Så Brilliant Color i W1300 är mindre felaktig och i ett rum som är dålig i övrigt, väldigt ljust, ljusinsläpp etc. kan ögat ändå inte tillgodogöra sig de mer subtila skillnaderna i färgåtergivning. Därför kan BC påslaget vara en fördel eftersom det ger mer ljus som kan konkurrera med rummet.

Clarity Control har jag för mig är ett uppskärpnigsfilter. Dessa ska ställas med testbild till den grad att man upplever högre skärpa men inte så mycket att man ser felen som uppstår i bilden som vita kanter och andra fel. Där går gränsen baserat på synförmåga, dukens kvalitet och avstånd.

0 på reglaget borde betyda att ingenting tillförs till bilden.

Postad 07 januari 2015 - 12:24

gustis89
  • gustis89
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Okej. Tack så mycket.

Anledningen till att jag köpte W1300 var för att jag var ute efter en projektor till ett bra pris och som kunde leverera en bra bild out-of-box. Jag tycker ändå att W1300 ger mig väldigt bra bild för 7000:-. Kan känna att svärtan är lite grå men har nog med lite inställningar att göra. Ska testa ikväll att stänga av brilliant color t.ex och ändra lampinställningarna. Projektorn sitter i en gillestuga med beige tapeter och träfärgat tak. Dem på elgiganten sa att den skulle passa perfekt men dem är ju bara säljare och vill sälja produkter men känns ändå som att det är en bra projektor till det priset. Den har ju fått väldigt bra recensioner av diverse tidningar. Det kan ju inte bara vara "bullshit" :)

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.