Postad 23 September 2014 - 20:46
Postad 23 September 2014 - 22:00
Glömt inte bort att för vissa så är det ett krav på minst 2 st men helst 4 st basmoduler. Då kommer DIY vinna extremt mycket då priset oftast blir billigare att bygga lådan och måla den om man delar upp priset på 2/4 st. Men framförallt, det kan räcka med ett slutsteg och en DSP till 2/4 st basmoduler, medan dessa "fördyrande" saker kostar varje i varje köpsub.Minidsp har väl steg med dsp? Velodyne säljer knappast sina löst. Finns nog fler som säljer avancerade inbyggnadssteg.
Så jämför vad det skulle kostar att bygga 4 st basmoduler inkl slutsteg och DSP mot att köpa 4 st DD18+.
Postad 23 September 2014 - 22:15
Eller inte, han byggde ju själv iofs
Redigerat av Zartok, 23 September 2014 - 22:19.
Postad 23 September 2014 - 22:20
Vi kan sätta Bakermans bassystem som pris referens i det fallet
Eller din bil
Lamborghini-seems-legit-meme-diy-car.png 1010.28K
1 Antal nerladdningar
Postad 23 September 2014 - 23:12
Vi kan sätta Bakermans bassystem som pris referens i det fallet
Eller inte, han byggde ju själv iofs
Fast mitt nuvarande bassystem är kanske inte lika bra referens som när jag körde med fyra EP2500.
DÅ var det löjligt prisvärt. Och 99,9% av alla normala människor klarar sej alldeles utmärkt med det.
Postad 24 September 2014 - 05:29
Glömt inte bort att för vissa så är det ett krav på minst 2 st men helst 4 st basmoduler. Då kommer DIY vinna extremt mycket då priset oftast blir billigare att bygga lådan och måla den om man delar upp priset på 2/4 st. Men framförallt, det kan räcka med ett slutsteg och en DSP till 2/4 st basmoduler, medan dessa "fördyrande" saker kostar varje i varje köpsub.
Så jämför vad det skulle kostar att bygga 4 st basmoduler inkl slutsteg och DSP mot att köpa 4 st DD18+.
Jo jag vet... men många människor är extremt petiga och vill ha en sub i just en finish och inte ett slutsteg ståendes jämte. Har en kompis som frågar efter just detta med flera.
Vissa har kravet att subben inte får vara större än en skokartong detta är sambons bror och hans flickvän överens om.
Så därför tyckte jag att man till dessa människor ska räkna ut en DIY sub som motsvarar deras förväntningar.
Finns säkert människor som köper 4st dd18 också men då antar jag att dom inte vet vad dom ska göra ned alla pengar som ligger på hög.
Postad 24 September 2014 - 06:02
Jag kanske får passa på att fråga varför du valde att byta slutsteg?Fast mitt nuvarande bassystem är kanske inte lika bra referens som när jag körde med fyra EP2500.
DÅ var det löjligt prisvärt. Och 99,9% av alla normala människor klarar sej alldeles utmärkt med det.
Postad 24 September 2014 - 06:23
Fast jag har dom andra fyra kvar. Bror har ett, jag kör ett i sovrummet till en liten låda
Och nej. Jag vill inte sälja nåt ifall någon undrar.
Ska eventuellt köra ett i köket framöver.
Postad 24 September 2014 - 07:05
Nära? Det har bottnat med ett "klonk" vid ett par tillfällen.
Vilka groteska ljudnivåer pratar vi här igentligen?
Postad 24 September 2014 - 08:45
Glömt inte bort att för vissa så är det ett krav på minst 2 st men helst 4 st basmoduler. Då kommer DIY vinna extremt mycket då priset oftast blir billigare att bygga lådan och måla den om man delar upp priset på 2/4 st. Men framförallt, det kan räcka med ett slutsteg och en DSP till 2/4 st basmoduler, medan dessa "fördyrande" saker kostar varje i varje köpsub.
+1
---
När man har hört jämnheten i basen på fyra portade 12:or så tror jag inte man skulle gå i tankarna på att köpa en subb. Mitt råd till TS är att provlyssna 4 subbar innan köp. Jämnheten i basen är otroligt mycket bättre än även med två subbar. Kanske fyra http://www.lsound.eu...loss-black.html med 16Hz tune hade kunnat vara något då?
Redigerat av philipbtz, 24 September 2014 - 08:46.
Postad 24 September 2014 - 09:04
I det rummet/volym tät som det spelar när man drar på mer eller mindre fullt såVilka groteska ljudnivåer pratar vi här igentligen?
är det direkt olämpligt att ha fönster i rummet
Stockholmsbilder-0024 (1).jpg 263.59K
2 Antal nerladdningar
Crazy-Frog.jpg 11.51K
2 Antal nerladdningar
Postad 24 September 2014 - 09:20
Bakerman, mina föräldrar kände av jordbävningen för nån vecka sen, i Sundsvall!!! Eller var det bara efterskalv??
Jag har lite ont om plats, har fått sätta upp en vägg så nu vart det än mindre rum. Anledningen för mig med en köpesubb är en relativt liten subb, enkelhet att installera och använda. Frugan vill ju kunna slå på med, därför beställdes även enklare stärkeri.
Lite som bara tuta o köra helt enkelt. Får den till ett väldigt bra pris med. Men, lite fundersam på Genelec 7270 med, men hittar inte nå tester på dem alls. De går inte så djupt, men jag misstänker att det de gör, gör de bra.
Skulle ju vara kul att uppleva Bakerman's system, men man kommer nog ut hörselskadad, om man nu inte var det innan.
Postad 24 September 2014 - 09:47
Avundsjuk? Absolut, visst är jag det.
Ha en bra dag alla.
Postad 24 September 2014 - 12:05
Bygger man själv så kan man välja vilken finish som helst. Ett slutsteg kan man ställa i något annat rum eller i ett skåp så det förstår jag inte problemet. Men visst, om man bara ska köpa en basmodul och väljer mellan en färdig (DD18+) och en DIY så kan det vara smidigare med den färdiga.Jo jag vet... men många människor är extremt petiga och vill ha en sub i just en finish och inte ett slutsteg ståendes jämte. Har en kompis som frågar efter just detta med flera.
Postad 24 September 2014 - 14:21
Vilka groteska ljudnivåer pratar vi här igentligen?
Det behöver inte vara så jättestarkt när det är nere vid runt fem Hz.
Postad 24 September 2014 - 16:01
Men det kräver effekt där nere.Det behöver inte vara så jättestarkt när det är nere vid runt fem Hz.
Postad 24 September 2014 - 16:03
Postad 24 September 2014 - 16:06
Du kan väl använda din voltmeter i från nån ellada och mäta någon gång.Så man får se ett vetenskapligt uttalande någon gång.Gör det verkligen det? Hur mycket effekt kan du pumpa in vid fem Hz innan slaglängden tar slut?
Postad 24 September 2014 - 19:07
Du kan väl använda din voltmeter i från nån ellada och mäta någon gång.Så man får se ett vetenskapligt uttalande någon gång.
Voltmeter = rocket science.
Postad 25 September 2014 - 07:39
Gör det verkligen det? Hur mycket effekt kan du pumpa in vid fem Hz innan slaglängden tar slut?
Krävs det inte rätt mycket effekt, eller effekt, att man spelar väldigt starkt snarare, för att riktigt djupa frekvenser (under 20 hz) ska höras/kännas överhuvudtaget?
Postad 25 September 2014 - 07:44
Den lät bra i Klintons lyssningsrum, men priset på 35 k kändes dyrt.
Mina små Infinity Cascade kostade 13 k styck och jag föredrar lätt dom 2 före 1 DD+12.
Men att prata pris blir lätt dumt, ingen köper väl en Mercedes för att den är mycket bil för pengarna?
Märke, utseeende, pride of ownership och pris avgör ju för många hur dom upplever sitt köp.
Hade en polare som gick på "White van scam" och köpte nya "Studiomonitorer" på Statoils parkering för 4500 kr.
Han var skitnöjd trots att det var skräp som lät betydligt sämre än tex Dynavoice Magic F-6.
Postad 25 September 2014 - 08:10
Postad 25 September 2014 - 08:36
Är ju ofta så. En kompis köpte en svindyr tv och bilden var ju såååå bra. Direkt ur kartong givetvis. Sen kom han till mig och kollade på min två år äldre och hälften så dyra tv som jag ställt in hyffsat med Digital Video Essentials. Då fick han haksläpp och insåg hur dålig hans bild var, så jag hjälpte honom med hans.
Postad 25 September 2014 - 18:19
Haha "white van scam"..något man bara sett i film ju.
Det fanns en modell/tillverkare som hette BSS, även kallad Bullshit Speaker. Har sett en sån innuti och det var i klass med JWS för 1000-1500kr
Redigerat av Ageve, 25 September 2014 - 18:22.
Postad 01 October 2014 - 20:07
Postad 02 October 2014 - 18:41
Hur låter den då jämfört med dina andra två?
Beskriva det... Ja, har bara kört den några timmar, men med ett ord; skarp.
Väldigt tydlig bas, låtar som med tex SVS vart bastunga är nu oxå bastunga fast med mer fasthet och skärpa.
Har kört Warm Swarm några gånger, den låter verkligen annorlunda i basen nu. Ska nog upplevas för att kunna förstå.
Kör den nu delad 80hz, därefter tar Ultrorna över med CM10'a. Kör allt med en marantz förstärkare, men ny DAC och stärkare på väg så då lär det lyfta mer.
Kalibreringen har jag bara kört auto, där ställer den fas, kurva och nivå själv. Rätt kul grej det. Ska koppla in datorn med, se vad msn kan leka mer med.
Borde nog ha en till, finns även så man kan kalibrera med en till(förstås).
Till film, då den integrerar riktigt bra så får tex explosioner eller andra tunga effekter, överraskade den familjen rejält. White house down, när planet just störtat, rasar pelaren(borde ju komma på namnet) med bastydlogjet som jag aldrig tidigare upplevt. Ja, ni måste testa, det låter kanon.
Postad 11 October 2014 - 21:26
Bifogad fil(er)
Redigerat av Unregistered1893, 11 October 2014 - 21:28.
Postad 23 October 2014 - 21:07
Tack själv, det var riktigt kul att träffa er, inte ofta man möter likasinnade.
Ännu en kan vara på ingång, då måste ni dyka upp igen.
Postad 24 October 2014 - 13:38
Postad 24 October 2014 - 15:16
Postad 24 October 2014 - 20:04
Postad 26 October 2014 - 20:06
Postad 28 October 2014 - 19:05
Postad 28 October 2014 - 19:08
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
3
Seriös hifi sub sökes (REL G1, Seaton Submersive, HSU, Rythmik, Funk etc.)
3 bilder
4 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?