Behöver lite tips angående Powerstrip för att köra 848x480 från PC:n.
Får inte det att funka - när jag switchar till den upplösningen försvinner bilden...
Nån som har dom rätta timingarna för denna panelupplösning / plasma för Powerstrip??
/Berc
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Northern Star 42" Plasma
Startad av
Unregistered11df8ac5
, Feb 06 2004 11:21
1070 svar till detta ämne
7 relaterade trådar
Postad 03 April 2004 - 22:11
Jag testar för fullt =)
Behöver lite tips angående Powerstrip för att köra 848x480 från PC:n. Får inte det att funka - när jag switchar till den upplösningen försvinner bilden... Nån som har dom rätta timingarna för denna panelupplösning / plasma för Powerstrip?? /Berc Postad 03 April 2004 - 23:04 Berc, Roligt att du är nöjd. Jag är väldigt nyfiken på att eventuellt komma och kika på din tv om det finns möjlighet lite längre fram. Själv bor jag i metropolen Skene Var och kollade hos en på jobbet som hade köpt en Andersson på NetonNet, så det vore kul att jämföra. Ha en bra dag! Peter Postad 04 April 2004 - 10:25 Vad var dina intryck av Andersson torsten?Berc, Postad 04 April 2004 - 13:17
Jag har lite planer på att skaffa en linjedubblare mellan sattelitmottagaren och plasman. Jag vill ju köra RGB fast proggresivt. Jag behöver lite bra tips på detta för jag har aldrig pysslat med linjedubblare innan.
/Berc Postad 04 April 2004 - 17:10 Den verkade väl hyggligt ok. Hon körde via en Nokia digitalmottagare och de flesta kanaler var helt ok. Nu är jag ingen kung på jämförelser och känner inte riktigt till de benämningar som används, typ bandningar osv. Men vad jag märkte var att vid ett par snabba bildsvep kändes det inte riktigt som att tv:n hängde med, det släpade efter på något sätt. Sedan var det en del kanaler som såg riktigt "sunkiga" ut, men huruvida det berodde på plasman eller något annat vet jag inte.Vad var dina intryck av Andersson torsten? Dock vet jag att damen i fråga var hur nöjd som helst. Det var lite kul eftersom hon inte trodde att jag kunde något om ljud överhuvudtaget ( har nu Primares prylar med proc. och sep. slutsteg) för hon sa att de inte tyckte det var någon mening med att lägga extra pengar på en märkesplasma, men däremot sparade de inte på något vad gällde ljudet, för där hade de köpt Sonys typ billigaste integrerade och ljudet var helt extatiskt enligt henne Peter Postad 04 April 2004 - 22:12
Vad jag har hört så är inte andersson att räkna med..en på dvdforum hade köpt denna och färger smetar ihops sig på ett annorlunda sätt än på t ex vanliga plasmor o.s.v..t ex så försvann detaljer och moln och allt va det va... Skulle nog köpa något som man vet är gjort från ett RIKTIGT märke - Hitachi/fujitsu!
Postad 05 April 2004 - 17:25 Via kompositutgången blir det lite allmänt dålig bild och färg-blödningar. Det går säkert att fixa till denna så att den blir ok. Men rgb via scarten skall ju vara ganska så mycket bättre så jag sliter med att iallafall få samma kvalite som med kompositen ojusterad, men jag får inte till det. Det är nyansproblem, är det tex snö i en sluttning så blir det 16 färger i den, fixar jag det så ser man vad som händer i mörka scener...osv. Och lyckas jag få bort att folks läppar lyser av sig självt så blir det något annat fel. Det är klart att det kan vara jag som inte lyckats ställa in den ännu, men efterssom scarten blir så mycket sämre än kompositen (helt ojusterad), hur jag än ställer in och har mig så känns det lite skumt. Jag har köpt mig en ny scart-kabel så det är inte det som är problemet. Jag skall prova med en xbox eller ps2 i veckan, det kan ju vara min dvd som tjallar. Skulle vara kul att se hur den skall se ut om du fått till det Funkybase, är du villig till ett besök om du får komma över och spana in min skärm först? (med full respekt om du inte tycker att det är en bra ide). Postad 05 April 2004 - 17:57
Jag har testat kompositingången och det är inte så värst bra, både s-video och scart är 10 ggr bättre, kör dem isället. Du kan ju köpa en avancerad kabel till din x-box så att du får ut rgb. Kan du inte skicka dina inställningar? Mycket händer ju faktiskt där. Jag kan skicka mina insällningar om du vill?
Postad 05 April 2004 - 20:18
Det är just det jag tycker att dom borde vara (10 ggr bättre) så det är därför jag är lite orolig. Jag dribblar runt ganska mycket bland inställningarna men just ser det ut såhär: (det är lite för starka färger, men jag har försökt att kunna se målnen i himlen på en del scener)
Brightness: Contrast: Hue: Saturation: Sharpness: Color TP ® Color Tp ( Gamma Red: Green: Blue: Intensity: ICC Red: Green Postad 05 April 2004 - 20:26
Sorry, kom åt "svara" knappen....
Brightness: 60 Contrast: 58 Hue: 62 Saturation: 54 Sharpness: 5 Color TP R: 52 Color Tp : 53 Gamma Red: 15 Green: 8 Blue: 15 Intensity: 21 ICC Red: 10 Green: 7 Blue: 10 Yellow: 7 Även om sharpness är nere på fem här så är blir diagonala linjer ibland rejält "pixlade". Dessa är alltså mina scartinställningar. Skicka jättegärna över dina funky. Postad 06 April 2004 - 07:45
Jag återkommer med mina inställningar ikväll. Jag tar mina inställningar på digitaltvboxen.
Hälsar, Funkybase. Postad 06 April 2004 - 10:09
Halloj!
Är ju lite sugen på att köra linjedubblare från sattelitmottagaren och jag har kollat lite på Viewsonic Nextvision N6. Är det nån som har några erfarenheter av den??Kommer det att bli stor skillnad?? Vilken källa ska man köra in i den?? Har ju inte testat sådana prylar innan =). Ska försöka ta lite bilder idag och lägga upp... /Berc Postad 06 April 2004 - 11:45
Halloj Berc99
Jag har testat min Panasonic PA20 med en Iscan pro linjedubblare. Det blev sämre bild!!! Och det spelade ingen roll hur man ställde in. Möjligt att det blir en bild- förbättring om man har en sämre plasma. Mcavennie Postad 06 April 2004 - 14:11 Resultatet blir då givetis samma med Northern Star Postad 06 April 2004 - 16:13
Här kommer mina inställningar på SCART-ingången där jag kopplat in en SAGEM ITD-64:
Brightness: +71 Contrast: +70 Hue: +66 Saturation: +31 Sharpness: +20 Color Tp ®: +64 Color Tp (B): +64 Gamma Red: +12 Green: +8 Blue: +10 Intensity: +18 ICC Red: +16 Green: +16 Blue: +16 Yellow: +14 Hoppas att inställningarna kan vara till någon hjälp!?!! Redigerat av Unregistered6819cc18, 06 April 2004 - 16:13. Postad 06 April 2004 - 16:28
Funkybase: Tusen tack...jag har också beställt nu. Hoppas nu verkligen man blir nöjd.
Mr Sprätt: Det vore intressant med kommentarer huruvida Funkybases inställningar hjälper dig eller inte. Postad 06 April 2004 - 18:16
Tackar, skall kolla hur det bir med dina intällningar. Antagligen så är det ganska så olika signalkällor din sagem och min dvd, men jag testar och återkommer.
Kan du skicka över dina komponentinställningar också tror du? Jag testar nämligen även en annan grejj samtidigt nu, var och hämtade en dvd med komponent på siba för att se om jag får till den bilden (30 dagars öppet köp ju /Snurre Postad 06 April 2004 - 18:54
Ledsen att ni får vänta - har fått tillbaka min digitalkamera idag så nu börjar det bli dags att fota. Ska lägga upp dom på min ftp så fort dom är klara =)
Några speciella detaljer av plasman ni vill ha fotade?? /Berc Postad 06 April 2004 - 21:43
då e ju frågan ska man handla den på http://www.alfaview.dk eller på http://www.yellowexpress.se/ ? ser fram mot bilderna =)
Postad 07 April 2004 - 07:12 Vilken av dom på Alfa-View är det som är aktuell för dig? Postad 07 April 2004 - 08:28
Tänk bara att ni som vill köpa Alfa View köper rätt modell, läste någonstans på något forum att en som hade Alfa View inte hade några inställningsmöjligheter på DVI-ingången, inte så kul. PÅ Northerns Staren kan du ställa in allt även på DVI, vilket jag tycker är kanonbra!!
Postad 07 April 2004 - 12:24 det där kan nog vara olika mellan deras skärmar eftersom dom köper in av olika tillverkare. Men det tål att kollas upp. Postad 07 April 2004 - 12:39 Lägg gärna upp några bilder i ditt Galleri också //Jonas Postad 07 April 2004 - 12:51
Sat och testade med min "nya" dvd igår med bla komponent, skall man köra interlaced eller proggresive utgång på komponentkabeln? Progressiv gick inte så bra, borde det inte gjort det?
Skulle som sagt vara jättetacksam för dina (eller någons) inställningar på komponenten också Funky. Postad 07 April 2004 - 13:45
Jag skall se om jag hinner posta mina inställningar på komponentingången ikväll. Progressive skall fungera utan problem, vad fick du för fel???
Postad 07 April 2004 - 14:41
Hello everybody, I'm thinking about buying the plasma TV in question here (NS-PLA-42) & have read your comments etc. I'm not good at swedish yet & you've been talking about lots of tech. stuff in this forum, so could someone tell me 'what's the conclusion?' Is it worth buying? Or should I go for a branded one? I'll be using it with a Broadbandbox so would be nice to know TV's perfomance with PC.
I hope someone will help me here SoloPOLO! Postad 07 April 2004 - 17:27 När jag kör progressive så skjuts liksom bilden in 30 cm åt vänster och jag får ett likastort vitt streck i kanten. Justerar jag bilden i sidled så flyttas den bara inom sin ram om man säger så (den vita breda kanten är konstant, men det som är längst ut i bild försvinner liksom bakom). Men jag börjar se potentialen i tv:n iallafall med progressive... fast det är ju trist att man hamanr på en 32" nivå igen....hehe. SoloPOLO: It would actually be rather interesting to see how many in this forum that has this TV now (NS-42 or alpha view). I think most of us are rather satisfied, but I am experiencing some problems that could be tuning-related, and I think that someone else in here had similar problems. /Bugs Postad 07 April 2004 - 18:11
Hmmm, låter skumt. Det problemet har inte jag haft någon av de spelare jag testat med att köra.
Här kommer mina inställningar på komponentingången: Brightness: +50 Contrast: +73 Hue: +66 Saturation: +31 Sharpness: +20 Gamma Tp ® +64 Tp (B) +64 Red: +15 Green: +14 Blue: +14 Intensity: +19 ICC Red: +16 Green: +16 Blue: +16 Yellow: +14 Hoppas att du tycker att intällningarna kan hjälpa dig på något sätt!? Jag har i princip samma inställningar på färgerna oavsett ingång, däremot så skilljer kontrast och brightness sig åt beroende på vilken signal jag kör. På DVI och från Samsungen har sänkt Sharpness till +15. Tråkigt att det strular för dig mr Sprätt, vore intressant om du testade med en annan spelare så att det inte är den som strular... vad händer när du trycker på "Auto"... justeras inte bilden till då? Står det på skärmen vilken signal du stoppar in när du kör progressive? Egentligen tycker jat att du borde satsa på en spelare som kan skala upp progressiv signal till 720p, det blir kanon tycker jag! Både Samsung DVD HD935 och NorthQ5001 klarar detta. Redigerat av Unregistered6819cc18, 07 April 2004 - 18:11. Postad 07 April 2004 - 19:43
Thank you Mr Sprätt for feedback. Since you own one, what do you think about its appearance/material quality/finish? Is it obvious at first glance that it's a cheap no-name piece of hardware? Or it has a nice finish like a JVC or Phillips monitor?
/SoloPOLO! Postad 07 April 2004 - 19:49
SoloPOLO:
I think the build quality is solid and it looks nice. The table stand is in steel. I've was surprised with the looks when I first saw it. I was checking out the Philips before buying this one and I must say that the Philips is no good looking if you compare the two... Redigerat av Unregistered6819cc18, 07 April 2004 - 19:54. Postad 07 April 2004 - 19:53 Mine hasn't arrived yet, however from what I've read here, everybody has been impressed by the quality/finish. It doesn't at all look like people think it's a cheap piece of hardware. Maybe anyone who's got it can confirm... Postad 07 April 2004 - 20:19
Great! just one more question to those who own an NS-PLA-42. What's the colour of the screen when it is turned off? I mean is it black, dark grey or light grey? This might sound like a funny question but my experience is that “the darker the screen, the better the picture”.
joeyua: would you be so nice to write a few words about your experience when you get your TV delivered? /SoloPOLO! Postad 07 April 2004 - 21:34
The colour of the screen when turned off is sort of dark grey...
Redigerat av Unregistered6819cc18, 07 April 2004 - 21:41. Postad 07 April 2004 - 21:56
Tack för inställningarna Funky. Kan jag be dig kolla en sak till? När du byter över till scart till exempel (eller komponent eller video eller vad som), om du går riktigt nära skärmen och kollar på den lilla rutan som blir som bakgrund till där det står tex "scart" (längst uppe till höger).
Är den bakgrunden liksom grynig? För det är min, man ser det lätt på två meters avstånd och det är den grynigheten som liksom förstör på hela bilden sedan. Jag kanske skulle ta lite högupplösta kort för att visa vad jag menar. Det finns ju lite mer settings när man kommer in på komponent också, under kontroll - hdtv, men du har defaultvärderna där eller? SoloPolo: I agree to the previous sayers, its quite nice to look at (as long as it is turned off in my case at least... Postad 07 April 2004 - 22:50
Och tack för dvd-tipsen förresten Funky. Det kanske blir att jag skaffar mig en sådan då. Den här jag hämtade nu var mest för att testa med en annan dvd så det inte var den det var fel på. Det står HDTV när när jag kör progressive. Det blinkar till när jag trycker på "auto" men det händer inget direkt.
Jag skall kolla upp dvd-spelarna, mitt problem är att jag inte har någon dolbydigital processor i recievern, bara 5.1 ingångar. Så jag måste ha en spelare med inbyggd dekoder... Postad 07 April 2004 - 22:51
Thanks a lot Mr Sprätt, Funkybase & joeyua. I'm ordering one tomorrow :-)
Take care all .... /SoloPOLO! Postad 08 April 2004 - 08:13
Mr Sprätt och Funkybase: Vafalls??? Är skärmen mörkgrå??? Det ser då rakt inte ut så på Yellows hemsida. Jag frågade dom om den var i borstad alu och fick svaret ja. Då tar i alla fall jag för givet att den är åt silver/alu-hållet. Är foten i samma färg som skärmen. Ingen som kan fixa en bild snabbt som ögat??? Vete fasen om jag vill ha den färgen...
Postad 08 April 2004 - 08:36
Jag tror de menar att själva bildskärmen är mörkgrå när TV-n inte är igång
Postad 08 April 2004 - 08:43 Tack, det är precis vad det står. Ibland läser man och drar förhastade slutsatser. Puh...det var ju för väl! Hustrun hade inte gillat en svart kan jag meddela. Postad 08 April 2004 - 17:36
Berc99!
ursäkta att jag tjatar men det du gör imot oss när du säger att du ska lägga upp bilder, men inga bilder kommer, det går inte att beskriva, jag sitter här och uppdaterar sidan 25ggr\dag....jag lider!! SNÄLLA!! Postad 08 April 2004 - 19:00
Ok, är på jobbet nu - har jobbat en hel del i dagarna.
Men jag ska skynda på - lovar =) Ni får hålla er ett litet tag till /Berc Postad 08 April 2004 - 19:50
One more question guys: This TV with “Native Resolution: 852 x 480 RGB”. But it is also specified that “PC Signal resolution from VGA (640x480) up to UXGA (1600x1200) and 1920 x 1080 (HDTV)”. What I can’t understand that if there are physically 852 X 480 pixels then how it can support 1600x1200 or 1920x1080? Can someone explain the mystery?
/SoloPOLO! Postad 08 April 2004 - 21:31
Här kommer resten av inställningarna för komponentsignalen:
Pr Offset: +64 Pb Offset: +64 Y gain: +128 Pr gain: +128 Pb gain: +128 Hoppas att de kan vara till någon hjälp?!! Vänliga Hälsningar, Funky Postad 08 April 2004 - 23:14
Tackar igen Funky. Jag pratade med yellow idag och vi kom överens om att jag får testa med en ny skärm, det verkar vara något skumt med mitt exemplar. (Tack för bra support Martin!
Det här med dvd-spelare med 720 progressive, hur fungerar det? Är det via dvi-porten? Är det alltså en linjedubblare inbyggd? Solo: Check these pages, http://www.plasmatvb...-explained.html and http://www.plasmatvb...resolution.html. Postad 09 April 2004 - 18:01
Thanks Mr Sprätt. That means I made a wrong decision to buy a 852x480 plasma monitor because it is to be used with a broadbandbox/PC :-(
Should've gone for a 1024x768 or 1024x1024! Anyways, I'll get mine NS-PLA-42 next week let's see how good it is! /SoloPOLO! Postad 11 April 2004 - 16:05
Skulle vara tacksam om någon kan ge mig måtten på bordsstativet. Bredd och djup räcker.
1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |