Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - BenQ PE8700(+) *

649 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#151

Postad 28 juni 2004 - 20:45

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

  • 1 310 inlägg
  • 0
Tack Petesapie för all info!
Normalt har jag lite svårt för ironi, men din var lite svår att missförstå! ;)

Jag var ju nöjd med bilden på panna 500an som jag blev visad, så jag lyder rådet att INTE titta på en DLP med samma upplösning. Beställde en panna idag.
Får den dessutom till inköpspris genom en kompis. Detta blir ju min första proje, så det kommer nog duga finfint.

Nästa proje kommer nog bli en DLP dock. Men det blir väl först om ca 5 år.
Om utvecklingen prestandamässigt och prismässigt kommer att fortsätta i samma takt så blir det nog fina grejer om 5 år. 3-chip DLP för 5000:- ??? :lol:

/Patrik

#152

Postad 28 juni 2004 - 21:04

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
PJay: Lugnt! ;) Grattis till ett bra köp! Tror du blir nöjd med den för det priset jag antar att du gav för den. Ganska likvärdig min förra Sanyo PLV-Z2 som jag har hyffsat nöjd med förutom "LCD-svärta" osv.

Ja, jag trodde att jag skulle ha min LCD-proje ett tag, men det slutade med att jag bara hade den i drygt tre månader när denna proje (som tråden handlar om) föll så i pris. Då kunde jag inte hålla mig. Tyvärr rann "kapet" ut i sanden, så nu har jag ingen brådska med att köpa den. Nu har jag därmed också mer tid på mig att se denna proje "live" och kanske jämföra den med andra alternativ. Köper en DLP-proje senast i slutet på augusti. Nu i sommar hinner jag inte kolla så mycket på film ändå då jag jobbar många, långa dagar.

#153

Postad 28 juni 2004 - 21:54

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0
Jag har precis påbörjat min 5 veckors semester och sitter bara och rullar tummarna i väntan på att Lennart ska höra av sig och säga att min projje har kommit ;) Det är hårda tider :lol:

#154

Postad 28 juni 2004 - 22:38

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

  • 296 inlägg
  • 0

Jag har precis påbörjat min 5 veckors semester och sitter bara och rullar tummarna i väntan på att Lennart ska höra av sig och säga att min projje har kommit ;) Det är hårda tider :P

Då är vi två som väntar.... :lol:....på lennart....

#155

Postad 28 juni 2004 - 23:21

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

Jag har precis påbörjat min 5 veckors semester och sitter bara och rullar tummarna i väntan på att Lennart ska höra av sig och säga att min projje har kommit ;) Det är hårda tider :P

Då är vi två som väntar.... :lol:....på lennart....

Härligt, vi får byta med oss av erfarenheterna med den här projjen när vi kört lite. Det kommer dröja lite innan jag får upp min i taket och projicerar på nya duken då den ska ramspännas först. Jag ska till att måla vardagsrummet imorgon, både väggar och tak, så det är en del kvar att göra. Jag kommer dock inte kunna hålla mig när den väl kommer utan köra igång den direkt, ställa projjen på bordet och projicera på väggen och leka med inställningar :unsure:

Har du förresten hört något från Lennart denna veckan hur det ser ut? Jag vill minnas att han sade tisdag...

Redigerat av Drem, 28 juni 2004 - 23:22.


#156

Postad 28 juni 2004 - 23:42

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

  • 296 inlägg
  • 0

Jag har precis påbörjat min 5 veckors semester och sitter bara och rullar tummarna i väntan på att Lennart ska höra av sig och säga att min projje har kommit ;) Det är hårda tider :P

Då är vi två som väntar.... :lol:....på lennart....

Härligt, vi får byta med oss av erfarenheterna med den här projjen när vi kört lite. Det kommer dröja lite innan jag får upp min i taket och projicerar på nya duken då den ska ramspännas först. Jag ska till att måla vardagsrummet imorgon, både väggar och tak, så det är en del kvar att göra. Jag kommer dock inte kunna hålla mig när den väl kommer utan köra igång den direkt, ställa projjen på bordet och projicera på väggen och leka med inställningar :unsure:

Har du förresten hört något från Lennart denna veckan hur det ser ut? Jag vill minnas att han sade tisdag...

Hej,

Ja han sa mån-tis till mig också. Själv har jag beställt Goo-färg från Goo:s hemsida och tänkte sprutmåla en kapafix skiva och hänga upp. Ska dock också måla väggen bakom. Den blir röd...har frugan bestämt :blink: .
Dock är väggen helt mattvit nu så jag tänkte testa benqen på den först, främst för att avgöra storlek på bilden. Har tyvärr inte semester ännu så det blir kvällsgöra..

#157

Postad 29 juni 2004 - 08:03

karlceasar
  • karlceasar
  • Användare

  • 142 inlägg
  • 0
Har projjen på posten sen förra tordagen och Goo färgen hemma... vetefan när jag hinner fixa allt. ;)

Men men, den som väntar på nåt gott :)

#158

Postad 29 juni 2004 - 09:09

Unregisteredb80a2f99
  • Unregisteredb80a2f99
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Hej

Finns det någon som vet var man kan få denna proj demad

#159

Postad 29 juni 2004 - 20:39

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
Ett litet inlägg bara. Personligt snack om ens leveransstatus osv kan rekommendationsvis tas i Klubbtråden (BenQlubben). :D

Lite mer tekniskt snack osv får ni gärna skriva här dock. :)

Hallgren: Angående demo av denna proje verkar det vara svårt just nu. Hörde dock på ryktesvägen att Reference Audio skulle ta hem en PE7800 för demo nu. De kanske tar hem denna med? Hör med dem om du vill.

Edit: Länk fixad. ;)

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 30 juni 2004 - 08:44.


#160

Postad 29 juni 2004 - 21:40

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0
Du får nog göra om länken petesapie, den sätter en bara i rundgång tillbaka hit igen :)

#161

Postad 02 juli 2004 - 15:17

radak
  • radak
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0
Någon av er som kör BengQ 8700+ med en HK DV-25 hur tycker ni kombinationen är?

en annan fråga om ni skulle ha möjligheten att köpa 8700+ för 23000.- eller Hitachi TX-100 för 11000.- vilken skulle ni då välja ? är det värt dom där extra pengarna

Det är en deal jag får från mitt jobb så det är ingen butik som säljer för dessa priser utan det tages direkt från dist.

har riktig ångest och kan inte bestämma mig det skilljer ju ändå 12k mellan dessa och dom spelar inte änns i samma liga, det vet jag.

#162

Postad 02 juli 2004 - 18:16

karlceasar
  • karlceasar
  • Användare

  • 142 inlägg
  • 0
Tror att du borde satsa på Benq'en. Jag var i en liknande sits som du och kollade runt ganska mycket. Du kan ju jämföra Hitachin med den någorlunda sämre Pannan 500 som kostar nu idag ca 12' ink moms, och Benq 8700+ mot den närmsta konkurrenten med HD2+ chip som ligger runt 60'... dj-vulskt skillnad det.... :blink: Sen att at en massa andra maskiner med denne chip ligger runt 100K är ju inte direkt fel heller - Hur många LCD'are hittar du över 25' idag - inte många..

DLP tar över nu.... :angry:

#163

Postad 06 juli 2004 - 02:47

Unregistered782df325
  • Unregistered782df325
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
Kan man uppdatera mjukvaran på denna projektor?

#164

Postad 06 juli 2004 - 09:07

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

Kan man uppdatera mjukvaran på denna projektor?

Japp det kan man. Gå till www.avsforum.com och sök på "8700 firmware" så finns där en rejäl tråd. Man behöver dock en speciell kabel och får förmodligen tillverka den själv.

#165

Postad 08 juli 2004 - 11:30

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
Äntligen några screenshots med en PE8700+!! Ser RIKTIGT bra ut enligt mig. ;)

Bilderna hittas HÄR.

Det är en kille som gått från CRT till denna DLP-proje. Den första bilden är kanske lite vissmisande. Den är tagen med hans gamla CRT-proje och slutartiden på kameran var lägre än dem på de övriga bilderna. Kom ihåg detta då ni kollar på bilderna. :lol:

Edit: Fixade till länken.

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 08 juli 2004 - 11:46.


#166

Postad 08 juli 2004 - 13:33

Unregistered1586716f
  • Unregistered1586716f
  • Beroende

  • 1 209 inlägg
  • 0
Underbara bilder! ;)

#167

Postad 08 juli 2004 - 17:12

ippo
  • ippo
  • Beroende

  • 1 267 inlägg
  • 0
Det ser grymt mysigt ut! =D

Undrar om min budget tillåter en 8700.... Kanske till hösten!

#168

Postad 09 juli 2004 - 11:16

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
Ett till test på PE8700. ;)

Trodde denna länken varit uppe tidigare, men det hade den inte.

#169

Postad 09 juli 2004 - 22:12

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
Nu har jag varit och kollat på en PE8700+. Tack för titten Fredrik! :P

Första som slog mig var storleken. Stor! Min förra Z2a känns liten i jämförelse.

Bilden var bra överlag tycker jag. Bättre än min Z2a iaf. Dock inte SÅ brutala skillnader som jag hade hoppats på. Färskalan var mycket bra och det gick och ställa in det mesta. Det jag dock undrar om kontrastspecen verkligen stämmer (2500:1)?? :D
Svärtan var inte SÅ mycket bättre än med min gamla Z2a med irisen helt stäng om jag ska vara ärlig. Dock blev MYCKET mer sting i bilden jämfört med Z2an. Det vita blev verkligen vitt och inte urvattnat som det blev med Z2an. Det är ju bra.

Lite orolig bild om man gick nära duken, men så är det ju ofta på DLP-projar. Lite brus i bilden då nästan. Svårt att förklara....

Regnbågar såg jag bara till en början på texten i filmen. Ingenting i själva bilden alltså. Efter ett tag såg jag inte RBE ens i texten trots att jag flackade med blicken. GRYMT bra! ;)

En annan grej som jag hade helt sluppit höra på denna proje var att den gick upp i varv lite då och då. Dock var det varmt i lägenheten på eftermiddagen så det kan man ju förstå iofs. När den gick upp i varv lät den inte lika mycket som Z2an när den gick upp i varv och det är ju bra. När BenQn gick upp var det inte så mycket. Knappt hörbart. Ljudnivån överlag var bra och den var tystare än vad jag hade trott att den skulle vara.....bortsätt från att den gick upp lite i varv då och då (som sagt).

Låter kanske som jag är pessimistisk, men projen är överlag en bra projektor tycker jag. Jag kanske ska köpa den. Har bara två till projar som jag vill se nu. Den första är Sharp Z-201 (dock lite lågupplöst) och sedan den kommande Optoma H77. DEN verkar vara riktigt bra på pappret, men den är ju lite dyrare också. :lol:

#170

Postad 09 juli 2004 - 23:06

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

  • 296 inlägg
  • 0

Nu har jag varit och kollat på en PE8700+. Tack för titten Fredrik!  ;)

Första som slog mig var storleken. Stor! Min förra Z2a känns liten i jämförelse.

Bilden var bra överlag tycker jag. Bättre än min Z2a iaf. Dock inte SÅ brutala skillnader som jag hade hoppats på. Färskalan var mycket bra och det gick och ställa in det mesta. Det jag dock undrar om kontrastspecen verkligen stämmer (2500:1)??  :unsure:   
Svärtan var inte SÅ mycket bättre än med min gamla Z2a med irisen helt stäng om jag ska vara ärlig. Dock blev MYCKET mer sting i bilden jämfört med Z2an. Det vita blev verkligen vitt och inte urvattnat som det blev med Z2an. Det är ju bra.

Lite orolig bild om man gick nära duken, men så är det ju ofta på DLP-projar. Lite brus i bilden då nästan. Svårt att förklara....

Regnbågar såg jag bara till en början på texten i filmen. Ingenting i själva bilden alltså. Efter ett tag såg jag inte RBE ens i texten trots att jag flackade med blicken. GRYMT bra! :blink:

En annan grej som jag hade helt sluppit höra på denna proje var att den gick upp i varv lite då och då. Dock var det varmt i lägenheten på eftermiddagen så det kan man ju förstå iofs. När den gick upp i varv lät den inte lika mycket som Z2an när den gick upp i varv och det är ju bra. När BenQn gick upp var det inte så mycket. Knappt hörbart. Ljudnivån överlag var bra och den var tystare än vad jag hade trott att den skulle vara.....bortsätt från att den gick upp lite i varv då och då (som sagt).

Låter kanske som jag är pessimistisk, men projen är överlag en bra projektor tycker jag. Jag kanske ska köpa den. Har bara två till projar som jag vill se nu. Den första är Sharp Z-201 (dock lite lågupplöst) och sedan den kommande Optoma H77. DEN verkar vara riktigt bra på pappret, men den är ju lite dyrare också.  :(

På vad projicerade ni 8700+:an....?? (målade just dit lager 3 av goo grey base coat....:)
Orolig bild..?? Menar du att de individuella pixlarna "hoppar" eller?

#171

Postad 09 juli 2004 - 23:16

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0
Man kan ju sitta och tweaka i oändlighet för att få den där rätta bilden. Sen att dvdspelaren också har 1 miljon inställningar för bilden gör inte saken lättare, men resultatet när man hittar rätt känns väldigt bra. I början ville jag gärna ha lite för mycket sharpness med brus och artefakter som tex shadowing men nu tycker jag att jag hittat rätt och bilden ser väldigt mjuk och fin ut fast med bibehållen detaljrikedom. Den här tweakningen lär väl iofs fortsätta ett par veckor till. Jag ser inga oroligheter i min bild, kör på 2 meters bredd och sitter på ca 4 meter. Det enda jag sitter och önskar just nu är att det fanns någonting mer högupplöst än dvdformatet. Det skulle vara väldigt intressant att se projektorns fulla upplösning 1280x720 från något material. Synd att inte HDTV finns här ännu :blink:

Petesapie:
Vad använde ni för dvdspelare och kablage?

Mitt enda återstående bekymmer är ljudet från vad jag tror är färghjulet. Några få sekunder efter det att jag startar upp projektorn och fläkten gått igång så snurrar färghjulet? igång och då uppstår ett "högfrekvent" konstant ljud som jag hör hela tiden.

Jag har lagt upp lite screenshots i mitt galleri.

Redigerat av Drem, 09 juli 2004 - 23:38.


#172

Postad 10 juli 2004 - 05:54

infan
  • infan
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Drem:

Jag ser inga oroligheter i min bild, kör på 2 meters bredd och sitter på ca 4 meter.


Nu stod han ju dock på ca 2dm:s avstånd.
(vilket det kändes som han gjorde under nästan halva demot :blink: )
Det han menar med oroligt är dither effekterna man typ ser på alla 1chip dlp:er från 2 decimeters avstånd.

DVD spelare var en philips 963a i interlace läge (tycker inte den helt enkelt producerar en bra bild i progressivt läge). Kablar, supra komponent RCA->RCA + RCA->BNC adapters.

Petesapie:
Jag har redan hunnit tweeka om sen du var här, mer blått och bort med lite grönt samt några snäpp mer på färg reglaget:)

Redigerat av infan, 10 juli 2004 - 05:54.


#173

Postad 10 juli 2004 - 05:59

infan
  • infan
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

Mitt enda återstående bekymmer är ljudet från vad jag tror är färghjulet. Några få sekunder efter det att jag startar upp projektorn och fläkten gått igång så snurrar färghjulet? igång och då uppstår ett "högfrekvent" konstant ljud som jag hör hela tiden.


Mitt färghjul går också igång några sekunder efter påslagning. Låter lite nån sekund när den syncar med bilden, därefter inget jag direkt hör om jag inte superlyssnar efter det. Petesapie och jag diskutera faktiskt detta, då vi sett ditt klagomål, och ingen av oss tyckte det var störande på mitt exemplar.

#174

Postad 10 juli 2004 - 16:48

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
En sak som jag blev RIKTIGT impad av är bilden som PE8700+ levererar då den får en interlacesignal. Riktigt bra bild! :) Den bästa interlacebilden jag sett på en projje för min egen del. Bra för de källor man har som ger en sådan signal. Min förra Z2a ligger rejält i lä där. Combing och grejer på den. :blink: He he.

Hade även med min Denon DVD-2900 som vi körde som hastigast. Bra bild från den utan något direkt tweakande. Men min förra Z2a så var bilden betydligt sämre. Stabilare bild med PE8700+.

Med "orolighet" i bilden menade jag att det blev lite "grynighet" ibland. Detta gick att tweaka bort, men det är något som jag tidigare inte sett på någon DLP. Inte dithering som det såg ut iaf (om jag fattat det hela rätt?). Iofs var jag inte lika inne på DLP tidigare så detta är något som jag får kolla efter i framtiden vid demos.

#175

Postad 10 juli 2004 - 19:02

LJN
  • LJN
  • Forumräv

  • 897 inlägg
  • 0
Kanske lite "udda" fråga, har någon NEC LT-150 ägare sett på 8700+ och kanske tom. jämfört hur "stor" skillnaden är? Är det dags att uppgradera eller ska man vänta något år? Det bör tilläggas att jag på intet sätt är missnöjd med LT-150, utan jag är fortfarande idag imponerad vad denna lilla projektor förmår.

Men jag är liksom många andra lite tekniktokig och vill gärna ligga på "topp"

Tack för Edra svar och input på förhand!

/Lennart

#176

Postad 10 juli 2004 - 20:22

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

En sak som jag blev RIKTIGT impad av är bilden som PE8700+ levererar då den får en interlacesignal. Riktigt bra bild!  :)  Den bästa interlacebilden jag sett på en projje för min egen del. Bra för de källor man har som ger en sådan signal. Min förra Z2a ligger rejält i lä där. Combing och grejer på den.  :blink:  He he.

Hade även med min Denon DVD-2900 som vi körde som hastigast. Bra bild från den utan något direkt tweakande. Men min förra Z2a så var bilden betydligt sämre. Stabilare bild med PE8700+.

Med "orolighet" i bilden menade jag att det blev lite "grynighet" ibland. Detta gick att tweaka bort, men det är något som jag tidigare inte sett på någon DLP. Inte dithering som det såg ut iaf (om jag fattat det hela rätt?). Iofs var jag inte lika inne på DLP tidigare så detta är något som jag får kolla efter i framtiden vid demos.

Ni hade inte sharpness på max på projen eller dvdspelaren?

En annan fråga angående fläkten som går upp och ner mellan två steg lite då och då. Detta gör min också och det gör iofs inte så mycket, men jag noterade att den gjorde det när jag takmonterat projektorn. När projen stod på bordet körde jag en hel film utan att fläkten gick upp. Var projen ni testade takmonterad?

Redigerat av Drem, 10 juli 2004 - 20:23.


#177

Postad 10 juli 2004 - 21:09

infan
  • infan
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

Ni hade inte sharpness på max på projen eller dvdspelaren?


Nej, alla skärpenivåer var på 0.
Jag vet faktiskt inte ens vilken "orolighet" han menar, då han inte direkt pekade ut detta när han var hemma hos mig. Det enda jag kan tänka mig han menar är dither som bara syns väldigt nära duken (men det var det ju inte), eller när det på ett fåtal scener är *lite* brusigt i tex himlen. Fast det är ju något som är inspelat på dvd skivan. För att få bort "inbyggt" brus från filmen behöver man ju då något lätt noice reduction filter påslaget för att få bort detta. Men.. men.. jag vet inte riktigt vad han menar.

En annan fråga angående fläkten som går upp och ner mellan två steg lite då och då. Detta gör min också och det gör iofs inte så mycket, men jag noterade att den gjorde det när jag takmonterat projektorn. När projen stod på bordet körde jag en hel film utan att fläkten gick upp. Var projen ni testade takmonterad?


Ja, den är takmonterad.
Min gick inte ens upp i varv när jag takmonterade den de första dagarna.
Men nu när tempraturen stigit utomhus (och inomhus), så händer det då och då.
Det lär väl vara någon grad varmare i takhöjd, så det påverkar säkerligen.

Fläktläge 0: >41 grader
Fläktläge 1: 41-43 grader

#178

Postad 10 juli 2004 - 23:58

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

Fläktläge 0: >41 grader
Fläktläge 1: 41-43 grader

Det där är intressant, undrar om man kan justera temperaturen då fläkten stiger. I servicemenyn finns Thermal men man verkar inte kunna ändra någonting där, inte ens stänga av funktionen?

En annan sak, har du testat DVI 1280x720? Jag tycker att man känner nu ändå att dvdformatet inte riktigt räcker till, projektorn ber om högre upplösning på källan känns det som. Jag är så nyfiken på DVI 1280x720 så jag funderar på att beställa en Yamakawa 375 från Tyskland för att få testa det.

Redigerat av Drem, 11 juli 2004 - 00:00.


#179

Postad 11 juli 2004 - 21:10

infan
  • infan
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

Det där är intressant, undrar om man kan justera temperaturen då fläkten stiger


Hmm.. fläkten stiger ju för att justera tempraturen :D

I servicemenyn finns Thermal men man verkar inte kunna ändra någonting där, inte ens stänga av funktionen?


Nej, men är nog kanske lika bra det. För min del känns det inte som jag skulle vilja tvinga fläktarna att gå långsammare än de behöver eller nått sånt.

En annan sak, har du testat DVI 1280x720? Jag tycker att man känner nu ändå att dvdformatet inte riktigt räcker till


Nej, jag har inte testat DVI ännu.
Jag väntar in min "dröm" dvd spelare med dvi. Tycker inget som existerar nu duger. Denons efterföljare verkar mycket intressanta, 2910, 3910 osv. Finns trådar på AVS forum där de spekulerar, tror mer info släpps av denon nu i veckan.

DVD formatet sätter definitivt gränsen, men jag är nog inte så negativt laggd som du, för mig "räcker det till", men klart man vill att det skall bli perfekt.

#180

Postad 12 juli 2004 - 00:50

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0
Tänkte bara att det skulle vara intressant att justera upp temperaturläget då fläkten går från läge 0 till 1 bara någon grad eller två, för det verkar som min rumstemperatur för tillfället (sommartid) ligger precis där på gränsen för läge 0 och 1.

Jag ska testa en Yamakawa 365 på torsdag, det ska bli intressant att se hur DVI ser ut med dvd men jag är faktiskt lite skeptisk eftersom spelaren är så otroligt billig :D

Redigerat av Drem, 12 juli 2004 - 00:56.


#181

Postad 12 juli 2004 - 13:56

Unregistered17073e7d
  • Unregistered17073e7d
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Har en fråga... Kör just nu S-video på Sony DVP-S335 (3 ½ år gammal) pga ny DVD-spelaren ej kommit än (kommer i slutet av juli suuuck).... Upplever dock bilden lite oskarp... Beror det på att jag kör sämre kablar och att jag kan vänta mig bättre skärpa när jag kör komponent?? :D

Nån som har kört S-video för att sen övergå till komponent?? Vore tacksam om nån kunde dela av sig erfarenhet ang detta.. E helgrön på detta!!!!

// dc81

#182

Postad 12 juli 2004 - 20:23

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
Bilden bli bättre med komponent, JA. S-video är uppdelad i två ledare (luminans och krominans) och komponent är tre ledare (ofast märkta med en röd-, grön och blå RCA-kontakt). Ju mer du separerar en signal desto mindre störningar blir det kan man säga generellt.

Kör du med (progressiv) komponent så kommer du märka en bildförbättring med ökad skärpa som resulat. Tycker du bilden ändå är oskarp med komponent så kanske du ska gå hela linan ut och köra med DVI från en datorn, eller kanske köpa en DVD-spelare med DVI-utgång. :D

Lycka till!

Edit: Ska du köra med en progressiv signal via komponentvideo så måste du köra det via BNC-kontakerna bak på projektorn. RCA-kontakterna tar bara interlaced (sammanflätad) signal. Progressiv bild ger helbilder i varje bildsvep om du inte vet skillnaden mellan dem(?).

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 12 juli 2004 - 20:25.


#183

Postad 12 juli 2004 - 21:11

Unregistered17073e7d
  • Unregistered17073e7d
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Petesapie: Va toppen!! Oroade mej lite men blev genast lugnare av ditt inlägg!! Väntar nu otåligt på DVD-spelaren! Under tiden, ska jag köpa en annan kabel typ scart=>3 RCA eller omvandlare typ scart (RGB)=>komponent?? Eller e det onödigt att slösa pengar på ytterligare kablar och nöja mej med s-video så länge?? (DVD-spelaren kommer ju i slutet av juli och ni vet ju hur de är, säkert ännu mer fördröjning o så..)

Och jo, jag vet skillnaden mellan interlaced och progressiv, det e bara det att jag aldrig kört progressivt, helgrön alltså, hoppades på att ändra på det med 8700+ hehe...

Tack igen, Petesapie, för ditt inlägg!!!

// dc81

#184

Postad 12 juli 2004 - 21:20

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
Lugnt! :D Kul att vara till hjälp. :D
Du fick väl med en del kablar till projen? Bara att testa lite med dem och se vilken bildskillnad det blir mellan dem.

Ska du köpa en ny komponentkabel så tycker jag du ska satsa på en kabel som är terminerad med 3xRCA ("DVD-ändan") till 3xBNC ("projeändan")....till att börja med. Det är ju 5 BNC-kontakter på PE8700+projen, men det är bara om du ska köra RGBHV som känns lite överkurs kanske. Testa med den VGA >5 BNC-kabeln som följde med projen. Ger nog en rätt bra bild från en dator skulle jag tro.

#185

Postad 12 juli 2004 - 21:30

Unregistered17073e7d
  • Unregistered17073e7d
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Blev bara så glad över att nån svarade :D

Nuvarande har tyvärr inte komponent... Köpte den för 3 år sedan och då visste jag inte ens att progressiv fanns... *skäms* Dock har jag RGB därför frågade jag.. Men jag ska testa det där med VGA=>5 BNC.... Tack igen för svaret!!! Och att det var snabbt uppskattas!!!! :D

// dc81

#186

Postad 12 juli 2004 - 22:16

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

  • 296 inlägg
  • 0

Lugnt!  :D Kul att vara till hjälp.  :D
Du fick väl med en del kablar till projen? Bara att testa lite med dem och se vilken bildskillnad det blir mellan dem.

Ska du köpa en ny komponentkabel så tycker jag du ska satsa på en kabel som är terminerad med 3xRCA ("DVD-ändan") till 3xBNC ("projeändan")....till att börja med. Det är ju 5 BNC-kontakter på PE8700+projen, men det är bara om du ska köra RGBHV som känns lite överkurs kanske. Testa med den VGA >5 BNC-kabeln som följde med projen. Ger nog en rätt bra bild från en dator skulle jag tro.

Hej Petesapie, tänkte inte prova den alls (BNC:n) då jag bara antog att VGA->DVI-"A" kabeln vore att föredra. Du menar att VGA->5bnc kan vara/är bättre? Måste testa själv imorrn..:D

#187

Postad 21 juli 2004 - 10:42

Unregisteredebdbf243
  • Unregisteredebdbf243
  • Forumräv

  • 527 inlägg
  • 0
Den här frågan kanske verkar dum, men det sk-ter jag i.... :)
Jag läste att om man kopplar via DVI så går signalen förbi allting i projen direkt till HD-chippet.
Gäller detta bara vid 720p , eller alla DVI-signaler?
Om det är så att alla signaler går direkt skulle det ju betyda att PS-PAL över DVI inte fyller ut hela bilden...

Jag undrar eftersom jag har en Pioneer 668 (endast PS-PAL via HDMI), och sitter i valet mellan en 7800 och en 8700+.

Edit/
Svarar på min egen fråga: Bara då man använder sig av "Through".
Läste i manualen... ;)

Redigerat av Unregisteredebdbf243, 21 juli 2004 - 20:25.


#188

Postad 21 juli 2004 - 18:51

Official_P
  • Official_P
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0
Hej alla godingar,

Jag har jämfört många, många projektorer i prisklassen 15000-50000kr och har själv funnit denna mest intressant.
Jag har då några frågor till er som kanske är mer kunniga:

Vad för duk bör köpas till denna för att få ut maximal effekt?
Har kollat på några olika, bl.a. en 16:9-duk på 2,9Mx1,63M från Projecta och Euroscreen.
Kikade snabbt även in Stewart-dukarna i samma size som ovannämnda men kändes lite väl dyr.
Kan någon även rekommendera en DVD-spelare som har DVI-utgång som inte är schweindyr??

Tack på förhand,
Andreas

#189

Postad 21 juli 2004 - 19:50

infan
  • infan
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

DVD-spelare som har DVI-utgång som inte är schweindyr??


Om du kan vänta lite, så tror jag på denons nya modeller, 1910 verkar ju prisvärd och samma specs på bilden i princip (vid DVI) som de större modellerna.

Denons nya DVD-spelare!

#190

Postad 22 juli 2004 - 11:16

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

  • 819 inlägg
  • 0
Tjena Bojs

Någon som jämfört BenQ8700+ eller 7800 med Sharpen?
Står lite i valet och kvalet här.
Sharpen har jag sett - mkt fin svärta, behagliga naturtrogna färger och den jag testade var i alla fall tyst (men det verkar inte alla vara).
BenQ har jag inte sett ännu men har kikat på InFocus 7205 och BenQ verkar ha en del av plussen som jag saknar med InF men verkar lida av något felaktig färgåtergivning om man läser sig till det.

Det som oroar mig lite är om man skulle råka ut för en död pixel på sharpen - verkar inte som de har samma goda garantier som BenQ efter att ha läst denna tråden.
År det något fel på BenQ´s projar och man anmäler inom 15 dagar? så skickar de en ny. De kallar fenomenet DOA = Dead On Arrival. Någon som vet om det funkar så bra som de säger? Får man en ny för en död pixel tro?

Synpunkter?

Mvh
Boogie

#191

Postad 22 juli 2004 - 22:47

Unregistered782df325
  • Unregistered782df325
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
Jag provade koppla S-video från scart via min Force digitalmottagare till projektorn, men jag får bara svartvit bild. Någon som kan förklara varför och hur/om det går att åtgärda?

#192

Postad 22 juli 2004 - 23:27

Patrik från strömstad
  • Patrik från strömstad
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
Tjenare killar!
Jag har ett par frågor som jag undrar över,,
Jag har en marantz 8300 som har bara progressiv bild från ntsc, inte från pal.
och detta från component utgången endast.

Är det värt att uppgradera min dvd till proggresive pal?

Kan man föresten ha en kabel som går från komponent till rgbhv .projektorn tar väl endast proggresive genom rgbhv :huh: ?ja eller rgb utan att koppla hv so to speak
Eller hur skall jag koppla för bästa bild?
tack för ordet
patrik

Redigerat av Patrik från strömstad, 23 juli 2004 - 04:23.


#193

Postad 23 juli 2004 - 02:41

Unregistered782df325
  • Unregistered782df325
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
Ahm. Löste mitt problem. Ställde in i boxern att den skulle sända s-video via scartkontakten. Trodde det skulle skötas automatiskt i min scartkontakt med s-video uttag.

#194

Postad 23 juli 2004 - 08:54

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

  • 296 inlägg
  • 0

Tjenare killar!
Jag har ett par frågor som jag undrar över,,
Jag har en marantz 8300 som har bara progressiv bild från ntsc, inte från pal.
och detta från component utgången endast.

Är det värt att uppgradera min dvd till proggresive pal?

Kan man föresten ha en kabel som går från komponent till rgbhv .projektorn tar väl endast proggresive genom rgbhv :P ?ja eller rgb utan att koppla hv so to speak
Eller hur skall jag koppla för bästa bild?
tack för ordet
patrik

Uppgraderingsfrågan lämnar jag till nån annan...:huh:

Som det står specat i första inlägget i tråden:
snip "- Det går bara att köra en extern progressiv signal via BNC-kontakerna och DVI-ingången. Ska du köra med RCA-kontakerna och komponentvideo får du köra med en interlacesignal till projen som i sin tur gör om den till progressiv via Sil504-chippet. "-snip

BNC kontakterna tar antingen komponent (i eller p) eller RGBHV. Då du har komponent ut behövs ju bara 3 snören med BNC:er i projjändan och du har "bästa bild" med (i) från dina PAL-källor som då går via projjens Silchip och (p) från NTSC:erna via det chip du har i Marantzen. Du tjänar nog inget på att konvertera till RGBHV.

#195

Postad 23 juli 2004 - 12:39

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

  • 819 inlägg
  • 0

Tjenare killar!
Jag har ett par frågor som jag undrar över,,
Jag har en marantz 8300 som har bara progressiv bild från ntsc, inte från pal.
och detta från component utgången endast.

Är det värt att uppgradera min dvd till proggresive pal?

Kan man föresten ha en kabel som går från komponent till rgbhv .projektorn tar väl endast proggresive genom rgbhv :) ?ja eller rgb utan att koppla hv so to speak
Eller hur skall jag koppla för bästa bild?
tack för ordet
patrik

Uppgraderingsfrågan lämnar jag till nån annan...<_<

Som det står specat i första inlägget i tråden:
snip "- Det går bara att köra en extern progressiv signal via BNC-kontakerna och DVI-ingången. Ska du köra med RCA-kontakerna och komponentvideo får du köra med en interlacesignal till projen som i sin tur gör om den till progressiv via Sil504-chippet. "-snip

BNC kontakterna tar antingen komponent (i eller p) eller RGBHV. Då du har komponent ut behövs ju bara 3 snören med BNC:er i projjändan och du har "bästa bild" med (i) från dina PAL-källor som då går via projjens Silchip och (p) från NTSC:erna via det chip du har i Marantzen. Du tjänar nog inget på att konvertera till RGBHV.

1. RGBHV är det ultimata bildformatet (särskilt för PAL). Dock så har jag ännu inte sett en DVD spelare med RGBH(orisontal synk)V(ertikal synk) nämligen Primare DVD V25 (tror det är synch på den - bilden blev i alla fall bättre än progressiv komponent från en Denon 2900)

Kör du via PC så har du det dock automagiskt HV synk i den kabel till skärmen.

Eftersom en DVD är lagrad i komponent formatet så behöver här inte ske nån omvandling i steg 1 (i dvd spelaren) - men när det skall ut i projen så behövs det (RGB på skrämen).
För PAL är det omvänt (komp till PAL i spelaren och PAL to PAL i projen) - därav så är de relativt likvärdiga som format.

Sedan är det ju bara att välja - vill man köpa PAL med något högre upplösning (576 linjer 25 Hz) eller NTSC med något högre uppdateringsfrekvens (480 linjer 60Hz) och klarar din proj och DVD detta?
Sen bör man väga in att huvuddelen av all video kommer från USA - de kör komponent.
Materialet som vi får i PAL i Europa tycker jag oftast håller en något sämre kvalitet - kan vara så att de kör snålvägen och bara konverterar komponent till PAL (högst troligt - annars så skulle de behöva göra två filmupptagningar (dubbla kameror).
Härav kan så håller jag mig till material i NTSC.
Skall man nu lägga pengar på en PAL proj så kanske det blir mer angeläget att köpa PAL skivor för att få pixel till pixel map men eg. så borde man hålla sig till en 480 linjers proj (eller 960 för få hög upplösning men pixel to 4 pixel map förhoppningsvis bearbetad på vägen - men det finns ju inte :-( ).
Varför inte bara köra HDTV så är problemet löst :-)


PAL utan synch och komponent är relativt likvärdiga när det gäller bild.
Det handlar mer om hur bra deinterlacer du har för respektiver format.

Finns dock issues med båda - nedan hämtat från "MichaelDVD"

Problems with the RGB signal
----------------------------------
The RGB signal has two specific problems associated with it in the professional video world. Firstly, it has a very high bandwidth. Secondly, the colour and the black and white picture information are combined within the RGB signal. This is dealt with in the professional video world by converting the RGB signal into a component signal, also referred to as a YPbPr or YCbCr signal. The Y component of this signal is the black and white information contained within the original RGB signal. The Pb and Pr signals are colour difference signals, which are mathematically derived from the original RGB signal. For our purposes, it is sufficient to understand that the Y signal contains full bandwidth black and white picture information, and the colour difference signals contain bandwidth reduced colour information.

Problems with the Component signal
------------------------------------------
As discussed above, DVD stores its video information in the component form, but unfortunately the great majority of us cannot take advantage of this format. The designers of the DVD format anticipated this, and made allowances for it in the specification. All DVD players are capable of downconverting a component video signal into a more suitable format for display on the current generation of consumer display devices. The first such downconversion step is to S-Video, which is a connector that will always be found on any DVD player.

Redigerat av bigbadboogie, 23 juli 2004 - 12:41.


#196

Postad 23 juli 2004 - 20:13

Patrik från strömstad
  • Patrik från strömstad
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
Grabbar!
Tack för era svar.
Jag har nu förstått att det verkar som att en uppgradering till progressive pal
är väldigt onödigt eftersom projen fixar detta
Lite tjötigt att bara 4 månader efter att jag köpte marantz 8300 så släpper dom 8400 med DVI.jaja så e det ju alltid. :)

HD-DVD hadde varit smaskens men det finns väl inte mycket att komma med för oss europer.

Herr Patrik har talat
<_<

#197

Postad 23 juli 2004 - 22:13

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

  • 296 inlägg
  • 0
Körde med DVE skivan igår. Har dock endast tweakat på kompositingången då min scart -> RGBHV (m. BNC kontakter) kabel inte har kommit ännu..<_<.

Dessa blev i.a.f. mina värden mot en Goo-målad (Digital lite grey) duk på kompositingången.
Brightness +8
Contrast +21
Color +25
Tint +14
Sharpness -5
Color temp +2
Filters +3 (=max.. :) )
Red +19
Green +20 (grön var svår att få helt bra... :) )
Blue +17
Yellow +13 (hittade inget på skivan för gul så den är ställd på "frihand")

...verkar det vara ok värden? Jag har bara tweakat CRT:er tidigare.

#198

Postad 04 augusti 2004 - 22:40

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

Körde med DVE skivan igår. Har dock endast tweakat på kompositingången då min scart -> RGBHV (m. BNC kontakter) kabel inte har kommit ännu..;).

Dessa blev i.a.f. mina värden mot en Goo-målad (Digital lite grey) duk på kompositingången.
Brightness    +8
Contrast      +21
Color          +25
Tint            +14
Sharpness    -5
Color temp  +2
Filters          +3 (=max.. :D )
Red            +19
Green          +20 (grön var svår att få helt bra... :D )
Blue            +17
Yellow        +13 (hittade inget på skivan för gul så den är ställd på "frihand")

...verkar det vara ok värden? Jag har bara tweakat CRT:er tidigare.

Hur går det med tweakningen? Har du kollat i den långa 8700-servicemenu-tråden på avsforum.com ? Många tycker sig få en bättre bild genom att ändra i servicemenyn vad gäller främst DLP brigthness eller om det var contrast. Får undersöka detta när jag kommer hem. Själv är jag så in i norden frestad att köpa mig en av dom billigare DVI-spelarna bara för att ha "så länge", tills jag kan köpa Denon 1910 eller 2910 här i Sverige (enligt HifiKlubben inte förrän i Oktober...) För övrigt verkar det inte skilja någonting mellan DVI-överföringen när det gäller dom nya Denonspelarna? De har alla samma deinterlacingchip aktivt när man kör DVI? Isåna fall är det inget snack om vilken spelare jag köper :) DVD-A och SACD bryr jag mig inte om, har det på min nuvarande spelare och har inte köpt en enda sådan skiva faktiskt även om jag provlyssnat några.

#199

Postad 05 augusti 2004 - 07:31

Unregistered61144d79
  • Unregistered61144d79
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Jag står i startgroparna att köpa projektor.
som det ser ut nu så står det mellan Benq 8700+ och infocus 5700.
efter infocus sänkning av priset så kostar de lika mycket.
Benq har fördel i högre upplösning bättre svärta
infocus har fördel i bättre bildhantering längre livslängd på lampan
mina funderingar är följande.
har man glädje av den höga upplösningen när inte signalen är bättre?
det skall gå att förbättra svärtan på infocus med ett nd filter någon som testat?
om man kör en 576i signal från satelitmottagaren till benq är då bildhanteringen
väldigt bristfällig eller är det fullt acceptabelt att titta?
är det någon som vet om de här modellerna dras med några kvalitetsproblem?

mvh Henrik

#200

Postad 05 augusti 2004 - 15:20

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

Jag står i startgroparna att köpa projektor.
som det ser ut nu så står det mellan Benq 8700+ och infocus 5700.
efter infocus sänkning av priset så kostar de lika mycket.
Benq har fördel i högre upplösning bättre svärta
infocus har fördel i bättre bildhantering längre livslängd på lampan
mina funderingar är följande.
har man glädje av den höga upplösningen när inte signalen är bättre?
det skall gå att förbättra svärtan på infocus med ett nd filter någon som testat?
om man kör en 576i signal från satelitmottagaren till benq är då bildhanteringen
väldigt bristfällig eller är det fullt acceptabelt att titta?
är det någon som vet om de här modellerna dras med några kvalitetsproblem?

mvh Henrik

Det vore väl finfint att kunna köra DVI 720P till en 8700+ ? :) Jag har bara testat det via en Yamakawa 365 men var ändå mycket imponerad. Har beställt en Yamakawa 375 nu för att ha tills jag kan köpa Denon 1910 eller 2910. Jag har inte sett Infocusen dock så jag vet inte hur bildkvaliteten är på den.



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.