Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Officiell Tråd - Pioneer PDP-436/506

2508 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 september 2005 - 18:25

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

• 1 113 inlägg
  • 0

Någon som beställt XDE436 från någon av nätbutikerna och fått den levererad? Vet ni om Pioneers på-platsen-garanti ingår i nätbutikerna då jag har en känsla av att dom ofta fårsina leveranser från Tyskland?

<{POST_SNAPBACK}>

Fyndbörsen säljer plasmorna från svenska Pioneer och då ingår 2 år på platsen garanti, med garanterad låneplasma vid behov. Klicka på länken "läs om Pioneers köptrygghet" när du läser informationen om 436XDE.

Redigerat av Unregisteredf7bba9d7, 26 september 2005 - 18:26.

Postad 26 september 2005 - 18:52

Don Walther
  • Don Walther
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Kanske är så att just detta är skillnaden mellan nätbutikerna som säljer XDE för drygt 31k (text Datorgallerian) och de som säljer för 34k (tex HBB). Hos vissa inkluderas garantin, hos andra inte. Man bör nog noga kolla upp sådant innan man gör sitt köp.

Redigerat av Don Walther, 26 september 2005 - 18:55.

Postad 26 september 2005 - 19:32

AdMan
  • AdMan
  • Lärjunge

• 319 inlägg
  • 0

Någon som beställt XDE436 från någon av nätbutikerna och fått den levererad? Vet ni om Pioneers på-platsen-garanti ingår i nätbutikerna då jag har en känsla av att dom ofta fårsina leveranser från Tyskland?

<{POST_SNAPBACK}>

Fyndbörsen säljer plasmorna från svenska Pioneer och då ingår 2 år på platsen garanti, med garanterad låneplasma vid behov. Klicka på länken "läs om Pioneers köptrygghet" när du läser informationen om 436XDE.

<{POST_SNAPBACK}>

Hur kommer det sig att inte Fyndbörsen finns med på prisjakt längre?

Postad 26 september 2005 - 19:40

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

• 1 113 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Hur kommer det sig att inte Fyndbörsen finns med på prisjakt längre?

<{POST_SNAPBACK}>

Fyndbörsen finns visst med på Prisjakt men inte när du tittar på priser för 436XDE. Fyndbörsen har ej satt ut något pris på denna plasma. Du får maila och fråga vad priset är...

Postad 26 september 2005 - 22:41

sodden
  • sodden
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Har beställt en 506 från technistore, leverans under vecka v40. Technistore har Svenska pioneers garanti och då blev priset något dyrare. Blir det något strul är det bara ringa pioneer.

Min fråga är nu: Vilken dvd-spelare till "vettigt" pris ska man köpa till sin tv Pioneer. Något som har ett förslag?=)

mvh

Henrik

Postad 27 september 2005 - 00:19

phjodor
  • phjodor
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Har beställt en 506 från technistore, leverans under vecka v40. Technistore har Svenska pioneers garanti och då blev priset något dyrare. Blir det något strul är det bara ringa pioneer.

Min fråga är nu: Vilken dvd-spelare till "vettigt" pris ska man köpa till sin tv Pioneer. Något som har ett förslag?=)

mvh

Henrik

<{POST_SNAPBACK}>

Undrar jag med funderar på LG RH-7900MH 250GB Regionfri tror ni att det blir ett bra par?

Sen undrar jag om lite tips. Jag bor i en lägenhet nu med analogkabelTV. Bilden blir ibland lite småsunkig på en "vanlig" TV. Ska man satsa på typ en bordsantenn och ett boxerkort fram till de ska fixa in digitalkabelTV i vår? Men då har man ingen använding av att ha en DVB-T i sin tv då man antagligen ansluter denna till analogatunern? Eller kommer man behöva någon annan box för digitalkabel TV?

Redigerat av phjodor, 27 september 2005 - 00:43.

Postad 27 september 2005 - 08:16

Unregistered3992e2e8
  • Unregistered3992e2e8
  • Lärjunge

• 376 inlägg
  • 0

Vad är "vettigt"?
För att få ut maximalt från bilden och inte behöva få just grå svärta från DVD´n (TV´n klarar det själv ändå :) ) anser jag att man måste upp runt 7000:-.
Nu är ju inte priset någon jämförelsebarometer iofs...
Läste på AVForums att någon inte ville lägga direkt några pengar på DVD´n när man hade köpt så dyr TV. Sunt resonemang i teorin, men stendumt i praktiken...nä, det var inte sunt i teorin heller när jag tänker efter.

Skit in, Skit ut.

Postad 27 september 2005 - 14:58

johgus
  • johgus
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Då var 436 FDE beställd och skickad från dustin!! Fick den sista för levdatum i lagret ändrades direkt till 17 okt 5 minuter efter min beställning. Trodde att jag också hade blivit utan, men icke. Spännade!

Har inte haft någon plasma tidigare, är det något speciellt man måste tänka på när man får den? inställningar, inkörning eller liknande.

Tack på förhand!

Redigerat av johgus, 27 september 2005 - 14:59.

Postad 27 september 2005 - 17:26

sodden
  • sodden
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Vad är "vettigt"?
För att få ut maximalt från bilden och inte behöva få just grå svärta från DVD´n (TV´n klarar det själv ändå :) ) anser jag att man måste upp runt 7000:-.
Nu är ju inte priset någon jämförelsebarometer iofs...
Läste på AVForums att någon inte ville lägga direkt några pengar på DVD´n när man hade köpt så dyr TV. Sunt resonemang i teorin, men stendumt i praktiken...nä, det var inte sunt i teorin heller när jag tänker efter.

Skit in, Skit ut.

<{POST_SNAPBACK}>

Hade tänkt mig en under 5000sek med progressive scan/komposit. Kanske är värt att satsa på en med hdmi-utgång?

mvh

Henrik

Postad 27 september 2005 - 17:59

D.Man
  • D.Man
  • Lärjunge

• 374 inlägg
  • 0
Panasonic S97 är ju ett vettigt val.

Postad 27 september 2005 - 20:33

Unregisteredb677f88b
  • Unregisteredb677f88b
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

mvh

Henrik

<{POST_SNAPBACK}>

Har du kollat upp vad som gäller med "svenska Pioneers garanti"? Jag tror inte att det är på platsen garanti och knappast med utbytes plasma.
Är det Pioneers Europa garanti så är det ganska mycket problem med dina rättigheter...
Jag vet för jag har själv provat...

Postad 27 september 2005 - 20:40

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

• 1 113 inlägg
  • 0

mvh

Henrik

<{POST_SNAPBACK}>

Har du kollat upp vad som gäller med "svenska Pioneers garanti"? Jag tror inte att det är på platsen garanti och knappast med utbytes plasma.
Är det Pioneers Europa garanti så är det ganska mycket problem med dina rättigheter...

<{POST_SNAPBACK}>

Fyndbörsen kör iallafall med denna garanti (Tror också att Technistore och HBB gör det):

""PDP+ - Den totala tryggheten

Den inneboende kvalitet som Pioneers Plasma-TV representerar gör att Pioneer lämnar utökad service och support under två år. Konceptet som ger dig den totala köptryggheten kallar Pioneer PDP+ och tänjer den redan den höga servicestandarden på punkt efter punkt. PDP+ omfattar Pioneers 43" och 50" Plasma-TV och ger dig allt detta utöver grundgarantin:

Ditt plasmaärende får alltid högsta prioritet
Åtgärd inom 72 timmar om du rapporterat felet under förmiddagen
Fri låne-plasma vid behov medan reperationen utförs
På platsen-service (inom Sverige)
Fri produktreperation under två år
Fria transporter i samband med service
Fritt fraktemballage vid transport
Fri telefonsupport via Pioneers tekniska helpdesk (se nedan)

För att underlätta installation och handhavandet fullt ut, får du snabb och kunnig telefonsupport via vår tekniska helpdesk på telefon 08-6099160. Pioneer välkomnar dig med dina frågor måndag-fredag 09-18 (Ej helger och allmänna helgdagar).""

Så på platsen service och låne-plasma vid behov gäller!

Postad 27 september 2005 - 20:45

Unregisteredb677f88b
  • Unregisteredb677f88b
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Jag kan tänka mig att Fyndbörsen kör med PDP+, men har svårt att tänka mig att Technistore får göra det.
Men som sagt hade det vart intressant för mig så skulle jag defenitivt ha kollat upp och få det skriftligt innan jag gjorde ett köp utomlands.

Postad 27 september 2005 - 20:59

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

• 1 113 inlägg
  • 0

Jag kan tänka mig att Fyndbörsen kör med PDP+, men har svårt att tänka mig att Technistore får göra det.
Men som sagt hade det vart intressant för mig så skulle jag defenitivt ha kollat upp och få det skriftligt innan jag gjorde ett köp utomlands.

<{POST_SNAPBACK}>

Technistore är ett svenskt företag har butik i Stockholm!
Du kanske blandar ihop namnet med ett tyskt företag Technic direkt?

Postad 27 september 2005 - 21:25

Unregisteredb677f88b
  • Unregisteredb677f88b
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Technistore är ett svenskt företag har butik i Stockholm!
Du kanske blandar ihop namnet med ett tyskt företag Technic direkt?

<{POST_SNAPBACK}>

Absolut! Fel av mig...

Postad 28 september 2005 - 18:58

sodden
  • sodden
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

mvh

Henrik

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Technistore har PDP+ garanti=) kollade med dem idag.

mvh

Henrik

Postad 28 september 2005 - 20:25

johgus
  • johgus
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Fick 436 FDEn nu. Bra bild!!! Men den surrar oerhört mycket. Låter som högspänning. Måste väl vara nåt fel??

Postad 28 september 2005 - 20:38

Don Walther
  • Don Walther
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Jag har lyckats få ett mycket bra erbjudande på 436 XDE. "An offer I can't refuse..." :)

Då kvarstår bara vilken DVD spelare man ska välja. Det får bli någon av budget HDMI spelarna, som ju ska ge mycket bra bild till ett rimligt pris.

Alternativen är:

Denon DVD-1920

Panasonic DVD-S97

Philips DVP-9000SA

Samsung DVD-HD945

Tänkte försöka få lite input från er som testat 436:an (eller möjligen 435:an) med någon av dessa olika spelare och era synpunkter, positiva som negativa.

Postad 28 september 2005 - 21:16

IAS
  • IAS
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Hei!
Jag får min 436 XDE leverad i morgen, men jag er litt confused efter å ha varit och lyssnad på en 436 FDE. Utroligt mycket surrande från høger sidan sett framifrån. Detta var inne i på EXPERT. Er det nogon som har samma erfaring???
(detta er skjerm nr. två med samma problem!)
Mvh

Postad 28 september 2005 - 21:33

Unregistered3992e2e8
  • Unregistered3992e2e8
  • Lärjunge

• 376 inlägg
  • 0
Ett urdrag från ett inlägg i en 435-tråd:

Genom att ändra följande inställning försvann allt irriterande ljud från TV:n

Home Menu
- Bild
- PureCinema
- Av

När man köper TV:n är "PureCinema" inställt på "AVD" som standard. Det är denna inställning som är boven i dramat. Ändrar man denna inställning till "Av", så försvinner allt störande ljud ifrån TV:n.

Kan det vara så att det är likadant på 436...?

Postad 28 september 2005 - 22:23

D.Man
  • D.Man
  • Lärjunge

• 374 inlägg
  • 0

Jag har lyckats få ett mycket bra erbjudande på 436 XDE. "An offer I can't refuse..."  ;)

Då kvarstår bara vilken DVD spelare man ska välja. Det får bli någon av budget HDMI spelarna, som ju ska ge mycket bra bild till ett rimligt pris.

Alternativen är:

Denon DVD-1920

Panasonic DVD-S97

Philips DVP-9000SA   

Samsung DVD-HD945

Tänkte försöka få lite input från er som testat 436:an (eller möjligen 435:an) med någon av dessa olika spelare och era synpunkter, positiva som negativa.

<{POST_SNAPBACK}>

Ett sånt erbjudande skulle jag också vilja få ;)  GRATTIS!

Jag skulle ha valt antingen panasonic eller philips. Men jag har ingen aning om hur de fungerar med 436:an

Postad 29 september 2005 - 10:11

AdMan
  • AdMan
  • Lärjunge

• 319 inlägg
  • 0
Japp. Nu har jag beställt en 436XDE från Fyndbörsen. (Efter typ 1 års velande)...
Gissa om man går i väntans tider nu :-)

Postad 29 september 2005 - 10:25

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

• 1 113 inlägg
  • 0

Japp. Nu har jag beställt en 436XDE från Fyndbörsen. (Efter typ 1 års velande)...
Gissa om man går i väntans tider nu :-)

<{POST_SNAPBACK}>

Lite nyfiken, vad får du ge för 436XDE:n?

Postad 29 september 2005 - 12:21

AdMan
  • AdMan
  • Lärjunge

• 319 inlägg
  • 0
31.500:- ink väggfäste (ej orginal)

Postad 29 september 2005 - 12:27

Hansolo-Sthlm
  • Hansolo-Sthlm
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

med/utan högtalare?

edit:

checkade Fyndbörsen...utan antar jag, korrekt?

Redigerat av Hansolo-Sthlm, 29 september 2005 - 12:27.

Postad 29 september 2005 - 12:49

AdMan
  • AdMan
  • Lärjunge

• 319 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

med/utan högtalare?

edit:

checkade Fyndbörsen...utan antar jag, korrekt?

<{POST_SNAPBACK}>

Utan högtalare. Kommer ändå köra ljudet genom receivern och ut i surroundhögtalarna.

Postad 29 september 2005 - 14:17

Don Walther
  • Don Walther
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Genomförde idag sista prövningen av 436 XDE hos min lokala handlare. Tänkte dela med mig lite.

Bad om att få den demad med Panasonic S97 och HDMI. Filmen var "Sagan om ringen" och bilden var sanslöst bra. Lite konstigt var dock att valmöjligheterna av uppskalning var 750p och 1125i. Konstigt eftersom jag trodde det var 720p och 1080i som gällde. Handlaren kunde inte riktigt svara på varför det var så (deras riktige hembioexpert var tyvärr inte på plats idag). Hursomhelst var bilden klockren i både 750p och 1125i, svårt att avgöra vilken som var bäst. Grymma detaljer och svärtan var också den mycket bra. Bör väl dock tilläggas att HDMI kabeln var ett riktigt Monster (bokstavligt), för runt 1700kr.

Digital TV visade också mycket god kvalite, överlag. Dock så märktes en del färgblödningar vid fotboll, det gröna gräset ska visst vara en riktig bov i sammanhanget. De röda tröjorna på spelarna blödde en del. Märktes dock tydligt att det är kvalitén på källmaterialet som är huvudfaktorn för hur bra bild man verkligen får. Detta då studioinspelat material från SVT var extremt bra, medan TV shop på kanal 5 inte alls var särskilt imponerande.

Jag fick i alla fall alla mina förväntningar besvarade och kanske lite mer därtill. Detta är helt klart den bästa plasman jag sett. Ett av mina mål var också att syna om den klarade av att beskådas från riktigt nära håll (då jag i min nuvarande lilla etta bara har runt 2m till sweetspot) och det gjorde den helt klart.

Så nu väntar jag bara på om de kan svara upp till mitt "priskrav" på paketlösningen 436 XDE + Bordsstativ + Panasonic S97. Det mesta pekar på en snabb affär. Dock så får man ju lov att hålla sig till mitten på oktober då leveransen av plasmorna anländer ut i butikerna.

Over and out.

Postad 29 september 2005 - 14:34

D.Man
  • D.Man
  • Lärjunge

• 374 inlägg
  • 0
Bildinformationen på 750p och 1125i är 720 resp. 1080 linjer därför brukar man säga 720p och 1080i

Postad 29 september 2005 - 17:47

Don Walther
  • Don Walther
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Ok, där ser man, Tack för svaret! ;)

Postad 29 september 2005 - 18:02

johgus
  • johgus
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
verkar som om surret försvunnit, testade slå av purecinema men märkte inget direkt då . Men det eller något annat jag slagit av eller förändrat har tagit bort surret till 90 % nu dagen efter. Tack och lov. Kanske nån inkörningsgrej bara ?!? Ingen aning. Bilden är ju enormt bra. Kan inte tänka mig att det kan bli bättre.
(har samsung hd950 hdmi-spelare) Underbart!

Postad 29 september 2005 - 20:30

Unregisteredf2206b37
  • Unregisteredf2206b37
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Ni som har fått era plasmor kan ju lägga ut lite bilder om ni har lust! =)

Postad 29 september 2005 - 22:22

Unregisteredb0dd3933
  • Unregisteredb0dd3933
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0

Jag fick i alla fall alla mina förväntningar besvarade och kanske lite mer därtill. Detta är helt klart den bästa plasman jag sett. Ett av mina mål var också att syna om den klarade av att beskådas från riktigt nära håll (då jag i min nuvarande lilla etta bara har runt 2m till sweetspot) och det gjorde den helt klart.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har ca 4,5 m till en ej ännu inköpt 436:a, är det för långt avstånd tro. Idag sitter en 32" widescreen tv på det avståndet och det känns lite långt. Finns det några rekommendationer?

Postad 29 september 2005 - 22:50

Don Walther
  • Don Walther
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
För långt är det absolut inte. Men det är definitivt heller inte för kort för 50 tummaren ;)

Som jag upplevde det är ju mina 2 meter på gränsen till för nära. Men med de goda signalkvaliteterna så var det absolut inga problem. Snarare tvärt om eftersom detaljerna å skärpan är så häpnadsväckande skarp. Problemen dyker väl upp när kvalitén på signalerna är sämre. Dock så bryr jag mig inte om detta då jag förhoppningsvis inte kommer att bo i en skokartong hela livet... ;)

Redigerat av Don Walther, 29 september 2005 - 23:01.

Postad 29 september 2005 - 23:17

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1 039 inlägg
  • 0

mvh

Henrik

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Fyndbörsen kör iallafall med denna garanti (Tror också att Technistore och HBB gör det):

Den inneboende kvalitet som Pioneers Plasma-TV representerar gör att Pioneer lämnar utökad service och support under två år. Konceptet som ger dig den totala köptryggheten kallar Pioneer PDP+ och tänjer den redan den höga servicestandarden på punkt efter punkt. PDP+ omfattar Pioneers 43" och 50" Plasma-TV och ger dig allt detta utöver grundgarantin:

För att underlätta installation och handhavandet fullt ut, får du snabb och kunnig telefonsupport via vår tekniska helpdesk på telefon 08-6099160. Pioneer välkomnar dig med dina frågor måndag-fredag 09-18 (Ej helger och allmänna helgdagar).""

<{POST_SNAPBACK}>

Är det någon som vet vad datorgallerian har för garantivillkor om man köper en 50" Pioneer plasma?

Postad 29 september 2005 - 23:36

Unregistered8aaa3649
  • Unregistered8aaa3649
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Samma som ovan, det är ju tillverkaren som lämnar garantin inte butiken!!
Om du köper en vara på tex onoff, så säger säljaren att din nya Sanyo TV har 1års garanti. Men faktum är att de flesta tillverkare lämnar 2år. Bara att fara direkt till en auktoriserad verkstad och få det fixat... Om det är trasigt vill säga.

Postad 30 september 2005 - 08:01

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

• 1 113 inlägg
  • 0

mvh

Henrik

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Är det någon som vet vad datorgallerian har för garantivillkor om man köper en 50" Pioneer plasma?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag ringde till Datorgallerian för ca 2 veckor sedan och då sa den som svarade att de bara har 1 års garanti på Pioneerplasmorna. Tror ej att de kör med PDP+. De kanske köper dessa från tyskland! Personligen skulle jag inte köpa en Pioneer utan att få på platsen garanti. Läste på pricerunner att folk inte är nöjda med Datorgallerian.

Postad 30 september 2005 - 08:31

D.Man
  • D.Man
  • Lärjunge

• 374 inlägg
  • 0
Konsumentköplagen säger 3 år om man kan visa att det är ett ursprungligt fel.

Du bör fråga dom om dom följer konsumentköplagen.

Postad 30 september 2005 - 15:21

Unregisteredb0dd3933
  • Unregisteredb0dd3933
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
Jag fick detta svar om 436FDE när jag frågade:

Pioneer PDP-436FDE + Väggstativ
HD-klar Plasma-TV med en svårslagen skärpa, och en fantastisk återgivning av djup och färg. "Storebror" (PDP-506XDE) i Pioneers nya Plasma-serie vann utmärkelsen "Årets bästa Plasma-TV" av EISA. Denna TV bygger på samma teknologier.
Vårt pris: 28595 kr/st
Läs mer: http://www.fyndborse...od.php?nr=10910
Cirka 2-3 veckor leveranstid.

Frakt: 200 kr och vid hemleverans tillkommer 200 kr.

2 års garanti enligt Pioneers garanti villkor.

Postad 30 september 2005 - 23:24

davidandersson
  • davidandersson
  • Lärjunge

• 426 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Nej det är så här:
a) 0-6 månader efter köpet har du lagstadgad garanti. Dvs, butiken, oavsett om de inte har någon garanti alls, måste ge dig 6 månaders garanti. Det är butiken som måste bevisa att du varit ovårdsam om de vill hävda att felet beror på ditt handhavande.

B ) 7-24 månader efter köpet har du garanti MEN det är du som måste bevisa att felet är ett ursprungsfel och inte beror på ditt handhavande. Detta är mkt svårt att få igenom, nära på omöjligt.

Ger en butik dig 1-års garanti så är detta en bonus som butiken egentligen inte behöver ge dig. Vad det innebär att a) gäller 0-12 månader och B ) 13-24.

Man behöver inte heller fråga en butik om de följer dessa reglerna då konsumentköpslagen är tvingande, och alltså inte kan avtalas bort. Den bygger också på ett EU-direktiv vilket innebär att alla länder i EU ska följa detta. Dock är det inte säkert att alla länder infört detta i sina nationella lagsamlingar.

Redigerat av davidandersson, 30 september 2005 - 23:25.

Postad 30 september 2005 - 23:43

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1 039 inlägg
  • 0
Jag ringde till Datorgallerian för ca 2 veckor sedan och då sa den som svarade att de bara har 1 års garanti på Pioneerplasmorna. Tror ej att de kör med PDP+. De kanske köper dessa från tyskland! Personligen skulle jag inte köpa en Pioneer utan att få på platsen garanti. Läste på pricerunner att folk inte är nöjda med Datorgallerian.

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Jag har fått ett mail idag från Datorgallerian att dom har PDP+

Postad 01 oktober 2005 - 07:30

Unregisteredb677f88b
  • Unregisteredb677f88b
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Hur många har fått sina 50"? Är det någon, förrutom dom som jobbar i affär som fått sin?
Väntar på min beställning men det dröjer....

Postad 01 oktober 2005 - 08:04

D.Man
  • D.Man
  • Lärjunge

• 374 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Nej det är så här:
a) 0-6 månader efter köpet har du lagstadgad garanti. Dvs, butiken, oavsett om de inte har någon garanti alls, måste ge dig 6 månaders garanti. Det är butiken som måste bevisa att du varit ovårdsam om de vill hävda att felet beror på ditt handhavande.

B ) 7-24 månader efter köpet har du garanti MEN det är du som måste bevisa att felet är ett ursprungsfel och inte beror på ditt handhavande. Detta är mkt svårt att få igenom, nära på omöjligt.

Ger en butik dig 1-års garanti så är detta en bonus som butiken egentligen inte behöver ge dig. Vad det innebär att a) gäller 0-12 månader och B ) 13-24.

Man behöver inte heller fråga en butik om de följer dessa reglerna då konsumentköpslagen är tvingande, och alltså inte kan avtalas bort. Den bygger också på ett EU-direktiv vilket innebär att alla länder i EU ska följa detta. Dock är det inte säkert att alla länder infört detta i sina nationella lagsamlingar.

<{POST_SNAPBACK}>

Läs konsumentköplagen först innan du påstår något.

Det här är hämtat från konsumentverkets sida och dom borde ju vara uppdaterade. :)

Sexmånadersregeln
För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel.

Rättsligt fel
Varan har ett rättsligt fel om någon annan än säljaren äger varan eller har panträtt i den och du som köpare inte har fått reda på detta.

Hur ska jag göra för att få mina rättigheter tillgodosedda?
Först av allt måste du reklamera den felaktiga varan hos säljaren inom skälig tid efter att du upptäckte felet. Det betyder att du muntligt eller skriftligt meddelar säljaren att du inte vill ha varan. Du måste förklara varför du anser att varan är felaktig. Reklamerar du varan inom två månader efter det att du upptäckt felet är du alltid i rätt tid. Efter tre år har du förlorat din rätt att reklamera, under förutsättning att du inte har en garanti som säger något annat. Från och med den 1 april 2005 förlängs reklamationstiden från två till tre år. Det gäller alltså varor som du köper den dagen eller senare. För varor som du köpt före detta datum gäller fortfarande två års reklamationstid.

Redigerat av D.Man, 01 oktober 2005 - 08:07.

Postad 01 oktober 2005 - 08:12

davidandersson
  • davidandersson
  • Lärjunge

• 426 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Nej det är så här:

<{POST_SNAPBACK}>

Läs konsumentköplagen först innan du påstår något.

Det här är hämtat från konsumentverkets sida och dom borde ju vara uppdaterade. :)

Sexmånadersregeln
För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel.

Rättsligt fel
Varan har ett rättsligt fel om någon annan än säljaren äger varan eller har panträtt i den och du som köpare inte har fått reda på detta.

Hur ska jag göra för att få mina rättigheter tillgodosedda?
Först av allt måste du reklamera den felaktiga varan hos säljaren inom skälig tid efter att du upptäckte felet. Det betyder att du muntligt eller skriftligt meddelar säljaren att du inte vill ha varan. Du måste förklara varför du anser att varan är felaktig. Reklamerar du varan inom två månader efter det att du upptäckt felet är du alltid i rätt tid. Efter tre år har du förlorat din rätt att reklamera, under förutsättning att du inte har en garanti som säger något annat. Från och med den 1 april 2005 förlängs reklamationstiden från två till tre år. Det gäller alltså varor som du köper den dagen eller senare. För varor som du köpt före detta datum gäller fortfarande två års reklamationstid.

<{POST_SNAPBACK}>

Upps, sorry. MIn lagbok är från 2005 visste inte att detta ändrats. Mao ord är B ) 7-36 månader. Egentligen spelar detta ingen roll eftersom det nästan alltid är butikens/tillverkarens garanti som du har nytta av. Reklamationstiden har väldigt få konsumenter haft nytta av. Dock, kan du få en oberoende fackman att skriva under på att felet är ursprungligt så har man kommit en bit på vägen.

Postad 01 oktober 2005 - 08:15

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

• 1 113 inlägg
  • 0
[quote name='kotten33' date='Oct 1 2005, 00:43 ']

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Jag har fått ett mail idag från Datorgallerian att dom har PDP+

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Trevligt att de kör med PDP+! Antagligen har de ändrat och kör nu med PDP+ eller så visste den snubben jag pratade ingenting om vilka garantier de ger när man köper en Pioneer plasma av Datorgallerian...

Postad 01 oktober 2005 - 08:17

D.Man
  • D.Man
  • Lärjunge

• 374 inlägg
  • 0
Jo, så är det ju. Det är ju den förlängda garantin från producent som är nåt att ha efter 6 månader. Kan dock tänka mig att den ser väldigt olik ut mellan tillverkarna.
Fast när det gäller elektronik så visar sig de flesta felen inom 6 månader.

Postad 01 oktober 2005 - 20:50

Anders01
  • Anders01
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Tack för alla fina tips. En 436 XDE låter smaskens...

Någon som vet var man kan se en IRL i Stockholmsområdet? FDE finns det ju, men XDE har jag inte hittat än...

Postad 02 oktober 2005 - 07:34

Kotte King
  • Kotte King
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Hur många har fått sina 50"? Är det någon, förrutom dom som jobbar i affär som fått sin?
Väntar på min beställning men det dröjer....

<{POST_SNAPBACK}>

Jag fick min 506 XDE den 16 september och jag jobbar inte i någon radioaffär och har inte heller några speciella kontakater inom branschen.
Är för övrigt mycket nöjd med skärmen och har inte upplevt dom problem som diskuteras här i forumet.
Jag kan lova att det har varit många "experter" hemma och kollat på skärmen, och ALLA har varit otroligt imponerade av vad den presterar (trots att den matas från en något äldra dvd spelare utan HDMI).
Väntar otåligt på Pioneers DV-989AVi som jag hoppas ska öka bildkvaliten ytterligare ett snäpp.

Kotte

Bifogad fil(er)

Redigerat av Kotte King, 02 oktober 2005 - 07:40.

Postad 02 oktober 2005 - 10:16

Unregistered3992e2e8
  • Unregistered3992e2e8
  • Lärjunge

• 376 inlägg
  • 0
Vad är det som hänger i fönstret, Kotte? :P
Någon som vet om det finns några butiker i närheten av Östergötland som har någon 6:e generations skärm ännu?

Postad 02 oktober 2005 - 11:20

Kotte King
  • Kotte King
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Vad är det som hänger i fönstret, Kotte? :P
Någon som vet om det finns några butiker i närheten av Östergötland som har någon 6:e generations skärm ännu?

<{POST_SNAPBACK}>

Ahh :D det är en Philips TV du ser från sidan. Det sitter utanför fönstret ute i uterummet.... :)

Postad 02 oktober 2005 - 11:28

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1 703 inlägg
  • 0

Väntar otåligt på Pioneers DV-989AVi som jag hoppas ska öka bildkvaliten ytterligare ett snäpp.

<{POST_SNAPBACK}>

jepp bilden på kortet du postade är ju inte mycket att ha
helt kolsvart!? :P
betyder det är svärtan är så mycket förbättrad alltså?..*ironi*

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.