![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
12 990:- |
Postad 03 april 2013 - 10:11
Postad 03 april 2013 - 11:03
Är dynamisk justering av bakgrundsbelysningen det samma som ljussensorn som det heter på Sonyn?
Mest troligt...stäng av! :-)
Postad 03 april 2013 - 18:54
Nej, ljussensorn anpassar belysningen efter rummets ljusnivå. Dynamisk bakgrundsbelysning anpassar sig efter bildens innehåll. Med Philips förekommer det också att TV:n har en dynamisk nivåjustering, det vill säga att den anpassar svart- och vitnivå efter bildens innehåll. Då är det i princip omöjligt att använda ens de enklaste testmönstren från DVE.Är dynamisk justering av bakgrundsbelysningen det samma som ljussensorn som det heter på Sonyn?

Postad 03 april 2013 - 20:27
iofs ha man tv med bak belysning kanske man vill ta detta i beaktande.....iaf när man ställer contrast...
edit:99% procent skriver man alltid fel på kanske...blir alltid kankse typ.... =)
Redigerat av Unregistered88042daf, 03 april 2013 - 20:29.
Postad 04 april 2013 - 23:21
Postad 04 april 2013 - 23:50
Det betyder att du har en dynamisk justering av bakgrundsbelysningen baserat på bildens innehåll och då måste du stänga av detta i TV:ns menyer för annars kommer mätningarna att bli kaos. Du kommer aldrig att kunna lita på ifall det du mäter beror på hur du har ställt in med reglage eller ifall om TV:n bara godtyckligt ändrat sig.
Stort tack för att du svarade på min fråga. Den dynamiska bakgrundsbelysningen går inte att stänga av på min tv, jag vill bara göra mitt bästa av situationen. Mätningarna är rätt så stabila och jag har åstadkommit rätt så bra resultat, speciellt i grå skalan, den blir oförändrad oavsett vilken pattern jag använder, däremot gamma ligger bra med APL pattern på 2.2 och den är dålig med window pattern den ligger på 1.8, att notera tv:n har inte inställningen för gamma. Min gissning är att det är bättre att använda APL pattern än window pattern att kalibrera tv:n, för att gamma ligger på 2.2.
Vad tycker du, vilken del av grå skalan ska jag prioritera, skriv helst med siffror i prioritets ordning för hela skalan. Min tv har de inställningar:
White point red 0-127
whit point green 0-127
white point blue 0-127
red black level offset 0-15
green black level offset 0-15
Det är alla inställningar som jag kan använda att kalibrera grå skalan på min tv. Känner du igen någon av de inställningar från Philips tv apparater och varför har de så stor skala från 0 till 127 undrar jag. Vad gör black level offset på en Philips tv?
Dina inlägg har hjälp mig att bli bättre kalibrera tusen tack för varje inlägg du har skrivit.
Postad 05 april 2013 - 06:44

Är alla färgegenskaper rätt finns det inge ljusare eller mörkare fyrkanter i något filter.
Postad 05 april 2013 - 06:55
Stort tack för att du svarade på min fråga. Den dynamiska bakgrundsbelysningen går inte att stänga av på min tv, jag vill bara göra mitt bästa av situationen. Mätningarna är rätt så stabila och jag har åstadkommit rätt så bra resultat, speciellt i grå skalan, den blir oförändrad oavsett vilken pattern jag använder, däremot gamma ligger bra med APL pattern på 2.2 och den är dålig med window pattern den ligger på 1.8, att notera tv:n har inte inställningen för gamma. Min gissning är att det är bättre att använda APL pattern än window pattern att kalibrera tv:n, för att gamma ligger på 2.2.
Yes! Det är fördelen med APL-mönster. Med konstant samma snittljusnivå i bilden kommer inte automatisk reglering att kicka in på samma sätt och du kan få mer tillförlitlighet. Ifall din Philips har ett datorläge kan det eventuellt stänga av den dynamiska justeringen.
Vad tycker du, vilken del av grå skalan ska jag prioritera, skriv helst med siffror i prioritets ordning för hela skalan. Min tv har de inställningar:
White point red 0-127
whit point green 0-127
white point blue 0-127
red black level offset 0-15
green black level offset 0-15
Det är alla inställningar som jag kan använda att kalibrera grå skalan på min tv. Känner du igen någon av de inställningar från Philips tv apparater och varför har de så stor skala från 0 till 127 undrar jag. Vad gör black level offset på en Philips tv?
Dina inlägg har hjälp mig att bli bättre kalibrera tusen tack för varje inlägg du har skrivit.
Går inte riktigt att säga så enkelt vad som är "bäst". Man måste utvärdera hur reglagen fungerar och utifrån det kompromissa.
White point-reglagen är ett Gain-reglage. Det styr gråskalan i ljusa delar. Offset-reglagen styr i mörka delar. Det är i alla fall grundidén. Nu kommer inte det här reglaget fungera perfekt och när du justerar i botten påverkar du även toppen. Du mäter typiskt på 30 och 80 procent för offset respektive gain-reglagen och måste hela hoppa fram och tillbaka för att kontrollera eftersom alla ändringar påverkar hela skalan.
Postad 06 april 2013 - 16:56
Före/Efter
Bifogad fil(er)
Postad 06 april 2013 - 17:16

Redigerat av miguelematador, 06 april 2013 - 17:17.
Postad 06 april 2013 - 17:17

Postad 06 april 2013 - 20:10
Jag följde en guide som visade vad som skulle göras steg för steg, "http://www.curtpalme...pic.php?t=10457" Jag förstår inte riktigt dom som påstår att det tar flera hundra timmar att lära sig grunderna.
Eller har jag missat något, finns det ännu fler avancerad sätt att kalibrera på?
Postad 07 april 2013 - 08:36

Postad 07 april 2013 - 12:55
Hursomhelst så skulle jag rekommendera till alla som funderar på att köpa en mätare att slå till, på bilderna som jag postade ser det kanske inte ut som att det hänt så mycket men det gör verkligen skillnad.
Postad 07 april 2013 - 14:13

mvh// vktor
Postad 07 april 2013 - 16:55
DVENån som vet nå bra film eller film-clip för och kolla sin kalibrering?
Postad 07 april 2013 - 20:01
om du vill kolla hur en film ser ut så finns det lite filmklipp på thx hemsidaok.. nu har jag använt http://www.avsforum....mp4-calibration
Postad 08 april 2013 - 10:08
Självklart kan en erfaren göra jobbet snabbare, men jag skulle säga att en amatör kan ganska enkelt uppnå samma resulat även om det bara tar längre tid,
Hursomhelst så skulle jag rekommendera till alla som funderar på att köpa en mätare att slå till, på bilderna som jag postade ser det kanske inte ut som att det hänt så mycket men det gör verkligen skillnad.
..ända tills du möter en teve som inte är lika lättkalibrerad och har fel färgmättnad i RGB. Då kan de flera hundra timmarna göra skillnad. Det är den där sista touchen för att få en perfekt bild som kan ta tid. För man köper väl inte utrustning för att få en bra bild? Det är ju för att få det bästa bilden just den teven kan uppnå.
Postad 09 april 2013 - 01:52
När jag ställde in kontrasten med
(AVS HD 709 - Blu-ray & MP4 Calibration) så märkte jag att jag kan se alla rutor fast jag har kontrasten på max(60) på min VT50..
bör jag dra ner den lite för att va på säkra sidan?
mvh//viktor
Postad 09 april 2013 - 03:33
om du vill kolla hur en film ser ut så finns det lite filmklipp på thx hemsida
Dom går inte å ladda ner va jag vet..
Postad 09 april 2013 - 09:29
När jag ställde in kontrasten med
(AVS HD 709 - Blu-ray & MP4 Calibration) så märkte jag att jag kan se alla rutor fast jag har kontrasten på max(60) på min VT50..
Kolla igenom alla 100 forumsidor om Panasonic 2012, eller för den delen 2011:n, säkert 2013 också plus några gånger i denna tråd, så ser du svaret att "Kontrast" på Panasonics plasma inte är som "Kontrast" på andra apparater utan istället ett ABL-reglage, dvs ljusventilsregleringen.

Postad 09 april 2013 - 17:15
Kolla igenom alla 100 forumsidor om Panasonic 2012, eller för den delen 2011:n, säkert 2013 också plus några gånger i denna tråd, så ser du svaret att "Kontrast" på Panasonics plasma inte är som "Kontrast" på andra apparater utan istället ett ABL-reglage, dvs ljusventilsregleringen.
har läst lite nu.. om jag fattat saken rätt så är ABL-reglage att bilden blir ljusare utan att man fräter ut bilden å att energiförbrukning ökar.. men vilka reglage ska man använda för å ställa in kontrasten om man inte ska använda kontrast reglage för de värkar ju inte spela någon roll om man använder kontrast reglage för de fräter ju aldrig ut..
mvh//viktor
Postad 09 april 2013 - 19:23
Samma förekommer även på Philips apparater där "Kontrast" reglerar bakgrundsbelysningen. Skillnaden är att där vill du reglera vitnivån för den påfallande ofta överstyrd så att vitt skiftar just i fel nyans. Nyare modeller har dock ett "Videokontrast"-reglage som ordnar detta.
Postad 09 april 2013 - 21:22
Det finns inget vitnivåreglage hos Panasonics plasma. Så länge källan är korrekt eller någorlunda korrekt ska det inte vara några problem. Jag har ännu inte fått någon av deras modeller att skifta fel i vitt och nära vitt.
Samma förekommer även på Philips apparater där "Kontrast" reglerar bakgrundsbelysningen. Skillnaden är att där vill du reglera vitnivån för den påfallande ofta överstyrd så att vitt skiftar just i fel nyans. Nyare modeller har dock ett "Videokontrast"-reglage som ordnar detta.
för jag löste nånstans att man ska inte dra upp kontrasten på max för då kan man få upp rödstik i dom gråa tonerna. men jag har aldrig sett de fast jag har haft kontrasten på max(60)
Postad 11 april 2013 - 09:57
Gissningsvis läste du om detta där någon använt den nordamerikanska modellen, inte den som säljs i Europa.för jag löste nånstans att man ska inte dra upp kontrasten på max för då kan man få upp rödstik i dom gråa tonerna. men jag har aldrig sett de fast jag har haft kontrasten på max(60)

Postad 11 april 2013 - 10:11
Postad 11 april 2013 - 13:05
Den enda apparat jag känner till som ger en möjligt att direkt påverka hur detta sker är Panasonics Blu-rayspelare som ger tre olika alternativ för hur processen ska ske. Ett av dessa ger en riktigt snygg rendering av tesmönstret med bibehållen cirkelstruktur, men det ger också artefakter på andra testbilder.
Postad 11 april 2013 - 18:42
Tackar! Om man kunde hitta lika kortfattade och uttömmande svar på Wikipedia som du ger vore det schysst, istället står det långa haranger på teknisk engelska som åtminstone jag fattar väldigt lite av innan jag vet vad för svar jag söker.Chroma Zone Plate spårar hur omvandling och upsampling från 4:2:0-subsamplat källmaterial sker i bildkedjan. Reglagen som kan påverka detta är växla mellan RGB och YCbCr (samt mellan 4:2:2 och 4:4:4-subsampling ifall tillgängligt) i bildkällan och jämföra vilken som bäst håller testmönstret intakt. Ifall cirklarna tappar i intensitet ut mot kanterna är det ett tecken på att uppsamplingen förlorar information.
Den enda apparat jag känner till som ger en möjligt att direkt påverka hur detta sker är Panasonics Blu-rayspelare som ger tre olika alternativ för hur processen ska ske. Ett av dessa ger en riktigt snygg rendering av tesmönstret med bibehållen cirkelstruktur, men det ger också artefakter på andra testbilder.

Postad 12 april 2013 - 00:50
Gissningsvis läste du om detta där någon använt den nordamerikanska modellen, inte den som säljs i Europa.
nu kommer kanske en dum fråga.. men jag kolla på thx bright room och jämförde den på pro1 läget.. hur kommer de säg att thx bright room är ljudare fast man sätter kontraten på samma som pro ett läget(36)? och ljus är på samma? har de med att dom har varit inne å pillar med gamman?
mvh// viktor
Postad 12 april 2013 - 09:45
Ingen dum fråga alls.nu kommer kanske en dum fråga.. men jag kolla på thx bright room och jämförde den på pro1 läget.. hur kommer de säg att thx bright room är ljudare fast man sätter kontraten på samma som pro ett läget(36)? och ljus är på samma? har de med att dom har varit inne å pillar med gamman?

Redigerat av Ringblixt, 12 april 2013 - 09:46.
Postad 12 april 2013 - 12:20
Ingen dum fråga alls.
Gamman är lägre med 2.0-kurva (har jag för mig), men THX Bright room-läget är också ljusstarkare. Troligtvis för att de driver mer på cellerna och använder en annan metod för pulsviddmodulering. Jämför hur "normal" är betydligt ljusstarkare men också mer flimmrig och generellt mer orolig i bilden.
ok..

Har försökt att leta efter kalibrerings inställningar till den eruopiska modellen till VT50.. men har bara hittat till dom amerikanska Modellerna..
jag vet att man kanske inte ska inställningar frön en annan panel för de e typ 50/50 att de blir bra.. men skulle va kul å testa..

Postad 12 april 2013 - 14:32
Postad 12 april 2013 - 22:16
Bara för nyfikenhetens skull, vad för videoprocessor? Själv har jag en DVDO Iscan Duo och jag tycker den gör sitt jobb bra. Ska kalibrera min bara med en C6 och Calman 5 när jag får tid och ork men det är fördömt bra bild redan nu så det är svårt att få ut den berömda tummen du vet.Om någon behöver en testbildsgenerator så har jag en till salu i marknaden här på forumet.
SpectraCal DPG-2000 Digital Pattern Generator

Postad 14 april 2013 - 05:59
Ja, det ska fungera:
http://store.spectra...re-support.html
tack!

Postad 14 april 2013 - 11:12
Är de här den europeiska modellen? http://www.avforums....t-settings.html
Nope. Europeiska (UK skiljer sig ytterligare något) har Brightness normaliserad till 0. C.A.T.S-namngivningen existerar inte på de europeiska modellerna.
Postad 14 april 2013 - 20:23
Nope. Europeiska (UK skiljer sig ytterligare något) har Brightness normaliserad till 0. C.A.T.S-namngivningen existerar inte på de europeiska modellerna.
jag misstänkte de..

Postad 16 april 2013 - 21:51
jag har kommit fram till att min tv har ett grön/gult tint..
finns de nåt man kan göra ät de om man inte har instrumänt?
MvH// viktor
Postad 17 april 2013 - 06:01
Kalibrering handlar i grunden inte om grafer och tabeller, däremot att se bilden och sedan bekräfta vad man ser genom grafer och tabeller - efter det handlar det om att förstå vad bästa kompromissen är, och att nå dit med de befintliga reglagen. Tabeller och grafer är också utmärkta hjälpmedel när man arbetar med nivåer där ögonen av olika anledningar har svårt att urskilja skillnader och nivåer.
Ett exempel är: vad du bedömer som gul/grönt - beror det på:
Att saturation av grönt är för hög?
Att illuminance i grönt är för högt?
Att hue i gult står fel?
Att vitpunkten är förskjuten, dvs blå/röd gain ligger fel?
Att blå och/eller röd x,y,Y ligger fel?
Lite svårt att avgöra med bara ögonen

Med vänlig hälsning,
Pär
Postad 17 april 2013 - 15:34
Frågan är väl lite konstigt ställd? Klart man kan göra något åt det utan instrument, det är däremot extremt svårt att göra något som blir korrekt....
Kalibrering handlar i grunden inte om grafer och tabeller, däremot att se bilden och sedan bekräfta vad man ser genom grafer och tabeller - efter det handlar det om att förstå vad bästa kompromissen är, och att nå dit med de befintliga reglagen. Tabeller och grafer är också utmärkta hjälpmedel när man arbetar med nivåer där ögonen av olika anledningar har svårt att urskilja skillnader och nivåer.
Ett exempel är: vad du bedömer som gul/grönt - beror det på:
Att saturation av grönt är för hög?
Att illuminance i grönt är för högt?
Att hue i gult står fel?
Att vitpunkten är förskjuten, dvs blå/röd gain ligger fel?
Att blå och/eller röd x,y,Y ligger fel?
Lite svårt att avgöra med bara ögonen
Med vänlig hälsning,
Pär
jag testade färg inställnigrana från http://www.avforums....349/Review.html
de va då jag märkte att de va grön/gult i hudtonerna med pro1 läget på min vt50..
Med dom inställningarna från sidan blir hudtonerna lite rödare vilket ser mer naturligt ut tycker ja..
klippet jag har använt å jämfört med är: KURO Best II från http://www.demo-worl...on-trailers.php
mvh//viktor
Postad 17 april 2013 - 19:20
jag testade färg inställnigrana från http://www.avforums....349/Review.html
de va då jag märkte att de va grön/gult i hudtonerna med pro1 läget på min vt50..
Med dom inställningarna från sidan blir hudtonerna lite rödare vilket ser mer naturligt ut tycker ja..
Vad som händer - det så gott som alla lurar sig på i den situationen - är att öga/hjärna i första hand upplever den relativa förändringen. Har du ingen referenspunkt som en redan kalibrerad skärm att jämföra med eller mätutrustning som guidar rätt är du helt enkelt dubbelblind. Du ser en förändring men har ingen aning om ifall du börjar och slutar närmare eller längre bort från en korrekt färgåtergivning.
Du kan inte dra slutsatsen ifall det är din display som är för gul eller ifall det är demomaterialet som har en gulare hudton. Hudtonen i det där demomaterialet kanske inte ens ska återges åt det röda eller det gula hållet utan istället ligga mot cyan och då är "rödare" helt i fel riktning. Vad du upplever som "bättre" kan i själva verket vara en större avvikelse som råkar passa ditt godtycke för just det demomaterialet.
Postad 17 april 2013 - 20:49
Vad som händer - det så gott som alla lurar sig på i den situationen - är att öga/hjärna i första hand upplever den relativa förändringen. Har du ingen referenspunkt som en redan kalibrerad skärm att jämföra med eller mätutrustning som guidar rätt är du helt enkelt dubbelblind. Du ser en förändring men har ingen aning om ifall du börjar och slutar närmare eller längre bort från en korrekt färgåtergivning.
Du kan inte dra slutsatsen ifall det är din display som är för gul eller ifall det är demomaterialet som har en gulare hudton. Hudtonen i det där demomaterialet kanske inte ens ska återges åt det röda eller det gula hållet utan istället ligga mot cyan och då är "rödare" helt i fel riktning. Vad du upplever som "bättre" kan i själva verket vara en större avvikelse som råkar passa ditt godtycke för just det demomaterialet.
du har en bra poäng där.. hade inte ens tänkt på att jag kan försöka jämföra tv med min Eizo skärm(till bildbehandling) som jag kalibrerar en gång i veckan.. så ska spela upp klippet på datorn å kolla.. men stödjer nån mediaspelare i win7 färghantering?
mvh//viktor
Postad 17 april 2013 - 21:11
Kalibrerar du skärmen, eller profilerar du den?
Kalibrerar du för RGB full, eller limited? Vilket colorspace använder du? Vad är det för ljuskälla? CCFL eller LED? Hur ser UV och IR ut för den panelen? (UV mäts inte i t ex CIE 1931, IR uppfattas som brightness av ögat...) - det finns massor av fler frågor beroende på hur svaret faller ut?

Med vänlig hälsning,
Pär
Postad 17 april 2013 - 21:14
Ja, de ska göra det. Jag har i alla fall varit på kalibreringar där HTPC:n lämnat en bild som var uppåt väggarna och efter lång genomgång visade det sig att en av färprofilerna var korrupt.du har en bra poäng där.. hade inte ens tänkt på att jag kan försöka jämföra tv med min Eizo skärm(till bildbehandling) som jag kalibrerar en gång i veckan.. så ska spela upp klippet på datorn å kolla.. men stödjer nån mediaspelare i win7 färghantering?
Kan du skapa en icc-profil som är helt fel, typ gör bilden mörkgrå och röd, kan du lätt se vilka program som kliver förbi profilerna och inte.
Postad 17 april 2013 - 21:21
Postad 17 april 2013 - 22:29
De e bara spara pengar och köpa calman och ny mätare!

tack för all hjälp!

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar