Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Samsungs Q96 & Q97 *

2925 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Samsung PS42C96HD (TV) 3 8,14 (21) Inga priser
Samsung PS50C96HD (TV) 1 8,56 (15) Inga priser
Samsung PS42Q96HD (TV) 1 8,55 (30) Inga priser
Samsung PS50Q96HD (TV) 2 8,4 (14) Inga priser
Samsung PS50Q97HD (TV) 1 8,19 (41) Inga priser
Samsung PS42Q97HD (TV) 4 8,42 (52) Inga priser
34 relaterade trådar
Samsung PS-50Q97HD stänger av sig ! (63 inlägg) 12 år sedan
TV-apparater med inbyggd digitaltuner (186 inlägg) 14 år sedan
Panasonic PV70 eller Samsung Q97 (203 inlägg) 16 år sedan
Samsung A457 vs Samsung Q97 (4 inlägg) 16 år sedan
Samsung PS 42A457 kontra Q97 (12 inlägg) 16 år sedan
Samsung PS42Q97HDX (3 inlägg) 16 år sedan
Samsungs nya plasmor, PS-50C96HD etc. (9 inlägg) 16 år sedan
Samsung Q96/97 Inställningar (19 inlägg) 16 år sedan
LCD och analog TV (33 inlägg) 16 år sedan
Köpa ny platt-TV, 40-42" - Giganternas kamp (31 inlägg) 16 år sedan
Beslutångest med val av TV (25 inlägg) 16 år sedan
Samsung 50" PS50Q97HDX (64 inlägg) 16 år sedan
Panasonic TH-42px80 vs Samsung PS42Q97 (29 inlägg) 17 år sedan
Panasonic 50PZ70 eller Samsung 50P96FD (16 inlägg) 17 år sedan
Problem med att få datorn att skicka signal till teven.. (1 inlägg) 17 år sedan
Ljusläckage Plasma (Samsung PS-42C96HD) (20 inlägg) 17 år sedan
Horisontella linjer på Q97 (30 inlägg) 17 år sedan
Min 42'' Plasma temporärt eller? (9 inlägg) 17 år sedan
Vad ska jag välja för TV-apparat? (2 inlägg) 17 år sedan
Valet efter kvalet (6 inlägg) 17 år sedan
Samsung PS-42Q97HD vs Panasonic TH-PX700 (5 inlägg) 17 år sedan
TV för max 15000 (25 inlägg) 17 år sedan
Samsung LCD R8 <--> Samsung Plasma Q97? (8 inlägg) 17 år sedan
TV för ca 15-20000 (13 inlägg) 17 år sedan
Inbrännings i Plasma. (1 inlägg) 17 år sedan
En pixel lyser rött sen försvann. (8 inlägg) 17 år sedan
Alternativ till PX70 mottages! (91 inlägg) 17 år sedan
TV och hemmabio inköp, vad välja? (2 inlägg) 17 år sedan
Samsung 42" Plasma-TV PS42C96HDX/XEE (0 inlägg) 17 år sedan
PX70 eller Q96/97 - men varför inte Hitachi P42H01 (0 inlägg) 17 år sedan
100hz vs 50hz aka LG vs Panasonic/samsung (9 inlägg) 17 år sedan
LG 42PC55 Vs Samsung PS-42Q96HD (3 inlägg) 17 år sedan
Samsung Q96HDX 50" eller Panasonic PX70E 50"? (7 inlägg) 17 år sedan
LCD eller plasma till tv-tittande? (1 inlägg) 17 år sedan

Postad 01 november 2007 - 10:03

fremar-7
  • fremar-7
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Inget jag har sett heller. Jämfört med min 32" samsung tjocktv så är det inget alls jag stör mig på Q96an. Köpte mig en Logitech Harmony 525 fjärr i fredags också, helt underbart att bara behöva trycka på en knapp för att starta allt på rätt ingångar mm direkt ;)

Slipper bläddra med source AV1->AV2->Component nu för att titta på xboxen.

Postad 01 november 2007 - 10:04

Manke
  • Manke
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Vilka fel har hittats, som inte är relaterade till den interna digitalboxen?
Har följt tråden sen start, men man hinner glömma sånt här.

Postad 01 november 2007 - 10:33

Unregistered75b3415e
  • Unregistered75b3415e
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
I dagsläget är Plasma för mig bättre, så jag är nöjd med min Samsung 42",
men jag blir ändå alltid lite oroad över inbränningar.

Exempelvis om man bara är på text-tv en stund, å sedan
går ur å bläddrar mellan kanaler så hinner man på den helsvarta
rutan tydligt se mönster av text-tv.

Ser man en film som haft subtitles, så ser man också mönster av detta.

DOCK så försvinner ju dessa, och är inget som stör. Så på så sätt är det
ingen fara.. fast man känner sig att man får vara försiktig

Jag har ändå haft TV'n igång i 600 timmar sen jag köpte den,
och har haft den på inkörning i typ 200.

LCD får det KANSKE bli tills nästa köp.. om man då har HD-kanaler på majoriteten av
sina favorit-kanaler.

Peace

Postad 01 november 2007 - 14:48

demi
  • demi
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0

Jag har då inte sett, "tänkt" på det gröna!

Då har jag ändå hittat bra många andra fel :(

möjlig du inte har det på din Q96! vilka andra fel har du hittat? så slipper jag leta själv!

Postad 03 november 2007 - 00:59

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0
Lite nyfiken på vad den digitala utgången skickar ut...

Via den inbyggda DVB-T receivern är det klart att den ger ut tex DD 5.1 om detta sänds men..

om man matar den via HDMI med

DD 5.1
DTS
etc

Skickar den vidare signalen oförändrat eller????????

Postad 03 november 2007 - 22:46

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0
Hej!

Vad har ni för inställning för kontrast? Jag kalibrerade min tv med thx-guiden som finns på många dvd skivor från lucasfilms. Och den antydde att kontrasten ska dras upp till max, dvs 100. kan detta stämma?

Man såg en ruta med 9 boxar av vitt. man skulle öka kontrasten tills dessa flöt ihop. Jag ökade till max men de hade då ändå inte flytit ihop... Hmm? Detta justerar tydligen vitpunkt. Nån som har nån idé?

Kan tillägga att jag oxå upplever gröna skuggpartier i ansikten. Speciellt vid "sämre" dvd prduktioner och boxer-tv där bithastigheten är usel. Såg nyss svensson svensson och i alla mörka partier var det en extrem fladdrande pixelering.. ungefär som en överkonprimerad divx-film blir på datorskärmen... Antar det är begränsning i boxer... kör med floppydtv...

MVH
Henrik

Redigerat av MrNorth27, 03 november 2007 - 22:49.

Postad 04 november 2007 - 15:17

kRiLLo
  • kRiLLo
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Fundera starkt på att beställa en sån här tv. Ni som har den tycker ni den är värd att köpa eller ångra ni att ni köpt den ? Jag köpte en lcd 32" för två år sen och ångrade lite redan när jag fick den, fast behöll den endå. Var och kollade på den här samsungen i butik och tyckte den var väldigt bra så nu vill jag byta upp mig till 42 q97" . Men som sagt. Är detta en bra tv? Ge mig gärna ett ärligt svar. För jag vet att man lätt tycker att bara för mig själv köpt något så vill man inte erkänna om man tycker den är dålig:). Fast jag tycker denna verkar helt ok.

Och en annan fråga när jag endå skriver. Hörs denna tvn något när den är igång. Är det iriterande ljud isådanafall ?

Postad 04 november 2007 - 15:42

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har lite frågor om att kalibrera en C96a, nån som har gjort en kalibrering med DVE och vill dela med sig av kunskaperna?

MVH
Henrik

Postad 04 november 2007 - 19:55

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2 750 inlägg
  • 0

Fundera starkt på att beställa en sån här tv. Ni som har den tycker ni den är värd att köpa eller ångra ni att ni köpt den ? Jag köpte en lcd 32" för två år sen och ångrade lite redan när jag fick den, fast behöll den endå. Var och kollade på den här samsungen i butik och tyckte den var väldigt bra så nu vill jag byta upp mig till 42 q97" . Men som sagt. Är detta en bra tv? Ge mig gärna ett ärligt svar. För jag vet att man lätt tycker att bara för mig själv köpt något så vill man inte erkänna om man tycker den är dålig:). Fast jag tycker denna verkar helt ok.

Och en annan fråga när jag endå skriver. Hörs denna tvn något när den är igång. Är det iriterande ljud isådanafall ?

Jag ångrar inte mitt köp, men funderar ändå på att köpa nytt :D
Har inget med tvn att göra B)

Det som stör mig med tvn är hur fotbollen ser ut, det går nästan inte att kolla. Du har säkert läst om det, tearing judder osv.. problemet.

Jag ser inte gröna ormar, jag har inget surr! Jo det hörs ett surr om jag har en vit bakgrund påslasgen och lutar örat mot tvn.

Det finns sjukt mycket inställningar som du kan leka med, bilden är "äckligt" bra vid HD film och vid tvspelande. ;)

Något mer?

Jo vissa har problem med den interna boxen, men jag använder inte den så jag kan inte uttala mig!

Postad 04 november 2007 - 20:02

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2 750 inlägg
  • 0
Kom på en till grej, nu när jag satt upp min tv på väggen har den börjat knäppa!

Den knäpper kanske tre,fyra gånger under den första timmen efter uppstart när tvn är kall.

Jag tänker inte plocka ner den från väggen för de små knäppningarna, för de är inget som "normala" människor skulle reagera på.

Postad 04 november 2007 - 20:16

kRiLLo
  • kRiLLo
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Tackar för svaren. Går ju inte att hitta en tv som är perfekt och med utan problem. Tror jag kan leva med de problem tvn har (är väl bara tearing och problem med digitalboxen som är de stora problemen?). Är det mest fotboll man märker av tearing problemet av finns det andra tillfällen man märker av det ?

Lite off topic men varför vill du har ny tv "damp" ? Vill du har en större ?

Postad 04 november 2007 - 20:24

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2 750 inlägg
  • 0

Tackar för svaren. Går ju inte att hitta en tv som är perfekt och med utan problem. Tror jag kan leva med de problem tvn har (är väl bara tearing och problem med digitalboxen som är de stora problemen?). Är det mest fotboll man märker av tearing problemet av finns det andra tillfällen man märker av det ?

Lite off topic men varför vill du har ny tv "damp" ? Vill du har en större ?

Du kan se tearingen ibland på vissa andra sporter med det är tydligast på fotboll!
Men mycket beror på tvsignalen också, barca matchen nu ovanligt bra ut ;)

Har du hört ordet "prylbög"? B) B) räcker det som svar :D

Postad 04 november 2007 - 20:35

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0

Via den inbyggda DVB-T receivern är det klart att den ger ut tex DD 5.1 om detta sänds men..

DD 5.1
DTS
etc

INGEN som har testat detta???????????????????????????????

Postad 04 november 2007 - 20:39

kRiLLo
  • kRiLLo
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
hehe ok. Jo sån är man lite själv ;) Tänkte bara en sak innan jag bestämmer mig för att beställa. Ska nog beställa från dustinhome och är lite fundersam angående distanköpslagen. När jag läser om öppet köp står det att det bara gäller om man inte har packat upp tv från kartongen. Men när jag läser om distansköpslagen får jag en annan bild. Hur är det igentligen? Får man inte ens packa upp tvn och testa om man vill ångra sitt köp ?

Postad 05 november 2007 - 09:33

Macarus
  • Macarus
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Tänk två gånger innan du beställer från Dustinhome. Verkar som de kör med någon sorts gråimport. Det vill säga du får bara 1 års garanti och ingen svensk instruktionsbok (eller svenska på TVn heller). Dessutom gäller inte Samsungs nordics pixelfelspolicy. Var själv inne på att beställa därifrån men valde en annan butik p g a ovanstående. Kan göra det jobbigt om något är eller blir tok med TVn.

Postad 05 november 2007 - 11:52

kRiLLo
  • kRiLLo
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
ok Macarus. Men varför tror du att det är gråimport? Sen att det bara ska vara 1 års garanti stämmer väl inte. Alla varor man köper har väl 2års garanti enligt lag ?

Postad 05 november 2007 - 11:58

Bergan
  • Bergan
  • Veteran

• 2 231 inlägg
  • 0

ok Macarus. Men varför tror du att det är gråimport? Sen att det bara ska vara 1 års garanti stämmer väl inte. Alla varor man köper har väl 2års garanti enligt lag ?

En polare till mig jobbar där och de köper inte Samsung från Samsung Sverige så då gäller inte pixelgaranti osv. Så visst är det gråimport.
Och det där med garanti är helt fel. Orkar inte dra upp det hela, men en svensk handlare är tvungen att ge ett halvårs garanti enligt lagen, sedan är det andra reklamationsrätten som är 3 år. Sedan att vissa handlare/distrubitörer ökar garantin som en service mot kunderna är en helt annan sak.

Redigerat av Bergan, 05 november 2007 - 11:59.

Postad 05 november 2007 - 12:17

-Erik-
  • -Erik-
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0
Expert sa att dom hade 1 års garanti, sen fick man köpa tilläggsförsäkring för 4 år till. Vilket man inte skulle gjort kanske, kanske kan vara bra att ha i alla fall om något skulle hända. Får hoppas den ger sig 3 året.

Postad 05 november 2007 - 12:18

kRiLLo
  • kRiLLo
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
ok. Kan ni ge tips på var jag ska beställa ifrån ?

edit. Stavning.

Redigerat av kRiLLo, 05 november 2007 - 12:19.

Postad 05 november 2007 - 12:25

Manke
  • Manke
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Jag köpte min på Expert i Sandviken för 12600.

Postad 05 november 2007 - 12:39

rehnmark
  • rehnmark
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Tearingproblemet med fotboll, visst gäller det både för Q9x och C9x-serien?

Postad 05 november 2007 - 14:54

-Erik-
  • -Erik-
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0
tearing problemet är det att bollen blir lite sudden och kanske lite ghosting efter bollen? Stör inte mig så mycket, men kollar inte mycket på fotboll. Men en sak fattar jag inte. När jag ställer in 16:9 på TV'n fyller inte bilden hela rutan som den ska, blir kanter, även när det sänds i 16:9. Får välja Auto Wide sen storlekt 16:9 blir då rätt, drar ut 4:3 till widescreen då. Men det är lite jobbigt för ganska ofta eller ofta så växlar den mellan fullbild och inte fullbild. Gäller kabel Tv direkt in i TV, utan någon box. Har en Box där kan jag ställa in 16:9 Widescreen så där fungerar det perfekt. Stör inte så mycket eftersom det nästan bara är TV3 som jag kollar på med kabel Tv pga bättre bild på boxen.

Varför blir det bättre bild på boxen, än med kabel Tv direkt in i TV'n? Vingvision heter bolaget.

Postad 05 november 2007 - 20:04

Great
  • Great
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Har precis fått hem min Samsung PS-50Q97. Bilden e ju makalöst bra måste ja säga,

Men jag upplever streck som går snett ifrån övre vänstra hörnetner lite mot det vänstraman ser dessa i Beiga partier speciellt, är detta nåt som kommer att gå bort med tiden tro eller har nån upplevt liknande problem?

Har nu dragit ner ala värden till 50 och då syntes det mer

Postad 05 november 2007 - 20:32

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2 750 inlägg
  • 0

Har precis fått hem min Samsung PS-50Q97. Bilden e ju makalöst bra måste ja säga,

Men jag upplever streck som går snett ifrån övre vänstra hörnetner lite mot det vänstraman ser dessa i Beiga partier speciellt, är detta nåt som kommer att gå bort med tiden tro eller har nån upplevt liknande problem?

Har nu dragit ner ala värden till 50 och då syntes det mer

Antar att det är ultra filter bright du ser <_<
Är som rullande sträck i bilden, det är en funktion som finns i Q serien( inte på C serien) vilket ska förbättra bilden!
Det syns bättre mot ljusa bakgrunder, det kommer alltid finnas där :wub:

Redigerat av Damp, 05 november 2007 - 21:15.

Postad 05 november 2007 - 21:05

Chrester
  • Chrester
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0
(ang. den inbyggda ca-modulen och allt strul med en taskig mjukvara)

Har idag pratar med min butik där jag köpte tv'n. De har fått en ny mjukvara av samsung som är testad och godkänd av samsung :wub:
Butiken ska i veckan hämta våran tv för skjutning av den nya mjukvaran. De hade hoppats på att kunna skjuta den i hemmet men de har inte hittat någon bra lösning på hur de ska göra det.
Skitsamma, bara de får in mjukvaran och den fungerar så blir jag mer än nöjd <_<

Jag återkommer med mer info vad det lider :D

Så nu vet ni det . . . ;)

Redigerat av Chrester, 05 november 2007 - 21:07.

Postad 05 november 2007 - 21:24

Mickys
  • Mickys
  • Forumräv

• 943 inlägg
  • 0
tycker min tv surrar mer o mer. Någon som har reklamerat sin q96 eller q97 för att den surrar?
Sitter ofta ca 2 meter från tv'n vid datorn med ryggen mot tv'n på snedden lite och det surrar riktigt ordentligt. Hör det ibland på 3,5 meters håll också.
Orkar inte med mer surrande plasmor...redan reklamerat 2 innan av LG.

Postad 05 november 2007 - 22:56

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2 750 inlägg
  • 0

tycker min tv surrar mer o mer. Någon som har reklamerat sin q96 eller q97 för att den surrar?
Sitter ofta ca 2 meter från tv'n vid datorn med ryggen mot tv'n på snedden lite och det surrar riktigt ordentligt. Hör det ibland på 3,5 meters håll också.
Orkar inte med mer surrande plasmor...redan reklamerat 2 innan av LG.

Robbazz hade en som surrade högt, han lämnade tillbaka sin :wub:

Postad 05 november 2007 - 23:05

jbr
  • jbr
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Har idag pratar med min butik där jag köpte tv'n. De har fått en ny mjukvara av samsung som är testad och godkänd av samsung :wub:
Butiken ska i veckan hämta våran tv för skjutning av den nya mjukvaran. De hade hoppats på att kunna skjuta den i hemmet men de har inte hittat någon bra lösning på hur de ska göra det.

Så nu vet ni det . . . <_<

Det var intressant läsning.
Vilken butik/kedja är det fråga om?

Var precis i färd med att beställa en 50Q97 och det vore ju kanon att kunna säkerställa att man får en apparat med ny mjukvara...

/jbr

Postad 06 november 2007 - 11:52

Macarus
  • Macarus
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0

ok. Kan ni ge tips på var jag ska beställa ifrån ?

Vi beställde från bra ljud och bild för ~12200. Det gick smärtfritt och tog ungefär 1½ vecka innan TVn dök upp. De kör Q96 dock. Verkar vara färre som har Q97 om du vill silverranden.

Postad 06 november 2007 - 15:05

aikelo
  • aikelo
  • Lärjunge

• 315 inlägg
  • 0

DD 5.1
DTS
etc

Det enda jag vet är att 5.1 på svt o canal+ funkar fint med inbygggd DVB-T och optiskt ut till förstärkaren.
Jag kör min 360 och dvd via komponent, så hdmi vet jag inget om.

Postad 06 november 2007 - 16:16

Chrester
  • Chrester
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0

Har idag pratar med min butik där jag köpte tv'n. De har fått en ny mjukvara av samsung som är testad och godkänd av samsung :)

Så nu vet ni det . . . :)

Var precis i färd med att beställa en 50Q97 och det vore ju kanon att kunna säkerställa att man får en apparat med ny mjukvara...

/jbr

Tv'n är köpt på TV-Tjänst i Linköping (euronics).

Postad 06 november 2007 - 16:44

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0

DD 5.1
DTS
etc

Det enda jag vet är att 5.1 på svt o canal+ funkar fint med inbygggd DVB-T och optiskt ut till förstärkaren.
Jag kör min 360 och dvd via komponent, så hdmi vet jag inget om.

Kör du då bara ljudet via direkt kabel mellan DVD/360 till förstärkaren eller kör du även in ljud i TVn? Om det senare får du ut ljud via den optiska utgången ner till receivern?

Hela grejen är att jag vill behålla möjligheten att ha separata bildinställningar beroende på källa, därför behöver varje källa en egen ingång på TVn. Det vore då smidigt om TVn kunde skicka tillbaka ljudet via den optiska utgången ner till receivern. Beroende på vad TVn klarar av så får jag anpassa mitt köp av ny Receiver.

Postad 06 november 2007 - 21:23

aikelo
  • aikelo
  • Lärjunge

• 315 inlägg
  • 0
Kopplade in min gamla xbox till av-3 (sidoingången på tv:n) Och jag fick ut ljudet i förstärkaren via den optiska kabeln.

Postad 06 november 2007 - 22:05

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0

Kopplade in min gamla xbox till av-3 (sidoingången på tv:n) Och jag fick ut ljudet i förstärkaren via den optiska kabeln.

Låter lovande, troligtvis funkar det då åxå med Scarten.. Nu väntar jag bara på att någon kan säga ngt om HDMI pass-through............

Postad 08 november 2007 - 14:05

jalsing
  • jalsing
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Har idag pratar med min butik där jag köpte tv'n. De har fått en ny mjukvara av samsung som är testad och godkänd av samsung :)

Så nu vet ni det . . . :unsure:

/jbr

Tv'n är köpt på TV-Tjänst i Linköping (euronics).

Läste detta idag på nettosat när jag skulle kompletera med trådlösa boxer kort:

Viaccess CA-modul för de mottagare som saknar Viaccess men har plats för modul.
Viaccess används bl.a av Boxer, ComHem
Den fungerar med alla "gamla" ComHem kort, har du nyligen tecknat ett nytt abonnemang hos ComHem rekommenderar vi en Conax modul istället.

OBS, de moduler vi säljer är uppgraderade till senaste version med mjukvara 4.84/1.08, dvs. helt klara att använda för Boxer och ComHem

Ange helst till vilken mottagare modulen ska användas till eftersom det finns några olika modeller.
Fungerar nu även på Samsungs plasmor med inbyggd digitalbox.

Postad 08 november 2007 - 16:08

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0
Hejsan!

Två snabbfrågor:

1) Finns det en ny firmware som korrigerar felaktigheter i bildkvaliteten för denna modellen? Eller är det bara en fix för digitalboxen?

2) Är det någon som har kalibrerat sin skärm? I så fall, kör ni läge "standard" eller läge "film"? Kanske kan ni dela med er av era inställningar? Jag har jättesvårt att få till korrekta hudfärger.

MVH
Henrik

Postad 08 november 2007 - 16:28

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2 750 inlägg
  • 0

1) Finns det en ny firmware som korrigerar felaktigheter i bildkvaliteten för denna modellen? Eller är det bara en fix för digitalboxen?

2) Är det någon som har kalibrerat sin skärm? I så fall, kör ni läge "standard" eller läge "film"? Kanske kan ni dela med er av era inställningar? Jag har jättesvårt att få till korrekta hudfärger.

1. typ, :) i staterna finns det någon ny FW som ska hälpa till på traven.
Men innan samsung får tummen ur och lyckas få hit den är en annan femma.

2. Vilka inställningar har du pillat på, för att ändra på hudtonen?

Postad 08 november 2007 - 22:02

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0
Hej!

Det visade sig att det var en på jobbet som hade en Spyder2, och ikväll var han hemma hos mig och kalibrerade min skärm. Han har pysslat med tv och hembio i ca 10 år så han var hyfsat kunnig även om han inte var certifierad. Vi fick till följande inställningar

Contrast = 66
Brightness = 55
Sharpness = 54
Colour = 42
Tint = G51/R49
Colour tone = Normal

Gamma = -2
White Balance

R-offest= 14
G -offset= 17
B-offset= 14
R Gain = 14
G Gain = 16
B Gain = 12

rosa = 12
grön = 20
blått = 13
vit = 17

Hade menyn på engelska då det var lättare att hitta vad man skulle dra i för reglage. För dessa inställningar blir DVD och DTV väldigt bra. Kör man med dator så rekommenderar jag att öka kontrasten och skärpan lite annars blir det för suddigt.

Givetvis blir det ju olika för olika förutsättningar men kanske har nån nytta av dem ? De funkade för mig iaf.

MVH
Henrik

Postad 08 november 2007 - 23:11

blastoise
  • blastoise
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Har nu fått injicerat programvaruversion 1011 i min Q97 och har efter ett dygns testande inte haft en enda audio drop-out på den optiska utgången på TVn... så det verkar lovande.

Denna ggn gick inte TV:n i väg till Powermill, utan till ngn firma i Västerås.

Håll tummarna!!!

Redigerat av blastoise, 08 november 2007 - 23:21.

Postad 09 november 2007 - 11:01

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2 750 inlägg
  • 0

Hej!

Det visade sig att det var en på jobbet som hade en Spyder2, och ikväll var han hemma hos mig och kalibrerade min skärm. Han har pysslat med tv och hembio i ca 10 år så han var hyfsat kunnig även om han inte var certifierad. Vi fick till följande inställningar

Contrast = 66
Brightness = 55
Sharpness = 54
Colour = 42
Tint = G51/R49
Colour tone = Normal

Gamma = -2
White Balance

R-offest= 14
G -offset= 17
B-offset= 14
R Gain = 14
G Gain = 16
B Gain = 12

rosa = 12
grön = 20
blått = 13
vit = 17

Hade menyn på engelska då det var lättare att hitta vad man skulle dra i för reglage. För dessa inställningar blir DVD och DTV väldigt bra. Kör man med dator så rekommenderar jag att öka kontrasten och skärpan lite annars blir det för suddigt.

Givetvis blir det ju olika för olika förutsättningar men kanske har nån nytta av dem ? De funkade för mig iaf.

MVH
Henrik

Är inte alls som min tv är inställd!
Men ska prova när jag kommer hem, få se om spydern har gjort ett bra jobb :)

Antar att alla effekter är avslagna såsom Movie Plus och DNIe?

Postad 09 november 2007 - 16:22

pqvist
  • pqvist
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Hej!

Contrast = 66
Brightness = 55
Sharpness = 54
Colour = 42
Tint = G51/R49
Colour tone = Normal

Gamma = -2
White Balance

R-offest= 14
G -offset= 17
B-offset= 14
R Gain = 14
G Gain = 16
B Gain = 12

rosa = 12
grön = 20
blått = 13
vit = 17

MVH
Henrik

Tack Henrik,

Det blir till att hem och testa ikväll!

/Peak

Postad 10 november 2007 - 17:01

Mickys
  • Mickys
  • Forumräv

• 943 inlägg
  • 0
ska testa på vanlig tv-signal...
Men alla förbättringar var avstängda?

Postad 10 november 2007 - 17:05

Ziegler
  • Ziegler
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

tearing problemet är det att bollen blir lite sudden och kanske lite ghosting efter bollen? Stör inte mig så mycket, men kollar inte mycket på fotboll. Men en sak fattar jag inte. När jag ställer in 16:9 på TV'n fyller inte bilden hela rutan som den ska, blir kanter, även när det sänds i 16:9. Får välja Auto Wide sen storlekt 16:9 blir då rätt, drar ut 4:3 till widescreen då. Men det är lite jobbigt för ganska ofta eller ofta så växlar den mellan fullbild och inte fullbild. Gäller kabel Tv direkt in i TV, utan någon box. Har en Box där kan jag ställa in 16:9 Widescreen så där fungerar det perfekt. Stör inte så mycket eftersom det nästan bara är TV3 som jag kollar på med kabel Tv pga bättre bild på boxen.

Varför blir det bättre bild på boxen, än med kabel Tv direkt in i TV'n? Vingvision heter bolaget.

En teori varför det är bättre bild från boxen:
Man kan få väldigt varierande signal från kabeltv. Grundsignalen skickas ut från en central punkt och sedan förgrenas nätet med förluster på signalen som följd. I kabeltvnätverket finns ett antal förstärkare men det blir ändå förluster om ditt uttag sitter långt ut på en gren.I vilket skick antennkabelinstallationen är i ditt hus påverkar också. Tar du signalen från boxen så är det troligtvis en digital signal som boxen plockat upp från kabeltvnätet och där har du ingen förlust. Alltså bättre signal från boxen.

Postad 10 november 2007 - 19:36

Unregisteredb17a6071
  • Unregisteredb17a6071
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Inlägg #1
ramones
Visa medlemsprofil
Lägg till som vän
Skicka PM
Hitta medlemmens startade trådar
Hitta medlemmens postade inlägg
Wannabe

Gick med: 2006-11-13
Saknar galleri, filmsamling, annonser

Varna: (0%) Har nu följt den här tråden från första början. Jag vill och hoppas att jag kan få en riktig beskrivning om det stora problemet med att kolla på fotboll Efter att nu ha studerat olika apparater under en mycket lång tid samt följt olika trådar om plasma apparater så är det dags att köpa en ny tv.

Jag kollar mycket på fotboll därför är det mycket viktigt för mig att det fungerar bra att se på fotboll och hochey. Jag skulle bli mycket glad om det finns någon ägare till q96 som tittar mycket på fotboll som kan ge mig en bra beskrivning på hur bildhanteringen fungerar.

Jag var borta hos en kompis vän som hade en q96 och jag såg en period på ishochey. Men jag såg inga som helst problem med störningar på bilden. Kan det ha med vilken operatör som man har eller är problemet olika stort på olika apparater. Jag är mycket noga med bild så jag vill verkligen veta om det är ett så stort problem med fotbollen eller om det är acceptabelt fel. Visst så vet jag att det är småproblem med alla plasmor men fotboll måsta jag bara kunna se utan större störningar.

Hoppas verkligen någon fotbollskille vill svara.
Har både viasat och canalplus.
:)

Postad 11 november 2007 - 17:49

Pajsan
  • Pajsan
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
hallo ja, första inlägget här.

Har reklamerat min LG 42 PC1R pga. gravt pixelfel och nu valt att gå upp till 50 tum. Väljer att avstå från LG 50 P51 trots att den fått en del bra recensioner och är billig. Gör inga affärer med LG längre.

Har efter ett par dagars läsande på forumet nästintill bestämt mig för en Samsung 50 tum.
Vet om att Q97 och Q96 inte skiljer något mer än design, och då undrar jag hur mycket som skiljer mellan Q96 och C96? har läst mig till att det är 1 extra HDMI uttag och nån Movie plus funktion som skiljer. Något mer?

Den stora anledningen till varför jag undrar är ju för att C96 är billigare, och ändå verkar vara en kvalitets TV.

Sedan läste jag också någonstans att det ska vara lite problem med bilden när man tittar på fotboll. Undrar om någon vill utveckla detta för mig? Är det riktigt illa? Svaren finns säkert i denna 65 sidor långa tråd, men det skulle vara himla trevligt om någon ville hjälpa mig.

Tack på förhand.

Postad 11 november 2007 - 19:41

Eskobar
  • Eskobar
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
ramones / pajsan

Har c96 hemma. Kollar väldigt mycket på fotboll. Kan säga att när jag först fick hem tv´n blev jag besviken. När målvakt gör en inspark och bollen åker förbi publiken "fladdrar" liksom bollen. Dock bara när den åker förbi publik, inte vid hårda skott längs planen typ.
Va väl irriterande första veckan men med lite inställningar och nån veckas användande bryr jag mig inte. Visst, är man pedant kanske det stör.

Bildkvaliteten på sändningen är viktig också.

Postad 11 november 2007 - 20:44

Unregisteredb17a6071
  • Unregisteredb17a6071
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Tackar för svaret men c96 har ju ingen movie plus. Det är ju tänkt att movie plus skall ta bort störningar. Men det kanske inte spelar någon roll om man har en c96 eller en q96. Problemet är kanske samma ändå. Hoppas att någon q96 ägare hör av sig om problemet. Tackar ialla fall för svaret pajsaren.

Postad 11 november 2007 - 20:46

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2 750 inlägg
  • 0

Har c96 hemma. Kollar väldigt mycket på fotboll. Kan säga att när jag först fick hem tv´n blev jag besviken. När målvakt gör en inspark och bollen åker förbi publiken "fladdrar" liksom bollen. Dock bara när den åker förbi publik, inte vid hårda skott längs planen typ.
Va väl irriterande första veckan men med lite inställningar och nån veckas användande bryr jag mig inte. Visst, är man pedant kanske det stör.

Har man lagt mycket pengar på en apparat ska man vara pedant :D
Håller med om att man tänker på det mindre nu, men det finns fortfarande kvar.

När jag var på Råsunda sist, trodde jag bollen också skulle fladdra men icke :D
Man stirrar sig lite blind på detta lilla fel på en annars bra tv :lol:

Postad 11 november 2007 - 20:49

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2 750 inlägg
  • 0

Tackar för svaret men c96 har ju ingen movie plus. Det är ju tänkt att movie plus skall ta bort störningar. Men det kanske inte spelar någon roll om man har en c96 eller en q96. Problemet är kanske samma ändå. Hoppas att någon q96 ägare hör av sig om problemet. Tackar ialla fall för svaret pajsaren.

Movie Plus hjälper inte mot detta problem, så om du inte behöver den där extra hdmi porten kan du nog satsa på en C96. Du slipper också ränderna som uppstår med ulltra filter bright som finns på Q serien.

Postad 11 november 2007 - 21:04

Pajsan
  • Pajsan
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Stort tack till både eskobar & damp för snabba svar!

Då "felet" finns hos både C & Q modellen och jag inte behöver den där extra HDMI porten är valet lätt. Det känns som om fördelarna klart väger över detta fel så det får helt enkelt bli en 50 tums C96 så sparar jag samtidigt några slantar. LÄNGTAR!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.