![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
Postad 14 september 2008 - 09:14
Postad 14 september 2008 - 10:10

Skulle en 3.5 hona till RCA hona hjälpa då det bara finns en optisk ljudutgång? eller kan man ställa om till någon annan ljudutgång??
Helt sjukt att jag inte kan koppla in hörlurar i tv'n!! :s
Adamski
Postad 15 september 2008 - 13:21
Några andra tips förutom att kontrast och ljusstyrka nerställt?
Postad 15 september 2008 - 21:33
Postad 15 september 2008 - 21:59
Det finns en bra grund inställning för pg6000 några sidor bak passar från en hdmi källa som tex playstation 3 taget från en tidning.Har en 50" PG6000 som jag fick i utbyte när jag reklamerade min 42" PX5R .....kör lite inkörning nu men ser att en del kör BreakIn....vad är det? =)
Några andra tips förutom att kontrast och ljusstyrka nerställt?
Postad 16 september 2008 - 15:36

Men, men, slutet gott allting gott!
Tack för hjälpen
Mvh
Adam
Postad 23 september 2008 - 20:31
Postad 23 september 2008 - 21:24
Jag antog att det var scart 1 också vet inte säkert dock, kör extern box från tele2 med scart på en 42".
Postad 23 september 2008 - 21:41
Jag kör i film läget med en kontrast på mellan 70-75 skärpa på 30 ,ljusstyrka 54 ,färg 55, svart nivå låg och mellan gamma. Brus reducering av även xd-kontrast av.
Jag antog att det var scart 1 också vet inte säkert dock, kör extern box från tele2 med scart på en 42".
Ok tack så mycket ska testa den inställningen när jag kört på låga inställningar i början som jag läst o tråden, tycker det blir kanon på hdmi på expert1 läget, popcornen på samma, 1080p inställt på popen.
Postad 23 september 2008 - 21:49

Redigerat av Unregistered1df9a6f7, 23 september 2008 - 21:51.
Postad 23 september 2008 - 22:06
Några sidor bak har jag skrivit ner ett tips från hembiotidningen som jag kör med hdmi från ps3 funkar väldigt bra på dvd och blu-ray.Den inställningen passar bättre för dvd och bluray än vad min inställning för scarten gör, kan bero på den bättre bildkvaliteten rån dvd/bluray kanske
Uj många sidor att plöjja igenom vilken sida står den inställningen på, hittar den inte
Postad 23 september 2008 - 22:27
Förhållande: Hel Bild (jag kan inte använda helbild då den är gråmarkerad)
Bildläge: Expert/Standard
Kontrast: 80 till 90
Ljusstyrka: 52
Skärpa: 26
Färg: 55/47
Färgton: 0
Ex kontrast/färg: Av
Brusreducering: Av
Gamma: Mellan
Svartnivå: Låg (Hög för dator)
Vitbalans: Varm (Expertläget RK:0 GK:0 BK:-9, RL:2 GL:-3 BL:8
Färghantering: Endast expertläget: Röd färg 8,Röd ton -10, Magenta Färg 5,Magenta Ton 7, Övriga 0
görs med fördel i expert läget.
Postad 23 september 2008 - 22:35
Här kommer de från tidningen en 50" de testade med kopplad med en ps3 :
Förhållande: Hel Bild (jag kan inte använda helbild då den är gråmarkerad)
Färghantering: Endast expertläget: Röd färg 8,Röd ton -10, Magenta Färg 5,Magenta Ton 7, Övriga 0
Tackar så mycket för det ska testa i morgon
Postad 28 september 2008 - 12:28
Tackar så mycket för det ska testa i morgon
Har inte ännu klurat ur vilken scart som är RGB på tvn någon som har koll på det?, kanske fler som testat hemmabios inställningar vad tycker ni om dom, kanske någon som hittat en bättre kalibrering i expert läget, tar gärna del av era inställningar. när jag kör vitrengörning så tycker jag inte bilden är vit utan har rosa nyans, ska det vara så eller är tvn inställd med för mycket rött?
Postad 28 september 2008 - 13:13
jag har problem med ljudet på min LG 42PG6000, Den är kopplad till en Yamaha RX-V461 med en optisk kabel. Vid TV tittande bryts ljudet i en sekund varannan minut. Har bra signalstyrka och inge problem vid DVD eller konsollspel, då kopplar jag dom andra enheterna direkt till förstärkaren.
Vad kan jag göra för att bli av med glappet/brytet?
Postad 06 oktober 2008 - 19:49
såg den samtidigt som jag kollade på panasonic pz80 , o blev faktiskt jävligt impad av bilden....
sorry om jag e lat , 66sidor e ganska mkt

vore snällt om ni som har denna kunde sammanfatta lite
Postad 06 oktober 2008 - 21:24
Varför skulle den inte vara en tv att rekomendera? Som du säger bilden är kanon ,skarp och fin på digital tv och grym på bluray.är denna tv ingenting att rekomendera ?
såg den samtidigt som jag kollade på panasonic pz80 , o blev faktiskt jävligt impad av bilden....
sorry om jag e lat , 66sidor e ganska mkt![]()
vore snällt om ni som har denna kunde sammanfatta lite
+ är 4 hdmi ,kvalitetskänsla ,usb, bra scaler för dvd och digital tv,svärta,låg inputlagg, sällan några problem, (man ser sällan det i forumet om pg6000) kallibreringsvänlig, bra betyg i tidningar när det gäller, just bilden.
- sämre svärta än panasonic och pioneer , iaf jag kan se judder i vissa scener i bluray filmer, och gosting bildas tidigare/snabbare på PG6000 än på tex panasonic.
Postad 06 oktober 2008 - 21:49
kan ju aldrig jämföra panasonic o pioneer med lg

kollade på panasonic pz80 i butik o blev väldigt besviken , va väldigt konstig....tycker LG såg betydligt bättre ut...pz80 såg blek ut , som en grå hinna som ligger på skärmen, dåliga detljer alltså ganska suddig ...
Postad 06 oktober 2008 - 22:07
det jaj e rädd för ... ghosting ... någonting man ska oroa sig mkt över ?
kan ju aldrig jämföra panasonic o pioneer med lg
kollade på panasonic pz80 i butik o blev väldigt besviken , va väldigt konstig....tycker LG såg betydligt bättre ut...pz80 såg blek ut , som en grå hinna som ligger på skärmen, dåliga detljer alltså ganska suddig ...
Jag jämförde med pioneer just för att de är stora på plasma och har bättre svärta än LG s plasmor, visst kan man jämföra med pioneer helt klart...men de är bättre på det mesta

Panasonic och Lg ser jag som helt jämförbara där panasonic är bättre på vissa delar och LG på andra dock har inte den stora massan fattat det än

Hur som helst så köper man en ny plasma från LG ,Samsung eller panasonic så får man en hyffsad TV så länge man håller sig från instegsmodellen av samsung iaf och gärna topp modell självklart.....Min uppfattning ser ut så.
Pz80 lär vara riktigt fin hemma i vardagsrummet där lysrören inte finns.
Gosting får ju alla plasmor för eller senare och då tycker jag det finns andra saker som stör mer,som exempel har min polare fått hänga ner sin 50"px8 från väggen bära ner den och köra den för byte pga att den tappar sina analoga kanaler,buzzing, grönfosfor lagg,fimwire uppdattering osv är andra "problem" som jag inte har råkat ut för som kan finnas.
Läs ägarbetygen på prisjakt så får man en bra bild om tv-n
Redigerat av Unregistered1df9a6f7, 06 oktober 2008 - 22:16.
Postad 07 oktober 2008 - 09:13

som sagt kollade pz80 o blev jävligt besviken , suddig odetaljerad bild , helt annorlunda mot alla andra

typ som en grå hinna som ligger som ett litet lager på skärmen ...

men ändå alla man frågat säger dom är kanon nöjda , så är det ju alltid spelar nog ingen roll vem man frågar , dom kommer gilla sin tv

hade velat prova pg6000 men vågar inte iom ghostingen o att d e just lg
får ju panasonic toppmodell för 2-3k mer , det som också gör mig lite tveksam , eller 50" till samma som panasonic 42"
Postad 07 oktober 2008 - 10:41
Ja svårt val med tv, men ska du spela mycket (flera timmar om dagen) då hade jag köpt en panasonic utav LG och panasonic just pga att de gostar mindre.ok ok
ja vissa får ju dom problemen men jag har inte hört någon som har tex ghosting på deras panasonic ,
som sagt kollade pz80 o blev jävligt besviken , suddig odetaljerad bild , helt annorlunda mot alla andra
typ som en grå hinna som ligger som ett litet lager på skärmen ...
men ändå alla man frågat säger dom är kanon nöjda , så är det ju alltid spelar nog ingen roll vem man frågar , dom kommer gilla sin tv
hade velat prova pg6000 men vågar inte iom ghostingen o att d e just lg
får ju panasonic toppmodell för 2-3k mer , det som också gör mig lite tveksam , eller 50" till samma som panasonic 42"
Men för spel någon timme då och då blandat med film och tv då blir gosting inte något problem tack vare blandade bild källor och inte bara statiska bilder.
Folk verkar vara lite väl nöjda ibland med sina tv-köp man kan ju fundera på ifall zepto 42" fullhd ska ha så höga betyg egentligen som ex

Postad 07 oktober 2008 - 10:54
ska kolla på VÄLDIGT mkt fotboll , sen blir det givetvis vanligt tv tittande (canal digital via parabol) o en del film allt från xvid till 720p bluray
Postad 07 oktober 2008 - 11:09
fotboll brukar väl klagas på på de flesta tv -apparterna men just på sd signal så ska enligt hdtv -test uk pg6000 vara betydligt bättre än tex px80.Du hade kollat in tv-n sa du men nästa gång du ser den gå fram och kläm och känn på den då inser du att det inte är någon budget tv där ramen knorrar och viker sig så fort man petar på den,den är solid! Under EM så kollade jag fotboll självklart och tidräknaren som tickar ner gav ingen synlig gosting under ett 45 min pass.precis. därför får man ta det med en nypa salt , alla e vi olika kräsna ...
ska kolla på VÄLDIGT mkt fotboll , sen blir det givetvis vanligt tv tittande (canal digital via parabol) o en del film allt från xvid till 720p bluray
Postad 07 oktober 2008 - 11:44
kan sitta o kolla fotboll på helgerna från 13-14 till 23.45 så den måste klara det galant

vad är sd signal ? jag kör jhu via parabol o CD har enormt bra sändningar...
LG känns så budget jf med pana, tex

andra som har denna får gärna flika in ...
Postad 07 oktober 2008 - 14:19
äsch kvallen så sett skiter jag i , vill ha bra bild utan ghosting osv ... :=
kan sitta o kolla fotboll på helgerna från 13-14 till 23.45 så den måste klara det galantpx80 har aldrig varit något alt. utan pZ 80 och 85 ...
vad är sd signal ? jag kör jhu via parabol o CD har enormt bra sändningar...
LG känns så budget jf med pana, tex
andra som har denna får gärna flika in ...
Jag har en PG6000 och är mycket nöjd. Har även CD via parabol dock inte HD kanalerna men har inga som helst problem med ghosting. Skruvar man ner kontrasten till ca 50 så är bildkvaliten fortfarande bra och risken för ghosting minimal enligt min erfarenhet. Har spelat xbox under längre perioder utan synbara spår. Är man orolig så finns det vittvätt man kan sätta på.
En påminelse är att man ska sätta på ISM som orbiter för att minska risken för inbränning.
Postad 07 oktober 2008 - 14:20
fler med denna tv som har åsikter...

Postad 08 oktober 2008 - 03:15
har hört att om man använder orbiter osv att det förminskar livslängden på tvn ... ?hur väl stämmer det ...
fler med denna tv som har åsikter...
På vilket sätt skulle det minska livlängden på tv'n?
Det enda som sker är väl en förflyttning av bilden om jag inte har helt fel för mej.
Postad 08 oktober 2008 - 08:55
nae jag har ingen aning faktiskt , kom bara upp ett svagt minne i huvet att någon sagt så ...
när bör man oroa sig för ghosting ? jag har ju nästan aldrig på statiska saker ... ?
spelar aldrig ...
kollar ju bara tv o film (via data)
hur tror ni pg6000 står sig mot pg7000 ?
Postad 20 oktober 2008 - 08:30
Några frågor till folk som kan mer än mig:
1) Undrar lite över hur snabbt man kan börja pilla på inställningarna, konstrast osv.
Det finns väl en viss tidsaspekt, en inkörningstid om jag inte fattat fel.
2) Vilka inställningar tycker ni är ultimata? Dela gärna med dig av dom så man kan prova.
Jag spelar PS3 och kollar på bluray, utöver det vanlig teve och film.
3) Boxer?
Det finns ju port för Boxer i teven, jag vet att bilden blir betydligt bättre med den inbyggda boxen.
Någon som använder den och kan dela med sig om hur bra/dålig den är?
Några frågor som sagt.
Tacksam för svar.
/Tomas
Postad 22 oktober 2008 - 21:53
Har köpt en 50PG6000 nyligen och är enormt nöjd med både bild och funktion! Jämförde med 50PX8 som de flesta andra och för mig var valet självklart. Svärta och kontrast är bättre och Panasonicen verkar vara designad av Stevie Wonder med motorsåg ... jag har tittat och kört med en mängd olika DVD skivor med bl a test mönster och annat i butik. Tänk på att ni måste se till att TVn i butiken är hjälpligt intälld. Det kan man fixa själv. Ett tack till MediaMarkt eftersom ni fattat vad kunderna vill.
Visst finns ghosting ... på bägge dessa, men det är inget stort problem alls. Det syns om man själv vill, dvs om du letar efter det. Det bästa sättet är att sätta på t ex en ljusstark meny mot svart bakgrund och låta den vara på väldigt länge ... när man tar bort den blir en något ljus fläck kvar som försvinner efter en liten stund. Ett annat säkert sätt är att lämna te x en DVD meny kvar extremt länge (t ex genom att somna ifrån den). Skulle man somna ifrån en konstant bild kan men enkelt slå på brus eller vit tvätt för att ta bort kvarlämningen. Ghosting fenomen lär gå bort med tiden ... den som lever får se. Grejen är ju ... ge fan i att leta så försvinner problemet ... Plasma apparater verkar lida av detta. Panasonic ägare verkar välja att leta i mindre omfattning eftersom ryktet säger att den är bra och LG är dålig (det finns en som t o m skrivit om detta i 50PX80 forumet ... resten av folket som håller till där har valt att inte kommentera kraken som upptäckte det genom att somna ifrån sin TV ... kolla tråden så får ni se). Skall prova med en kollegas Pio efter samma saker så fort jag får chansen ... dock verkar han inte så sugen att dema just detta. Han har blivit märkbart tystare på jobbet om detta efter att vi diskuterat lite. Ägare av dessa letar naturligvis inte ... dom har ju betalt en himla massa pengar och blivit programmerade av en mängd forumsexperter världen över att bli övertygade om att den är bäst. Det är den säkert, men man får inte glömma att hjärnan är en mycket avancerad och komplicerad signalbehandling. Åsikter och förutfattade meningar påverkar det vi ser och hör ... våra upplevelser. Att vara objektiv inför ljud och bild är extremt svårt, det gäller bara att inse det

Kalibrering gjorde jag enligt gör det själv principen med DVE med en gång (finns att köpa som en DVD som med lite tillbehör). Poängen är att kalibrering leder till en mer förlåtande och neutral inställning av färg, skärpa och kontrast. Dock lär man få göra om den efter några hundra timmar då TVn skall vara mer inkörd. Hoppa inte över att få inställningarna i ordning ... det gör all skillnad i värlen. Naturligtvis hade det varit trevligt att få detta gjort av en expert ... det kanske jag gör, men det är ju lite dyrt.
Spenderar man en del tid på olika forum världen över så inser man att pixlar kan dö på plasma TV av alla sorters märken. Det handlar mest om tur och otur. Då blir LGs 100% pixel garanti med hämtservice som lite grädde på moset.
Och bara en liten kommentar om ryktet kring att orbiter skulle korta livslängden på TVn ... Vad är logiken? Varför skulle TV tillverkaren lägga in en funktion som kortar livsländen på TVn? Varför skulle TVn gå sönder av att bilden hoppar runt lite? Just det ... det var just ett rykte. Trams kallar jag det.
/B
Redigerat av DrSodomon, 22 oktober 2008 - 21:59.
Postad 22 oktober 2008 - 22:27
De här inställningarna kör jag med en ps3 till min 42" är lat och har inte kalibrerat själv utan det är taget ur en tidning.i expert läge gäller vänster alternativen.Har en LG PG6000 42".
Några frågor till folk som kan mer än mig:
1) Undrar lite över hur snabbt man kan börja pilla på inställningarna, konstrast osv.
Det finns väl en viss tidsaspekt, en inkörningstid om jag inte fattat fel.
2) Vilka inställningar tycker ni är ultimata? Dela gärna med dig av dom så man kan prova.
Jag spelar PS3 och kollar på bluray, utöver det vanlig teve och film.
3) Boxer?
Det finns ju port för Boxer i teven, jag vet att bilden blir betydligt bättre med den inbyggda boxen.
Någon som använder den och kan dela med sig om hur bra/dålig den är?
Några frågor som sagt.
Tacksam för svar.
/Tomas
Förhållande: Hel Bild
och jag är nöjd, jag körde "in" i 200 timmar på runt 55 på kontrast 50 ljus och 40 skärpa.Kan du så använd den interna boxen den verkar bättre än de man får på köpet boxen.
Stabilt första inläggHej på er alla!
Har köpt en 50PG6000 nyligen och är enormt nöjd med både bild och funktion! Jämförde med 50PX8 som de flesta andra och för mig var valet självklart. Svärta och kontrast är bättre och Panasonicen verkar vara designad av Stevie Wonder med motorsåg ... jag har tittat och kört med en mängd olika DVD skivor med bl a test mönster och annat i butik. Tänk på att ni måste se till att TVn i butiken är hjälpligt intälld. Det kan man fixa själv. Ett tack till MediaMarkt eftersom ni fattat vad kunderna vill.
Visst finns ghosting ... på bägge dessa, men det är inget stort problem alls. Det syns om man själv vill, dvs om du letar efter det. Det bästa sättet är att sätta på t ex en ljusstark meny mot svart bakgrund och låta den vara på väldigt länge ... när man tar bort den blir en något ljus fläck kvar som försvinner efter en liten stund. Ett annat säkert sätt är att lämna te x en DVD meny kvar extremt länge (t ex genom att somna ifrån den). Skulle man somna ifrån en konstant bild kan men enkelt slå på brus eller vit tvätt för att ta bort kvarlämningen. Ghosting fenomen lär gå bort med tiden ... den som lever får se. Grejen är ju ... ge fan i att leta så försvinner problemet ... Plasma apparater verkar lida av detta. Panasonic ägare verkar välja att leta i mindre omfattning eftersom ryktet säger att den är bra och LG är dålig (det finns en som t o m skrivit om detta i 50PX80 forumet ... resten av folket som håller till där har valt att inte kommentera kraken som upptäckte det genom att somna ifrån sin TV ... kolla tråden så får ni se). Skall prova med en kollegas Pio efter samma saker så fort jag får chansen ... dock verkar han inte så sugen att dema just detta. Han har blivit märkbart tystare på jobbet om detta efter att vi diskuterat lite. Ägare av dessa letar naturligvis inte ... dom har ju betalt en himla massa pengar och blivit programmerade av en mängd forumsexperter världen över att bli övertygade om att den är bäst. Det är den säkert, men man får inte glömma att hjärnan är en mycket avancerad och komplicerad signalbehandling. Åsikter och förutfattade meningar påverkar det vi ser och hör ... våra upplevelser. Att vara objektiv inför ljud och bild är extremt svårt, det gäller bara att inse det. Jag tycker personligen att det är viktigt att man bildar sig en uppfattning på egen hand. Lista ut hur du själv skall testa olika TV apparater i butiken och bilda dig en uppfattning.
Kalibrering gjorde jag enligt gör det själv principen med DVE med en gång (finns att köpa som en DVD som med lite tillbehör). Poängen är att kalibrering leder till en mer förlåtande och neutral inställning av färg, skärpa och kontrast. Dock lär man få göra om den efter några hundra timmar då TVn skall vara mer inkörd. Hoppa inte över att få inställningarna i ordning ... det gör all skillnad i värlen. Naturligtvis hade det varit trevligt att få detta gjort av en expert ... det kanske jag gör, men det är ju lite dyrt.
Spenderar man en del tid på olika forum världen över så inser man att pixlar kan dö på plasma TV av alla sorters märken. Det handlar mest om tur och otur. Då blir LGs 100% pixel garanti med hämtservice som lite grädde på moset.
Och bara en liten kommentar om ryktet kring att orbiter skulle korta livslängden på TVn ... Vad är logiken? Varför skulle TV tillverkaren lägga in en funktion som kortar livsländen på TVn? Varför skulle TVn gå sönder av att bilden hoppar runt lite? Just det ... det var just ett rykte. Trams kallar jag det.
/B

Postad 22 oktober 2008 - 23:15
om man kollar film via tvix tex da ?
Postad 23 oktober 2008 - 21:32
Min flickvän lämnade på TVn samtidigt som hon körde musik på mediaspelaren (en gammal Kiss DP-1500 med RGB ut ... väntar på att HDX-1000 skall släppas) i flera timmar. Gissa om jag fick ett spel när jag kom hem och såg det

Jag kör med orbiter på, fast jag misstänker att det inte spekar någon roll egentligen.
Mina inställningar är gjorda expert2 läge. Har ju kalibrerat med RGB från Kiss spelaren så
blacker then black var t ex inte möjligt att få (för dålig RGB signal antar jag)
så jag får återkomma med inställningar på HDMI och med en HDX-1000 spelare.
För attt få bilden anständig i de mörka skalorna var jag t ex tvungen att sätta svart nivå hög.
Har ingen kalibreringskiva för gråskalor så ljusstyrkan/kontrast
är grovt kalibrerad enligt instruktionerna från DVE.
Vet inte heller om vit balans bör vara mellan eller kanske varm.
DVE rekommenderade varm tror jag, men jag valde ändå mellan.
Kontrast 45
Ljus 55
Skärpa 20
Färg 37
Färgton G2
EX av
Brus av
Gamma Mellan
Svartnivå Hög
Vit balans mellan
RF 1
RT -5
GF 6
GT -10
BF 6
Övriga 0
Så något annat ...
Tänk på att analog tuner i många TV apparater (har kollat LG, Panasonic och Samsung) är illa eller i alla fall snålt designade. Kamfilter verkar t ex i princip saknas eller är i alla fall inte digitala (som på den "gamla" goda tjock TV tiden

Så en även en fråga till omvärlden ... jag vet att den är lite utanför topic, men relevant
Är det någon som funderat på varför det säljs så kallade högprestanda HDMI kablar och varför? Läser man på lite (eller jobbar hela dagarna med signalbehandling i data transmissionsutrustning) så inser man att en dyr HDMI kabel (ledtråd ... digital synkron kommunikation) är lika vettigt som att måla CD skivor gröna i kanten. Problemet med att skicka ettor och nollor är att degradering inte kommer gradvis. Man skall alltså inte blanda ihop detta med t ex RGB som är en analog signal. I digital överföring av media kollapsar det på ett annat sätt om förutsättningarna inte är OK ... . Är inte säker på vilken typ av felrättning som används, men det finns t ex kabelutjämnare som kompenserar (perfekt) för all distortion som uppstår på kabeln (som typiskt är linjär). Jag förutsätter att varje signal skickas balancerat (två trådar) och det är mycket robust, dvs den stör inte och tar inte upp störningar. Kabeldämpningen är det enda problemet man har normalt sett. Är det något jag missat?
Det här kan man även diskutera vidare kring alla så kallade högprestanda digital kablar

Redigerat av DrSodomon, 23 oktober 2008 - 22:49.
Postad 23 oktober 2008 - 22:39
tjena ska köpa en 50 tumsplasma i dagarna funderar på panasonic px8 eller lg 6000.Nej. Ghosting är inget problem när man tittar på film. Har inte sett någon som märkt av detta på något forum över huvud taget. Det är ju ganska intressant med tanke på alla självutnämnda supermänniskor som tycks se och höra allt. Det krävs väldigt skarpa bilder, typ de vita menyerna, för att märka av det. Dom måste vara på rejält länge. Vanliga DVD eller media spelar menyerna som inte är så kontrastrika kan vara på mycket länge utan att det märks. Vet inte om jag inbillar mig, men iband får jag känslan av att det är som värst precis när TVn blivit påslagen, alltså kall ... någon annan som funderat på det?
Min flickvän lämnade på TVn samtidigt som hon körde musik på mediaspelaren (en gammal Kiss DP-1500 med RGB ut ... väntar på att HDX-1000 skall släppas) i flera timmar. Gissa om jag fick ett spel när jag kom hem och såg det. Dock räckte det med 10-20 sekunder brus så var det borta. Bruset fixar man ju lätt med en icke tunad kanal via antenningången.
Mina inställningar är gjorda expert2 läge. Har ju kalibrerat med RGB från Kiss spelaren så
blacker then black var t ex inte möjligt att få (för dålig RGB signal antar jag)
så jag får återkomma med inställningar på HDMI och med en HDX-1000 spelare.
För attt få bilden anständig i de mörka skalorna var jag t ex tvungen att sätta svart nivå hög.
Har ingen kalibreringskiva för gråskalor så ljusstyrkan/kontrast
är grovt kalibrerad enligt instruktionerna från DVE.
Vet inte heller om vit balans bör vara mellan eller kanske varm.
DVE rekommenderade varm tror jag, men jag valde ändå mellan.
Kontrast 45
Ljus 55
Skärpa 20
Färg 37
Färgton G2
EX av
Brus av
Gamma Mellan
Svartnivå Hög
Vit balans mellan
RF 1
RT -5
GF 6
GT -10
BF 6
Övriga 0
Så en fråga till omvärlden ... jag vet att den är lite utanför topic, men relevant
Är det någon som funderat på varför det säljs så kallade högprestanda HDMI kablar och varför? Läser man på lite (eller jobbar hela dagarna med signalbehandling i data transmissionsutrustning) så inser man att en dyr HDMI kabel (ledtråd ... digital synkron kommunikation) är lika vettigt som att måla CD skivor gröna i kanten. Problemet med att skicka ettor och nollor är att degradering inte kommer gradvis. Man skall alltså inte blanda ihop detta med t ex RGB som är en analog signal. I digital överföring av media kollapsar det på ett annat sätt om förutsättningarna inte är OK ... . Är inte säker på vilken typ av felrättning som används, men det finns t ex kabelutjämnare som kompenserar (perfekt) för all distortion som uppstår på kabeln (som typiskt är linjär). Jag förutsätter att varje signal skickas balancerat (två trådar) och det är mycket robust, dvs den stör inte och tar inte upp störningar. Kabeldämpningen är det enda problemet man har normalt sett. Är det något jag missat?
Det här kan man även diskutera vidare kring alla så kallade högprestanda digital kablar
jag såg att du stog inför samma val varför föll valet på lg...... tack på för hand för lite info
Postad 24 oktober 2008 - 02:57
Nej. Ghosting är inget problem alls när man tittar på film. Har inte sett någon som märkt av något på något forum över huvud taget. Det är ju ganska intressant med tanke på alla självutnämnda supermänniskor som tycks se och höra allt och då menar jag ALLT.
Problem & problem... Nu har jag en PG6000 42 & kanske den har mer ghosting än 50:an? Jag har vant mig men nog blir jag smått irriterad ibland på skuggorna av textremsorna som ligger kvar svagt på mörka partier i filmerna & jag behöver absolut inte anstränga mig för att se dem. Däremot så är det ingen annan i familjen som funderat på det, ja bortsett från när jag en gång pekade på fenomenet & dom såg det, sen så glömde dom det... För övrigt så kör jag kontrasten mkt lugnt, lite över 50. Försökte att dra upp den succesivt för att få lite mer sting men allt över 60 ger mig huvudvärk & trötta ögon & det vita blir ju lysande & onaturligt.
EDIT: Ska bara tillägga att ghostingen försvinner snabbt, är mest textremsorna som stör mig men dom försvinner ganska så omgående vid byte till en otextad kanal.
Redigerat av Unregistered29af8ed6, 24 oktober 2008 - 03:00.
Postad 25 oktober 2008 - 11:46
Har inte funderat på textningen ... får kolla

Postad 25 oktober 2008 - 11:58
Jag kan också se lite vita ränder särskillt när tjejen kollat på tv i 5 timmar och man sätter på en film sen med svarta remsor under och över, men när undertexterna visas utan dessa svarta fält blir det ingen gosting alls utan bara mot svart bakgrund.Problem & problem... Nu har jag en PG6000 42 & kanske den har mer ghosting än 50:an? Jag har vant mig men nog blir jag smått irriterad ibland på skuggorna av textremsorna som ligger kvar svagt på mörka partier i filmerna & jag behöver absolut inte anstränga mig för att se dem. Däremot så är det ingen annan i familjen som funderat på det, ja bortsett från när jag en gång pekade på fenomenet & dom såg det, sen så glömde dom det... För övrigt så kör jag kontrasten mkt lugnt, lite över 50. Försökte att dra upp den succesivt för att få lite mer sting men allt över 60 ger mig huvudvärk & trötta ögon & det vita blir ju lysande & onaturligt.
EDIT: Ska bara tillägga att ghostingen försvinner snabbt, är mest textremsorna som stör mig men dom försvinner ganska så omgående vid byte till en otextad kanal.
Vad har du för bildinställningar förutom kontrast på runt 50? Det låter som du är kvar i livfull läget? Det vita ska inte lysa som du beskriver det ,om du inte har testat att ändra vitbalans tex gör det till varm och ur livfull läget till film eller användare.
ajg kör på 75 i kontrast utan att det blir för mycket och onarturligt.
Postad 25 oktober 2008 - 20:45
Har haft den i snart fyra månader & den har gått ganska så mkt. Kanske blir mindre med tiden? jag ser dock inte detta som något problem idag, har vant mig & är nöjd för övrigt.Hur länge har du haft din TV? Det lär bli bättre med tiden sägs det?
Har inte funderat på textningen ... får kolla
Postad 25 oktober 2008 - 20:58
Jag kör i expertläge med en grund som jag stulit från ett exempel som fanns tidigt i tråden. Har dock justerat till det ganska så kraftigt & ligger på ungefär 58 kontrast, 55 ljus samt 35 i färg. Tror jag kör varm vitbalans (har inte tv:n här nu) men har testat alla lägen där.Jag kan också se lite vita ränder särskillt när tjejen kollat på tv i 5 timmar och man sätter på en film sen med svarta remsor under och över, men när undertexterna visas utan dessa svarta fält blir det ingen gosting alls utan bara mot svart bakgrund.
Vad har du för bildinställningar förutom kontrast på runt 50? Det låter som du är kvar i livfull läget? Det vita ska inte lysa som du beskriver det ,om du inte har testat att ändra vitbalans tex gör det till varm och ur livfull läget till film eller användare.
ajg kör på 75 i kontrast utan att det blir för mycket och onarturligt.
Är för övrigt nöjd idag än om jag gärna hade sett en bättre svärta men det är väl som det är med det...
En fråga: Jag blir inte klok på inställningen svartnivå. Om jag kör med 55 i ljus & väljer svartnivå låg så tappar jag ju all teckning i lågdagrarna medan den totala svärtan inte förändras alls. Om jag då ökar ljuset upp mot ca 70 så får jag ungefär samma inställning som ljus 55 & svartnivå hög. Känns som att man lika gärna kan dra ned ljuset i stället för att välja svartnivå låg, samma effekt. Eller?
Postad 25 oktober 2008 - 22:05
Jag kör i expertläge med en grund som jag stulit från ett exempel som fanns tidigt i tråden. Har dock justerat till det ganska så kraftigt & ligger på ungefär 58 kontrast, 55 ljus samt 35 i färg. Tror jag kör varm vitbalans (har inte tv:n här nu) men har testat alla lägen där.
Är för övrigt nöjd idag än om jag gärna hade sett en bättre svärta men det är väl som det är med det...
En fråga: Jag blir inte klok på inställningen svartnivå. Om jag kör med 55 i ljus & väljer svartnivå låg så tappar jag ju all teckning i lågdagrarna medan den totala svärtan inte förändras alls. Om jag då ökar ljuset upp mot ca 70 så får jag ungefär samma inställning som ljus 55 & svartnivå hög. Känns som att man lika gärna kan dra ned ljuset i stället för att välja svartnivå låg, samma effekt. Eller?
DVE har en testbild med både ljusa och väldigt mörka gråskalor. Bl a ett område med blacker than black som skall ligga under svart i färgskalan. Just den svartaste fungerar inte med RGB från min DVD spelare och jag skall prova med HDMI från den nya så fort jag köpt den. Bortsett från det är den enda inställningen där man över huvud taget ser de båda mörkaste grå områderna jämför med svart bakgrund svartnivå hög och ljus 55-60. Använder man svartnivå låg så hjälper det inte hur mycket man än ökar ljus. De mörkaste grå syns ändå inte i testbilden. Att justera kontrast hjälper också, men just nu håller jag den ganska låg.
Postad 25 oktober 2008 - 22:59
Kan svärtan bli bättre med HDMI jämfört med RGB/scart? Har en sunkig DVD & här hänvisad till scart men ska byta ut den snart & köra HDMI & boxen grejar inte HDMI utan där kör jag en suprascart, har funderat på komponent där men inte testat. Borde jag göra det eller? Är nämligen inte speciellt nöjd med svärtan...DVE har en testbild med både ljusa och väldigt mörka gråskalor. Bl a ett område med blacker than black som skall ligga under svart i färgskalan. Just den svartaste fungerar inte med RGB från min DVD spelare och jag skall prova med HDMI från den nya så fort jag köpt den. Bortsett från det är den enda inställningen där man över huvud taget ser de båda mörkaste grå områderna jämför med svart bakgrund svartnivå hög och ljus 55-60. Använder man svartnivå låg så hjälper det inte hur mycket man än ökar ljus. De mörkaste grå syns ändå inte i testbilden. Att justera kontrast hjälper också, men just nu håller jag den ganska låg.
Postad 25 oktober 2008 - 23:08
Justerade faktiskt upp ljuset till 55 häromdan när jag råkade zappa förbi svt:s testbild, först vid den nivån började det mörkaste gråa fältet framträda i gråskalefältet. Annars så har jag haft en tendens att dra ned ljuset kraftigt i hopp om bättre svärta men det är ju förgäves, inte ens vid ljus 0 så är det ju speciellt svart:-)Bortsett från det är den enda inställningen där man över huvud taget ser de båda mörkaste grå områderna jämför med svart bakgrund svartnivå hög och ljus 55-60.
Vet inte om jag ställer för höga krav på svärtan, trots allt så har jag inte sett ngt bättre hos kompisar, snarare tvärtom...
Postad 26 oktober 2008 - 02:11

Postad 26 oktober 2008 - 02:18
Roade mig med att kolla lite i PX8 forumet igen och letade upp de saker som gjorde att jag valde PG6000. Här är dom:
Kolla sidan 17 och Tj-Reals inlägg om ghosting. Panasonic är lika bra eller dålig som LG smile.gif
https://www.minhembi...s...5649&st=540
Kolla sidan 22 och ventilschimpans inlägg. De mörka gråskalorna på PX8 har offrats för att få bättre svärta, dvs det finns ingen variation när det blir mörkt i bilden. Det tråkiga är att svärtan ändå är sämre på PX8 än PG6000.
Genom hela forumet finns en massa inlägg om detta.
https://www.minhembi...s...5649&st=630
Kolla diskussioner om flimmer på sidan 23. Det här är det defenetivt ingen sagt något om någonsin på LG ...
https://www.minhembi...s...5649&st=660
Det enda alla (andra) tjatar om är ghosting på LG ... den är inte sämre än någon annan i samma prisklass. Det är bara ryktet om ghosting som säger det! Allt annat är ju bättre på LG jämfört med PX8 ... svärta, upplösning i mörka gråskalor, flimmer, kontrast osv
Postad 26 oktober 2008 - 03:03
Vet att detta är lite off topic, men jag vill bara påvisa att rykten om olika märkens kvalitet och prestanda är trams. Jag vill visa på vad, enligt ryktet, kvalitets TVn PX8 har att komma med jämfört med LG PG6000.
Jag ska erkänna att jag efter att inte ha varit så nöjd med svärtan på min LG har funderat på huruvida jag borde valt pannan i stället men nu så har jag släppt det, är så nöjd för övrigt. Forum av detta slag är roliga, lärorika & intressanta men dom kan ju även framkalla en hysteri utav enorma propotioner när folk ska övertyga varandra om de olika apparaternas fördelar.
Själv så försöker jag i allra möjligaste mån enbart snacka om den apparat jag har hemma & sitter & skruvar på i tid & otid till resten av familjens stora förtret...
Nä, nu ska jag kika in i tråden "50PG7000 VS Pioneer Kuro PDP-LX5090 // VILKEN ÄR BÄST ? " igen, sååå kul med denna hysteri

Postad 26 oktober 2008 - 09:33
Jag ska erkänna att jag efter att inte ha varit så nöjd med svärtan på min LG har funderat på huruvida jag borde valt pannan i stället men nu så har jag släppt det, är så nöjd för övrigt. Forum av detta slag är roliga, lärorika & intressanta men dom kan ju även framkalla en hysteri utav enorma propotioner när folk ska övertyga varandra om de olika apparaternas fördelar.
Själv så försöker jag i allra möjligaste mån enbart snacka om den apparat jag har hemma & sitter & skruvar på i tid & otid till resten av familjens stora förtret...
Nä, nu ska jag kika in i tråden "50PG7000 VS Pioneer Kuro PDP-LX5090 // VILKEN ÄR BÄST ? " igen, sååå kul med denna hysteri
Jo, men jag tänkte bara att vi behövde höja självkänslan lite ... vi har gjort ett bra val.

Jag har verkligen läst igenom många trådar just för att leta efter som som är relevant ... det är inte alltid så lätt att hitta. Jag ville bara visa på att det går om man letar lite.
Sitter själv och skruvar, men mest för att det är roligt och naturligtvis tycker min flickvän att jag överdriver. Har du skaffat en DVE skiva eller något liknande? Om inte, gör det. Den är grymt bra på att förklara olika aspekter kring både TVn och surround anläggningen. Skruvandet får en annan mening i alla fall för mig. Det viktigaste är de testsekvenser som är med som syftar till att provocera fram (eller i alla fall testa) saker hos TV och/eller DVD (media) spelare som är bra eller dåliga och kanske måste åtgärdas.
Tycker att det är skumt att sådana trådar blir så intressanta. Folk som redan köpt en TV och blivit "övertygade" diskuterar ... det blir man ju lätt efter att ha skickat av en massa pengar. Tittar man på vad som avhandlas är det ju inte precis snillen spekulerar. Det spelar ingen roll om det handlar om högtalare, TV eller förstäkare. Mängden pengar man valt att betala är kopplat till övertygelsen. Är man dessutom jätteintresserad av sin egen pryl är detta också en anledning till att ens objektivitet påverkas. Du kan tänka dig att Pio maffian verkligen lider och blir förbannade av sådana påhopp på deras gullegris. När det dessutom är ägare av koreansk "ghostande skräp" som gör det, ja då går skam på torra land. Ur humorperspektivet är diskussionerna naturligtvis jättekul

Postad 26 oktober 2008 - 18:58
Vad jag märkt är att jag inte är nöjd med någon av inställningarna som getts förslag på, däremot så är ett par av dem en fin grund att utgå ifrån. Självfallet så ska hänsyn tas av rummet, insignal samt just mitt ex. av apparat men jag tror även att vi har olika preferenser. Jag tror inte riktigt på detta att en perfekt kalibrering av en kunnig fackman är det de flesta tycker är det trevligaste att titta på, däremot så kanske en sådan kalibrering är en bra grund att utgå ifrån.
Som gammal audiofil så vet jag att man gärna säger att man vill komma så nära verkligheten som möjligt med ljudet men sanningen är i stället att man vill komma så nära det man tror är verkligheten som möjligt, oftast inte riktigt samma sak. Skulle tippa på att samma resonemang kan tillämpas på paneler/projektorer.
Ett exempel från ljudvärlden är att många upplever att vinylskivan ger en större rymd, bättre rumsupplevelse än en cd. Det gjorde den också oftast åtminstone i CD:ns barndom men det finns teorier som säger att vinylen tillför en konstgjord rumsupplevelse som vi finner verklig. Jag tror på detta då jag vid tester på 80-talet i studio fick höra skillnader på mastertaper (original) jämfört med vinyl. Mastern borde vara bättre på allt men vi upplevde alla en större rymd, bredare & djupare ljudbild från vinylen med samma material på.
Offtopic men jag har en känsla av att det kan vara lite liknande med bildvisare...
//Larsa
Postad 26 oktober 2008 - 20:20

Som du inser tror jag starkt på kalibrerings DVD:er till TVn för att få inställningarna dit dom skall.
Som en kommentar kring alla jämförelser med Pio kan man säga att dom förmodligen är svåra att göra och aldrig leder någonstans. Det är lite som att jämföra en Skoda med en lyxig Mercedes. Mercedes ägaren har råd att köpa en sådan bil och uppskattar alla dess egenskaper och kan inte förstå hur andra människor kan jämföra med för vad dom är skräp bilar. Ur Skoda ägarens perspektiv kanske det snarare handlar om vad som är mest prisvärt och skaffar man sig Skoda så har man kanske prioriterat funktion framför lyx. Oavsett blir det som att jämföra äpplen och päron, Skoda och Mercedes ägaren kommer aldrig att komma överens om vilken bil som är bäst.
Som du är jag också intresserad av varför olika saker upplevs som dom gör, t ex varför rörförstärkare upplevs så fantastiskt av vissa trots att dom normalt sett är enormt olinjära och faktiskt ditorderar ljudet. Jag brukar säga att det kanske inte låter bättre, snarare annorlunda.
Dags för mig att återvända till topic kanske ...

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar