![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
12 990:- |
Postad 22 april 2013 - 10:41

Postad 27 april 2013 - 11:30
jag använder chroma pure och där finns det ingen.
har även frågat om det kommer nån uppgradering med stöd för Adobe RGB men det verkar dåligt med det.
fler och fler OLED displayer kommer att komma iår (mobiler/tvs) som alla kör med Adobe RGB gamut.
att försöka kalibrera en sån med gamla SRGB diagrammet är ju omöjligt.
Postad 27 april 2013 - 13:01
Postad 27 april 2013 - 13:06
det blir till att skaffa Calman istället.
föresten Ringblixt:
hur kommer det sig att vanliga LCDer har problem att visa högre gamut än SRGB?
är det bakgrundsbelysningen på LCDer som sätter stopp?
alla OLED tycks ju som sagt kunna köra adobe rgb utan problem.
frågan är då varför kan den tekniken visa fler färger?
edit: jag läste på lite

http://www.eizo.com/...or_color_gamut/
Redigerat av Unregistered1008, 27 april 2013 - 13:31.
Postad 27 april 2013 - 14:59
som många vet så finns det numer Expert Patterns på LG tvs
det är två st olika.
dom är enbart tillgängliga när man kör genom tunern så jag antar att testbilderna är framtagna av tunern?
stämmer det då att dom resultaten man får på testbilderna är dom man ser när man kollar på vanlig tv genom tunern?
isåfall är ju inställnigarna åt helsike på min tv.
gamman ligger på 1.5 som ex.
däremot så har jag refernsvärden när jag kalibrerar genom AVS HD709 bilderna från blu ray spelaren.
är tunern så off alltså?
eller är det marknätets tv sändningar som aviker?
det lutar åt att jag får använda tex Expertmode1 för blu ray ingången och Expertmode2 för tunern
Redigerat av Unregistered1008, 27 april 2013 - 15:00.
Postad 27 april 2013 - 15:37
Postad 27 april 2013 - 16:14
SVTs testbild som gäller då

appropå gamman så ligger den inte på 1.5 vid tv sändningar det ser jag direkt.
skulle man gå efter gamman på testbilderna så skulle bilden se helt utvattnad ut och det gör den inte.
den är nog nära 2.2 som jag har kalibrerat till från blu-ray ingången.
så vad det är för filter på testbilderna vete fasen.
fattar inte vittsen med att lägga in testbilder som man inte har nån nytta av?
Redigerat av Unregistered1008, 27 april 2013 - 16:19.
Postad 27 april 2013 - 18:46
Det finns mycket man kan fundera över kring finesser och funktioner. Många kockar i soppan och många gånger kan sunda ingredienser ändå sluta med att soppan blir grumlig.fattar inte vittsen med att lägga in testbilder som man inte har nån nytta av?

Postad 01 maj 2013 - 12:23
Finns det någon vettig motsvarighet till typ calman eller chromapure som fungerar på mac? Och finns det någon anledning till att i1 display pro inte skulle vara lämplig för att mäta projektor? Känner att det skulle vara väldigt kul och nyttigt att lära sig fixa lite själv. Men har ingen windowsdator... och känner verkligen inte för att skaffa någon heller
Postad 01 maj 2013 - 17:51

Med vänlig hälsning,
Pär
Postad 01 maj 2013 - 18:00
i1 Display Pro är det inget fel på. Det är väl närmast den man ska satsa på för en budgetmätare.
Postad 01 maj 2013 - 18:50
Det kommer en version av Calman inom kort som funkar direkt på Mac - däremot kan du köra i bootcamp redan nu
Med vänlig hälsning,
Pär
Det blir till att köra windows ifall du vill komma åt programvaror gjorda för mätning av ljus snarare än automatiserad profilering av datorskärmar.
i1 Display Pro är det inget fel på. Det är väl närmast den man ska satsa på för en budgetmätare.
Det var ju superbra svar det där. Får se om jag orkar vänta på att macversionen släpps eller om jag lägger in en bundlebeställning tidigare.
Postad 03 maj 2013 - 16:48
Ungf hur snart är snart i fallet calman och osx?
Postad 03 maj 2013 - 19:23
Postad 03 maj 2013 - 20:50
Postad 04 maj 2013 - 16:35
Som alltid beror det och hållet på vilken nivå du hålla dig. Don efter person. Att din mätare efter två år kanske driver ett par procent mot hur den var ny behöver inte innebära problem eftersom din projektor kommer att driva betydligt mer. Ifall du kräver exakthet ned på andra och tredje decimalen varje gång du mäter bör du lägga budgeten på hundratusen plus för en lämplig spektrafotometer och återkalibrera den årligen.
Postad 04 maj 2013 - 20:15
Postad 06 maj 2013 - 09:53
Men hur kalibrerar man just denna källa?
Postad 06 maj 2013 - 10:44
Testa med mp4-mönstern från AVS HD 709Jag streamar mycket film över nätverket och då genom samungs inbyggda mediaspelare. Det fungerar klockrent och är mycket smidigare än att ta det genom PS3:an.
Men hur kalibrerar man just denna källa?
Postad 07 maj 2013 - 02:19
de där va ju nå nytt att dom har kommit med test bild i hd.. men jag kanske e lite efter..

men man har väl ingen riktig nytta av de där va?
Postad 07 maj 2013 - 03:10
http://www.svt.se/om...hdtv/testbild-1
de där va ju nå nytt att dom har kommit med test bild i hd.. men jag kanske e lite efter..
men man har väl ingen riktig nytta av de där va?
Tanken är att den ska vara till nytta även om man har kalibrerat sitt system i grunden - den kan påvisa egenheter i en digitalbox/intern mottagare och om man behöver anpassa något därefter, exempelvis finns blippar för läppsynk. Utöver det är det en ganska grundläggande testbild för de viktigaste parametrarna på en tv "ur kartong".
Sedan måste jag ju förstås vara lite skrytsam och propsa för den eftersom jag har formgivit den.

Postad 07 maj 2013 - 05:19
Hur kan du tro det? Ger ju massor med info.men man har väl ingen riktig nytta av de där va?
Postad 07 maj 2013 - 09:10
Postad 07 maj 2013 - 11:15

Postad 07 maj 2013 - 11:38
Man bör då alltså ställa om boxen till 720p under inspelningen och under kalibreringen av testbilden...
Vid inspelning lagrar digitalboxen den inkommande strömmen utan att skala om eller ändra på något väsentligt, så inspelningen blir likadan oavsett om du ställer boxen i 720/1080/576.
Har du kanaler som sänder i 1080 bör du ställa boxen på detta, eller auto. Det beror helt enkelt på om tv:ns scaler funkar bättre än boxens.
Du får helt enkelt prova och jämföra - som redan föreslagits...
Postad 07 maj 2013 - 12:13

Postad 10 maj 2013 - 13:25
Postad 10 maj 2013 - 13:41

Postad 10 maj 2013 - 13:54

Har iof varken bluerayspelare eller annan spelare, allt jag spelar är från datorn-->TV. Men kanske kan köra via HDMI från datorn med och ställa in. Eller på något sätt ställa in hur tv;ns mediaspelare använder sig av inställningarna.
Redigerat av Unregisteredf4ac7e3f, 10 maj 2013 - 13:56.
Postad 11 maj 2013 - 01:00
Cheers!/H
Postad 11 maj 2013 - 13:36
Det finns en THX app ( iallafall till iDevice) kostar typ 15 spänn så kan du använda iPhonen att göra grundinställningar rätt så hyggligt. Kräver dock hdmiadapter iPhone>Tv, c:a 300 pixTack, ska kika vad det är för något och hur man får igång detta
Har iof varken bluerayspelare eller annan spelare, allt jag spelar är från datorn-->TV. Men kanske kan köra via HDMI från datorn med och ställa in. Eller på något sätt ställa in hur tv;ns mediaspelare använder sig av inställningarna.
Postad 12 maj 2013 - 08:21
Postad 12 maj 2013 - 08:55
Jag kan väl använda denna då jag streamar över innehållet till TV:n? (är så jag kommer kolla på mina filmer, har inte kopplat HDMI än). Dock hittar jag ingen bra guide, endast på "basic" inställningarna. (Där man ställer brightness, contrast, sharpness.(
Kör på "movie" inställningen på TV:n och försöker kalibrera utifrån den.
Har stängt av rekommenderade avancerade saker som "dynamic contrast", "black tone", "rgb only mode", "digital clean view", "MPEG noise filter". Finns en del andra inställningar på min tv som inte täcks i den guiden.
Bör man inte ställa in 3D-inställningarna med? Såsom perspective, depth?
Postad 12 maj 2013 - 11:07
Mvh
Pär
Postad 12 maj 2013 - 11:18
Det är Samsung det gäller.
Postad 12 maj 2013 - 14:53
Okay, men kan man inte skapa egna inställningar i tv:n? Ex som movie, movie2, standard osv? Så man skapar en som heter "för 3D", "dag" och "kväll/natt"? utan man måste isf bara spara över standard, movie och movie 2?
Det är Samsung det gäller.
Jag förstår inte hur du menar, men vid Kalibrering så får man rätta sig efter de möjligheter som displayen har - man får vad man betalar för

Antingen finns speciella minnen, eller så får man spara över befintliga - ibland är de globala, i andra fall per ingång.
Mvh
Pär
Postad 12 maj 2013 - 19:56
Att inte kunna skapa egna bildprofiler är ett otyg men delvis befogat eftersom det skulle vara förvirrande för många.
Något som kan vara värt att tänka på när man kalibrerar från datorn är att den kan anpassa bilden från videomaterial till datorvisning (anpassning av nivåer och konvertering av färgrymd), plus att tv:n kan bete sig olika beroende på signalen (om det exempelvis är en PC-upplösning som matas ut), så det är inte säkert att det går göra optimala inställningar därifrån.
Postad 13 maj 2013 - 09:16
De förprogrammerade bildprofilerna är ofta inte bara namngivna och givna olika förinställningar utan kan också ha dolda inställningar som påverkar bilden utöver de som går att justera. Att använda de existerande bildprofilerna för olika ändamål (exempelvis dag och kväll) blir inte optimalt, men måste man det så är det bäst att använda den profil som ger mest kontroll över bilden (exempelvis "Film" eller "Anpassad") för optimal kalibrering i dämpad belysning och de som mixtrar med bilden mer (exempelvis "Standard") för kompromissat tittande i dagsljus.
Att inte kunna skapa egna bildprofiler är ett otyg men delvis befogat eftersom det skulle vara förvirrande för många.
Något som kan vara värt att tänka på när man kalibrerar från datorn är att den kan anpassa bilden från videomaterial till datorvisning (anpassning av nivåer och konvertering av färgrymd), plus att tv:n kan bete sig olika beroende på signalen (om det exempelvis är en PC-upplösning som matas ut), så det är inte säkert att det går göra optimala inställningar därifrån.
Dock kalibrerar jag ju från vad den inbyggnad mediaspelaren spelar upp. Då jag streamar materialet jag tänkte kalibrera. Jag testade iaf detta med AVSHD 709. Då jag än inte fixat någon lång HDMI kabel från datorn. Men det måste ju fungera?
Postad 16 maj 2013 - 08:09
Postad 16 maj 2013 - 09:10
Postad 16 maj 2013 - 09:18
SpectraCal c6
i1pro ( senaste dev utav ettan )
Allt är ca 9 månader, säljes i ett paketpris 5000kr eller om ni bara vill köpa en utav dom så kan ni skicka ett mail så kan vi diskutera det.
Min mail: [email protected]
Postad 16 maj 2013 - 09:33
Broadcastmonitorer har generellt legat mellan 2.3 till 2.5 i gamma. 1/2.2 i kodningen gav viss överkompensation. I modernare standarder ligger dock den kodade gamman närmare 1/1.97 och då är ju frågan hur det ska kompenseras strategiskt. Inom studiosammanhang så verkar visninggamma på säg, 2.4 hänga kvar.
Broadcast videokameror har "sedan urminnes tider" för att "korrekt kompensera för olinjäriteten i bildrör" kört gamma 0.45, vilket innebär att monitorer även idag bör köra 2.22, vilket t ex också Sony regelmässigt menat att deras monitorer legat på.
I verkligheten är gamman ofta lite högre även på grade 1-monitorer (som du också påpekar), men 2.4 blir egentligen något för högt tyvärr, och det är lite olyckligt att t ex EBU förordar 2.4 eftersom förvirringen bara tenderar att öka...
Ett ämne som nog aldrig blir färdigdiskuterat, men spannet 2.2-2.4 är lyckligtvis inte gigantiskt...

Redigerat av Unregistered277056c3, 16 maj 2013 - 09:39.
Postad 16 maj 2013 - 10:02
Så mitt i, ca 2,3 kanske är en vettig kompromiss?
Kanske det ja...

Debatten är minst sagt infekterad, och uppgifterna om historik, praktik och hur bildvisaren skall vara beskaffad lär det tvistas om länge än...
http://www.avsforum....adcast-tv-gamma
Postad 16 maj 2013 - 10:59
Postad 16 maj 2013 - 13:06
Broadcast videokameror har "sedan urminnes tider" för att "korrekt kompensera för olinjäriteten i bildrör" kört gamma 0.45, vilket innebär att monitorer även idag bör köra 2.22, vilket t ex också Sony regelmässigt menat att deras monitorer legat på.
I verkligheten är gamman ofta lite högre även på grade 1-monitorer (som du också påpekar), men 2.4 blir egentligen något för högt tyvärr, och det är lite olyckligt att t ex EBU förordar 2.4 eftersom förvirringen bara tenderar att öka...
Ett ämne som nog aldrig blir färdigdiskuterat, men spannet 2.2-2.4 är lyckligtvis inte gigantiskt...
Broadcast specen fö grading säger 2.35 +- 0.15 - generellt siktar man på 2.35 vid kalibrering av grademonitorer, det är dock inte alltid man når dit, mest beroende på begränsnigar i gamma formlen som är implementerad i skärmen. Då lägger man vanligtvis en 2.2 som är mer standardiserad. Detta gäller för EBU/Rec 709.
För DCI/P3 är det 2.6 som gäller
mvh
/Pär
Postad 16 maj 2013 - 13:16
2.2 powergamma skiljer sig från 2.2 EBU gamma
2.2 powergamma med svart satt till 0 skiljer sig från 2.2 powergamma uppmätt svärta
2.2 powergamma med en CMF (t ex CIE 1931) skiljer sig mot om man använder en annan (t ex Shanda CSuti)
Den största skillnaden för gamman sätts i de mörkaste nyanserna, så olika mätare, medelvärdesbildningar och intervall kommer att nå olika resultat.
mvh
/Pär
Postad 16 maj 2013 - 13:20
Broadcast specen fö grading säger 2.35 +- 0.15 - generellt siktar man på 2.35 vid kalibrering av grademonitorer, det är dock inte alltid man når dit, mest beroende på begränsnigar i gamma formlen som är implementerad i skärmen. Då lägger man vanligtvis en 2.2 som är mer standardiserad. Detta gäller för EBU/Rec 709.
För DCI/P3 är det 2.6 som gäller
Ja, och förvirringen blev som vi redan vet ganska rejäl.
Hade varit betydligt vettigare av en massa anledningar att köra 1/0.45 och sen hålla fingrarna borta...

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar