Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Samsungs Q96 & Q97 *

2925 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Samsung PS42C96HD (TV) 3 8,14 (21) Inga priser
Samsung PS50C96HD (TV) 1 8,56 (15) Inga priser
Samsung PS42Q96HD (TV) 1 8,55 (30) Inga priser
Samsung PS50Q96HD (TV) 2 8,4 (14) Inga priser
Samsung PS50Q97HD (TV) 1 8,19 (41) Inga priser
Samsung PS42Q97HD (TV) 4 8,42 (52) Inga priser
34 relaterade trådar
Samsung PS-50Q97HD stänger av sig ! (63 inlägg) 12 år sedan
TV-apparater med inbyggd digitaltuner (186 inlägg) 14 år sedan
Panasonic PV70 eller Samsung Q97 (203 inlägg) 16 år sedan
Samsung A457 vs Samsung Q97 (4 inlägg) 16 år sedan
Samsung PS 42A457 kontra Q97 (12 inlägg) 16 år sedan
Samsung PS42Q97HDX (3 inlägg) 16 år sedan
Samsungs nya plasmor, PS-50C96HD etc. (9 inlägg) 16 år sedan
Samsung Q96/97 Inställningar (19 inlägg) 16 år sedan
LCD och analog TV (33 inlägg) 16 år sedan
Köpa ny platt-TV, 40-42" - Giganternas kamp (31 inlägg) 16 år sedan
Beslutångest med val av TV (25 inlägg) 16 år sedan
Samsung 50" PS50Q97HDX (64 inlägg) 16 år sedan
Panasonic TH-42px80 vs Samsung PS42Q97 (29 inlägg) 17 år sedan
Panasonic 50PZ70 eller Samsung 50P96FD (16 inlägg) 17 år sedan
Problem med att få datorn att skicka signal till teven.. (1 inlägg) 17 år sedan
Ljusläckage Plasma (Samsung PS-42C96HD) (20 inlägg) 17 år sedan
Horisontella linjer på Q97 (30 inlägg) 17 år sedan
Min 42'' Plasma temporärt eller? (9 inlägg) 17 år sedan
Vad ska jag välja för TV-apparat? (2 inlägg) 17 år sedan
Valet efter kvalet (6 inlägg) 17 år sedan
Samsung PS-42Q97HD vs Panasonic TH-PX700 (5 inlägg) 17 år sedan
TV för max 15000 (25 inlägg) 17 år sedan
Samsung LCD R8 <--> Samsung Plasma Q97? (8 inlägg) 17 år sedan
TV för ca 15-20000 (13 inlägg) 17 år sedan
Inbrännings i Plasma. (1 inlägg) 17 år sedan
En pixel lyser rött sen försvann. (8 inlägg) 17 år sedan
Alternativ till PX70 mottages! (91 inlägg) 17 år sedan
TV och hemmabio inköp, vad välja? (2 inlägg) 17 år sedan
Samsung 42" Plasma-TV PS42C96HDX/XEE (0 inlägg) 17 år sedan
PX70 eller Q96/97 - men varför inte Hitachi P42H01 (0 inlägg) 17 år sedan
100hz vs 50hz aka LG vs Panasonic/samsung (9 inlägg) 17 år sedan
LG 42PC55 Vs Samsung PS-42Q96HD (3 inlägg) 17 år sedan
Samsung Q96HDX 50" eller Panasonic PX70E 50"? (7 inlägg) 17 år sedan
LCD eller plasma till tv-tittande? (1 inlägg) 17 år sedan

Postad 12 november 2007 - 09:22

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0
Hej!

Beklagar det sena svaret...

Japp, alla effekter är avslagna. Det som jag kan märka är att vid dåliga tv-sändingar så är det aningen grönstick i bilden, dvs gräsmattor och sådant blir överdrivet pastellgröna med de inställningarna som jag postade. Detta var inget som märktes när vi körde DVE.

Filmer och sådant blir annars jättebra, men Vista Media Center gränssnittet är inte alls lika färgglatt längre ;) Den mörkblåa färgen skiftar lite i blågrönt. Jag ska fibbla lite till.

Vi märkte att det är en fråga om kompromisser, speciellt hudfärger som inte är rödflammiga var jättesvårt att få till på ett bra sätt. Kanske är det för att jag använder en dator som bildkälla. Men det enda material som blir perfekt bild med (dock lite banding) är HD-material såsom x264 filer samt HD-DVD.

Ni får gärna posta förbättringar på de inställningar som jag postade ovan... kanske går det att krama ur ännu lite mer kvalitet....

Lycka till!
/henrik

Postad 12 november 2007 - 14:01

Unregisteredb17a6071
  • Unregisteredb17a6071
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Tackar för svaren angående fotbollsproblemet. Om det blir ett köp av samsung så väljer jag q96 med movie plus.
Har sett vilket härligt flyt det blir med movie plus så länge det inte blir för mycket information för tv.

Men går det undan i hundra knyck så blir det bara en gröt av bilden,det var den uppfattningen som jag fick av movie plus. Tackar verkligen igen för alla svar som jag fick.

Postad 12 november 2007 - 16:08

DanneGrabben
  • DanneGrabben
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej,

Jag är nybliven ägare till en PS-50Q97 och undrar om man kan koppla in en Komponent till vga kabel i vga ingången så man får signal?

Postad 12 november 2007 - 20:01

ruteki
  • ruteki
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Jag har ett irriterande problem med bilden.

När jag har en meny eller liknande framme, eller tex en livsmätare i ett spel, så får jag som en mörk skugga diagonalt över hela bilden som är lika hög som menyn eller livsmätaren. Väldigt irriterande. Svårt att förklara, men ser ut som när man använder en kass kabel, men eftersom jag får denna skuggning diagonalt av tex ljudvolym-menyn så kan det ju inte bero på kassa bildkablar.

Någon som förstår vad jag menar och vad det kan bero på?

Postad 12 november 2007 - 23:34

Mb_Star
  • Mb_Star
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Någon som fått ordning på sin q97 med CA-Modul ????

Jag har testat 4 olika ca moduler nu och den ena sämre än den andra.

Bilden låser ju sig i ca 10 sec eller längre. oftast i skarven mellan när det ska bli reklam.

sisst jag var i butiken och klagade så påstod säljaren att det var dålig antenn och det fick jag leva med.

men min externa boxer funkar ju klockrent! och så sa jag att ja läst på internet att det berode på att tv:n behövde uppdateras.. då helt plötsligt visste han själv allt om detta..... suck...

Hur går man tillväga? ska man ringa samsung själv?

Postad 13 november 2007 - 18:29

Torpalasse
  • Torpalasse
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Någon som fått ordning på sin q97 med CA-Modul ????

Jag har testat 4 olika ca moduler nu och den ena sämre än den andra.

Bilden låser ju sig i ca 10 sec eller längre. oftast i skarven mellan när det ska bli reklam.

sisst jag var i butiken och klagade så påstod säljaren att det var dålig antenn och det fick jag leva med.

men min externa boxer funkar ju klockrent! och så sa jag att ja läst på internet att det berode på att tv:n behövde uppdateras.. då helt plötsligt visste han själv allt om detta..... suck...

Hur går man tillväga? ska man ringa samsung själv?

ingen ide att ringa mer, har själv gjort det 2 ggr och dom bara hukar undan. låtsasa som dom aldrig hört talas om ngt problem och ber dig rycka lite i sladdarna på tvn.

Postad 13 november 2007 - 20:48

tvtvtv
  • tvtvtv
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej!
Jag lyfter det här problemet lite. Det verkar ju som nästan alla dessa Q96/97 startar av sig själv, eller klickar lite då och i bland.
Min gjorde det när jag hade köpt den. Reklamerade den omedelbart och fick en ny. Samma sak igen, men jag orkade inte ta tag i det. Problemet är ju att den faktiskt startar av sig själv, det måste ju "slita" på tv´n i onödan?
Vad göra? Bäst att agera innan garantin går ut!

Mvh. Kim

Postad 13 november 2007 - 20:50

ebola66
  • ebola66
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Hej
Är oxo nybliven ägare till en PS-50Q97. Där man skall stoppa i CA-modulen är det plåt och ett klistermärke bara? Den är tillverkad aug. 2007 med version SK01 står det på högra sidan. Finns inte svenska i menyer heller. Någon som vet nåt om detta?

För alla som frågat om pixelmappning via DVI->HDMI så funkar 1360*768 för mig i 60 Hz via ett Ati x800 och vista. Kopplade in den via HDMI-2, vet inte om det är nån skillnad.

Mvh Hasse

Postad 13 november 2007 - 22:46

-Erik-
  • -Erik-
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0
Använder inte den inbyggda digital boxen men har oxå ett klistermärke över plåten som du, så det fattar jag inte riktigt hur det ska gå till om man nu vill använda det. Har svenska menyer i alla fall.

Hur mycket drar denna TV ? tänker på Q97 42"

Postad 13 november 2007 - 23:55

jbr
  • jbr
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Hej på er!

Har nyss fått hem min Samsung Q97. Dock finns det ingen svensk meny i tv:n, utan det närmaste är engelska! Instruktionsboken var också helt på engelska. Har försökt ställa om men det verkar inte finnas svenska. Hur kan det komma sig?

Hur gör man en återställning till fabriksmenyn? Finns ingen vägledning i instr.boken! Tacksam för svar!

J.

<{POST_SNAPBACK}>

Då har du köpt en gråimporterad samsung som inte har svensk garanti.

Nädå, antagligen inte alls på det viset...

Man måste ibland in i service-menyn för att aktivera nordiska språk.

Det gör man så här:
-TV'n i standby

tryck på fjärrkontrollen:
"info"
"meny"
"mute"
"ON" (TV'n startas)

I service-menyn som nu visas väljer man:
"2. Option Table (Service)"

I undermenyn som nu visas väljer man:

Nordic "ON"

Klart! :blink:

/jbr

Postad 14 november 2007 - 11:26

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0

För alla som frågat om pixelmappning via DVI->HDMI så funkar 1360*768 för mig i 60 Hz via ett Ati x800 och vista. Kopplade in den via HDMI-2, vet inte om det är nån skillnad.

Hej!

Har du testat om du kan köra 50Hz också med denna upplösning? För med 60Hz flimrar Vista ganska rejält. Och PAL filmer får lite småryck i sig...

HAr oxå märkt att om man som jag kör 1280x720 får man ganska mycket banding i den blåa bakgrunden i vista media center... Kan bero på att det inte är pixelmappat???

/Henrik

Postad 14 november 2007 - 11:32

Chrester
  • Chrester
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0
Nu på fredag (16'e) ska de komma och skjuta den nya mjukvaran till ca-modulen. Den ska tydligen fungera enligt servicefolket. Fan tro't som han sa :blink:
Vi får väl se.

Postad 14 november 2007 - 11:40

tvtvtv
  • tvtvtv
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
[quote name='tvtvtv' date='Nov 13 2007, 20:48 ' post='1640686']
Hej!
Jag lyfter det här problemet lite. Det verkar ju som nästan alla dessa Q96/97 startar av sig själv, eller klickar lite då och i bland.
Min gjorde det när jag hade köpt den. Reklamerade den omedelbart och fick en ny. Samma sak igen, men jag orkade inte ta tag i det. Problemet är ju att den faktiskt startar av sig själv, det måste ju "slita" på tv´n i onödan?
Vad göra? Bäst att agera innan garantin går ut!

Mvh. Kim

Jag svarar mig själv, då jag även mailade Samsung om detta problem i går kväll. Jag har ej hunnit prova om det funkar ännu:

Hej Kim

Tack för ert email till Samsung Electronics Nordic.

Det som sker är att den uppdaterar sig. Man kan stänga av det om man
trycker D.menu sen går man ner på inställningar, sen system. Där finns
något som heter medieinställningar. Där inne kan man stänga av
programuppdateringarna

Kontakta oss gärna igen om du har fler frågor.

Med vänliga hälsningar
Tobias

Samsung Suppport

Postad 14 november 2007 - 15:44

Kzin
  • Kzin
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Hittade det här på http://www.hdtvtest..../Conclusion.php

Unfortunately while the intention is noble, Ultra Filterbright™ introduces "reflection moire" on the Samsung PS50Q97HDX. When there's sufficient ambient light, slightly curved horizontal lines appear on areas of the screen where there's very little light output from the TV itself (i.e. dark areas). Even though night viewing and ultra stringent room lighting control are strictly speaking the only ways to eliminate this problem, some people may not be bothered by it at all. Who knows, you may not even notice it. This is maybe the only instance I would recommend that you visit your local brick-and-mortar store for a demo. Ambient light should be plentiful... have a look at the screen with the TV switched off: if you don't see the lines, you don't have a problem.

Nån som märkt av detta?

Postad 14 november 2007 - 16:19

Mb_Star
  • Mb_Star
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Är det någon som har en samsung q97 och kör med ca-modul som inte strular ? ? ?

Postad 14 november 2007 - 19:40

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2 750 inlägg
  • 0

Hittade det här på http://www.hdtvtest..../Conclusion.php

Unfortunately while the intention is noble, Ultra Filterbright™ introduces "reflection moire" on the Samsung PS50Q97HDX. When there's sufficient ambient light, slightly curved horizontal lines appear on areas of the screen where there's very little light output from the TV itself (i.e. dark areas). Even though night viewing and ultra stringent room lighting control are strictly speaking the only ways to eliminate this problem, some people may not be bothered by it at all. Who knows, you may not even notice it. This is maybe the only instance I would recommend that you visit your local brick-and-mortar store for a demo. Ambient light should be plentiful... have a look at the screen with the TV switched off: if you don't see the lines, you don't have a problem.

Nån som märkt av detta?

Har du läst något i tråden? :D

Mitt tips kolla lite i tråden så märker du att detta tagits upp ett antal gånger :(

Jag tänker inte på det längre, var mest direkt efter köp man störde sig på ränderna.

Postad 14 november 2007 - 20:36

Mange_L
  • Mange_L
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
Det syns bara om skärmen är avslagen, alternativt en väldigt mörk bild visas samtidigt som du har väldigt ljust i rummet. Typ en solig dag, men du måste nog också ha vita tapeter. Dvs, under riktigt dåliga omständigheter.
Det stör mig absolut ingenting och jag hade nog aldrig tänkt på det om det inte uppmärksammats av andra.

Postad 15 november 2007 - 17:44

blastoise
  • blastoise
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

Nu på fredag (16'e) ska de komma och skjuta den nya mjukvaran till ca-modulen. Den ska tydligen fungera enligt servicefolket. Fan tro't som han sa :)
Vi får väl se.

Det funkar för mig efter uppdateringen till "1011"!

Tittade på Bond i söndags på TV3 och lät medvetet TV:n stå på i 2 h till. Ljudet funkade kanon hela tiden... till skillnad från innan då det klippte 3-5 ggr i timmen.

Postad 15 november 2007 - 22:38

ebola66
  • ebola66
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Hej!

Har du testat om du kan köra 50Hz också med denna upplösning? För med 60Hz flimrar Vista ganska rejält. Och PAL filmer får lite småryck i sig...

HAr oxå märkt att om man som jag kör 1280x720 får man ganska mycket banding i den blåa bakgrunden i vista media center... Kan bero på att det inte är pixelmappat???

/Henrik

Det enda alternativ som är valbart är 60 Hz.
I Ati CCC kan sätta upp special HDTV modes (alltså bara HD format), jag har dock inte testat detta då jag vill köra pixelmappat.

Mvh Hasse

Postad 16 november 2007 - 08:39

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0

Det enda alternativ som är valbart är 60 Hz.
I Ati CCC kan sätta upp special HDTV modes (alltså bara HD format), jag har dock inte testat detta då jag vill köra pixelmappat.

Okej det är pest eller kolera då med andra ord. Icke pixelmappat och banding eller pixelmappat och mindre banding fast en flimrig bild i Vista och i spel (märks inte så mkt i film). Dessutom rycklighet i PAL-produktioner.

Obegripligt varför man envisas med 60Hz via VGA.

/Henrik

Postad 16 november 2007 - 12:17

pqvist
  • pqvist
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Okej det är pest eller kolera då med andra ord. Icke pixelmappat och banding eller pixelmappat och mindre banding fast en flimrig bild i Vista och i spel (märks inte så mkt i film). Dessutom rycklighet i PAL-produktioner.

Obegripligt varför man envisas med 60Hz via VGA.

/Henrik

Vad är det för fel på 60 Hz VGA?
Funkar klockrent för mig. Pixelmappar 1360x768 hur bra som helst.

Postad 16 november 2007 - 16:14

Chrester
  • Chrester
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0
Nu har de kört in den nya mjukvaran för ca-modulen :angry:

Programversion: T-BDXPDEU00-1011
Firmwareversion: T-ST1DEU7-1000

Har bara hunnit testa lite lätt än så länge. Det jar har märkt så här långt är att vissa rykningar
i bilden finns kvar. Typ när nån gestikulerar eller rör sig i sidled i bild.

Får återkomma när vi kört lite mer . . . ;)

Postad 16 november 2007 - 20:50

aikelo
  • aikelo
  • Lärjunge

• 315 inlägg
  • 0

Hej!

Det visade sig att det var en på jobbet som hade en Spyder2, och ikväll var han hemma hos mig och kalibrerade min skärm. Han har pysslat med tv och hembio i ca 10 år så han var hyfsat kunnig även om han inte var certifierad. Vi fick till följande inställningar

Contrast = 66
Brightness = 55
Sharpness = 54
Colour = 42
Tint = G51/R49
Colour tone = Normal

Gamma = -2
White Balance

R-offest= 14
G -offset= 17
B-offset= 14
R Gain = 14
G Gain = 16
B Gain = 12

rosa = 12
grön = 20
blått = 13
vit = 17

Hade menyn på engelska då det var lättare att hitta vad man skulle dra i för reglage. För dessa inställningar blir DVD och DTV väldigt bra. Kör man med dator så rekommenderar jag att öka kontrasten och skärpan lite annars blir det för suddigt.

Givetvis blir det ju olika för olika förutsättningar men kanske har nån nytta av dem ? De funkade för mig iaf.

MVH
Henrik

Nån annan som testat dessa inställningar?
Själv så tyckte jag de var lite bleka men rödtonen är tack o lov borta. Jag hade Damps inställningar innan, som finns här i tråden nånstans (något modifierade dock).
Ska köra med Spyder2 inställningarna nu under Predikanten o se om de är nått att ha.
Är väldigt nöjd med Damp inställningarna annars, enda nackdelen är att de ligger så nära mina standard inställningar så det blir knappt nån skillnad.

Postad 16 november 2007 - 20:55

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2 750 inlägg
  • 0

Jag hade Damps inställningar innan, som finns här i tråden nånstans (något modifierade dock).
Ska köra med Spyder2 inställningarna nu under Predikanten o se om de är nått att ha.
Är väldigt nöjd med Damp inställningarna annars, enda nackdelen är att de ligger så nära mina standard inställningar så det blir knappt nån skillnad.

B)
VIll bara säga att detta var mina inkörningsinställningar ;)

NU är de lite mer modifierat :angry:

Orkar inte skriva upp allt nu.

Postad 16 november 2007 - 20:59

aikelo
  • aikelo
  • Lärjunge

• 315 inlägg
  • 0
Nä jag orkar inte heller det :angry:

Postad 16 november 2007 - 21:00

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2 750 inlägg
  • 0

Nä jag orkar inte heller det ;)

Kanske efter helgen :angry:

Postad 17 november 2007 - 17:14

pqvist
  • pqvist
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Nädå, antagligen inte alls på det viset...

Man måste ibland in i service-menyn för att aktivera nordiska språk.

Det gör man så här:
-TV'n i standby

tryck på fjärrkontrollen:
"info"
"meny"
"mute"
"ON" (TV'n startas)

I service-menyn som nu visas väljer man:
"2. Option Table (Service)"

I undermenyn som nu visas väljer man:

Nordic "ON"

Klart! ;)

/jbr

Funkade Klockrent!

Man tackar och bugar!

Postad 17 november 2007 - 20:11

pqvist
  • pqvist
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Aspect Ratio/16:9/4:3/WSS

Efter lite undersökande kring hanteringen av Aspect Ratio har jag kommit fram till följande:

* Samsungen hanterar inte 16:9/4:3 singaleringen i DVB-T ( MPEG-2 Main Profile@Main Level) via den interna DVB-avkodaren. Detta suger verkligen, varför jag väljer att använda extern STB!
* Den styr på SCART-signalering om man har en extern STB, DVD eller liknande som signalerar på pinne 8. Förutsättning: Picture Size i Samsungen är satt till är Auto Wide och Screen Size är 4:3.
* Den styr på WSS-signalering (gammal engelsk signalering från den analoga tiden - ligger på linje 23 - ITU-R BT.1119-1 - Wide-Screen Signalling for Broadcasting) som inte är speciellt spritt i Sverige. Förutsättning: Picture Size i Samsungen är satt till Auto Wide och Screen Size är 4:3.

Om någon av er till skillnad från mig har lyckats få skärmen att switcha 4:3/16:9 korrekt med den interna DVB-avkodaren vore jag tacksam för tips!

Redigerat av pqvist, 17 november 2007 - 20:37.

Postad 18 november 2007 - 16:51

dp_
  • dp_
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har en 42" q97. Xbox360 fungerar bra med component, men jag tänkte prova med vga
för att se om den skalar upp dvd (vilket den ska).
Problemet är att tv:n säger att den får en signal den inte klarar hantera när jag provar xbox360 med vga-kabel.
Har provat alla valbara upplösningar, men samma problem.
Detta provade jag för några veckor sedan, har sen lagt undan kabeln ... men ska koppla in den igen för att
se exakt vad tv:n säger.
Har provat söka, men inte hittat något =(

Postad 18 november 2007 - 20:07

oasis30
  • oasis30
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hjälp!

Jag tänkte köpa en PS-42Q97HD. Jag ser mycket på film och har därför fastnat för plasma. Det jag undrar är vilka erfarenheter ni har av att se på film från datorn? Jag kollar idag mycket på film via dator på min gamla TV (Kör XP, S-Video kabel ut, och har ett NVidia 7900 GT (ska klara typ 2560x1600 ut och stödja HD-format).

Funkar det bra att titta på HD-film typ i 720p trots att plamsan bara har 1024x768? Hur påverkas bilden av att plasman har 4:3 format i upplösning då? Enligt manualen verkar TV:n inte ha riktigt stöd för 720p - kan man ändå mata den med en 720p-film och få TV:n att kompensera för det med bra resultat? Är det struligt att få det att fungera bra?

Hur ska jag resonera? Kommer mina ambitioner att fungera med min dator??

Tack för hjälpen!!

Postad 19 november 2007 - 13:43

ebola66
  • ebola66
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Använder inte den inbyggda digital boxen men har oxå ett klistermärke över plåten som du, så det fattar jag inte riktigt hur det ska gå till om man nu vill använda det. Har svenska menyer i alla fall.

Hur mycket drar denna TV ? tänker på Q97 42"

Jag ringde Samsung support ang. att jag inte hittade var CA-modulen skall stickas in. Det visade sig att rätt många inte ser att den skall stickas in från sidan ca 10-15 cm ovanför klistermärket. Så troligen finns det ingen q97 utan stöd för CA-modul.

Angående strömåtgång varierar det nog starkt med typen av bild som visas. Ljust = mycket, mörkt = inget.

Mvh Hasse

Postad 20 november 2007 - 15:24

Macarus
  • Macarus
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0

Funkar det bra att titta på HD-film typ i 720p trots att plamsan bara har 1024x768? Hur påverkas bilden av att plasman har 4:3 format i upplösning då? Enligt manualen verkar TV:n inte ha riktigt stöd för 720p - kan man ändå mata den med en 720p-film och få TV:n att kompensera för det med bra resultat? Är det struligt att få det att fungera bra?

Hur ska jag resonera? Kommer mina ambitioner att fungera med min dator??

Tack för hjälpen!!

Kan försöka svara. Vi har en Q96 42". Den pixelmappar 1024*768 fint via VGA (laptop med nvidia geforce440go, ingen dvi så kan inte säga nåt om det). Dock blir det ju lite utdraget. Ända sättet jag kommit på för att få rätt proportioner om man vill visa digitalkort och sånt är att ställa TV:n i 4:3 läge (= innehållslösa kanter på sidorna). Fast då blir det ju inte pixelmappat längre... Någon som vet om det går att fixa får gärna dela med sig men jag tror inte det är möjligt att pixelmappa då.

Film har däremot inte varit något större problem. Gör man inget blir dock filmen ihoppressad på höjden/utdragen på bredden med svarta kanter uppe och nere eftersom spelaren tror att den visar filmen på en 4:3 skärm. Men det har lätt gått att fixa med att låta spelaren ändra "aspect ratio" så att den får rätt proportioner. Hittills har det blivit rätt att ställa spelaren på att visa filmen i 4:3. Då dras ju en 16:9 film ut över hela skärmen på höjden - på datorn (med 4:3 skärm) blir ju allt för avlångt men på TV:n blir det rätt proportioner. Lite osäker om det funkar likadant för filmer i andra format men tycker att det borde göra det. Att pixlarna är avlånga är inget man märker. Vi har dock bara kört vanliga dvd-filmer från datorn och inget 720p-material. Vet inte om det blir någon skillnad, men så länge du kör vga så borde det ju inte bli det eftersom det är samma typ av signal med lite annat innehåll bara.

Sammantaget så skulle jag säga att det går fint med film från datorn och det är en rätt fet upplevelse om man är van vid en liten CRT. Tänker du däremot använda TVn mycket som datorskärm och inte gillar att saker får fel proportioner kanske du ska kolla på en annan modell.

Postad 21 november 2007 - 16:50

westfield
  • westfield
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej, pratade precis med samsung sverige för att reda ut vad som skiljer c96, q96, c97 samt q97 åt.
Att c/q bara var designskillnader hade jag redan förstått genom att läsa inläggen här, men de menade bestämt att samtliga 4 modeller hade exakt samma spec! endast design-skillnad och återförsäljarvikta.
Finns det någon som kan bekräfta eller dementera, då säljaren på ONOFF ville sälja Q97 för 2lax mer än C96 för att den skulle vara mycket bättre!?

Postad 21 november 2007 - 22:40

Ziegler
  • Ziegler
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

Aspect Ratio/16:9/4:3/WSS

Efter lite undersökande kring hanteringen av Aspect Ratio har jag kommit fram till följande:

* Samsungen hanterar inte 16:9/4:3 singaleringen i DVB-T ( MPEG-2 Main Profile@Main Level) via den interna DVB-avkodaren. Detta suger verkligen, varför jag väljer att använda extern STB!

Jag tycker oxå detta är jäkligt trist men har ingen lust att skaffa en ny box. Jag hade föregångaren till q96an och där fungerade 16:9/4:3 singaleringen så jag fattar verkligen inte varför det inte fungerar. Det står heller inte något i instruktionsboken att det inte skall fungera. Skall vid tillfälle kolla med Samsung ang detta.

Ni som har fått den inbyggda DVB-T mottagaren uppdaterad, kan inte ni kolla om Aspect Ratio hanteringen fungerar korrekt vid Auto Wide läge?

Postad 22 november 2007 - 01:08

Alezman
  • Alezman
  • Lärjunge

• 450 inlägg
  • 0
Vid ljusare bild så låter min tv mer, q97

störande ljud..

någon som upplever likadant?

Postad 22 november 2007 - 04:38

Mange_L
  • Mange_L
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0

Hej, pratade precis med samsung sverige för att reda ut vad som skiljer c96, q96, c97 samt q97 åt.
Att c/q bara var designskillnader hade jag redan förstått genom att läsa inläggen här, men de menade bestämt att samtliga 4 modeller hade exakt samma spec! endast design-skillnad och återförsäljarvikta.
Finns det någon som kan bekräfta eller dementera, då säljaren på ONOFF ville sälja Q97 för 2lax mer än C96 för att den skulle vara mycket bättre!?

Q96 och Q97 är samma, men inte C96 (och C97??) Q-modellerna är lite lyxigare med fler anslutningsmöjligheter. Bla tre hdmi för Q (en på sidan tex) mot två för C. Q-serien har också nåt som Samsung kallar Ultra Filter Bright där C bara har Filter Bright. Detta ska ge något bättre svärta på Q. Sen så har Q även Movie Plus-funktionen som kan ge lite bätre flyt i bilden, även om de flesta antagligen kör utan denna funktion. Dessutom så har Q antireflex-behandlat glas som iofs kan ge randiga reflektioner i bilden om det är väldigt ljust i rummet (Inget jag stör mig på i varje fall) . C saknar detta. Så nej. Specifikationerna är inte desamma och Q-serien är några tusingar dyrare överallt. DET kan man ju tycka att Samsung borde känna till fast de trodde säkert att du menade Q96 och Q97.

Postad 22 november 2007 - 04:43

Mange_L
  • Mange_L
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0

Vid ljusare bild så låter min tv mer, q97

störande ljud..

någon som upplever likadant?

Ja, att den låter mer, men inte att det är speciellt störande, såvida man inte kör utan ljud. De flesta plasmor låter mer vid ljusa bilder. Jag har hört plasmor som låter betydligt mer än denna, men det kan säkert variera lite från skärm till skärm. Är det helt förjävligt så får du väl ringa och klaga.

Postad 22 november 2007 - 10:23

Unregisteredbea44720
  • Unregisteredbea44720
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Håller på med en liten marknadsundersökning inför köpet av en 42 tumsplasma. Finalen går mellan Samsungs Q97 och panasonics PX70.
Fråga:
Jag konstaterar att samsungens stödda bildformat inte inkluderar 1080p utan bara 1080i. Betyder detta att jag inte kan spela Bluray spel eller spel med PS3 på denna? Vad jag förstår är PS3 och blurayspelare "1080p maskiner"

https://www.prisjakt...kt.php?e=170999

Postad 22 november 2007 - 11:03

hedda
  • hedda
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0
Kan inte svara för Blu-ray film, men för denna genration spelkonsoller kommer inte många spel att köras i 1080p, vad jag förstår.

Lista över 1080p spel till PS3:

http://www.makeyougo...s3-1080p-games/

Personligen tycker jag att det är viktigare med 60fps än 1080p. Ser hellre lägre upplösning och bättre flyt i bilden än tvärtom.

Postad 22 november 2007 - 12:09

swipe
  • swipe
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Hej!

Jag kopplar min Q91:a via dvi-hdmi och undrar om det finns något sätt att få ljudet till tv:n? Har sökt på forumet men hittar inget relevant.

Postad 22 november 2007 - 14:13

Zimma
  • Zimma
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0

Q96 och Q97 är samma, men inte C96 (och C97??) Q-modellerna är lite lyxigare med fler anslutningsmöjligheter. Bla tre hdmi för Q (en på sidan tex) mot två för C. Q-serien har också nåt som Samsung kallar Ultra Filter Bright där C bara har Filter Bright. Detta ska ge något bättre svärta på Q. Sen så har Q även Movie Plus-funktionen som kan ge lite bätre flyt i bilden, även om de flesta antagligen kör utan denna funktion. Dessutom så har Q antireflex-behandlat glas som iofs kan ge randiga reflektioner i bilden om det är väldigt ljust i rummet (Inget jag stör mig på i varje fall) . C saknar detta. Så nej. Specifikationerna är inte desamma och Q-serien är några tusingar dyrare överallt. DET kan man ju tycka att Samsung borde känna till fast de trodde säkert att du menade Q96 och Q97.

Gällande Ultra Filter Bright - någon som kan bekräfta att detta ger skillnad?
Gällande Movie Plus - finns det något läge då dett är användbart?
Gällande antireflex-behandlat glas - gör det en stor skillnad i hur ljus reflekteras? Påverkas bilden på något positivt/negativt sätt (bortsett från möjliga ränder)?

Ska köpa en av dessa (Q96/C96) och undrar om det är värt att lägga tvåtusen extra. En extra hdmi är inget som har stor betydelse för mig.

Tack på förhand!

Postad 22 november 2007 - 14:18

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2 750 inlägg
  • 0

Jag såg skillnad när jag skulle köpa, sedan är frågan om man inte kan trixa med inställningar för att få fram samma resultat med C serien.

Använder det aldrig, bilden blir som i slowmotion. Lite plastig.

Gällande antireflex-behandlat glas - gör det en stor skillnad i hur ljus reflekteras? Påverkas bilden på något positivt/negativt sätt (bortsett från möjliga ränder)?

Släck ner och mörklägg så märker du inte av det :)

Gå på C serien om du inte är i behov av den extra hdmi porten!

Postad 22 november 2007 - 18:24

Mange_L
  • Mange_L
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0

Jag jämförde båda skärmarna i rätt många butiker innan köp och tyckte att Q såg ngt vassare ut överallt. Svårt att tro att det bara berodde på inställningar.

Inte som jag ser det.

Jag har inte jämfört dem i ljusa förhållanden, men en antireflex-behandlad ruta kan ju vara bra om man kollar på tv dagtid. På min Q96, så är det i varje fall inte speciellt mkt reflektioner. Hur en C96 skulle se ut vet jag inte.

Redigerat av Mange_L, 22 november 2007 - 18:24.

Postad 22 november 2007 - 22:41

KniveN82
  • KniveN82
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0
Skiljer det något mellan inställnings möjligheterna för VGA och HDMI på Q97? Lättare o pixelmappa via någon av dom? På min förra plasma LG PC51 så var det färre inställningar för VGA. Är det värt o byta kabel till HDMI?

Köpte 50Q97 för 15k på expert i Sundsvall, måste väl vara ett rätt bra pris?

Postad 23 november 2007 - 06:15

VincentVegaSWE
  • VincentVegaSWE
  • Forumräv

• 844 inlägg
  • 0

Håller på med en liten marknadsundersökning inför köpet av en 42 tumsplasma. Finalen går mellan Samsungs Q97 och panasonics PX70.
Fråga:
Jag konstaterar att samsungens stödda bildformat inte inkluderar 1080p utan bara 1080i. Betyder detta att jag inte kan spela Bluray spel eller spel med PS3 på denna? Vad jag förstår är PS3 och blurayspelare "1080p maskiner"

https://www.prisjakt...kt.php?e=170999

I väntan på en 42" C96 (sedan min E71 blev knäpp) spelar jag PS3-spel på en gammal tjock-TV, så att det är "1080p-maskiner" innebär nog inte att man måste ha en TV med stöd för 1080p nej. Fungerade utmärkt att spela även på E71 som inte heller har stöd för denna upplösning. I PS3:an kryssar man ju i vilka upplösningar TV:n klarar.

Redigerat av VincentVegaSWE, 23 november 2007 - 06:15.

Postad 23 november 2007 - 16:51

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0
Tjoho! Det verkar som det kanske blir en sådan här TV i december för mig - så fort jag fått några fakturor betalda bara.... Well well - Nu har jag plöjt den här tråden i ungefär tvåhundra timmar känns det som, och ändå inte hittat någon info om följande saker:

1. Hur hög är TV:n inklusive bordsstativet?

2. Hur brett är det om man mäter från bordsstativets bakre kant till frontglaset på plasman? Jag tänkte nämligen sätta upp en duk som går ner framför, och har ännu inte bestämt mig om jag orkar hänga upp plasman på väggen eller om jag ska låta den stå på det faktiskt rätt snygga bordsstativet...

3. Är det någon som matar komponentsignal i HD från datorn och använder ett Radeonkort? Särskilt intresserad är jag om någon använder denna koppling och har ett 2600XT-kort. Och i så fall - hur blir skillnaden i bild mot om man använder HDMI istället? Jag har nämligen redan två apparater - en DVD-spelare och en HD DVD-spelare som ska mata HDMI, och därför undrar jag hur pass bra en HD-signal blir med komponent istället, eftersom jag helst vill slippa att alltid ha en HDMI-kontakt inkopplad i sidopanelen. Sidokontakten tänkte jag mer använda till TV-spel och sånt som inte alltid är inkopplat, men det är klart - blir HDMI ut från datorn märkbart bättre än komponent så kan jag ju tänka om. Eftersom jag heller inte ämnar surfa på plasman så tror jag att det är bättre att skicka 720p eller 1080i HD-signal, än att köra datorupplösning och koppla via VGA - fast där kanske jag också har fel?

Enlighten me - please!

Postad 23 november 2007 - 22:37

Perb
  • Perb
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0
Spygg: Jag har hängt upp min 50" på väggen så jag kan inte gå och mäta, tyvärr. Däremot kan jag berätta om erfarenheterna med tvn + dator. Jag har en lite för trött dator med ett Radeon 9800pro-kort i och jag kopplade upp den via VGA i brist på andra kablar. Det blev klockrent pixelmappat och väldigt fin bild direkt. Sen gick jag och köpte en DVI->HDMI-kabel och trodde att bilden skulle bli ännu bättre men det blev den faktiskt inte, jag körde bägge kablarna samtidigt och växlade mellan ingångarna men jag kunde inte se någon som helst skillnad. HDMI-kabeln fick åka tillbaka till affären. VGA rockar ett tag till. :)

Postad 24 november 2007 - 16:39

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0
Eh...hehe - jag kanske borde varit lite tydligare med vilken storlek av skärm det blir. Jag köper nämligen en ynka liten 42-tummare, och kommer således inte kunna köra pixelmappat 1366x768. Däremot kan jag ju köra ut HDTV-upplösningar från mitt grafikkort via både komponent och HDMI, och det är där jag undrar om det är någon större skillnad på bildkvaliteten mellan dessa två lösningar.

Det är förresten också 42-tummaren jag vill ha måtten på - dels hur hög den är inklusive fot, och dels vad måttet är mellan bakre delen av foten till frontglaset. Någon som fortfarande har en 42:a på fot som kan kila iväg och hämta en tumstock och mäta, så blir jag ytterst tacksam.

Postad 25 november 2007 - 17:25

Unregisteredb0dc8466
  • Unregisteredb0dc8466
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Hej,

Någon som vet om PS-42Q96HD har 100hz? Om inte, vad har den då?

Postad 26 november 2007 - 13:35

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0

VGA rockar ett tag till.

Du kan ju även köra pixelmappat HDMI om du använder HDMI utgång 2. Där stöds 1360x768 dock bara i 60 Hz vilket gör att PAL filmer hackar och windows flimrar. Så det är en avvägning. jag kör 1280x720@50Hz som är flimmerfritt men HD_DVD hackar lite samt att det inte är pixelmapapt.

Någon som vet om PS-42Q96HD har 100hz? Om inte, vad har den då?

Du kan köra antingen 60 Hz el 50 Hz. Läs ovan för skillnader vid inkoppling av HTPC.

MVH
henrik

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.