Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-6500A *

7525 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
TViX HD M-6500A (Mediaspelare) 4 9.071004 (168) Inga priser
TViX HD M-7000 (Mediaspelare) 5 8.970588 (33) Inga priser
54 relaterade trådar
TViX N1 (1086 inlägg) 10 år sedan
* Officiell tråd - TViX HD M-7000 * (454 inlägg) 12 år sedan
TViX UI Filmomslag för TVIX 6500 och 7000 (86 inlägg) 12 år sedan
Vilka spelare klarar av att spela upp .rar format ? (6 inlägg) 14 år sedan
Problem med stora MKV-filer i 1080 (5 inlägg) 14 år sedan
OpenTvix (0 inlägg) 15 år sedan
Nybörjare som behöver hjälp med val av mediaspelare. (17 inlägg) 15 år sedan
Vilken media extender för att spela upp DVD iso-filer? (15 inlägg) 16 år sedan
Media Extender, vilken är frågan? (34 inlägg) 16 år sedan
Nas server till mediaextenders! (35 inlägg) 16 år sedan
Tvix eller någogn annan M-E? (3 inlägg) 16 år sedan
DVD menyer och bläddra media med omslagsbild. (4 inlägg) 16 år sedan
Hjälp mig välja en media spelare (11 inlägg) 16 år sedan
Xtreamer eller Tvix HD6500A? (6 inlägg) 16 år sedan
Bästa media extender för film? (7 inlägg) 16 år sedan
Vilken mediaextender klarar allt (iaf film och bild smidigt)? (1 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500 DTS HD och Dolby HD (6 inlägg) 16 år sedan
Installera tvix hd6500a till nätverk (1 inlägg) 16 år sedan
Tvix HD M-6500 eller Popcorn Hour A-110 (74 inlägg) 16 år sedan
Tvix M-6500a som tv-inspelning? (8 inlägg) 16 år sedan
Hjälp med val av HTPC eller mediabox (16 inlägg) 17 år sedan
Vilket IPnr ska jag skriva in när jag ska ansluta tvixen till nätverket? (5 inlägg) 17 år sedan
Mediacenter, vill spela musik, film och ha backup... (9 inlägg) 17 år sedan
Media Extender Noll-Koll (13 inlägg) 17 år sedan
Lite frågor om TViX HD M-7000A (8 inlägg) 17 år sedan
Popcorn hour eller tvix (1 inlägg) 17 år sedan
Vilken är den BÄSTA Media Extendern? (22 inlägg) 17 år sedan
tvix 6500 problem (7 inlägg) 17 år sedan
TViX M-6500A (9 inlägg) 17 år sedan
Freecom Network Mediaplayer-450WLAN 1TB (7 inlägg) 17 år sedan
Behöver hjälp att välja?!?! (5 inlägg) 17 år sedan
Behöver hjälp att hita lösning/produkt (6 inlägg) 17 år sedan
Funkar inte att LAN-ansluta Twiwen (14 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 med scart (5 inlägg) 17 år sedan
Val för nybörjare (8 inlägg) 17 år sedan
Spela MKV-filer (10 inlägg) 17 år sedan
TViX HD M-6500 vs, HTPC (10 inlägg) 17 år sedan
TViX Dvico M-6500 (7 inlägg) 17 år sedan
Dvico Tvix M6500-A (19 inlägg) 17 år sedan
TViX HD M-6500 GUI video (3 inlägg) 17 år sedan
Tvix, PCH , MB-801S (24 inlägg) 17 år sedan
mediaspelare för 4000 med minst buggar (7 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500a, får det inte att funka (2 inlägg) 17 år sedan
HTPC ersätta Tvix (18 inlägg) 17 år sedan
Samsung SE-S224Q (External DVD Writer) (5 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour A-100 24hz (76 inlägg) 17 år sedan
Tvix M-6500A - Hårddiskar - Kablar - Tillbehör (21 inlägg) 17 år sedan
Tvix M-6500A med analogstöd (9 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 nätverks-problem. (13 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour & Squeezebox eller TViX 6500A (1 inlägg) 18 år sedan
Popcorn Hour eller TViX? (2 inlägg) 18 år sedan
TVIX M-5100SH vs. M-6500A (3 inlägg) 18 år sedan
MP3 eller annan audio på denna box (10 inlägg) 18 år sedan
Tvix 6500 tappar bilden (9 inlägg) 18 år sedan

Postad 14 April 2008 - 16:03

Unregisterede99670b2
  • Unregisterede99670b2
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Funderar på att beställa denna från Dustin. Någon som vet om man får den nya versionen då?

Postad 14 April 2008 - 16:53

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0
Jaha då har även jag precis felanmält min Tvix 6500.
Hoppas bara att det går hyfsat fort att få fraktsedeln och sedan att få den nya skickad till mig.
Man vill ju inte vara utan Tvixen en längre tid...är riktigt nöjd med den i övrigt även om det finns
vissa saker som kan förbättras... men det kommer säkert med nyare firmware.
Men om man läser kommentarerna här så verkar ju allt fungera snabbt och smärtfritt med Canman. :P

Redigerat av Depeche, 14 April 2008 - 16:58.

Postad 14 April 2008 - 17:31

Unregistered9c2c5781
  • Unregistered9c2c5781
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Ställer frågan igen...

TViXen är endast kompatibel med SATA-diskar va? Har massa gamla ATA-diskar som ligger och samlar damm..

Tja, jag byggde mig en NAS med mina gamla diskar och ett gammalt moderkort. Kör FreeNAS på den så att jag enkelt kan dela ut samma diskar både via SAMBA och NFS, funkar klockrent. Kör SAMBA mot mina windows datorer och NFS mot Tvixen.

Postad 14 April 2008 - 19:07

Grief
  • Grief
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Skickade min enhet i torsdags och fick den nya idag. Snabbt och bra jobbat!
Den nya är betydligt tystare än den förra och klockan fungerar, no more sena ankomster till jobbet :P

Postad 14 April 2008 - 19:24

jsturess
  • jsturess
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Skickade min enhet i torsdags och fick den nya idag. Snabbt och bra jobbat!
Den nya är betydligt tystare än den förra och klockan fungerar, no more sena ankomster till jobbet :P

Min är absolut inte tystare.

Postad 14 April 2008 - 19:36

sekeos
  • sekeos
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Hej
Tackar personal på Canman :P för en otroligt bra och snabb Service
Tvixen funkar felfritt.

Postad 14 April 2008 - 20:32

Dudemeister
  • Dudemeister
  • Forumräv

• 501 inlägg
  • 0
Skickade in min Tvix i onsdags förra veckan. Fick tillbaka den idag måndag.
Utbytet gick snabbt och smärtfritt, tack för det Canman.

Har upplevt två mycket små detaljer

1. Första är som någon annan påpekat tidigare att hårddisk-dockan och hårddisken nu inte "klickar i" längre, utan bara förs in och får sedan hållas på plats av kabel och yttre lucka. Inte för att den skramlar runt precis utan den sitter ju rätt hårt inklämd tack vare sata-kabeln.

2. Fläkten låter mer än den förra gjorde. Marginellt men ändå tydligt. Inget som direkt stör mig då jag har tvixen i tv-bänken, ställer jag ner den på Tyst 2 så hör jag den inte ens med luckan öppen. Men den låter mer än den förra gjorde så det är nog viss skillnad på fläktarna.

I övrigt så verkar det fungera som det skall med filmer, ljud etc. Det tog en stund innan jag hittade tillbaka till kombinationen av inställningar jag hade för bilden, för att slippa grådask, flimmer, eller "vandrande ränder", men nu tror jag att jag har det som sist.

Postad 14 April 2008 - 20:52

ferran
  • ferran
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Jag skickar in min Tvix till Canman i morgon tisdag 15/4 på morgonen.
Återkommer hur lång tid det tog.
Jag skickar in rubbet, kablar,fjärr manualer skivor orginalkartong etc.

Edit: stavade fel...

Redigerat av ferran, 14 April 2008 - 20:52.

Postad 14 April 2008 - 21:23

melin
  • melin
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Funderar på att beställa denna från Dustin. Någon som vet om man får den nya versionen då?

Jag mailade dom i mitten av förra veckan och har ännu inte fått något svar.
Tråkigt för dom att förlorar kunder på grund av att de inte bemödar sig att svara på mail.

Postad 14 April 2008 - 21:52

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0

Tja, jag byggde mig en NAS med mina gamla diskar och ett gammalt moderkort. Kör FreeNAS på den så att jag enkelt kan dela ut samma diskar både via SAMBA och NFS, funkar klockrent. Kör SAMBA mot mina windows datorer och NFS mot Tvixen.

Jaa, det har jag också tänkt att göra! Men det hade varit trevligt att ha en hårddisk i spelaren också, för att vara på säkra sidan i vissa fall (jag tror starkt på Murphy's Law...).

Vore trevligt att diskutera NAS över PM. You've got mail! :D

Postad 14 April 2008 - 22:04

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Jag mailade dom i mitten av förra veckan och har ännu inte fått något svar.
Tråkigt för dom att förlorar kunder på grund av att de inte bemödar sig att svara på mail.

Har du provat att dra ett mail till på något annat sätt, eller kontakta dem på annat sätt? Du anar nog inte hur många mail som supporten fick (och troligen fortfarande får) för att returnaddress är inställd fel hos den som skickar mailet osv. Sådana saker, som många gånger påverkade företaget negativt, trots att det inte var hos oss felet låg. Trots att vi också många gånger svarade till den adress som var angiven, så studsade massor med mail. Så det kan vara så i ditt fall också. Något kan ha gått knasigt i utskicket. Om det är något de är noga med, så är det att svara på mail. Det vet jag, eftersom jag jobbade med de som jobbar där nu och det är bara en handfull personer, som sköter generalagenturen för hela Skandinavien för ett par varumärken. Det, min vän är imponerande, så att de inte "bemötar sig", är helt fel. Tro mig, eller inte - det är upp till dig. Jag säger inte att de är felfria, men just det ordvalet, att de inte skulle bemöda sig att svara på ett par mail. Det stämmer inte, det kan jag gå ed på. :D

Anyway, maila från en annan mailadress eller prova maila igen. :lol:

Redigerat av sean.wiklund, 14 April 2008 - 22:04.

Postad 14 April 2008 - 22:21

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Har du provat att dra ett mail till på något annat sätt, eller kontakta dem på annat sätt? Du anar nog inte hur många mail som supporten fick (och troligen fortfarande får) för att returnaddress är inställd fel hos den som skickar mailet osv. Sådana saker, som många gånger påverkade företaget negativt, trots att det inte var hos oss felet låg. Trots att vi också många gånger svarade till den adress som var angiven, så studsade massor med mail. Så det kan vara så i ditt fall också. Något kan ha gått knasigt i utskicket. Om det är något de är noga med, så är det att svara på mail. Det vet jag, eftersom jag jobbade med de som jobbar där nu och det är bara en handfull personer, som sköter generalagenturen för hela Skandinavien för ett par varumärken. Det, min vän är imponerande, så att de inte "bemötar sig", är helt fel. Tro mig, eller inte - det är upp till dig. Jag säger inte att de är felfria, men just det ordvalet, att de inte skulle bemöda sig att svara på ett par mail. Det stämmer inte, det kan jag gå ed på. :D

Anyway, maila från en annan mailadress eller prova maila igen. :lol:

Han syftar nog på Dustin och inte Canman. :D

//BC

Postad 14 April 2008 - 22:24

melin
  • melin
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Han syftar nog på Dustin och inte Canman. :D

//BC

Precis, jag avsåg Dustin och inte Canman. Möjligt att jag uttryckte mig lite dimmigt.

Postad 14 April 2008 - 22:33

Apocalypse Dude
  • Apocalypse Dude
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0

Vad är det för filer du spelar upp? Är det samma fil som strular? Själv har jag använt min TViX hela helgen och tittat på en herrans massa film, inga konstigheter alls. Både .iso och .mkv filer fungerade felfritt, använder senaste beta mjukvaran.

Jag upplever felet när jag både kör iso- och mkv-filer. Såg nyss en mkv film som fungerade utan problem men då hade jag det ganska svalt i rummet. Det känns nästan som det har att göra med överhettning men det kan vara inbillning. Min TViX står inte i någon låda eller så utan den har mycket luft. Får kanske testa att öka fläkthastigheten.

Postad 15 April 2008 - 06:56

Spirit_Within
  • Spirit_Within
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Vill bara instämma i de ovanstående ovationerna på sättet canman hanterat Dvicos "problematiska" första sändning av Tvix 6500.
Tre dagar från att jag packar ner min maskin i en låda till dess att jag packar upp en ny kan inte beskrivas på annat sätt än lysande!
Med nya TViXen jag packade upp fungerar både klocka och usb (till skillnad från den tidigare!)
Grattis Canman, det är genom strålande support ni vinner nya kunder!
Med denna hjälp man fått kan iaf. Jag utan problem rekommendera en 4.000:- produkt till vem som helst och påstå att priset Inte är dyrt i förhållande till vad man får. (När jag köper en elektronikprodukt räknas Aldrig enbart hårdvaran in i priset. Supporten är nog så viktig då bevisligen elektronik har en förmåga att bråka lite.)
Jag hoppas ni som jobbar på Canman får en härlig bonus från Dvico eller iaf. någon form av kompensation då "felet" är deras som skickar ut en ej 100% produkt!

Postad 15 April 2008 - 07:09

uncle_bob
  • uncle_bob
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Ett par frågor då jag funderar på att köpa denna pryl.

Klarar tvixen att koda om alla digitala ljudformat till analog stereo, dvs röd och vit RCA ut? (popcorn har inte licens för något av flerkanalsljuden, kommer inte ihåg vilket, och kan således bara skicka den signalen vidare digitalt, jag har bara analog stereo i ljudanläggningen hemma...)

Fungerar NetShare på Windows 2003 Server? Alternativt fungerar twixen som vilken nfs-klient som helst, eller måste den gå mot NetShare?

Netshare har väl ingen begränsing i vilka filer den den delar ut? Det som ligger i utdelad katalog syns och kan spelas precis som om de låg på disken i twixen eller?

Tacksam för svar då jag inte fått fullständig klarhet genom sökning i forumet, har läst hela PCH-tråden och kommit fram till att den nog inte är något för mig men var imponerad av en polares 6500 och blev genast sugen!

Postad 15 April 2008 - 07:28

Canman Distribution AB
  • Canman Distribution AB
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0

Jag kan bekräfta att vi bytt ut deras enheter. Förra veckan is the matter of fact.

Postad 15 April 2008 - 07:40

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Ett par frågor då jag funderar på att köpa denna pryl.

Klarar tvixen att koda om alla digitala ljudformat till analog stereo, dvs röd och vit RCA ut? (popcorn har inte licens för något av flerkanalsljuden, kommer inte ihåg vilket, och kan således bara skicka den signalen vidare digitalt, jag har bara analog stereo i ljudanläggningen hemma...)

Japp, TViX'en kodar av alla (vanligt förekommande) digitala format och skickar ut dem analogt.

Fungerar NetShare på Windows 2003 Server? Alternativt fungerar twixen som vilken nfs-klient som helst, eller måste den gå mot NetShare?

TViX'en funkar som en vanlig NFS klient. Däremot måste servern förståss aceptera tvixens anslutning för att det ska funka.

Netshare har väl ingen begränsing i vilka filer den den delar ut? Det som ligger i utdelad katalog syns och kan spelas precis som om de låg på disken i twixen eller?

Du kan dela ut vad som helst via Netshare. TViX'en kommer bara att visa de filer som den kan spela.
Funkar precis som med en intern disk.

//BC

Postad 15 April 2008 - 08:08

uncle_bob
  • uncle_bob
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
BoneCutter: Stort tack för ett snabbt svar, det är nog bara att beställa en sådan här.

Postad 15 April 2008 - 10:44

Mr Ma9oo
  • Mr Ma9oo
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

Hej Mr, jag streamar allt material över 100Mb nät, fungerar fint. Kör bara SMB men mot två olika enheter (en dator, en Lacie ED mini), inga konstigheter. Har inte märkt något problem med filer över 4GB heller.

/Peter

Tack Peter!

Jag har även hört att begränsningarna ligger i Tvixen och inte alltid i nätverket. Kör man Cat 5e, Gigabit switch och gigabit anslutning i NAS så får man ändå inte upp hastigheten i så mycket pga Tvixen, eller? Tänker då kanske främst om man flyttar filer till tvixen men även om amn skall streama högupplöst.

/Magnus

Postad 15 April 2008 - 11:20

P_K
  • P_K
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Hej, det stämmer. Jag har bara två Gb-portar i switchen och tänkte först låta den ena gå till Tvixen, så blev det inte. Det går bra med 100Mb och efter att ha läst vad andra märkt för skillnad 100Mb/Gb så struntade jag i det. Tvixen är för klen för att utnyttja det precis som du skrev.

/Peter

Postad 15 April 2008 - 12:06

IronStove
  • IronStove
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
WiFi
Skulle bara vilja höra om någon fått igång en DWL-G122 (dlink usb adapter) med TViXen. Det finns ju lite olika HW-versioner på adaptern, är de viktiga i detta avseende? Jag har provat att plugga in den i en av usb-portarna men inget händer och det går inte att aktivera WiFi i settings-dialogen. Tänkte inte använda WiFi för att titta på film(även om det vore bra också) utan mest för att flytta över filer till den interna disken.
Är det något man skall tänka på gällande kryptering och säkerhet? Jag kör NetShare över LAN just nu, men skulle vilja bli av med kablen som ligger över hela huset.

Tack på förhand.

Postad 15 April 2008 - 12:20

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Japp, TViX'en kodar av alla (vanligt förekommande) digitala format och skickar ut dem analogt.

Fixar den verkligen DTS? Den brukar det inte finnas avkodning för i spelarna och inte i de äldre Tvix heller.
Och särskilt ovanligt är det inte ju inte med DTS.

Postad 15 April 2008 - 12:49

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Fixar den verkligen DTS? Den brukar det inte finnas avkodning för i spelarna och inte i de äldre Tvix heller.
Och särskilt ovanligt är det inte ju inte med DTS.

Works like a charm!

//BC

Postad 15 April 2008 - 14:13

Zugar
  • Zugar
  • Lärjunge

• 495 inlägg
  • 0
Har nu införskaffat en sånhär mojäng är det bara att koppla in med usb och föra över filmer osv till hårddisken? :D

Redigerat av Zugar, 15 April 2008 - 14:30.

Postad 15 April 2008 - 16:04

Canman Distribution AB
  • Canman Distribution AB
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0

Har nu införskaffat en sånhär mojäng är det bara att koppla in med usb och föra över filmer osv till hårddisken? :lol:

Svar ja. Bara att koppla in den till din dator, USB slave, och föra över det du vill titta/lyssna på. Busenkelt :D

Ska du köra via nätverket, finns det en bra guide för det här.

Postad 15 April 2008 - 16:15

Zugar
  • Zugar
  • Lärjunge

• 495 inlägg
  • 0

Svar ja. Bara att koppla in den till din dator, USB slave, och föra över det du vill titta/lyssna på. Busenkelt :)

Ska du köra via nätverket, finns det en bra guide för det här.

Tackar så mycket, men hur fasiken visste du att skicka över nätverk skulle vara min nästa fråga? :)

Postad 15 April 2008 - 17:29

Unregistered31c970fc
  • Unregistered31c970fc
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Löst det....

Redigerat av Unregistered31c970fc, 15 April 2008 - 19:32.

Postad 15 April 2008 - 19:11

User_66
  • User_66
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Har en fråga angående uppspelning av MP3-filer som någon kanske vet något om. Vissa (ca 90 %) av de filer jag har kan man inte snabbspola framåt/bakåt med. Med de som fungerar så kan man hoppa framåt med 10 sekunders intervaller, men vanligast är att det står "unsupported". Eftersom jag själv inte har skapat dessa MP3-filer så vet jag inte hur de som fungerar är gjorda jämfört med de som INTE går. Någon som har några tips eller vet något om detta?

Postad 15 April 2008 - 19:31

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0

Har en fråga angående uppspelning av MP3-filer som någon kanske vet något om. Vissa (ca 90 %) av de filer jag har kan man inte snabbspola framåt/bakåt med. Med de som fungerar så kan man hoppa framåt med 10 sekunders intervaller, men vanligast är att det står "unsupported". Eftersom jag själv inte har skapat dessa MP3-filer så vet jag inte hur de som fungerar är gjorda jämfört med de som INTE går. Någon som har några tips eller vet något om detta?

MP3 med variabel bitrate går inte att spola och inte heller se hur långa låtarna är.
Tyvärr så har ju de flesta MP3-filer variabel bitrate så det är ju inte så bra att inte det går.

Postad 15 April 2008 - 19:50

User_66
  • User_66
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

MP3 med variabel bitrate går inte att spola och inte heller se hur långa låtarna är.
Tyvärr så har ju de flesta MP3-filer variabel bitrate så det är ju inte så bra att inte det går.

Tackar för det snabba svaret. Då är det väl bara att hoppas att Dvico kommer med en uppdatering som på något sätt stödjer detta (om det nu är möjligt...?). Kan det finnas någon work-around på detta? Finns kanske något smart program som på ett snabbt och enkelt sätt gör om mina MP3-filer?

Postad 15 April 2008 - 20:15

Henke_s
  • Henke_s
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Hej Mr, jag streamar allt material över 100Mb nät, fungerar fint. Kör bara SMB men mot två olika enheter (en dator, en Lacie ED mini), inga konstigheter. Har inte märkt något problem med filer över 4GB heller.

/Peter

Huar har du fått ihop Lacien med Tvixen? Genom datorn, eller direkt?
Har en Lacie själv, och skulle vilja veta hur du gjort!

Postad 15 April 2008 - 20:32

Zugar
  • Zugar
  • Lärjunge

• 495 inlägg
  • 0
Jag har två nätverkskort på mitt moderkort kan jag koppla från det ena till Tvixen? Testade att koppla som efter denna guiden http://www.dinteknik...ticle217562.ece men kunde inte connecta?

Postad 15 April 2008 - 20:38

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0

Tackar för det snabba svaret. Då är det väl bara att hoppas att Dvico kommer med en uppdatering som på något sätt stödjer detta (om det nu är möjligt...?). Kan det finnas någon work-around på detta? Finns kanske något smart program som på ett snabbt och enkelt sätt gör om mina MP3-filer?

Ja det är bara att hoppas att en framtida firmware fixar detta.
Personligen vill jag inte göra om ca 10 000 MP3-filer och förstöra ljudkvaliteten för att det inte
går att spola på Tvixen. Nä spolning på alla sorters MP3 är en av de förbättringar som jag hoppas på.

Postad 15 April 2008 - 20:59

Unregistered31c970fc
  • Unregistered31c970fc
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Läste nån stans att man kunde byta bakgrundsbild på tvixen men hittar det inte längre när jag söker, nån som kan berätta hur man gör?
Använder en usb hd till tvixen där tvixen sköter strömmförsörjningen till den, skulle det funka? Gör ju det i alla fall...:)

Postad 15 April 2008 - 21:06

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0

Läste nån stans att man kunde byta bakgrundsbild på tvixen men hittar det inte längre när jag söker, nån som kan berätta hur man gör?
Använder en usb hd till tvixen där tvixen sköter strömmförsörjningen till den, skulle det funka? Gör ju det i alla fall...:)

Lägg bakgrundsbilden (upplösning 1280x720) i roten på disken och döp den till tvix.jpg.

Postad 15 April 2008 - 21:14

ers
  • ers
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0

Ja det är bara att hoppas att en framtida firmware fixar detta.
Personligen vill jag inte göra om ca 10 000 MP3-filer och förstöra ljudkvaliteten för att det inte
går att spola på Tvixen. Nä spolning på alla sorters MP3 är en av de förbättringar som jag hoppas på.

Vill minnas att jag läst någonstans att det Dvico skall satsa på i kommande firmware är just musik uppspelning, är tydligen ett område som de själva vill förbättra ganska kraftigt. Rätta mig gärna om jag har fel någon...

/ Anders

Redigerat av ers, 15 April 2008 - 21:15.

Postad 15 April 2008 - 21:17

Dudemeister
  • Dudemeister
  • Forumräv

• 501 inlägg
  • 0
Några funderingar...

Jag körde idag en hel film(mkv) för första gången sedan jag fått tillbaka min Tvix från "service". Jag har sedan jag fick den haft fläkten inställd på "Tyst 2". När jag idag efter filmen skulle släcka ner Tvixen, med mera så gick jag närmare och hör då att fläkten lixom "svajar", det låter som den försöker varva upp men inte kan, och försöker igen men inte kan, osv...
Det känns som om den ville varva upp, men inte tilläts det. När jag satte fläkten i "normal" istället så gick den upp något i varv och svajjet slutade. Jag undrar:

1. Får/kan man byta fläkten själv, till en av bättre kvalitet/funktion?

Sedan finns det ett par detaljer som jag undrar över.

2. Kan man göra så att subtitles från .mkv etc, blir default "OFF"? Jag använder i princip aldrig subtitles. Och när det sedan finns xx antal språk så måste man bläddra igenom dessa genom att trycka på Subtitles knappen tills man hittar "OFF"-läget, oftast missar man det och måste rulla en gång till igenom tillgängliga språk. Kanske det finns någon genväg?

3. Personligen har jag tvixen i en tv-bänk, där fönstret i dörren är frostat. Fjärren fungerar fint därigenom men att se displayen är nära nog omöjligt. Något jag saknar är att ha en klocka i GUI:et när man är inne och bläddrar i menyerna, bland filer, eller inställningar på tvixen. Nått jag önskar för framtiden.

4. .mov stöd på tvixen, är det något som funderats på? Någon som vet? (har bland annat ett demo av kommande Wipeout HD som är i .mov format, har inte hittat det i något annat högupplöst och hade så önskat att jag kunde se det på tvn. (som exempel).

5. Senaste betan, 1.2.13 (?) någon anledning att "inte" köra in den? Nån varning som vill utfärdas?

Postad 15 April 2008 - 21:40

No_Jah
  • No_Jah
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0

4. .mov stöd på tvixen, är det något som funderats på? Någon som vet? (har bland annat ett demo av kommande Wipeout HD som är i .mov format, har inte hittat det i något annat högupplöst och hade så önskat att jag kunde se det på tvn. (som exempel).

5. Senaste betan, 1.2.13 (?) någon anledning att "inte" köra in den? Nån varning som vill utfärdas?

.mov-filer fungerar bra för mig, kanske har att göra med betan att det inte funkar för dig. Jag kör med FW 1.1.44.

Postad 15 April 2008 - 21:50

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Precis, jag avsåg Dustin och inte Canman. Möjligt att jag uttryckte mig lite dimmigt.

My bad. :)

Hoppas det löser sig.

Postad 15 April 2008 - 22:08

Zugar
  • Zugar
  • Lärjunge

• 495 inlägg
  • 0
Hur får man netshare eller ftp att fungera med tvixen på windows vista? Har inte lyckats än :)

Postad 16 April 2008 - 06:43

Dudemeister
  • Dudemeister
  • Forumräv

• 501 inlägg
  • 0

.mov-filer fungerar bra för mig, kanske har att göra med betan att det inte funkar för dig. Jag kör med FW 1.1.44.

Det var som attans. Då måste jag ta och testa igen ikväll. :)

/D

Postad 16 April 2008 - 07:42

P_K
  • P_K
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
>Henke_s, ang Lacie

Min Tvix ansluter via SMB direkt till Lacie'n dvs över nätverket, inte USB.

/Peter

Postad 16 April 2008 - 07:56

Ormbett
  • Ormbett
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Snabb leverans från Canman - Jag la ordern i söndags kväll och fick paketet igår tisdag. Tyvärr fick jag ingen chokladbit, men det var väl bara de som reklamerat som fick det, nåja jag får väl köpa tilltugg själv :) Bra tänkt med sms-avisering! Har inte testkört något än eftersom jag väntar på tv som också är på väg. Även sambon uppskattar utseendet på tvixen, något hon inte gör angående min onkyo-905 :)

Postad 16 April 2008 - 09:03

Webban
  • Webban
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Skall hämta min TviX efter lunch idag :-)

Synd att det klarblå himmel och sol ute (i Göteborg iaf:-) för man får lite dåligt samvete att man bara vill sitta inne och pilla hela eftermiddagen...

Postad 16 April 2008 - 09:15

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Skall hämta min TviX efter lunch idag :-)

Synd att det klarblå himmel och sol ute (i Göteborg iaf:-) för man får lite dåligt samvete att man bara vill sitta inne och pilla hela eftermiddagen...

Du kan fixa en bakgrund till TViX:ens GUI med sol och blå himmel, så kanske det känns bättre, som att du liksom är utomhus... :)

Postad 16 April 2008 - 10:01

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0
Jag hämtade ut en 6500 i måndags. Jag returnerade min 4100 och betalade mellanskillnaden till 6500 V2. Jag behöll min tuner-modul från 4100.

Till att börjja med har jag ännu inte uppdaterat firmware utan det är fortfarande 1.1.44

Det första jag testade var inspelning av SVT HD där jag haft problem med störningar i 4100. Jag körde samma tortyrtest som jag kört minst 10 gånger mot 4100 och som garanterat gav problem där. Jag såg innan inspelning till att disken var kraftigt defragmenterad och inspelningen delade in filen i nästan 600 fragment. Jag har kört detta tortyrtest på två olika 4100 (båda nya med olika tuners och hårddiskar). I 6500 fungerade samma tortyrtest helt störningsfritt vilket var perfekt. Det var också den viktigaste funktionen för mig. Precis som Canman tror jag att det beror på att 6500 har snabbare processor.

När det gäller övriga bitar har jag bara hunnit kolla lite som hastigast.

Grafiken är naturligtvis som andra påpekat mycket snyggare men det känns inte viktigt för mig.

Jag har provat några MKV-filer som inte ville fungera i 4100 och som fungerade i 6500 men denna test körde jag mest för skojs skull. Det var inte viktigt för mig.

Jag har inte provat en enda ISO-fil så jag vet inte om 6500 har samma problem som 4100.

Jag har inte lyckats få igång nätverket. Jag har D-links G122 och DI-524 som router. Jag har inte lagt ner särskilt mycket tid på den biten. Jag hade problem med nätverket i 4100 också och jag kan klara mig utan nätverket.

Däremot är fläkten störande. Jag känner precis igen det symptom som beskrevs av någon i går kväll där ljudet sjunker och stiger hela tiden. Canman tror att det kan vara så att fläkten har en inkörningsperiod och att det kommer att bli bättre efter ett par veckor. Just för stunden hoppas jag att de har rätt så jag ger mig till tåls och väntar så länge. I 4100 körde jag alltid fläkten i normal-lägget och kände mig aldrig störd av fläkten. I 6500 har jag försökt minska fläkten till lägsta läget men upplever den fortfarande som störande även när jag har normal ljudstyrka från TVn.

/Göran

Postad 16 April 2008 - 10:43

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Det första jag testade var inspelning av SVT HD där jag haft problem med störningar i 4100. Jag körde samma tortyrtest som jag kört minst 10 gånger mot 4100 och som garanterat gav problem där. Jag såg innan inspelning till att disken var kraftigt defragmenterad och inspelningen delade in filen i nästan 600 fragment. Jag har kört detta tortyrtest på två olika 4100 (båda nya med olika tuners och hårddiskar). I 6500 fungerade samma tortyrtest helt störningsfritt vilket var perfekt. Det var också den viktigaste funktionen för mig. Precis som Canman tror jag att det beror på att 6500 har snabbare processor.

Då ser det ju ut som att du kommer bli nöjd till slut om nu inspelningar fungerar som du vill, vilket du tydligen har konstaterat att de gör. Det gläder mig mycket. :)

Postad 16 April 2008 - 10:51

prcrumb
  • prcrumb
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

>Henke_s, ang Lacie

Min Tvix ansluter via SMB direkt till Lacie'n dvs över nätverket, inte USB.

/Peter

jag får inte upp några filer från min lacie. Tvixen lyckas koppla upp sig mot den, men det listas inga filer.

Vad har du för filsystem på lacie edmini?

Postad 16 April 2008 - 10:58

Canman Distribution AB
  • Canman Distribution AB
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
Hej alla TViX lovers. Angående fläkten i 6500. Det är samma fläkt i de utbytta enheterna som i de tidigare, bör därför inte vara några konstigheter. Klart att det finns en möjlighet att vissa fläktar uppvisar sämre prestanda än tidigare, men sannolikheten är mycket liten då det är samma typ av fläkt i de utbytta enheterna. Skulle någon uppleva problem, tveka inte att kontakta oss. Vi tar som bekant ansvar för våra produkter.

Citerar en av våra servicetekniker angående detta.

Det är viktigt att det är ett bra luftflöde kring spelaren, om den står bakom glasdörrar kan temperaturen lätt stiga och då också fläkten.
Nya fläktar behöver även en inkörningsperiod på ca 2 veckor, det gäller alla datorfläktar, då det tar ett tag för den att fungera optimalt, det finns alltid tillverknings "smuts" samt att smörjfett ofta sitter i klumpar direkt från fabrik och jämnas ut under den första perioden.

Behöver ni komma i kontakt med oss, skicka ett mail till [email protected] eller [email protected]

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.