![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
Postad 27 oktober 2008 - 23:57
Postad 28 oktober 2008 - 00:10
tryck på input knappen så hoppar den till de olika källorna som den kopplad med.Tjena. Köpte mig en LG 50PG600 i lördags är den funkar klanderfritt. Men jag undrar om den inte ska känna av vilken källa som är igång? Eller måste man alltid välja källa själv? Är van vid min gamla tv, där den funktionen fanns.
Postad 28 oktober 2008 - 23:43
tryck på input knappen så hoppar den till de olika källorna som den kopplad med.
Jo, det är så jag har gjort.. hade hoppats på att den gör det valet själv. Har en xbox via komponent och en digital tv-box via scart kopplat till tv:n.
Postad 29 oktober 2008 - 16:47
Verkar inte som den gör det själv, inte min 42PG6000 i alla fall...Jo, det är så jag har gjort.. hade hoppats på att den gör det valet själv. Har en xbox via komponent och en digital tv-box via scart kopplat till tv:n.
Postad 30 oktober 2008 - 23:36
Postad 31 oktober 2008 - 19:11

På tal om plumpar. Har någon visat bilder mha usb anslutningen som finns på TVn?
Den buggar ur efter ett antal visade bilder och fungerar inte igen förrän man startat
om TVn (av och på med power knappen). Vet någon om det går att uppgradera TVn och om
LG ägnar sig åt att fixa bättre mjukvaror?
Får hålla med om det som sas tidigare (tror det var Larsa) att svärtan nog inte blir bättre
med t ex HDMI. Provade också genom att titta på en svart bild och pilla på alla(!) bild kontroller.
Inget händer med svärtan. Den är som den är. Har dock inte stört mig på den. Var
hemma hos en polare och kollade på en 2 år gammal plasma och den var verkligt dålig ...
Redigerat av DrSodomon, 31 oktober 2008 - 19:12.
Postad 31 oktober 2008 - 20:32
Jag har kollat på bildspel med cirka 100 bilder utan problem, dock fick jag det i 4:3 bild vilekt kanske har med kameran att göra?Det är väl mest flickvänner som har ont av sådant ...
![]()
På tal om plumpar. Har någon visat bilder mha usb anslutningen som finns på TVn?
Den buggar ur efter ett antal visade bilder och fungerar inte igen förrän man startat
om TVn (av och på med power knappen). Vet någon om det går att uppgradera TVn och om
LG ägnar sig åt att fixa bättre mjukvaror?
Får hålla med om det som sas tidigare (tror det var Larsa) att svärtan nog inte blir bättre
med t ex HDMI. Provade också genom att titta på en svart bild och pilla på alla(!) bild kontroller.
Inget händer med svärtan. Den är som den är. Har dock inte stört mig på den. Var
hemma hos en polare och kollade på en 2 år gammal plasma och den var verkligt dålig ...
Det där med svärtan är intressant då det är en färskvara vilket som är bra och dåligt, vi får vara glada att vi inte köpte tv för 2 år sen

Postad 12 november 2008 - 12:44
Jag har Boxer med bra mottagning och kör via den inbyggda boxen.
Har sett på några ställen på nätet att flera råkat ut för detta men aldrig några uppföljningar eller svar.
Någon som vet vad det beror på? Fel på teven?
Går det verkligen inte att flytta kanalerna när man kör DTV. Sett att det går på analoga delen. Störande.
Postad 15 november 2008 - 11:39
Jag har försökt få till det här med bildinställningar men är inte alls nöjd. På vissa ställen (framför allt ansikten) blir det ibland som ett vitsken som glänser väldigt starkt.
Jag kör Comhem digital-tv via en extern box. (scart).
Någon annan som också kör Comhem och möjligen kan dela med sig av sina inställningar?
Uppskattas stort!
Postad 15 november 2008 - 22:17
Utan att veta dina inställningar som du har nu så kan jag tipsa om bildläge användare eller film kontrast på runt 70-75 ljusstyrka på 50-54 skärpa på 30 av med xd kontrast och xd färg mellan gamma och svart nivå låg. Sen att ställa in RGB signal på digital boxen. Något åt det hållet kör jag och det är bättre an livfull läget med max kontrast iafHej!
Jag har försökt få till det här med bildinställningar men är inte alls nöjd. På vissa ställen (framför allt ansikten) blir det ibland som ett vitsken som glänser väldigt starkt.
Någon annan som också kör Comhem och möjligen kan dela med sig av sina inställningar?
Uppskattas stort!

Postad 16 november 2008 - 01:54
Hej!
Uppskattas stort!
Du kan också prova någon av inställningarna som presenterats i tråden. Ta gärna någon av dom som kommit fram genom någon sorts kalibrering. Jag körde med en DVE skiva och mina inställningar finns några sidor bakåt i tråden.
Postad 16 november 2008 - 01:57
Har kopplat en optisk kabel från tevens S/PDIF utgång till en Onkyo reveiver. Ljudet försvinner då 1 en sekund ungefär varannan/var tredje minut. Kör jag genom tevens högtalare så är det inga problem.
Jag har Boxer med bra mottagning och kör via den inbyggda boxen.
Har sett på några ställen på nätet att flera råkat ut för detta men aldrig några uppföljningar eller svar.
Någon som vet vad det beror på? Fel på teven?
Går det verkligen inte att flytta kanalerna när man kör DTV. Sett att det går på analoga delen. Störande.
Låter skumt. Jag kör med optiskt kabel från TVn och har inga problem med det. Verkar lasern vara stabil ... dvs att den lyser konstant i förstärkar änden? Se i alla fall till att den optiska kabeln sitter i ordentligt i både TV och förstärkare.
I annat fall skall du nog snacka med LG supporten.
Redigerat av DrSodomon, 16 november 2008 - 01:59.
Postad 16 november 2008 - 22:26
Eftersom de inbyggda högtalarna på teven ger allt annat än ett mäktigt intryck går jag i tankarna att skaffa ett hembiosystem - förmodligen detta: Sony DAV-IS50 - men om jag förstått det hela rätt så uppstår det synkproblem vid användandet av externa källor, stämmer det?
Postad 16 november 2008 - 23:53
Om du menar att bild och ljud inte kommer att lira pga att du tex kör hdmi för bild till tv n och ljud från ett hemmabio system så kan du vara lugn det fungerar utan synk problem.Är lite konfunderad...
Eftersom de inbyggda högtalarna på teven ger allt annat än ett mäktigt intryck går jag i tankarna att skaffa ett hembiosystem - förmodligen detta: Sony DAV-IS50 - men om jag förstått det hela rätt så uppstår det synkproblem vid användandet av externa källor, stämmer det?
Jag kör hdmi till tv och optisk till förstärkare utan problem och vidare inställningar.
Som jag förstått det så kan det bli problem om du kör hdmi till tvn med bild och ljud sen använder den optiska ljud utgången tillbaka till hemma biosystemet för ljud då kan det förmodlingen bli osynk utan att justera det från grundinställningarna.
Postad 17 november 2008 - 00:53
Är lite konfunderad...
Jag kör i nuläget RGB från mediaspelaren och optiskt till surroundförstärkaren. Ljudet kommer lite tidigt och behöver justeras ca 100 ms, efter det är det coolt

Läcker liten rackare till surroundanläggning ... hur låter den? Själv har jag svårt att få plats med mitt monster till förstärkare ...
Redigerat av DrSodomon, 17 november 2008 - 00:55.
Postad 24 november 2008 - 14:30
Jag tänker beställa en 50PG6000 och skall så småningom köra DVDs från en HDMI DVD, men tills vidare kommer jag köra från min dator som endast har en VGA-utgång.
Hur stor är skillnaden att mata en plasma med en VGA-kabel av bra kvalité och en laptop som har en HDMI utgång?
MVH
Postad 25 november 2008 - 18:56
Låter skumt. Jag kör med optiskt kabel från TVn och har inga problem med det. Verkar lasern vara stabil ... dvs att den lyser konstant i förstärkar änden? Se i alla fall till att den optiska kabeln sitter i ordentligt i både TV och förstärkare.
I annat fall skall du nog snacka med LG supporten.
Ringde supporten och efter ca 4 dagar så kom dem hem till mig med ett usb-minne och uppgraderade programvaran. Nu funkar det. Bra support!
Postad 25 november 2008 - 23:13
Det är inte milsvidd skillnad om man inte har ett tränat öga, kvalitet på filmen är viktigare än sladden.Hej,
Jag tänker beställa en 50PG6000 och skall så småningom köra DVDs från en HDMI DVD, men tills vidare kommer jag köra från min dator som endast har en VGA-utgång.
Hur stor är skillnaden att mata en plasma med en VGA-kabel av bra kvalité och en laptop som har en HDMI utgång?
MVH
Postad 26 november 2008 - 12:59
Ringde supporten och efter ca 4 dagar så kom dem hem till mig med ett usb-minne och uppgraderade programvaran. Nu funkar det. Bra support!
Du gjorde möjligtvis inte en kopia av deras usb-minne??

Postad 26 november 2008 - 13:02
Tjena. Köpte mig en LG 50PG600 i lördags är den funkar klanderfritt. Men jag undrar om den inte ska känna av vilken källa som är igång? Eller måste man alltid välja källa själv? Är van vid min gamla tv, där den funktionen fanns.
Jo, det är så jag har gjort.. hade hoppats på att den gör det valet själv. Har en xbox via komponent och en digital tv-box via scart kopplat till tv:n.
Vet att det är väääldigt sent svar...

Jag vill minnas att min 42:a gör som min gamla TV, RGB in via scart tar över den analoga ingången...
Var så länge länge sedan jag kollade via analoga, eller scart, så jag kommer inte hur det var.
Postad 27 november 2008 - 18:49
Hej,
MVH
Skillnaden är att HDMI kommunikationen är digital och att VGA är analog. I VGA fallet så bör du köpa en tillräckligt bra kabel och den blir dyrare ju längre du behöver dra den och ju mer störningar du har runt omkring den. VGA är t ex inte alls lika robust som den digitala motsvarigheten DVI. I HDMI fallet (som elektriskt sätt liknar DVI) duger naturligtvis kablar från Jula för femti spänn. Det finns en myt om att HDMI kablar måste vara dyra för att vara bra och den baserar sig enbart på okunskap och att det finns smarta företag som utnyttjar det faktumet för att klämma folk på pengar. HDMI är digital (balanserad = störokänslig) synkron kommunikation och har t ex inbyggd mottagar kompensering för linjärdistortion i kabeln. Dvs, den är oherhört robust och störokänslig. Det handlar nästan enbart om kablens dämpning, dvs längd i förhållande till koppartrådarnas tjocklek (=resistiv dämpning) om kommunikationen fungerar eller inte. När den blir för lång kollapsar kommunikationen helt, dvs traditionell analog distortion blir aldrig fallet. Med optimala förhållanden för VGA så blir bilden naturligtvis lika bra som med HDMI ... med HDMI blir bilden alltid så bra som den kan bli.
Jag såg något om att pixelmappning skulle fungera sämre med HDMI, men jag inser inte klart varför. Kanske beroende på begränsning i vissa grafikkort och TV apparater kring hantering av protokollet och kanske att HDMI standarden har rört lite på sig (förbättrats i flera steg). HDMI standarden som sådan sätter inga begränsningar så vitt jag vet. Är någon expert på detta?
HDMI lurendrejeriet kan t ex jämföras med liknande tendenser inom audiofilin. Att köpa en 2 m svindyr audiofil spänningskabel att ha mellan sin förstärkare och väggurtaget och sedan ignorera faktumet att mellan väggen och transformatorstationen går det väldigt långa kablar av skiftande kvalitet via proppskåp och andra kopplingar. Vad skall man säga

Redigerat av DrSodomon, 27 november 2008 - 18:51.
Postad 30 november 2008 - 19:15
Kör nu med en HDX 1000 (som Popcorn hour A110 fast snyggare låda och riktig av och på knapp) .
Fantastisk burk som kör allt man kastar på den smile.gif https://www.prisjakt...kt.php?p=354068
Jag har provkört en massa med min nya mediaspelare (HDX 1000 med HDMI anslutning) för att hitta lämpliga upplösningar och jag väger mellan 720p och pixelmappat. Problemet med pixelmappat är att alla inställningsmöjligheter utom kontrast och ljus försvinner. Enligt färgtestmönstrena som man kollar med DVE så ligger inte den gröna färgskalan helt korrekt. Provade också 1080p, men jag tycker inte att det blev så värst bra bild (interpolationen blir inte så bra) och jag vet inte om det är mediaspelaren eller TVn som är problemet. Som referens använder jag speciella filmsekvenser som finns på DVE. Under 720p så kör jag med följande (som ger korrekta färger och gråskalor).
Kontrast 55
Ljus 58
SKärpa 20
Färg 40
Tint G2
Gamma mellan
Svartnivå låg
vitbalans medel
Röd färg 2
röd ton 2
grön färg 9
grön ton -15
gul färg 15
gul ton -10
Allt annat av eller 0
Med pixelmappat så kör jag följande
Kontrast 55
Ljus 58
Gamma mellan
Svart nivå låg
Allt annat av eller 0
Jag satte vitbalans varm eftersom det tycks minimera felet i den gröna gruppen (även DVE rekommenderar detta).
/B
Redigerat av DrSodomon, 01 december 2008 - 22:27.
Postad 02 december 2008 - 20:30
Har lagt en handpening på en LG 42PG6300 som jag skall hämta på fredag, jag var övertygad igår när jag var på Elgiganten och pratade med säljaren om att detta är en bra TV som passar mina behov. Efter att ha läst på forumet blir jag osäker... Verkar finnas en del personer som har upplevt problem med PG6000 vad det gäller Ghosting och inbränning.
Jag ser på TV genom en analog antennsignal, tittar på en del film men är ingen större bild nörd. Ändå, lägger man närmare 10 000kr vill man ju få en bra produkt...
Anledningen att vi väljer 6300 före 6000 är att de inte har några 6000 kvar, så enkelt är det.
Det finns ju fortfarande chans att ändra sig till på fredag och gå hem med någon annan TV. Jag tycker det här är skitjobbigt då jag inte har tiden att läsa mig in på alla finesser och tweakade inställningar. Kanske funkar PG3000 bättre för mig då jag har förstått att det är färre inställningsmöjligheter på den, men sambon ville gärna ha en glasfront så då fick man kasta in en 1000 lapp till för designen...

Så: Är LG 42PG6300 är bra TV? Behöver jag köpa massa inställnings, kalibrerings DVD (har en panasonic utan HDMI nu, men kommer nog snart byta upp mig till en bättre DVD spelare dock kommer inte DVD spelaren att få kosta mer en 1500kr) skivor till den? Hur skall jag göra i början (och hur länge är det?) för att få bäst bild i förlängningen?
Är mycket mycket tacksam för svar INNAN fredag...
//Okunnig i TV djungeln...
Postad 02 december 2008 - 21:13
Sätt även på orbiter i menyn så minskar risken för gosting.Självklart värt en 1000 och få en snyggare tv med usb för bilder och musik.
Postad 06 december 2008 - 11:15
En sak som dock retar mig lite är att det inte finns någon som helst "officiell" utgång för analogt ljud... Enbart en digital optisk. Är det någon som vet om denna signal är aktiv även om man inte nyttjar den inbyggda digitalboxen (som ju vi inte gör)? Om den inte är aktiv, så finns det ju skuggan av en chans att få ut ljudet genom en av scartarna eller att helt enkelt tappa av ljudet från exvis DVDn när man skall kolla på exvis Mamma Mia :-) Detta har jag testat och man hör lite, lite ljud, men framförallt så hör man ett massivt jord-brum... Jag tror mig ha testat det mesta. Dra ur antennsladden, koppla tvn till ojordat uttag, koppla ur och i komponentkablarna, ... Finns det någon expert på området som har något annat uppslag? Hilfe!!
Postad 07 december 2008 - 19:57
Jag har ägt en 32PG6000 sedan i somras och är helt supernöjd med bilden! Fastän vi kör med vanlig antennsignal som avkodats centralt av vår hyresvärd. Fantastisk bild. En tjock-TV bild på en platt TV!
En sak som dock retar mig lite är att det inte finns någon som helst "officiell" utgång för analogt ljud... Enbart en digital optisk. Är det någon som vet om denna signal är aktiv även om man inte nyttjar den inbyggda digitalboxen (som ju vi inte gör)? Om den inte är aktiv, så finns det ju skuggan av en chans att få ut ljudet genom en av scartarna eller att helt enkelt tappa av ljudet från exvis DVDn när man skall kolla på exvis Mamma Mia :-) Detta har jag testat och man hör lite, lite ljud, men framförallt så hör man ett massivt jord-brum... Jag tror mig ha testat det mesta. Dra ur antennsladden, koppla tvn till ojordat uttag, koppla ur och i komponentkablarna, ... Finns det någon expert på området som har något annat uppslag? Hilfe!!
Hm ... ingen som hjälper dig verkar det som. Den optiska utgången är alltid aktiv oavsett vilken ingång man använder. Just nu har jag också analog mottagning och kör ut ljudet till förstärkaren när det behövs precis som du vill göra och det fungerar kalajs. Om det också är aktiv när man kör den inbyggda digitalboxen vet jag inte ... troligen

Redigerat av DrSodomon, 07 december 2008 - 20:03.
Postad 14 december 2008 - 11:58
Reklammera inbränning, med hänvisning ärende ARN 2006-8100 i Allmänna reklammationsnämnden.
Vi fick just tillbaka 2000 kr...

Postad 15 december 2008 - 07:11
Nu har jag tamigfan suttit och lusläst denna tråd i ca tre månader och tyckte att det kändes dags att ställa en fråga.
Jag är en av dem som (petig som jag är) lyckades få en riktig ghostingpanel och en svag men tveklös inbränning trots en omsorgsfull break in-period i över 200 timmar, vilket ledde till att jag reklamerade den och fick den utbytt. Det som nu förbryllar mig är följande:
Jag sa inget till LG-supporten om detta innan jag fick min TV utbytt eftersom jag inte uppfattade det som ett direkt problem, men vid väldigt ljusa bilder och i synnerhet då vittvätten aktiverades så kunde jag se något som liknade ett "stänk" av svagt, svagt rosa fläckar framförallt vertikalt längs kanterna på bägge sidor om bildytan, men även i svagare nyans horisontellt uppe och nere.
Nu har jag bytt TV:n mot en ny och döm om min förvåning när samma fenomen dyker upp igen, dock något synligare och "bredare" längs högerkanten denna gång. Jag trodde först att det var typ limrester från skyddsfilmen som satt över glaset tidigare, men efter att ha putsat noggrant med glasögonputs sitter det ändå kvar. Vad jag förstått så sitter alltså förmodligen detta stänk på andra sidan glasskivan. Nu är frågan ifall jag ska vara en dryg jävel och ringa upp LG igen eller helt enkelt bara leva med detta.
Det vore guld om ni andra 50PG6000-ägare i den här tråden ville vara vänliga och kolla era apparater efter samma fenomen. Antingen är det något som mer eller mindre existerar på samtliga exemplar av 50PG6000 och då är det bara att acceptera, eller så måste jag ha lyckats ta någon form av rekord här.
Kom ihåg: det syns tydligast om man aktiverar white wash-funktionen (MENU/ALT/ISM-metod/Vit rengöring). Titta längs bildytans kanter efter ett slags svagt rosaskimrande stänk.
Mvh
/Carl
Postad 15 december 2008 - 11:25
Hej på er allihop!
Nu har jag tamigfan suttit och lusläst denna tråd i ca tre månader och tyckte att det kändes dags att ställa en fråga.
Jag är en av dem som (petig som jag är) lyckades få en riktig ghostingpanel och en svag men tveklös inbränning trots en omsorgsfull break in-period i över 200 timmar, vilket ledde till att jag reklamerade den och fick den utbytt. Det som nu förbryllar mig är följande:
Jag sa inget till LG-supporten om detta innan jag fick min TV utbytt eftersom jag inte uppfattade det som ett direkt problem, men vid väldigt ljusa bilder och i synnerhet då vittvätten aktiverades så kunde jag se något som liknade ett "stänk" av svagt, svagt rosa fläckar framförallt vertikalt längs kanterna på bägge sidor om bildytan, men även i svagare nyans horisontellt uppe och nere.
Nu har jag bytt TV:n mot en ny och döm om min förvåning när samma fenomen dyker upp igen, dock något synligare och "bredare" längs högerkanten denna gång. Jag trodde först att det var typ limrester från skyddsfilmen som satt över glaset tidigare, men efter att ha putsat noggrant med glasögonputs sitter det ändå kvar. Vad jag förstått så sitter alltså förmodligen detta stänk på andra sidan glasskivan. Nu är frågan ifall jag ska vara en dryg jävel och ringa upp LG igen eller helt enkelt bara leva med detta.
Det vore guld om ni andra 50PG6000-ägare i den här tråden ville vara vänliga och kolla era apparater efter samma fenomen. Antingen är det något som mer eller mindre existerar på samtliga exemplar av 50PG6000 och då är det bara att acceptera, eller så måste jag ha lyckats ta någon form av rekord här.
Kom ihåg: det syns tydligast om man aktiverar white wash-funktionen (MENU/ALT/ISM-metod/Vit rengöring). Titta längs bildytans kanter efter ett slags svagt rosaskimrande stänk.
Mvh
/Carl
Syns det om du har TVn avstängd? Dvs om man t ex lyser med en ficklampa mot plasmat där fläcken sitter och tittar i reflexen av ljuset.
Har hört om detta förut, men då var det som en lim-klutt som satt innanför glaset på plasmat. I det fallet såg det ut som en mörk fläck (inte rosa utan bara lite mörk ... lite som en död pixel). Den syntes jättetydligt även när TVn var avstängd. Kan detta vara resultatet av ett försök att tvätta bort lim fläckar från produktion kanske

Vad står din UTT på? Är TVn verkligen helt ny?
Postad 15 december 2008 - 22:08
Syns det om du har TVn avstängd? Dvs om man t ex lyser med en ficklampa mot plasmat där fläcken sitter och tittar i reflexen av ljuset.
Har hört om detta förut, men då var det som en lim-klutt som satt innanför glaset på plasmat. I det fallet såg det ut som en mörk fläck (inte rosa utan bara lite mörk ... lite som en död pixel). Den syntes jättetydligt även när TVn var avstängd. Kan detta vara resultatet av ett försök att tvätta bort lim fläckar från produktion kanske
Vad står din UTT på? Är TVn verkligen helt ny?
Nu har jag tyvärr ingen ficklampa, men har kollat med full belysning i rummet och inget syns. Det är endast när TV:n är påslagen och mycket ljusa bilder visas på skärmen som det är klart synligt. Har iofs märkt att det även syns vid väldigt mörka bilder också och då blir det som en vitaktig, suddig kant längs ena sidan vertikalt, dock måste man verkligen anstränga sig för att se det så det är inget jag stör mig på.
TV:n är helt klart ny. Kartongen var obruten, skyddsfilmen satt på, inga som helst repor någonstans plus att UTT:n klockade 0 timmar första gången jag satte på strömmen.
En sak till jag uppmärksammat, som känns lite löjligt att gnälla på egentligen men som stör mig något fruktansvärt är att LG-logon (som sitter centrerad nedanför skärmen ) är rosa och inte vit. Mitt första exemplar hade en vit logo och alla bilder på denna modell som jag sett, både från LG själva och från andra ägare av 50PG6000 har också haft vita loggor. Min nuvarande TV är tillverkad i September enligt etiketten på baksidan.
Postad 16 december 2008 - 20:57
Postad 17 december 2008 - 22:44
Någon som lyckats få ut ljud genom rca kablar och inte den optiska ljud utgången på denna tv tex till en förstärkare? Mina optiska ingångar är upptagna redan.
Finns det några RCA kontakter för att plocka ut ljud? Dom enda RCA som finns på baksidan är ingångar ... eller?
Postad 17 december 2008 - 22:50
Nu har jag tyvärr ingen ficklampa, men har kollat med full belysning i rummet och inget syns. Det är endast när TV:n är påslagen och mycket ljusa bilder visas på skärmen som det är klart synligt. Har iofs märkt att det även syns vid väldigt mörka bilder också och då blir det som en vitaktig, suddig kant längs ena sidan vertikalt, dock måste man verkligen anstränga sig för att se det så det är inget jag stör mig på.
TV:n är helt klart ny. Kartongen var obruten, skyddsfilmen satt på, inga som helst repor någonstans plus att UTT:n klockade 0 timmar första gången jag satte på strömmen.
En sak till jag uppmärksammat, som känns lite löjligt att gnälla på egentligen men som stör mig något fruktansvärt är att LG-logon (som sitter centrerad nedanför skärmen ) är rosa och inte vit. Mitt första exemplar hade en vit logo och alla bilder på denna modell som jag sett, både från LG själva och från andra ägare av 50PG6000 har också haft vita loggor. Min nuvarande TV är tillverkad i September enligt etiketten på baksidan.
Knepigt ... undras var din TV kommer ifrån med ett rosa märke. Kanske en tjej modell

Kanske är det så att någon (kanske LG) försökt tvätta bort något (kanske en lim klutt) och att det blev lite kvar eftersom du även ser något när bilden är mörk. Hade jag varit du så hade jag reklamerat TV hos LG och förklarat situationen ... dvs att detta är TV nr 2 som du har problem med och att det börjar kännas jobbigt (utan att vara otrevlig naturligtvis). Förklara att dom får ta och fixa fram en TV som inte har några fläckar alls.
Redigerat av DrSodomon, 17 december 2008 - 22:52.
Postad 17 december 2008 - 23:08
Det lutar åt det ,men det kanske fanns någon som lurat ut någon lösning på detFinns det några RCA kontakter för att plocka ut ljud? Dom enda RCA som finns på baksidan är ingångar ... eller?

Postad 18 december 2008 - 07:29
Det lutar åt det ,men det kanske fanns någon som lurat ut någon lösning på det
alltid bra och kolla.
Har du spanat in dom hemliga menyerna. Kanske det går att konfigurera om RCA kontakterna på baksidan som utgångar där

Postad 20 december 2008 - 00:46
Allt gick fint tills jag upptäckte att jag inte kunde få fram någon EPG info genom att trycka på "guid" knappen.
När jag trycker på den får jag upp mina ingångar tex. AV1, AV2 .

När jag trycker på "info" kommer simlink upp.
Trycker jag på simlink händer det inget alls.
Gör jag någott fel eller har någon ett tips på hur jag ska få fram EPG info och lite ordning på dosan?
Min dosa beter sig inte som jag tycker att de beskriver i instruktionsboken.
Postad 23 december 2008 - 23:41
Någon som lyckats få ut ljud genom rca kablar och inte den optiska ljud utgången på denna tv tex till en förstärkare? Mina optiska ingångar är upptagna redan.
Det finns vad jag förstår inga direkta RCA utgångar på denna TV. Dock finns ljudet ut i analog form i scartkontakterna. Om jag inte minns fel finns det specialscart som tar ut ljudet i två RCA kablar från scarten. Annars måste man löda själv.
Postad 24 december 2008 - 19:44
Det finns vad jag förstår inga direkta RCA utgångar på denna TV. Dock finns ljudet ut i analog form i scartkontakterna. Om jag inte minns fel finns det specialscart som tar ut ljudet i två RCA kablar från scarten. Annars måste man löda själv.
Är ingen fena på sådant här, men jag trodde att scart kontakterna på TVn var ingångar. Om scart är en utgång så följer det naturligtvis med ljud ... gör det det på en ingång?
Kollade runt lite på det stora nätet och hittade http://www.psxcare.c...rod=206&xSec=31
Det finns säkert andra grejer, men detta är en toslink till RCA konvertering på ett företag som heter psxcare.
Postad 25 december 2008 - 23:12
Postad 26 december 2008 - 08:06
Har i dagarna fått hem min PG6300 och har lite problem med den. Kan vara jag som är tekniskt obegåvad men hittar varken experlläge i menyn eller servicemenyn. Hur får jag fram detta, har testat att hålla in menyknapparna men inget händer!!!
Du kan sluta leta. Det finns inga expertlägen på PG6300, det verkar vara en annan mjukvara än den som PG6000 har.
Menyerna är helt annorlunda både till utseende och möjligheter att göra justeringar.
Jag bytte min PG6300 till en PG6000 när jag upptäckte att det var så.
Postad 26 december 2008 - 08:58
Du kan sluta leta. Det finns inga expertlägen på PG6300, det verkar vara en annan mjukvara än den som PG6000 har.
Menyerna är helt annorlunda både till utseende och möjligheter att göra justeringar.
Jag bytte min PG6300 till en PG6000 när jag upptäckte att det var så.
Det suger! Är det skäl nog att få byta då?
Postad 26 december 2008 - 09:44
Det suger! Är det skäl nog att få byta då?
Ingen aning. Funkade för mig. Har en bra dialog med handlare här på orten.
Postad 31 december 2008 - 13:44
Postad 04 januari 2009 - 03:23
PG6000 har tyvärr problem med detta, det är dock tillfällig inbränning s.k. ghosting vi talar om. Om du går in i menyn & kör en "white wash" i 5 minuter så försvinner fenomenet men tyvärr så tar det inte många minuter med en textad film innan det är där igen.Har nu haft pg6000 sen i våras, har funkat klockrent. Dock har jag nu på senast märkt att det blir inbränning där texten är. Kollade på film igår, hände då igen. Det som händer är att där undertexten varit blir det som en svag vit inbränning när bakgrunden blir svart, Kan man gör ngt för att den blir mindre känslig? Tack på förhand / Patrik
Hög kontrastinställning på tv:n ger mer ghosting & en högre inställning än 55 är enligt mig inte nödvändig men det är ju så klart även en fråga om tycke & smak. TV:n levereras med åt skogen för hög kontrastinställning så om du inte ändrat denna bör du kika på det. En enkel åtgärd är att välja läge standard eller filmläget & där ställa ljus & kontrast på 50-55 samt färg på runt 35. Utgå från det & justera till det efter din smak. Annars så finns någon sida tillbaks en mer avancerad inställning som jag efter några små justeringar använder på min...
Själv så är jag tyvärr inte nöjd med min då jag stör mig mkt på textremseghostingen som trots mildare kontrastinställning är alltför framträdande på vissa filmer...
Postad 04 januari 2009 - 15:41
Postad 05 januari 2009 - 23:20
Efter att ha dragit om sladdarna och pga detta varit tvungen att dra ur strömsladden till min LG50PG6000 så har alla inställningar för BILD försvunnit och nu är det lögn i helsike att jag lyckas få till det igen. Är det någon som sitter på "facit" eller åtminstone kan dela med sig av de inställningar som ni har på era skärmar. Vore otroligt tacksam för detta då jag snart bli tokig!
Vi pratar bildmenyn och följande (samtliga) inställningar;
- Bildläge
- Kontrast
- Ljusstyrka
-Skärpa
- Färg
- Färgton
samt under Avancerad kontroll;
- Färgtemperatur
- EX kontrast
- EX Färg
- Beusreducering
- Gamma
- Svart nivå
Snälla hjälp mig. Mår illa av att se på skiten just nu...
Postad 06 januari 2009 - 00:26
Är ingen fena på sådant här, men jag trodde att scart kontakterna på TVn var ingångar. Om scart är en utgång så följer det naturligtvis med ljud ... gör det det på en ingång?
Kollade runt lite på det stora nätet och hittade http://www.psxcare.c...rod=206&xSec=31
Det finns säkert andra grejer, men detta är en toslink till RCA konvertering på ett företag som heter psxcare.
Nu har jag ingen PG6000, men i regel är ett scartuttag av två markerat med en liten logga som det står RCA på. Det uttaget kan även skicka ljud ut genom en gammal hederlig SCART/RCA split... Finns på t.ex. Kjell & co.
Postad 06 januari 2009 - 02:41
Jag har just kollat på dokumentären "Earth" i 1080p (Earth.2007.1080p.BlueRay.x264-hV) och är helt förstummad.
VILKEN MAFFIG FILM!!! Otroligt välgjord, vacker, fantastisk, intressant och en massa andra positiva adjektiv jag inte kommer på just nu. :-)
Med den filmen fick jag verkligen se vad min 50PG6000 (som "bara" är HD-ready) klarar av -- och det var extremt bra bild och fina detaljer. DD-ljudet var förresten lika bra det...
Filmen rekommenderas verkligen.
(vid ett enda tillfälle i filmen orkade inte min Popcorn Hour A100 med den höga bitraten - det var ungefär mitt i filmen, med en scen innehållandes miljontals fåglar, som både bild och ljud hackade under ca 10 sekunder. Måste ha varit över 45 Mbps (spelade upp mkv:n från en intern IDE-hårddisk))
(i övrigt småhackade stora snabba panoreringar lite - något jag kunde se när jag letade efter det, men inte min bror trots att jag stod framme vid TVn och pekade. Det är för mig oklart exakt var dessa småhack finns eller när/hur de uppstår. Kan det vara så att mkv-filen med sina 23 fps inte kan visa mjukare panoreringar? ...eller är det nåt frekvensstrul mellan PCHn och min TV (PCHn inställd på 23.9 Hz och TVn säger att den kör på HDMI1 1080p 24 Hz)?)
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar