Panasonic Plasma 2013
4746 svar till detta ämne
Postad 04 augusti 2013 - 16:10
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Här kommer då en av Ringblixts regelbundna påminnelser kring svartnivå och plasma...
mmh, tror mig läst det där förr.... testbild från Netfilx... nej och den kördes från TVns egen "app". Enda testbilden jag har tillgänglig är SVTs.. Men får väl vrida lite på reglagen så slipper jag nog dessa störningar. Var mest en undran vilket reglage men det kan vi se som klarlagt.
Postad 04 augusti 2013 - 17:09
SweElite
-
SweElite
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
I intels grafikcenter under Display/Color sen Avancerad. Vilka alternativ har du där? Kan man få ett utlåtande ang detta av mr ringblixt eller annan expert här. Tycker att detta är väldigt markant även på 720/1080p mkv filer, källan i detta fall är en HTPC Intel NUC med HD4000 grafik och XBMC, har ännu inte kollat om ringing uppstår med BD men ska göra det.
Postad 04 augusti 2013 - 17:49
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2 129 inlägg
I intels grafikcenter under Display/Color sen Avancerad. Vilka alternativ har du där?
Enda setting som finns där under Avancerat är xvYCC = Off, OBS det är alltså Ringing jag har problem med inte svärtan.
Redigerat av ljudnisse, 04 augusti 2013 - 17:52.
Postad 04 augusti 2013 - 17:58
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Skulle kunna vara en dålig kabel. Väldigt fjärran tanke men sånt kan hända.
Postad 04 augusti 2013 - 18:08
SweElite
-
SweElite
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
Det hade jag pä min vt50 också men när jag fick zt har jag bara yycrcb eller nåt liknande. Fattar det inte... Enda setting som finns där under Avancerat är xvYCC = Off, OBS det är alltså Ringing jag har problem med inte svärtan.
Postad 04 augusti 2013 - 19:12
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 319 inlägg
Svartare-än-svart-ramperna ska inte synas. 0/ideal/digital#16 ska heller inte synas och man ska sänka reglagen precis så långt att de inte längre syns. De ska heller inte innehålla något "plasmabrus".
+2 ska precis synas och +4 ska definitivt synas. Hur +2 och +4 framträder beror sedan på gammainställningarna och karaktären på rummet. Det är en väldig skillnad på gamma 1.8 och 2.4 och hur väl +2 och +4 framträder i ett ljust rum respektive ett mörkt rum.
Postad 04 augusti 2013 - 19:22
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 319 inlägg
Kan man få ett utlåtande ang detta av mr ringblixt eller annan expert här. Tycker att detta är väldigt markant även på 720/1080p mkv filer, källan i detta fall är en HTPC Intel NUC med HD4000 grafik och XBMC, har ännu inte kollat om ringing uppstår med BD men ska göra det.
AVS HD709 finns som mp4-filer och har testmönster för de grundläggande inställningarna. Genom att köra dem genom samma programvara som du kör dina fulfiler så får du åtminstone rätt inställningar för det programmet. Andra program kan ge andra nivåer liksom andra codecs. Utöver att det alltid finns en besvärlig osäkerhetsfaktor med HTPC har du det enkla faktum att du inte vet vad det är för kvalitet på mkv:n eller filerna du fultankar. De kan lika gärna ha rippats av någon hemmapulare som lägger på förändringar så att det "ser bra ut" på dennes fabriksinställda TV.  Med pålitliga källor, Oppo:s BD-spelare, signalgeneratorer etc. är det sällan nivåerna behöver ändras med Panasonics apparater. Kanske 1 eller 2 steg på ljus/brightness och Färg. Kontrastreglaget påverkar inte mot vitt utan blir nivåreglage för ljusflödesventilförfarandet etc.
Postad 04 augusti 2013 - 20:06
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2 129 inlägg
Där fick jag massa skit ang fulfiler/fultank, du har inte tänkt på att det kan vara mina back uppade BD filer ???
Tack iaf ska testa AVS HD709, men problemet med ringing syns även vid HDTV sändning, och jag kör THX Cinema läget vilket jag inte tycker ska ge en överstyrd bild med dessa problem.
Postad 04 augusti 2013 - 20:21
Salmonboy
-
Salmonboy
-
Forumräv
-
-
907 inlägg
Så, nu sitter jag med allt detta med fjärren i högsta hugg.
Nuvarande testkälla: Dune HD1 med AVS HD709 på.
Jag ställer min ljusstyrka (alltså svartnivån) på 0, då "Reference Black"-nivån blir perfekt. Det betyder att strecken 17-25 blinkar. Än då länge inga problem alltså.
Vidare till kontrasten: Med kontrasten inställd på 100(!!), lyckas jag fortfarande inte komma under "Reference White", då streken fortfarande står och blinkar nere vid 242, alltså way off! Det är här jag börjar ana oråd med min panel. Vad jag än gör, får jag ingen ordning alls på detta. Testar jag att skruva lite under "THX Cinema" är det exakt samma problem. Ändrar panel-luminansen, men inget hjälper. Kör jag dessutom på "Low" här, är svärtan ännu sämre.
Postad 04 augusti 2013 - 20:42
Salmonboy
-
Salmonboy
-
Forumräv
-
-
907 inlägg
Så en enkel fråga till er med en VT60.
Om din TV är påslagen, men med ingenting på bilden, hur upplever du svärtan i ett totalt mörklagt rum? Vi säger att du står i läget att växla mellan olika källor, då det enda man ser är rutan uppe till vänster i bild som visar "HDMI1" tex,
Att man i detta läge lätt kan urskilja ramen till resten av panelen är det säkert ingen tvekan om, men inte skall väl bilden stå och lysa upp hela panelen så ett grått skimmer uppstår på den?
Har min Kuro kvar i samma rum, och gör jag exakt samma förutsättningar för denna, är bilden mycket mer svart.
Postad 04 augusti 2013 - 20:58
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 319 inlägg
Där fick jag massa skit ang fulfiler/fultank, du har inte tänkt på att det kan vara mina back uppade BD filer ??? Tack iaf ska testa AVS HD709, men problemet med ringing syns även vid HDTV sändning, och jag kör THX Cinema läget vilket jag inte tycker ska ge en överstyrd bild med dessa problem.
Tja, backup eller inte, du kanske förtjänar skit in och skit ut ifall dina mkv:er inte är skapade på rätt sätt? Det är ju vad allting handlar om, att veta att vad det är man jämför och observerar. Panasonic Plasma 2013 matade med pålitliga, kvalitetssäkrade källor ger inga av de symptom du och många andra beskriver. Alltså ligger felen i första hand i inställningarna, i källan eller både och. Mkv, HDTV-sändningar och Netflix visar upp problem som kommer att synas med en bra TV.
Postad 04 augusti 2013 - 21:09
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 319 inlägg
Vidare till kontrasten: Med kontrasten inställd på 100(!!), lyckas jag fortfarande inte komma under "Reference White", då streken fortfarande står och blinkar nere vid 242, alltså way off! Det är här jag börjar ana oråd med min panel. Vad jag än gör, får jag ingen ordning alls på detta. Testar jag att skruva lite under "THX Cinema" är det exakt samma problem. Ändrar panel-luminansen, men inget hjälper. Kör jag dessutom på "Low" här, är svärtan ännu sämre.
Ännu en upprepning här. Kontrast-reglaget på en Panasonic Plasma från så länge jag kan minnas att jag dokumenterat detta (2007?) styr inte över videonivåer för vitt. Du kan inte från TV:ns inställningar styra över vitgränsen eller få full täckning i vitare-än-vit ovanför digital #235. Hos Panasonic rullar det av kring #245 någonstans. Nu är detta inget praktiskt problem då få filmer har innehåll i vitare-än-vit och Panasonic också undviker andra problem associerade med trunkerade nivåer som att peak white får en annan vitbalans. En liten fördel med detta är att ifall vitt rullar av vid #245-cirka så är det nivåerna i källan som skiljer sig. Kontrast-reglaget hos Panasonic styr ventilförfarandet och hur mycket ljusflöde panelen ska mata ut i förhållande till bildens genomsnittliga ljusnivå (APL). Motsvarande reglage hos Samsungs plasma heter "Celljusstyrka." Kontrast 100 innebär maximalt möjligt ljusflöde. Kontrast-reglaget på andra apparater beter sig annorlunda. Majoriteten apparater, men långt ifrån alla, har ett kontrast-reglage som reglerar nivåerna för vitt. Därför är alla sådan allmänna guider till hur man ställer in TV:n med testbilder inte alltid relevanta för alla apparater.
Postad 04 augusti 2013 - 21:17
Salmonboy
-
Salmonboy
-
Forumräv
-
-
907 inlägg
Ännu en upprepning här. 
Kontrast-reglaget på en Panasonic Plasma från så länge jag kan minnas att jag dokumenterat detta (2007?) styr inte över videonivåer för vitt. Du kan inte från TV:ns inställningar styra över vitgränsen eller få full täckning i vitare-än-vit ovanför digital #235. Hos Panasonic rullar det av kring #245 någonstans. Nu är detta inget praktiskt problem då få filmer har innehåll i vitare-än-vit och Panasonic också undviker andra problem associerade med trunkerade nivåer som att peak white får en annan vitbalans. En liten fördel med detta är att ifall vitt rullar av vid #245-cirka så är det nivåerna i källan som skiljer sig.
Kontrast-reglaget hos Panasonic styr ventilförfarandet och hur mycket ljusflöde panelen ska mata ut i förhållande till bildens genomsnittliga ljusnivå (APL). Motsvarande reglage hos Samsungs plasma heter "Celljusstyrka." Kontrast 100 innebär maximalt möjligt ljusflöde.
Kontrast-reglaget på andra apparater beter sig annorlunda. Majoriteten apparater, men långt ifrån alla, har ett kontrast-reglage som reglerar nivåerna för vitt. Därför är alla sådan allmänna guider till hur man ställer in TV:n med testbilder inte alltid relevanta för alla apparater.
Tack så hemskt mycket för den lilla lektionen  Men hur skall jag då veta hur jag skall ställa min kontrastnivå, om ett testmönster inte kan göra det rättvisa. Jag skall väl inte sitta med reglaget i topp? Jag kanske bara skall rulla vidare på mina 300 timmar för att sedan bestämma träff med en kalibrerare istället?
Postad 04 augusti 2013 - 21:23
hugeman
-
hugeman
-
Forumräv
-
-
985 inlägg
Testar jag att skruva lite under "THX Cinema" är det exakt samma problem. Ändrar panel-luminansen, men inget hjälper. Kör jag dessutom på "Low" här, är svärtan ännu sämre.
Tänker inte ge mig in i er diskussion vad som kan vara rätt eller fel då jag saknar kunskapen. Dock så stämmer det att svärtan blir sämre med panel-luminasen på low. Läser man hdtvtests test av VT60 i 65" kan man läsa att de uppmäter en svärta på 0,0033 i mid mot 0.0063 i low.
Postad 04 augusti 2013 - 21:55
Salmonboy
-
Salmonboy
-
Forumräv
-
-
907 inlägg
Tänker inte ge mig in i er diskussion vad som kan vara rätt eller fel då jag saknar kunskapen. Dock så stämmer det att svärtan blir sämre med panel-luminasen på low. Läser man hdtvtests test av VT60 i 65" kan man läsa att de uppmäter en svärta på 0,0033 i mid mot 0.0063 i low.
Har också märkt det. Har kört den på "Mid" den senaste tiden. Jag måste bara försöka komma på vad attan det är som spricker, då jag upplever svärtan sämre än på min gamla TV.
Postad 04 augusti 2013 - 22:39
Unregistered03e18935
-
Unregistered03e18935
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Ni med som köpt 2013-plasma från Panasonic, uppfattar ni rörelsehanteringen som bra eller dålig? Panasonic säger ju själva att dom har mycket bra rörelsehantering men i test får dom nerslag att dom har dålig rörelsehantering, vad säger ni som har sett det med egna ögon?
Hade problem med netflix när man körde genom tv-appen med eftersläpningar och pixelblurr vid snabba förflyttningar på min 55ST. Testa sedan genom apple tv gen 3 och det var sågott som borta. Kör jag blueray genom min Marantz UD7006 eller hdmi från dator så existerar inget av det alls, då är det verkligen knivskarpt hela tiden. Som sagt så beror det nog mer på källmaterial och spelare snarare än tv:n. Den uppfattningen har jag iaf efter de tester jag gjort.
Postad 05 augusti 2013 - 06:21
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Men hur skall jag då veta hur jag skall ställa min kontrastnivå, om ett testmönster inte kan göra det rättvisa.
Genom att titta på bilden. Ibland är svaret enkelt.
Redigerat av pacman, 05 augusti 2013 - 09:11.
Postad 05 augusti 2013 - 09:09
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2 129 inlägg
Har också märkt det. Har kört den på "Mid" den senaste tiden. Jag måste bara försöka komma på vad attan det är som spricker, då jag upplever svärtan sämre än på min gamla TV.
Kan du inte köra factory restor och sedan testa THX Cinema då/där bör bilden vara svartare en på din kuro.
Postad 05 augusti 2013 - 11:31
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 319 inlägg
Men hur skall jag då veta hur jag skall ställa min kontrastnivå, om ett testmönster inte kan göra det rättvisa. Jag skall väl inte sitta med reglaget i topp?
Eftersom kontrastreglaget styr över ljusflödet så det ska anpassas efter rummet. Är det till exempel en dagsljusinställning kan man vilja dra reglaget högt och för en kolsvart, mörkt rum kanske du kan hålla dig så pass lågt som kring 40.
Redigerat av Ringblixt, 05 augusti 2013 - 11:31.
Postad 05 augusti 2013 - 11:37
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24 891 inlägg
Jag tror att fosforn blir mindre känslig med åren. De hundratalet timmar man kör in teven på kan lika gärna utnyttjas till att titta på teve istället för att köra en slide-show med färger.
Inget jag märkt med min VT50. Den är lika känslig för IR nu som när den var ny.
Postad 05 augusti 2013 - 11:46
SweElite
-
SweElite
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
Då måste det funka tvärtom på min zt60. Kör jag på mid och står nära så ser jag hur "plasma bruset" ökar något ifrån en obefintlig nivå på low. Tänker inte ge mig in i er diskussion vad som kan vara rätt eller fel då jag saknar kunskapen. Dock så stämmer det att svärtan blir sämre med panel-luminasen på low. Läser man hdtvtests test av VT60 i 65" kan man läsa att de uppmäter en svärta på 0,0033 i mid mot 0.0063 i low.
Postad 05 augusti 2013 - 12:06
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 319 inlägg
Då måste det funka tvärtom på min zt60. Kör jag på mid och står nära så ser jag hur "plasma bruset" ökar något ifrån en obefintlig nivå på low.
Som jag skrev i #1998- ser du "brus" i den situationen tittar du inte på en bild som är nivåjusterad till svart utan "bruset" kommer av att TV:n försöker modulera fram en gråton på 0,5% - 1% mörkgrå. Man måste sätta ljus/brightness-reglagen något olika beroende på kombination av "Panelens ljus" och den gamma som används. Helt stilla i svart och panelen ska ligga i sitt "basläge" eller vad man nu kan kalla det. Då kan olika inställningarna påverka mängden ljus ganska ordenligt. Med VT50 var till exempel THX-lägen synbart djupare i svärtan jämfört med "Bio" och "Pro"-lägena. Med VT50 är det inte alls så stora skillnader och ifall jag minns rätt från ZT60 har "Low" och "Mid" ungefär samma svartnivå. Nivån på kontrastreglaget styr också nivån på svart i detta "basläge". Kontrastreglaget på 100 ger ungefär 20 - 25 procent mer ljus i svärtan jämfört med reglaget på 50. Sedan skiljer det sig något mellan olika panelstorlekar hur de beter sig.
Postad 05 augusti 2013 - 12:10
hugeman
-
hugeman
-
Forumräv
-
-
985 inlägg
Då måste det funka tvärtom på min zt60. Kör jag på mid och står nära så ser jag hur "plasma bruset" ökar något ifrån en obefintlig nivå på low.
Läser man vidare på hdtvtest kan man läsa att du får fram en "renare" och mer detaljerad bild i low under 5% svärta fast du får inte riktigt samma djupa svärta. Läs under "Black Level" här så står det ganska väl beskrivet skillnaderna mellan low/mid: http://www.hdtvtest....age=Performance
Postad 05 augusti 2013 - 13:44
Dalex
-
Dalex
-
Användare
-
-
103 inlägg
Kan väl tipsa om att om någon har nära till en Finlandsbåt eller bor nära gränsen så säljer Elgiganten i Finland 55VT60Y för 1999€ vilket i runda slängar är 17500 SEK så kan ju vara värt att ta bilen över och handla
Postad 05 augusti 2013 - 13:45
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Som jag skrev i #1998- ser du "brus" i den situationen tittar du inte på en bild som är nivåjusterad till svart utan "bruset" kommer av att TV:n försöker modulera fram en gråton på 0,5% - 1% mörkgrå. Man måste sätta ljus/brightness-reglagen något olika beroende på kombination av "Panelens ljus" och den gamma som används.
Helt stilla i svart och panelen ska ligga i sitt "basläge" eller vad man nu kan kalla det. Då kan olika inställningarna påverka mängden ljus ganska ordenligt. Med VT50 var till exempel THX-lägen synbart djupare i svärtan jämfört med "Bio" och "Pro"-lägena. Med VT50 är det inte alls så stora skillnader och ifall jag minns rätt från ZT60 har "Low" och "Mid" ungefär samma svartnivå.
Nivån på kontrastreglaget styr också nivån på svart i detta "basläge". Kontrastreglaget på 100 ger ungefär 20 - 25 procent mer ljus i svärtan jämfört med reglaget på 50.
Sedan skiljer det sig något mellan olika panelstorlekar hur de beter sig.
Men visst ökar bruset igen om man ökar kontrasten? Eller finns det någon hemlighet hur man har noll brus men ändå får fram detaljer i svärtan? Gamma kanske?
Postad 05 augusti 2013 - 14:02
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 319 inlägg
Men visst ökar bruset igen om man ökar kontrasten? Eller finns det någon hemlighet hur man har noll brus men ändå får fram detaljer i svärtan? Gamma kanske?
Eftersom kontrastreglaget styr ljusflödet kan det få "bruset" att lysa starkare, ja. Men effekten torde vara subtil när vi talar om gråtoner på någon ynka procent. Nej, inga hemligheter, utan grundläggande inställningar. Har du en korrekt källa kommer du att få svärta som är helt stilla utan dithering och pulsviddmodulering och täckning av skuggnyanser. Det gäller för övrigt för alla normalt fungerande apparater. Maximal djupsvärta och full täckning av skuggnyanser är normalt. Lyckas man inte är någonting fel, oftast inkommande signal eller att man försöker ställa in TV:n i ett sådant bildläge att den processar sönder bilden.
Postad 06 augusti 2013 - 07:31
hugeman
-
hugeman
-
Forumräv
-
-
985 inlägg
Nu tror jag det är dags att slå till på en VT60. Hoppas jag ska överleva det flimmer jag ser i ljusa scener och lite trails i mörka scener med kontrast.
Har bara en fråga kvar till er som äger en VT60, är det någon av er som brukar titta på fotboll? Blev nämligen lite rädd när jag var i en ellada häromdagen och rattade in Cmore Sport HD och det var fotboll med planen klippt i "breda linjer" i ljusare/mörkare stråk från kortsida till kortsida.
Jag vet inte om det var TV:n eller ladans utmatning till flera apparater (HDMI i alla fall) som orsakade nästan att skärmen uppvisade tearing i dessa linjerna vid snabba långbollar som gjorde att kameran svepter över dessa. Något ni märkt?
Redigerat av hugeman, 06 augusti 2013 - 07:32.
Postad 06 augusti 2013 - 07:39
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Jag har aldrig upplevt att en tv orsakar tearing. Jag kan nästan sätta en miljon på att det var källan. Tearing var dock rätt vanligt på datormonitorer. Riktigt varför det uppstår vet jag inte. Det borde finnas artiklar om det.
Postad 06 augusti 2013 - 19:24
Candy store
-
Candy store
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Någon mer än jag som gjort slag i saken och beställt eller diskuterar ni andra bara vad som är bäst till SD-sändningar?  Får min VT60 nästa vecka! 
Vt60 65" på väggen nu  <3 New is always better
Redigerat av Candy store, 06 augusti 2013 - 19:24.
Postad 06 augusti 2013 - 20:49
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3 166 inlägg
Vt60 65" på väggen nu <3 New is always better 
Nästa vecka blir det nog en 55vt60 Hur har du hängt den på väggen, vilket fäste?
Postad 06 augusti 2013 - 23:39
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Så, sett till nuvarande prissättning, vad säger ni om zt60 vs 65" vt60 för att användas i ett vanligt vardagsrum? 5" extra är ju inte fel, men samtidigt klarar zt60 att behålla svärtan så mkt bättre i ljusa rum. Lite förbannad på Panasonic att de inte säljer 65" zt60 i Europa, hade lätt betalt några tusen mer för att verkligen få det absolut bästa. Som det är nu lockar ju 64" F8505 onödigt mkt
Redigerat av Unregistered1413, 06 augusti 2013 - 23:41.
Postad 07 augusti 2013 - 02:32
Josefsson87
-
Josefsson87
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Om nån av er köper/har köpt en VT60 55" så får ni gärna droppa måtten på lådan.
Redigerat av Josefsson87, 07 augusti 2013 - 02:35.
Postad 07 augusti 2013 - 07:41
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3 166 inlägg
Så, sett till nuvarande prissättning, vad säger ni om zt60 vs 65" vt60 för att användas i ett vanligt vardagsrum? 5" extra är ju inte fel, men samtidigt klarar zt60 att behålla svärtan så mkt bättre i ljusa rum. Lite förbannad på Panasonic att de inte säljer 65" zt60 i Europa, hade lätt betalt några tusen mer för att verkligen få det absolut bästa. Som det är nu lockar ju 64" F8505 onödigt mkt
Såg en 65ST60 igår på Siba, den var sjukt stor, rekommenderar 5m avstånd minst. Att se en film eller två helt ok med väldigt stor bild men random tv-tittande blir nog drygt. Hade hellre tagit 60ZT.
Postad 07 augusti 2013 - 07:47
Salmonboy
-
Salmonboy
-
Forumräv
-
-
907 inlägg
Såg en 65ST60 igår på Siba, den var sjukt stor, rekommenderar 5m avstånd minst. Att se en film eller två helt ok med väldigt stor bild men random tv-tittande blir nog drygt. Hade hellre tagit 60ZT.
Å andra sidan sitter jag ca 2-2,5 meter från min 65" VT60 sen ca två veckor tillbaka, och kan lätt konstatera att jag redan nu skulle kunna ha en större modell av TV, då 65" känns ganska lagom bara just nu. Alltså ingen wow-effekt att tala om. 5 meter bör du ha bra mycket större bildvisare på.
Postad 07 augusti 2013 - 08:00
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Jag börjar tro, efter att suttit med en beskedlig 50" några veckor nu, att en TV kan nog inte bli för stor egentligen... Fast det är klart, när man börjar behöva vrida på huvudet för att se alla detaljer kanske det blir lite mycket och om man nu har SD-sändningar så... De där reglerna om 2-3 meter på si och så stor TV? Nä, det handlar idag mer om hur stor TV man kan ha i rummet, hur stor budget man har. Bilden på en modern TV, en plasma, är idag så mjuk, lugn och trevlig att man kan sitta väldigt nära. Kanske snarare att tala om ett minimum på en visst avstånd...
Postad 07 augusti 2013 - 11:39
EVOVII
-
EVOVII
-
Veteran
-
-
1 892 inlägg
. 5 meter?? Snälla nån, sitter på 2,8-2,9m från min 65ST50 och det är inga som helst problem så länge man håller sig ifrån analog kabel-tv, har man någon form av högupplöst material kan man sitta närmare än så.
Redigerat av EVOVII, 07 augusti 2013 - 11:40.
Postad 07 augusti 2013 - 13:07
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3 166 inlägg
Jag börjar tro, efter att suttit med en beskedlig 50" några veckor nu, att en TV kan nog inte bli för stor egentligen... Fast det är klart, när man börjar behöva vrida på huvudet för att se alla detaljer kanske det blir lite mycket och om man nu har SD-sändningar så...
De där reglerna om 2-3 meter på si och så stor TV? Nä, det handlar idag mer om hur stor TV man kan ha i rummet, hur stor budget man har. Bilden på en modern TV, en plasma, är idag så mjuk, lugn och trevlig att man kan sitta väldigt nära. Kanske snarare att tala om ett minimum på en visst avstånd...
.
5 meter?? Snälla nån, sitter på 2,8-2,9m från min 65ST50 och det är inga som helst problem så länge man håller sig ifrån analog kabel-tv, har man någon form av högupplöst material kan man sitta närmare än så.
Vem har sagt nåt om problem och regler? Jag sa bara att det kan vara drygt att sitta och titta på tv en kväll med random program på en sån stor tv, mycket ögon och huvudrörelse men det är jag det.
Postad 07 augusti 2013 - 13:36
EVOVII
-
EVOVII
-
Veteran
-
-
1 892 inlägg
Vem har sagt nåt om problem och regler?
Jag sa bara att det kan vara drygt att sitta och titta på tv en kväll med random program på en sån stor tv, mycket ögon och huvudrörelse men det är jag det.
Jag slötittar en hel del på tv och upplever inte det som jobbigt på något sätt, till och med min sambo som tyckte jag var helt galen som köpte en 65" tycker det är riktigt bra nu
Postad 07 augusti 2013 - 13:44
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Är du typ 60+ och var en gång rädd för att få fyrkantiga ögon av för mkt TV tittande eller? 65" i sig är ju i bästa fall en backup till projektorn
Redigerat av Unregistered1413, 07 augusti 2013 - 13:49.
Postad 07 augusti 2013 - 20:35
sneip
-
sneip
-
Rookie
-
3 inlägg
Hej jag har svårt att bestämma mig för vilken tv jag skall välja 55"VT60 ca24000kr eller 65"ST60 ca22000kr??
Skall användas till mest tv tittande på HD kanaler och spela PS3 tex BF3 spel.
Är det så stor skillnad att man skall välja 55"VT60 istället för en 65"ST60? Alltid gött med 10" större tv:)
Postad 07 augusti 2013 - 20:42
Stenulf
-
Stenulf
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Är väldigt nöjd med min nya P50ST60 som levererar bra bild på allt som är högupplöst. Men även Netflix-filmer som väl inte har så pass hög bildkvalitet lyfter på denna TV. Men nu vill jag få ut ännu lite mer från den genom att kalibrera bildinställningarna till optimalt läge. Jag är verkligen ingen expert så jag skulle uppskatta om någon kunde länka till en guide för detta?
Men kanske är det inte så enkelt, behöver man justera om bildinställningarna beroende på vad man kollar på? Jag kollar mest på film/tv-serier och fotboll.
Postad 07 augusti 2013 - 20:58
Unregistered8f84b172
-
Unregistered8f84b172
-
Användare
-
-
173 inlägg
Postad 08 augusti 2013 - 07:50
Åskviggen
-
Åskviggen
-
Forumräv
-
-
518 inlägg
Är du typ 60+ och var en gång rädd för att få fyrkantiga ögon av för mkt TV tittande eller? 65" i sig är ju i bästa fall en backup till projektorn 
SVT vet i varje fall hur stor TV vi skall köpa: Enkel HD-guide
Postad 08 augusti 2013 - 07:57
EVOVII
-
EVOVII
-
Veteran
-
-
1 892 inlägg
Hej jag har svårt att bestämma mig för vilken tv jag skall välja 55"VT60 ca24000kr eller 65"ST60 ca22000kr?? Skall användas till mest tv tittande på HD kanaler och spela PS3 tex BF3 spel. Är det så stor skillnad att man skall välja 55"VT60 istället för en 65"ST60? Alltid gött med 10" större tv:)
Jag skulle lätt säga 65ST60, 65" är bra mycket större än 55" sett till bildytan och ST60 serien presterar grymt bra bild med tanke på vad de kostar. Jag tror många skulle ha svårt att se skillnad på en ST60 och en VT60 vid ett blindtest i en miljö med dämpad belysning. Två områden att ta i beaktning dock, VT60 serien har ett bättre panelfilter vilket gör att de klarar ljusa omgivningar bättre, hur stor skillnaden är i praktiken mellan ST och VT har jag inte koll på dock. Nästa sak är inputlag vid spel, ST har högre inputlag än VT men hur mycket det märks i praktiken har jag heller inte koll på.
Postad 08 augusti 2013 - 08:59
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24 891 inlägg
Håller inte med dem. Optimalt avstånd är 1.5 gånger antal tum. Så optimalt för 50" är ungefär 190cm. Men som sagt det är lite smaksak. Har 2.5m till min 50" och drygt 3m till min 60". Hade gärna haft lite större på det avståndet. Tittar bara på HD material. För SD kan man med fördel ha längre avstånd.
Redigerat av Unregistereddc471864, 08 augusti 2013 - 09:00.
Postad 08 augusti 2013 - 10:22
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Bilden som illustrerar det hela säger väl rätt tydligt vad det handlar om  Dessutom ska man kanske inte glömma bort att TV-branschens definition av HD väl är 720p förutom i väldigt få fall, och det är väl bara extrema budgetmodeller som har den upplösningen idag på marknaden. Sen kan man så klart diskutera vilket avstånd man borde ha till "dåligt källmaterial", men det är inte riktigt samma diskussion som TV storlek i sig.
Postad 08 augusti 2013 - 11:13
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Dessutom ska man kanske inte glömma bort att TV-branschens definition av HD väl är 720p förutom i väldigt få fall, och det är väl bara extrema budgetmodeller som har den upplösningen idag på marknaden.
Vet nog ingen tv som är 720p upplöst. I vilket fall som helst så är den riktlinje SVT föreslår baserad på upplösning på insignalen, inte hurvida bildpanelen är XGA, WXGA eller FullHD upplöst. Det är det där gamla vanliga sammanblandningen av insignal- resp bildpanelupplösning. Slår aldrig fel.
Postad 08 augusti 2013 - 11:33
EssDee
-
EssDee
-
Rookie
-
5 inlägg
Varför är 65vt60 mycket dyrare i Sverige än i Norge?
Alla återförsäljare under Norges Prisjakt (prisjakt.no) säljer den för 24.998 norska kronor, bl.a. Hifi-klubben
På prisjakt.se tar de flesta 37.990 svenska kronor, vilket är väääldigt stor skillnad.
Jag har tänkt köpa en sådan men kommer att vänta då det onekligen är någon som tjänar väldigt mycket på dem i Sverige.
Tyvärr ligger Norge utanför EU så man behöver väl betala skatt för att importera den därifrån...
Postad 08 augusti 2013 - 12:58
tillbaks
-
tillbaks
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Varför är 65vt60 mycket dyrare i Sverige än i Norge? Alla återförsäljare under Norges Prisjakt (prisjakt.no) säljer den för 24.998 norska kronor, bl.a. Hifi-klubben På prisjakt.se tar de flesta 37.990 svenska kronor, vilket är väääldigt stor skillnad. Jag har tänkt köpa en sådan men kommer att vänta då det onekligen är någon som tjänar väldigt mycket på dem i Sverige.
Tyvärr ligger Norge utanför EU så man behöver väl betala skatt för att importera den därifrån... 
Annars så kan man ju köpa från tyskland (ingen skatt inom eu). Funderade på det när 55vt60 va nere på 19 tusen men jag har inte brottom så jag väntar tills svenska priserna går ner istället.
Postad 08 augusti 2013 - 13:45
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
I vilket fall som helst så är den riktlinje SVT föreslår baserad på upplösning på insignalen, inte hurvida bildpanelen är XGA, WXGA eller FullHD upplöst. Det är det där gamla vanliga sammanblandningen av insignal- resp bildpanelupplösning. Slår aldrig fel. 
Läs vad jag skrev en gång till så inser du att just det var min poäng
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|