Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Ino Audio piP, pi60 *

5759 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Ino Audio piP (Surroundhögtalare) 1 9.734692 (48) Inga priser
Ino Audio Ambiens 1 (Surroundhögtalare) 0 9.124998 (7) Inga priser
Ino Audio Profundus X, basmodul (Subwoofers) 0 9.5 (9) Inga priser
Ino Audio piPcrt (Surroundhögtalare) 0 8.333332 (2) Inga priser
Ino Audio cr8 (Övrigt) 0 8.333332 (2) Inga priser
Ino Audio pi60 signatur (Golvhögtalare) 0 9.5 (9) Inga priser
Ino Audio pi60 (Golvhögtalare) 0 9.624998 (23) Inga priser
Ino Audio bs60 (Subwoofers) 0 9 (4) Inga priser
Ino Audio Profundus P,basmodul (Subwoofers) 0 9.285714 (6) Inga priser
Ino Audio Ambiens 2 (Surroundhögtalare) 0 9 (4) Inga priser
Ino Audio A2 (Surroundhögtalare) 0 9.5 (9) Inga priser
Ino Audio D1 (Centerhögtalare) 0 7.5 (1) Inga priser
Ino Audio i28 (Golvhögtalare) 0 8.75 (3) Inga priser
Ino Audio piPs (Surroundhögtalare) 1 9.399998 (14) Inga priser
Ino Audio i14 (Surroundhögtalare) 0 9.166666 (5) Inga priser
Ino Audio Aco akustikpanel (Övrigt) 0 9 (4) Inga priser
Ino Audio cr80s (Studio Outboard & Signalförädlare) 0 8.874998 (7) Inga priser
Ino Audio D1s (Centerhögtalare) 0 8.333332 (2) Inga priser
Ino Audio i 56, py-4, a3 (Högtalarpaket för hembio) 0 (0) Inga priser
Ino Audio profundus Y-2 (Subwoofers) 0 9.166666 (5) Inga priser
Ino Audio piM (Surroundhögtalare) 0 8.333332 (2) Inga priser
Ino Audio infolink75signatur (il75s) (Ljud- och videokablar) 0 (0) Inga priser
Ino Audio dialog 2 (Centerhögtalare) 1 (0) Inga priser
Ino Audio cc-pc2 (st) (Inbyggnadshögtalare) 0 7.5 (1) Inga priser
Ino Audio Dialog 1 (Centerhögtalare) 0 (0) Inga priser
Ino Audio profundus Y-4 (Subwoofers) 0 7.5 (1) Inga priser
Ino Audio piX (Surroundhögtalare) 1 7.5 (1) Inga priser
Ino Audio i16s (Surroundhögtalare) 1 8.75 (3) Inga priser
Ino Audio i32s (Golvhögtalare) 0 8.333332 (2) Inga priser
Ino Audio pi60s-s (Golvhögtalare) 0 7.5 (1) Inga priser
Ino Audio i6 (Surroundhögtalare) 0 8.333332 (2) Inga priser
Ino Audio InfraZ-6 (Subwoofers) 0 7.5 (1) Inga priser
Ino Audio Profundus X version 2012 (Subwoofers) 0 7.5 (1) Inga priser
14 relaterade trådar
Ino Audio basmoduler (338 inlägg) 8 mån sedan
Köpråd - Högtalare för stereo från 30000 (105 inlägg) 3 år sedan
Högtalare med rejält TRYCK! (244 inlägg) 16 år sedan
Hjälp med val av Högtalare. (33 inlägg) 16 år sedan
Gästbok för Molle M - nyheter i första inlägget (44 inlägg) 16 år sedan
Lyssningsintryck: Golvare mellan 8000 och 200000 sek (130 inlägg) 16 år sedan
Välja subwoofer kring 9000:- (19 inlägg) 16 år sedan
Ny HI-FI anläggning (9 inlägg) 17 år sedan
Min Ljudresa (121 inlägg) 17 år sedan
Ny 2-kanals för 20-25 lakan - behöver tips! (37 inlägg) 17 år sedan
Förstärkare till piP (28 inlägg) 18 år sedan
Bästa ljud (56 inlägg) 19 år sedan
Bästa frontarna för 20000,- (31 inlägg) 19 år sedan
Bästa högtalare för hifi för max 50 000:- (84 inlägg) 19 år sedan

Postad 18 April 2009 - 23:00

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

• 1349 inlägg
  • 0
Jag ställer upp med pi60 om någon med XTZ vill jämföra, det är kul med tester : )

Malmö gäller det då.

Redigerat av Nahaz, 18 April 2009 - 23:00.

Postad 19 April 2009 - 01:58

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Kom till Örebro och ställ upp vad ni vill också. Har haft ett par intresserade förut som jag inte hört av sen.

Alltid skoj att jämföra mot annat i hemmiljö.

Postad 19 April 2009 - 02:06

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

• 721 inlägg
  • 0
Har inte förståt det här med att Ino Audio är det bästa som finns, och andra har missat att konstruera rätt..De låter bra, men andra låter också bra...ung lika bra en del konstruktioner för ungefär samma pengar också. De är bara väldigt välljudande högtalare, men inte jesus-högtalare på något sätt.

Postad 19 April 2009 - 02:12

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Har inte förståt det här med att Ino Audio är det bästa som finns, och andra har missat att konstruera rätt...

Man behöver inte föstå något, räcker att lyssna själv och sen prata med Ingvar så förklarar han.
Vill man inte, ja då slipper man. Sverige är ju ett fritt land och man kan köpa vad man vill.

De låter bra, men andra låter också bra...ung lika bra en del konstruktioner för ungefär samma pengar också. De är bara väldigt välljudande högtalar

Good for you, köp det man tycker låter bäst. Självklart ska man inte göra något annat eller lyssna på vad någon annan säger.

men inte jesus-högtalare på något sätt

Nej så långt ifrån man kan komma, Inos högtalare är konstruerade efter fysikens lagar och använda dessa efter bästa förmåga för att skapa maximalt välljud.

Jesus är så långt ifrån fysik man kan komma. Hitta på och bluff och båg... :)

Redigerat av Martin, 19 April 2009 - 02:15.

Postad 19 April 2009 - 03:15

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Vad menar du med detta? Jag har varken hört XTZ eller Ino och skulle verkligen vilja lyssna på bägge två, varför inte tillsammans? Jag tycker att du har en balanserad bild av verkligheten där du menar att det inte finns någon absolut sanning i att Ino spelar skiten ur allt annat, vilket en del andra anser och det är upp till dem, precis som du skriver. Det är möjligt att du har varit sjukt ino-anti tidigare men jag förstår inte varför du ska tillskriva mig det epitetet. Jag är nyfiken på Ino och kommer att lyssna så snart jag får tillfälle, inte för att jag är i behov av nyinköp utan för att jag är uppriktigt nyfiken. Det handlar ju trots allt om en liten "kult", detta måste du väl ändå medge? Religiös grupp? Nja, jag vet inte. Du kallar dig för blivande inoit, vet inte hur mycket religiös laddning man ska lägga i detta, men man bör nog inte dra alltför stora växlar av det...

Alltid "Ino ägare upp till bevis" och "Ingvar säger att" och "ni påstår att det e det bästa som finns" osv. osv... e jag trött på.
Men sorry om jag va påflugen... :unsure:
Bara det att jag e så trött på det snacket.. det e så hämmande och onödigt och bringar inget gott med sig... och jag själv varit där och är nu mera lite då och då ett "offer" för det... på grund av min "ställning"
Bara det att jag känner inte så, jag ser inte detta som Ino mot världen, utan som att Ino är en del av marknaden och dem som inte gillar dem borde vara lika trevliga som alla andra, men många har en tendens att ta allt till sina ytterligheter... (därmed absolut inte sagt att du gjort det ! :) )
Men jag e bara allmänt rött på "snacket" om Ino och tycker det e synd och denna typ av inlägg (som du gjorde) har oftast någon negativ laddning mot Ino och framförallt dessa ägare osv osv...
Så jag tolkade det så, och blev lite förnärmad av detta... om nu inte detta va din ansikt så är det ju inget att spinna vidare på och de va inte heller min avsikt utan jag blev bara "stött" av detta (då det är vardagsmat nu mera som "Inuit"... :) ) och ber om ursäkt.. jo det gör jag verkligen !

Bara det att eftersom jag själv ä på G att köpa Ino så är det ju självklart så att jag till viss det "försvarar "Ino... (kanske inte vettigt att skriva men..)
Vare sig jag vill eller inte...
Det blir ju så, gillar du något så ser du ju hälst bara det bästa hoss denna och det e det jag gör, för min del så ser jag inga nackdelar med att välja Ino, men klart att det kan ju vem som hälst göra. Det beror ju på personen i fråga och dess sittuation, vad som e passande och inte.
För min del (som, sagt) så är det inte Ino "klubben" som jag gillar utan högtalarna och jag vill inte att Ino ska bli behandlat något annat än XTZ, B&W, QRS, Focal osv osv...
Att vi inte skulle ha "något att frukta eftersom Öhman säger att varje modell han bygger ska kunna konkurrera med tio gånger så dyra burkar" är något som jag tycker käns fel...
vad han säger e hans ensak.. inte något som jag eller alla andra ägare av dessa högtala står för... och därför anser jag inte att denna typ an inlägg borde vara nödvändiga.
Bara så jag upplever det, inget som behöver vara en ren sanning och inget som behöver vara avsiktligt från din sidan och ledsen i sådan fall... och då kan vi säkert bortse från det...

Vad hände nu? :wacko:

bensnake är nog som jag bara nyfiken på hur de presterar i jämförelse med något annat, till exempel med XTZ som jag erbjöd mig att ställa upp med.

Mjo... men utformningen på inläget va det som kändes fel, som sagt om det va så att jag tolkade det fel eller inte låter vara oklart men så e det i alla fall...
Och jag ser inte varför Ino ska behöva hävda sig eller varför någon annat märke på högtalare i världen ska behöva hävda sig...
det e bara det att alltng e nästan alltid riktat mot Ino och det e det som känns så onödigt...

Postad 19 April 2009 - 08:15

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0
Dom som ställer till det för er "Inoister" är väl dem som kommer indundrandes från Faktiskt.se och sedan försöker hjärntvätta folk här med sin "tro" dessa individer "nämner inga namn " har en attityd som är helt åt skogen och förstör väldigt mycket för er här ..Jag tycker att här med er så fungerar forumet som det skall :)
Mvh

Postad 19 April 2009 - 08:32

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Dom som ställer till det för er "Inoister" är väl dem som kommer indundrandes från Faktiskt.se och sedan försöker hjärntvätta folk här med sin "tro" dessa individer "nämner inga namn " har en attityd som är helt åt skogen och förstör väldigt mycket för er här ..Jag tycker att här med er så fungerar forumet som det skall :)
Mvh

gör en regning på faktiskt och sparka dom i arslet det gör jag för dom har haft något innan ino och har man inte haft det då håller man käft så enkelt är det.

Postad 19 April 2009 - 08:50

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Varför skall de hålla käft för att de har haft (eller inte har haft) något innan? :)
Den här tråden är extremt surrealistisk.

Postad 19 April 2009 - 09:52

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Mvh

Hmm, antar att det är en del av sanningen, säkert ca 50%... men lika mycket alla andras fel också... det är sällan så enkelt som man "skulle vilja tro".

Postad 19 April 2009 - 10:22

Sondek
  • Sondek
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0
Jätteintressant om någon kunde köra en jämförelse mellan dessa högtalare sida vid sid även om det är helt ovetenskapligt både ur Ino Audios synvinkel så väl som XTZ:as.
En beskrivning av lyssningsrum och lite bilder kan nog ge en uppfattning om hur man skall utvärdera resultatet.
För piP rekomenderas ett dämpat rum och när det gäller XTZ finns vissa konfigurationsmöjligheter. Båda högtalarna kan ju dock flyttas omkring för att optimera dess förmåga i de rum de ska spela i.

Anledningen till att jag tycker att detta är intressant är att jag bor långt uppe i Norrland och att Öhman bedriver sin business(hobbyverksamhet) nere i Stockholm.

Bra om ni inte ser er själva som en del av er anläggning så att ni måste försvara den till varje pris!
Njut helt enkelt bara av era Ino och XTZ högtalare som ni säkert valt utifrån egna öron!

Se nu till att ha ett öppet sinne så kan vi ha konstruktiva och trevliga diskussioner här på forumet :)

Postad 19 April 2009 - 10:44

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Bra om ni inte ser er själva som en del av er anläggning så att ni måste försvara den till varje pris!
Njut helt enkelt bara av era Ino och XTZ högtalare som ni säkert valt utifrån egna öron!

Se nu till att ha ett öppet sinne så kan vi ha konstruktiva och trevliga diskussioner här på forumet :)

Håller fullständigt med ...

Postad 19 April 2009 - 11:14

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0
Efter vad jag har förstått, tenderar Ino-högtalare att underprestera om akustiken inte är optimal. Visst, detta gäller ju i.o.f.s. alla högtalare men kanske inte lika påtagligt som i just Ino-fallet. Är det någon som på ett enkelt sätt kan förklara hur detta kan komma sig? Är det något i själva konstruktionen som gör att de är extra känsliga för påverkan från omgivande miljö? Diskanten kan tydligen uppfattas som "jobbig" i icke-dämpade miljöer. Vad beror detta på? Är den hissad i delningsfiltret för att sedan dämpas av ett dämpat lyssningsrum eller vad är hemligheten? Jag har ögnat igenom manifestet men inte hittat något om detta.

Redigerat av bensnake, 19 April 2009 - 11:15.

Postad 19 April 2009 - 11:20

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Efter vad jag har förstått, tenderar Ino-högtalare att underprestera om akustiken inte är optimal. Visst, detta gäller ju i.o.f.s. alla högtalare men kanske inte lika påtagligt som i just Ino-fallet. Är det någon som på ett enkelt sätt kan förklara hur detta kan komma sig? Är det något i själva konstruktionen som gör att de är extra känsliga för påverkan från omgivande miljö? Diskanten kan tydligen uppfattas som "jobbig" i icke-dämpade miljöer. Vad beror detta på? Är den hissad i delningsfiltret för att sedan dämpas av ett dämpat lyssningsrum eller vad är hemligheten? Jag har ögnat igenom manifestet men inte hittat något om detta.

Lättast är om du ringer Ingvar och frågar då slipper det spekuleras så mycket :)

Postad 19 April 2009 - 11:24

Unregisteredb82d16ee
  • Unregisteredb82d16ee
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
Jag antar att det har att göra med den höga spridningen på diskanten.
Vidare så bör ju ino högtalare helst läggas nära bakväg och då får man problem med tidiga reflextioner så det är vettigt att dämpa bort dessa.

Och gör man det så sparar man mycket utrymme.

I förra lägenheten så lyckades jag inte få någon högtalare att låta korrekt, betongväggar överallt. Men i nya så fungerar det bättre även utan den lilla dämpning som jag har.

Postad 19 April 2009 - 11:31

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Lättast är om du ringer Ingvar och frågar då slipper det spekuleras så mycket :)

Kanske någon här på forumet vet?

En annan sak jag funderar på är högtalarnas placering. Normalt bland t.ex. golvhögtalare är att sådana inte bör placeras alltför nära bakre väggen och helst inte upptryckta i hörnen. När jag kollade Erik80:s galleribilder, såg jag att han hade byggt "fejkväggar", nästan som madrassväggar bakom och omedelbart vid sidorna av högtalarna. Vad är anledningen till en dylik konstruktion? Annars är det ju bara riktigt små, basfattiga minimonitorer ("bokhyllehögtalare") som brukar må bra av att man trycker upp den mot väggen för att få lite extra skjuts i basen men den blir knappast korrekt, bara hissad till en behaglig nivå. Varför gör man så med en fullrangehögtalare?

Postad 19 April 2009 - 12:06

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Kanske någon här på forumet vet?

En annan sak jag funderar på är högtalarnas placering. Normalt bland t.ex. golvhögtalare är att sådana inte bör placeras alltför nära bakre väggen och helst inte upptryckta i hörnen. När jag kollade Erik80:s galleribilder, såg jag att han hade byggt "fejkväggar", nästan som madrassväggar bakom och omedelbart vid sidorna av högtalarna. Vad är anledningen till en dylik konstruktion? Annars är det ju bara riktigt små, basfattiga minimonitorer ("bokhyllehögtalare") som brukar må bra av att man trycker upp den mot väggen för att få lite extra skjuts i basen men den blir knappast korrekt, bara hissad till en behaglig nivå. Varför gör man så med en fullrangehögtalare?

Jag upplever inte Ino högtalarna som det minsta rums känsliga på det sättet, inte mer känsliga än andra högtalare.
bara det att dem e gjorda för att stå nära framväggen :)

att fixa med Akustiken tjänar man alltid på och inte bara i fallet med Ino högtalare, absolut inte och det som Erik har gjort är för att förbättra ljudet och inget annat.
Det han gjort med sitt rum förbättrar situationen för vilka högtalare som helst och inte bara Ino högtalare.

Postad 19 April 2009 - 12:10

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0
För att de är konstruerade för det.

Postad 19 April 2009 - 12:16

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

För att de är konstruerade för det.

Ja, så mycket förstår jag. Men varför är Ino ensamma om detta? Ingen annan högtalare, mig veterligen, av fullrangemodell är konstruerad för att stå inmadrasserad på detta sätt. How come?

Postad 19 April 2009 - 12:21

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Det han gjort med sitt rum förbättrar situationen för vilka högtalare som helst och inte bara Ino högtalare.

Icke!

Postad 19 April 2009 - 12:56

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Ja, så mycket förstår jag. Men varför är Ino ensamma om detta? Ingen annan högtalare, mig veterligen, av fullrangemodell är konstruerad för att stå inmadrasserad på detta sätt. How come?

har mina canton burkar intryckta till väg och dom funkar bättre än om dom står en bit ut .
sen om han har madraserat in sina burkar så är det inget ino rekomenderar utan intill vägg sen beror det väl lite på om porten är framåt eller bakåt och har man den bakät så säger det sig ganska klart att dom skall stå en bit från vägg
så här sammanfattar ino själv hur uppställningen skall vara
(Golv (Bäst nära (1-3 dm) en väldämpad vägg. En odämpad vägg renderar större avstånd.)

Postad 19 April 2009 - 13:40

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

har mina canton burkar intryckta till väg och dom funkar bättre än om dom står en bit ut .
sen om han har madraserat in sina burkar så är det inget ino rekomenderar utan intill vägg sen beror det väl lite på om porten är framåt eller bakåt och har man den bakät så säger det sig ganska klart att dom skall stå en bit från vägg
så här sammanfattar ino själv hur uppställningen skall vara
(Golv (Bäst nära (1-3 dm) en väldämpad vägg. En odämpad vägg renderar större avstånd.)

Tycker att man förlorar väldigt mycket i tredimensionalitet om högtalarna står upptryckta mot väggen. Är detta något som Ino-ägarna har reagerat över? Känslan av att få ett riktigt djup i ljudbilden är ju en mycket viktig parameter för lyssningsupplevelsen. Man ska, tycker jag, kunna få en ljudmässig upplevelse av att sångaren är 2 m framför dig, medan trummisen sitter 5 m bakom och gitarristen 3 m bakom i ljudpanoramat. Är detta möjligt när högtalaren står upptryckt mot väggen? Har hittills inte upplevt denna känsla förutom när högtalarna står en bit ut i rummet.

Postad 19 April 2009 - 13:55

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

• 721 inlägg
  • 0

Man behöver inte föstå något, räcker att lyssna själv och sen prata med Ingvar så förklarar han.
Vill man inte, ja då slipper man. Sverige är ju ett fritt land och man kan köpa vad man vill.

Good for you, köp det man tycker låter bäst. Självklart ska man inte göra något annat eller lyssna på vad någon annan säger.

Nej så långt ifrån man kan komma, Inos högtalare är konstruerade efter fysikens lagar och använda dessa efter bästa förmåga för att skapa maximalt välljud.

Jesus är så långt ifrån fysik man kan komma. Hitta på och bluff och båg... :)

Det jag menar är bara att jag anser det finns flera väldigt bra högtalare som är i Inos nivå. Jag får själv känslan ibland att många Ino ägare/lyssnare ser de som överlägsna och att Ino har fått till egenskaperna på ett unikt sätt, så de låter bättre än allt annat.

Jag har pi60 själv och är jättenöjd, och rekommenderar de gärna till folk. Men jag har kanske en mer balanserad känsla av hur bra de är. De är jättebra, men det finns andra i samma nivåer som dem tycker jag. Jag får väl agera lite djävulens advokat härinne på Ino forumet då :(

Sen ställer jag gärna upp och försvarar Ino framför allt när det gäller fördomar/missuppfattningar att de måste stå i madrassfyllda rum med 8cm tjocka heltäckningsmattor för att överhuvudtaget fungera. De är precis som alla andra, de låter bra i normala halvkala rum. Men de låter bättre med dämpning, som andra också gör...

Postad 19 April 2009 - 14:05

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0

Tycker att man förlorar väldigt mycket i tredimensionalitet om högtalarna står upptryckta mot väggen. Är detta något som Ino-ägarna har reagerat över? Känslan av att få ett riktigt djup i ljudbilden är ju en mycket viktig parameter för lyssningsupplevelsen. Man ska, tycker jag, kunna få en ljudmässig upplevelse av att sångaren är 2 m framför dig, medan trummisen sitter 5 m bakom och gitarristen 3 m bakom i ljudpanoramat. Är detta möjligt när högtalaren står upptryckt mot väggen? Har hittills inte upplevt denna känsla förutom när högtalarna står en bit ut i rummet.

Nu börjar det bli intressant! Vill man ha en falsk tredimensionalitet eller vill man ha den som finns på inspelningen? Det är mycket riktigt att med högtalare långt ut i rummet så upplevs det inspelade rummet som större. Det handlar om sena reflexer bland annat som framkallar den känslan. Det är många som gillar det, men vill man ha det på samtliga inspelningar? Ino-högtalarna är gjorda för att föra fram inspelningen och inte högtalarna och förmedlar på ett mycket bra sätt den rumsinfo som finns på inspelningen. Vissa inspelningar låter helt platta helt utan 3d-känsla, medan andra försvinner långt långt bakom högtalarväggen. Vissa inspelningar kretsar kring skallen. Stora skillnader inspelningar emellan upplever jag nu, något jag över huvud taget inte kommit i kontakt med tidigare. Underbart är ordet.

Jag säger att det är fullt möjligt att uppleva det med högtalarna upptrycka mot väggen. De ska ju "bara" förmedla den information som finns på uppspelningen och avkoda den.

Hur det går till är det bättre att fråga konstruktören om, men detta är verkligen något som imponerat mest på mig med hans högtalare.

Det finns garanterat många högtalare som inte står upptryckta mot bakväggen som också kan göra detta, men många gånger handlar det även om falsk tredimensionalitet skapad av högtalarnas placering i rummet och inte om avkodningen av insignalen.

Redigerat av shifts, 19 April 2009 - 14:07.

Postad 19 April 2009 - 14:08

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0
Jag är som sagt mycket nyfiken. Blir bara lite orolig över att man måste ha studiorumsdämpning och använda sina högtalare som närfältsmonitorer för att det ska bli bra. Jag undrar också över tredimensionaliteten. Sen läste jag att Smackman fick ont i örat av piP i ett odämpat rum. Låter ju inte så kul och som att diskanten är hissad snarare än välspridande. Men jag måste lyssna å det snaraste! Finns det någon ino-ägare i Småland? Och hur är det med tredimensionaliteten. Någon som har tänkt på denna parameter?

Postad 19 April 2009 - 14:12

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0

Jag är som sagt mycket nyfiken. Blir bara lite orolig över att man måste ha studiorumsdämpning och använda sina högtalare som närfältsmonitorer för att det ska bli bra. Jag undrar också över tredimensionaliteten. Sen läste jag att Smackman fick ont i örat av piP i ett odämpat rum. Låter ju inte så kul och som att diskanten är hissad snarare än välspridande. Men jag måste lyssna å det snaraste! Finns det någon ino-ägare i Småland? Och hur är det med tredimensionaliteten. Någon som har tänkt på denna parameter?

Se mitt inlägg ovan angående tredminensionaliteten. Det är någon som tänkt ordentligt på den parametern.

Men var har du fått intrycket att de ska lyssnas på som närfältsmonitorer? Det låter hemskans tråkigt. Jag sitter väl 3,5 meter från mina tror jag. Skulle gärna sitta en bit ifrån till, men möbleringen ställer till det. Vissa av Inos konstruktioner fungerar bäst på stora/större avstånd dessutom.

Svårt att bemöta det Smackman säger om diskanten då jag inte vet hur sakerna han vanligtvis lyssnar på låter. Man brukar ju jämföra med det man är van vid, i alla fall gör jag det. Kanske är de prylarna väldigt förlåtande? Kanske var rummet helt hemskt ur återgivningssynpunkt? Diskanten i piP har stor spridning. Många blir kära i den och vill gärna ha kvar ett par piP trots att de klivit upp till pi60 (som sprider på ett annat sätt).

Redigerat av shifts, 19 April 2009 - 14:14.

Postad 19 April 2009 - 14:16

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Nu börjar det bli intressant! Vill man ha en falsk tredimensionalitet eller vill man ha den som finns på inspelningen? Det är mycket riktigt att med högtalare långt ut i rummet så upplevs det inspelade rummet som större. Det handlar om sena reflexer bland annat som framkallar den känslan. Det är många som gillar det, men vill man ha det på samtliga inspelningar? Ino-högtalarna är gjorda för att föra fram inspelningen och inte högtalarna och förmedlar på ett mycket bra sätt den rumsinfo som finns på inspelningen. Vissa inspelningar låter helt platta helt utan 3d-känsla, medan andra försvinner långt långt bakom högtalarväggen. Vissa inspelningar kretsar kring skallen. Stora skillnader inspelningar emellan upplever jag nu, något jag över huvud taget inte kommit i kontakt med tidigare. Underbart är ordet.

Jag säger att det är fullt möjligt att uppleva det med högtalarna upptrycka mot väggen. De ska ju "bara" förmedla den information som finns på uppspelningen och avkoda den.

Hur det går till är det bättre att fråga konstruktören om, men detta är verkligen något som imponerat mest på mig med hans högtalare.

Det finns garanterat många högtalare som inte står upptryckta mot bakväggen som också kan göra detta, men många gånger handlar det även om falsk tredimensionalitet skapad av högtalarnas placering i rummet och inte om avkodningen av insignalen.

Tack för svaret. Hann upprepa min fråga innan...

Håller inte med dig om att man med högtalarna en bit ut i rummet per automatik får 3D-feeling. På de inspelningar där sådan finns, blir dock effekten av den så mycket större, lite mer livekänsla. Och visst är det häftigt att uppleva stora skillnader mellan inspelningar.

Postad 19 April 2009 - 14:19

alpha
  • alpha
  • Mega!

• 1302 inlägg
  • 0

Tycker att man förlorar väldigt mycket i tredimensionalitet om högtalarna står upptryckta mot väggen. Är detta något som Ino-ägarna har reagerat över? Känslan av att få ett riktigt djup i ljudbilden är ju en mycket viktig parameter för lyssningsupplevelsen.

Jag är som sagt mycket nyfiken. Blir bara lite orolig över att man måste ha studiorumsdämpning och använda sina högtalare som närfältsmonitorer för att det ska bli bra.

Just det faktum att högtalarna ska stå nära väggen är förmodligen en av anledningarna till att det är viktigt att dämpa precis bakom högtalaren. Om man inte gör det är det precis som du säger, att man riskerar att tappa lite av djupet i ljudbilden.

Jag har ett par pi60 och du kan se i mitt galleri hur dämpningen bakom ser ut. Jag har försökt att följa konstruktörens grundläggande råd utan att för den delen göra mitt vardagsrum obeboeligt. Personligen är jag mycket nöjd med ljudet.

Postad 19 April 2009 - 14:23

Unregistered41238
  • Unregistered41238
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

Tack för svaret. Hann upprepa min fråga innan...

Håller inte med dig om att man med högtalarna en bit ut i rummet per automatik får 3D-feeling. På de inspelningar där sådan finns, blir dock effekten av den så mycket större, lite mer livekänsla. Och visst är det häftigt att uppleva stora skillnader mellan inspelningar.

Det är ingenting man kan "hålla med om" eller "inte hålla med om". Det är så. Ljudet studsar i väggen bakom högtalaren och adderas i dina öron (förutsatt att högtalarna står på "rätt" avstånd till väggen) till den ursprungliga signalen vilket gör att du hör ett djup som inte fanns på den ursprungliga inspelning pga tidsfördröjningen mellan de två signalerna. Om man gillar det eller inte spelar ingen roll, det är så i alla fall.

Postad 19 April 2009 - 14:29

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

tyvär så vet jag inte vad du pratar om att man skulle förlora i den 3 dimesionella bilden om högtalare stog mot väggen dom som har lyssnat på mitt system och dom har varit ägare från fin högtalare till ful högtalare har aldrig upplevt en så scen bild som dom målar upp och det samma gjorde pip när dom var på besök det går inte att dektektera var högtalarna står.
sen är det väl tänkt att det skall se uut som en scen som målas upp och att man har ett visst avstånd till musikerna.

Redigerat av Unregistered1022, 19 April 2009 - 14:31.

Postad 19 April 2009 - 14:57

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0
Ja, fungerar det bra nära bakvägg så kan det vara en fördel i tex mindre rum . Dock så säger min erfarenhet att basen lätt blir bummlig och odefinerad men det gäller iofs kanske mer andra högtalarmärken då ..

Ja angående min Kortvariga Piplyssning så va placeringen av dem lite konstig kan jag tycka de stod rätt nära varandra och med en kraftig invinkling ..
Och när jag gick nära och lyssnade typ 2till 2.5m så fick jag ont i örat hehe det låter lite konstigt kanske men jag har ett lite överkänsligt vänster öra :( .. Hur som haver så pip det till i örat "pep" :)

Som sagt , jag drog väl inte allt för stora växlar av det hela pga av att rummet va för kalt , jag hörde att det finns möjligheter till väljud även om det inte fanns det där ..

Ljudet om jag försöker bortse från kalt rum kändes Analytiskt och rakt på sak , känns det igen ?
Mvh

Postad 19 April 2009 - 15:00

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Det är ingenting man kan "hålla med om" eller "inte hålla med om". Det är så. Ljudet studsar i väggen bakom högtalaren och adderas i dina öron (förutsatt att högtalarna står på "rätt" avstånd till väggen) till den ursprungliga signalen vilket gör att du hör ett djup som inte fanns på den ursprungliga inspelning pga tidsfördröjningen mellan de två signalerna. Om man gillar det eller inte spelar ingen roll, det är så i alla fall.

Ljudet studsar, javisst. Det var inte detta jag inte höll med om. Jag sa bara att man inte per automatik får en realistisk 3D-feeling i ljudet bara för att högtalarna står en bit ut. Nu ska vi akta oss för att ställa fysik emot upplevelse...

Redigerat av bensnake, 19 April 2009 - 15:03.

Postad 19 April 2009 - 15:12

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0

Ljudet om jag försöker bortse från kalt rum kändes Analytiskt och rakt på sak , känns det igen ?

Det tror jag att jag håller med om, beroende på vad du menar. Jag var lite skeptiskt inställd när jag hade fått låna hem ett par av en arbetskamrat, men när jag lyssnade så kändes det bara – rätt. Ingenting stack ut och ingenting fanns där och imponerade, utan det kändes mest avslappnat. Rakt på sak är ett ganska bra sätt att uttrycka min upplevelse med tror jag.

bensnake, du skrev något om närfältsmonitorer förut. Här är en kort saxning om lämpliga lyssningsavstånd för olika modeller:
"För Ino Audios högtalarsystem gäller ungefär det följande för "högklassig" avlyssning:

System: Närgräns för högklassig lyssning, i optimalt rum:
Ino piM / pim / iM = 0,3 meter (idealavstånd = 0,5 - 3 meter)
Ino piP / piPs / iP / iPs = 1 meter (idealavstånd = 2 - 4 meter)
Ino pi60 / pi60s / i14 / i16s = 2 meter (idealavstånd = 3 - 6 meter)
Ino i28 / i32s / i34es = 2,5 meter (idealavstånd = 3,5 - 7 meter)
Ino i56 / i64s / i68es = 4 meter (idealavstånd = 5 - 10 meter*)."

Postad 19 April 2009 - 15:45

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

bensnake, du skrev något om närfältsmonitorer förut. Här är en kort saxning om lämpliga lyssningsavstånd för olika modeller:
"För Ino Audios högtalarsystem gäller ungefär det följande för "högklassig" avlyssning:

System: Närgräns för högklassig lyssning, i optimalt rum:
Ino piM / pim / iM = 0,3 meter (idealavstånd = 0,5 - 3 meter)
Ino piP / piPs / iP / iPs = 1 meter (idealavstånd = 2 - 4 meter)
Ino pi60 / pi60s / i14 / i16s = 2 meter (idealavstånd = 3 - 6 meter)
Ino i28 / i32s / i34es = 2,5 meter (idealavstånd = 3,5 - 7 meter)
Ino i56 / i64s / i68es = 4 meter (idealavstånd = 5 - 10 meter*)."

Låter som vettiga avstånd. Sitter ca 3 m från mina AV S3 Avantgarde. En mer homogen, sömlös, tredimensionell och realistisk ljudbild har jag aldrig tidigare upplevt. Fan vad sugen jag är att höra ett par pi60 för att jämföra! Någon i Småland som har ett par?

Just det faktum att högtalarna ska stå nära väggen är förmodligen en av anledningarna till att det är viktigt att dämpa precis bakom högtalaren. Om man inte gör det är det precis som du säger, att man riskerar att tappa lite av djupet i ljudbilden.

Jag har ett par pi60 och du kan se i mitt galleri hur dämpningen bakom ser ut. Jag har försökt att följa konstruktörens grundläggande råd utan att för den delen göra mitt vardagsrum obeboeligt. Personligen är jag mycket nöjd med ljudet.

Ser mycket snyggt ut. Onekligen en smakfull dämpning, utan madrasser... :)

Edit: Eller var det rent av madrasser? Såg tjockare ut än traditionella absorbenter. Hur som helst har du fått till det snyggt!

Redigerat av bensnake, 19 April 2009 - 15:53.

Postad 19 April 2009 - 15:56

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0
Kom på att jag ska till Stockholm i slutet av maj. Någon på Söder med omnejd som skulle kunna erbjuda provlyssning någon gång mitt på en lördag (förmodligen den 29/5)? Skicka ett PM i sådana fall.

Postad 19 April 2009 - 23:14

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Något annat som bör nämnas som troligen är vanligare för Ino än de flesta andra är också toe-in linjen som faktiskt överskrider mittpunkten på "sweet-spot".

Postad 20 April 2009 - 07:26

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Något annat som bör nämnas som troligen är vanligare för Ino än de flesta andra är också toe-in linjen som faktiskt överskrider mittpunkten på "sweet-spot".

Jepp, man får ett löjligt bra stereoperspektiv, djup och höjd information i fall att inspelningen tillåter detta :)

Postad 20 April 2009 - 12:09

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0
Anledningen till att man inte vill ställa högtalarna i hörnen är att basen blir förstärkt för mycket då (och för att man får problem med tidiga reflexer om ytorna inte är absorberande). Mina tjocka absorbenter varken absorberar eller reflekterar bas (ljudet kan gå rakt igenom dem om det inte absorberas), så placeringsmässigt är de inte att betrakta som väggar. De är ca 15 cm tjocka och högtalarna står dikt an, så högtalarna står ca 15 cm från högtalarväggen. Om jag skulle ha längre till sidoväggarna i rummet skulle man inte behöva de som står på sidan om, men nu kommer förstareflexen för snabbt.

Postad 20 April 2009 - 12:44

Unregisteredffae06bb
  • Unregisteredffae06bb
  • Forumräv

• 564 inlägg
  • 0
Är pi60/pip gjorda för att stå mot betong-,gips-,trä- eller tegelvägg? Då de ska spela med väggen, så måste ju materialet spela rätt stor roll.

Postad 20 April 2009 - 13:05

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0

Är pi60/pip gjorda för att stå mot betong-,gips-,trä- eller tegelvägg? Då de ska spela med väggen, så måste ju materialet spela rätt stor roll.

Det är bra om högtalarväggen inte är särskilt eftergivlig vet jag. Ger bra stöd åt basen. hassesolo vet kanske mer om det där eftersom han har ett Ino-designat rum snart.

Postad 20 April 2009 - 13:58

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0
Har man inte en stum högtalarvägg (dvs man har basabsorbtion i väggen) till sina pi60 kan det vara smart att skaffa bs60 som man kan ge en tonkurvehöjning som ser ut som ett normalt väggbidrag genom att vrida på ratten. Då kan man alltså även frifältsplacera pi60 och lita helt på bs60 som väggstöd (fast då förlorar man ca 6db headroom i basen man normalt hade fått med bs60).

Postad 20 April 2009 - 13:58

MK
  • MK
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
hur beräknar man avståndet när man har surrounderna (a1) riktad mot taket ?
Räknar man från elementet till reflektionspunkten i taket sen där ifrån till örat ?

Postad 20 April 2009 - 16:53

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Det här med dämpning bakom högtalarna, huruvida det ser underbart ut eller inte tycker jag känns ganska ovesentigt om man har införskaffat sej ett par ganska väldigt dyra högtalare med matchande elektronik ? Eller ?
Jag tycker i alla fall att ljudet är viktigare än utseendet. Men det är jag det..
Är man ute efter design och bara utseende finns det ju massor med högtalarsystem som är skitsnygga, men låter kanske inte lika bra..
Har man dessutom ett dedikerat ljud/biorum har det väl inte alls lika stor betydelse som i ett toppdesignat
vardagsrum ? Det är i alla fall min åsikt.
Och förresten, ljudmässigt det här med dämpning bakom frontarna.. I mitt biorum måste frontarna stå nära bakvägg även att dom har bakåtriktad basport p.g.a en dörr som kan vara bra att kunna öppna :)
så därför fick jag för mej att testa att slå ihop ett par egna absorbenter. Hade ingen aning om hur jag skulle göra, men hade lite skit hemma.
Fyra stycken 1200x600mm och 100mm tjock tygklädd glasfiberull blev det. Det blev en JÄTTESKILLNAD.
Vet inte hur, eller varför, eller vad som hände, men MYCKET bättre ljud blev det i alla fall. Tycker jag...

Vad räknas som "basabsortion i väggen" ?

Postad 20 April 2009 - 16:56

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0
En gipsvägg på glesa reglar t.ex absorberar en hel del bas. Runt 30-40% har jag för mig.

Postad 20 April 2009 - 16:58

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

En gipsvägg på glesa reglar t.ex absorberar en hel del bas. Runt 30-40% har jag för mig.

Stenväggar, luftspalt, reglar 45x70 - 60cc, 70 mm mineralull och dubbelgips.....?

Postad 20 April 2009 - 17:04

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0

Stenväggar, luftspalt, reglar 45x70 - 60cc, 70 mm mineralull och dubbelgips.....?

Ingen aning, men mycket mindre än enkelgips iaf... Det finns någon bra sida med en massa absorbtionskoefficienter för olika material men jag har glömt bort var tyvärr :)

Postad 20 April 2009 - 18:01

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

• 1349 inlägg
  • 0
Postad bild

Såhär tänkte jag sätta/klä mina absorbenter, jag tror absolut att det går att lösa akustikreglering utan att offra estetiken.

En till med duken nerfälld:

Postad bild

Postad 20 April 2009 - 18:04

ekolnskungen
  • ekolnskungen
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
Det ser riktigt najs ut där ovan ^^

Postad 20 April 2009 - 18:10

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Postad bild

Såhär tänkte jag sätta/klä mina absorbenter, jag tror absolut att det går att lösa akustikreglering utan att offra estetiken.

En till med duken nerfälld:

Postad bild

du skall väl inte klä hela väggen med absorbent.

Postad 20 April 2009 - 18:14

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Man "ska väll" bara dämpa bort "spegeln" som blir, inte hela fronten, det ska alltså vara ett utrymme mellan absorbenterna som ska vara fritt.

Postad 20 April 2009 - 18:26

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

• 1349 inlägg
  • 0
Jag hade tänkt ha isolering i alla ramarna men jag skulle ju kunna lämna några tomma.
Får höra med Ingvar vad han rekomenderar när jag är uppe på demot.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.